Kitkarenkaat kesällä ja talvella

Anonyymi-ap

Kun seuraa keskustelua kitkarenkaiden käytöstä ympäri vuoden voi vain hämmästellä sitä taikauskon määrää.
1) kitkarengas sulaa kesällä, 25 vuoden kitkarengaskokemuksella ei pidä paikkaansa
2) eivät pidä sateella, perätön väite
3) eivät pidä liukkaalla, virhe istuu kuljettajanpaikalla

Kesällä kitkoilla on parempi pito johtuen pehmeämmäst kumista, muutoinhan kilpa-autoissa olisivat renkaat kivikovaa kumia.

Erityisen hyvin kitkarenkaat sopivat neliveto ja/ tai luistonestolla varustettuihin autoihin.

7

275

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      No - - - Miksi ihmeessä sitten tehdään muita renkaita ?
      - Jos noi Kitkat-Katkat on niin Hyviä ?

    • Anonyymi

      Ihme kyllä jotku tekee niin. Seuraan sähköautoilevaa tubettajaa ajaa kesä talvet kitkoilla. Toki renkaat taitaa vaihtua aika usein.

    • Anonyymi

      Juu, mitatut arvot ovat tietenkin vain valhetta ja helteellä motarilla ajaminen vain kasvattaa kitkarenkaan kulutuspinna syvyyttä ja korkeutta.

    • Anonyymi

      "1) kitkarengas sulaa kesällä, 25 vuoden kitkarengaskokemuksella ei pidä paikkaansa"
      Tarkoitatko "sulamisella" tässä yhteydessä kiinteän aineen muuttumista nesteeksi?

      "2) eivät pidä sateella, perätön väite"
      Vesikelillä talvirenkaat pitävät kesärenkaita huonommin, koska niiden pintakuvio on tehty ensisijaisesti lumen ja loskan poistamiseen renkaan ja tien välistä. Kesärenkaat ja keskieurooppalaiset kitkat toimivat tuolla kelillä paremmin.

      "3) eivät pidä liukkaalla, virhe istuu kuljettajanpaikalla"
      Liian suuri tilannenopeus on tietysti virhe kaikilla renkailla. 11 vuoden kokemuksella kitkoista (nastarenkaiden jälkeen) olen oppinut, että jyrkissä käännöksissä esim. liikenneympyröissä kitkat saattavat yllättää pidon menetyksellä. Muutoin niillä pärjää hyvin, kunhan ajaa ennakoivasti turvaväleistä huolehtien. Jos asuisin maaseudulla, saattaisin palata nastoihin, koska jäällä ne ovat selvästi paremmat. Kaupunkilaisena (ja kokeneena kuljettajana) valitsen kitkat. Aloittelevalle kuljettajalle suosittelisin nastoja talvikelille aina, jotta kokemusta liikennetilanteista ehtii kertyä pienemmällä kolaririskillä.
      Kerran ajaessani liukkaalla kaupunkiliikenteen jonossa edessäni autoillut ajoi alamäessä yllättävästi edellään ajaneen perään, mutta hätäjarrutuksella kitkat ehtivät pysäyttää autoni. Peräänajosta ei tullutkaan ketjukolaria, eli kitkat ovat ihan kelvollinen valinta.

      • Anonyymi

        Autossani on alla aina huippurenkaat.
        GY ultragrip talvirenkaat.
        Nastoista ei ole apua talvella eikä haittaa kesällä
        Kaiken lisäksi ne ovat kestävät ja pitävät myös kesäkelissä.
        Renkaissa on leima 49/10
        Pintaa on vielä hyvin kesärengaskäyttöön, tulevaksi talveksi aion kyllä vaihtaa uusiin samanmerkkisiin.


    • Anonyymi

      Ainoa rengassarja jonka olen ajanut 20 000 km ajolla loppuun oli kitkarengassarja, jonka päätin jättää kokeeksi paikalleen myös kesäksi.
      Kesärenkaat ovat yleeensä kestäneet noin 50 000 kilometriä, siis ei matkamittariin lisää, vaan nimen omaan kesärenkaat alla. Eli kyllä väite 1 pitää paikkansa.
      Huomasin myös 2. väittämän pitävän paikkaansa, ainakin osittain. Liikkeelle lähtö märältä pinnalta saa vetävät pyörät sutimaan tai siis luistoneston merkkivalon vilkkumaan kiivaasti. Aivan kuin jokainen liikennevaloristeys olisi joko aivan uutta asfalttia tai siihen olisi lorotettu öljyä. Pito irtosi varsin kevyellä kiihdytyksellä. Muuten en märkäpidosta osaa tarkkaan sanoa, vesiliirtoa ei tullut kokeiltua eikä äkkijarrutuksia. Sivuttaispito riitti normaaliin märkäkelin ajoon.
      Tuosta "eivät pidä liukkaalla" en osaa sanoa muuta kuin, että totta kai pitävät liukkaalla, siis normaalilla talvikelillä, mutta mitähän liukasta tuossa tarkoitettiin? Kesäliukkaalla, eli märällä tienpinnalla pito tosiaan on aika heikon oloinen.

    • Anonyymi

      Ensinäkin talvirenkaan kulutuspinnan profiili on erilainen kuin kesärenkaan. Talvirenkaan ulkoreuna on kulmikas ja terävä ja kesärenkaassa pyöreä. Talvella tuo reuna ohjaa lumessa ja liukkaalla paremmin ja kesällä pyöreys toimii pitävällä alustalla paremmin. Jos kitkoista ajaa kesällä nuo renkaan syrjät pyöreiksi, niin niiden pito huononee reilusti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2640
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      91
      1976
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1511
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1038
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      933
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      891
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      864
    9. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      775
    Aihe