Autisminkirjoisuus ei ole vammaisuutta

Anonyymi-ap

Helsingin sanomat julkaisi eilen mielipidekirjoituksen otsikolla "Autisminkirjoisuus ei ole vammaisuutta". Suosittelen lukemaan kyseisen kirjoituksen. Se on luettavissa osoitteessa:

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010615350.html

9

378

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

No voi sen nähdä jonkin sortin käytösvammana tai sairautena, kun kyseessä on oirekirjon pahimmat piirteet. Jutun kirjoittaja taas on toista ääripäätä eli aspergerit on enimmäkseen lieväoireisia.

Eiköhän meistä jokainen ole lahjakas jossain ja myös lahjaton jossain eli on vahvuuksia ja heikkouksia. Minäkin olen monivammainen, osin jopa liki vaikeavammainen (kehitysvammaiseksikin tituleerattu) liikkumisen ja sosiaalisuuden suhteen. Silti olen tietyissä asioissa hyvin lahjakas ja kyvykäs, mutta en esim. voi juosta tai ruveta sisustussuunnittelijaksi. Mitenkään en voi lahjoja hyödyntää, koska en työtä saa eikä yrittäjäksi ole voinut ruveta ennenmuuta pääoman puuttee takia Noi "kevaoireet" johtuu ulkoisista aivovammoista siis päätälleistä ja mahd. anestesiasta ja syrjäytymisestä. On vyyhti vähän kaikkea. Tietty osa oirekirjosta olis voitu välttää puuttumalla määrättyihin juttuihin heti niin kotona kuin terveyssektorin ylätasolla - kuten itse olisin tehnyt jos olisin saanut päättää. Vähän mutkat suoriksi vetoa se Hesarin mielipidekirjoitus...

Monisairas

• Anonyymi

"No voi sen nähdä jonkin sortin käytösvammana tai sairautena, kun kyseessä on oirekirjon pahimmat piirteet."

Minä en olisi ollenkaan vakuuttunut siitä, että ne ominaisuudet, jotka yleensä nähdään "autisminkirjon pahimpina piirteinä" liittyvät ollenkaan autisminkirjoisuuteen. Minä ajattelisin asian niin, että autisminkirjoisuus ja kehitysvammaisuus ovat kaksi erillistä ominaisuutta, jotka voivat esiintyä samallakin ihmisellä. Näin ollen näkisin asian niin, että ne "autisminkirjon pahimpina piirteinä" nähdyt ominaisuudet eivät johdu autisminkirjoisuudesta vaan kehitysvammaisuudesta.

"Eiköhän meistä jokainen ole lahjakas jossain ja myös lahjaton jossain eli on vahvuuksia ja heikkouksia."

Totta kai jokaisella ihmisellä on vahvuuksia. Tuon mielipidekirjoituksen pointti on kumminkin se, että autisminkirjoon itseensä liittyy vahvuuksia. Eli esimerkiksi kyky erityismielenkiinnon kohteisiin ja kaiken mahdollisen tiedon hankkimiseen niistä on todistetusti nimenomaan autisminkirjoon liittyvä ominaisuus ja se on selvästi vahvuus.

"Minäkin olen monivammainen, osin jopa liki vaikeavammainen (kehitysvammaiseksikin tituleerattu) liikkumisen ja sosiaalisuuden suhteen. Silti olen tietyissä asioissa hyvin lahjakas ja kyvykäs, mutta en esim. voi juosta tai ruveta sisustussuunnittelijaksi."

Uskon ilman muuta sen, että sinulla on vahvuuksia ja kyvykkyyttä. Haluaisin kuitenkin kysyä erään tarkentavan kysymyksen. Ovatko nämä sinun lahjasi ja kykysi monisairauteesi liittyviä ominaisuuksia? Vai olisivatko ne olemassa myös ilman vammojasi?

"Mitenkään en voi lahjoja hyödyntää, koska en työtä saa eikä yrittäjäksi ole voinut ruveta ennenmuuta pääoman puuttee takia"

Se on ikävää, että et pääse lahjojasi hyödyntämään. Jos pääsisit hyödyntämään niitä, niin se voisi varmasti parhaimmillaan olla hyödyksi koko yhteiskunnalle. Sinä olet selvästi työtä hakiessasi joutunut syrjinnän ja ennakkoluulojen kohteeksi. Voin kertoa, että ihan vastaavan syrjinnän ja ennakkoluulojen kohteeksi joutuvat myös monet autisminkirjon ihmiset. Juuri siksi näitä eri ihmisryhmiin kohdistuvia ennakkoluuloja pitää pyrkiä murtamaan. Juuri siksi noita tuon mielipidekirjoituksen kaltaisia tekstejä tarvitaan.

"Vähän mutkat suoriksi vetoa se Hesarin mielipidekirjoitus..."

Tjaa? Ei millään pahalla, mutta minä taas on useasti nähnyt mutkat suoriksi vetoa sinun kirjoituksissasi, kun olet autisminkirjosta puhunut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"No voi sen nähdä jonkin sortin käytösvammana tai sairautena, kun kyseessä on oirekirjon pahimmat piirteet."

Minä en olisi ollenkaan vakuuttunut siitä, että ne ominaisuudet, jotka yleensä nähdään "autisminkirjon pahimpina piirteinä" liittyvät ollenkaan autisminkirjoisuuteen. Minä ajattelisin asian niin, että autisminkirjoisuus ja kehitysvammaisuus ovat kaksi erillistä ominaisuutta, jotka voivat esiintyä samallakin ihmisellä. Näin ollen näkisin asian niin, että ne "autisminkirjon pahimpina piirteinä" nähdyt ominaisuudet eivät johdu autisminkirjoisuudesta vaan kehitysvammaisuudesta.

"Eiköhän meistä jokainen ole lahjakas jossain ja myös lahjaton jossain eli on vahvuuksia ja heikkouksia."

Totta kai jokaisella ihmisellä on vahvuuksia. Tuon mielipidekirjoituksen pointti on kumminkin se, että autisminkirjoon itseensä liittyy vahvuuksia. Eli esimerkiksi kyky erityismielenkiinnon kohteisiin ja kaiken mahdollisen tiedon hankkimiseen niistä on todistetusti nimenomaan autisminkirjoon liittyvä ominaisuus ja se on selvästi vahvuus.

"Minäkin olen monivammainen, osin jopa liki vaikeavammainen (kehitysvammaiseksikin tituleerattu) liikkumisen ja sosiaalisuuden suhteen. Silti olen tietyissä asioissa hyvin lahjakas ja kyvykäs, mutta en esim. voi juosta tai ruveta sisustussuunnittelijaksi."

Uskon ilman muuta sen, että sinulla on vahvuuksia ja kyvykkyyttä. Haluaisin kuitenkin kysyä erään tarkentavan kysymyksen. Ovatko nämä sinun lahjasi ja kykysi monisairauteesi liittyviä ominaisuuksia? Vai olisivatko ne olemassa myös ilman vammojasi?

"Mitenkään en voi lahjoja hyödyntää, koska en työtä saa eikä yrittäjäksi ole voinut ruveta ennenmuuta pääoman puuttee takia"

Se on ikävää, että et pääse lahjojasi hyödyntämään. Jos pääsisit hyödyntämään niitä, niin se voisi varmasti parhaimmillaan olla hyödyksi koko yhteiskunnalle. Sinä olet selvästi työtä hakiessasi joutunut syrjinnän ja ennakkoluulojen kohteeksi. Voin kertoa, että ihan vastaavan syrjinnän ja ennakkoluulojen kohteeksi joutuvat myös monet autisminkirjon ihmiset. Juuri siksi näitä eri ihmisryhmiin kohdistuvia ennakkoluuloja pitää pyrkiä murtamaan. Juuri siksi noita tuon mielipidekirjoituksen kaltaisia tekstejä tarvitaan.

"Vähän mutkat suoriksi vetoa se Hesarin mielipidekirjoitus..."

Tjaa? Ei millään pahalla, mutta minä taas on useasti nähnyt mutkat suoriksi vetoa sinun kirjoituksissasi, kun olet autisminkirjosta puhunut.

Kiitos seikkaperäisestä vastaamisesta.

"Ovatko nämä sinun lahjasi ja kykysi monisairauteesi liittyviä ominaisuuksia? Vai olisivatko ne olemassa myös ilman vammojasi?"

Pääpiirteissään tuskin liittyy sairauksiin ja vammoihin ja ns. isossa kuvassa kyvyt olleet niin kauan kuin muistan, eikä mulla ole ollut oppimisvaikeuksia Aivo- ja selkävammat ovat kyllä todennäköisesti kasvattaneet jonkin verran resilienssiä. Aivovammojen myötä tai ainakin niiden jälkeen tietyt oppimista parantavat ominaisuudet ovat entisestään kehittyneet, mutta toisaalta kielelliset kyvyt ovat selvästi heikentyneet ja tämä suullisessa jonkin verran suullisessa kommunikaatiossa. Vieraissa kielissä tämä erittäin vaikeaa mitä en ainakaan muista olleen sillon, kun kieliä alettiin opetella.

Muuta en pysty sanomaan. Mulla on todella pirstaleinen muistikuva omasta elämästä, joten mä en juuri mitää pysty kertoo ylipäänsä kuin pahimmat ongelmakohdat, vaikkei elämä täysin pelkkää kurjuutta ole ollut. Alun perin olen myös ollut sosiaalinen ym, sillon kun oirekuva vielä oli nykyistä parempi, siis ennen aivo-ja selkävammoja.

Monisairas

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiitos seikkaperäisestä vastaamisesta.

"Ovatko nämä sinun lahjasi ja kykysi monisairauteesi liittyviä ominaisuuksia? Vai olisivatko ne olemassa myös ilman vammojasi?"

Pääpiirteissään tuskin liittyy sairauksiin ja vammoihin ja ns. isossa kuvassa kyvyt olleet niin kauan kuin muistan, eikä mulla ole ollut oppimisvaikeuksia Aivo- ja selkävammat ovat kyllä todennäköisesti kasvattaneet jonkin verran resilienssiä. Aivovammojen myötä tai ainakin niiden jälkeen tietyt oppimista parantavat ominaisuudet ovat entisestään kehittyneet, mutta toisaalta kielelliset kyvyt ovat selvästi heikentyneet ja tämä suullisessa jonkin verran suullisessa kommunikaatiossa. Vieraissa kielissä tämä erittäin vaikeaa mitä en ainakaan muista olleen sillon, kun kieliä alettiin opetella.

Muuta en pysty sanomaan. Mulla on todella pirstaleinen muistikuva omasta elämästä, joten mä en juuri mitää pysty kertoo ylipäänsä kuin pahimmat ongelmakohdat, vaikkei elämä täysin pelkkää kurjuutta ole ollut. Alun perin olen myös ollut sosiaalinen ym, sillon kun oirekuva vielä oli nykyistä parempi, siis ennen aivo-ja selkävammoja.

Monisairas

Niin siis kielelliset kyvyt heikentyneet vain suullisessa kommunikaatiossa ja siinäkin lähinnä puhumisessa. Joskus haarvemmin myös ymmärryksesä, kun on väsynyt, aivosumua, neste-ja suolavajetta tai Panacodia, jotka joskus on kaikki yhtä aikaa päällä

Monisairas

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin siis kielelliset kyvyt heikentyneet vain suullisessa kommunikaatiossa ja siinäkin lähinnä puhumisessa. Joskus haarvemmin myös ymmärryksesä, kun on väsynyt, aivosumua, neste-ja suolavajetta tai Panacodia, jotka joskus on kaikki yhtä aikaa päällä

Monisairas

Ja vielä, että noi viimisen lauseen jutut tulleet aivo-ja selkävammojen myötä (eikä noissa edes kaikki). Ainakaan mitään tulehdusta yms.ö ei ole todettu ja vielä vähemmän kyseessä on mitkään kehityshäiriöt vaikka noinkin väitetty! Autismityyppisiä oireita on myös, mutta nämä muistini mukaan tulleet nekin aivovammojen myötä.

Monisairas

• Anonyymi

Jos autismia aletaan pitää vaan erilaisuuteena niin miten käy tukea tarvitsevien autistien? Minusta on epäkunnioittavaa sanoa että jos autistin toimintakyky on huono niin hän on kehitysvammainen. Tiedän normaaliälyisiä autisteja jotka asuu esim tuetusti tai tarvitsee oman avustajan.

On myös normaaliälyisiä autisteja joilla on myös puhevamma.

Jos ei koe itseään vammaiseksi niin se on täysin ok ja autismi ei aiheuta kaikille mitään suurempia rajoitteita. Mutta toivoisin että Suomessa otettaisiin vielä paremmin huomioon tukea tarvitsevat autistit joilla ei ole kehitysvammaa. Ei oo oikein että heitä laitetaan jonnekin mt kuntoutujien paikkaan jossa ei monesti ole mitään ymmärrystä autismista.

Kyllä esim sokeillakin ihmisillä on vahvuuksia ja erityislahjoja mutta silti he ovat vammaisia.

• Anonyymi

Vamma ei tarkoita että ihminen olisi kokonaisvaltaisesti heikompi kaikessa tai että vammainen ei voi olla älykäs tai lahjakas. Vamma voi olla laaja tai vaikuttaa vaan esim toiseen käteen tai toiseen jalkaan.
      T. Edellinen

• Anonyymi

"Jos autismia aletaan pitää vaan erilaisuuteena niin miten käy tukea tarvitsevien autistien?"

En ymmärrä, että miksi se, että autisminkirjoa ei enää pidettäisi vammana, johtaisi siihen, että autisminkirjoiset ihmiset eivät saisi enää mitään tukea. Kyllähän yhteiskunnassamme muutenkin myös monet ei-vammaisetkin saavat tukea. Totta kai tuentarve pitää aina joka tapauksessa katsoa yksilöllisesti.

"Vamma ei tarkoita että ihminen olisi kokonaisvaltaisesti heikompi kaikessa tai että vammainen ei voi olla älykäs tai lahjakas."

Kukaan ei ole väittänyt, että vammainen ihminen ei voisi olla älykäs tai lahjakas tai että vammaiset olisivat kokonaisvaltaisesti heikompia kaikessa. Pointti on siinä, että autisminkirjoon itseensä liittyy vahvuuksia. Esimerkiksi juuri kyky täysivaltaiseen keskittymiseen ja erityismielenkiinnon kohteisiin ja niistä kaiken tiedon hankkimiseen ovat nimenomaan autisminkirjoon todistetusti liittyviä ominaisuuksia. Vammat taas ovat selkeästi ihmisen elämänlaatua heikentäviä ominaisuuksia (mitä autisminkirjo ei mitenkään itsestään selvästi ole). Tämä taas ei tarkoita, että vammaisilla ihmisillä ei olisi vammasta riippumattomia lahjoja. Totta kai niitä on.

Voin toki myöntää sen, että syvä autismi voi vammauttaakin ihmistä. Yksi ongelma saattaa olla se, että nykyään liian erilaisilla piirteillä varustettuja ihmisiä laitetaan saman diagnoosin alle. Minä en ole ollenkaan vakuuttunut siitä, että Aspergerin oireyhtymän diagnoosin lopettaminen on hyvä päätös.

• Anonyymi

"Jos autismia aletaan pitää vaan erilaisuutena niin miten käy
      tukea tarvitsevien autistien?"

Hyvä kysymys.

Autismikirjon vaikeatasoisin pää tarvitsee monenlaista tukea ja
      joka maassa autismikirjon vaikeatasoisimmasta osasta puhutaan
      - aivan oikein - sairautena ja sen tuen tarve on suuri.

Kuitenkin on niin, että hyvin monimuotoisen autismikirjon
      suurin osa, esim. aspergerit jotka joidenkin arvioiden mukaan
      muodostavat autismikirjoisista noin 70%, tarvitsevat tukea
      paljon vähemmän ja hyvin eri lailla. Aspergerit tarvitsevat
      lähinnä ymmärrystä ja tilaa olla sellaisia kuin ovat. Aspergerien
      kohdalla ei ole oikein puhua sairaudesta vaan erilaisuudesta,
      joka on miellettävä osaksi terveen normaaliuden monimuotoisuutta.

Autismikirjoa ei voi nähdä vain sen pienen osan näkökulmasta.
      Autismi on laaja moninainen kirjo, jonka eri osat vaativat
      hyvin erilaista lähestymistapaa.

Aspergereihin ei pidä suhtautua kuin syvemmin autistisiin.
      Eikä syvemmin autistisiin pidä suntautua kuin aspergereihin.
      Joka maassa syvästi autististen lasten vanhemmat ovat
      tukkanuottasilla aikuisten aspergerien kanssa. Se johtuu
      autismikirjon ääripäiden suuresta erilaisuudesta.

Koska kaikki autismikirjoiset ihmiset ovat yksilöitä,
      avun ja tuen tarve on räätälöitävä yksilökohtaisesti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2606
    2. 148
      2244
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2242
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2139
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1742
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      388
      1617
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1556
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      288
      1436
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1389
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      132
      1389
    Aihe