Mahtaako Kiuruvedellä olla raakkuja?
Jos on, onko paikat kartoitettu ja merkitty maastoon varoituskilvillä, ettei raakkujen rauhaa häiritä tai joku loppasuu poimi niitä syödäkseen.
Varmuuden vuoksi kannattaisi pyytää elokapinallisia niitä suojelemaan.
Ja ei muuta kuin hirveä meteli päälle, jos jokin vaara raakkuja uhkaa.
Silläkin tavalla saataisiin Kiuruvettä enemmän tunnetuksi.
ONKO KIURUVEDELLÄ RAAKKUJA?
9
342
Vastaukset
- Anonyymi
Kyllä niitä ainakin lapsuudessa 70-luvulla oli. Eihän niitä tietysti silloin mitenkään erikoisena pidetty. Rannalla oli kerroksittain simpukankuoria uimapaikoilla, niitä tutkittiin ja jos vedessä oli kuoria jossain oli simpukka sisällä, se lähinnä ällötti. Kuoret repi haavoja niin vedessä kuin maallakin.
- Anonyymi
Järvisimpukka se oli. Ei näin likaisissa vesissä elä mikään.
- Anonyymi
Se yksi raakkuja on, jolle liike nyt antoi potkut.
- Anonyymi
Liike Nyt puolue on ihan paskaa.
- Anonyymi
Jos raakkuja jonkun mailla on,
kannattaa pitää asia omana tietona
ja napsia niitä vähin erin
ateriatarpeiksi, ainakin juhlapyhiksi.
Jos niitä jatkuvasti syö,
ne menettävät makunsa.
Lapsille ei kannata kertoa,
mitä ne ovat ja mistä niitä on saatu.
Korkeintaan voi sanoa, että mitä lie simpukoita,
torilla niitä joku möi.
Muuten voivat mukulat kehuskella toisille,
että meilläpä syötiin pyhänä pastaa ja
raakkuja, nam-nam...
Tai sitten ilmoittavat viranomaisille,
jos ovat isompia ja vihreitä.
Ja akkaa pitää vannottaa, ettei jumalauta
puhu raakuista muille, tai siitä voi tulla
linnareissu ja niin saatanan kovat sakot,
että menee tila ja talo ja autot
niiden maksamiseen, niin, saatana...- Anonyymi
Kuka arvostaa mitäkin, toinen lehmää toinen raakkua. Raakut tosin puhdistaa vesistöä ja tämä toinen paskantaa sinne.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuka arvostaa mitäkin, toinen lehmää toinen raakkua. Raakut tosin puhdistaa vesistöä ja tämä toinen paskantaa sinne.
Miten raakku vesistöä puhdistaa?
Juomalla, syömällä...?
- Anonyymi
Ryönänjoessa ja Kiurujoessa. Sitten meidän naapurin akka se vasta hirveä raakkuja onkin. Aina raakkuu kurkku suorana.
- Anonyymi
Itse tiedän kaksi jokea joissa raakkua esiintyy edelleen.
Hautajoesta se ilmeisesti on hävinnyt, kuten rapukin. Lapsena niitä salaa kerättiin ja helmiä etsittiin, saattoi sieltä helmiäkin löytyä, jotka sitten savukkeisiin typeryyttään vaihdettiin.
Uhanalaista, mutta ei yhtä harvinaista vuollejokisimpukkaa esiintyy kiuruvedellä laajasti, varsinkin Kiurujärven vesistössä, niin ylä kuin alapuolella Kiurujärveä
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166040Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta334137- 823362
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182996Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2552083Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882014Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui441846- 1431805
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569