Jarrutatko ennen kaarretta?

Anonyymi-ap

Olen vuosia katsonut huvittuneena, kun moni henkilöauton kuljettaja jarruttaa ennen kaarteeseen ajoa. Miksi? Pelkäättekö, että mutkan takaa tulee karhu vastaan?

Kaarteeseen ajettaessa ei tarvitse jarrupolkimeen koskea, vaan riittävää on, jos tilanne [oikea tilannenopeus] edellyttää, hieman höllentää kaasujalkaa. Useimmiten tarvittava toimenpiden kaarteessa on vain kääntää rattia kaarteen suuntaisesti.

39

361

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Joo, on noita saanut "Huvittuneena" katella, kun ovat KAARTEESSA ajaneet MettäHallituksen puolelle !
      - että olis monenkin kannattanut Jarruttaa tai Edes Yrittää Jarrutella !

      • Anonyymi

        Niiden ongelma, jotka ei pysy tiellä, on liian suuri nopeus ennen kaarretta. Ei jarruttaminen siis, vaan ylinopeus.

        Tielle sallitulla nopeudella ajettaessa kaarre on suunniteltu ajettavaksi samalla nopeudella. Raskasta liikennettä varten on joissakin paikoissa "enimmäisnopeussuositus" liikennemerkki.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niiden ongelma, jotka ei pysy tiellä, on liian suuri nopeus ennen kaarretta. Ei jarruttaminen siis, vaan ylinopeus.

        Tielle sallitulla nopeudella ajettaessa kaarre on suunniteltu ajettavaksi samalla nopeudella. Raskasta liikennettä varten on joissakin paikoissa "enimmäisnopeussuositus" liikennemerkki.

        Tervetuloa tuohon mökkitielle vetämään kaarteet 80 km/h nopeudella. Mieluusti omalla puolella tietä pysyen...


    • Anonyymi

      Jos kuski kokee, että hänen vauhtinsa on liian kova kyseiseen kaarteeseen, niin silloin jarruttaminen on oikea teko. Tyhmäkö sinä olet, vai kuvitteleeko poika olevansa ns. rattimies?

      • Anonyymi

        Noinhan se toki on. Tuntuu kuitenkin siltä, että jotkut toimivat liiallisuuksiin menevällä varovaisuudella. Lähellä kotinurkkia on kaartuva moottoritien liittymä, jossa pystyy hyvin ajamaan 90-100 km/h vauhtia, mutta jotkut ajavat siinä 60 km/h. Joo, tiedän että liittymässä on 80 km/h nopeusrajoitus, mutta tuo on tarkoitettu esimerkkinä asian suhteen.


      • Anonyymi

        "Kokee vauhtinsa oleva liian kova", on juuri se, mitä epäilen jarruttelijoiden nimenomaan kokevan. Mutta sille ei ole tarvetta, jos ajonopeus on nopeusrajoituksen mukainen ennen kaarretta. Silloin on turha jarrutella.

        PS. Olen rattimies. :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kokee vauhtinsa oleva liian kova", on juuri se, mitä epäilen jarruttelijoiden nimenomaan kokevan. Mutta sille ei ole tarvetta, jos ajonopeus on nopeusrajoituksen mukainen ennen kaarretta. Silloin on turha jarrutella.

        PS. Olen rattimies. :)

        Toiset ne vaan ovat turhan varovaisia, eikä heillä ole tuntumaa autoonsa juuri epävarmuutensa takia. Sellaista se on, ei auta kuin kestää.
        Meilläkin päin motarilta lähtevältä rampilta voisi päästellä autolla kuin autolla reilut 100, mutta toisilla taittuu tuskin 60.


      • Anonyymi

        Ei kun pitää kysyä kaikilta muilta autoilijoilta, että voiko nyt jarruttaa vai onko se ihan tyhmää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toiset ne vaan ovat turhan varovaisia, eikä heillä ole tuntumaa autoonsa juuri epävarmuutensa takia. Sellaista se on, ei auta kuin kestää.
        Meilläkin päin motarilta lähtevältä rampilta voisi päästellä autolla kuin autolla reilut 100, mutta toisilla taittuu tuskin 60.

        Moottoritielle ei pidä suunnata, jos ei uskalla ajaa moottoritienopeudella ja liittyä sinne turvallisella tavalla. Silloin kannattaa yrittää valita vaihtoehtoisia reittejä.

        Moottoritielle liittyminen liian hitaalla nopeudella aiheuttaa vaaraa sekä henkilölle itselle, että muille siinä tilanteessa. Erittäin vaarallista kun pääväylällä ajetaan esim. 100 km/h ja sinne liitytään liian matalalla nopeudella. Jo liittymässä pitää olla tarpeeksi nopea vauhti.


    • Anonyymi

      Jos nostat jalan kokonaan kaasulta, moni nykypäivän auto kytkee jarruvalot päälle, vaikkei jarrupoljinta ole käytetty. Nykypäivän auto, ei klassinen.

      • Anonyymi

        OK. Kannattaa korjauttaa vika autosta.


      • Anonyymi

        Kerro missä autossa toimii noin, sähköautoja en tunne, mutta niitä on vielä aikavähän?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        OK. Kannattaa korjauttaa vika autosta.

        Mitä vikaa tarkoitat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä vikaa tarkoitat?

        No vikaahan siinä autossa on, jos jarruvalot syttyy aina kun jalan nostaa kaasulta.


    • Anonyymi

      "Olen vuosia katsonut huvittuneena, kun moni henkilöauton kuljettaja jarruttaa ennen kaarteeseen ajoa."
      Huvinsa kullakin!

      • Anonyymi

        Tarkennan vielä, että usein on kysymys juuri moottoritien liittymistä, joissa on 80 km/h nopeusrajoitus, mutta kun eteen tulee KAARRE niin nämä kokevat, että pitää jarruttaa. On se huimaa mennä 80 km/h, jos ei tiedä, minne mutka johtaa. En aja kuitenkaan perälautaan kiinni, jota valitettavasti myös näkee joskus.

        Antakaa jokaisen mennä sitä omaa vauhtiaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkennan vielä, että usein on kysymys juuri moottoritien liittymistä, joissa on 80 km/h nopeusrajoitus, mutta kun eteen tulee KAARRE niin nämä kokevat, että pitää jarruttaa. On se huimaa mennä 80 km/h, jos ei tiedä, minne mutka johtaa. En aja kuitenkaan perälautaan kiinni, jota valitettavasti myös näkee joskus.

        Antakaa jokaisen mennä sitä omaa vauhtiaan!

        Vauhti pitää olla sopiva tilanteeseen. Moottoritien liittymisen osalta myös ylöspäin. Jos ollaan menossa moottoritielle, niin kyllä nopeus pitää silloin olla luokkaa muuta, kuin 60 km/h. Jos ei ihan 80 km/h, niin melko lähellä sitä.

        Onhan valitettavasti myös sellaisia huonosti toteutettuja liittymiä, mutta onneksi ei kovinkaan paljon, jossa joutuu ajamaan hitaasti. Silloin vaaditaan loppuvaiheessa sitten kunnon kiihdytystä, ennen kuin siirrytään moottoritielle.


    • Anonyymi

      Eeeeiiiii ei ei ei !
      Kurvissa tulee painaa kaasua.
      Silloin voittaa kilpailun.
      Kaulaan vihreä seppele ja jättitissinen vosu kainaloon.
      Suihkutella voi shamppanjaa.
      Ja vaikka mitä.

    • Anonyymi

      Ajaessani autollani Leppävaarasta Haagaan, alan jo Mäkkylän kohdalla hieman jarruttelemaan mahdollisesti eteeni tulevan kaarteen takia!
      T. Gunnar Lintuvaarasta.

    • Anonyymi

      Mutkaisella mökkitiellä on noita jarruttelijoita tullut ihmetelleeksi. Tie on mutkainen mutta siinä on 80 rajoitus ja lähes sitä vauhtia sen voi ajaa läpikin muutamaa tiukinta kaarretta lukuun ottamatta. Mutta yleensä se 60-70 km/h kyseistä tietä ajava tulee vastaan jarruvalojaan vilkutellen, joka perkeleen kaarteessa. Ennen kaarretta syttyvät ja palavat puoleen väliin kaarretta asti.
      No jonkinlainen ajotapahan tuo on. Periaatteessa "urheilullinen" kun kaarretta lähestyessä painetaan viime hetkellä jarrua ja kaarteesta poistuttaessa kaasua. Ainoa vaan, että ajatuksen "urheilullisesta" ajotavasta romuttaa se, että jarruja tosiaan käytetään tilanteessa, jossa vauhti ei lähentele "urheilullisuutta"
      No esson baarissa taitavat nämä samat jarruttelijat ihmetellä nykyautojen jarrujen lyhyttä kestoikää.

      • Anonyymi

        Yritä sitten pysyä Toyotalla mutkatiellä suurimalla sallitulla nopeudella, ei vaan onnistu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yritä sitten pysyä Toyotalla mutkatiellä suurimalla sallitulla nopeudella, ei vaan onnistu.

        Olen ajanut toyotallakin joskus, ja ei se poikennut muista autoista.

        Ehkäpä jotkin merkit vetävät puoleensa tietynlaisia kuskeja? Toisaalta pikku-yarista en ole kokeillut..

        Ikääntyminen voi ehkä aiheuttaa humalatilas vastaavia haasteita?
        ...naissukupuoli, varttuminen etelän maissa, jne...
        Ei vain edellytyksiä ajaa normaalisti.


      • Anonyymi

        Mistä sinä noin tarkkaan tiedät milloin vastaan tulevat ehkä jarruttavat?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mistä sinä noin tarkkaan tiedät milloin vastaan tulevat ehkä jarruttavat?

        Jarruttelevat "vastaantulijat" voivat hyvinkin pyrkiä etenemään samaan suuntaan kirjoittajan kanssa. Olen itsekin ollut tilanteessa, jossa motarilla tuli tyyppi vastaan, vaikka keula osoitti samaan suuntaan ja yritti ilmeisesti ladaansa sinnepäin kiihdyttääkin. Jotenkin vaan se vajaa 50 km/h 120 km/h rajoitusalueella oli hivenen yllättävää...


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Jarruttelevat "vastaantulijat" voivat hyvinkin pyrkiä etenemään samaan suuntaan kirjoittajan kanssa. Olen itsekin ollut tilanteessa, jossa motarilla tuli tyyppi vastaan, vaikka keula osoitti samaan suuntaan ja yritti ilmeisesti ladaansa sinnepäin kiihdyttääkin. Jotenkin vaan se vajaa 50 km/h 120 km/h rajoitusalueella oli hivenen yllättävää...

        Ei yhtään niin yllättävää kuin ajaminen motarin ohituskaistaa väärään suuntaan. Sitäkin välillä näkee.


    • Anonyymi

      Onhan noita vatkaajia liikenteessä.
      Toiset ajaa tasaisesti esim. vakkari päällä ja semmoisten kanssa on liikenteessä ihan mukavaa.

      Sitten on nää vatkaajat, jotka jostain kumman syystä pystyvät järjestämään niinkin yksinkertaiseen asiaan kuin maantiellä tasaisesti ajamiseen niin paljon lisäohjelmaa, että kaikkein turvallisinta on ajaa heidän etupuolella.
      Ei siinä mitä, jokainen ajaa taitojen, tapojen ja maalaisjärjen ohjaamana ja liikenne on sitten kaikenlaisten tapojen ihana yhteisö.

    • Riippuu kaarteesta ja nopeudesta. Joskus tuolla Suomen sorateillä kun 80 km/h on ihan hyvä nopeus suoralle, mutta kaarteessa saattaa oikeampi nopeus olla 40 km/h. Tai siis kyllähän sen 80 km/h varmaan läpi vetäisi, mutta kun perhana voi joku tulla vaikka vastaan. Oli sitten hirvi tai auto...

    • Anonyymi

      Niinnojoo, yleensä rajoitukset on ainakin isommilla teillä sellaiset ettei mutkissa ole tarvetta hidasteluun. Pikkuteillä saattaa olla poikkeuksiakin. Ja kannattaa kuitenkin muistaa, että se ei vielä riitä että saa auton pidettyä tiellä, vaan mutkan takana voi olla myös ihmisiä tai eläimiä joiden päälle ei saa ajaa. Eikä pitäisi päästää tilannetta edes täpäräksi niin että joutuu hätäjarrutuksen tekemään, jos siellä on joku.

      Riittääkö kaasun nosto vai kannattaako jarruakin hipaista, se riippuu täysin tilanteesta. Ja vaikka kaasun nosto riittäisikin, voi olla hyvä vilauttaa vähän jarruvaloja merkiksi hidastuksesta takana tulijalle.

      • Anonyymi

        Takana tulevalla pitää olla turvaväli edellä ajavaan sitä luokkaa, että vaaraa ei synny. Tämä on takana tulevan velvoite hoitaa kuntoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Takana tulevalla pitää olla turvaväli edellä ajavaan sitä luokkaa, että vaaraa ei synny. Tämä on takana tulevan velvoite hoitaa kuntoon.

        Niin pitääkin. Mitenhän lienee mahdollista ettei niin aina tapahdu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin pitääkin. Mitenhän lienee mahdollista ettei niin aina tapahdu.

        Tuo taitaa olla se kuuluisa "miljoonan dollarin" kysymys, että miksi ei.


    • Anonyymi

      Taitaa se vaan olla ajotapa sellainen, että vauhtia ei osata annostella kaasupoljinta keventämällä vaan aina täytyy tallata jarrua. Yleensä sen verran kevyesti taitavat kuitenkin painaa, että takajarrulevyt eivät silti pysy noilla kuiskeilla kirkkaina. Mutta etujarrupalat ja levyt ottavat niin paljon osumaa, että vaihtoväli voi olla tuolla ajotavalla aika lyhyt. No takaa vaihdetaan ruosteiset samalla kertaa.

    • Anonyymi

      Liikenteessä maltti on usein valttia ja kärsimätön ajelu voi helposti aiheuttaa vaaratilanteita.

    • Anonyymi

      Usein on tilataksissa 2 pyörätuolia peräkkäin kiinnitetty liinoilla. Ei sinne asiakkaiden kanssa mennä kaarteeseen vauhdilla.

    • Anonyymi

      Etkö tietä että auton nopeus ei hiljene jos ei paina jarrua?
      No nyt tiedät, meillä on liikenteessä paljon ikiliikkujia, ne liikkuu vaikka 102392348320480324832048305803480348304 vuotta jos ei paina jarrua.

      Siksi jarrua painetaan motarillakin vaikka edessä ole mitään miksi jarrutella ja vaikka olisi niin.. no ikiliikkuja..

      • Anonyymi

        Mulla ei ole kiire mihinkään.

        Jään hidastelemaan myös ovien, hissien ja liukuportaiden eteen, jos on paljon ihmisiä liikkeellä.
        Kiva kun jonoa muodostuu ja ihmiset ihmettelevät kun hissi karkaakin edestä.
        Ja kassoilla, ai että kun sitä jonoa muodostuu taakse.


      • Anonyymi

        Vanhempien autojen moottorijarrutus oli tehokkaampaa, kuin modernien uusien autojen. Uusissa pitää auttaa vähän jarrulla, että vauhti hidastuu tarpeeksi nopeasti.


    • Anonyymi

      Voihan sieltä karhukin vastaan tulla, tai hirvi, porotokka tai jotain muuta.

    • Anonyymi

      Jos auto on tarpeeksi paska niin kaatuuhan se hillittömässä kurvissa.
      Samoin jos ajat karhun päälle, lentää sojotasi ilmaan ( karhu toimii luiskana ) ja päädyt itämereen.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sofia B- on jälleen kerran rakastunut ja onnellinen nainen .

      Toivottavasti nyt on onni kestävää ja Sofia voi saada oman perheen lopulta itselleen .
      Kotimaiset julkkisjuorut
      283
      3520
    2. Oho! Sofia Belorf ja "rillimiljönääri-rakas" sai somen liekkeihin: "Optikko vai grillikioskin...?"

      "Rillimiljönääri-rakas" on kyllä hyvä titteli!!! Tsemppiä Sofialle rakkauteen ja terkkuja Nikolle ja Stefanille! Lue l
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1513
    3. Sofia seukkaa miljonäärin kanssa matkustellen ympäri maailmaa

      Hän on tavannut toivomansa läsnäolevan mihen ja kohta Sofiast tulee ussperheen äiti. Toivottavasti kohta saamme vauvauut
      Kotimaiset julkkisjuorut
      152
      1418
    4. Ukraina romahtamassa, Hallitus hajoamassa.

      Samaan aikaan kun ukrot on rintamalla alakynnessä, niin maan hallitus on hajomassa.
      Maailman menoa
      320
      1401
    5. Millaisia ihmisiä ovat murhaajat: Ari Ossi Petteri Suorsa ja Tiina Pia Susanna Seppänen.

      18-vuotias Adeliina Lehtinen surmattiin raa’alla tavalla syksyllä 2022. Hänen murhastaan tuomittiin elinkautiseen 40-vuo
      Oulu
      15
      1255
    6. Olet vallannut ajatukseni.

      Haluaisin tutustua sinuun paremmin ja lähentyä kanssasi. Tuntuu, että joka päivä kun sinua näen, saat minut hämilleen, s
      Ikävä
      35
      1071
    7. Pikku Liedon pelkoa lietsova ja rikoksia tehtaileva katujengi

      Mistä kaukaa tulevat Liedossa riehuvat katujengiläiset?. Turun Varissuolta tai Pernosta? Nykylukutaidolla selviää, kun t
      Lieto
      42
      1029
    8. Loukkaa se, jos sinä väität mun etsivän jotain rahamiestä

      Vtustako minä sinun rahoista voisin tietää silloin tai nytkään. Rakastuessa kuvittelin että olet varmaan joku tukityölli
      Ikävä
      147
      1021
    9. Pikku apulaiset

      E B ja J E levittää väärää informaatiota Olavintoimintakeskuksen kaupasta. Kuka tai mikä ryhmä tästä hyötyy. Ovatko iha
      Sysmä
      71
      984
    10. Pitäisikö valtion lopettaa Terveysjättien tukeminen

      Nyt annetaan puoli miljardia veroparatiiseihin ja kavereille, eikö olisi järkevää että valtio tukee vain Julkista puolta
      Maailman menoa
      109
      965
    Aihe