Miten Brasilian lento-onnettomuus tapahtui

Tässä on animoitu video jossa on hyvin yksityiskohtaista tietoa tapahtumista, joskin itse tutkimus on yhä käynnissä.

 • TheFlightChannel | Worst Air Crash in 17 Years | Crashing Moments Before Landing (With Real Video)
  https://youtu.be/dbH58TM1bsA

8

264

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      ATR-koneessa meni toisen moottorin peruutustoiminto päälle ja kyseinen moottori alkoi työntämään taaksepäin. Tuloksena helikopterin potkurin tavoin pyörivä lentokone.

      • Anonyymi

        Joo, ihan varmaan.


      • Anonyymi

        " helikopterin potkurin"
        Juu, uusimmissa helikopterien malleissa on potkurit.


      • Anonyymi

        Ilmovoimien kojelentäjäkö näin tietää? Majuri Posso.


    • Anonyymi

      Lienee melko selvää että jäätävissä olosuhteissa siipiin kertyi jäätä joka nosti sakkausnopeutta ja lone sakkasi ja päätyi lopulta lattalierteeseen.

      Se miksi jäätä päätyi kertymään kriittisesti siipiin onkin toinen kysymys. Koneella on sallittua lentää jäätävissä olosuhteissa ja varustuksena on jäänpoistokumit. Eikö miehistö noteerannut tilannetta vai oliko jäätäminen poikkeuksellisen nopeaa ja voimakasta?

      ATR on ollut markkinoilla kohta 40 vuotta. Finnair oli sen ensimmäisiä käyttäjiä 80-luvun puolessavälissä. Kokemusta siis koneesta kertynyt vuosikymmenien saatossa paljon kuten kehitystyötä. Tyyppi on suosituimpia ns. syöttöliikennekoneita maailmassa.

      • Anonyymi

        Kone sai maineen vaarallisena koneena jäätävissä olosuhteissa, muutaman jään kertymisestä johtuneen onnettomuuden jälkeen. Sen jälkeen koneeseen ja lentäjien koulutukseen on tullut liuta korjauksia, joilla konetyyppi on saatu turvalliseksi.
        Jäätävät olosuhteet Brasiliassa taitavat vain olla sen verran harvinaisia, että voi hyvinkin olla, että lentäjillä ei ollut ihan tuoreessa muistissa toimintatavat jäätävissä oloissa. Nopeassa jään kertymisessä esimerkiksi reagointiaika on lyhyempi kuin tarkastuslistojen selailu vaatisi. Jos "memory items" ovat vähän hakusessa, saattaa reagointi olla liian hidasta ja pahimmillaan vielä väärillä toimenpiteillä vaikeutetaan tilannetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kone sai maineen vaarallisena koneena jäätävissä olosuhteissa, muutaman jään kertymisestä johtuneen onnettomuuden jälkeen. Sen jälkeen koneeseen ja lentäjien koulutukseen on tullut liuta korjauksia, joilla konetyyppi on saatu turvalliseksi.
        Jäätävät olosuhteet Brasiliassa taitavat vain olla sen verran harvinaisia, että voi hyvinkin olla, että lentäjillä ei ollut ihan tuoreessa muistissa toimintatavat jäätävissä oloissa. Nopeassa jään kertymisessä esimerkiksi reagointiaika on lyhyempi kuin tarkastuslistojen selailu vaatisi. Jos "memory items" ovat vähän hakusessa, saattaa reagointi olla liian hidasta ja pahimmillaan vielä väärillä toimenpiteillä vaikeutetaan tilannetta.

        Pitänee paikkansa että tuolla alueella jäätäviä olosuhteita harvemmin on. Miten on ATR:ssä, varoittaako kone jään kertymisestä? Onko jäänpoisto automaattista sen jälkeen kun se manuaalisesti kytketään päälle?


    • Tässä Greg Feithin, eli tunnetun ilmailun turvallisuuden tutkijan näkemys asiasta.

       • FWAA | Brazil plane crash | Former NTSB investigator weighs in on possible cause of accident
        https://youtu.be/8SJO-nEOong

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!

      Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.
      Tunteet
      94
      7016
    2. Kivoimmat asiat elämässäsi?

      Ihastuminen? Rakastuminen? Voittaminen? Joku muu?
      Sinkut
      172
      3722
    3. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

      Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      53
      3249
    4. Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?

      Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä
      Maailman menoa
      232
      2376
    5. Mistä tiedät, että hän on kiinnostunut?

      Kiinnostunut sinusta.
      Ikävä
      48
      2115
    6. Et edes ole vanha ja läski

      Kunhan halusin loukata.
      Ikävä
      41
      1968
    7. Etkö usko teidän

      Koskaan päätyvän yhteen?
      Ikävä
      47
      1869
    8. Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa.

      Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa. Millainen se oli?
      Ikävä
      23
      1792
    9. Voisiko näistä

      Painaa kirjan. Montakohan sataa sivua tulisi 🤭 ja mikä sen nimi olisi?
      Ikävä
      60
      1768
    10. Tykkään niin paljon

      Ja olen tosi surkeana kun mokasin kerta toisensa jälkeen. 😢
      Ikävä
      19
      1743
    Aihe