Asperger, mopokortti käsittelykoe

Anonyymi-ap

Hei,

Nuori ei halua mennä käsittelykokeeseen kun kerran kaatui skootterilla.
Miten tästä pitäisi edetä, ei ole innokas edes harjoittelemaan.

Harjoituksessa opettaja sanoi ettei tule pääsemään käsittelykoetta lävitse.
Poika ajoi skootterilla hyvin hitaasti pujotteluosuuden. Ilmeisesti kovempi vauhti pelottaa. Sanoo ettei voi mielessään käsitellä nopeaa vauhtia.

31

352

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos kerran poika ei halua skootterilla tai mopolla ajella, miksi pakotat? Liian vaikeaa hänelle, onnettomuuksia tulee. Ei kaikkien tarvitse pärinäpoikia olla.

      • Anonyymi

        En pakota, ei tarvitse tulla pärinäpoikaa. Harmittaa vaan kun ostettu skootteri sitä varten.
        Poika haluaa kuitenkin yrittää.
        Ajattelin että tarvitsee enemmän aikaa. Siirretään käsittelykoe ensi kesään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En pakota, ei tarvitse tulla pärinäpoikaa. Harmittaa vaan kun ostettu skootteri sitä varten.
        Poika haluaa kuitenkin yrittää.
        Ajattelin että tarvitsee enemmän aikaa. Siirretään käsittelykoe ensi kesään.

        Tarkennus: Ei ole innokas mutta haluaisi saada kortin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En pakota, ei tarvitse tulla pärinäpoikaa. Harmittaa vaan kun ostettu skootteri sitä varten.
        Poika haluaa kuitenkin yrittää.
        Ajattelin että tarvitsee enemmän aikaa. Siirretään käsittelykoe ensi kesään.

        Hyvä ajatus siirtää käsittelykoetta vuodella. Poika saa vielä kasvaa ja kehittyä. Voi sitten onnistua hyvinkin ja motivaatio on parempi.


    • Anonyymi

      Sen skootterin voi myydä,jos sille ei ole käyttöä.

      • Anonyymi

        Toistaiseksi ei vielä myyntiin.

        Nuorempana poika inhosi hiihtämistä ja mäenlaskua. Alan päästä jyvälle mistä se johtui.


    • Anonyymi

      Minun neuvoni teille on, että teidän kannattaa miettiä yhdessä pojan kanssa sitä, että onko pojallasi jokin todellinen tarve mopokortille. Jos mitään varsinaista tarvetta ei ole, niin kannattaa mahdollisesti harkita koko hankkeen keskeyttämistä, jos kerran mopokoulu ei muuten innosta.

      En tiedä, missä päin Suomea asutte, mutta jos asutte sellaisella alueelle, jossa on hyvin toimiva julkinen liikenne, niin ei sinun poikasi välttämättä tarvitse minkäänlaista ajokorttia ollenkaan riippuen vähän olosuhteista. Itse olen 32-vuotias ja olen tähänastisen elämäni pärjännyt ilman minkäänlaista ajokorttia. Olen nyt itse vasta ihan hiljattain aloittanut autokoulun. Tähän on kaksi syytä:

      1. Minulla on epäsäännölliset työajat. Työpäiväni saattaa aikaisimmillaan alkaa klo 5:45 ja myöhäisimmillään se saattaa loppua klo 00:15. No yöllähän busseja ja junia kulkee paljon harvemmassa kuin päivällä. Tähän asti olen tämän asian saanut hoidettua sillä, että äitini, joka asuu lähellä minua, on suostunut tarjoamaan minulle kyydin näihin aikaisimpiin vuoroihin ja myöhäisimmistä vuoroista pois. Kuitenkin selvä asia on, että ei hän voi minua ikuisesti kyyditä. Mitenkäs minä nuo vuorot hoitaisin esimerkiksi sitten, kun olen 60-vuotias? Järkevimmältä ratkaisulta tähän tuntuu auto.

      2. Mummoni liikkuminen on mennyt huonoksi. Hän tarvitsee kyytejä menoihinsa. Hänellä ei ole lisäkseni muita läheisiä kuin äitini ja siskoni(vaarini kuoli viime syksynä). Aloin siis miettiä, että mitä sitten tehtäisiin, jos mummollani olisi jokin tärkeä meno ja sekä äitini että siskoni olisivat estyneitä häntä kuskaamaan. Jos vaikka molemmilla olisi jalka kipsissä. No on toki epätodennäköistä, että heillä olisi molemmilla yhtä aikaa jalka kipsissä, mutta ei se täysin mahdotonta ole.

      Eli nämä kaksi tarvetta näin nykyisessä elämäntilanteessani omalle ajokortin hankinnalleni. Pystyn kuitenkin hyvin samaistumaan tuohon tekstissäsi mainitsemaasi poikasi innottomuuteen suorittaa ajokorttia(poikasi tapauksessa siis mopokorttia). Kyllä minunkin AS-aivojani tämä autokoulun käyminen jossakin määrin rassaa. Autot eivät kuulu minun erityismielenkiinnon kohteisiini ja siihen aiheeseen joutuu nyt kuitenkin käyttämään runsaasti aikaa. Jos minulla olisi säännölliset työajat lähellä kotia ja minulla ei olisi huonokuntoista mummoa, niin tuskin olisin ikinä koko hommaan ryhtynyt.

      Minä luulen, että senkin jälkeen, kun olen ajokortin saanut, tulen tekemään suurimman osan matkoistani julkisilla liikennevälineillä. Toki auton ajoakin on syytä sen jälkeen suhteellisen säännöllisesti tehdä, jotta autolla-ajokyky pysyy yllä. Kuitenkin, jos te asutte sellaisella alueella, jossa on hyvin toimiva julkinen liikenne, niin sitten voisi olla hyvä ihan jo ympäristön kannalta, jos poikasi ja vaikka kaikki perheestänne tekisitte mahdollisimman ison osan matkoistanne julkisilla liikennevälineillä. Ympäristö ja luonto kiittävät.

      • Anonyymi

        Kiitos! Tässä oli syvällistä pohdintaa.
        Me asumme pienellä paikkakunnalla josta on tarve päästä käymään lähimmässä kaupungissa n. 25km. päässä.

        Poika on alkanut puhumaan autokortista. En tiedä miten siinä käy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos! Tässä oli syvällistä pohdintaa.
        Me asumme pienellä paikkakunnalla josta on tarve päästä käymään lähimmässä kaupungissa n. 25km. päässä.

        Poika on alkanut puhumaan autokortista. En tiedä miten siinä käy.

        meinaatko että läpäisee lääkärintarkastuksen jossa kysytää sairauksista?


    • Anonyymi

      AS-poikaa kannattaa kuunnella eikä pitää kiinni omista
      itsekkäistä neurotyypillisistä toiveista.

      Jos assit eivät saa seurata omia näkemyksiään ja
      erityisesti erityismielenkiinnon kohteitaan, he ovat
      vaarassa uupua ja menettäää vahvuutensa.

      Mopoliikenteessä on jo nyt ihan liikaa
      kömpelöitä kaahareita, joille vanhemmat ovat
      tyrkyttämällä tyrkyttäen (ja omia itsekkäitä
      tarpeita tyydyttääkseen) ostaneet mopon.
      Ja kolareitahan siitä sitten seuraa - yhdenkään
      lapsen ei pitäisi kuolla siksi, että vanhemmat
      sokeasti ajavat omia itsekkäitä (sokeita)
      toiveitaan.

      • Anonyymi

        Mopon hankinta on ollut pojan toive. Polkupyörällä oppi ajamaan myöhään pari vuotta sitten.
        Liikenteessä ajaa pyörällä hyvin varovasti. Pysähtelee paljon ja koittaa saada kokonaistilanteen hallintaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mopon hankinta on ollut pojan toive. Polkupyörällä oppi ajamaan myöhään pari vuotta sitten.
        Liikenteessä ajaa pyörällä hyvin varovasti. Pysähtelee paljon ja koittaa saada kokonaistilanteen hallintaan.

        jos polkupyörällä ajo jo pelottaa niin mitäpä luulet että se on auton kanssa tuolla liikenteessä. Vähän epäilen ettei autolla ajo onnistu jos polkupyörän kanssa on jo ongelmia. Mitä jos poikasi tappaa jonkun sen auton kanssa ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        jos polkupyörällä ajo jo pelottaa niin mitäpä luulet että se on auton kanssa tuolla liikenteessä. Vähän epäilen ettei autolla ajo onnistu jos polkupyörän kanssa on jo ongelmia. Mitä jos poikasi tappaa jonkun sen auton kanssa ?

        sä et voi autolla pysähdellä liikenteessä miten sattuu. monta kolaria tarvitaan siihen ettei poikasi hallitse autoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        sä et voi autolla pysähdellä liikenteessä miten sattuu. monta kolaria tarvitaan siihen ettei poikasi hallitse autoa.

        Hyviä pointteja.
        Autossa ei kuitenkaan tarvitse hallita tasapainoa minkä arvelen olevan isoin ongelma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyviä pointteja.
        Autossa ei kuitenkaan tarvitse hallita tasapainoa minkä arvelen olevan isoin ongelma.

        Mutta eihän se estä poikaa pysähtyä liikenteessä silloin kun haluaa. vaikka ei tartte tasapainoa niin pitäis osata ajaa sitä autoa .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta eihän se estä poikaa pysähtyä liikenteessä silloin kun haluaa. vaikka ei tartte tasapainoa niin pitäis osata ajaa sitä autoa .

        ja huomioida muu liikenne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta eihän se estä poikaa pysähtyä liikenteessä silloin kun haluaa. vaikka ei tartte tasapainoa niin pitäis osata ajaa sitä autoa .

        Juuri näin, pitää käydä jossain sivutiellä ajamassa ja katsoa miten onnistuu.
        Kieltämättä on mahdollista ettei pojasta tule autoilijaa vaikka kovasti haaveilee.

        Joskus vuosia sitten kokeili ajamista ja se oli kieltämättä hankalan näköistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ja huomioida muu liikenne.

        Tämän takia olen huolissani.
        Tarkennus: Pysähtyy aina kun ylittää tien vaikka muuta liikennettä ei äkkiseltään näkyisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämän takia olen huolissani.
        Tarkennus: Pysähtyy aina kun ylittää tien vaikka muuta liikennettä ei äkkiseltään näkyisi.

        Tarkotin liikenteellä jalankulkijoita ja muita ajoneuvoja. et sä voi tehdä miten ite haluat vaan pitää huomioida muutkin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkotin liikenteellä jalankulkijoita ja muita ajoneuvoja. et sä voi tehdä miten ite haluat vaan pitää huomioida muutkin

        Ei hänestä ainakaan kaaharia tule.
        Onko virallista tahoa joka arvioi ajokyvyn?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei hänestä ainakaan kaaharia tule.
        Onko virallista tahoa joka arvioi ajokyvyn?

        ei. kuhan on lääkärintodistus,tosin väärien tietojen ilmoittaminen rekisteriviranomaiselle on lain mukaan kiellettyä ja johtaa ajokorttiluvan peruuttamiseen (hallintolaki 50 §).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ei. kuhan on lääkärintodistus,tosin väärien tietojen ilmoittaminen rekisteriviranomaiselle on lain mukaan kiellettyä ja johtaa ajokorttiluvan peruuttamiseen (hallintolaki 50 §).

        Tuota arvelinkin, tämäkin tärkeä pointti että poika on pian 18v.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuota arvelinkin, tämäkin tärkeä pointti että poika on pian 18v.

        täytyyhän se teoriapuolikin ekaks päästä läpi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        täytyyhän se teoriapuolikin ekaks päästä läpi.

        Mopokortissa teoriakoe meni hyvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mopokortissa teoriakoe meni hyvin.

        hieno homma mutta se ei kerro että osaa ajaa autolla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        hieno homma mutta se ei kerro että osaa ajaa autolla

        on esim vaarallista tehdä äkkijarrutuksia jos on vilkas liikenne


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        hieno homma mutta se ei kerro että osaa ajaa autolla

        ei toki kerro, kai hänellä mahdollisuus on yrittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        on esim vaarallista tehdä äkkijarrutuksia jos on vilkas liikenne

        Jospa jumittuisi kiinnostus tuohon ajamiseen. :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ei toki kerro, kai hänellä mahdollisuus on yrittää.

        on. sitä varten on ajokoe joka pitää suorittaa . et saa ajokorttia jos et läpäse ajokoetta


    • Anonyymi

      skootterilla saa max 45 km/ h. Jos tämäkin vauhti on liikaa pojalle niin miten hitossa poika pystyy ajaa autoa moottoritiellä. Ei poika voi aina vaan ajaa 45 km/h vauhdilla autolla.

      • Anonyymi

        Senioriskootterin kun hommaan niin ei ole liikaa vauhtia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe