Te tiuskijat, kertokaapa:

Anonyymi-ap

Miten olette ajatelleen sen kuvion parisuhteissa ja tapailussa? Etenkin te, jotka ette pyydä anteeksi kohtauksianne.

Onko ihanteellista, että
- toinen häippäsee, kunnes rauhotut
- toinen tulee sinun tasollesi ja alkaa niin ikään rähjätä
- toinen heittäytyy vanhemmaksi ja saat olla kiukutteleva pikkuinen
- teeskennellään, että mitään ei tapahdu ja jatketaan elämää normaalisti heti, kun olet vihasi ilmaissut
- toisen tehtävä on rauhoitella sinua ja puhua järkeä

En ole ikinä ymmärtänyt.

17

241

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Piilottele todellista persoonaas niin pitkään ku mahdollista ja toivo parasta?

• Anonyymi

Mitäs tämä tarkottaa käytännössä? Eli kun toinen rähisee niin ite pistää päänsä pusikkoon?

• Anonyymi

Hah. Exäni teki minulle noin suunnilleen 10v sitten ennen kuin muutettiin yhteen. Melkein tuhosi koko elämäni.

• Anonyymi

Tämä on hieman yleistävää joten lukekaa suodattimen kanssa.

Epävakailla nämä raivokohtaukset monesti toimivat kuin paniikkikohtaus. Eivät välttämättä edes muista koko episodia yöunien jälkeen. Silloin jos olet rakastavassa suhteessa epävakaan kanssa, niin vain ne pärjää jotka oppivat toimimaan näiden raivokohtauksien aikana niin, että eivät ota niitä kamalia puheita ja provosointeja tosissaan. Epävakaa häpeää muutenkin käytöstään ja riitelemään lähteminen saattaa vain eskaloida. Kannattaa kohdata toinen tunteessa eikä tarttua niihin juttuihin. Sitten heti halata ja lohdittaa kun tilaisuus koittaa ja toinen rauhoittuu.
      Tiedän, tämä voi olla todella vaikeaa kun toinen räksyttää ja vaikuttaa purevan jos koittaa koskea. Monesti epävakaat tuhoavat kasapäin ihmissuhteita elämänsä aikana koska se todella vaatii toiselta osapuolelta paljon ymmärrystä ja vahva itsetuntoa. Moni rikkoo itsensä kun rakastuu epävakaaseen.

Terveisin, kokemusta on. En ollut tarpeeksi vahva ja rikoin itseni. Nyt alkaa taas olla tasapainoa ja normaalia tunne-elämää sen sirkukseen jälkeen. En jaksa itseäni syyllistää siitä, että en riittänyt. Hän kuitenkin myös petti ja kaikenlaista muuta "mukavaa" ja jäi hieman narsistinen vaikutelma koko naisesta.

Ylipäätänsä oli ihminen kuka tahansa diagnoosilla tai ei, niin riitelemään kannattaa opetella. Se on tärkeä elämäntaito.

• Anonyymi

Kiitos, tässä puheenvuorossa kaikui kokemus.

• Anonyymi

En lähde riitelyyn mukaan. En halua sanoa asioita mitkä kaduttaa jälkikäteen. Niiden sanominen ahdistaisi todella pitkään itseä.
      Tämä ollut aina. Pohdin muutenkin omia sanojani tosi pitkään, rakkaalle en halua kiukutella .olen mielelläni hiljaa hetken.

• Anonyymi

En ole ikinä saanut kohtauksia, mutta musta on ihan ok mennä vähän rauhottumaan, jos tilanne sitä vaatii. Tarkotan kuitenki, että menee oikeesti vain hetkeksi rauhottumaan ja ottamaan vaikka happea, kävelee korttelin ympäri tai jotain. Sellanen, että lähtee "rauhottumaan" ja tulee aikasintaan huomenna takasin, ei oo ok.

• Anonyymi

Aina syyllistetään sitä joka kiukustuu. Tosiasiassa toisen käytös pitkällä aikavälillä monesti ajaa siihen. Lopulta ei vaan jaksa kun toinen ei osaa keskustella. Yrität puhua. Ei vastata ja mökötetään ja vetydytään. Sitten kun siihen palaa hermot. Sitten aletaan syyttää ettei sun kanssa voi puhua kun oot tuollainen.

• Anonyymi

Niin, ei sekään ihan "normaalia" ole, jos ei yhtään kestä negatiivisia tunteita ja tilanteita. Kyllä ihmisellä yleensä pitäis olla jonkun verran konfliktin- ja stressinsietokykyä. Ei kaikille kuitenkaan ole lapsena opetettu miten selvitä toisten ihmisten negatiivisten tunteiden kanssa. Varsinki nykyään on paljon niitä helikopterivanhempia, jotka on koko ajan pörränneet siinä lapsen ympärillä ja tasottaneet pois jokaisen pikku nyppylänki, ettei lapsi koe pettymyksiä ja negatiivisia tunteita. Osa on kaverivanhempia, jotka välttelee kaikkea negatiivista lapsen elämässä, eikä osaa tuottaa pettymyksiä, kaikki on aina ollu joo joo kulta. Eihän lapsi siinä opi käsittelemään vaikka ny sitä, et joku vihastuu hänelle, vaan se kiukustuminen tuntuu mahottomalta käsitellä. Osa voi tietenki olla myös traumatisoitunu lapsuuden kodin jatkuvista riidoista tai vaiks jostain edellisestä suhteesta ja siksi konfiktitilanteet on heille mahottomia kestää. Normaalia olis, että ihminen sekä kestää toisen vihastumista, että pystyy hillitsemään omia tunteitaan, tasapuolisesti ja tasapainosesti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin, ei sekään ihan "normaalia" ole, jos ei yhtään kestä negatiivisia tunteita ja tilanteita. Kyllä ihmisellä yleensä pitäis olla jonkun verran konfliktin- ja stressinsietokykyä. Ei kaikille kuitenkaan ole lapsena opetettu miten selvitä toisten ihmisten negatiivisten tunteiden kanssa. Varsinki nykyään on paljon niitä helikopterivanhempia, jotka on koko ajan pörränneet siinä lapsen ympärillä ja tasottaneet pois jokaisen pikku nyppylänki, ettei lapsi koe pettymyksiä ja negatiivisia tunteita. Osa on kaverivanhempia, jotka välttelee kaikkea negatiivista lapsen elämässä, eikä osaa tuottaa pettymyksiä, kaikki on aina ollu joo joo kulta. Eihän lapsi siinä opi käsittelemään vaikka ny sitä, et joku vihastuu hänelle, vaan se kiukustuminen tuntuu mahottomalta käsitellä. Osa voi tietenki olla myös traumatisoitunu lapsuuden kodin jatkuvista riidoista tai vaiks jostain edellisestä suhteesta ja siksi konfiktitilanteet on heille mahottomia kestää. Normaalia olis, että ihminen sekä kestää toisen vihastumista, että pystyy hillitsemään omia tunteitaan, tasapuolisesti ja tasapainosesti.

Onhan ne monesti kotona opittua. Yleensäkin kyky puhua mistään. Sekin menee lopulta siihen kun ei puhuta eikä osata edes riidellä. Ettei koe tulevansa kuuluksi eikä saa osoittaa tunteitaan kaikki pitää padota. Lopulta alkaa ne tunteetkin kuolla sitä toista kohtaan. Joskus ois helpompi riidellä kunnolla ja puhdistaa ilmaa kuin täysi välinpitämättömyys.

• Anonyymi

Kilahtelen milloin mistäkin potenttiaalisille kumppaneille ja sietävät sitä suhteettoman kauan. Koska olen ihana.

• Anonyymi

Höpöhöpö. Miehet kestää tuollaista vain sen takia, että olet kyläkispana kokenut suihinottaja.
        Saat terveen ihmissuhteen vasta kun opit käyttäytymään.

• Anonyymi

No niin, olet siis tunnustatunut kilahtelijaksi, joten voisitko olla ensimmäinen kommentoija, joka oikeasti vastaa avauksen kysymykseen?

Eli miten olet oikein ajatellut sen tiuskimis- / kilahtelukuvion?
        Kai olet ajatellut myös sitä toista ihmistä ja seuraamuksia?

• Anonyymi

Jaa-a. Kuulostaa tosi hankalalta, sillä en itse koe itseäni tiuskijaksi tai kilahtelijaksi, vaikka olenkin sellaista sorttia, joka kiihtyy hetkessä nollasta sataan ja rauhoittuu sitten yhtä nopeasti. Mua ei myöskään haittaa se, vaikka toinenkin hermostuisi, joten kestän kyllä toiselta ihan samanlaista käytöstä. Mä en siis ajattele sitä asiaa sen kummemmin, sillä minusta on ihan normaalia tuntea myös ärsyynnystä ja vihaakin, eikä sitä tarvitse multa piilottaa. Sen sijaan siihen mulla palaisi kyllä hyvin nopeasti käämi, jos toinen käyttäisi tuollaisia kuvauksia kuin aloituksessa on käytetty, tai olisi jotenkin muuten alentuva mua kohtaan.

Nämä kaksi ovat musta ihan ok:
      - toinen häippäsee, kunnes rauhotut
      - toinen tulee sinun tasollesi ja alkaa niin ikään rähjätä"
      En voi kuitenkaan sanoa mikä olisi ihanteellista, sillä sehän nyt on ihan tilanteesta kiinni. Toisinaan on hyvä käydä puhaltamassa isoimmat höyryt pois ja jatkaa rauhallisempana. Tosin kuten joku jo tossa edellä totesi, niin se ei kata mitään päiväkausien poissaoloa. Kuten tossa edellä totesin, niin mulle saa kyllä myös hermostua takaisi. Ei siihen maailma kaadu. Sitäpaitsi mä rauhotun niin nopeasti, että ei se vaihe kauaa kestä. Siinä kohtaa on syytä huoleen, kun mä en enää hermostu mistään, enkä välitä sanoa asioista. Siinä kohtaa on kaikki jo kunnolla päin percettä.

Tosin siinä mielessä tämä aloitus ei taida koskea minua, sillä mä pyydän aina anteeksi.

• Anonyymi

Hei,
        kuulostat suoraviivaiselta ihmiseltä, onneksi olkoon!
        Ja jos kannat vielä vastuun temperamentistasi, niin voisin kuvitella sinun pärjäävän muiden kanssa.

• Anonyymi00017

En minäkään ymmärrä.

• Anonyymi00018

Saatan tiuskahtaa, jos tarpeeksi kauan tökitään ja provosoidaan tai ei ymmärretä henkilökohtaisten rajojen merkitystä vaan pusketaan lähelle vaikka olen antanut ymmärtää, ettei ole okei lähestyä juuri sillä hetkellä tai kyseisen henkilön taholta. Tosin parisuhteessa tai tapaillessa tuskin syntyy kyseisiä tilanteita, koska tuskin olisin yhdessä miehen kanssa, joka kokee tarpeekseen tökkiä tai tölviä provosointi tarkoituksessa.

Viimeisin virhe olisi ryhtyä leikkimään äiti tai isähahmoa vaan paras ratkaisu on antaa tilaa ja ottaa hetken hengähdystauko.

Pyydän kyllä anteeksi heiltä joista välitän, jos tiuskahdan, mutta harvemmin tiuskimiset edes nousevat esiin läheisissä suhteissa.

Jos minulle tiuskitaan niin harvemmin hätkähdän. Puhiskoon höyrynsä ulos ja katsotaan myöhemmin mikä on tunnelma. Riippuu kyllä varmaan kiintymyssuhdemalleistakin kuinka suhteen dynamiikka riitatilanteissa toimii. Itselleni satunnainen suutahdus ei ole maailmanloppu ja usein ärtymyksen eivät edes liity kumppaniin vaan on ollut ns. huono päivä tai, jotakin on mennyt mönkään tms.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitkä asiat

tekevät vaikeaksi kohdata kaivattusi?
      Ikävä
      73
      893
    2. Miltä se tuntuu

Miltä se tuntuu havahtua, että on ollut ihmistä kohtaan, joka on rakastanut ja varjellut, täysi m*lkku? Vai havahtuuko s
      Ikävä
      104
      768
    3. 51
      707
    4. Rakas

Eihän se tietysti minulle kuulu, mutta missä sinä olet? 😠
      Ikävä
      39
      664
    5. Haluaisitko oikeasti

Vakavampaa välillemme vai tämäkö riittää
      Ikävä
      49
      634
    6. Pidit itseäsi liian

Vanhana minulle? Niinkö?
      Ikävä
      44
      630
    7. En mahda sille mitään

Olet ihanin ja tykkään sinusta todella paljon.
      Ikävä
      31
      629
    8. Mitä se olisi

Jos sinä mies saisit sanoa kaivatullesi mitä vain juuri nyt. Ilman mitään seuraamuksia yms. Niin mitä sanoisit?
      Ikävä
      34
      577
    9. Joko olet luovuttanut

Mun suhteen?
      Ikävä
      50
      560
    10. Sinunkin pitää jättää

Se kaivattusi rauhaan.
      Ikävä
      37