Olikohan isäni piilo narsisti?

Anonyymi-ap

Jo edes mennyt isäni oli välillä melko ilkeä minua kohtaan. Moitti eri asioista, mutta juuri koskaan ei kehunut tai kiittänyt, vaikka olen ainoa lapsi. Vieraampia ihmisiä kohtaan hän olikin sitten joviaali ja mukavan miehen maineessa. Tuskin kukaan perheen ulkopuolelta tiesi tai näki hänen pimeää puoltansa. Itsekkään en silloin ymmärtänyt asiaa koska en tiennyt oikein narsismista. Mutta nyt myöhemmin, kun olen lukenut asiasta enemmän olen alkanut epäilemään tätä. Tälläisiä piilo narsisteja todella vaikea havaita, jos ei ole heidän aivan lähipiirissä ja näe myös sitä toista puolta luonteesta.

8

247

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ei vaan olit niin lähellä häntä, että näit hänen ahdistuksensa joka johtui muista asioista.
      Aikuisilla on monenlaisia ahdistuksia ja murheita. Älä isääsi syytä. Hän teki parhaansa mitä osasi. Harmi jos sinulla on jäänyt kurjia muistoja. Hän ei varmaan ole tarkoittanut sitä. Kasvatuksellisia asioita voi olla josta ei tykkää mutta jotka on pakko käydä läpi.

• Anonyymi

Ilkeys ei ole kasvatusta. Julma sadisti pitää olla jos purkaa ahdistuksen lapseen. Ei ole todisteita että isä teki parhaansa. Miten pahuudesta voisi jäädä muita kuin kurjia muistoja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ilkeys ei ole kasvatusta. Julma sadisti pitää olla jos purkaa ahdistuksen lapseen. Ei ole todisteita että isä teki parhaansa. Miten pahuudesta voisi jäädä muita kuin kurjia muistoja.

AP

Minustakaan se ei ollut ahdistusta, koska mikään näistä ei sopinut hänen käytökseen. Kyllä se näin jälkeen päin ajateltuna vaikutti niin sanotulta piilo narsismilta.

https://mielenihmeet.fi/5-ahdistuneiden-ihmisten-tapaa/

• Anonyymi

Heikko itsetunto saa ihmiset kohtelemaan muita huonosti. Kun ei pysty käsittelemään omia heikkouksiaan, ne projisoidaan muihin. Läheiset ovat yleensä ensimmäinen kohde, lojaaleja vaikka saisivat paskaa niskaan. Vieraammille ollaan se mukava, menestyvä ja joviaali koska heikkoitsetuntoinen tarvitsee kipeästi huomiota ja hyväksyntää.

Narsismi on myös heikkoa itsetuntoa, oikeastaan olematonta. Kun "muuten vaan" heikkoitsetuntoinen pystyy jollain tasolla tajuamaan ja jopa katumaan huonoa käytöstään, narsisti ei pysty. Narsistin minuus on niin totaalisen olematon, ettei se pysty käsittelemään mitään heikkoutta. Narsistin maailma on niin vinksallaan, että jopa tavallisuus on heikkoutta. Narsistin itsensä ylentäminen ja muiden alentaminen on patologista. Hän pystyy esittämään "normaalia" eikä mitään välttämättä huomaa ellei ole lähemmin tekemisissä.

Mutta ei tietenkään vanhemman satuttava käytös ole ok koskaan, oli narsisti tai ei. Uskon, että narsistin lapset eivät koskaan voi luottaa vanhempaansa. He elävät varuillaa kuin saaliseläin, yrittäen varautua narsisitin mielialan heittelyihin. Lähipiirin narsistin lapset suhtutuvat epäluuloisesti ihmisiin yleensä ja ovat oppineet piilottamaan tunteet, niitä kun ei ole kotona sallittu.

Töissä on muutama narsisti ja heidät kyllä erottaa myös somessa. Kaikki on upeeta ja mahtavaa. Töissä tehdään upeita ja mahtavia asioita. Työkaverit on upeita ja mahtavia ja narsistille ropisee heiltä kiitosta. Harrastuksissa on upeaa ja mahtavaa. Perhe on upea ja mahtava. Tarkoitus selvästikin kertoa, että kaikki tuo yhteenlaskettuna on se upeuden ja mahtavuuden määrä, mitä narsisti itse on. Kaikki on niin överiä että se menee kauas naurettavuuden puolelle. Me, jotka olemme päässet näkemään kulissin taakse, tiedämme että sieltä paljastuu kyttäämistä, juoruilua, ilkeilyä, opportunismia, osaamattomuutta, työsuojeluasioita jne. Kaikkea muuta kuin upeaa ja mahtavaa.

• Anonyymi

Kaikki ikävät ja ilkeät ihmiset eivät ole narsisteja.

Minunkaan isäni ei koskaan kehaissut minua eikä tekemisiäni. Aina olin kelvoton lapsi. Isäni ei silti ollut narsisti, olipahan vain v-mäinen tyyppi ainakin minua kohtaan, vaikka kodin ulkopuoliset tietävät kertoa lupsakkaasta ihmisestä.

Ystäväpiirissäni on ollut yksi selvästi narsisti. Hänen ilkeytensä on ihan omanlaistaan ja siihen liittyy aina vahva itsetehostus ja reipas valehtelu omista saavutuksista, muiden väheksyminen ja härski hyväksikäyttö. Ei kuulu enää ystäväpiiriini, koska en suostunut toistuvaan (taloudelliseen) hyväksikäyttöön enkä viitsinyt jatkuvasti kehua hänen "erinomaisuuttaan". Narsistille on elintärkeää loputon kehumisen saaminen.

• Anonyymi

tuo on tuttua , eräältä psyykkisesti sairaalta .
        > toisten ihmisten hyväksikäyttö ja muiden ihmisten härski väheksyminen <

• Anonyymi

Kun on kerran päässyt/joutunut tutustumaan narsistin sielunelämään kunnolla, tyypin erottaa tavallisista k-päistä. Tavallisesta k-päästä yleensä jossain vaiheessa pilkahtaa jonkinlainen katumus, hätääntyminenkin kun tajuaa menneensä liian pitkälle. K-pää välittää pohjimmiltaan edes vähän myös muista ihmisistä, narsisti ei oikeastaan ollenkaan.

Jossakin vaiheessaa tajusin, ettei narsisti esim. välitä lastensa turvallisuudesta. Narsisti panostaa lapsiinsa vain sen verran ettei jää heitteillejätöstä tai vamman tuottamuksesta kiinni. Ainoa motivaatio on oman kulissin ylläpito, ei lapsen paras. Myöhemmin on selvinnyt, että perheessä olisi ollut lastensuojelulle paljonkin tekemistä, mutta narsisti osasi salata tilanteen, eikä muu perhe uskaltanut puhua. Tai no, lapsille kaikki taisi olla arkea, eivät tienneet millaisessa vaarassa olivat. Heille oli myös arkea, ettei perheen asioista saanut puhua.

Narsisti on huomionarkkari. Mielellään tietysti mainetta ja kunniaa, mutta lopulta kaikki käy. Pääasia että saa ihmisissä reaktion aikaiseksi, se on merkki omasta olemassaolosta. Koska narsistille kaikki huomio on nannaa, hän voimaantuu kunnon taisteluista. Taisteluissa narsisti usein pääsee niskan päälle koska ei uuvu, päinvastoin.

Pahinta narsistille on olla nobody. Pahinta on, kun ihmiset katsoo läpi, eivät kuule, eivät edes provosoidu. Kun narsisti ei saa toisesta tunnereaktiota irti, ei edes vihaa, hän alkaa epäillä, onko häntä olemassakaan. Narsistilla ei ole minuutta joka kannattelisi, siihen hän tarvitsee muita.

• Anonyymi

Tämähän kuulosti ihan omalta isältäni. Omassa porukassa aina oikeassa, kertomassa miten asiat pitää/olisi pitänyt tehdä. Mutta kun ratkaisuja olisi sitten pitänyt tehdä oli hiljaa takarivissä.

Jos päätös ei miellyttänyt alkoi jälkeenpäin se naruna ja haukkuminen.

Ulkopuolisille kuitenkin aina kohtelias, nauravainen.
      Itse päädyin lopulta siihen johtopäätökseen, että suurin syy arvosteluun, pilkkaamiseen ja iän ikuiseen neuvomiseen oli hänen oma saamattomuus. Se myös paistoin jutuista läpi hyvin vahvasti, miksi tuo sai tuon ja miksi tuo tuon.
      Heikkoluonne, jota piti pönkittää meidän perheen haukkumisen. Vaikka talousasiat, alkoholin käyttö yms. meni hänen oman itsensä vituiksi.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos tienaaminen koneella kiinnostaa niin lue!

Olen kerrännyt muutaman linkin kyselysivustoille. Vastaa kyselyihin ja tienaa rahaa! Minimikotiutus on sivuilla 10e ja v
      Työ ja opiskelu
      1
      4268
    2. Kimmo Kiljunen sekoili täysin - joutuu nyt syrjään

HS: Kimmo Kiljunen syrjään ulkoasiainvaliokunnan johdosta. SDP:n eduskuntaryhmä aikoo vaihtaa ulkoasiainvaliokunnan puh
      Maailman menoa
      372
      1837
    3. Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!

Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola
      Kotimaiset julkkisjuorut
      242
      1621
    4. Keski-ikäiset julkkismiehet vaihtaa nuorempiin!

Seiska tietää kertoa: erikoisjoukot Janne Lehtosen vaimo yli 20v avioliitosta hakee eroa, Janne -ikuista rakkautta hehku
      Kotimaiset julkkisjuorut
      28
      1609
    5. Kimmo Kiljunen

"Kimmo Kiljunen, sdp, esittää rajuja väitteitä. Hän tapasi suomenvenäläisiä. Julki tulleella videolla hän vaatii rajaa
      70 plus
      253
      1206
    6. Herätät kyllä

Tunteita vaikka missä muodossa. Tiedät että meidän on vaikea vastustaa toisiamme.
      Ikävä
      73
      1033
    7. Mitä haluaisit sanoa

kaivatullesi juuri nyt?
      Ikävä
      58
      1004
    8. Salassapito luottamuselimissä. Missä kulkee raja?

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila (kesk) kyselee, mitä minulle oma väki aikoo tehdä, kun toin hallituksen
      Haapavesi
      60
      775
    9. Kauan aiot vielä vastustella minua?

Miehelle kysymys.
      Ikävä
      47
      766
    10. Miksi teet tästä niin vaikeaa?

Olisin sinun, jos haluaisit. Antaisin sinulle koko sydämeni. Et halua kohdata minua, vaikka kuitenkin haluat. Yritä jo p
      Ikävä
      25
      729
    Aihe