Kuluttajariitalautakunta ratkaisi asian kuluttajan hyväksi. Asianajaja kokoaa yhteen kuluttajia, joilla on samanlaisia kokemuksia Teslojen hajoamisesta heti takuuajan jälkeen.
Varsinaissuomalainen kuluttaja osti keväällä 2021 uuden Tesla Model 3 -täyssähköauton.
Kun autolla oli ajettu 88 350 kilometriä, sen ilmalämpöpumppu hajosi ja lakkasi lämmittämästä auton sisätiloja. Siihen piti vaihtaa kompressori. Huollosta kertyi noin 2 600 euron lasku. Myyjäliike lähetti laskun ostajalle, koska takuuaika oli mennyt umpeen.
Ostajan mielestä vika kuului myyjän virhevastuuseen. Hän vaati kuluttajariitalautakunnassa (KRIL) myyjää hyvittämään huoltolaskun.
Tesla kiisti vaatimuksen ja vetosi takuuehtoihin. Autolle oli annettu neljän vuoden tai 80 000 kilometrin takuu. Koska kilometrimäärä oli ylittynyt, myyjä katsoi takuun päättyneen. Myyjäliike oli Teslan Suomen tytäryhtiö Roadster Finland oy.
”Myyjäliikkeellä ei ole tietoa auton käytöstä kuluttajan omistusaikana. Laite kuluu normaalisti käytössä ja vielä enemmän kylmissä olosuhteissa. Kaikkia asiakkaita tulee kohdella oikeudenmukaisella tavalla”, myyjä perusteli vastauksessaan.
Lautakunta asettui kuitenkin kuluttajan puolelle. Se arvioi, että autoon on tullut vika ikään ja ajomäärään nähden epätavallisen nopeasti, ja että ilmalämpöpumpun tulisi kestää huomattavasti pidempään. Lautakunnan mukaan ei ollut syytä epäillä, että vika olisi johtunut tapaturmasta tai ostajan menettelystä.
Lautakunta katsoi, että auto oli myyty kuluttajalle virheellisenä. Ratkaisussaan se suositti myyjää osallistumaan korjauskustannuksiin niin, etteivät kuluttajan maksettavat kulut ole enää yllättävän suuret. Sopivaksi hyvityssummaksi lautakunta katsoi 1 600 euroa.
Ratkaisu annettiin heinäkuussa 2024. Kuluttajan tietojen mukaan Tesla ei ole maksanut eikä aio maksaa esitettyä hyvitystä. Kuluttaja lähetti Teslan viestintään kommenttipyynnön tapaukseen liittyen, mutta yhtiö kieltäytyi kommentoimasta asiaa. KRIListä vastattiin, että lautakunta ei voi tässä vaiheessa ottaa kantaa, aikooko vastapuoli noudattaa päätöstä.
KRILin ratkaisu on tuttu asianajaja Mikko Heinonkoskelle. Hän edustaa kyseisen riitajutun osapuolena ollutta kuluttajaa.
”Tesla on ilmoittanut kirjallisesti niin asiakkaalle kuin allekirjoittaneellekin, että ei aio noudattaa päätöstä”, Heinonkoski kertoo.
Heinonkoski on kuluttaja-asioihin ja autokaupan riitoihin erikoistunut asianajaja, joka suunnittelee parhaillaan oikeusjuttua Teslaa vastaan. Hän on pyytänyt sosiaalisessa mediassa yhteydenottoja kuluttajilta, joilla on vastaavia kokemuksia Teslan kanssa.
Heinonkosken suunnitelmissa on eräänlainen joukkokanne eli oikeusprosessi, jossa useampi kuluttaja hakisi samanaikaisesti Teslalta korvauksia oikeusteitse, koska KRIListä ei hänen mukaansa ole ”apuja saatavissa”.
Hän kertoo saaneensa muutamia yhteydenottoja. Kaikissa niistä on kyse samasta asiasta, Teslan lämpöpumpuista.
”Pohjimmiltaan kyse on siitä, onko pian takuun jälkeen hajonnut lämpöpumppu kuluttajansuojalain tarkoittamalla tavalla virheellinen, josta seuraisi myyjälle velvollisuus oikaista virhe kustannuksia aiheuttamatta”, Heinonkoski kertoo.
”Itse näkisin, että reilun 80 000 kilometrin jälkeen rikkoutunut pumppu on hajonnut ennen aikojaan, ja siksi kyseessä on virhe.”
Heinonkosken mukaan lämpöpumppuongelmat ovat hyvin yleisiä Teslan Model 3- ja Model Y -malleissa. Model 3 tuotiin Suomen markkinoille alkuvuodesta 2019 ja Model Y syksyllä 2021.
“Kun takuu on neljä vuotta tai 80 000 kilometriä, suurin osa autoista on vielä takuun piirissä. Takuuseen pumppuja on vaihdettu paljon, moniin autoihin useampaankin kertaan.”
Samasta syystä oikeuskanteitakaan ei ole Heinonkosken tietojen mukaan toistaiseksi vireillä Suomessa. Hänen mukaansa on kuitenkin odotettavissa, että takuuaikojen loppuessa ongelma paisuu.
”Tesla on jo aikaisemminkin tehnyt selväksi, että takuun umpeutumisen jälkeen ei makseta tai korjata vikoja kuin aivan poikkeuksellisissa tapauksissa.”
Heinonkoski kertoo perustavansa tietonsa eri keskusteluryhmien, muun muassa Tesla Owners -Whatsapp-ryhmän, aktiiviseen seurantaan.
Hän arvioi, että lämpöpumppuongelmissa on kyse tyyppiviasta.
”Ratkaisu olisi takuun vapaaehtoinen pidentäminen, kuten monet automerkit ovat omien tyyppivikojensa kanssa menetelleet. Vähintäänkin kustannuksissa pitäisi tulla merkittävästi vastaan.”
Heinonkoski kertoo, että ainakin kahdella häneen yhteyttä ottaneella kuluttajalla on vastaava asia vireillä kuluttajariitalautakunnassa.
”Voi olla, että odotamme ensin nekin lautakunnan ratkaisut. Päätöksiä kanteiden nostamisesta ei ole tehty vielä suuntaan eikä toiseen.”
Teslan Model 3:n ja Model Y:n lämpöpumppuongelmat hyvin yleisiä
Anonyymi-ap
1
1431
Vastaukset
- Anonyymi
https://www.is.fi/autot/art-2000010953059.html
"..Uudenkarhean Teslan lämmitysjärjestelmä hajosi käsiin – eikä tapaus ole ainoa laatuaan.."
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi614260Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1531799Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141503Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !351258Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1671056- 56904
- 76895
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.165823Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54811- 39781