Miten Brasilian lento-onnettomuus tapahtui

Tässä on animoitu video jossa on hyvin yksityiskohtaista tietoa tapahtumista, joskin itse tutkimus on yhä käynnissä.

 • TheFlightChannel | Worst Air Crash in 17 Years | Crashing Moments Before Landing (With Real Video)
  https://youtu.be/dbH58TM1bsA

8

490

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      ATR-koneessa meni toisen moottorin peruutustoiminto päälle ja kyseinen moottori alkoi työntämään taaksepäin. Tuloksena helikopterin potkurin tavoin pyörivä lentokone.

      • Anonyymi

        Joo, ihan varmaan.


      • Anonyymi

        " helikopterin potkurin"
        Juu, uusimmissa helikopterien malleissa on potkurit.


      • Anonyymi

        Ilmovoimien kojelentäjäkö näin tietää? Majuri Posso.


    • Anonyymi

      Lienee melko selvää että jäätävissä olosuhteissa siipiin kertyi jäätä joka nosti sakkausnopeutta ja lone sakkasi ja päätyi lopulta lattalierteeseen.

      Se miksi jäätä päätyi kertymään kriittisesti siipiin onkin toinen kysymys. Koneella on sallittua lentää jäätävissä olosuhteissa ja varustuksena on jäänpoistokumit. Eikö miehistö noteerannut tilannetta vai oliko jäätäminen poikkeuksellisen nopeaa ja voimakasta?

      ATR on ollut markkinoilla kohta 40 vuotta. Finnair oli sen ensimmäisiä käyttäjiä 80-luvun puolessavälissä. Kokemusta siis koneesta kertynyt vuosikymmenien saatossa paljon kuten kehitystyötä. Tyyppi on suosituimpia ns. syöttöliikennekoneita maailmassa.

      • Anonyymi

        Kone sai maineen vaarallisena koneena jäätävissä olosuhteissa, muutaman jään kertymisestä johtuneen onnettomuuden jälkeen. Sen jälkeen koneeseen ja lentäjien koulutukseen on tullut liuta korjauksia, joilla konetyyppi on saatu turvalliseksi.
        Jäätävät olosuhteet Brasiliassa taitavat vain olla sen verran harvinaisia, että voi hyvinkin olla, että lentäjillä ei ollut ihan tuoreessa muistissa toimintatavat jäätävissä oloissa. Nopeassa jään kertymisessä esimerkiksi reagointiaika on lyhyempi kuin tarkastuslistojen selailu vaatisi. Jos "memory items" ovat vähän hakusessa, saattaa reagointi olla liian hidasta ja pahimmillaan vielä väärillä toimenpiteillä vaikeutetaan tilannetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kone sai maineen vaarallisena koneena jäätävissä olosuhteissa, muutaman jään kertymisestä johtuneen onnettomuuden jälkeen. Sen jälkeen koneeseen ja lentäjien koulutukseen on tullut liuta korjauksia, joilla konetyyppi on saatu turvalliseksi.
        Jäätävät olosuhteet Brasiliassa taitavat vain olla sen verran harvinaisia, että voi hyvinkin olla, että lentäjillä ei ollut ihan tuoreessa muistissa toimintatavat jäätävissä oloissa. Nopeassa jään kertymisessä esimerkiksi reagointiaika on lyhyempi kuin tarkastuslistojen selailu vaatisi. Jos "memory items" ovat vähän hakusessa, saattaa reagointi olla liian hidasta ja pahimmillaan vielä väärillä toimenpiteillä vaikeutetaan tilannetta.

        Pitänee paikkansa että tuolla alueella jäätäviä olosuhteita harvemmin on. Miten on ATR:ssä, varoittaako kone jään kertymisestä? Onko jäänpoisto automaattista sen jälkeen kun se manuaalisesti kytketään päälle?


    • Tässä Greg Feithin, eli tunnetun ilmailun turvallisuuden tutkijan näkemys asiasta.

       • FWAA | Brazil plane crash | Former NTSB investigator weighs in on possible cause of accident
        https://youtu.be/8SJO-nEOong

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pystyisitkö pitämään

      Näppejä erossa jos tulisi siihen tilaisuus
      Ikävä
      88
      8042
    2. Yritystuet 10 mrd. vuodessa, eli yrittäjäriski valtiolla kuten kommunismissa

      Pelkästään Viking Linen viinanhakuristeilyitä sponsoroidaan 20 miljoonalla eurolla vuosittain. Dieselin verotukikin on
      Yrittäjyys
      91
      7998
    3. Sture Fjäder haluaa tuensaajien nimet julki

      Kokoomuspoliitikko haluaa yli 800 euroa kuukaudessa tukia saavien nimet julki. Ehkä olisi syytä julkaista myös kuvat? h
      Maailman menoa
      172
      6151
    4. Oikeistolainen luki Med mod att leda : en biografi

      ...ei tykänny Sanna Marinista
      Maailman menoa
      11
      5375
    5. Luotathan siihen tunteeseen, joka välillämme on?

      Uskothan myös, että se kestää tämän? Kaipaan sinua valtavasti. Vielä tehdään yhdessä tästä jotain ihmeellistä ja kaunist
      Ikävä
      58
      5158
    6. En saa sua mielestäni vaikka tekisin mitä

      Mikä tähän auttaa.. ei mikään. Edes aika. Kaivan sut kohta vaikka kivenkolosta että saan kysyä haluatko sinäkin💛
      Ikävä
      22
      4231
    7. Onnettomuus

      Hukkajärventiellä kolaroi lavetti ja henkilöauto. Uutista ei missään! Hys hys ollaanko hiljaa tästäkin?
      Kuhmo
      5
      3980
    8. Milloin viimeksi näit kaivattusi?

      Toimisitko nyt toisin kuin siinä tilanteessa teit?
      Ikävä
      39
      3850
    9. Tuntuuko ettet tiedä

      Enää miten toimia mun suhteen. Kun en taida tietää itsekään
      Ikävä
      37
      3769
    10. Ruotsalaistoimittaja: "Sanna Marinin saunominen saa minut häpeämään"

      Sanna Marinin kirja saa täyslaidallisen ruotsalaislehti Expressenissä perjantaina julkaistussa kolumnissa.....voi itku..
      Maailman menoa
      48
      3620
    Aihe