On tarkoitettu selvittämään, soveltuuko työntekijä työhön. Koeajan aikanatyönantaja kuin työntekijäk

Anonyymi-ap

On tarkoitettu selvittämään, soveltuuko työntekijä työhön. Koeajan aikanatyönantaja kuin työntekijäkin voivat purkaa työsopimuksen päättymään heti. Koeaikapurun jälkeen ei siis noudatetairtisanomisaikoja. Työnantaja ei kuitenkaan saa koeaikapurkua käyttäessään toimia syrjivästi.

Lähde: Tyosopimuslaki.fi

1

80

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Keskisuomalainen Oyj
      Nurmijärven Uutiset
      Sovellus
      Näköislehti

      Tili

      Valikko
      Etusivu
      Uusimmat
      Luetuimmat
      Paikalliset
      Urheilu
      Pääkirjoitus & mielipide
      Lakkautusuhan alla olevassa Palojoen koulussa aloitti 56 oppilasta – vanhemmat kritisoivat oppilaaksiottoaluetta

      Kuokkaossi oli ystävällinen ja huumorintajuinen Rajamäen puolustaja – kaverit ja tytär muistelevat

      Etusivu
      Paikalliset
      Salla lopetti työt 4 minuuttia liian aikaisin ja sai potkut Jungle Juice Barista – oikeuteen haastettu työnantaja: "Hän ei sopinut kult­tuu­riimme"

      Nopeasti Suomessa laajentunut Jungle Juice Bar valmistaa muun maussa mehuja ja smoothie-juomia. Aapo Siippainen
      TYÖSUHTEET Salla Jokinen väittää, että syy potkuihin löytyy siitä, että hänen palkkansa olisi pian kuulunut nousta20 prosenttia. Työnantaja kiistää väitteen.

      Aapo Siippainen

      9.11.2018 9:54 | Päivitetty 22.4.2020 10:40

      Salla Jokinen on haastanut Jungle Juice Bar -kahvilaketjun oikeuteen, koska hänet irtisanottiin aiemmin tänä vuonna.

      Jokinen kirjoittaa Focus On Favorites -blogissaan, ettei hän hyväksy syitä, jonka vuoksi hän sai potkut kahden kuukauden työnteon jälkeen.

      – Olin ollut pari kuukautta töissä, kun esimieheni ennen vuoroni alkua kyseli, voisinko tulla vähän aiemmin, olisi juteltavaa. Lähdin samalta istumalta töihin ja esimieheni vakavasta ilmeestä päättelin, että kohtaloni taitaa olla sama kuin aiemmin irtisanotulla työntekijällä. Olin aistinut jo edellistä työntekijää lempattaessa, että saatan hyvinkin työskennellä yrityksessä, jolla on tapana kierrättää työntekijöitä (palkkani olisi noussut 20 % seuraavan kuun ensimmäisestä päivästä alkaen), Jokinen kuvailee blogissaan.

      – Arvailtiin toisinaan muiden työntekijöiden kanssa, että kukahan saa seuraavaksi kengänkuvan takamukseensa. Minä se olin! Jokinen jatkaa.

      Jokisen mukaan yksi syy irtisanomiseen oli tilanne, jossa hän oli lähtenyt työpaikaltaan neljä minuuttia ennen työvuoron loppumista. Jokinen sanoo, että hän lähti tuolloin varastolle soittamaan puhelua, koska esimies oli häneltä sitä pyytänyt.

      – Varastolla aloitin puhelun ja lopetin vasta kotimatkalla. Tein siis ylitöitä, Jokinen kirjoittaablogissaan.

      Jokinen kertoo kysyneensä myös muita syitä irtisanomiselle, mutta työnantaja ei niitä kertonut.

      Asianajajaan yhteyttä ottanut Jokinen jätti Jungle Juice Barille sovintoehdotuksen. Yritys ei siihen kuitenkaan suostunut, joten asia vietiin käräjäoikeuteen. Jungle Juice Bar hylkäsi myös käräjäoikeudessa tehdyn sovintoehdotuksen.

      – Jungle Juice Bar vastasi käräjäoikeudelle. Vastaus oli täynnä todella räikeitä valheita ja vaade, että koko haastehakemus hylätään. Näin ei luonnollisestikaan käynyt, vaan asiaa puidaan Helsingin käräjäoikeudessa ensi syksynä, Jokinen kirjoittaa.

      Jungle Juice Barin toimitusjohtaja Noora Fagerström vahvistaa Helsingin Uutisille, että asiaa käsitellään käräjäoikeudessa ensi syksynä. Hän sanoo, että Jokisen työsopimus purettiin koeajan aikana. Fagerströmin mukaan Jokisen koeaika oli neljä kuukautta.

      –  Irtisanominen ei ole tullut Sallalle yllätyksenä, vaan asiasta käytiin keskusteluja. Henkilö ei ollut kulttuuriimme sopiva. Katson oikeudeksi, että jos tilanne ei keskustelujen jälkeen muutu, niin työsuhde päätetään koeajalla, Fagerström sanoo Helsingin Uutisille.

      Fagerström korostaa, että irtisanomisen syyt eivät ole niin mustavalkoisia, mitä Jokinen antaa blogissaan ymmärtää.

      – Hän tuo esille vain yhden irtisanomisen syyn. Tuo neljän minuutin juttu ei ole ollut syy koeajan purkuun. Näkökulmamme poikkeavat niin paljon, ettei sovitteluun ole ollut mahdollisuutta.

      Jokinen kirjoittaa blogissaan, että myös muita Jungle Juice Barin työntekijöitä olisi irtisanottu samanlaisessa tilanteessa. Toimitusjohtajan mukaan työsopimuksen purkuja koeajalla tapahtuu Jungle Juice Barissa toisinaan. Tämä on kuitenkin ensimmäinen kerta, kun asia viedään oikeuteen.

      – Blogista saa kuvan, että kierrätämme henkilökuntaa ja käytämme koeaikaa hyväksi. Se ei ole meidän tapa toimia, Fagerström kertoo.

      – Tämä on kuitenkin suurimmalle osalle ensimmäinen työpaikka ja haluamme antaa nuorille mahdollisuuksia. Tässäkään tapauksessa Sallassa ei ollut kokemusta ravintola-alalta.

      Minkä takia työntekijälle ei kerrottu irtisanomisen syitä tarkemmin?

      – Olemme saaneet Maralta (työmarkkinajärjestö Matkailu- Ja Ravintolapalvelut) ohjeen, ettei syitä kannata irtisanomisen jälkeen enää kertoa. Jos asia viedään eteenpäin ja näihin syihin vedotaan, niin se on sana sanaa vastaan.

      Helsingin Uutiset tavoitti Salla Jokisen, mutta hän ei työkiireiden vuoksi voinut antaa haastattelua.

      Porilainen Salla Jokinen on noussut julkisuuteen aiemmin suositun Focus On Fashion -muotiblogin ansiosta. Jokisen blogin nimi on nykyisin Focus On Favorites.

      LUE MYÖS:Suomea valloittava trendiketju luopui muoviastioista – jatkossa imetään maissista tehtyä pilliä

      On tarkoitettu selvittämään, soveltuuko työntekijä työhön. Koeajan aikanatyönantaja kuin työnt

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe