Jarrutatko ennen kaarretta?

Anonyymi-ap

Olen vuosia katsonut huvittuneena, kun moni henkilöauton kuljettaja jarruttaa ennen kaarteeseen ajoa. Miksi? Pelkäättekö, että mutkan takaa tulee karhu vastaan?

Kaarteeseen ajettaessa ei tarvitse jarrupolkimeen koskea, vaan riittävää on, jos tilanne [oikea tilannenopeus] edellyttää, hieman höllentää kaasujalkaa. Useimmiten tarvittava toimenpiden kaarteessa on vain kääntää rattia kaarteen suuntaisesti.

73

619

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Joo, on noita saanut "Huvittuneena" katella, kun ovat KAARTEESSA ajaneet MettäHallituksen puolelle !
      - että olis monenkin kannattanut Jarruttaa tai Edes Yrittää Jarrutella !

      • Anonyymi

        Niiden ongelma, jotka ei pysy tiellä, on liian suuri nopeus ennen kaarretta. Ei jarruttaminen siis, vaan ylinopeus.

        Tielle sallitulla nopeudella ajettaessa kaarre on suunniteltu ajettavaksi samalla nopeudella. Raskasta liikennettä varten on joissakin paikoissa "enimmäisnopeussuositus" liikennemerkki.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niiden ongelma, jotka ei pysy tiellä, on liian suuri nopeus ennen kaarretta. Ei jarruttaminen siis, vaan ylinopeus.

        Tielle sallitulla nopeudella ajettaessa kaarre on suunniteltu ajettavaksi samalla nopeudella. Raskasta liikennettä varten on joissakin paikoissa "enimmäisnopeussuositus" liikennemerkki.

        Tervetuloa tuohon mökkitielle vetämään kaarteet 80 km/h nopeudella. Mieluusti omalla puolella tietä pysyen...


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Tervetuloa tuohon mökkitielle vetämään kaarteet 80 km/h nopeudella. Mieluusti omalla puolella tietä pysyen...

        Jos siinä mökkitielläsi on 80 km/t -nopeusrajoitus, se onnistuu.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos siinä mökkitielläsi on 80 km/t -nopeusrajoitus, se onnistuu.

        En oikein usko että omalla kaistalla pysyen onnistuisi. Nelivedon ja vatasen kädet kyllä vaatisi vähintään...


      • Anonyymi

        Vain pölkkypää ei hiljennä kaarteessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos siinä mökkitielläsi on 80 km/t -nopeusrajoitus, se onnistuu.

        Onnistuu... kesäkelillä. Mutta menee ns hytti sekaisin eli rupeaa jo kaikki kyydissä olevat tavarat lentelemään ympäriinsä. Näin siis kaikkein mutkaisimmilla pikkuteillä.

        Mutta noin niinkuin normaalisti biomassa ja aivan erityisesti tojopapat jarruttaa loivissakin kaarteissa kuuteen kymppiin. Sellaisellakin tiellä, missä pystyy vailla suurempaa tuskaa paukuttamaan vakionopeussäädin päällä 80 km/h.

        Mutta suorilla nämä anjovispapat sitten "nilkka suorana" vetelevät 100+ lasiin (80-rajotuksella) ja ohittelevat sääntöjen mukaan ajavia... ja hetki myöhemmin ovat sitten tientukkona, kun tuleekin loivia kaarteita ja papalla alkaa erektiohäiriö ja menee löysät housuun.

        Kaipa noissa itäautoissa vaan on edelleen niin huonot ajo-ominaisuudet (olen itse oppinut kerrasta ja pysynyt viimeiset 30 vuotta niistä erossa), että maantiellä max. 60 km/h kaarteissa. Toki sama ilmiö näkyy taajamissakin. 40 rajoitusalueella kiihtytetään 60-70 km/h lukemiin, jos löytyy tarpeeksi pitkä (liki 1 km) suora, mutta karteet max 30 km/h ettei lähde koRollaattori papan käsistä. Siksi näillä on ihan mahdotonta liittyä valtaväylillekin aiheuttamatta härdelliä. Kun on liittymiskaistan kaarteessa max. 30 km/h eikä itäautoa nyt vaan saa sillä kiihtymiskaistalla piiskattua yli 60 km/h vauhtiin ennen kaistan loppumista.


    • Anonyymi

      Jos kuski kokee, että hänen vauhtinsa on liian kova kyseiseen kaarteeseen, niin silloin jarruttaminen on oikea teko. Tyhmäkö sinä olet, vai kuvitteleeko poika olevansa ns. rattimies?

      • Anonyymi

        Noinhan se toki on. Tuntuu kuitenkin siltä, että jotkut toimivat liiallisuuksiin menevällä varovaisuudella. Lähellä kotinurkkia on kaartuva moottoritien liittymä, jossa pystyy hyvin ajamaan 90-100 km/h vauhtia, mutta jotkut ajavat siinä 60 km/h. Joo, tiedän että liittymässä on 80 km/h nopeusrajoitus, mutta tuo on tarkoitettu esimerkkinä asian suhteen.


      • Anonyymi

        "Kokee vauhtinsa oleva liian kova", on juuri se, mitä epäilen jarruttelijoiden nimenomaan kokevan. Mutta sille ei ole tarvetta, jos ajonopeus on nopeusrajoituksen mukainen ennen kaarretta. Silloin on turha jarrutella.

        PS. Olen rattimies. :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kokee vauhtinsa oleva liian kova", on juuri se, mitä epäilen jarruttelijoiden nimenomaan kokevan. Mutta sille ei ole tarvetta, jos ajonopeus on nopeusrajoituksen mukainen ennen kaarretta. Silloin on turha jarrutella.

        PS. Olen rattimies. :)

        Toiset ne vaan ovat turhan varovaisia, eikä heillä ole tuntumaa autoonsa juuri epävarmuutensa takia. Sellaista se on, ei auta kuin kestää.
        Meilläkin päin motarilta lähtevältä rampilta voisi päästellä autolla kuin autolla reilut 100, mutta toisilla taittuu tuskin 60.


      • Anonyymi

        Ei kun pitää kysyä kaikilta muilta autoilijoilta, että voiko nyt jarruttaa vai onko se ihan tyhmää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toiset ne vaan ovat turhan varovaisia, eikä heillä ole tuntumaa autoonsa juuri epävarmuutensa takia. Sellaista se on, ei auta kuin kestää.
        Meilläkin päin motarilta lähtevältä rampilta voisi päästellä autolla kuin autolla reilut 100, mutta toisilla taittuu tuskin 60.

        Moottoritielle ei pidä suunnata, jos ei uskalla ajaa moottoritienopeudella ja liittyä sinne turvallisella tavalla. Silloin kannattaa yrittää valita vaihtoehtoisia reittejä.

        Moottoritielle liittyminen liian hitaalla nopeudella aiheuttaa vaaraa sekä henkilölle itselle, että muille siinä tilanteessa. Erittäin vaarallista kun pääväylällä ajetaan esim. 100 km/h ja sinne liitytään liian matalalla nopeudella. Jo liittymässä pitää olla tarpeeksi nopea vauhti.


      • Anonyymi

        Tyhmä on se, joka ajaa kaarretta ennen liian suurella tilannenopeudella ja joutuu siksi jarruttamaan.

        Ajattelen kuitenkin, että alittaja on kiinnittänyt huomionsa kuskeihin, jotka jarruttavat varmuuden vuoksi, maksimoidakseen turvallisuuden. Ja ovat epävarmoja kuljettajia, eivät oikein ole omimmassa lajissaan autoa kuljettaessaan.

        Aloittaja on todennäköisesti rattimies, jolta asia sujuu.

        "Tyhmäkö sinä olet, vai kuvitteleeko poika olevansa ns. rattimies?" Aika asiaton kommentti?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kun pitää kysyä kaikilta muilta autoilijoilta, että voiko nyt jarruttaa vai onko se ihan tyhmää.

        Ei sitä tarvitse kysellä, koska jarrutteleminen on täysin yksiselitteisesti tyhmää. Siitä ei kuitenkaan, sen tosiasian sanomisesta, pidä loukkaantua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sitä tarvitse kysellä, koska jarrutteleminen on täysin yksiselitteisesti tyhmää. Siitä ei kuitenkaan, sen tosiasian sanomisesta, pidä loukkaantua.

        Vänkkääjä taas julistamassa totuuksiaan siinä toivossa, että joku lähtee korjaamaan tahallisia virheitä 😀


    • Anonyymi

      Jos nostat jalan kokonaan kaasulta, moni nykypäivän auto kytkee jarruvalot päälle, vaikkei jarrupoljinta ole käytetty. Nykypäivän auto, ei klassinen.

      • Anonyymi

        OK. Kannattaa korjauttaa vika autosta.


      • Anonyymi

        Kerro missä autossa toimii noin, sähköautoja en tunne, mutta niitä on vielä aikavähän?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        OK. Kannattaa korjauttaa vika autosta.

        Mitä vikaa tarkoitat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä vikaa tarkoitat?

        No vikaahan siinä autossa on, jos jarruvalot syttyy aina kun jalan nostaa kaasulta.


    • Anonyymi

      "Olen vuosia katsonut huvittuneena, kun moni henkilöauton kuljettaja jarruttaa ennen kaarteeseen ajoa."
      Huvinsa kullakin!

      • Anonyymi

        Tarkennan vielä, että usein on kysymys juuri moottoritien liittymistä, joissa on 80 km/h nopeusrajoitus, mutta kun eteen tulee KAARRE niin nämä kokevat, että pitää jarruttaa. On se huimaa mennä 80 km/h, jos ei tiedä, minne mutka johtaa. En aja kuitenkaan perälautaan kiinni, jota valitettavasti myös näkee joskus.

        Antakaa jokaisen mennä sitä omaa vauhtiaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkennan vielä, että usein on kysymys juuri moottoritien liittymistä, joissa on 80 km/h nopeusrajoitus, mutta kun eteen tulee KAARRE niin nämä kokevat, että pitää jarruttaa. On se huimaa mennä 80 km/h, jos ei tiedä, minne mutka johtaa. En aja kuitenkaan perälautaan kiinni, jota valitettavasti myös näkee joskus.

        Antakaa jokaisen mennä sitä omaa vauhtiaan!

        Vauhti pitää olla sopiva tilanteeseen. Moottoritien liittymisen osalta myös ylöspäin. Jos ollaan menossa moottoritielle, niin kyllä nopeus pitää silloin olla luokkaa muuta, kuin 60 km/h. Jos ei ihan 80 km/h, niin melko lähellä sitä.

        Onhan valitettavasti myös sellaisia huonosti toteutettuja liittymiä, mutta onneksi ei kovinkaan paljon, jossa joutuu ajamaan hitaasti. Silloin vaaditaan loppuvaiheessa sitten kunnon kiihdytystä, ennen kuin siirrytään moottoritielle.


    • Anonyymi

      Eeeeiiiii ei ei ei !
      Kurvissa tulee painaa kaasua.
      Silloin voittaa kilpailun.
      Kaulaan vihreä seppele ja jättitissinen vosu kainaloon.
      Suihkutella voi shamppanjaa.
      Ja vaikka mitä.

    • Anonyymi

      Ajaessani autollani Leppävaarasta Haagaan, alan jo Mäkkylän kohdalla hieman jarruttelemaan mahdollisesti eteeni tulevan kaarteen takia!
      T. Gunnar Lintuvaarasta.

    • Anonyymi

      Mutkaisella mökkitiellä on noita jarruttelijoita tullut ihmetelleeksi. Tie on mutkainen mutta siinä on 80 rajoitus ja lähes sitä vauhtia sen voi ajaa läpikin muutamaa tiukinta kaarretta lukuun ottamatta. Mutta yleensä se 60-70 km/h kyseistä tietä ajava tulee vastaan jarruvalojaan vilkutellen, joka perkeleen kaarteessa. Ennen kaarretta syttyvät ja palavat puoleen väliin kaarretta asti.
      No jonkinlainen ajotapahan tuo on. Periaatteessa "urheilullinen" kun kaarretta lähestyessä painetaan viime hetkellä jarrua ja kaarteesta poistuttaessa kaasua. Ainoa vaan, että ajatuksen "urheilullisesta" ajotavasta romuttaa se, että jarruja tosiaan käytetään tilanteessa, jossa vauhti ei lähentele "urheilullisuutta"
      No esson baarissa taitavat nämä samat jarruttelijat ihmetellä nykyautojen jarrujen lyhyttä kestoikää.

      • Anonyymi

        Yritä sitten pysyä Toyotalla mutkatiellä suurimalla sallitulla nopeudella, ei vaan onnistu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yritä sitten pysyä Toyotalla mutkatiellä suurimalla sallitulla nopeudella, ei vaan onnistu.

        Olen ajanut toyotallakin joskus, ja ei se poikennut muista autoista.

        Ehkäpä jotkin merkit vetävät puoleensa tietynlaisia kuskeja? Toisaalta pikku-yarista en ole kokeillut..

        Ikääntyminen voi ehkä aiheuttaa humalatilas vastaavia haasteita?
        ...naissukupuoli, varttuminen etelän maissa, jne...
        Ei vain edellytyksiä ajaa normaalisti.


      • Anonyymi

        Mistä sinä noin tarkkaan tiedät milloin vastaan tulevat ehkä jarruttavat?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mistä sinä noin tarkkaan tiedät milloin vastaan tulevat ehkä jarruttavat?

        Jarruttelevat "vastaantulijat" voivat hyvinkin pyrkiä etenemään samaan suuntaan kirjoittajan kanssa. Olen itsekin ollut tilanteessa, jossa motarilla tuli tyyppi vastaan, vaikka keula osoitti samaan suuntaan ja yritti ilmeisesti ladaansa sinnepäin kiihdyttääkin. Jotenkin vaan se vajaa 50 km/h 120 km/h rajoitusalueella oli hivenen yllättävää...


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Jarruttelevat "vastaantulijat" voivat hyvinkin pyrkiä etenemään samaan suuntaan kirjoittajan kanssa. Olen itsekin ollut tilanteessa, jossa motarilla tuli tyyppi vastaan, vaikka keula osoitti samaan suuntaan ja yritti ilmeisesti ladaansa sinnepäin kiihdyttääkin. Jotenkin vaan se vajaa 50 km/h 120 km/h rajoitusalueella oli hivenen yllättävää...

        Ei yhtään niin yllättävää kuin ajaminen motarin ohituskaistaa väärään suuntaan. Sitäkin välillä näkee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä sinä noin tarkkaan tiedät milloin vastaan tulevat ehkä jarruttavat?

        Kyllä ne aika lailla on vastaantulijoita, jos ajavat 80 alueella kaarteessa 50-60 ja suorallakin 70.


    • Anonyymi

      Onhan noita vatkaajia liikenteessä.
      Toiset ajaa tasaisesti esim. vakkari päällä ja semmoisten kanssa on liikenteessä ihan mukavaa.

      Sitten on nää vatkaajat, jotka jostain kumman syystä pystyvät järjestämään niinkin yksinkertaiseen asiaan kuin maantiellä tasaisesti ajamiseen niin paljon lisäohjelmaa, että kaikkein turvallisinta on ajaa heidän etupuolella.
      Ei siinä mitä, jokainen ajaa taitojen, tapojen ja maalaisjärjen ohjaamana ja liikenne on sitten kaikenlaisten tapojen ihana yhteisö.

    • Riippuu kaarteesta ja nopeudesta. Joskus tuolla Suomen sorateillä kun 80 km/h on ihan hyvä nopeus suoralle, mutta kaarteessa saattaa oikeampi nopeus olla 40 km/h. Tai siis kyllähän sen 80 km/h varmaan läpi vetäisi, mutta kun perhana voi joku tulla vaikka vastaan. Oli sitten hirvi tai auto...

      • Anonyymi

        80 km/t on suurin sallittu ja kaarteessa soratielläkin pääsee silloin hyvin jarruttelematta kun ennen kaarretta keventää kaasujalkaa. Jarrua ei tarvita kuin yllättävän esteen tapauksessa.

        Mutta ei ilmeisesti ole TheRat:kaan keskimääräistä parempi kuski?

        Puolet kaikista kuljettajista on keskimääräistä huonompia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        80 km/t on suurin sallittu ja kaarteessa soratielläkin pääsee silloin hyvin jarruttelematta kun ennen kaarretta keventää kaasujalkaa. Jarrua ei tarvita kuin yllättävän esteen tapauksessa.

        Mutta ei ilmeisesti ole TheRat:kaan keskimääräistä parempi kuski?

        Puolet kaikista kuljettajista on keskimääräistä huonompia.

        Juu, ennen kaarretta pitää keventää kaasujalkaa ja tiputtaa nopeus 50-60 km/h lukemiin. Kaarteessa pitää kyllä tuossa nopeudessa jo kaasua käyttää, tai alkavat puut suurenemaan vähän liian nopeasti...

        Etuvetoisella voisi olla vielä heikompaa tuo eteneminen.


    • Anonyymi

      Niinnojoo, yleensä rajoitukset on ainakin isommilla teillä sellaiset ettei mutkissa ole tarvetta hidasteluun. Pikkuteillä saattaa olla poikkeuksiakin. Ja kannattaa kuitenkin muistaa, että se ei vielä riitä että saa auton pidettyä tiellä, vaan mutkan takana voi olla myös ihmisiä tai eläimiä joiden päälle ei saa ajaa. Eikä pitäisi päästää tilannetta edes täpäräksi niin että joutuu hätäjarrutuksen tekemään, jos siellä on joku.

      Riittääkö kaasun nosto vai kannattaako jarruakin hipaista, se riippuu täysin tilanteesta. Ja vaikka kaasun nosto riittäisikin, voi olla hyvä vilauttaa vähän jarruvaloja merkiksi hidastuksesta takana tulijalle.

      • Anonyymi

        Takana tulevalla pitää olla turvaväli edellä ajavaan sitä luokkaa, että vaaraa ei synny. Tämä on takana tulevan velvoite hoitaa kuntoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Takana tulevalla pitää olla turvaväli edellä ajavaan sitä luokkaa, että vaaraa ei synny. Tämä on takana tulevan velvoite hoitaa kuntoon.

        Niin pitääkin. Mitenhän lienee mahdollista ettei niin aina tapahdu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin pitääkin. Mitenhän lienee mahdollista ettei niin aina tapahdu.

        Tuo taitaa olla se kuuluisa "miljoonan dollarin" kysymys, että miksi ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo taitaa olla se kuuluisa "miljoonan dollarin" kysymys, että miksi ei.

        Nykyliikenteessä ovat niin sanotut "persiissä roikkujat" aika harvinaisia. Parempaan suuntaan on menty esimerkiksi 10-20 vuoden takaiseen tilanteeseen.

        Nykyisin perässä roikkuja on joko ohitukseen pyrkivä lippalakkipäinen "jonne", kauppamatkustaja "kake" 50v. tai sitten nuori nainen, joka ei oikein keskity ajamiseen.


    • Anonyymi

      Taitaa se vaan olla ajotapa sellainen, että vauhtia ei osata annostella kaasupoljinta keventämällä vaan aina täytyy tallata jarrua. Yleensä sen verran kevyesti taitavat kuitenkin painaa, että takajarrulevyt eivät silti pysy noilla kuiskeilla kirkkaina. Mutta etujarrupalat ja levyt ottavat niin paljon osumaa, että vaihtoväli voi olla tuolla ajotavalla aika lyhyt. No takaa vaihdetaan ruosteiset samalla kertaa.

    • Anonyymi

      Liikenteessä maltti on usein valttia ja kärsimätön ajelu voi helposti aiheuttaa vaaratilanteita.

    • Anonyymi

      Usein on tilataksissa 2 pyörätuolia peräkkäin kiinnitetty liinoilla. Ei sinne asiakkaiden kanssa mennä kaarteeseen vauhdilla.

      • Anonyymi

        Jarrua ei kuitenkaan tarvitse painella!!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jarrua ei kuitenkaan tarvitse painella!!!!

        Enhän kertonut mitään jarrun painamisesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jarrua ei kuitenkaan tarvitse painella!!!!

        Mä painan jarrua jos haluan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä painan jarrua jos haluan

        Mä painan jarrua ennen vihreitä valoja.
        Tulee suurkaupungin tuntua, kun liikenne jää jumittamaan punaisiin.
        Aina niitä pääsee ohi ja karkuun, mutta paljon saa liikennettä seis.
        Hitaampi keskinopeus on tärkeimpiä tavoitteita meidän liikennesuunnittelussa.


    • Anonyymi

      Etkö tietä että auton nopeus ei hiljene jos ei paina jarrua?
      No nyt tiedät, meillä on liikenteessä paljon ikiliikkujia, ne liikkuu vaikka 102392348320480324832048305803480348304 vuotta jos ei paina jarrua.

      Siksi jarrua painetaan motarillakin vaikka edessä ole mitään miksi jarrutella ja vaikka olisi niin.. no ikiliikkuja..

      • Anonyymi

        Mulla ei ole kiire mihinkään.

        Jään hidastelemaan myös ovien, hissien ja liukuportaiden eteen, jos on paljon ihmisiä liikkeellä.
        Kiva kun jonoa muodostuu ja ihmiset ihmettelevät kun hissi karkaakin edestä.
        Ja kassoilla, ai että kun sitä jonoa muodostuu taakse.


      • Anonyymi

        Vanhempien autojen moottorijarrutus oli tehokkaampaa, kuin modernien uusien autojen. Uusissa pitää auttaa vähän jarrulla, että vauhti hidastuu tarpeeksi nopeasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhempien autojen moottorijarrutus oli tehokkaampaa, kuin modernien uusien autojen. Uusissa pitää auttaa vähän jarrulla, että vauhti hidastuu tarpeeksi nopeasti.

        Miksi pitää hidastaa ilman syytä?
        Nopeuden jatkuva vaihtelu on haitallista moneltakin kantilta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi pitää hidastaa ilman syytä?
        Nopeuden jatkuva vaihtelu on haitallista moneltakin kantilta.

        Ei pidäkään hidastella ilman syytä. Mistä tiedät, kenellä on milloinkin mikäkin syy? Sitä ei välttämättä muut edes näe ja sen perustella tiedä, että mikä se syy on. Syy voi olla ajoneuvon sisäpuolella kuljetettava asia, josta on esimerkki keskustelussa jo annettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pidäkään hidastella ilman syytä. Mistä tiedät, kenellä on milloinkin mikäkin syy? Sitä ei välttämättä muut edes näe ja sen perustella tiedä, että mikä se syy on. Syy voi olla ajoneuvon sisäpuolella kuljetettava asia, josta on esimerkki keskustelussa jo annettu.

        Tuo on täysin totta.
        Kuljettaja vastaa ajoneuvostaan ja toimii oman kokemuksensa perusteella.

        Tulee vain mieleen, onko ajokorttivaatimuksissa jotain vikaa?
        Minkälaisessa työssä voi tietynlaisella ymmärryksellä varustettua henkilöä hyödyntää, jos puhutaan työmatkaliikenteestä?

        Mihin perustuu, että hidastellaan vihreisiin valoihin, ja paljon autoja juuttuu nykyisiin pitkiin punaisiin?
        Päästöt ja polttoaineen kulutus.
        Aikaa menee lyhyeen pätkään 15min vaikka kaikki voisivat vain ajaa valohelvetin läpi.

        Moottoritie on auki ja vapaana ja kiihdytyskaista jumiutuu, koska jännittää ...onko ajokokeessa mitattu ihan kaikkea tarpeellista?

        Rajoitus päätiellä 80kmh ja muutama liittymä.
        Pitää ajaa 50kmh nenä kiinni kännykässä, kun on niin haastava paikka.

        Pitäisikö olla enemmän keskustelua vetoketju-periaatteesta?
        Arkajalka jarruttelee jostain mystisestä syystä.
        Audi tai pakettiauto nuohoaa perää kiimaisena ilman turvaväliä. Kokonainen päätie-järjestelmä jumiutuu ihan huvin vuoksi kilometrien matkalta ja välillä kolareita, koska miksi.

        Tien vieressä nousee meluvalli, ajetaan sillan alta, kamera tai jopa ylämäki. Nopeus laskee 20kmh. Miksi?

        Tämä kaikki kuivilla kesäkeleillä ihan vain huvikseen ja odotapas lunta ja jäätä, kun pitäisi oikeasti keskittyä ajamiseen.

        Mitä jos asennoituisi ajamiseen keskittyneesti ja yrittäisi kehittää itseään.
        Sellainen reippaampi asenne tekemiseen ja elämään.


    • Anonyymi

      Voihan sieltä karhukin vastaan tulla, tai hirvi, porotokka tai jotain muuta.

      • Anonyymi

        Voi vaikka salama iskeä, lottovoitto tai saa aidsin.


    • Anonyymi

      Jos auto on tarpeeksi paska niin kaatuuhan se hillittömässä kurvissa.
      Samoin jos ajat karhun päälle, lentää sojotasi ilmaan ( karhu toimii luiskana ) ja päädyt itämereen.

      • Anonyymi

        Paska auto ja sen ominaisuudet joudutaan ottamaan huomioon. Nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Ajoneuvo on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa.


    • Anonyymi

      Ketjussa vilahtelikin mahdollisia selityksiä.
      Yksi selitys jarruvaloille on se että poistetaan vakionopeuden säädin pois käytöstä jarrupolkimella, silloin ei oikeasti jarruteta mutta kun jarruvalo syttyy kytkeytyy vakkari pois päältä.
      Toinen juttu on ainakin minun tiguanissa kun valitsen vaihteistosta sen asennon että tekee moottorijarrutuksen niin voi olla (en ole tarkistanut) että syttyy moottorijarrutuksessa jarruvalo.
      Jarrutus on huomattavasti voimakkaampi kuin polttisautossa.
      Kolmantena syynä voisi olla se ettei kaikilla autoilla voi ajaa tai ei tunnu turvalliselta ajaa sillä rajoituksen nopeudella mutkaan, tuo ennen mutkaa jarruttaminen johtuu siitä että ongelma paljastuu vasta siinä mutkän alkuvaiheessa, eli ei tiedetä että pitää höllätä nopeutta.
      Yksi paikka on naapurikaupungin moottoritien päässä, en tiedä onko suunnitteluvirhe vai mikä mutta siinä muuttui ennen 80 nopeuteen ja nyt muutostöiden takia jatkuu 100 rajoitus.
      Huonommalla autolla ja varsinkin talvikautena tuntuu ettei auto pysy lapasessa 100 vauhdissa.
      Voihan se olla että kyse on vain tunteesta mutta kuitenkin aiheuttaa hijentämistä.

      • Anonyymi

        Liikenteessä liikkuu eri tasoisia kuskeja ja tämä on vain sellainen asia, jonka joutuu ottamaan huomioon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikenteessä liikkuu eri tasoisia kuskeja ja tämä on vain sellainen asia, jonka joutuu ottamaan huomioon.

        Tuo on niin totta, mutta voisivat ne turhaan jarruttelijat, joita on todella paljon ihan kaupunkiliikenteessäkin, ainakin yrittää opetella ajamaan taloudellisesti, jolloin jarrun käyttö vähenisi.

        Esimerkiksi 50 km/t nopeusrajoitusalueella liikenneympyrää lähestyvistä ehkä noin 50 % painaa täysin turhaan jarrua ennen liikenneympyrään ajoa, VAIKKA liikenneympyrässä ei ole väistettävää liikennettä! Onko se vaan selkäytimessä, että pitää jarruttaa vai onko vauhti todella liian kova siihen, että liikenneympyrän saisi ajettua läpi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikenteessä liikkuu eri tasoisia kuskeja ja tämä on vain sellainen asia, jonka joutuu ottamaan huomioon.

        Minulla on kokemusta 100 vuotta.
        Minulla on ajokortti ja minulla ei ole kiire mihinkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on niin totta, mutta voisivat ne turhaan jarruttelijat, joita on todella paljon ihan kaupunkiliikenteessäkin, ainakin yrittää opetella ajamaan taloudellisesti, jolloin jarrun käyttö vähenisi.

        Esimerkiksi 50 km/t nopeusrajoitusalueella liikenneympyrää lähestyvistä ehkä noin 50 % painaa täysin turhaan jarrua ennen liikenneympyrään ajoa, VAIKKA liikenneympyrässä ei ole väistettävää liikennettä! Onko se vaan selkäytimessä, että pitää jarruttaa vai onko vauhti todella liian kova siihen, että liikenneympyrän saisi ajettua läpi?

        Sinullako menee ympyrä kuin ympyrä viittäkymppiä läpi, ja tulee myös huomioitua pyöräilijät ja muu väistettävä liikenne?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on niin totta, mutta voisivat ne turhaan jarruttelijat, joita on todella paljon ihan kaupunkiliikenteessäkin, ainakin yrittää opetella ajamaan taloudellisesti, jolloin jarrun käyttö vähenisi.

        Esimerkiksi 50 km/t nopeusrajoitusalueella liikenneympyrää lähestyvistä ehkä noin 50 % painaa täysin turhaan jarrua ennen liikenneympyrään ajoa, VAIKKA liikenneympyrässä ei ole väistettävää liikennettä! Onko se vaan selkäytimessä, että pitää jarruttaa vai onko vauhti todella liian kova siihen, että liikenneympyrän saisi ajettua läpi?

        50 on aika kova vauhti pieneen liikenneympyrään.
        Isossa liikenneympyrässä tuo 50 ei ole vauhti eikä mikään.
        Tilanne ratkaisee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on niin totta, mutta voisivat ne turhaan jarruttelijat, joita on todella paljon ihan kaupunkiliikenteessäkin, ainakin yrittää opetella ajamaan taloudellisesti, jolloin jarrun käyttö vähenisi.

        Esimerkiksi 50 km/t nopeusrajoitusalueella liikenneympyrää lähestyvistä ehkä noin 50 % painaa täysin turhaan jarrua ennen liikenneympyrään ajoa, VAIKKA liikenneympyrässä ei ole väistettävää liikennettä! Onko se vaan selkäytimessä, että pitää jarruttaa vai onko vauhti todella liian kova siihen, että liikenneympyrän saisi ajettua läpi?

        Harvassa ympyrässä on mahdollista ajaa 50km/h, ellei oikaise ja jatka suoraan. Toisaalta mitä järkeä tuossa olisi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on niin totta, mutta voisivat ne turhaan jarruttelijat, joita on todella paljon ihan kaupunkiliikenteessäkin, ainakin yrittää opetella ajamaan taloudellisesti, jolloin jarrun käyttö vähenisi.

        Esimerkiksi 50 km/t nopeusrajoitusalueella liikenneympyrää lähestyvistä ehkä noin 50 % painaa täysin turhaan jarrua ennen liikenneympyrään ajoa, VAIKKA liikenneympyrässä ei ole väistettävää liikennettä! Onko se vaan selkäytimessä, että pitää jarruttaa vai onko vauhti todella liian kova siihen, että liikenneympyrän saisi ajettua läpi?

        Entä sitten, vaikka joku jarruttaisi jokaiseen liikenneympyrään? Jos hän kokee sen tarpeelliseksi, niin sitten hän tekee niin. Sinä et voi vaikuttaa muiden jarrutteluihin, mutta pippeli liikenteessä sinun täytyy osata reagoida niihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä sitten, vaikka joku jarruttaisi jokaiseen liikenneympyrään? Jos hän kokee sen tarpeelliseksi, niin sitten hän tekee niin. Sinä et voi vaikuttaa muiden jarrutteluihin, mutta pippeli liikenteessä sinun täytyy osata reagoida niihin.

        Poikkeava jarruttelija se ajelee sellaisessa liikenteessä jota ei ole edes olemassa. No sen tähdenhän sitä poikkeava jarruttelija onkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Poikkeava jarruttelija se ajelee sellaisessa liikenteessä jota ei ole edes olemassa. No sen tähdenhän sitä poikkeava jarruttelija onkin.

        Se on sinusta huomattu jo aikoja sitten.


      • Anonyymi

        Ei kai se ole tarkoitus, että rajoituksen enimmäisnopeudella (+10%) pitää ajaa ajaa jokaiseen mutkaan jossakin mutkaisilla maaseututeillä? Kirjoituksesi oli kuitenkin hyvä, olen kaikesta samaa mieltä.


    • Anonyymi

      Jos kävelen vetten päällä, ei ole vielä kurveja tullut vastaan, jesus

    • Anonyymi

      Riippuu täysin tilanteesta, eli esim. nopeudesta ja mutkasta, että joutuuko jarruttamaan vai ei.

      • Anonyymi

        Mutta kun tämä yhden hönön mukaan ei saa ja kaikkien pitää ajaa samalla tapaa kuin hän, muut on väärin ja kiellettyä, oli auto mikä hyvänsä ja ajotaito ja kokemus jne...
        Tämä valistajan pitäisi alkaa tekemään telkkariin valistusohjelmaa ja opettaa samalla oikeat tavat ajaa ja siitä voisi silloin tehdä sellaisen kansalais säännön josta ei lipsuta tai kortti pois.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      582
      3856
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3308
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2739
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1957
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1739
    Aihe