Appiukot Kekkosen kanssa

Anonyymi-ap

K.-A. Fagerholm kuvaa poliittisen uransa ja elämänsä monia vaiheita. Kirjan kaikkein henkilökohtaisimmat kohdat käsittelevät lapsuutta. Fagerholm oli kivityömies Johan August Fagerholmin ja Olga Serafina Worbs’n (o.s. Nordman) perheen kuopus. Äiti oli lapsia tehnyt enemmälti: ”Minä olin äitini kymmenes ja viimeinen lapsi”.

Fagerholm oli yksi itsenäisyyden ajan näkyvimmistä suomalaisista poliitikoista. Pitkä poliittinen ura kesti 1930-luvun alkupuolelta aina 1960-luvun loppuun asti. Fagerholm toimi vuosikymmenten aikana kansanedustajana, moninkertaisena sosiaaliministerinä, kolminkertaisena pääministerinä ja Suomen eduskunnan pitkäaikaisimpana puhemiehenä. Hän oli myös Alkon pääjohtaja vuosina 1952–1968.

Fagerholm muistetaan sanavalmiina mutta sovittelevana poliitikkona, jonka pohjasi poliittisen linjansa kansanvallan kunnioittamiselle ja pohjoismaiselle yhteistyölle. Hänen puolueensa oli sosiaalidemokraatit.

Suomen poliittiseen historiaan on jäänyt erityisesti Fagerholmin niukka häviö Urho Kekkoselle vuoden 1956 presidentivaalien kolmannella kierroksella. Vaalit ratkaistiin lopulta yhden äänen enemmistöllä.
Suomen eduskunnan pitkäaikaisin puhemies K.-A. Fagerholm (1901-1984).

Muistelmissaan Puhemiehen ääni (1977) K.-A. Fagerholm kuvaa poliittisen uransa ja elämänsä monia vaiheita. Kirjan kaikkein henkilöÄiti oli toista kertaa naimisissa ja hänellä oli edellisestä liitostaan lapsia: ”Minä olin äitini kymmenes ja viimeinen lapsi”. Fagerholmin isä kuoli puoli vuotta ennen poikansa syntymää kesäkuussa 1901 ”lentävään keuhkotautiin”. Pojalle ei jäänyt isästään edes valokuvaa.kohtaisimmat kohdat käsittelevät lapsuutta. Fagerholm oli kivityömies Johan August Fagerholmin ja Olga Serafina Worbs’n (o.s. Nordman) perheen kuopus.
Lapsuuden tuki ja turva äiti Olga kuoli kuoli helmikuussa 1920. ”Jos taivas ja paratiisi on olemassa, äitini ansaitsisi päästä sinne”.

Lapsuutta leimasivat köyhyys, ahtaat asuinolot ja jatkuvat muutot. Fagerholm joutui tekemään erilaisia hanttihommia jo lapsena – hän jakoi lehtiä, toimi juoksupoikana ja keräsi kesäisin kastematoja myydäkseen ne eteenpäin satamassa. Vuonna 1916 Fagerholm sai töitä pääkaupungin parturiliikkeistä, ensin apupoikana, ”Harja-Kallena”, ja sai jo pian leikata asiakkaiden hiuksia ja ajella partoja.

Fagerholm oli jo varhain kiinnostunut yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta. Fagerholm lähti mukaan ammattiyhdistystoimintaan. Hän hakeutui myös avustajaksi suomenruotsalaiseen työväenliikkeen Arbetarbladet-lehteen, eteni ensin toimittajaksi ja lopulta myös lehden päätoimittajaksi asti.

”Sydämeni lämpenee, kun selailen Arbetarbladetin 50 vuoden takaisia kellastuneita vuosikertoja. Sitä lehteä tehtiin rakkaudella!”

0

56

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vakava rikosepäily Seinäjoella

Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html
        Seinäjoki
        41
        2645
      2. Mitä on woketus?

Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k
        Maailman menoa
        408
        2161
      3. Olet saanut kyllä tunnisteita

Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens
        Ikävä
        20
        1982
      4. Oletko jo luovuttanut?

Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?
        Ikävä
        138
        1724
      5. Mies pakko olla rehellinen

Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau
        Ikävä
        16
        1672
      6. Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin

Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin
        Maailman menoa
        134
        1652
      7. Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen

Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat
        Tv-sarjat
        21
        1133
      8. Hirvenmaitojuusto

Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,
        Ruoka ja juoma
        0
        1122
      9. Vanhentunut runsaasti.

Ei hyvä juttu. Mieheltä pötkylänaiselle.
        Ikävä
        74
        1029
      10. Kerro mulle miksi juuri me

Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.
        Ikävä
        63
        925
      Aihe