HUOMAATKO VANHUUS ON TODELLISUUTTA ?

Anonyymi-ap

Joskus näitä juttuja lukiessa tulee vaikutelma kuin kertoja ei hyväksy omaa vanhuuttaan tai huomaa tulleensa vanhaksi ,

-- suurinosa esittää elämänsä tämän hetken touhukkaana
paljon aikaan saavana ihmisenä,

tietenki se on hyvä jos todellisuus vastaa sitä mitä kertoo,

entäs ne maan-hiljaiset
jotka ei kehtaa kertoa totuutta,

kaikkeahan ei tietenkää tarvi kertoa,
joskus vaan ihmettelee kun itseltä ei enään kaikkia asiat ja toiminnot luista kuin ennen
ihmetelee kuinka kaikki muut saman ikäset ovat vielä noin toimeliaita ja terveitä ,

-- olen hyväksyny vanhuuteni
tiedän teen kuolemaa,
sitä en tiedä voisiko kuntoani lääketiteellisesti vielä kohentaa.

78

586

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      No buranaa ja kipugeeliä ja positiivista asennetta , niin kyllä se siitä.

      • Samaa mieltä, lisään vielä energiajuoman. Olen parhaassa työvireessä noin 12.00 - 16.00 välillä, noin neljätuntia, paussit puolen tunnin välein. Puutarhatöissä tuoli aina lähietäisyydellä.
        Tänään mökillä, kahden saderintaman välillä raivasin oksasaksilla levinneitä puunalkuja.
        Kutsuin sitä risusavotaksi, se antaa kuvan isostakin työsuorituksesta. Parituntia se kesti kahvipaussineen ;))

        Keskusteluissa kerrotaan vain pääkohtia päivän töistä. Laiskottelua vieroksutaan. No, ei sitä enää mahottomia.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Samaa mieltä, lisään vielä energiajuoman. Olen parhaassa työvireessä noin 12.00 - 16.00 välillä, noin neljätuntia, paussit puolen tunnin välein. Puutarhatöissä tuoli aina lähietäisyydellä.
        Tänään mökillä, kahden saderintaman välillä raivasin oksasaksilla levinneitä puunalkuja.
        Kutsuin sitä risusavotaksi, se antaa kuvan isostakin työsuorituksesta. Parituntia se kesti kahvipaussineen ;))

        Keskusteluissa kerrotaan vain pääkohtia päivän töistä. Laiskottelua vieroksutaan. No, ei sitä enää mahottomia.

        Hyvin nukutun yön jälkeen on testotaso parhaimmillaan aamuisin.
        Havahtuminen klo 7:n tienoissa.
        Sokeriton kahvi, juoksevalla hunajalla imeytetty vesirinkelin puolikas ja lasillinen rasvatonta maitoa.
        Klo 9:n tienoissa protskujuomaa sisältävän eväspullon kanssa kuntoilemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin nukutun yön jälkeen on testotaso parhaimmillaan aamuisin.
        Havahtuminen klo 7:n tienoissa.
        Sokeriton kahvi, juoksevalla hunajalla imeytetty vesirinkelin puolikas ja lasillinen rasvatonta maitoa.
        Klo 9:n tienoissa protskujuomaa sisältävän eväspullon kanssa kuntoilemaan.

        Minua aina ihmetyttää kun ihmiset sanovat sanan ” rasvaton” juuri vanhemmat tarvitsevat rasvaa kehoonsa ihan vaan normaali rajoissa.
        Ihmisen aivot tarvitsevat myöskin rasvapitoista ruokaa että toimivat hyvin. Ynnä muut elimet myös .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minua aina ihmetyttää kun ihmiset sanovat sanan ” rasvaton” juuri vanhemmat tarvitsevat rasvaa kehoonsa ihan vaan normaali rajoissa.
        Ihmisen aivot tarvitsevat myöskin rasvapitoista ruokaa että toimivat hyvin. Ynnä muut elimet myös .

        Valitettavasti mieltymykseni rasvattomaan maitoon häiritsee sinua!
        Sinua rauhoittaakseni mainitsen käyttäväni risleivän levitteenä normaalisuolaista voita kuten myös kalan paistamisessa.
        Salaattikastikkeen valmistan neitsyt oliiviöljy pohjalle.

        Tuo "rasvaton" tarkoittaa kehon kokonaispainon sitä osuutta josta on vähennetty rasvakilot! Toivottavasti selvisi?
        Esimerkiksi kokonaispaino 77kg.
        Rasvamassa 9,8kg. Siis 12,7%. Rasvaton paino 67,2kg.
        Tässä tapauksessa rasvan osuus on niin pieni, ettei se heilauta oleellisesti itse asiaa mutta kun rasva alkaa olemaan 40%:n luokkaa niin kokonaispainoon tuijottaminen johtaa pahasti harhaan.
        Runsaan laardimäärän omaava henkilö harhautuu arvioidessaan tarvitsemansa proteiinin määrää vaakalukeman perusteella. Seurauksena lisää laardia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valitettavasti mieltymykseni rasvattomaan maitoon häiritsee sinua!
        Sinua rauhoittaakseni mainitsen käyttäväni risleivän levitteenä normaalisuolaista voita kuten myös kalan paistamisessa.
        Salaattikastikkeen valmistan neitsyt oliiviöljy pohjalle.

        Tuo "rasvaton" tarkoittaa kehon kokonaispainon sitä osuutta josta on vähennetty rasvakilot! Toivottavasti selvisi?
        Esimerkiksi kokonaispaino 77kg.
        Rasvamassa 9,8kg. Siis 12,7%. Rasvaton paino 67,2kg.
        Tässä tapauksessa rasvan osuus on niin pieni, ettei se heilauta oleellisesti itse asiaa mutta kun rasva alkaa olemaan 40%:n luokkaa niin kokonaispainoon tuijottaminen johtaa pahasti harhaan.
        Runsaan laardimäärän omaava henkilö harhautuu arvioidessaan tarvitsemansa proteiinin määrää vaakalukeman perusteella. Seurauksena lisää laardia.

        Älä mene yksityiskohtaisuuksiin . Jos osaat lukea niin mainitsin ainoastaan että minua ihmetyttää. Siis sinun mieltymyksesi rasvattoman maitoon ei mitenkään ärsytä minua , joten en tarvitse lohduttamisiasi.
        Sillä olen huomannut että omat ikätoverini usein puhuvat rasvattomista elintarvikkeista. Joten älä laita sanoja minun suuhuni , miksi minua ärsyttäisi juuri sinun mieltymyksesi johonkin ravinto aineeseen.
        Ja ammattini puolesta tiedän kyllä olen tietoinen näistä asioista joten sinun henkilökohtaiset ruokatapansa ei kiinnosta vielä vähemmän ärsyttää.
        Joten jätä sepustuksesi sinne minne ne kuuluvat,
        Laitat suuhuni sanoja joita en ole sanonut.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Samaa mieltä, lisään vielä energiajuoman. Olen parhaassa työvireessä noin 12.00 - 16.00 välillä, noin neljätuntia, paussit puolen tunnin välein. Puutarhatöissä tuoli aina lähietäisyydellä.
        Tänään mökillä, kahden saderintaman välillä raivasin oksasaksilla levinneitä puunalkuja.
        Kutsuin sitä risusavotaksi, se antaa kuvan isostakin työsuorituksesta. Parituntia se kesti kahvipaussineen ;))

        Keskusteluissa kerrotaan vain pääkohtia päivän töistä. Laiskottelua vieroksutaan. No, ei sitä enää mahottomia.

        Minulla on ystävä joka on 78 vuotta , hänellä on kauniissa kunnossa koti totti ihan itse touhuilee leskeksi jäätyään . Pihaton hienossa kukkaloistossa ja ruohokentät leikattuna . Joten hän on pirteä ” tyttö”: kysyn usein mistä hön ammentaa energiansa nii hön sanoo ettö rurutyötä se hänellä on ja kun kaipaa puolisoaan niin tekee töitä niin ettei ajatukset entisestä masenna.
        Itse en edes jaksaisi sitä mitä hän tekee . Kyllä hänkin sanoo että on päiviä jolloin ei kerta kaikkiaan jaksa mitään , joten sitähän se on vanhuuskin taistelua elämästä kullakin omalla tavallaan .
        Toisilla riittää energiaa vaikka muille jakaa , olen iloinen hänen puolestaan että hän saa olla jotakuinkin terveenä ja touhuta omassa puutarhassaan . Enkä ala vertailemaan siihen että esim minun tontillani on vuosi vuodelta kukka istutukset vähentyneet , ja poika käy leikkaamassa ruohokentän . Silti muka haaveilen aina keväällä että teen sitten kesällä tontilla sitä sun tätä ja jopa uskon että niin tulee käymään, vaan kun kesä tulee niin ei ne haaveet ole ajankohtaisia .
        Sitä on vaan hyväksyttävä se ettei voimavarat riitä. Onneksi ei ainakaan vielä ole mitään särkyjä kehossa , sillä en pitäisi siitä että olisi syötävä särkylääkkeitä joka päivä.
        Ollaan sellaisia kun ollaan , jokainen oman laisensa , j


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä mene yksityiskohtaisuuksiin . Jos osaat lukea niin mainitsin ainoastaan että minua ihmetyttää. Siis sinun mieltymyksesi rasvattoman maitoon ei mitenkään ärsytä minua , joten en tarvitse lohduttamisiasi.
        Sillä olen huomannut että omat ikätoverini usein puhuvat rasvattomista elintarvikkeista. Joten älä laita sanoja minun suuhuni , miksi minua ärsyttäisi juuri sinun mieltymyksesi johonkin ravinto aineeseen.
        Ja ammattini puolesta tiedän kyllä olen tietoinen näistä asioista joten sinun henkilökohtaiset ruokatapansa ei kiinnosta vielä vähemmän ärsyttää.
        Joten jätä sepustuksesi sinne minne ne kuuluvat,
        Laitat suuhuni sanoja joita en ole sanonut.

        Sinä vaivauduit reagoimaan hengentuotteeseeni joten asia on yksiselitteinen!
        Lienen tuhrhanpedantti koska ilmaisut "paljon, vähän, joskus" jne. ovat mitän sanomattomia.


    • Anonyymi

      Ikääntymisen vaikutus näkyy kilojen pienemisenä ja liikkuvuuden heikkenemisenä.
      Lähimuistia en viitsi mainitakaan.

    • Anonyymi

      Hirvittää huomata
      ei muista onko ottanu päivän vakituiset lääkeet,
      jos ei muista onko ottanu jätää kokonaan ottamatta,
      joissaki lääkeissä on semmonen kehotus,
      kokonaanhan ei voi syd. lääkeitä jättää itse pois ottamatta, mutta yhden päivän kestää ilman lääkettä,
      tiedän erään joka ei muistanu kuinka montakertaa on päivässä jo ottanu lääkeet,
      usein otti kahteenkertaan,
      hän kuoli,
      huono muistisuus on vaarallista varsinki jos vanhus joutuu yksin asumaan
      ilman asiallista valvontaa,
      -- kuinkas vanhusten nyt käy kun on valtava hoitaja pula, ja laitoksissa vähennetään hoitaja määriä?

      • Anonyymi

        Dosetti pitäisi olla lääkkeille, niin pysyy jyvällä onko lääkkeet otettu.
        Onko sinulla dosetti ? Entä muilla ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dosetti pitäisi olla lääkkeille, niin pysyy jyvällä onko lääkkeet otettu.
        Onko sinulla dosetti ? Entä muilla ?

        Dosetti ei takaa muistia,

        kyseinenki henkilöllä oli lääkejakelia käytössä,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dosetti ei takaa muistia,

        kyseinenki henkilöllä oli lääkejakelia käytössä,

        Jakelija kertoo milloin on lääkkeitten aika, onko ihmisen käsityskyvyssä sitten jo
        vanhuuden takia vikaa jos ei tajua ottaa pillereitään tai onko muistisairautta ?
        Yksinasuvilla vanhuksilla ei ole helppoa, kun ei ole enää täysin toimintakuntoinen,
        siksi pitää ottaa yhteys kotihoitoon. Sieltä tullaan antamaan lääkkeet ajallaan
        ja seurataan (jotenkuten) terveydentilaa muutenkin.


      • Anonyymi

        Minun naapurini , vanha mies asui yksin talossaan ja kuukausi kuukaudelta huomasin hänen tilansa huononevan , keväällä alkoi tekemään asioita tontillaan joissa ei ollut päätä ei häntää ja ajattelin että miten hän on talon sisällä ja mitä mokia tekee siellä . Kiipesi katollekkin keväällä muka viimeisiä lumia luomaan , katselin ikkunasta ja ajattelin että ei voi olla totta että pahasti muistisairas ihminen Saa asettaa itsensä vaaratilanteeseen . Vaan totta oli, ja onneksi ei liukastunut katolta alas .nyt hän on ollut pari kuukautta hoitokodissa ,mutta mielestäni hän olisi sitä kotia jo tarvinnut kaksi vuotta sitten . Joten miksi kukaan ei nykyään välitä vaikka näkee miten jonkun muistisairaus saa hänet tekemään asioita mitä hän ei koskaan olisi tehnyt terveenä ollessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dosetti ei takaa muistia,

        kyseinenki henkilöllä oli lääkejakelia käytössä,

        Ihan totta, jos ei mustista edes että on opettava lääkkeet niin ei jakelia auta mitenkään.
        Mielestäni kaikkien Muistisairaiden tulisi saada muuttaa hoitokotiin jossa on koko ajan henkilökuntaa jotka auttavat heitä . Jos heillä on koti apåvuwtqjq muutaman kerran päivässä niin vahinkoja sattuu silti silloin kun kotiavustaja ei ole paikalla .
        Muistan äitini jolle tapahtui yhtä sun toista
        Kahvinkeitintä ei osannut enää käyttää kun muisti sairaus oli jo aina vakava. Poltti muutanåman mikro uunin ,ja aiheutti vesivahinkoja asunnossaan. Ei meinattu saada hoitoon millään, lääkäri joka oli vierasmaalainen sanoi että hänen äitinsä hän hoitaa kotona eikä kirjoittanut lähetetä,. Tottakai lääkärin vaimo joka oli koti rouva hoiteli anoppinsa , mutta minun tilanne oli toinen , kävin itse töissä ja yritin vapaa päivinäkin autella äitiäni.
        Se oli kamala kokemus huomata että ihminen joka on vakavasti sairas ei saa apua vaikka on multisairas . Siis ei ainoastaan muistisairaus vaan diabetes, ja aivo veren vuoto , sydämmen vajaa toiminta jne .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun naapurini , vanha mies asui yksin talossaan ja kuukausi kuukaudelta huomasin hänen tilansa huononevan , keväällä alkoi tekemään asioita tontillaan joissa ei ollut päätä ei häntää ja ajattelin että miten hän on talon sisällä ja mitä mokia tekee siellä . Kiipesi katollekkin keväällä muka viimeisiä lumia luomaan , katselin ikkunasta ja ajattelin että ei voi olla totta että pahasti muistisairas ihminen Saa asettaa itsensä vaaratilanteeseen . Vaan totta oli, ja onneksi ei liukastunut katolta alas .nyt hän on ollut pari kuukautta hoitokodissa ,mutta mielestäni hän olisi sitä kotia jo tarvinnut kaksi vuotta sitten . Joten miksi kukaan ei nykyään välitä vaikka näkee miten jonkun muistisairaus saa hänet tekemään asioita mitä hän ei koskaan olisi tehnyt terveenä ollessa.

        Ja sinä vaan kattelit?? Eikö mikään kolissut korvien välissäs?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan totta, jos ei mustista edes että on opettava lääkkeet niin ei jakelia auta mitenkään.
        Mielestäni kaikkien Muistisairaiden tulisi saada muuttaa hoitokotiin jossa on koko ajan henkilökuntaa jotka auttavat heitä . Jos heillä on koti apåvuwtqjq muutaman kerran päivässä niin vahinkoja sattuu silti silloin kun kotiavustaja ei ole paikalla .
        Muistan äitini jolle tapahtui yhtä sun toista
        Kahvinkeitintä ei osannut enää käyttää kun muisti sairaus oli jo aina vakava. Poltti muutanåman mikro uunin ,ja aiheutti vesivahinkoja asunnossaan. Ei meinattu saada hoitoon millään, lääkäri joka oli vierasmaalainen sanoi että hänen äitinsä hän hoitaa kotona eikä kirjoittanut lähetetä,. Tottakai lääkärin vaimo joka oli koti rouva hoiteli anoppinsa , mutta minun tilanne oli toinen , kävin itse töissä ja yritin vapaa päivinäkin autella äitiäni.
        Se oli kamala kokemus huomata että ihminen joka on vakavasti sairas ei saa apua vaikka on multisairas . Siis ei ainoastaan muistisairaus vaan diabetes, ja aivo veren vuoto , sydämmen vajaa toiminta jne .

        jooooo, huolestuttaa nyky tilanne suomessa,
        suorastaan tämä vanhuus pelottaa,
        kun itse huomaa voimiensa uupuvan,
        ja alkaa huomata oman avuttomuutensa,
        tunnustan mua pelottaa oma vanhuuteni,

        -- hartain toiveeni on äkkilähtö tuonpuoleiseen,
        kaikki sukulaiseni ovat lähtenee äkkiä jo mua huomattavasti nuorempana
        joten pidän omaa mahdollista äkkilähtöä erittäin tervetulleena jo jos luoja suo sen minulle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sinä vaan kattelit?? Eikö mikään kolissut korvien välissäs?

        Hänen omat aikuiset lapset asuvat ihan samalla kadulla , se on silloin vieraan ihmisen vaikea mennä sekaantumaan toisten asioihin . Joten asioilla on aina monta eri puolta ,


      • Anonyymi

        Muistan kun anoppi alkoi tulemaan muisti sairaaksi, ja soittaessani hänelle kysyin onko ottanut lääkkeensä, niin vastasi milloin muistan milloin en.
        Nyt sitten tietää miten hän tarkoitti . Nuorena ei sitä osannut ymmärtää.


    • Anonyymi

      Hyvä aloitus ! Ne, jotka ovat "niin touhukkaita" ovat yleensä nuorempia,
      eivät 80 + palstan ikäisiä.

      • Anonyymi

        Samaa mieltä palstalla kehuu terveyttään ja toimeliaisuuttaan huomattavasti nuoremman henkilöt,
        kyllähän meki 75v jaksettiin vaikka mitä vielä minäki tein 10 km kävelylenkkejä vähintään kerran viikossa, ym. touhua oli silloin vielä,

        nyt on toisin
        vanha sanonta : " vuosi vanhan vanhentaa "

        kyllävain vuodessaki ihmisen kunto saattaa romahtaa
        kun huonosti käy,
        meikä kylläki on nyt 86 v joten kymmen vuotta on tehny tehtävänsä,
        ei onnistu enään 10 km lenkit hyvä jos pikku lenkkejä tekee sauvat apuna tukemassa että pysyy pystyssä,

        helppo nuorten kehuskella tekemisillään,


      • Anonyymi

        Sekin riippuu ihmisestä, ei aina välttämätä iästä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa mieltä palstalla kehuu terveyttään ja toimeliaisuuttaan huomattavasti nuoremman henkilöt,
        kyllähän meki 75v jaksettiin vaikka mitä vielä minäki tein 10 km kävelylenkkejä vähintään kerran viikossa, ym. touhua oli silloin vielä,

        nyt on toisin
        vanha sanonta : " vuosi vanhan vanhentaa "

        kyllävain vuodessaki ihmisen kunto saattaa romahtaa
        kun huonosti käy,
        meikä kylläki on nyt 86 v joten kymmen vuotta on tehny tehtävänsä,
        ei onnistu enään 10 km lenkit hyvä jos pikku lenkkejä tekee sauvat apuna tukemassa että pysyy pystyssä,

        helppo nuorten kehuskella tekemisillään,

        Kehuu ???
        Kai he saavat kertoa mitä tekevät, ei se ole pois keneltäkään minun mielestäni, kivahan se on jos ihmiset tuntevat vielä elämän iloa ja jaksoa riittää .
        Onko se kehumista jotenkin


    • Anonyymi

      Eihän tuo korppis raivaajakaan ole lähelläkään 80 vuotta.
      Hyvä se on kehua miten toimelias on :D

      • Anonyymi

        Kyllä se on jo 77 v ja miehensä 90. Paljon tuntuu olen vaivoja, mutta särkylääkkeillä puurtaa.


    • Anonyymi

      Olin minäkin alle 80 vuotiaana toimeliaampi. Töittensä kehujat on alle
      80 vuotiaita ja "laiska töitään kehuu".

      • Anonyymi

        Onko se aina kehumista jos kertoo mitä tekee . Vai haluaako ihmiset sen vaan ymmärtää kehumisena.
        Moni kertoo tekemisistään siksi että ovat mielissään kun vielä jaksavat, ei siksi että mitenkään kehuisivat .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko se aina kehumista jos kertoo mitä tekee . Vai haluaako ihmiset sen vaan ymmärtää kehumisena.
        Moni kertoo tekemisistään siksi että ovat mielissään kun vielä jaksavat, ei siksi että mitenkään kehuisivat .

        Moni haluaa vaan ymmärtää kaiken kehumisena mitä hänen elämässään ei ole . Joten kukapa tällä ikää mitään viitsii kehua . Jos joku kertoo jotain ihan tavallista asiaa niin ei se ole kehumista vaan ihan vaan sitä että hän haluaa kertoa hänelle ihan luonnollisen asian .
        Hieman suvaitsevuutta tarvitaan ikäihmistenkin parissa ja ymmärrystä siitä että kaikilla on erilaiset elin ympäristöt ja tavat, ja sekään ei ole väärin mitenkään.


    • Anonyymi

      Hei aloittaja ! Minä sitten tykkään niin paljon sinun kirjoituksistasi !
      Ne ovat oivaltavia, realistisia ja usein niissä piilee jotain erilaisista
      äkykkäistä huumorinlajeista. Huumori vaatiikin älykkyyttä eikä se
      pönöttäviltä tosikoilta onnistu, jotka töitään luettelevat 10 kertaa
      päivässä luullen kiinnostusta herättävänsä.

      Jos kuntosi ei olekaan sama kuin nuoremmilla kirjoittajilla,
      jotka aikaansaannoksiaan luettelevat niin henkisesti olet
      huomattavasti vireämpi heitä. Ajattelet terävästi aivan kuin parhaassa
      henkisessä terässään olevat ihmiset.

      Ei vaadi paljon älyä kehuskella töillään.

    • Anonyymi

      Tekemisiä monta kertaa päivässä luetteleva ei ole osoittanut korkeaa
      henkistä tasoa.

      • Anonyymi

        Tuollainen ihminen yrittää saada hyväksyntää suorituksilla, kun ei omana itsenään saa rakkautta. aKauheaa että se pitää tehdä jopa kipulääkkeiden turruttamana.


      • Anonyymi

        Vielä vähäisempi taso on kun arvostelee muita.


    • Anonyymi

      Ei kannata hamstrata monia samanlaisia työkalulaukkuja niitä varten.

    • Anonyymi

      Mitä oikein tarkoitat , että olet hyväksynyt oman vanhuutesi. Jokainenhan sen tekee aikanaan. Minun ystäväpiirissä on kyllä aktiivia vanhuksia ja he harrastavat useita asioita
      Silti tietävät ikänsä . Siis miten oikein tarkoitat että pitää hyväksyä vanhuutensa , kas kun moni ei edes ajattele ikäänsä koska voivat hyvin ja heillä on paljon tekemistä , siis ovat aktiivisia eläkeläisiä
      Ei siihen vanhuuteen ole mitään mallia , jos nyt ei lasketa eräiden tapaa huomautella toisille esim mitkä vaatteet ei ole sopivia kun on iäkäs, ja ei saa sävyttää hiuksiaan siksi että on eläkeläinen . Hiukset on oltava lyhyeksi kynityt tai kuivattava permanentti .
      Näiden asioiden perusteella on monta iäkästä loukattu , esim joku huomautellut jonkun vaatteista sanoilla ” etkö hyväksy vanhuutta , kun puet nuorten vaatteisiin”
      Siis millä oikeudella oikeastaan asetetaan jokin leima miten on oltava iäkäs. Äminä ainakinolen se mikä olen iästä huolimatta , eikä ole aikomustakaan ruveta ” vanhukseksi ” jonkun toisen mallin mukaisesti . Kukin on vanhus omalla tavallaan , se on sitä hyväksymistä oikeissa mittakaavoissa .

      • Anonyymi

        Se on sinun oikeutesi, tietenki saat olla oma itsesi mikä olet,

        alotushan vain kysyi " huomaatko vanhuus on todellisuutta "

        itse olen se huomannu karvaasti,
        että vanhuus kohdallani on todellisuutta,

        on suuri pettymys huomata voimansa hiipuvan
        eikä yksinkertasesti pysty enään samaan kuin terveenä ja nuorempana,

        joten vanhuuden uuvuttamana elän tämän loppuelämäni ,

        --------
        tänä aamuna radiossa mietitään meidän suhdeta muihin ihmisiin
        mitä me olemme ja kuinka suhtaudumme muihin,

        -- tuli o m a mummoni kiitollisena mieleen, ( aivan kuin hän olisi ollu läsnä )
        sain olla paljon hänen vaikutuksensa alla
        hänen kanssaan oli hyvä ja t u r v a l l i s t a elää,
        hän opetti ihan pienestä työntekoon, ja vastuuta kaikesta,
        kaikki mitä hän opetti perustui totuuteen,
        hän oli papin perheen kasvatti lapsena,

        radion keskustelun perusteella tuli läämin muisto omasta mummostani mieleen,
        usein pitkän elämäni varrella huomasin,
        mummoni opetusten ja elämän ohjeitten mukaan selvisin elämän tuomista vaikeuksistakin hyvin
        vaikka joskus elämän myrskyt teki todella kipeetä,

        esm. hänen lauseensa pelasti monta tilannetta elämän varrella,
        hän sanoi:
        " ei jumala anna raskaampaa takkaa kannettavaksi kuin mitä ihminen jaksaa kantaa "

        olen saanu elää pitkän suhteelisen vauraan elämän,
        aina luojaan turvaten . ja vain luojaan turvaten,
        suuri kiitos kuuluu mummolleni

        myös kiitos vanhemmilleni
        heillä oli oma osuutensa elämän myrskyistä selviämiseen.


      • Anonyymi

        Vanha on vanha, toiset hyvässä kunnossa ja jaksavat häärätä,harrastaa. Kaikilla ei ole elämän ja terveyden suhteen niin hyvä tuuri vaikka kuinka (terveellisesti eläisivät. Sairaudet kun pukkaa oikein urakalla ,eikä hoitokaan enää auta. Se on sitä hiljaista askeltamista sitten loppuun asti. Jotenkin yliärsyttäviä nämä ikuisen nuoruuden etsijät, pukeutuu nuorten vaatteisiin ym. Onhan se huvittavan näköistä jos vanhana yrittää olla niinkuin ennen nuorena. Tämä pätee myös miehiin , aivot jumittuvat johonkin rokkityyliin,pitkät hiukset roikkuu ryppynaamassa ym.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanha on vanha, toiset hyvässä kunnossa ja jaksavat häärätä,harrastaa. Kaikilla ei ole elämän ja terveyden suhteen niin hyvä tuuri vaikka kuinka (terveellisesti eläisivät. Sairaudet kun pukkaa oikein urakalla ,eikä hoitokaan enää auta. Se on sitä hiljaista askeltamista sitten loppuun asti. Jotenkin yliärsyttäviä nämä ikuisen nuoruuden etsijät, pukeutuu nuorten vaatteisiin ym. Onhan se huvittavan näköistä jos vanhana yrittää olla niinkuin ennen nuorena. Tämä pätee myös miehiin , aivot jumittuvat johonkin rokkityyliin,pitkät hiukset roikkuu ryppynaamassa ym.

        Sehän se kaikkeineniten harmittaa kun nuoremmat kuolee
        kirkollisia kuolin ilmoituksia kun seuraa niissä on valtavat määrä 60- 70-80 v tietnki jonkinverran vielä 80 -90 koska meitä suuret-ikäpolvet meitä on vielä jonkinverran elossa
        se just harmittaa kun kaikki puhekaverit ovat jo taivassa eikä mulla ole kuin muutama enään joitten kanssa voi joskus jutella,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanha on vanha, toiset hyvässä kunnossa ja jaksavat häärätä,harrastaa. Kaikilla ei ole elämän ja terveyden suhteen niin hyvä tuuri vaikka kuinka (terveellisesti eläisivät. Sairaudet kun pukkaa oikein urakalla ,eikä hoitokaan enää auta. Se on sitä hiljaista askeltamista sitten loppuun asti. Jotenkin yliärsyttäviä nämä ikuisen nuoruuden etsijät, pukeutuu nuorten vaatteisiin ym. Onhan se huvittavan näköistä jos vanhana yrittää olla niinkuin ennen nuorena. Tämä pätee myös miehiin , aivot jumittuvat johonkin rokkityyliin,pitkät hiukset roikkuu ryppynaamassa ym.

        Suuresti ihailen " teräs-vaareja "
        " teräs-mummoja "

        itse en kuulu kumpaankaan joukkoon

        pikkusen " kadehdin " kylläki hyvässä mielessä,

        harmi kun en voi itseä kehua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suuresti ihailen " teräs-vaareja "
        " teräs-mummoja "

        itse en kuulu kumpaankaan joukkoon

        pikkusen " kadehdin " kylläki hyvässä mielessä,

        harmi kun en voi itseä kehua.

        Tuohon voisi lisätä

        molemmat ryhmät on harvinaisuuksia todellisuudessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanha on vanha, toiset hyvässä kunnossa ja jaksavat häärätä,harrastaa. Kaikilla ei ole elämän ja terveyden suhteen niin hyvä tuuri vaikka kuinka (terveellisesti eläisivät. Sairaudet kun pukkaa oikein urakalla ,eikä hoitokaan enää auta. Se on sitä hiljaista askeltamista sitten loppuun asti. Jotenkin yliärsyttäviä nämä ikuisen nuoruuden etsijät, pukeutuu nuorten vaatteisiin ym. Onhan se huvittavan näköistä jos vanhana yrittää olla niinkuin ennen nuorena. Tämä pätee myös miehiin , aivot jumittuvat johonkin rokkityyliin,pitkät hiukset roikkuu ryppynaamassa ym.

        Tottakai jokainen tietää että on iäkäs l mutta kukin on vanha eritavalla . Ystäväni juokeåsee kaiken mailman harrastuksissa , toinen ystävä kutoo sukkia ja myy niitä , kolmas tekee kuvakirjoja netin kautta lapsenlapsilleen ja nauttii kun osaa yli 80 vuotiaana tehdä niitä,.
        Itse olen vaan iloinen kun näen heidän elämän halunsa iästä huolimatta. Itse olen aika saamaton toisinaan ja saatan lösähtää sohvalle lukemaan ilman huonoa omatuntuntoa . Sehän in sitä vanhuutta että tehdään mitä halutaan ja mitä jaksetaan .


    • Anonyymi

      Vanhuus, sehän tulee väistämättä kaikille. Kaks-kolmekymppisenä ei edes ajattele vanhuutta ja on elämänsä ruuhkavuodet. Ei kerkiä. Pidetään suurelliset nelikymppisbileet! Sitten viiskymppiset! Sitten vasta alkaa miettiä "justhan mulla oli nelikymppiset, mihin se 10 v katosi"? Sitten se aika vasta alkaakin menemään nopiaan vaikkei mene sen nopiampaan, mutta tuntuu siltä. Pikkuhiljaa jos jonkinlaista kolotusta ilmenee, saatat vanhempasi hautaan ja mietit, minä olen seuraava. Noin se menee, mutta ei passaa unohtaa sitä tosiasiaa, että vakava sairaus voi iskeä nuorenakin.

      • Anonyymi

        Noin se elämä menee,
        nyt olemme me se joukko joka väistyy nuorempien tieltä,

        se kyllä hiukan surettaaki, vaikka toisaaltaan hyvä päästä vanhan jo ijäiseen lepoon, olemmehan kaiken elämälle antaneet ja työmme tehneet,

        mutta
        tänään aurinko paistaa, ja on vielä kesää hitusen jäljellä, nautitaan siitä
        kun vielä olemme täällä,

        mulle tulee siivoojat huomenna, jotta vanhan elämä uupumuksesta huolimatta jatkuu vielä,


      • Anonyymi

        Eräs tuttavani osti leningin anopilleen joka oli 92 vuotias , hän koitti leninkiä ja sanoi ettei halua mitään vanhojen akkojen vaatteita . Ilmeisesti. Hänellä ei ollut mitään vanhuudesta johtuneita paineita , eikä huomannut omaa ikäänsä.
        Joten seuraavana päivänä,hän sai toivomansa ledningin josta Piti myöskin .


    • Anonyymi

      Olen ollut kolme päivää niin poikkeuksellisen väsynyt,
      että melkein nukahdan istuessani.
      Huilaan torkkuen vaan, kun nousen ylös olen niin pökkyrässä,
      että on kaaduttava takaisin sohvalle tai sänkyyn.
      Pää on kuin betonia, niin painava.
      Tämä voi olla joku ohimenevä vaihe tai sitten lopun alku,
      ellei sitten korona ole iskenyt.
      Sekin leviää. Rokotukset aloitetaan tavallista aikaisemmin.
      Ei ole mitään haavekuvia jäljellä, ettenkö olisi vanha enkä yritä
      kenellekään "esittää" mitään muuta kuin olen.

      • Anonyymi

        Mulla tommonen olo on ollu varmaan vuoden,
        mun pitäisi mennä lääkäriin, mutta kuinka jaksan,

        kuinka te toiset jaksatte käydä lääkärissä,
        kun mä en jaksa,
        ottasko ne suoraan sairaalaan pariksi päiväksi jotta kaikki kokeet tulis otettua samalla kertaa, mä en jaksa juosta laporatorioissa,

        mitä mun pitäisi tehdä tai kuinka toimia
        osaako kukaan kertoa ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla tommonen olo on ollu varmaan vuoden,
        mun pitäisi mennä lääkäriin, mutta kuinka jaksan,

        kuinka te toiset jaksatte käydä lääkärissä,
        kun mä en jaksa,
        ottasko ne suoraan sairaalaan pariksi päiväksi jotta kaikki kokeet tulis otettua samalla kertaa, mä en jaksa juosta laporatorioissa,

        mitä mun pitäisi tehdä tai kuinka toimia
        osaako kukaan kertoa ?

        Oletko anonut taksiseteliä? Sillä pääsisit jonkin kerran laboratorioon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko anonut taksiseteliä? Sillä pääsisit jonkin kerran laboratorioon.

        Ei ole autosta kiinni
        yksinkertasesti en eään jaksa,
        olen ihan loppu fyysisesti jokin voimattomuus on armotonta,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla tommonen olo on ollu varmaan vuoden,
        mun pitäisi mennä lääkäriin, mutta kuinka jaksan,

        kuinka te toiset jaksatte käydä lääkärissä,
        kun mä en jaksa,
        ottasko ne suoraan sairaalaan pariksi päiväksi jotta kaikki kokeet tulis otettua samalla kertaa, mä en jaksa juosta laporatorioissa,

        mitä mun pitäisi tehdä tai kuinka toimia
        osaako kukaan kertoa ?

        Voi kun jaksaisit jos siltä tuntuu, että olisi tarve mennä lääkärille !
        Minä en jaksa enkä aio vaivautua lääkärille.
        Kun sieltä viimeksi ulos lähdin ihmettelin miksi minä tänne tulin ollenkaan.
        Tyydyn siihen, että olen vanha ja yritän kestää nämä viimeiset ajat.
        Ei minulle voi enää muuta kuin kipuja ja muita oireita lievittää pillereillä
        eikä sellaisia pillereitä taida olla, mitkä 100 prosenttisesti kivut turruttaisivat,
        kun koko ruhoni on romuna vanhuuttaan.
        Näin ajattelen omalla kohdallani, mutta niiden ketkä uskovat apua saavansa
        ja sitä tarvitsevat pitäisi jaksaa mennä lääkärille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko anonut taksiseteliä? Sillä pääsisit jonkin kerran laboratorioon.

        Miten saa kelataksikyytejä ? Kuka päättää ? Miten sen saa ?


      • Anonyymi

        Minulla oli viime viikolla myös kolme päivää samanlaista olin tosi väsynyt vaikka olin nukkunut pitkän yön , huimaava olo ja muutenkin voimaton. Se meni ohitse yhtenä iltapäivänä ihan vaan tunsin että tulin taas entiselleen .
        Ystäväni sanoi että raju ilman muutokset saattavat vaikuttaa kun ei iäkkään keho ehti mukaan niihin .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla tommonen olo on ollu varmaan vuoden,
        mun pitäisi mennä lääkäriin, mutta kuinka jaksan,

        kuinka te toiset jaksatte käydä lääkärissä,
        kun mä en jaksa,
        ottasko ne suoraan sairaalaan pariksi päiväksi jotta kaikki kokeet tulis otettua samalla kertaa, mä en jaksa juosta laporatorioissa,

        mitä mun pitäisi tehdä tai kuinka toimia
        osaako kukaan kertoa ?

        Se on vaikeaa kun tuntuu ettei jaksa , samalla taka alalla on huono vointi, jotenkin ainun vaan pitäisi yrittää saada aika lääkärille , ja vaikka kirjoittaa paperille miten voit, sillä usein kun vihdoin pääsee lääkäriin niin on unohtanut puolet siitä mitä halaa tietää . Silloin ajattelee jälkeenpäin että miksi en sanottu siitäkin asiasta vaan unohdin sen tai pidin sitä vähäpätöisenä .
        Olishan se todella ihana asia kun ottaisivat sairaalaan pariksi päiväksi ja tekisivät kokokeho tutkimuksen . Mutta niin ei ole nykyään juoksutetaan vanhoja lääkärissä edes takasin kunnes he eivät enää jaksa edes soitella aikaa, kun mitään ei tapahdu , eikä kokeita oteta koska ne maksaa jne


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on vaikeaa kun tuntuu ettei jaksa , samalla taka alalla on huono vointi, jotenkin ainun vaan pitäisi yrittää saada aika lääkärille , ja vaikka kirjoittaa paperille miten voit, sillä usein kun vihdoin pääsee lääkäriin niin on unohtanut puolet siitä mitä halaa tietää . Silloin ajattelee jälkeenpäin että miksi en sanottu siitäkin asiasta vaan unohdin sen tai pidin sitä vähäpätöisenä .
        Olishan se todella ihana asia kun ottaisivat sairaalaan pariksi päiväksi ja tekisivät kokokeho tutkimuksen . Mutta niin ei ole nykyään juoksutetaan vanhoja lääkärissä edes takasin kunnes he eivät enää jaksa edes soitella aikaa, kun mitään ei tapahdu , eikä kokeita oteta koska ne maksaa jne

        Mun isäni pääsi aikoinaan aina viikoksi tai kahdeksi viikoksi asiraalaan sisälle heti
        tutkittavaksi, kun olin hänen kaverinaan viemässä häntä läääkäriin, vaikka hän olisi silloin yksinki päässy lääkäriin, mutta kun olin kaverina niin hän sai aina hoitoa ja tutkimukset,
        lääkkeet tasapainotettiin ja tehtiin kaikki tarvittavat röndgenit ym syd. filmit
        kun vein hänet lääkäriin,
        kerran niillä reissuilla häneltä löytyi selkärangasta kasvain se oli vaativa leikkaus mutta se tehtiin ja leikkaus onnistui hyvin, ei halvaantunu, vaikka vaarana oli jalkojen halvaantuminen,
        silloin vielä vanhusten hoito oli vastuulisempaa
        vanhuksista pidettiin parmpaa huolta kuin nykyään,
        se aikakusi oli jotain 1980-2000
        kaikki on senjälkeen muuttunu vanhusten hoidon suhteen huonommaksi,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi kun jaksaisit jos siltä tuntuu, että olisi tarve mennä lääkärille !
        Minä en jaksa enkä aio vaivautua lääkärille.
        Kun sieltä viimeksi ulos lähdin ihmettelin miksi minä tänne tulin ollenkaan.
        Tyydyn siihen, että olen vanha ja yritän kestää nämä viimeiset ajat.
        Ei minulle voi enää muuta kuin kipuja ja muita oireita lievittää pillereillä
        eikä sellaisia pillereitä taida olla, mitkä 100 prosenttisesti kivut turruttaisivat,
        kun koko ruhoni on romuna vanhuuttaan.
        Näin ajattelen omalla kohdallani, mutta niiden ketkä uskovat apua saavansa
        ja sitä tarvitsevat pitäisi jaksaa mennä lääkärille.

        noin se on
        vaikka tarvis mennä lääkäriin ei vanha jaksa kun kokee sen kuitenki turhaksi,


    • Anonyymi

      Istun rannalla tuolen virran
      aallot pärskyen venhettäni vie

      milloin saavun mä määrän päähän
      väsyneenä unelmoin
      paratiisista luojani luo
      jossa nauttia saan rakudesta

      jota ei ollut maailmassa

      sodan pahut vain tuskaa toi

    • Anonyymi

      Aattelin lähteä veikkaamaan,
      olis taas euro-zät aika suuri potti jossa,
      joskus saisi päävoitto tulla suomeenki,
      enimmäksee se menee ulkomaille
      saksaan aika usein,

    • Anonyymi

      Aloitus on asiallinen.
      "Joskus näitä juttuja lukiessa tulee vaikutelma kuin kertoja ei hyväksy omaa vanhuuttaan tai huomaa tulleensa vanhaksi ,

      -- suurinosa esittää elämänsä tämän hetken touhukkaana
      paljon aikaan saavana ihmisenä,
      näitä juttuja lukiessa tulee vaikutelma kuin kertoja ei hyväksy omaa vanhuuttaan
      tai huomaa tulleensa vanhaksi"

      Joku itsepetosvaihe se voi olla, kun palstoilla pitää yrittää kerätä ihailua
      kuinka aikaansaava on.
      Eniten itseään kehuva kuuluisi 70 plussaan, mutta sai lähtöpassit sieltä
      ja pakeni tänne itseään kehumaan.

    • Anonyymi

      Pakko hyväksyä. 75v iässä oli vielä tunne, ettei minuun pysty mikään. Tosin muisti. kehon liikkuvuus ja muuta pientä oli heikentynyt.
      Tuon jälkeen alkoi hiljalleen kiihtyvä rappeutuminen eikä loppua näy kuin tuhkan levityksessä muistolehtoon.

    • Anonyymi

      Tänään kirjoitettiin Hesarissa, että ensimmäiset vanhenemisen huomattavat
      fyysiset muutokset tapahtuvat yleensä 40:n ja 60:n vuoden paikkeilla.
      Myöhemmistä vanhenemismuutoksista ei kirjoitettu.

      Itselläni joku "pykälä" oli 52 vuotiaana. Katsoin kroppaani ja totesin
      itsekseni: Herranjestas !
      Koska en ollut juuri koskaan tarkkaillut itseäni peilin edessä olin yllättynyt:
      "Rupsahtaminen" oli alkanut ! Mitäpä tuosta, joka päivä jokainen vanhenee.
      Ei se ihmeemmin heilauttanut.

      Seuraava huomio tuli 72 vuotiaana. Ei ollut enää samassa vedossa.
      Tuli mieleen tohtori Kiminkinen, joka jollekin kunnostaan huolestuneelle
      72 vuotiaalle rouvalle sanoi, että: "Rouva hyvä, kyllä 72 vuotiaana alkaa jo askel vähän hidastua !"
      Sen jälkeisistä vuosista on turha puhua mitään.
      Ulkonäkö jää aivan toisarvoiseksi, kun alkaa tulla terveyshuolia.

    • Anonyymi

      Realisti huomaa ja itselleen rehellinen myöntää.

    • Anonyymi

      Ikävä analyysi touhukkuudestani.
      Kun ikääntymisen myötä kierrosluku laskee niin vähemmätkin puuhat antavat touhukkuuden tunteen.
      Sanonta "koskaan ei ole ollut niin kiire kuin eläkkeellä" perustuu juuri tuohon tunteeseen. Ehtii vähemmän vaikka yrittää.
      Yksikön ensimmäinen persoona.

      • Anonyymi

        Koskiko se juuri sinua ?


    • Anonyymi

      Mikä tarkoitus sillä on, että tänne pitää tilittää jokaikinen tekemisensä ?
      Eipä tuolle yhdelle "touhukkaalle" ketään edes kiinnosta vastata mitään,
      mutta hän vain jatkaa vuodesta toiseen niinkuin olisi palstan "tähti".
      Ainoat kommentit hänelle koskevat hänen manipulointiaan.

      • Anonyymi

        22:22.
        Mikä tarkoitus on kommentoida jonkun kirjoituksia päivästä toiseen, jopa ilman kirjoitustakin, kuten tässä. Avataan kone ja tölväistään yhtä kirjoittajaa.
        Päivän työ tehty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        22:22.
        Mikä tarkoitus on kommentoida jonkun kirjoituksia päivästä toiseen, jopa ilman kirjoitustakin, kuten tässä. Avataan kone ja tölväistään yhtä kirjoittajaa.
        Päivän työ tehty.

        Mistä sinä tiedät mitä kaikkea eri ihmiset kirjoittavat ?


    • Anonyymi

      Vanhuuteen ei ole mitään mallia , jokainen vanhenee omalla tavallaan. Ja toisilla on energiaa tehdä asioita , toisilla taas ei
      Tunnen erään 84 vuotiaan naisen joka on hyvin pirteä ja touhukas , käy kursseilla ja kotinsa siivoaa itse . Joten kaikki vanhenevat omalla tavallaan , ketään ei voi verrata siten että jos on 80 vuotias , pitäisi olla jollain tietyllä tavalla . Oma äitini alkoi jo nelikymppisenä huoppaamaan ” me vanhat ” joka käänteessä,kun taas naapurin nainen joka oli 80 ikäinen ei korostanut itseään koskaan mainitsemalla minkä ikäinen on. Naapurit kylläkin . Kun hän osti kirkkaan punaisen villa takin niin Se ei kuulemma kuulu vanhojen vaatetukseen , pitäisi kuulemalla hillityt värit , sitä en ymmärrä miksi . Onneksi tämä nainen oli varustettu hyvällä itseluottamuksella eikä taipunut vanhuuteen kuten ympäristö vanhuuden näki .
      Ollaan erilaisia ja saadaan ollakin

      • Anonyymi

        Agnes sanoi 50- vuotiaalle tädilleni: "Punainen puku! Kaikkea sinäkin keksit!"
        Hän oli ostanut luumunpunaisen leningin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Agnes sanoi 50- vuotiaalle tädilleni: "Punainen puku! Kaikkea sinäkin keksit!"
        Hän oli ostanut luumunpunaisen leningin.

        Minä ostin 50 vuotiaana nahka puvun , housut ja jakun , lapsenlapsi kysyi ” luuletko olevasi nuori” joten en tiennytkään ettei nahkaisia vaatteita saa käyttää muut kun nuoret.
        Olimme yhdessä kunnan kokouksessa ja siellä oli nainen jolla oli punainen nahka puku hopean harmaat kauniit puolipitkät hiukset .hänen pukunsa sopi hyvin hänen hoikalle vartalolleen , ja kun hän sanoi ikänsä niin oli vaikea uskoa että hän oli 82 vuotias , ryhti oli hyvä . Kertoi kävelevänsä muutaman kilometrin joka päivä miehensä kanssa siten piti kuntoaan hyvänä . Joten olen monta kertaa ajatellut jälkeen päin tätä ihmistä ja hänen sisukasta kuntouttamiseen kävelemällä. Meikäläinen kyllä suunnittelee että huomenna kävelylle vaan aina tulee muka jokin este miksi ei lähde. Sen nimi on laiskuus useimmiten


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Agnes sanoi 50- vuotiaalle tädilleni: "Punainen puku! Kaikkea sinäkin keksit!"
        Hän oli ostanut luumunpunaisen leningin.

        Ihana Agnes :)
        Saatan pötkötellessäni tuntea olevani iätön. Tunne haihtuu ylös noustessani. On otettava tukea, jos huimaa, ensimmäiset askeleet ovat kankeita.
        Ihme on, jos ei vanhenemista missään huomaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihana Agnes :)
        Saatan pötkötellessäni tuntea olevani iätön. Tunne haihtuu ylös noustessani. On otettava tukea, jos huimaa, ensimmäiset askeleet ovat kankeita.
        Ihme on, jos ei vanhenemista missään huomaa.

        Jasså vai niin, jäi lause pois.
        Kuvittelen Agnesin lyöneen kätensä yhteen ja ihastuksissaan huudahtaneen.
        "Punainen puku! Kaikkea sinäkin keksit!"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä ostin 50 vuotiaana nahka puvun , housut ja jakun , lapsenlapsi kysyi ” luuletko olevasi nuori” joten en tiennytkään ettei nahkaisia vaatteita saa käyttää muut kun nuoret.
        Olimme yhdessä kunnan kokouksessa ja siellä oli nainen jolla oli punainen nahka puku hopean harmaat kauniit puolipitkät hiukset .hänen pukunsa sopi hyvin hänen hoikalle vartalolleen , ja kun hän sanoi ikänsä niin oli vaikea uskoa että hän oli 82 vuotias , ryhti oli hyvä . Kertoi kävelevänsä muutaman kilometrin joka päivä miehensä kanssa siten piti kuntoaan hyvänä . Joten olen monta kertaa ajatellut jälkeen päin tätä ihmistä ja hänen sisukasta kuntouttamiseen kävelemällä. Meikäläinen kyllä suunnittelee että huomenna kävelylle vaan aina tulee muka jokin este miksi ei lähde. Sen nimi on laiskuus useimmiten

        Juuu, minäki olin aktiivi likkuuja vielä 83 vuotiaaksi asti, mutta sitten tuli jotain saamattomuutta ja ainavaan enemmän menee huonompaankuntoon, kävly vaikeutuu melkein jokapäivä huomaa jotain huonompaa taas kehossaa, tänään mietin akresiivisesti ajatuksissani että miksi en kuole jo pois kun en kertakaikiaan jaksa nousta sängystä, vaikka hiipien suurten kipujen kanssa tänäänki silti nousin tekemään aamupalaa, mutta mieli on musta tämä vanhuuden voimattomuus on kertakaikkiaan käsittämätön ilmiö,
        pitikö se minuun iskea näin rajusti, haluisin vain kuolla, näitä kipuja en enään jaksasi kärsiä,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihana Agnes :)
        Saatan pötkötellessäni tuntea olevani iätön. Tunne haihtuu ylös noustessani. On otettava tukea, jos huimaa, ensimmäiset askeleet ovat kankeita.
        Ihme on, jos ei vanhenemista missään huomaa.

        Mä ottaisin sinua kädestä kiinni,
        meitä oleisi sitten kaksi yhtä huonokuntosta,

        ei olisi niin yksinäisen surkeeta olla yksin vain huonossa kunnossa,

        minusta se olisi jotenki mukava tunne kun olisi joku samantasoinen kaveri kuin itsekki on
        tässä elämän loppuvaiheessa,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuu, minäki olin aktiivi likkuuja vielä 83 vuotiaaksi asti, mutta sitten tuli jotain saamattomuutta ja ainavaan enemmän menee huonompaankuntoon, kävly vaikeutuu melkein jokapäivä huomaa jotain huonompaa taas kehossaa, tänään mietin akresiivisesti ajatuksissani että miksi en kuole jo pois kun en kertakaikiaan jaksa nousta sängystä, vaikka hiipien suurten kipujen kanssa tänäänki silti nousin tekemään aamupalaa, mutta mieli on musta tämä vanhuuden voimattomuus on kertakaikkiaan käsittämätön ilmiö,
        pitikö se minuun iskea näin rajusti, haluisin vain kuolla, näitä kipuja en enään jaksasi kärsiä,

        Veljenikin sanoi aikoinaan, että hänen hermokipunsa on ympäri vuorokauden samalla voimalla. Hänellä oli välillä useampikin kipulaastari . "Kaikkeen tottuu", sanoi hän. Kunnioitettava asenne.
        Hän ripusti ikkunaan lyhdyn iltaisin, ja sanoi katsovansa siitä, onko elossa vai ei, kun heräsi yöllä huonoon oloonsa. Lohdutti, kun elämän liekki vielä paloi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuu, minäki olin aktiivi likkuuja vielä 83 vuotiaaksi asti, mutta sitten tuli jotain saamattomuutta ja ainavaan enemmän menee huonompaankuntoon, kävly vaikeutuu melkein jokapäivä huomaa jotain huonompaa taas kehossaa, tänään mietin akresiivisesti ajatuksissani että miksi en kuole jo pois kun en kertakaikiaan jaksa nousta sängystä, vaikka hiipien suurten kipujen kanssa tänäänki silti nousin tekemään aamupalaa, mutta mieli on musta tämä vanhuuden voimattomuus on kertakaikkiaan käsittämätön ilmiö,
        pitikö se minuun iskea näin rajusti, haluisin vain kuolla, näitä kipuja en enään jaksasi kärsiä,

        Viikko sitten kaaduin metsäpolulla vauhdikkaasti kyljelleni, mikä on edelleen kipeä,kuten ala selkäranka, nyt olen oppinut vanhusten tavan liikkua jäykkänä köpötellen ja sängystä noustaa jalat ensin hitaasti lattialle, kaikki liikkeet ovat hidastettuja.


    • Anonyymi

      On huomattu liianki karvaasti

      elämä oli ja meni , nuoruus ja terveys on muisto vain,

      nyt ootellaa kuolemaa
      toivottavasti tulee pikaisesti uupuneen avuttoman jo hakemaan .

    • Anonyymi

      Niin on. Tänään sain viimeeksi karvaan muistutuksen asiasta. Sukurasitteenanne on vatsavaltimon laajentuma. Isäni kuoli 62 vuotisena sen repeämään, Minulla se todettiin muussa yhteydessä tehdyn UÄ-kuvauksessa 13 vuotta sitten. Laajentunut 4mm:n päähän leikkausrajasta. 50v ikäisellä pojallani on todettu sama laajentuma jota seurataan.
      Toinen vaiva, aortan läpän vuoto todettiin kuvauksessa 4 vuotta sitten.Noin 3 vuotta sitten alkoi palautuminen kaikista ponnisteluista olemaan onnetonta. Jo muutaman sadan mertrinreipas kävely veti reidet hapoille ja astelu meni könttyämiseksi. Sama ilmiö tuntuu kaikessa muussakin. Epäilen läpän vuodon pehentuneen.

      Pyysin em. ilmiöiden tarkistamista ultraamalla. Vatsavaltimon tarkastukseen sain ajan mutta aortan läpän tarkistaminen evättiin vaikka käsittääkseni ko. toimenpiteet olisi voitu hoitaa samalla käynnillä.
      Miksi ei läppävuotoa? Kuuluu kuulemma vanhuuden oireissin!!!!
      Sanoin vuotoilmiön haittaavan pahasti lihasten hapettumista ja siten rajoittavan aerobista liikuntaa ja lihaskuntoilua jonka seurauksena tulee verenpaineeni nousemaan. Vastaus: Seurataan painetta ja määrätään siihen lääkitys! Jumaliste! Ensin ukko sairaaksi ja sitten lääkitään!?!
      Terveydenhuolto ei pidä suotavana, että ikääntyvä ilmiö haluaisi hoitaa kuntoaan ja siten myös terveyttään.

    • Anonyymi

      Minulla on kolme eri läppävuotoa. Jokaisella iäkkäällä on kai vähintään yksi ?

      • Anonyymi

        On minullaki kaksi
        onneksi lääkäri sanoi että ne on lieviä, olenhan vielä elossa ja ikäääki on runsaasti lähes ysikymppinen muutaman vuoden kuluttua,
        mutta mua pitää elossa syd. tahdistin, jos se otetaan pois tai sähkö loppuu niin minä kuolen,
        pikkusen tympii kun elämä on tahdistimen varassa.


      • Anonyymi

        Eikä ole. En tosin ole iäkäskään, vain vajaa 70.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      85
      4550
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      127
      3958
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      33
      2521
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      197
      1535
    5. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1286
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1243
    7. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      36
      1198
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      62
      1193
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1153
    10. Olen menettänyt yöunet kokonaan

      Nytkin vain tunnin nukkunut. En tiedä johtuuko se sinusta vai tästä palstasta. Olis mukava nähdä oikeasti eikä arvuutel
      Tunteet
      17
      1065
    Aihe