Tässä on animoitu video jossa on hyvin yksityiskohtaista tietoa tapahtumista, joskin itse tutkimus on yhä käynnissä.
• TheFlightChannel | Worst Air Crash in 17 Years | Crashing Moments Before Landing (With Real Video)
https://youtu.be/dbH58TM1bsA
Miten Brasilian lento-onnettomuus tapahtui
8
264
Vastaukset
- Anonyymi
ATR-koneessa meni toisen moottorin peruutustoiminto päälle ja kyseinen moottori alkoi työntämään taaksepäin. Tuloksena helikopterin potkurin tavoin pyörivä lentokone.
- Anonyymi
Joo, ihan varmaan.
- Anonyymi
" helikopterin potkurin"
Juu, uusimmissa helikopterien malleissa on potkurit. - Anonyymi
Ilmovoimien kojelentäjäkö näin tietää? Majuri Posso.
- Anonyymi
Lienee melko selvää että jäätävissä olosuhteissa siipiin kertyi jäätä joka nosti sakkausnopeutta ja lone sakkasi ja päätyi lopulta lattalierteeseen.
Se miksi jäätä päätyi kertymään kriittisesti siipiin onkin toinen kysymys. Koneella on sallittua lentää jäätävissä olosuhteissa ja varustuksena on jäänpoistokumit. Eikö miehistö noteerannut tilannetta vai oliko jäätäminen poikkeuksellisen nopeaa ja voimakasta?
ATR on ollut markkinoilla kohta 40 vuotta. Finnair oli sen ensimmäisiä käyttäjiä 80-luvun puolessavälissä. Kokemusta siis koneesta kertynyt vuosikymmenien saatossa paljon kuten kehitystyötä. Tyyppi on suosituimpia ns. syöttöliikennekoneita maailmassa.- Anonyymi
Kone sai maineen vaarallisena koneena jäätävissä olosuhteissa, muutaman jään kertymisestä johtuneen onnettomuuden jälkeen. Sen jälkeen koneeseen ja lentäjien koulutukseen on tullut liuta korjauksia, joilla konetyyppi on saatu turvalliseksi.
Jäätävät olosuhteet Brasiliassa taitavat vain olla sen verran harvinaisia, että voi hyvinkin olla, että lentäjillä ei ollut ihan tuoreessa muistissa toimintatavat jäätävissä oloissa. Nopeassa jään kertymisessä esimerkiksi reagointiaika on lyhyempi kuin tarkastuslistojen selailu vaatisi. Jos "memory items" ovat vähän hakusessa, saattaa reagointi olla liian hidasta ja pahimmillaan vielä väärillä toimenpiteillä vaikeutetaan tilannetta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kone sai maineen vaarallisena koneena jäätävissä olosuhteissa, muutaman jään kertymisestä johtuneen onnettomuuden jälkeen. Sen jälkeen koneeseen ja lentäjien koulutukseen on tullut liuta korjauksia, joilla konetyyppi on saatu turvalliseksi.
Jäätävät olosuhteet Brasiliassa taitavat vain olla sen verran harvinaisia, että voi hyvinkin olla, että lentäjillä ei ollut ihan tuoreessa muistissa toimintatavat jäätävissä oloissa. Nopeassa jään kertymisessä esimerkiksi reagointiaika on lyhyempi kuin tarkastuslistojen selailu vaatisi. Jos "memory items" ovat vähän hakusessa, saattaa reagointi olla liian hidasta ja pahimmillaan vielä väärillä toimenpiteillä vaikeutetaan tilannetta.Pitänee paikkansa että tuolla alueella jäätäviä olosuhteita harvemmin on. Miten on ATR:ssä, varoittaako kone jään kertymisestä? Onko jäänpoisto automaattista sen jälkeen kun se manuaalisesti kytketään päälle?
Tässä Greg Feithin, eli tunnetun ilmailun turvallisuuden tutkijan näkemys asiasta.
• FWAA | Brazil plane crash | Former NTSB investigator weighs in on possible cause of accident
https://youtu.be/8SJO-nEOong
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!
Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.947016- 1723722
- 533249
Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?
Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä2322376- 482115
- 411968
- 471869
Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa.
Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa. Millainen se oli?231792- 601768
- 191743