Kaikki alkoi menemään pieleen SSRI-vieroituksessa. Uneni sotkeentui liian nopealla vieroitustahdilla(joka psykiatrian mielestä oli varmaan ok mutta ei ollut ja en hahmottanut että pillerinpuolituksella pudotukset oli aika isoja) ja siihen määrättiin nukkumista tukevia lääkkeitä. Ainut ongelma oli että reagoin niihin huonosti SSRI-vieroituksessa. Aloin reagoida kokeiltuihin lääkkeisiin extrapyramidaalioireistolla. Reagoin myös huonosti äkillisiin lääkevaihtoihin. Kärsin aloitusoireista ja lopetusoireista samaan aikaan.
Uskon että hermostoni koki niin kindling-reaktioita mikä tarkoittaa sitä että kun aloittelee ja lopettelee ja aloittelee aineita se johtaa yhä pahempiin vieroitusoireisiin ja hermosto herkistyy. Koin huonoja lääkereaktioita määrättyihin lääkkeisiin. En ole koskaan eläissäni kokenut mitään niin hirvittävää.
Psykiatrian mielestä minulla oli vain masennusrelapsi. Minulla ei koskaan ollut tuntunut masentuneena kuin raajojeni sisällä menisi pistelyä, alkoi tuntua polttelevia tuntemuksia, sähköiskutuntemuksia päässä, olisi aistiherkkyyttä, heitteleviä tunteita jotka ei liittyneet mihinkään mitä sillä hetkellä välttämättä tapahtui (esim ärtyneisyys), uni olisi todella katkottaista ja lyhyttä ja olisi jatkuva ahdistuksen ja sisäisen levottomuuden tunne jossa minulla teki kokoajan mieli liikuttaa jalkojani pakonomaisesti. Olisin halunnut päästä nahoistani irti. Samaan aikaan minulle puhkesi totaalinen PSSD. Aloin tuntea aivosumua ja kognitiivisia ongelmia. Minusta alkoi tuntua kuin osa kehostani olisi puudutettu ja osassa kehosta menisi tuntohäiriöitä.
Olin ihan hukassa itsestäni. Tuijotin peiliin ja mietin kuka tuo on. Kärsin depersonalisaatiosta kun aivokemiani heittelehtivät.
Tulevina aikoina minulle määrättiin lääkkeitä useista psykiatrian lääkeaineryhmistä mitä en ollut ennen syönyt. Minusta alkoi tuntua kuin joku olisi mennyt pahasti pieleen ja olin yhä enemmän kognitiivisesti heikentyneessä tilassa. Tuntui niinkuin minulle olisi puhjennut joku dementia. Kun kävelin ulkona lääkkeissä tuntui että olin kokoajan hukassa enkä hahmottanut kunnolla missä olin. Olin itselleni ja muille vieras. Kärsin oudoista näköhäiriöistä kuin katseeni olisi oudon sumuinen. Aivoni tuntuivat kuin ne olisi täynnä pumpulia ja ajatus ei kulkenut. En ole koskaan tuntenut kuin mieleni olisi tyhjä ja en kykenisi ajattelemaan normaalisti. Mikä oudointa koin aivan kummallisia oireita kuten aivoihini sattuisi kuin tuntisin polttavia tuntemuksia pitkun päätä. Minulla oli itselleni täysin vieras totaalinen anhedonia mitä psykiatria väitti hoitavansa sedatiivisilla pillereillä. Yhtäkkiä kykyni tehdä asioita heikkeni tilaan jossa en kyennyt kunnolla lukemaan tai tekemään mitään asioita. Olin olemassa mutta mitään muuta elämässä ei tuntunut olevan.
Mietin jälkikäteen tutkivatko psykiatrit muka lääkekoktailien oikeita vaikutuksia aivoihin. Tai vuosien lääkehistorian.
Toimintakykyni oli ollut korkea ennen kaikkea tätä.
Joka päivä keho tuntui oudolle. Minulla oli lääkehaittoina kaikennäköistä. Oirehdin henkisesti sen takia mitä lääkkeet olivat minulle tehneet vointini heikentyessä psykiatrin uskotellessa että tarvitsin vain hoitavan lääkkeen että paranisin.
Päädyin lopulta ihan totaaliseksi lääkezombiksi jossa oli paha olla eikä se peittänyt vauriota minkä olin kokenut. Minusta tuli todella toivoton ja syy oli tämä kokemus pillereiden kanssa. Uskon että lääkkeet sai päänkin heittämään ja lisäsivät sekavaa oloa kun esim oli niin sisäisesti epämukava ja levoton olla.
Vauriosta toipumiseen meni lopulta vuosia ja se oireili autonomisen hermoston häiriöoireina, tuntohäiriöinä ja extrapyramidaalioireina. Tuntui kuin kehoni olisi liitetty sähkövirtaan jossa kehoni sisällä meni jatkuva tärinä ja sähkövirran tunne pitkin raajojani toisinaan levottomien jalkojen rääkätessä minua jatkuvasti (mitä minulla ei myöskään ollut ennen). Kuin olisin tuntenut polttavia tuntemuksia niskassa ja pääni sisällä(!) kun yritin ajatella ja kroppani ja mieleni väsähti todella nopeaa kun yritti toimia. Löysin yhteneväisyyksiä matalasta rasituksensietokyvystä ja aistiylikuormittumisesta aivovaurion saaneisiin. Autonominen hermostoni oli ihan sekaisin ja veti jatkuvilla ylikierroksilla sedatiivisten aineiden alasajossa kuin kehoni olisi polkaissut hermoston turrutuksen jälkeen sympaattisen hermoston yliaktivoitumisen. Heräilin yöllä siihen että tunsin kuin adrenaliini ryöppysi keskellä yötä.
Kognitio parani aika nopeaa lääkkeet lopettaessa, extrapyramidaalioireet ja infernaalinen ahdistus laantui. Kaikki omituiset tuntemukset joko lähtivät tai vähenivät merkittävästi.
Jotain neurologista ja hermostollista jäi. Se tuntuu hiukan neuropaattisilta oireilta. PSSD jäi. Teoriat PSSD:stä ohutsäieneuropatiana tuntuvat uskottavilta.
Tilaa hoiti terveellinen kunnon ruokavalio, rauhallinen vieroittautuminen, hermostoa rauhoittava liikkumunen, lepo ynnä muu.
Psykiatrian lääkkeistä toipumiseen meni vuosia
5
187
Vastaukset
- Anonyymi
Kokemukseni perusteella lääkehaittatapauksissa paras hoito tuntui olevan:
Kaikenlaiset hermoston rauhoittamiseen tähtäävät harjoitteet koska autonominen hermosto on sekaisin ja flight or fight eli sympaattinen hermosto yliaktivoituneena. Lääkepurut ja haitat voi olla myös traumaattisia kokemuksia. Evoluutio ei ole kehittänyt kehoamme jatkuvaan sympaattisen hermoston yliaktivoitumiseen mitä vieroitukset ja haitat laukaisee kehon viestittäessä vaaraa sisäpuolelta. Stressi mitä vieroitukset aiheuttaa lyö kehon epätasapainotilaan jolla on kauaskantoisia seurauksia
Aivoterveellinen ruoka joka antaa aivoille palikoita korjata vahinkoa jossa vältetään kaikkia stimulantteja ja keskushermostoon turhaan vaikuttavia juttuja, päihteitä. Lääkkeitä käytetään vaan pakkotilassa ja annetaan kehon palautua. Psyykenlääkkeisiin en voi enää koskea koska ne laukaisee extrapyramidaalioireita
Liikunta joka on kevyttä ja stressiä purkavaa. Hermosto on tosi herkillä vieroituksessa ja mikään äärimmäinen ei ole hyvä idea joka stimuloi hermostoa
Aineet mihin keholla on fyysinen riippuvuus ajetaan niin hitaasti alas että ahdistustasot pysyy hallinnassa ja uni ei romutu ja keho ei ajaudu tilaan missä sympaattinen hermosto polkaisee ylivaihteelle jolla on nimikin, sympatikotonia. Keho on paljon vaikutusalttiimpi stressille vieroituksessa. Toisinaan vieroitusoireet sympaattinen yliaktivoituminen ja vieroitusoireet voi puhjeta päälle niiden aaltoillessa aikojen kuluessa pienemmäksi. Minulla tähän meni vuosia kunnes huomasin että näitä aikoja ei enää tullut kun keho veti taas siihen moodiin.
Uskon vahvasti että pitkittyneet vieroitusoireet ovat ennenkaikkea autonomisen hermoston oireita. Autonomisen hermoston häiriöitä voi liittyä tilaan nimeltä CFS ja minun vieroitustilani muistutti yhdessä vaiheessa tätä. Jouduin hyödyntämään pacing tekniikkaa missä yritin pikkuhiljaa lisätä rasitusta ja jouduin jaksottamaan päivän menot niin että tiesin paljonko jaksan ja milloin akut on ennenaikaisesti loppu. Menin tilaan missä silmäluomeni roikkuivat enkä älynnyt asioita normaalisti
Autonomisen hermoston oireita mitä koin oli esim lämpötilansäätelyongelmat kehossa, hikoilun puute, krooninen väsymys jne
Uskon myös vahvasti että ohutsäieneuropatia voi näytellä roolia lääkehaitoissa mitä on epäilty PSSD:n syyksi. Koronan myötä sain hetkellisesti polttelevat tuntemukset ja tuntohäiriöt pahempana takaisin. Long covidissa, mitä minulla ei ollut, mutta minulla oli enemmänkin psyykenlääkelong covid tai oikeasti sitä kutsutaan nimellä protracted withdrawal syndrome eli PAWS, saattaa olla yhteyksiä sen mekanismissa ohutsäieneuropatiaan.
Paraneminen tapahtui siis autonomisen hermoston tasapainotuksella (parasympaattisen ja sympaattisen hermoston tasapaino!) , pacing tekniikalla ja huolehtimisella aivoterveydestä mistä mikään psyykenlääke ei oikeasti huolehdi.
Jos psykiatria olisi tositiede se tutkisi ennemmin mitä harmia heidän aineensa tuottavat. Lääkkeet ovat neurotoksisia, ja aiheuttavat sotkua autonomisessa hermostossa ja seksuaaliterveydessä puhkaisten PSSD:tä joka saattanee olla laajempi ilmiö kuin vain seksuaalihäiriöt ja on linkittynyt esim neurologisiin oireisiin ja kenties neuropatiaan. Tutkimukset kertoo tulevaisuudessa enemmän.
Vertaisin psyykenlääkevahingosta toipumista polyfarmasiasta missä hermosto on kindlattu useita kertoja (kindling) aivovaurioista toipumiseen kuitenkin ennusteen ollen hyvä trauman aiheuttaman iskun puuttuessa.
Siihen voi vaikuttaa elintavoilla.
Edelleenkään en ole täysin toipunut mutta kykenen muuten elämään jo aktiivisempaa normaalimpaa elämää tiettyjen rajoitteiden kanssa.- Anonyymi
Toki surullista kyllä elämänlaatuun voi jäädä alenemia esim pssd:n eli pysyvien seksuaalihäiriöiden muodossa, edelleen minulla tuntuu kuin hermostoni olisi kytketty sähkövirtaan (internal vibrations nimellä ihmiset kuvaa tätä vieroituspalstoilla) ja kehoni sisällä menee pistelyä. Toisinaan jos koettelen itseäni liikaa, hermosto menee herkemmin sekaisin esim levottomuus puskee päälle herkemmin ja saan kuin häivähdyksiä menneistä extrapyramidaalioireista. PSSD on edelleen. PSSD ei ole vain tunnon puutetta vaan pisteleviä tuntemuksia genitaalialueella
Jollakin voi jäädä esim anhedonista oloa, kognition ongelmia eli aivosumua tai vaikka korvat jää soimaan. Neurologiset haitat on tosia psyykenlääkkeistä.
Onneksi tukiessa kehon hyvinvointia se palautuu. Valitettavasti kaikki ei aina palaudu sataprosenttisesti. Keholla on rajansa muodostaa uusi toimiva homeostaasi. Siitä kielii esim tardiivi dyskinesia.
Tsemppiä kaikille muille psyykenlääkeharmeista kärsiville! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toki surullista kyllä elämänlaatuun voi jäädä alenemia esim pssd:n eli pysyvien seksuaalihäiriöiden muodossa, edelleen minulla tuntuu kuin hermostoni olisi kytketty sähkövirtaan (internal vibrations nimellä ihmiset kuvaa tätä vieroituspalstoilla) ja kehoni sisällä menee pistelyä. Toisinaan jos koettelen itseäni liikaa, hermosto menee herkemmin sekaisin esim levottomuus puskee päälle herkemmin ja saan kuin häivähdyksiä menneistä extrapyramidaalioireista. PSSD on edelleen. PSSD ei ole vain tunnon puutetta vaan pisteleviä tuntemuksia genitaalialueella
Jollakin voi jäädä esim anhedonista oloa, kognition ongelmia eli aivosumua tai vaikka korvat jää soimaan. Neurologiset haitat on tosia psyykenlääkkeistä.
Onneksi tukiessa kehon hyvinvointia se palautuu. Valitettavasti kaikki ei aina palaudu sataprosenttisesti. Keholla on rajansa muodostaa uusi toimiva homeostaasi. Siitä kielii esim tardiivi dyskinesia.
Tsemppiä kaikille muille psyykenlääkeharmeista kärsiville!Unohtui mainita että psyykenlääkeharmissa on tärkeää myös haastaa aivojaan koska aivot muovautuu joka päivä sen mukaan mitä teemme itsemme hyväksi. Rakennamme joka päivä aivoja uusiksi.
Yhtenä kuntouttavana asiana koin esim ruokasuunnitelmien tekemisen (suunnittelu), kokkaamisen (keskittymisen harjoittelu), ja kaupassa käynnin pyrkien jättämään kauppalistoja pois. Myös kävely kauppaan on kuntouttavaa tekemistä. Kävely on aivoterveydelle todella hyvästä.
Kokemukseni sai minut epäilemään sitä että muka lääkitys on välttämätön itsensä kuntouttamiseen.
- Anonyymi
Ja vielä lisäyksenä. Olen törmännyt lukuisiin psyykenlääkevahinkoja vähätteleviin psykiatreihin jotka suhtautuvat asiaan epäuskoisesti. Ehkä kannattaisi suhtautua asiaan niin että heillä voi olla ymmärtämättään potilaita jotka käyvät samaa asiaa läpi jonka he näkevät taas mielenterveysdiagnoosin kautta.
Jos olisin itse nähnyt tilanteen mielenterveysdiagnoosin kautta en olisi alkanut miettiä konkreettisesti miten voin tilasta parantua enkä olisi palannut toimintakykyiseksi. En olisi koskaan palautunut tuosta tilasta psykiatrian lääkkeillä. Olisin palautunut varmaan jonnekin tuettuun asumiseen korkeintaan. Nyt voin elää itsenäistä elämää aivoterveyteni kohentuessa. - Anonyymi
Näistä pitäis ihmisten saada korvauksia menetetystä teeveydestä. Lääkärit on täysin moraalittomia, pelkkiä rahan perässä juoksijoita. Lääkkeen tarkoitus on parantaa, mutta nämä lääkkeet tuhoaa ihmisen täysin. Puhkeaa dysautonomia ja verenpaineet menee sekaisin. Ihminen ei enää kestä yhtään lääkkeitä, keho ei ota vastaan mitään lääkettä. Ei edes verenpainelääkettä. Ihminen on täysin pulassa ja vaarassa kun verenpaineet on vaarallisen korkeat. Lääkärit sanovat lopulta että eivät osaa auttaa. Menevät työpäivänsä jälkeen kotiin, nukkuvat yönsä ja elävät elämäänsä. Mutta tuhotut potilaat kärsivät, eivät parane, menettävät työpaikkansa ja perheensä ja joutuvat veneen alle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos tienaaminen koneella kiinnostaa niin lue!
Olen kerrännyt muutaman linkin kyselysivustoille. Vastaa kyselyihin ja tienaa rahaa! Minimikotiutus on sivuilla 10e ja v37519Kimmo Kiljunen sekoili täysin - joutuu nyt syrjään
HS: Kimmo Kiljunen syrjään ulkoasiainvaliokunnan johdosta. SDP:n eduskuntaryhmä aikoo vaihtaa ulkoasiainvaliokunnan puh3832018Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!
Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola2681705Keski-ikäiset julkkismiehet vaihtaa nuorempiin!
Seiska tietää kertoa: erikoisjoukot Janne Lehtosen vaimo yli 20v avioliitosta hakee eroa, Janne -ikuista rakkautta hehku291663Kimmo Kiljunen
"Kimmo Kiljunen, sdp, esittää rajuja väitteitä. Hän tapasi suomenvenäläisiä. Julki tulleella videolla hän vaatii rajaa2921375- 741124
- 731053
Salassapito luottamuselimissä. Missä kulkee raja?
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila (kesk) kyselee, mitä minulle oma väki aikoo tehdä, kun toin hallituksen61809- 47796
Miksi teet tästä niin vaikeaa?
Olisin sinun, jos haluaisit. Antaisin sinulle koko sydämeni. Et halua kohdata minua, vaikka kuitenkin haluat. Yritä jo p25749