Kun seuraa keskustelua kitkarenkaiden käytöstä ympäri vuoden voi vain hämmästellä sitä taikauskon määrää.
1) kitkarengas sulaa kesällä, 25 vuoden kitkarengaskokemuksella ei pidä paikkaansa
2) eivät pidä sateella, perätön väite
3) eivät pidä liukkaalla, virhe istuu kuljettajanpaikalla
Kesällä kitkoilla on parempi pito johtuen pehmeämmäst kumista, muutoinhan kilpa-autoissa olisivat renkaat kivikovaa kumia.
Erityisen hyvin kitkarenkaat sopivat neliveto ja/ tai luistonestolla varustettuihin autoihin.
Kitkarenkaat kesällä ja talvella
9
369
Vastaukset
- Anonyymi
No - - - Miksi ihmeessä sitten tehdään muita renkaita ?
- Jos noi Kitkat-Katkat on niin Hyviä ?- Anonyymi
Se on sellainen homma, että joillakin vain on parempi kontata pihalla kuin kävellä lumessa. Eli taitojen ja fiiliksen mukaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on sellainen homma, että joillakin vain on parempi kontata pihalla kuin kävellä lumessa. Eli taitojen ja fiiliksen mukaan.
Ei ihan aukea tuo juttusi, taisi jäädä ketju ja aihe lukematta?
- Anonyymi
Ihme kyllä jotku tekee niin. Seuraan sähköautoilevaa tubettajaa ajaa kesä talvet kitkoilla. Toki renkaat taitaa vaihtua aika usein.
- Anonyymi
Juu, mitatut arvot ovat tietenkin vain valhetta ja helteellä motarilla ajaminen vain kasvattaa kitkarenkaan kulutuspinna syvyyttä ja korkeutta.
- Anonyymi
"1) kitkarengas sulaa kesällä, 25 vuoden kitkarengaskokemuksella ei pidä paikkaansa"
Tarkoitatko "sulamisella" tässä yhteydessä kiinteän aineen muuttumista nesteeksi?
"2) eivät pidä sateella, perätön väite"
Vesikelillä talvirenkaat pitävät kesärenkaita huonommin, koska niiden pintakuvio on tehty ensisijaisesti lumen ja loskan poistamiseen renkaan ja tien välistä. Kesärenkaat ja keskieurooppalaiset kitkat toimivat tuolla kelillä paremmin.
"3) eivät pidä liukkaalla, virhe istuu kuljettajanpaikalla"
Liian suuri tilannenopeus on tietysti virhe kaikilla renkailla. 11 vuoden kokemuksella kitkoista (nastarenkaiden jälkeen) olen oppinut, että jyrkissä käännöksissä esim. liikenneympyröissä kitkat saattavat yllättää pidon menetyksellä. Muutoin niillä pärjää hyvin, kunhan ajaa ennakoivasti turvaväleistä huolehtien. Jos asuisin maaseudulla, saattaisin palata nastoihin, koska jäällä ne ovat selvästi paremmat. Kaupunkilaisena (ja kokeneena kuljettajana) valitsen kitkat. Aloittelevalle kuljettajalle suosittelisin nastoja talvikelille aina, jotta kokemusta liikennetilanteista ehtii kertyä pienemmällä kolaririskillä.
Kerran ajaessani liukkaalla kaupunkiliikenteen jonossa edessäni autoillut ajoi alamäessä yllättävästi edellään ajaneen perään, mutta hätäjarrutuksella kitkat ehtivät pysäyttää autoni. Peräänajosta ei tullutkaan ketjukolaria, eli kitkat ovat ihan kelvollinen valinta.- Anonyymi
Autossani on alla aina huippurenkaat.
GY ultragrip talvirenkaat.
Nastoista ei ole apua talvella eikä haittaa kesällä
Kaiken lisäksi ne ovat kestävät ja pitävät myös kesäkelissä.
Renkaissa on leima 49/10
Pintaa on vielä hyvin kesärengaskäyttöön, tulevaksi talveksi aion kyllä vaihtaa uusiin samanmerkkisiin.
- Anonyymi
Ainoa rengassarja jonka olen ajanut 20 000 km ajolla loppuun oli kitkarengassarja, jonka päätin jättää kokeeksi paikalleen myös kesäksi.
Kesärenkaat ovat yleeensä kestäneet noin 50 000 kilometriä, siis ei matkamittariin lisää, vaan nimen omaan kesärenkaat alla. Eli kyllä väite 1 pitää paikkansa.
Huomasin myös 2. väittämän pitävän paikkaansa, ainakin osittain. Liikkeelle lähtö märältä pinnalta saa vetävät pyörät sutimaan tai siis luistoneston merkkivalon vilkkumaan kiivaasti. Aivan kuin jokainen liikennevaloristeys olisi joko aivan uutta asfalttia tai siihen olisi lorotettu öljyä. Pito irtosi varsin kevyellä kiihdytyksellä. Muuten en märkäpidosta osaa tarkkaan sanoa, vesiliirtoa ei tullut kokeiltua eikä äkkijarrutuksia. Sivuttaispito riitti normaaliin märkäkelin ajoon.
Tuosta "eivät pidä liukkaalla" en osaa sanoa muuta kuin, että totta kai pitävät liukkaalla, siis normaalilla talvikelillä, mutta mitähän liukasta tuossa tarkoitettiin? Kesäliukkaalla, eli märällä tienpinnalla pito tosiaan on aika heikon oloinen. - Anonyymi
Ensinäkin talvirenkaan kulutuspinnan profiili on erilainen kuin kesärenkaan. Talvirenkaan ulkoreuna on kulmikas ja terävä ja kesärenkaassa pyöreä. Talvella tuo reuna ohjaa lumessa ja liukkaalla paremmin ja kesällä pyöreys toimii pitävällä alustalla paremmin. Jos kitkoista ajaa kesällä nuo renkaan syrjät pyöreiksi, niin niiden pito huononee reilusti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap172214Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842178Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101426- 1011407
Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663841277Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1471206Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.253912- 78889
Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha173884- 63874