Ruusufinnin tehokkain parannustapa

Kiepästi apua tarvitseva

Eli minulla on nyt n. 3 vuotta ollut tuommoinen ruusufinni nenän päässä ja nyt vihdoin päätin hakea siihen hoitoa. Lääkäri määräsi kefalex -antibioottikuurin ja rozex voidetta. Otin kuitenkin netistä selvää ja siellä suositeltiin tetrasykliini nimistä lääkettä ja rosezol voidetta. Ajattelin käydä vaihtamassa.. Onko kannattavaa?

Eli te, joilla on ollut ruusufinni tai tiedätte sen parantamisesta jotain niin olisin todella kiitollinen! sen verta tämä patti nenässä alkaa jo häiritä.. :(

152

143041

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tietämätön.

      Anteeksi tyhmyyteni, mutta mikä on ruusufinni?

      • Samaa poteva

        Perioraalidermatiitti kuuluu samaan tautiperheeseen kuin ruusufinni 1. Sitä on eniten 25–50-vuotiailla naisilla, mutta miehillä vain harvoin. Sitä on pidetty milloin ehkäisytablettien, milloin kortisonivoiteiden tai kosmetiikan aiheuttamana, mutta ne ilmeisesti vain laukaisevat taudin eivätkä aiheuta sitä yksin ilman muita tekijöitä. Jokin nykyajan altiste on ilmeisesti oireilun takana, sillä perioraalidermatiittia on ollut vasta 1950-luvulta lähtien.
        Oireet

        Suun ympärillä, joskus silmien ulkonurkkien lähellä esiintyy pieniä märkänäppylöitä tiheässä. Yleistä punoitusta tai hiussuonten laajentumia ei ole (kuva 1).
        Taudin toteaminen

        Diagnoosi tehdään taudinkuvan mukaan. Bakteeriviljelyä tai muita laboratoriotutkimuksia ei yleensä tarvita. Raja muutamiin muihin talirauhasten tauteihin voi olla epäselvä. Sellaisia ovat tavallinen ruusufinni 1, tali-ihottuma 2 ja karvatupentulehdus eli follikuliitti 3.
        Itsehoito

        Ihonhoitotuotteiden ja meikkiaineiden vaihtoa toisenmerkkisiin kannattaa kokeilla. Iho on pestävä vähintään kahdesti viikossa saippuan kera. Niin vähennetään talirauhasten tiehyissä elävien mikroskooppisen pienten talipunkkien määrää. Punkit voivat lisätä tulehduksen vaaraa. Paikallishoito jollakin sienitautien hoitoon tarkoitetulla, esimerkiksi klotrimatsolia tai mikonatsolia sisältävällä voiteella voi auttaa riittävästi.
        Milloin hoitoon?

        On aika lähteä lääkäriin, kun oma hoito ei ole tepsinyt ja tauti häiritsee kosmeettisesti ja sosiaalisesti. Sisäisenä lääkkeenä käytetään tavallisesti lymesykliiniä tai tetrasykliiniä noin kuukauden pituisina kuureina. Samalla käytetään metronidatsolivoidetta tai -geeliä. Säännöllinen paikallishoito vähentää sisäisen hoidon tarvetta.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Katso googlesta!!


      • Anonyymi

    • parantunut

      Tetrasykliini on yleisin iho-ongelmiin määrättävä antibiootti. Kefalex ei ole tetrasykliiniä mutta myös iho-antibiootti. Jos voisin itse valita, niin ottaisin Kefalexin, sillä tetrasykliinillä on paljon ikäviä sivuvaikutuksia. Ei siis missään nimessä kannata vaihtaa!

      Sairastan itse POD-ihottumaa, joka on ruusun sukulainen. Apteekkikama ei ole toiminut, mutta luontaistuotekaupoista saatu tervasalva kylläkin.

      • Kipeästi apua tarvitseva

        Kefalex kuuri nyt ohitse eikä tuntunut auttavan sitten yhtään. Nyt menossa tetralysal (tetrasykliini) kuuri ja rozex voidetta käytän. Neljäs päivä aloittamisesta menossa eikä ainakaan vielä mitään muutosta. Tiedä sitten jos en ole vaan huomannut..

        Auringon on sanottu vain ärsyttävän ruusufinniä, mutta itselläni se on ainakin vain parantanut ja "kuivattanut" sitä. Outoa.. Niin ja sinulle joka kysyit mikä ruusfinni on niin tuossa --> http://www.tohtori.fi/ihotautilaakari/79.html on aika hyvä linkki siihen.

        Jos nää kaks lääkettä ei auta niin koitan tota mainitsemaasi tervasalvaa.. ja jos ei sekään niin pakkohan tästä on päästä johonkin ihotautilääkärille koittamaan jotain "vahvempia" keinoja.. :(


      • TTT
        Kipeästi apua tarvitseva kirjoitti:

        Kefalex kuuri nyt ohitse eikä tuntunut auttavan sitten yhtään. Nyt menossa tetralysal (tetrasykliini) kuuri ja rozex voidetta käytän. Neljäs päivä aloittamisesta menossa eikä ainakaan vielä mitään muutosta. Tiedä sitten jos en ole vaan huomannut..

        Auringon on sanottu vain ärsyttävän ruusufinniä, mutta itselläni se on ainakin vain parantanut ja "kuivattanut" sitä. Outoa.. Niin ja sinulle joka kysyit mikä ruusfinni on niin tuossa --> http://www.tohtori.fi/ihotautilaakari/79.html on aika hyvä linkki siihen.

        Jos nää kaks lääkettä ei auta niin koitan tota mainitsemaasi tervasalvaa.. ja jos ei sekään niin pakkohan tästä on päästä johonkin ihotautilääkärille koittamaan jotain "vahvempia" keinoja.. :(

        Ruusuakne/rosacea on krooninen tauti joka ei parane :-(
        Oireita voi hillitä syömällä esim noita tetrasykliinejä (itse syön tetralysal-nimistä, kohta 5v putkeen), välttämällä aurinkoa ja itselläni sauna osoittautui erittäin pahaksi laukaisijaksi. Viinankin juontia pitäisi hillitä.
        www.rosacea.org


      • Kiepästi apua tarvitseva
        TTT kirjoitti:

        Ruusuakne/rosacea on krooninen tauti joka ei parane :-(
        Oireita voi hillitä syömällä esim noita tetrasykliinejä (itse syön tetralysal-nimistä, kohta 5v putkeen), välttämällä aurinkoa ja itselläni sauna osoittautui erittäin pahaksi laukaisijaksi. Viinankin juontia pitäisi hillitä.
        www.rosacea.org

        Itsellä tuo ruusufinni ei ole muuten paha, mutta se punoittaa kyllä ikävästi. Ilmeisesti ainoa tapa poistaa tuo punoitus (katkenneita verisuonia?)on laserhoito? Kun tuntuu että nämä antibiootit (tetra, kefalex) eivät niitä poista. Vai olisiko jollain jotain muita poppaskonsteja juuri tuohon?


      • Kipeästi apua tarvitseva
        Kiepästi apua tarvitseva kirjoitti:

        Itsellä tuo ruusufinni ei ole muuten paha, mutta se punoittaa kyllä ikävästi. Ilmeisesti ainoa tapa poistaa tuo punoitus (katkenneita verisuonia?)on laserhoito? Kun tuntuu että nämä antibiootit (tetra, kefalex) eivät niitä poista. Vai olisiko jollain jotain muita poppaskonsteja juuri tuohon?

        Niin ja vielä lisäys tuohon edelliseen että se on laajentuneiden verisuonien lisäksi ihan täynnä mätää. En sitten tiedä millainen se yleensä on.


      • TTT
        Kipeästi apua tarvitseva kirjoitti:

        Niin ja vielä lisäys tuohon edelliseen että se on laajentuneiden verisuonien lisäksi ihan täynnä mätää. En sitten tiedä millainen se yleensä on.

        Laserhoito poistaa kyllä noita verisuonia, Mehiläisessä hoito maksaa noin 160€, kesto 10min. Ruusuaknen hoito on hidasta ja turhauttavaa mutta ainakin itse olen saanut vuosien jälkeen naamani näyttämään suht siedettävältä. Vieläkin on syviä mustapäitä ja pientä punotusta mutta muuten on suht ok.


      • Kipeästi apua tarvitseva
        TTT kirjoitti:

        Laserhoito poistaa kyllä noita verisuonia, Mehiläisessä hoito maksaa noin 160€, kesto 10min. Ruusuaknen hoito on hidasta ja turhauttavaa mutta ainakin itse olen saanut vuosien jälkeen naamani näyttämään suht siedettävältä. Vieläkin on syviä mustapäitä ja pientä punotusta mutta muuten on suht ok.

        TTT, voisitko heittää sähköpostiosottees tähän? Ois helpompi kysyä paria asiaa siinä.


      • ruusunen
        Kipeästi apua tarvitseva kirjoitti:

        TTT, voisitko heittää sähköpostiosottees tähän? Ois helpompi kysyä paria asiaa siinä.

        Ketju aloitettu ties milloin, mutta sattumalta satuin lukemaan, ja kun sain Kefalex (750 mg) kuurin ihan muihin vaivoihin, niin kiinnostuin luettuani, että sitä määrätään myös ruusufinniin. Itselläni myös kukoistanut milloin enemmän, milloin vähemmän. Mutta jatkuvasti (ja ilmeisesti iäisesti) nenän varressa pysyy sama rumilus.

        Onko Kefalex siis yleisesti ruusufinniin määrätty antibiootti?
        Jos vaikka tässä sivussa tuo ruusukin paranisi...


      • Kipeästi apua tarvitseva
        ruusunen kirjoitti:

        Ketju aloitettu ties milloin, mutta sattumalta satuin lukemaan, ja kun sain Kefalex (750 mg) kuurin ihan muihin vaivoihin, niin kiinnostuin luettuani, että sitä määrätään myös ruusufinniin. Itselläni myös kukoistanut milloin enemmän, milloin vähemmän. Mutta jatkuvasti (ja ilmeisesti iäisesti) nenän varressa pysyy sama rumilus.

        Onko Kefalex siis yleisesti ruusufinniin määrätty antibiootti?
        Jos vaikka tässä sivussa tuo ruusukin paranisi...

        Sähköpostiin tuli ilmotus että tähän on vastattu ja huomasin itekkin et "ai, tämmönenkin ketju on tullu väsättyä" :) Mutta tosta kefalexista, itellä se ei (kai) vaikuttanu, tosin en syönykkään sitä pitkään muistaakseni. Tällä hetkellä toi ruusufinni viekin tossa mutta vähän on parantumisen merkkejä tullu. Nyt siis menossa piitkä tetrasykliini kuuri ja samalla rozexia paikallisesti. Jos tuo tuosta lähtee niin voin kirjoitella tänne mitä asioita vältin ja muutenkin vähän yksityiskohtasemmin tästä hoidosta. Mutta huonolta tai hitaalta kyllä ainakin näyttää.. Roaakin koitin tossa, mutta vahvasta tehostaan huolimatta se ei näyttänyt purevan ruusufinniin millään vaikka sitä onkin kehuttu. Tällä hetkellä juuri tuo tetralysal rozex näyttäs olevan tehokkain..



        http://www.nicehouse.fi/terveys/keskustelu/nayta.php?id=19370


        Tossa on toisen foorumin ketju missä on mainittu myös joitan lääkkeitä, ite aattelin kokeilla noista jotain jos ei tällä lähde. Mutta JOS joku on sattunu saamaan ruusufinnin KOKONAAN häviään (ei siis vaan pysyyn "unessa" tjsp) niin voisiko olla niin ystävällinen ja kertoa tähän että miten se tapahtui. Tosin jokainenhan on yksilö..



        http://www.nicehouse.fi/terveys/keskustelu/nayta.php?id=12627

        www.rosacea.org
        Tossa vie jotain ja hakukoneillakin löytyy jotain..


      • oireeton
        Kipeästi apua tarvitseva kirjoitti:

        Sähköpostiin tuli ilmotus että tähän on vastattu ja huomasin itekkin et "ai, tämmönenkin ketju on tullu väsättyä" :) Mutta tosta kefalexista, itellä se ei (kai) vaikuttanu, tosin en syönykkään sitä pitkään muistaakseni. Tällä hetkellä toi ruusufinni viekin tossa mutta vähän on parantumisen merkkejä tullu. Nyt siis menossa piitkä tetrasykliini kuuri ja samalla rozexia paikallisesti. Jos tuo tuosta lähtee niin voin kirjoitella tänne mitä asioita vältin ja muutenkin vähän yksityiskohtasemmin tästä hoidosta. Mutta huonolta tai hitaalta kyllä ainakin näyttää.. Roaakin koitin tossa, mutta vahvasta tehostaan huolimatta se ei näyttänyt purevan ruusufinniin millään vaikka sitä onkin kehuttu. Tällä hetkellä juuri tuo tetralysal rozex näyttäs olevan tehokkain..



        http://www.nicehouse.fi/terveys/keskustelu/nayta.php?id=19370


        Tossa on toisen foorumin ketju missä on mainittu myös joitan lääkkeitä, ite aattelin kokeilla noista jotain jos ei tällä lähde. Mutta JOS joku on sattunu saamaan ruusufinnin KOKONAAN häviään (ei siis vaan pysyyn "unessa" tjsp) niin voisiko olla niin ystävällinen ja kertoa tähän että miten se tapahtui. Tosin jokainenhan on yksilö..



        http://www.nicehouse.fi/terveys/keskustelu/nayta.php?id=12627

        www.rosacea.org
        Tossa vie jotain ja hakukoneillakin löytyy jotain..

        Sain ruusufinnikeräelmän noin kaksi vuotta sitten leukaan, lääkärin mukaan kyseessä ei ole kuitenkaan mitenkään paha versio. Aluksi söin tetrasykliinia muutaman kuurin, mikä auttoi joka kerta. Toisaalta lääkärin neuvoma Rozex rasva todella pahensi tilannetta! Lääkärin ohjeen mukaan kokeilin eri kosmetiikkatuotteita, koska väärät tuotteet saattavat "herättää" ruusufinnin "unesta". Itselleni sopiviksi kasvonpuhdistamiseen ovat osoittautuneet Herbinan clear line antiseptinen kasvovesi ja nivean Q10 bodylotion tai Lorealin triple active (3-tehoinen) päivävoide. Kaikki puhdistusmaidot ovat vain pahentaneet ruusufinniä mutta puhdistusGEELIT parantaneet. Meikeistä en sijaan ole saanut mitään oireita, vaikka olen kokeillut kaikkea halpamerkeista todella kalliisiin. Viimeisen puolen vuoden ajan ruusufinni on pysynyt poissa käyttämällä vain yllämainuttuja tuotteita ilman tetrasykliinia (vaikka olenkin tupakoitsija ja käytän alkoholia kohtuudella kerran viikossa).


      • ahw
        oireeton kirjoitti:

        Sain ruusufinnikeräelmän noin kaksi vuotta sitten leukaan, lääkärin mukaan kyseessä ei ole kuitenkaan mitenkään paha versio. Aluksi söin tetrasykliinia muutaman kuurin, mikä auttoi joka kerta. Toisaalta lääkärin neuvoma Rozex rasva todella pahensi tilannetta! Lääkärin ohjeen mukaan kokeilin eri kosmetiikkatuotteita, koska väärät tuotteet saattavat "herättää" ruusufinnin "unesta". Itselleni sopiviksi kasvonpuhdistamiseen ovat osoittautuneet Herbinan clear line antiseptinen kasvovesi ja nivean Q10 bodylotion tai Lorealin triple active (3-tehoinen) päivävoide. Kaikki puhdistusmaidot ovat vain pahentaneet ruusufinniä mutta puhdistusGEELIT parantaneet. Meikeistä en sijaan ole saanut mitään oireita, vaikka olen kokeillut kaikkea halpamerkeista todella kalliisiin. Viimeisen puolen vuoden ajan ruusufinni on pysynyt poissa käyttämällä vain yllämainuttuja tuotteita ilman tetrasykliinia (vaikka olenkin tupakoitsija ja käytän alkoholia kohtuudella kerran viikossa).

        mulla on ollut ruusufinni n.5v. ja olen kokeilut kaikkea mahdollista - sekä lääkevoiteita ( rozex, skinoren, avitcid ) että tetrasykliinejä ( tetralysal, apocyklin ). Ihoni ei ole sietänyt juurikaan mitään kosmeettisia tuotteita, vähiten 'merkkituotteita' kuten esim. clinique tai lancome ym. Apteekista saatavat favoran tai avenen tuotteita olen jotenkuten pystynyt käyttämään. Ihoni on ollut sen verran kirjava että en ilman meikkiä ole halunut olla ihmisten ilmoilla. Öljyttömät meikkivoiteet ovat sopineet parhaiten.
        Viime syksynä löysin netistä sattumalta Bion- ihonhoitotuotteista tietoa. Tuotteet ovat kehitetty hoitamaan aknea ja ruusufinniä. Päätin kokeilla ja yllätyin todella!! Jo kahden kuukauden käytön jälkeen ihoni oli rauhallisempi kuin aikoihin, vähemmän kuumotusta, kireyttä, punoitusta, näppyä ja turvotusta....nyt olen käyttänyt bion- sarjaa 4kk ja oireet ovat lähes kokonnan poissa. Joskus voi olla pieni näppy joka häviää muutamassa päivässä.
        Suosittelen todella kokeilua, ja täytyy muistaa että tuloksia ei tule 'yhdessä yössä'. Käykää bionin nettisivuilla, www.topkat.fi, sieltä löytyy paljon faktaa ruusufinnistä.


      • Kiepästi apua tarvitseva
        ahw kirjoitti:

        mulla on ollut ruusufinni n.5v. ja olen kokeilut kaikkea mahdollista - sekä lääkevoiteita ( rozex, skinoren, avitcid ) että tetrasykliinejä ( tetralysal, apocyklin ). Ihoni ei ole sietänyt juurikaan mitään kosmeettisia tuotteita, vähiten 'merkkituotteita' kuten esim. clinique tai lancome ym. Apteekista saatavat favoran tai avenen tuotteita olen jotenkuten pystynyt käyttämään. Ihoni on ollut sen verran kirjava että en ilman meikkiä ole halunut olla ihmisten ilmoilla. Öljyttömät meikkivoiteet ovat sopineet parhaiten.
        Viime syksynä löysin netistä sattumalta Bion- ihonhoitotuotteista tietoa. Tuotteet ovat kehitetty hoitamaan aknea ja ruusufinniä. Päätin kokeilla ja yllätyin todella!! Jo kahden kuukauden käytön jälkeen ihoni oli rauhallisempi kuin aikoihin, vähemmän kuumotusta, kireyttä, punoitusta, näppyä ja turvotusta....nyt olen käyttänyt bion- sarjaa 4kk ja oireet ovat lähes kokonnan poissa. Joskus voi olla pieni näppy joka häviää muutamassa päivässä.
        Suosittelen todella kokeilua, ja täytyy muistaa että tuloksia ei tule 'yhdessä yössä'. Käykää bionin nettisivuilla, www.topkat.fi, sieltä löytyy paljon faktaa ruusufinnistä.

        Olen itsekkin tutustunut tuohon BiON sarjaan. Mitä tuotteita käytit hoidon aikana ja kuinka monesti? Oliko alussa pahenemista havaittavissa ja jos oli, niin kuinka kauan sitä kesti? Saitko ruusufinnisiä hoidettua kokonaan tuolla vai vaalenemaan vai miten?

        Olisi kiva keskustella asiasta lisää sähköpostitse tai jos löytyy niin messengerillä.


      • ahw
        Kiepästi apua tarvitseva kirjoitti:

        Olen itsekkin tutustunut tuohon BiON sarjaan. Mitä tuotteita käytit hoidon aikana ja kuinka monesti? Oliko alussa pahenemista havaittavissa ja jos oli, niin kuinka kauan sitä kesti? Saitko ruusufinnisiä hoidettua kokonaan tuolla vai vaalenemaan vai miten?

        Olisi kiva keskustella asiasta lisää sähköpostitse tai jos löytyy niin messengerillä.

        Puhdistus: bacteriostat cleanser, sen jälkeen seuraavassa järjestyksessä: acne inhibiting gel, follicel clearing lotion ja päälle vielä moisture complex. Jos haluaa voi hyvin käyttää meikkiäkin. Kuulostaa aikaa vievältä mutta koko prosessi vie noin 4 min.....
        Tuotteet eivät poista katkenneita verisuonia mutta mulla ainakin on iho rauhoittunut niin paljon että punoitusta ei juurikaan ole. Pahin ongelma mulla oli punaiset kuumottavat näpyt jotka ilmestyi ihan mihin vaan ja aina melkein yöllä. Aamulla tuskin uskalsi katsoa peiliin! Kuumotusta, kutinaa ja turvotuksen tunnetta myös oli - ihan kuin olisi ollut liikaa auringossa tai pakkasella ulkona. Nyt tämä ongelma on todella hallinnassa. Täytyy vaan muistaa olla säännöllinen - kaksi kertaa päivässä kaikkia tuotteita ehdottomasti. Ja jos on stressi ( joka mulla ainakin pahentaa oireita!! ) niin kolmekin kertaa päivässä...
        Ensimmäisten viikkojen aikana iho hiukan paheni, sen jälkeen alkoi selvä rauhoittuminen.
        oletko varma että sulla on ruusufinni? Kuinka vanha sä olet? Ettei ole 'tavallinen' akne? Bion'in tuotteet ovat todella tehokkaita myös siihen. Monet evät vaan ymmärrä että paranemisprosessi voi olla kuukausia.


      • Ax-man
        ahw kirjoitti:

        Puhdistus: bacteriostat cleanser, sen jälkeen seuraavassa järjestyksessä: acne inhibiting gel, follicel clearing lotion ja päälle vielä moisture complex. Jos haluaa voi hyvin käyttää meikkiäkin. Kuulostaa aikaa vievältä mutta koko prosessi vie noin 4 min.....
        Tuotteet eivät poista katkenneita verisuonia mutta mulla ainakin on iho rauhoittunut niin paljon että punoitusta ei juurikaan ole. Pahin ongelma mulla oli punaiset kuumottavat näpyt jotka ilmestyi ihan mihin vaan ja aina melkein yöllä. Aamulla tuskin uskalsi katsoa peiliin! Kuumotusta, kutinaa ja turvotuksen tunnetta myös oli - ihan kuin olisi ollut liikaa auringossa tai pakkasella ulkona. Nyt tämä ongelma on todella hallinnassa. Täytyy vaan muistaa olla säännöllinen - kaksi kertaa päivässä kaikkia tuotteita ehdottomasti. Ja jos on stressi ( joka mulla ainakin pahentaa oireita!! ) niin kolmekin kertaa päivässä...
        Ensimmäisten viikkojen aikana iho hiukan paheni, sen jälkeen alkoi selvä rauhoittuminen.
        oletko varma että sulla on ruusufinni? Kuinka vanha sä olet? Ettei ole 'tavallinen' akne? Bion'in tuotteet ovat todella tehokkaita myös siihen. Monet evät vaan ymmärrä että paranemisprosessi voi olla kuukausia.

        BION auttaa kaikkiin vaivoihin!!! Muista vain käyttää kolme kertaa päivässä viittä BION-tuotetta!!!!!! Yllätyt todella!!!!!!!!

        Palsta on keskustelua eikä markkinointia varten, rouva limamyyjä.


      • *kysymys*
        Ax-man kirjoitti:

        BION auttaa kaikkiin vaivoihin!!! Muista vain käyttää kolme kertaa päivässä viittä BION-tuotetta!!!!!! Yllätyt todella!!!!!!!!

        Palsta on keskustelua eikä markkinointia varten, rouva limamyyjä.

        Minkä hintaisia ovat kyseisen sarjan tuotteet suunnilleen? Minulla on suunympärysihottuma, eli ruusufinnistä eräs variaatio. En ole vielä kokeillut lääkekuuria eikä vaiva ole kovin pahana. Ajattelin ensin kokeilla eri puhdistusaineita ja voiteita, josko ne auttaisivat paremmin. Monella siis apu on ollut tuotteissa eikä siinä lääkekuurissa.


      • ahw
        *kysymys* kirjoitti:

        Minkä hintaisia ovat kyseisen sarjan tuotteet suunnilleen? Minulla on suunympärysihottuma, eli ruusufinnistä eräs variaatio. En ole vielä kokeillut lääkekuuria eikä vaiva ole kovin pahana. Ajattelin ensin kokeilla eri puhdistusaineita ja voiteita, josko ne auttaisivat paremmin. Monella siis apu on ollut tuotteissa eikä siinä lääkekuurissa.

        20€ molemmin puolin. Mutta todella riittoisia, esim. puhdistusgeeli kestää mulla n. 3kk.


      • ahw
        Ax-man kirjoitti:

        BION auttaa kaikkiin vaivoihin!!! Muista vain käyttää kolme kertaa päivässä viittä BION-tuotetta!!!!!! Yllätyt todella!!!!!!!!

        Palsta on keskustelua eikä markkinointia varten, rouva limamyyjä.

        eiköhän tässä ole enemmän tetrasykliiniä = LÄÄKKEITÄ mainostettu jos asian niin haluaa tulkita....
        Itse ainakin olen erittäin kiitollinen että vuosia kestäneen lääkehoidon jälkeen olen löytänyt apua nyt käyttämistäni tuotteista. Jokainen päättäkööt itse jos jotain tuotetta ostaa tai ei osta.


      • Älä päätä toisten puolesta
        Ax-man kirjoitti:

        BION auttaa kaikkiin vaivoihin!!! Muista vain käyttää kolme kertaa päivässä viittä BION-tuotetta!!!!!! Yllätyt todella!!!!!!!!

        Palsta on keskustelua eikä markkinointia varten, rouva limamyyjä.

        Älä tuomitse muita, jos he kertovat (ja uskoakseni totuudenmukaisesti kokemuksen perusteella, eikä mikään mainostemppu), mistä itse ovat avun saaneet. Ruusufinni on todella vaikea, krooninen ja sosiaalisesti ikävä sairaus, ja siksi jokainen vaihtoehto ja tieto, mikä jotakuta on auttanut, on tarpeen. Jokainen sitten vastaa itse mitä tekee ja mistä maksaa, mitä ostaa. Ja maksavat ne erikois-/ihotautilääkärit ja lääkkeetkin.


      • möhkö
        Kipeästi apua tarvitseva kirjoitti:

        Sähköpostiin tuli ilmotus että tähän on vastattu ja huomasin itekkin et "ai, tämmönenkin ketju on tullu väsättyä" :) Mutta tosta kefalexista, itellä se ei (kai) vaikuttanu, tosin en syönykkään sitä pitkään muistaakseni. Tällä hetkellä toi ruusufinni viekin tossa mutta vähän on parantumisen merkkejä tullu. Nyt siis menossa piitkä tetrasykliini kuuri ja samalla rozexia paikallisesti. Jos tuo tuosta lähtee niin voin kirjoitella tänne mitä asioita vältin ja muutenkin vähän yksityiskohtasemmin tästä hoidosta. Mutta huonolta tai hitaalta kyllä ainakin näyttää.. Roaakin koitin tossa, mutta vahvasta tehostaan huolimatta se ei näyttänyt purevan ruusufinniin millään vaikka sitä onkin kehuttu. Tällä hetkellä juuri tuo tetralysal rozex näyttäs olevan tehokkain..



        http://www.nicehouse.fi/terveys/keskustelu/nayta.php?id=19370


        Tossa on toisen foorumin ketju missä on mainittu myös joitan lääkkeitä, ite aattelin kokeilla noista jotain jos ei tällä lähde. Mutta JOS joku on sattunu saamaan ruusufinnin KOKONAAN häviään (ei siis vaan pysyyn "unessa" tjsp) niin voisiko olla niin ystävällinen ja kertoa tähän että miten se tapahtui. Tosin jokainenhan on yksilö..



        http://www.nicehouse.fi/terveys/keskustelu/nayta.php?id=12627

        www.rosacea.org
        Tossa vie jotain ja hakukoneillakin löytyy jotain..

        Mulla on ollu monen monta ruusufinniä, ensimmäiset lähti pois kun laitettiin kortisoni-piikkiä, ihan ihotautilääkärin toimesta ensimmäiseksi. Sitten söin tetralysal-kuurin ja käytin skinoren- voidetta, iho oli virheetön lähes puolitoistavuotta kunnes alko taas oireileen.. Toinen tetralysal kuuri ei auttanu, nyt taas keksimässä keinoja millä lähtis.. ei jaksais mitään monen kk:n kuureja taas vedellä.. =(


      • Anonyymi
        TTT kirjoitti:

        Ruusuakne/rosacea on krooninen tauti joka ei parane :-(
        Oireita voi hillitä syömällä esim noita tetrasykliinejä (itse syön tetralysal-nimistä, kohta 5v putkeen), välttämällä aurinkoa ja itselläni sauna osoittautui erittäin pahaksi laukaisijaksi. Viinankin juontia pitäisi hillitä.
        www.rosacea.org

        Ruusufinni on parannettavissa.


    • Dallu10

      Kohtalotovereita riittää :( Rosaceaan eli ruusufinniin ei ikävä kyllä ole minkäänlaista hoitokeinoa, ainakin siltä tuntuu. Rahaa olen saanut uppoamaan ihotautilääkärin vastaanotolla, kokeilin pitkää antibioottikuuria. OK, jos jatkuvasti käyttäisi. Punakkuus ym. palasi heti lääkityksen loputtua. Markkinoiden kaikenlaiset rasvat, jotka mukamas tehoaa ruusufinniin...puppua kanssa! Rahat pois ihmisiltä. Ihan oikeesti! Eri kosmetologit luulevat tietävänsä ruusufinnin hoidot ja vasteet...jokainen tuputtaa omia rasvojaan mitä kannattaisi kokeilla. Huom, kannattaisi...ja taas rahaa palaa! Herbalifen ihmiset tuputtavat jauhojaan ym. Bion sarjaa olen myös kokeillut ja muitakin vastaavanlaisia hoitotuotteita. Kuivattavat ihon ja ongelma onkin hilseilevä pintakerros vaikkakin syvemmältä pitäisi lähteä. Joku sanoi, että se on hormonaalinen vaiva eli hoitoa sisuksiin vaan mutta mitä? Kaikenlaisia E-helokkiöljykapseleista muihin kapseleihin kokeillut. Käynyt lymfa/ultraääni hoidoissa,taas pukkaa naamaan rukkaan punakkuutta ym. näppylää. Totean siis rahoilleni saaneen todellisen vastineen...IKUISEN ROSACEAN! Hyvä, että jokin asia on pysyvää! Olenpa skeptinen mutta nämä ovat vaan tosiasioita. Eli vielä kerran mikään ei auta tähän ongelmaan ennenkuin joku keksii sisäisen hoidon hormoonitasapainolle. T: 36 v.

      • Ikuinen sairaus

        Vanha ketju, mut hitto tää pitää niin niin paikkansa!! Allekirjoitan kaiken!


      • 020304

        Sama ongelma on minua enemmn tai vähemmän vaivannut viimeiset 10 vuotta, Minä olen huomannut yhteyden sokerin syöntiin. Kun jätän sokerin ja sitä sisältävät tuotteet pois iho parantuu, mutta herkuttelun jälkeen tilanne puhkeaa päälle ja sitä saa taas aikansa parannella. Pieniä määri hunajaa olen syönyt eikä se ole tilannetta pahnentanut. Suklaata teen itse kaakaovoista, kookosöljystä, raakakaakaosta, hunajasta ja erilaisista höysteistä. Sitä sietää syödä ja maukasta on.
        Antibiootti kuurin olen joskus vuosia sitten syönyt ongelmaan mutta ei se pitkälle kantanut. Ruokavalio on näyttänyt tepsivän parhaiten ainakin minulla. Vaalea bentoniittisavi ongelmaisen ihon hoitoon (aztec secret) rauhoittaa ihoa ihanasti.
        t. 30v


      • toivossa on hyvä

        Isotretinoiinikuuri on tepsinyt hyvin omaan rosaceaan. Edellisellä kerralla(8-10kk) rosacea pysyi oireettomana kuurin jälkeen 13 vuotta. Ei tarvinnut sen jälkeen enää mitään aknerasvoja naamaan levitellä (bentoyyliperoksidivoidetta, Panoxyl-merkkistä, olin käyttänyt sitä ennen kaikkiaan kai 10-15 -vuotta, aika monta hyvää vaatepartta oli mennyt pilalle, vaikka yritti varoa voiteen joutumista kosketuksiin vaatteiden kanssa).

        Nyt viime talvena alkaneen uuden ihon kukkimisen jälkeen olen syönyt elämäni toista kuuria nyt noin 4kk ajan ja näpyt hävisivät jo n. 3 vkon kohdalla kutakuinkin kokonaan (kuuriin liittyvä tyypillinen pahenemisvaihe oli 1-2 viikon kohdalla).

        Lääkäri määräsi annostukseksi 1 tbl (20mg) per päivä (olen 75-kiloinen), mutta itse alusta lähtien säädin annostusta pienemmälle niin, että alkuun (n. 3 kk ajan) söin 5 tbl viikossa (joka 5. vko 6 tbl), jotta annos on 0,2mg/vrk/potilaan painokilo. Tällä hetkellä olen pienentänyt annosta 3-4 tablettiin/vko (0,15mg/vrk/painokilo) ja parin kolmen kuukauden kuluttua pienennän annosta jälleen (--> 0,1mg/vrk/painokilo). Näin lääkärin määräämät 2x100tbl riittävät n. vuoden pituiseen kuuriin ja haittavaikutukset jäävät mahdollisimman pieniksi (itselläni ei tällä kuurilla ole kyllä juuri mitään haittavaikutuksia ollut, ehkä huulet vähän kuivuvat, mutta minulla ne kuivuvat muutenkin, ja laitan huulirasvaa pari kertaa päivässä, kuten yleensäkin)

        Jotkut niistä tutkimustuloksista (tiivistelmät), joita itse olen pubmedistä lukenut, kertovat, että tärkeämpää kuin annoksen suuruus on kuurin pituus. Eli pitkä kuuri pienellä annoksella takaisi parhaan (pitkäaikaisimman) lopputuloksen.

        Ennen isotretinoiinikuureja lääkärit ovat määränneet tetrasykliini-/doksimyksiinikuureja, ne ovat vieneet näpyt 80-90 %:sti, ja voisin elää niiden muutaman pienen yleensä otsassa olevan näpyn kanssa, mutta minulla rosacea valitettavasti palaa lähes välittömästi kuurin loputtua enkä halua syödä koko loppuelämääni mitään antibiotteja, vaikka eräs ihotautilääkäri sano, että näin voisi kuulemma ihan huoletta tehdä.

        Nyt talvella ensin yleislääkäri määräsi Rosazol-voidetta (vaikuttava aine metronidazol), jota käytin sitten kiltisti 2 kk, mutta se ei auttanut pätkääkään. Joidenkin tutkimusten mukaan atselaiinihappo (esim. Skinoren-voide nimenomaan geelimuodossa, ei emulsiona) tehoaa paremmin rosaceaan, itselläni ei ole siitä kokemusta, kun yleislääkäri väitti, ettei sitä rosaceaan ole tarkoitettu käytettäväksi eikä sitä pyynnöstäni huolimatta määrännyt vaan tuota Rosazolia.

        Bactosania kokeilin pari-kolme pakettia ennen edes yleislääkärille hakeutumista, mutta siin rahat menivät odotetusti kankkulan kaivoon, samoin kuin tyrnimehukokeilussa, jota joku urpo täällä ylisti (kallista ja maistuu paskalle).

        Päivittelen tänne omaa tilannettani, kunhan olen kuurin syönyt loppuun. Tällä kertaa rosaceani eroaa edellisestä siinä, että tämä on ensimmäistä kertaa elämässäni oireillut myös kroonisena lievähkönä silmätulehduksena ja vaikka iho on nyt varsin hyvässä kunnossa (minun ihokseni), niin silmä ei ole parantunut ainakaan vielä, vaikka punoitus oli äskettäin kokonaan poissa jo lupaavasti 1-2 kk...

        Oma rosaceania ihon osalta on kai luokiteltavissa hoitamattomana lievä-keskivaikea kategoriaan. Eli mitään kauhean syviä näppyjä ei ole, "pinnallisia" on pahimmillaan joitain kymmeniä ja niistä suurin osa on otsassa, myös nenässä ja poskipäissä niitä luuraa ja näillä alueilla, erityisesti nenässä, myös mustapäitä on paljon, mutta nekin loistavat nyt lähes tyystin poissaolollaan kun on tämä pieniannoksinen isotretinoiinikuuri päällä.


      • Anonyymi
        020304 kirjoitti:

        Sama ongelma on minua enemmn tai vähemmän vaivannut viimeiset 10 vuotta, Minä olen huomannut yhteyden sokerin syöntiin. Kun jätän sokerin ja sitä sisältävät tuotteet pois iho parantuu, mutta herkuttelun jälkeen tilanne puhkeaa päälle ja sitä saa taas aikansa parannella. Pieniä määri hunajaa olen syönyt eikä se ole tilannetta pahnentanut. Suklaata teen itse kaakaovoista, kookosöljystä, raakakaakaosta, hunajasta ja erilaisista höysteistä. Sitä sietää syödä ja maukasta on.
        Antibiootti kuurin olen joskus vuosia sitten syönyt ongelmaan mutta ei se pitkälle kantanut. Ruokavalio on näyttänyt tepsivän parhaiten ainakin minulla. Vaalea bentoniittisavi ongelmaisen ihon hoitoon (aztec secret) rauhoittaa ihoa ihanasti.
        t. 30v

        Roscaea on jonkun määritelmän mukaan syvemmällä oleva vaiva, eikä se ole kuten tavallinen akne.
        Minullakin, onneksi lievä, ajoittain ihan kunnolla kutisee ja punoittaa kulmakarvojen ja nenän yläosan välisellä alueella. Harvoin leviää molempien kulmakarvojen yläpuolelle kuin leveä punainen kovia näppyjä pukkaava juova. Stressi laukaisee minulla, niinpä pyrin kaikki vapaat elämään hyvin stressivapaasti. en kasaa yhdelle päivälle mitään mahdottomia kasoja hommaa. Työelämässä olen, siellä töissä saa ihan kiitettävästi touhuta otsa hiessä, leipänsä takia.
        Alkoholi. Pienikin määrä alkoholia! Parin vuorokauden kuluttua kukkii kyllä tämä kutiseva punainen hrvitys.
        Huomasin että vain määrätyt suihkushampootkin käy, ettei ala riekkumaan. Ilmeisesti jokin mauste myös laukaisee. Talvipakkaset. Kävelen työmatkat, ja pakkasilla roscaea oikein vimmastuu, naamaa saa hoitaa tosissaan, ja sittenkin oireilee.
        Minulla on myöskin ihan oikea akne, joka puhkesi vaihdevuosien lähestyessä. Se kukkii minulla eri tavalla, ja lähinnä alempana kasvoissa ihonalaisina, ja selässä koko selän matkalta komedoaknena, jossa on mukana myös kystisen aknen patteja usein.
        Roscaea on sellainen, että kortisonilla sitä ei saa hoitaa ensinkään.
        Itse putsaan naaman suihkussakäynnin yhteydessä yleensä hth- kosteusvoiteella. eli ensin lämmin vesi, uuhtomaan irrallinen lika. sitten voide naamioksi, ja hieron sen naamaan. Sitten liiat pois jonkin ajan päästä, ja suihkusaippuapesu. Suihkun jälkeen kosteutus, liiat pois. siinä nousee loppu lika mikä syvältä on pääsemässä.
        Ne puhdistusvedet, misellivedet. Ei ollenkaan sovi.


    • Scarface_06

      Olen siis tämän ketjun aloittaja, rekisteröityneellä nimimerkillä vain. Ruusufinniä eli rosaceaa (nimi ruusufinni on hiukan harhaanjohtava) on tosiaan 5 eri alalajia, ja mikä toimii toisella ei välttämättä toimi toisella. Virallista parannuskeinoa ruusufinniin ei ole vielä löydetty. Tosin vastikää tehtiin merkittävä löydös peptidistä jota ruusufinnipotilaiden kehossa on enemmän kun muiden ja jota epäillään ruusufinnin aiheuttajaksi. Ja nyt ilmiesesti etsitään keinoa kuinka vähentää tätä. Tetrasykliini on tällä hetkellä ainoa joka hiukan näyttäisi vähentävän sitä.

      Tässä vielä paras ruusufinnin hoitoon keskittynyt yhteisö jonka olen netistä löytänyt (englannin kielinen): http://www.rosaceagroup.org/The_Rosacea_Forum/

      Löytyypi jos jonkinlaista neuvoa ruusufinnin hoitoon, ja parantumisiakin löytyy vaikka yhtä virallista keinoa ei olekkaan löydetty.

      • Scarface_06

        Googlella löytyy myös hyvin tietoa esim, hakusanoilla rosacea ja ruusufinni (Suomalaisia sivuja vähemmän)

        Myös sivulla www.drnase.com kannattaa käydä tutustumassa (rosacean hoitoon erikoistunut spesialisti ja itse hoitanut itseltään rosacean)


      • Dallu10
        Scarface_06 kirjoitti:

        Googlella löytyy myös hyvin tietoa esim, hakusanoilla rosacea ja ruusufinni (Suomalaisia sivuja vähemmän)

        Myös sivulla www.drnase.com kannattaa käydä tutustumassa (rosacean hoitoon erikoistunut spesialisti ja itse hoitanut itseltään rosacean)

        Kiitos tiedosta. Jos nyt vielä kerran laittaisin rahaa palamaan ja kokeilisin Jenkki tuotteita. Lueskelin heidän nettisivustojaan ja klinikkaa missä hoidetaan laserilla. Hyviä hoitotuloksia kuvista päätellen. Harmi vaan, että on Jenkeissä toi klinikka. Näinköhän jeesais jos menis laseriin täällä Suomessa?!


      • Dallu10
        Dallu10 kirjoitti:

        Kiitos tiedosta. Jos nyt vielä kerran laittaisin rahaa palamaan ja kokeilisin Jenkki tuotteita. Lueskelin heidän nettisivustojaan ja klinikkaa missä hoidetaan laserilla. Hyviä hoitotuloksia kuvista päätellen. Harmi vaan, että on Jenkeissä toi klinikka. Näinköhän jeesais jos menis laseriin täällä Suomessa?!

        Nyt huudan nimeen EXUVIANCE! Olen siis kärsinyt ruusufinnistä, poskien punakkuudesta leukaa myöten. Todella skeptinen kaikkien rasvojen ym. hoitojen suhteen mutta, mutta ostin aloituspakkauksen mikä sisälsi puhdistusmaidon, kasvoveden, päivä-ja yörasvan ym. pieniä putelleja. Riittää noin 2-3 vko:a, maksaa 23 eur. Ajatelkaa, jo parin viikon päästä huomasin, että ihoni punakkuus on paljon vaaleampaa, ihoani ei yhtään polta, kutita, eikä tunnu ärsyttävältä. Ensimmäisten päivien aikana oli toki punakkuutta enemmän mutta vaan käytin rasvoja kaksi kertaa päivässä ja nyt kaveritkin ovat huomanneet mikä ero. IHANAA! Aloituspakkauksen jälkeen jatkoin sarjalla ja edelleen siis käytän ja iho todella rauhoittunut. Suomessa noi rasvat maksaa suhteellisen paljon mutta kaverini lähti New Yorkiin ja toi sieltä Avenue Cosmeticsistä kaikki tarvittavat ja todella paljon halvempia kuin täällä. Ne kestää noin 3-4 kk jolloin taas seuraavalle lähtijälle tilaus. Onneksi veljeni on Finskillä töissä ja aika ajoin joutuu reissaamaan Jenkkeihin. Hyvä, että olen löytänyt Exuviancen, ainakin mulla toimii :)


    • vadouvan

      Hei!

      Minulla oli aluksi tuo periodaalinen iho-ongelma ja ihotautilääkäri kertoi, että sen kanssa elän sitten loppuikäni. Ja tarjosi 6 kk:n antibioottikuuria sekä erilaisia voiteita.

      Epätoivo oli suurta, kunnes sain ystävältäni vinkin Töölössä olevasta kiinalaisesta klinikasta, jossa hoidetaan akupunktiolla ja muilla menetelmillä myös erilaisia iho-ongelmia. Kiinalainen com -hakusanalla löytyivät yrityksen yhteystiedot.

      Kävin yhden kerran akupunktiossa, jonka yhteydessä annettiin myös muuta pistehoitoa. Mukaani sain pahalta haisevaa vihreää tahnaa, jota piti laittaa aamuisin ja iltaisin naamaan, ongelmakohtiin. Tahnan päälle sai laittaa muita voiteita ja meikkiä.

      Noin 6 viikon kuluttua kasvoissani ei näkynyt jälkeäkään periodaalisesta ongelmasta.

      Parin vuoden jälkeen paha stressitilanne puhkaisi ruusufinnin. Sama juttu. Nyt pääsin niistä eroon ja kolmessa viikossa. Ja iho tuntuu muutenkin paljon paremmalta.

      nainen 46v

      • varmaan

        tämä. Nimittäin minulla ruusufinni rauhoittuu lasten vaippaihottumaan tarkoitetulla sinkkivoiteella. Sitä on inhottava käyttää, koska se on paksua, valkoista ja tahraavaa, mutta tepsii aina joksikin aikaa. Keksin voiteen tehon kun piti antaa jotakin ensiapua kasvonsa auringossa polttaneelle, eikä ollut muuta. Punoitus rauhoittui nopeasti ja niinpä kokeilin sitä ruusufinnin aiheuttamaan punoitukseen ja se auttoi minulla.


      • varmaan kirjoitti:

        tämä. Nimittäin minulla ruusufinni rauhoittuu lasten vaippaihottumaan tarkoitetulla sinkkivoiteella. Sitä on inhottava käyttää, koska se on paksua, valkoista ja tahraavaa, mutta tepsii aina joksikin aikaa. Keksin voiteen tehon kun piti antaa jotakin ensiapua kasvonsa auringossa polttaneelle, eikä ollut muuta. Punoitus rauhoittui nopeasti ja niinpä kokeilin sitä ruusufinnin aiheuttamaan punoitukseen ja se auttoi minulla.

        moi.
        itselläni nenänpäässäni oli montavuotta kipeä nyppy joka oli kosketus arka ja punainen,ärsyttävän näköinen.kävin terveyskeskus lääkärille näyttämässä,hän kirjoitti lähetteen keskussairaalaan,siellä ihotautilääkäri puudutti ja otti koepalan nenän yhdestä kohtaa sekä syväjäädytti nypynkohdan, sekä muitakin kohtia naamasta missä oli hänen mukaansa ruusufinnejä,
        jotka tosin koepalan mukaan todettiin.sain reseptin Rozex geeliä, jota voin käyttää vaikka joka päivä kun siltä tuntuu, jos oireita ilmenee.nenäni ainakin parani.jos jossain kasvojen alueella alkaa tuntua pistelyä niin voitelen sen kohdan niin pistely ja kutina loppuu.


      • Yksi kohtalotover
        varmaan kirjoitti:

        tämä. Nimittäin minulla ruusufinni rauhoittuu lasten vaippaihottumaan tarkoitetulla sinkkivoiteella. Sitä on inhottava käyttää, koska se on paksua, valkoista ja tahraavaa, mutta tepsii aina joksikin aikaa. Keksin voiteen tehon kun piti antaa jotakin ensiapua kasvonsa auringossa polttaneelle, eikä ollut muuta. Punoitus rauhoittui nopeasti ja niinpä kokeilin sitä ruusufinnin aiheuttamaan punoitukseen ja se auttoi minulla.

        Täytyykin kokeilla tuota sinkkivoidetta! Tosin itse olen ainakin tähän asti saanut avun Basibact-voiteesta ja -puuterista. Edullinen mutta tehokas keino.


      • Hei! Minkäläinen sinun tilanne ruusufinnien? Eikö se palannut takaisin, auttaako tahna hyvin? Mietin itse käydä sinne Helsinkiin.
        Kiitos!


      • hephep1
        varmaan kirjoitti:

        tämä. Nimittäin minulla ruusufinni rauhoittuu lasten vaippaihottumaan tarkoitetulla sinkkivoiteella. Sitä on inhottava käyttää, koska se on paksua, valkoista ja tahraavaa, mutta tepsii aina joksikin aikaa. Keksin voiteen tehon kun piti antaa jotakin ensiapua kasvonsa auringossa polttaneelle, eikä ollut muuta. Punoitus rauhoittui nopeasti ja niinpä kokeilin sitä ruusufinnin aiheuttamaan punoitukseen ja se auttoi minulla.

        Tuo sinkkivoide toimi mun äitillä ihan mielettömän hyvin. Punanen ku omena oli aiemmi, nykyää ei oo enää näppylöitä, ei oo enää 10vuotee ollu ja sillon alko käyttään. Kannattava! Ja Exuviance toimii kans ainakin mun acnen kans tosi hyvin (mainostaa ruusufinnillekkin), kunhan käyttää aamuin illoin (kasvovesi ehdoton kans). Purkit kestää mulla n.vuoden..sehän riippuu ihan kuinka paljon haluu lotrata kerralla


      • Anonyymi
        hephep1 kirjoitti:

        Tuo sinkkivoide toimi mun äitillä ihan mielettömän hyvin. Punanen ku omena oli aiemmi, nykyää ei oo enää näppylöitä, ei oo enää 10vuotee ollu ja sillon alko käyttään. Kannattava! Ja Exuviance toimii kans ainakin mun acnen kans tosi hyvin (mainostaa ruusufinnillekkin), kunhan käyttää aamuin illoin (kasvovesi ehdoton kans). Purkit kestää mulla n.vuoden..sehän riippuu ihan kuinka paljon haluu lotrata kerralla

        Sinkkivoide ei sovi kaikille. Minulla se tukkii huokoset.


    • Avun saanut

      Minulla on olut ruusufinni varmaan kohta 10 vuotta. Monenlaista siihen n koetettu, vaihtelevalla menestyksellä. Parhaan avun olen saanut Exuviance-ihonhoitosarjasta, jota jotkut kosmetologit käyttävät. Aluksi kävin kosmetologin hoidossa n. 1-2 kertaa kuukaudessa, vähitellen harvensin käyntejä ja nykyään käyn vain muutaman kerran vuodessa. Kotihoidossa käytän myös samoja Exuviance-sarjan tuotteita. Tauti on pysynyt aika hyvin kurissa, vain kerran olen joutunut syömään Tetralysal-antibioottikuurin, josta ei mielestäni ollut mitään apua. Suosittelen tätä sarjaa. Hintakaan ei ole kovin paha.

      • Uuttako

        Minulla myös ollut ruusufinni jo vuosia. Olen nyt kuukauden verran käyttänyt Bionin tuotteita joiden pitäisi hoitaa ruusufinniä.
        Oletko sinä "Avun saanut" kokeillut näitä Bionin tuotteita vai päädyitkö suoraan noihin Exuviance-tuotteisiin?
        Kokemuksesi tuntuu hyviltä, joten jos nämä ei parin kolmen kuukauden aikana hoida ruusufinniäni, taidan seuraavaksi kokeilla Exuviancea.
        Onko muilla kokmuksia?


      • marushja
        Uuttako kirjoitti:

        Minulla myös ollut ruusufinni jo vuosia. Olen nyt kuukauden verran käyttänyt Bionin tuotteita joiden pitäisi hoitaa ruusufinniä.
        Oletko sinä "Avun saanut" kokeillut näitä Bionin tuotteita vai päädyitkö suoraan noihin Exuviance-tuotteisiin?
        Kokemuksesi tuntuu hyviltä, joten jos nämä ei parin kolmen kuukauden aikana hoida ruusufinniäni, taidan seuraavaksi kokeilla Exuviancea.
        Onko muilla kokmuksia?

        minäkin kävin kosmetologilla ja kokeilin exufiane tuotteita. olivat kyllä hyviä ja sain näppyni kuriin(joita tosin ei ollut kovin montaa,etupäässä nenänvarressa ja otsassa. Myös silmä oireita ollut jo pitenpään. kyllästyin noiden hoitoaineiden kanssa lottaamiseen aamuin illoin ja pyysin reseptin tetrasykliini kuuriin.olen nyt syönyt sitä n.3kk ja on loppunut näppyjen tulo mutta parasta että silmäluomien ärsytys ja punoitus ovat poissa. uusin reseptin ja aion syödä vielä toiset 3.kk koska olen kuullut että joillakin on pysynyt pitkään oireettomana. Täytyy kai katkaista kuitenkin kuuri kun olen menossa aurinkoon viikoksi ja se ei sovi tämän lääkkeen kanssa.

        En halua mä ruusutarhaa :)


      • Mikähän taas mulla
        marushja kirjoitti:

        minäkin kävin kosmetologilla ja kokeilin exufiane tuotteita. olivat kyllä hyviä ja sain näppyni kuriin(joita tosin ei ollut kovin montaa,etupäässä nenänvarressa ja otsassa. Myös silmä oireita ollut jo pitenpään. kyllästyin noiden hoitoaineiden kanssa lottaamiseen aamuin illoin ja pyysin reseptin tetrasykliini kuuriin.olen nyt syönyt sitä n.3kk ja on loppunut näppyjen tulo mutta parasta että silmäluomien ärsytys ja punoitus ovat poissa. uusin reseptin ja aion syödä vielä toiset 3.kk koska olen kuullut että joillakin on pysynyt pitkään oireettomana. Täytyy kai katkaista kuitenkin kuuri kun olen menossa aurinkoon viikoksi ja se ei sovi tämän lääkkeen kanssa.

        En halua mä ruusutarhaa :)

        Sanotaan, että syytä ruusufinniin ei tiedetä. Mielestäni ruusufinni-ihmisellä on jonkinmoinen tulehdustaipumus, ei pelkästään ihossa, vaan se nousee jostain ihmisen elimestä tai aineenvaihdunnan häiriöstä tai jostain puutoksesta. Itselläni on ollut aikoinaan vyöruusu, hiivavikaa, happoisuusvaivoja ja heligobakteeri. Minulle nousee ruusufinnit kasvoihin ajoittain pahempana tai parempana ja pikkuiset verisuonilaajentumat näkyvät. Aikanaan poistuu näpyt, ei varisuonilaajentumat niinkään, syön antibioottia tai ei, enkä ole saanut selville, mikä saa parantumisen aikaan kullakin kertaa. Ei koskaan pysyvästi. Siksi sairaus ei ole ihossa vaan ihmisen sisällä, joku epätasapaino jyllää sisällä ja tulee ulos ihosta? Toivoisinkin, että ihotautiläkärit saisivat olla enemmän kiinnostuneita ihmisestä kokonaisvaltaisesti, eikä vain katsoa nyppyjen laatua sairautta nimetäkseen. Pitääkö mennä sisätautilääkärille, ei ihotauti, jotta ruusufinnitaudin todellinen syy selviäisi?


      • ella sofia
        Mikähän taas mulla kirjoitti:

        Sanotaan, että syytä ruusufinniin ei tiedetä. Mielestäni ruusufinni-ihmisellä on jonkinmoinen tulehdustaipumus, ei pelkästään ihossa, vaan se nousee jostain ihmisen elimestä tai aineenvaihdunnan häiriöstä tai jostain puutoksesta. Itselläni on ollut aikoinaan vyöruusu, hiivavikaa, happoisuusvaivoja ja heligobakteeri. Minulle nousee ruusufinnit kasvoihin ajoittain pahempana tai parempana ja pikkuiset verisuonilaajentumat näkyvät. Aikanaan poistuu näpyt, ei varisuonilaajentumat niinkään, syön antibioottia tai ei, enkä ole saanut selville, mikä saa parantumisen aikaan kullakin kertaa. Ei koskaan pysyvästi. Siksi sairaus ei ole ihossa vaan ihmisen sisällä, joku epätasapaino jyllää sisällä ja tulee ulos ihosta? Toivoisinkin, että ihotautiläkärit saisivat olla enemmän kiinnostuneita ihmisestä kokonaisvaltaisesti, eikä vain katsoa nyppyjen laatua sairautta nimetäkseen. Pitääkö mennä sisätautilääkärille, ei ihotauti, jotta ruusufinnitaudin todellinen syy selviäisi?

        te kaikki puhutte ruusufinnistä,minun miehelläni on todettu ruusurupi.onko se sama tauti? hän on 58v,ei polta eikä juuri käytä alkoholiakaan,mutta pelaa jalkapalloa jossa saa paljon aurinkoa ihoonsa.Hän joutuu syömään marevania ja ihotautilääkäri ei anna resptiä kuin voiteeseen joka ei ongelmaa poista kokonaan.Olisiko tähän jollakin kokemuksia?Mitä voisi tehdä?


      • Harvinainen mies
        Mikähän taas mulla kirjoitti:

        Sanotaan, että syytä ruusufinniin ei tiedetä. Mielestäni ruusufinni-ihmisellä on jonkinmoinen tulehdustaipumus, ei pelkästään ihossa, vaan se nousee jostain ihmisen elimestä tai aineenvaihdunnan häiriöstä tai jostain puutoksesta. Itselläni on ollut aikoinaan vyöruusu, hiivavikaa, happoisuusvaivoja ja heligobakteeri. Minulle nousee ruusufinnit kasvoihin ajoittain pahempana tai parempana ja pikkuiset verisuonilaajentumat näkyvät. Aikanaan poistuu näpyt, ei varisuonilaajentumat niinkään, syön antibioottia tai ei, enkä ole saanut selville, mikä saa parantumisen aikaan kullakin kertaa. Ei koskaan pysyvästi. Siksi sairaus ei ole ihossa vaan ihmisen sisällä, joku epätasapaino jyllää sisällä ja tulee ulos ihosta? Toivoisinkin, että ihotautiläkärit saisivat olla enemmän kiinnostuneita ihmisestä kokonaisvaltaisesti, eikä vain katsoa nyppyjen laatua sairautta nimetäkseen. Pitääkö mennä sisätautilääkärille, ei ihotauti, jotta ruusufinnitaudin todellinen syy selviäisi?

        "Mikähän taas mulla", olen samaa mieltä tuosta. Satun olemaan miespuolinen perioraalidermatiitin/ruusufinnin kantaja (näin ollen harvinaista laatua), miltei kolmikymppinen, ja tätä on jatkunut nyt jo useamman vuoden. Vuosituhanteen taitteen jälkeen hoidatin jollain a-vitamiinijohdoksella vaikeahoitoisen akneni pois, joka onnistui siinä määrin että kipeät paiseet katosivat. Mutta viime vuodet tämä on vaivannut, ja tänään kävin sitten kysymässä lääkäriltä neuvoa. Minulle määrättiin myös nuo tetrasykliini-kuurit ja Rozex-voiteet, joita alan jossain vaiheessa käyttämään. (Kesä tulossa = aurinkoa ja alkoholia, ei välttämättä parhain aika aloittaa kuureja..)

        Siinä samassa lekuri sanoin että on ollut jotain epäilyjä että näillä taudeilla voisi olla jotain yhteyttä esim. heligobakteeriin. Ja henkilökohtaisesti olen huomannut sen kun tulee stressitilanteita niin naama kukkii helpommin. Voisi olla että ihmiset jotka kärsivät näistä taudeista, ovat herkempiä stressaantumaan erilaisista tilanteista, ja/tai reagoivat voimakkaammin vaikkapa alkoholijuomiin, mausteisiin, saunaan, pakkaseen, tai vain kuumiin juomiin. Mikä sitten olisi parantava lääke tähän, on paha sanoa.


      • Dallu10
        Uuttako kirjoitti:

        Minulla myös ollut ruusufinni jo vuosia. Olen nyt kuukauden verran käyttänyt Bionin tuotteita joiden pitäisi hoitaa ruusufinniä.
        Oletko sinä "Avun saanut" kokeillut näitä Bionin tuotteita vai päädyitkö suoraan noihin Exuviance-tuotteisiin?
        Kokemuksesi tuntuu hyviltä, joten jos nämä ei parin kolmen kuukauden aikana hoida ruusufinniäni, taidan seuraavaksi kokeilla Exuviancea.
        Onko muilla kokmuksia?

        Exuviancen tuotteet oikeesti auttavat jatkuvassa käytössä. Itse olen tuotteita käyttänyt jo 2 vuotta ja hyviä ovat! Suosittelen. Ja olen myös kokeillut Bion tuotteita mutta ehdottomasti Exuviance on parempi. Minullakin aika ärhäkäs ruusufinni poskissa ja näillä tuotteilla rauhoittunut huomattavasti. Ja aurinkoon kun menet kunnon suojakertoimet vaan naamaan. Aurinko kun pahentaa ruusua.


      • Juanita62
        Dallu10 kirjoitti:

        Exuviancen tuotteet oikeesti auttavat jatkuvassa käytössä. Itse olen tuotteita käyttänyt jo 2 vuotta ja hyviä ovat! Suosittelen. Ja olen myös kokeillut Bion tuotteita mutta ehdottomasti Exuviance on parempi. Minullakin aika ärhäkäs ruusufinni poskissa ja näillä tuotteilla rauhoittunut huomattavasti. Ja aurinkoon kun menet kunnon suojakertoimet vaan naamaan. Aurinko kun pahentaa ruusua.

        Käytin itse Bion tuotteita ja iho kuivui pinnalta ihan korpuksi, eli jouduin lopettamaan käytön. Sama juttu monen muunkin aineen kanssa; entä Exuviance? Mikä on kokemuksesi? Itse olen syönyt Tetralysalia jo parin vuoden ajan ja se kyllä auttaa. Ikävää vain syödä koko ajan antibioottia.


      • punanenä
        Juanita62 kirjoitti:

        Käytin itse Bion tuotteita ja iho kuivui pinnalta ihan korpuksi, eli jouduin lopettamaan käytön. Sama juttu monen muunkin aineen kanssa; entä Exuviance? Mikä on kokemuksesi? Itse olen syönyt Tetralysalia jo parin vuoden ajan ja se kyllä auttaa. Ikävää vain syödä koko ajan antibioottia.

        Lääkärini kielsi ehdottomasti kaikenlaisen koemeettisten tuotteiden käytön kasvoissa ja sanoi niiden olevan auringon lisäksi toinen ruusufinniä aiheuttava tekijä. Terveisiä BION KAUPPIAILLE!


      • tiina m
        punanenä kirjoitti:

        Lääkärini kielsi ehdottomasti kaikenlaisen koemeettisten tuotteiden käytön kasvoissa ja sanoi niiden olevan auringon lisäksi toinen ruusufinniä aiheuttava tekijä. Terveisiä BION KAUPPIAILLE!

        ihmeellinen asenne lääkäriltä ja täysin pötyä. kosmetiikkaa on monenlaista ja hyvin hoitavaa ja suojaavaa. ilman sitä ei tarvi olla kun valitsee ruusufinnille sopivat tuotteet.


    • Hippophaë rhamnoides

      Itseäni ruusu vaivasi n. 4 vuotta, kunnes aloin juomaan tyrnimehua ja oireet hävisivät.
      Sitä ennen söin jatkuvasti antibioottia joka kyllä tepsikin, mutta aina kuurin loputtua noin viikon parin päästä ruusu palasi yhtä kiusallisena kuin aina ennenkin.

      Tiedä sitten oliko pelkkää sattumaa, että tauti loppui kun aloin tyrnimehua juomaan,
      mutta suosittelen kuitenkin testaamaan. Kaksi ruokalusikallista kylmäpuristettua tyrnimehua lasilliseen vettä:)

      • sama vaiva

        kauanko joit,ennenkuin huomasit tuloksia.
        sama tauti


      • ikävä vaiva
        sama vaiva kirjoitti:

        kauanko joit,ennenkuin huomasit tuloksia.
        sama tauti

        Minulla on rosacea diagnosoitu n vuosi sitten, stressi ja avioero laukaisivat sairauden (40v).
        jaksoin muutaman kuukauden katsella ihoni huonoa kuntoa ja ihmettelin, että onko minulla joku hormonihäiriö:)
        aika pian menin ihotautilääkärille (työssäni pitää naamani näyttää "siistiltä")

        sain reseptillä voiteen (rosex) ja uuden lääkkeen rosaceaan, oracean. Olen nyt syönyt tätä n 6-7kk ja on toiminut minulla hyvin ja käyttänyt tuota voidetta samaan aikaan.
        Toistaiseksi tämä on toiminut minulla tosi hyvin.

        Onko muilla kokemuksia samasta hoidosta?


    • peccan

      Minulla on voitokkaasti (tosin allergiaoireita aiheuttaen) torjuttu sekä kefalosporiinilla että tetrasykliinillä iho- ja muitankin tulehduksia. En huolestuisi "väärästä" antibiootista siis. Sekä Rozexin ja Rosazolin vaikutusaine on metronidatsoli, eli kyseessä melko varmasti rinnakkaistuotteet.

    • Matti L

      Kokeile 8-12 lasia vettä/vrk ja sikkiä esim.biosorin 30mg pari pilleriä/vrk ja kol-
      me omega 3:sta(esim.650mg e-epaa)/vrk.Lisäksi D-vitaamiini 50mikrogram-
      maa/vrk.Podorov nimimerkillä kirjoittanut ,oli saanut 100-200mg annoksella
      sinkkiglokonaatilla/vrk,kipeät isot paiseet häviämään noin viikossa.E.m.an-
      nosta on vähennettävä kun tulehdus helpottaa.Sinkkiä voi ottaa tietojeni mu-
      kaan 15mg/vrk (virallisen ohjeen )hoidossa 30-60mg on vielä hyväksyttävää.
      Itse käyttelen 30-60mg/vrk,ollen hyötyä myöskin "petihommissa".

      • Sun 83

        Ruusufinni on sisäsyntyinen, hormonien toimintaan liittyvä häiriö. E-pillereistä apua, ei tarvita ihme rohtoja ja voiteita. Voin käyttää mitä vain tuotteita. Iho pysynyt rauhallisena, vaikka pahimmillaan näytin rupisammakolta. Nyt ihoni todella hyvässä kunnossa. Ikäväähän on tunkea suusta alas ylimääräisiä hormoneita (ottaen huomioon sivuvaikutukset ym.), mutta pakkohan se on jos haluaa pitää ihonsa kunnossa.


    • Food is the medicine

      Ruusufinnistä voi parantua myös ihan LUONNOLLISESTI, ilman hormoneja tai lääkkeitä. Tuolla on hyvät neuvot luonnolliseen hoitoon ravinnon avulla: www.trendi.fi/blogit/Alla-bloggar/Luokka/Kiitos-Hyvaa/Postaus/?BlogEntry=15874
      Itse olen muutaman kuukauden ollut tuollaisella puhdistetulla ruokavaliolla, niin heti on iho parempi. Siinä kun samalla hormoitoiminta tasapainottuu ja vastustuskyky kasvaa. Tärkeintä on saada oman elimistön immuniteetti niin hyvään kuntoon, että se parantaa itse itsensä. Ulkopuoliset myrkyt vain pahentaa kokonaistilannetta pitkässä juoksussa, uskokaa pois.

    • rf1

      Onko tellään ollut tetrasykliinin kanssa ongelmia esim kielen kirvely, kuuria on nyt takana 3 viikkoa ja kielen pinnalla aika paljon valkoista peitettä. Mahtaako tetrasykliini vaikuttaa suun omaan bakteerikantaan?

    • tiina m

      Itselläni Ruusufinni laukesi stressistä noin 4-5 vuotta sitten. Punoitusta nenän ympärillä ja sitten suuret finnit nenän päässä. ne olivat siinä varmaan vuoden kun en sitten enää jaksanut niitä katsella. käytin useaan otteeseen tetrasykliini kuuria mutta se poisti finnit vain lyhyeksi ajaksi, ehkä noin kuukaudeksi. Pyysin lääkäriltä saada Roaccutan kuurin jota sitten söin noin 8 kuukautta. Ihoni on rozex voidetta käyttäen tuon kuurin jälkeen aivan puhdas (vuoden jälkeen). ilman voidetta ei kaikki pysyisi kurissa. näyttää että kuuri oli hyvä ja suosittelen kyllä. Nuo antibiootit kun eivät auta kovinkaan kummosesti.

    • rf1:lle

      Itelläkin kieleen tuli tetralysal kuurin aikana valkoista peitettä, sammasta. Pääsin siitä eroon syömällä kaikkea hapanta mm. puolukkaa, karpaloa, sitruunaa. Pidin sitruunan paloja kielen päällä aina hetken aikaa ja nielasin. Ja myös maitohappobakteerit on hyvä juttu. nekin kannattaa avata ja kaataa jauhot kielen päälle...ja nielasta sit jonkun ajan päästä. Jätin herkut pois...mikä oli aika vaikeeta :D Siis sokerit, gluteenit, lisäaineet ja hiivatuotteet jätin kokonaan pois. Noilla läks sammas ja uskon että kun nuo jättää pois ruokavaliosta pidemmäks aikaa niin varmasti vaikuttaa myös positiivisesti akneen/rosaceaan. Nuohan vaan ruokkii tulehtunutta ihoa. Myös resepti lääke oral gel auttaa sammakseen.

      • Apua saanut

        lMinulla on ollut ruusuacne kymmenisen vuotta. Kävin ihotautilääkärillä ja sain
        häneltä kahdet lääkkeet. Lääkkeet eivät ole auttaneet ja sitten lisäksi söin viime
        talven D-vitamiinia, jonka johdosta kasvonit oikein kukkivat ja olivat kipeät ja
        arat.
        Luin paikallislehdestä Alavieskassa olevasta Charcoal Finland Oy:stä, joka
        on kehittänyt kotimaisesta koivusta erilaisia koivutislepohjaisia tuotteita.
        Ostin Ylivieskassa paikallisesta Justus-myymälästä sellaista voidetta kuin

        NuViSal-koivuvoide (mieto/palmuvoipohjainen).

        Voide on auttanut ja heti kun huomaan, että iho menee huonommaksi, niin
        käytän. Suosittelen kokeiltavaksi, purkki maksoi muistaakseni 14 euroa.


    • Ruusunen, Teneriffa

      Eka kertaa tanne kirjoitan. Onkohan minulla ruusufinni poskipaassa? Ensin tuli nappyla, joka sittemmin katosi, mutta tilalle tuli punainen silea kuivapintainen laiska, joka tuntuu vain kasvavan?! Olen kokeillut vaikka mita voiteita hydrokortisonista asikloviiriin (minulla puhkesi takavuosina herpes zoster), vahvaa kortisonia ja myos Rozex-voidetta. Ei auta. Saan toki laiskan meikilla piiloon, mutta jotenkin alkaa jo rassata ja pahasti, se on ollut siina jo ainakin kuukauden.

      Asun etelaisessa Euroopassa, en ota aurinkoa mutta sita tulee vakisin kasvoille ulkoillessa. Hyvin monta vuotta sitten minulla oli samantapainen juttu silman alapuolella, iholekuri sanoi ruusufinniksi ja antoi Rozexia, joka silloin auttoi.

    • redface

      luin tätä palstaa ja mulla ollut 10v.ruusu ja kaikkia nuita hoitoja kokeiltu. mutta ei pysyväää apua ollut mistään.oisko esim.ruuansulstuspilleristä apua

    • heivaankaikille

      HEI! minulla itsellänikin on ruusufinnejä otsa täynnä enkä ole saanut niitä millään pois voin ilmoitella jos saan asioita selville! hyvää talveakaikille!

    • wywtwet

      "heivaankaikille" sulla ei ole ruusufinnejä 99,99% lueppa netistä mitä ne ovat.

    • moloko17
    • KJohan

      Morjens! Olen 8 kymppinen mies.Karvajuuren tupen tulehdus (ruusufinni?) todettiin 6 vuotta sitten.Heklsingin iho-ja allergiasairaalassa. Ihotautien erikoislääkäri totesi e.m.taudin.Hoidoksi hän määräsi Tetralysal-kuurin,mutta keskeytti sen keskusteltuaan jonkun "lukeenemman " tohtorin kanssa ja määräsi
      (Tavaniic 500 1x q.) pillerikuurin.Lisäksi hän määräsi Rosazol-voidetta.Näppylät hävisivät,mutta ei kaikki,molempiin poskiin jäi yksi näppylä ja nenän varteen yksi.,mutta ne eivät ole hävinneet.Terveyskeskus lääkäri kirjoitti Rosazol:in lisäksi Fucidin-salvaa ja näillä kahdella salvalla pitää tulla toimeen! Tämän taudin nimike on(:L08.8 Folliculitis NAS).Lisäksi kahden ihotautien erikoislääkärin nimet alla.

    • Tuikku66

      BiONilla on omat tuotteensa justiinsa ruusufinniin. Ite oon kärsinyt jo 10 vuotta ja vaikka lopullista parannusta ei tähän kamalaan finnitautiin oo niin noista tuotteista oon kyllä saanut tosi paljon helpotusta eikä tartte enää hävetä naamaansa, kun punotuskin on melkeen kokonaan hävinnyt. Suosittelen kyl kokeilemaan.

      • Lilimarlen

        Olen sairastanut ruusufinniä koko elämäni (nyt 60 v) ja kokeillut kaikkea mahdollista kosmetiikkaa, syönyt tetrasykliinikuureja. Olen havainnut, että ruusufinni pahenee, jos ihon pinta kuumenee liikaa, esim. saunassaolosta, alkoholin käytöstä, auringosta, nuotion/takkatulen äärellä olemisesta. Minun ruusufinniongelmaani tehoaa parhaiten Protobic-voide, jota saa ihotautilääkärin määräyksestä. Laitan tätä voidetta iltaisin, jos olen esim. juonut viiniä ja saanut kasvoni ihon näin kuumenemaan. Jos ruusufinniä on ehtinyt jo muodostumaan, saan sen pois jo parin-kolmen yön yli Protobicin käytön jälkeen. Voide aluksi kutiaa ja tekee kuumotusta, mutta nämä häviää melko pian. Protobic voide ei sisällä kortisonia ja voi näin ollen käyttää kasvoihin. Menkää ihmeessä lääkäriin ja pyydätte Protobic-reseptin. Sairastan lisäksi psoriasista ja Protobic on tehokkain lääke myös siihen ja tehoaa kasvojen iholle. Muualle käytettynä hyötyä en ole havainnut psoriasiksen hoidossa. Kosmeettiset voiteet ovat hömpän pömppää. Arvatkaapa, olenko niitä kokeillut. OLEN, ja saanut rahapussini laihtumaan. Luonnollisesti puhdistan ihoni huolellisesta apteekin tuotteilla, lähinnä Avenella. Kasvoihin käytän Ceralan-perusvoidetta. Runsaspikmenttistä meikkiä on pakko käyttää, koska kasvoissa on katkenneita verisuonia. Meikin en ole huomannut pahentavan ruusufinniäni.


    • Rosa Bella

      Ruusufinniin ovat minulla auttaneet apteekista saatavat Idoform a-biotic maitohappobakteerit, siis ne, joita suositellaan nimenomaan antibioottikuutin aikana käytettäväksi. Vähän kalliimpi kapseli mutta kyllä sen maksaa jos iho pysyy kunnossa. Ilmeisesti ruusufinnin aiheuttaa joku tulehdus tai muu epätasapaino, jonka elimistö pystyy maitohappobakteerien avulla korjaamaan.
      Ihonhoitotuotteilla ei ole mitään merkitystä, mahdollisimman miedot ja simppelit tuotteet käyvät. Onhan lastenkin iho täydellinen eivätkä he laita siihen mitään mönjiä.

    • Sini 56 v.

      Täällä on kärsitty ruusufinnistä viimeiset viisitoista vuotta. Sairaus puhkesi aviomiehen kuoleman jälkeen. Iho on ollut välillä todella huonossa kunnossa, mutta lääkärien kehoituksesta huolimatta en ole vielä suostunut syömään antibiootteja. Iho on rauhoittunut kohtalaisen hyvin Rozex-voiteella. Kaikkien voimakkaiden puhdistusaineiden ja kasvovesien käyttö huonontaa ihoa. Nykyään käytän puhdistukseen apteekin perusvoidetta. Sen päälle Rozex-voidetta ja lopuksi Avènen Skin recovery cream -voidetta. Aloitín pari viikkoa sitten Cognicore Daily -kapseleiden syönnin ja iho on nyt tosi hyvässä kunnossa. (Sattumaa?) Iho akatemian ihotautilääkkäri suositteli myös Led-valohoitoa, mutta en ole vielä kokeillut. Kuuma (aurinko ja sauna) ovat kiellettyjä. Samoin suklaa, juusto, mausteet ja alkoholi, mutta laulaa saa:)

      • keinoni

        Mulla on ollut sekä aknea että ruusufinniä, jälkimmäinen ei kuitenkaan ole sitä lehahtavaa muotoa. Olen saanut molemmat vihdoin kuriin gluteenittomalla ruokavaliolla. Lisäksi olen minimoinut kaikenlaisten iholle laitettavien mömmöjen käytön. Aknea on vielä jonkin verran ja ruusufinniä todella harvoin. Gluteenittoman ruokavalion ansiosta myös migreeni ja suolisto-ongelmat hävisivät. Halpa ja lääkkeetön, kaikkien ulottuvalla oleva parannuskeino, jota kannattaa kokeilla!


    • tiu1

      Tosi hyvä viestiketju, paljon tulee ideoita mieleen mitä tähän vaivaan testais. Viime kesänä kävin ekan kerran ihotautilääkärillä ja se sano, että joku ruusufinnin tapanen tämä on. Määräs tetralysal -kuurin joka kesti 75päivää rozex -voidetta. Kyllä tehos ja oliki niin ihana olla alkusyksy niin hyvällä iholla. Mutta taasen on tullu takas nenän ympärille samat punaset alueet.

      Jotenki ei vain oikein tuo antibioottien popsiminen tunnu hyvältä. Niin ennemmin haluais löytää jonku luonnollisemman keinon hillitä tätä ihon punaisuutta. Tuolta tilasin voiteita ja puhistusainetta http://ruusufinni.eu/index.html?gclid=COScivuUhrQCFaJ3cAodWgQAmw, mutta empä tiiä oliko niistä mitään apua. Jotenkin tuntuu, että paras mitä luonnollisempaa tuote on, eli ihan just apteekkien perusrasvat. Minusta tuntuu et meikkivoide ei tee hyvää, ku päivän meikinkäytön jälkeen iho tahtoo kuivua ja hilseillä. Mutta kyllä sitä vain töihin mennessään on melkeinpä pakko meikkivoidetta laittaaa.

      Voiko tuota rozexia käyttää jatkuvasti jos on oireita vai miten?

      Tsemppiä kohtalontoverit! Toivottavasti keksitään jotain. :-)

    • Throz20

      Olen 57 v mies ja kärsinyt Rocaeceasta jo kohta 20 v. Takana kasvohermojen puristusleikkaus, laserointia, kaikki mahdolline lääkitys jne. Mutta mikään ei ole auttanut. Kesällä helpompaa ja jostain syystä aurinko helpottanut omaa oloa vaikka muut erimieltä. Kasvojen iho on puskenut kyhmyjä tietyille aluieille johon oikeastaan Oricyclin 500 kuuri tuonut helpotusta viiveellä.
      Ihme kuitenkin tapahtui viime lkeväänä kun itse asiassa silmälääkäri määräsi Rozex voidetta kun kuuli etten ole kokeillut!
      Siis "paiseet" hävisi kokonaan melkein heti ja ovat pysyneet poissa. Iho tuntuu normaalilta eikä tarvitse hävetä seurassa!!! Aivan uskomatonta :)
      En uskonut itse koko lääkkeeseen vaan pidin sen elokuun loppuun laatikossa ja sitten aloitin.
      Toivon todella että tilanne pysyy näin ja toivon, että toimii useimmilla teilläkin!

      • nainen 46v.

        n.15 vuotta ollut ruusufinni vaihtelevasti ja kaikki lääkärin hoidot kokeiltu.
        Proactive tuotteet tehosivat minulle.(Stockmann, ostos-tv).
        Nainen 46 v.


    • Aloe vera

      Muutaman vuoden ruusufinnistä kärsineenä kokeilen lääke aloe kasvin tehoa.. Sattui kukkalaudalla kasvamaan sellainen rohdos kasvi.

      Ensi vaikutelma näyttää hyvälle ja iho on rauhoittunut ja näppylät lähes kadonneet,tai ainakin kuivaneet.
      Lisänä käytän lääkärin määräämää rozex voidetta,lähinnä aamulla koska kasvin sisältämä hyytelömäinen mönjä on epämiellyttävän tuoksuista ja tahmeaa ja näkyy ihilla pitkään ennen kuin imeytyy..

      Lääkärin määräämä voide yksin ei tehonnut vaikka käytin sitä viikkoja,mut kun otin aloen lisäksi,näkyi tuloksia jo parissa päivässä.

      Voi tietysti olla sattumaakin,mutta kokeilla kannattaa tuota ihmekasvia..

    • tanja 803
    • pod1

      Hei,
      Olen syönyt aiemmin POD:iin tetrasykliiniä,mutta luin netistä vinkin,että sivelee ihottumaan valkosipulinkynttä.Toimii!Parin päivän päästä jo paljon parempi ja oireeton.
      Kannattaa kokeilla!

      • Neiti Ihottuma

        Eipä tulis mieleenkään sivellä sitä valkosipulia silmän viereen, kirvelee jo ajatuskin XD

        Mulla oli aluksi suunympärysihottuma leuassa ja se hävis rozex-voiteella jo parissa viikossa. Nyt se prkl:n ihottuma tuli sitte silmien väliin! On aika hankalaa laittaa sitä voidetta niin lähelle silmää kun helposti tulee tuntemuksia silmiin, etenkin kyynelkanavien lähelle. Lääkäri sanoi rozexia määrätessään, että syksyllä määrää sitte sisäisen antibioottikuurin...

        Leuan ihottuma ei oo tullu vielä parissa kuukaudessa takaisin, eli minusta Rozex toimi tosi hyvin... Eniten tuossa läiskässä häiritsee se, että vaikka punaisuuden saa peitettyä meikillä, niin pinta on silti röpelöinen ja kuiva.

        Kun lääkäriä viimeksi näin, hän mainitsi että tämän ihomuutoksen aiheuttaa autoimmuunireaktio, mikä ainakin minulla "sytytti lamppuja", koska minulla on toinenkin todennäköisesti autoimmuunijärjestelmään liittyvä krooninen sairaus... On vähän sellainen odottava olo, että mikä tauti seuraavksi tulee!? Ei siis vältäämättä mikään, mutta on aika ilkeä tunne kun terveysasiat mietityttää jo näin paljon kaksikymppisellä naisella. En ole ylipainoinen tai diabeetikko.


    • Matti.L.

      HEI!
      Lukaseppa uusin hymylehti,jossa kerrotaan kuusenkerkkä-uutteen parantaneen
      ruusuvinneistä.

      • merk-o-onomi


    • huutmerkki

      nyt ihotautilääkärille ja roacuttan! Mulla parani sillä lopullisesti. Tällä lääkkeellä hoidetaan myös aknea ja ruusufinniä.

    • Ruusutarha

      Voi taivahan talikynttilät! Kyllä on hirrveesti ruusunaamoja joilla ongelma sama kuin minulla pian 10v.kukkinut vaihtelevasti naama. Muuttaman kerran syönyt tetrasykliiniä mutta kun kuuri loppuu, jo kahdenviikon kuluttua sama tauti.
      kun lukee näitä juttuja,mikä kelläkin on, tai ei ole auttanut niin turhautuu aina vain enemmän kaikkea ei kannata kokeilla...
      tätä roacuttannia en ole syönyt kun lääkkeitä on muutenkin liikaa,kuinka vatsa kestää ja mitä sivuivaikutuksia siitäkin tulee,onko kallis lääke??

      • toivossa on hyvä

        Otat sitä pienellä annoksella pitkään, niin haittavaikutusten todennäköisyys jää pienemmäksi. Itselläni ei ole tullut huulten kuivumista lukuunottamatta mitään haittavaikutuksia isommillakaan annoksilla, mutta sehän ei tietysti tarkoita, ettei sinulle voisi tulla. Lääkeselosteessa on lueteltu vino pino mahdollisia haittavaikutuksia, vakavimpina on sikiön epämuodostumariski ja siksi ehkäisy on must!

        Roaccutanille on saatavilla paljon halvempia rinnakkaislääkkeitä (vaikuttava aine on niissä ihan sama eli isotretinoiini, esim. Isotretinoin Actavis), vain ihotautilääkäri, ei tavislääkäri, voi määrätä kuurin. 100 tbl pakkaus (20mg) maksaa noin 40 euroa, josta saa vielä sen Kela-korvauksen (onko se nykyään 42%).

        Roaccutania samanlainen paketti maksaa 100e, joka hinta on ilmeisesti tullut aika paljon alas niistä ajoista, kun Roaccutanille ei ollut korvaavaa kilpailevaa lääkettä saatavilla...muistaakseni yksi paketti maksoi v. 2000 jopa 1000mk tai enemmän, voi olla että tuo 1000mk oli se osuus mikä yhdestä paketista piti itse maksaa ja se oli järkyttävä summa pienituloisen opiskelijan maksaa.

        Jos et uskalla isotretinoiiniakuuria haittavaikutusten pelossa heti syödä, niin suosittelen, että kokeilet ensin Skinoren-geeliä, siinä vaikuttava aine on atselaiinihappo, käyttöä pitäisi jatkaa vähintään 3kk, koska sen tehokkuus tulee ilmi, jos on tullakseen, vasta 1,5–3 kk käytön jälkeen. Alkoholia sisältävien puhdistusaineiden ja kasvovesien, hankausaineiden ja
        kuorinta-aineiden käyttöä tulisi välttää Skinoren-"kuurin" aikana.


    • anneli777

      minulle lääkäri neuvoi ikivanhan keinon ruusufinnin hoitoon antibiootin lisäksi ja on toiminut hienosti. Eli litra vettä, 1rkl merisuolaa, kattilaan, kiehautus, jäähdytys ja sillä hautoo ongelma-aluetta (itsellä leuka) n. 15min kahdesti, kolmesti per päivä. Mie taittelen ihan talouspaperista sopivan kokoisen palan, kostutan sen "liuokseen" ja painan sillä.

    • Kimble

      Itselläni on ollut paha couperosa, ruusufinni ja voimakkaita kuumotuksia. Olen ottanut asiasta paljon selvää ja testannut monia eri konsteja.

      Pelkästään kahvin lopettaminen kokonaan lopetti kuumotukset ja vähensi punakkuutta lyhyessä ajassa. Muutenkin olisi hyvä välttää kuumia juotavia. Lisäksi alkoholi, tupakka, gluteeniviljat ja pastöroidut maitotuotteet punoittavat omaa ihoani, joten niitä kannattaisi ainakin pyrkiä vähentämään.

      Kasvot kannattaa pestä vain kerran päivässä ja unohtaa kuorinta kokonaan. Itse pesen kasvoni Vuotaren suolasaippualla tai Aqualan plus voiteella. Välillä laitan Green Tea naamion. Kosteusvoiteena kannattaa käyttää vain apteekin hajusteettomia ja alkoholittomia voiteita. Lääkäriltä sain reseptin Rozex emulsiovoiteeseen, joka toimi hyvin.

      Rupea käyttämään Omega 3, sinkkiä ja Opti-MSM jauhetta.
      Vältä paukkupakkasia, saunomista ja aurinkoa.

    • samurai

      Täällä toimi maidoton, viljaton ja sokeriton ruokavalio. Eli ei siis hedelmiä, koska fruktoosi. Poikkeuksena avokado.

      Marjaosastolta pelkästään puolukka ja karpalo

      Perunat ja porkkanat aikalailla minimiin.

      Kaalia, sipuleita, tomaattia, paprikaa, kurkkua.

      Ei alkoholia.

      Eli aamupalana yleensä 3 munan pinaattimunakas, lisäksi otan kookosöljyä

      Lounaaksi lihaa, kalaa, kanaa salaattia, riisiä jos tarjolla

      välipalana yleensä pähkinöitä

      päivällinen lihaa/kalaa/kanaa vihanneksia

      iltapalaksi päivällisen jämät tai pari keitettyä munaa.

      Aivan helvetin hyvässä kunnossa iho tällä hetkellä. Voi saunoa, ottaa kuumia suihkuja, eikä punota ollenkaan.

      • Lisperiini

        Kuullostaa hyvältä tuo sinun ruokavaliosi, se on sitä kuuluisaa vähähiilihydraattista, vhh-ruokavaliota.


      • akne, lehahtelu, ruu

        Mulle tulee just esim. pinaatista voimakas kuumotus.. kuten avokadostakin ja muista histamiinipitoisista ruuista. Tuliko sullakin ennen tuota ruokavaliota?


      • ongelma naama

        Käytitkö voita lainkaan ruoanlaitossa?


    • ScarFace81

      Moikka! Itsekkin kärsin hormonaalisesta aknesta (siis ikää on 32v), mulla e-pillerit vain pahensi tilannetta, mutta tässä mun tarina ja mikä mulle auttoi tetrasykliinien sijaan
      http://keskustelu.suomi24.fi/node/11926979

      • Jamppa111

        Olen mies 35v ja kärsinyt ruusufinnistä vuodesta 2010. Monta vuotta naama oli todella punainen ja finninen. Ihotautilääkärillä kävin mutta niiden tuotteista ei ollut minulle mitään apua. Noin vuosi sitten päätin kokeilla Bionin tuotteita, joihin kuuluu naamasaippua, puhdistusvesi ja rasva. Kasvonaamiota jätin kokonaan pois koska se kuivatti naamaa liikaa. Pelkällä bionilla pahimmat finnit pysyi poissa mutta tulos ei ollut tarpeeksi hyvä. Mutta kunnes joulukuussa 2013 kokeilin jättää ruokavaliosta pois kokonaan sokerit, vehnäjauhot, roskaruuan, einekset yms. Sekä liiat hiilihydraatit. Kerran viikossa söin melkein mitä vaan. Lisäsin ruokavaliooni omega 3 rasvakapselit sekä runsaasti kananmunia. Painon laskun lisäksi naamani on todella hyvä! Hyvin pientä punoitusta lukuunottamatta. Pesen edelleen naamani bionilla niin että aamuisin sekä iltaisin pesen naaman runsaalla Bionin saippualla erittäin hyvin. Tämän jälkeen kasvovettä joka hierotaan kasvoille kunnolla ja annettaan imeytyä tovin. Siihen kunnon rasvakerros niin ettei iho tunnu kiristävältä.

        Voisin veikata että tuolla ruokavaliolla on suuri merkitys taudin olomuotoon. Kokeilkaa! Minulle se ainakin toimi.


      • Jamppa111
        Jamppa111 kirjoitti:

        Olen mies 35v ja kärsinyt ruusufinnistä vuodesta 2010. Monta vuotta naama oli todella punainen ja finninen. Ihotautilääkärillä kävin mutta niiden tuotteista ei ollut minulle mitään apua. Noin vuosi sitten päätin kokeilla Bionin tuotteita, joihin kuuluu naamasaippua, puhdistusvesi ja rasva. Kasvonaamiota jätin kokonaan pois koska se kuivatti naamaa liikaa. Pelkällä bionilla pahimmat finnit pysyi poissa mutta tulos ei ollut tarpeeksi hyvä. Mutta kunnes joulukuussa 2013 kokeilin jättää ruokavaliosta pois kokonaan sokerit, vehnäjauhot, roskaruuan, einekset yms. Sekä liiat hiilihydraatit. Kerran viikossa söin melkein mitä vaan. Lisäsin ruokavaliooni omega 3 rasvakapselit sekä runsaasti kananmunia. Painon laskun lisäksi naamani on todella hyvä! Hyvin pientä punoitusta lukuunottamatta. Pesen edelleen naamani bionilla niin että aamuisin sekä iltaisin pesen naaman runsaalla Bionin saippualla erittäin hyvin. Tämän jälkeen kasvovettä joka hierotaan kasvoille kunnolla ja annettaan imeytyä tovin. Siihen kunnon rasvakerros niin ettei iho tunnu kiristävältä.

        Voisin veikata että tuolla ruokavaliolla on suuri merkitys taudin olomuotoon. Kokeilkaa! Minulle se ainakin toimi.

        Lisään edelliseen vielä että alkoholia ei ollenkaan...


    • punanaama

      ota jamppa lisäksi vielä acetium jokaisen ruokailun yhteydessä, niin pääset eroon myös punoituksesta. Saapi apteekista

    • Kesämorsian

      Ihotautilääkäri määräsi minulle ruusufinnin hoitoon sekä Tetrysal-kuuria että Rozex-geeliä nenän iholle sekä leukaan ja huulen ympärille. Rozex-geeliä olen käyttänyt 3 viikkoa ja ruusufinni on rauhoittanut paljon, mutta iho on edelleen punoittava ja jonkin verran on näppyjä. Lääkäri käski kokeilla 2 viikkoa geeliä ja ottaa sen jälkeen tämä kuuri. Mutta en ole uskaltanut vielä kokeilla tuota antibiootteja, kun häät on tulossa ja jos käy juuri niin, että tilanne pahenee... Kyseinen vaiva minulla on nimittäin ollut jo muutaman vuoden ajan.

    • Otsa ei kuki enää

      Olen 55v mies ja minulla on ollut usean vuoden ajan vaikea ruusufinni otsassa.
      Sain viikon Trikozol-antibioottikuurin ja Rosazol emulsiovoiteen lisäksi.
      Ruusufinni hävisi 1-2 viikossa ja on ollut nyt poissa toistaiseksi n. 1kk ajan.
      Vältettävä pakkasta ja saunaa. Saunassa olen käynyt mutta pitänyt sen ajan
      huoneenlämpöistä kylmägeelipussia otsalla itsekyhäämäni otsanauhan avulla. Hassunnäköistä mutta ehkäpä sekin on vähän auttanut...

    • 9d874ht

      "Kesämorsian"

      Antibiootti ei huononna ihoa, jos ei aina parannakaan.
      Se on isotretinoiini, mikä aiheuttaa alkuaikoina ihon pahenemisen, että sikäli voit rauhassa kokeilla antibioottia. Pahin tulehdustilanne ainakin rauhoittuisi.

    • N40

      Hei! Mielestäni parhaiten toimivia konsteja (ainakin itselläni) ovat turhan stressaamisen välttäminen ja terveeliset elämäntavat. Riittävästi kasviksia, hedelmiä jne. ja mahdollisimman vähän alkoholia. Itselläni Rozex-voide on myös toiminut, mutta nyt olen ollut käyttämättä sitä muutaman viikon ajan, enkä ole huomannut kovin suurta eroa. Pieniä näppyjä on tullut, mutta ei mitään pahempia. Silloin tällöin olen myös käyttänyt turvepohjaista kasvonaamiota. En tiedä, onko kasvonaamiolla vaikutusta. Kannattaa varmaan uskoa, että on, jotta ainakin placebo-vaikutus säilyisi. Yleensä pesen kasvoni Sebamedillä tai jollakin muulla miedolla aineella ja kosteusvoiteena käytän AqualanL:ää. Meikkejä en käytä. Ehkä minulla ei ole kovin paha versio ruusufinnistä, tai sitten asiaa auttaa se, että en kiinnitä liian suurta huomiota kasvoihini enkä shokeeraannu parista näpystä ja punoituksesta.

    • butterface

      Nostan tätä vanhaa keskustelua.
      Koin valaistuksen erään nettikirjotuksen vuoksi ja aloin tutkimaan ruusufinniä. Voisiko minulla olla ruusufinni, mitä mieltä olette?
      - Naamaan ilmestyy usein punaisia läiskiä jotka häviää tunnin kuluessa, ennen sitä ihoa kuumottaa ja kihelmöi siitä kohtaa
      - Nenän juurella on pinteverisuonia näkösällä (äidillä on couperosa iho)
      - Naamassa on myös usein jotain pieniä punaisia länttejä, niinkun näppylöitä muttei kuitenkaan oo koholla, ne on ja pysyy ties kuin kauan
      - Leuan, nenän ja otsan alueella on viime aikoina ollut paljon pieniä näppylöitä, väliin tulee hirveitä paukamiakin
      - Kasvot lehahtaa paloauto punaseksi usein sosiaalisissa tilanteissa vaikka ei jännittäisikään
      - Silmissä on ollu viime aikoina näärännäppyjä jotka voin kynnellä rapsuttaa pois

      Kokoajan näyttää tuo iho menevän huonompaan kuntoon niin pitäis alkaa jo jotain keksimään. Oon 33vuotias nainen.

    • KOS LOGI LIKA sienet

      Käytyä ihotautilääkärillä, lääkärini kielsi kosmetologilla käynnit kokonaan.
      Sanoi etten saa sieltä mitään sellaista apua joka tähän auttaisi, ja
      enkä ole kyllä saanut.

      "levittääkö" kosmetologit ruusufinniä?!

    • kaikkikielletty:(

      Eivät ne kosmetologit levitä ruusufinniä. Ei se ole tarttuva muutenkaan.

      Mutta ruusufinni -ihotyyppiin kuuluu taipumus ottaa nokkiinsa vaikka mistä: höyrytyksestä (kuuma ja kostea), puhdistusaineista (saa kotikäyttöönkin etsiä sopivaa kuin neulaa heinäsuovasta), kuorinnasta( joka on vihoviimeinen juttu ruusufinnille), kosteusvoiteista (en tajua mistä syystä, mutta itselläni ainakin "kosteuttavat" tuotteet aiheuttavat vain rumempaa ihoa; varovaisesti ja muutaman kerran viikossa voin laittaa Humektania) jne. Ihomatojen poistokin on turhan rajua käsittelyä ruusufinni-iholle, vaikka niitä siellä ruusufinnin joukossa olisikin.
      Ne, mitkä näyttävät valkopäiltä, eivät ole niitä, vaan ruusufinnille ominaisia näppylöitä. Niitä ei kannata puristella eikä niitä hoideta kuten ihomadoista alkuun saaneita valkopäitä.

      Joten näistä syistä ei kannata laittaa toivoansa kosmetologin hoitoihin.

    • jaa

      Voiko 15 vuotiaalla pojalla olla ruusufinni ku nyt jo yli 3kk ollu nenä punaisena?

    • santtu1231

      Moikka! Itselläni todettiin myös ruusufinni noin 3 vuotta sitten. Haluankin nyt kertoa mitkä jutut minulla ovat auttaneet/huonontaneet sairautta.
      Itselläni on alkoholi, coca cola ja kylmä viima pahimmat punoituksen aiheuttajat. (Kannattaa tarkkailla mitkä jutut aiheuttavat juuri sinulle pahimman reaktion. )
      Alkoholia koitankin nauttia kohtuudella ja talvella suojata ihoni hyvällä kasvovoiteella plus iholleni sopivalla meikkivoiteella.
      Suosittelen kokeilemaan uutta Nivean sensitive sarjaa joka on yllättävän paljon auttanut minulla ihon punoitukseen. Eli tekee mitä lupaa! (Tietenkään tämäkään ei välttämättä sovi kaikille.) Ei todellakaan kannata käyttää rasvaisen ihon tuotteita.
      Plus lisäksi syön tyrni/mustikka kapseleita 1-2 päivässä ja kuorin ihoni hellävaraisella kuorintavoiteella säännöllisesti. Olen huomaannut että auttaa oikeasti.
      Kannattaa myös muistaa että ihoa ei saa missään tapauksessa päästää kuivumaan, muttei myöskään kannta tukkia ihohuokosia liian paksulla rasvakerroksella. (Huom! älä ainakaan nuku yön yli meikeissä! )
      Unohtakaa liiallinen antibioottien popsiminen! Rasittaa huomattavan paljon elimistöä. Sen sijaan suosittelen syömään hedelmiä ja marjoja plus noita tyrni/mustikka kapseleita.

    • A VOT!

      Itselleni todella hyvin toimiva tuotekokonaisuus: Rosazolvoide apteekista (ilman reseptiä) hoitamaan ihoärsytystä, Bio-oilia apteekista (ilman reseptiä) pitämään ihon kosteustasapainoa kunnossa (hiero aamuin illoin rauhassa minuutin ajan) ja tarvittaessa silloin tällöin herkän ihon kuorinta (esim. Dermalogicalin Microkuorinta). Näillä olen itse saanut 10 vuotta pahasti oireilevan ihon hyvinvoivaksi! Olen enemmän kuin onnellinen ja näitä tuotteita voin suositella iho-ongelmista kärsiville. Toki tähän vielä sopiva kasvorasva ja puhdistusaine (Vichyn 3in1 tai jotain sinne päin.) Hengessä mukana!

    • sirpa9

      Kun muutkin täällä ovat kirjoitelleet niin ajattelin jakaa myös omia kokemuksiani ruusufinnin kanssa taistellessa. Tosiaan kuten esimerkiksi kosmetologini on minulle sanonut, ei ruusufinniä voi koskaan hoitaa ns. pois kokonaan vaan se on todellakin ikuinen vaiva. Kuitenkin ruusufinnin saa oikeilla tuotteilla rauhoittumaan jolloin se ei oireile enää lainkaan (Ellei sitten todella pahassa pakkasessa tai vahvempia alkoholijuomia nauttiessa)

      Itselleni se suurin helpotus oli kosmetologini suosittelemien BION ihonhoitotuotteiden löytäminen ja ehkäpä jo noin 1kk käytön jälkeen iho oli huomattavasti tasapainottunut ja rauhoittunut jolloin lehahduksia ei enää ole niin herkästi tullut. Ei siihen loppupeleissä tarvita kuin omalle iholle sopiva ja rauhoittava puhdistusgeeli, kosteutusvoide ja kasvovesi.

    • paranee

      Minulla on menossa vajaan puolen vuoden hoitokuuri eräällä luontaisvoiteella, sekä eräällä luontaistuotevalmisteella. Tulokset ovat todella lupaavia, olen nyt melkein hoidon puolivälissä ja kasvoni ovat n. 85% paremmat kuin alussa.

      En halua vielä liikaa hehkuttaa, haluan varmistua että tämä todella toimii. Mutta kuten sanoin, tulokset ovat lupaavia. Olen ottanut valokuvan naamastani joka päivä ja tulen jossain muodossa nämä kuvat julkistamaan, sekä kertomaan mitä tuotteita olen käyttänyt.

      • likka282828

        Juurikin aloitin testin tyrnimehulla, kerron tuloksia kun aika :)


    • Rouva44

      Kädessä resepti Tetralysal 300mg, lisäksi Mirvaso 3mg/g geeliä, Skinoren 200mg/g voidetta ja AqualanL kosteutukseen. Saa nähdä mitä tulee tapahtumaan, oma naamani on punainen valkoisia silmän- ja suunympäryksiä lukuunottamatta. Näppyä pukkaa säännöllisen epäsäännöllisesti, välillä semmoista kunnon teinifinniä että. Kahtellaan...

    • Jamppar

      Ruusufinni puhkesi itsellä n. 4 vuotta sitten. Olen nyt 37v mies. Olen huomannut että sen puhkeamiseen ja ehkäisemiseen vaikuttaa VAIN JA AINOASTAAN SUOLISTON TOIMINTA. Olen myrkyttänyt kehoani kohta 37 vuotta SOKEREILLA/ viljatuotteilla. Tajuan sen vasta nyt kun paskat on ns housussa. Se mitä suuhun laittaa, huomaa naamasta hyvin pian. Joulun jälkeen naama oli kuin kraateri, kirkuvan punainen, täynnä märkiä patteja. Googlettelin asiaa englannin kielisiltä sivuilta kunnes löysin artikkelin "sitruunahaposta".

      Artikkelissa suositeltiin laittamaan sitruunamehuan kasvoihin, ongelmakohtiin. Hain kaupasta sitruunan näköisen keltaisen pullon ja laitoin sitä kasvoihin, näppyjen päälle yöksi. Aamulla, pom!! Naama oli parantunut todella paljon verrattuna mitä se illalla. Näpyt ja paisee olivat kuivuneet todella paljon yön aikana! Olin kieltämättä aika skeptinen asian suhteen koska ruusufinni on muutenkin kausiluontoinen puhkeamaan. Jatkoin sitruunamehun käyttöä ja siitä on kulunut nyt 2vkoa. Yhtään paisetta tai näppyä ei ole tullut kasvoihin ja ruusufinni on rauhallisin pitkään aikaan. Aloin myös syömään sitruunaa ihan normaalisti. Yritän syödä noin puolikkaan sitruunan päivässä.

      Syön myös päivittäin Omega3:sta, D-vitamiinia, C-vitamiinia, super sinkkiä, sekä puoli t lusikallista ruokasoodaa(kokeilu-asteella) . Sokeria ja viljoja olen vähentänyt reilusti. En juo enää virvoitusjuomia yms myrkkyjä.

      Naama on nyt hyvä. Pinnallisia verisuonia on jo naamassa eikä niitä taida saada muuten pois kuin laserilla.

      Mutta kokeilkaa tuota sitruunahappoa ja kommentoikaa. Aamuin illoin pesun jälkeen ja antaa olla aamuun asti.

      Vielä noista antibiooteista. Auttavat kyllä, mutta hetkellisesti. Viime kerran jälkeen naamaan puhkesi uusi alue, jolloin päätin etten enää ikinä koske niihin.

    • MillaRuusunen

      Hei! Itse olen saanut omani kuriin. Itselläni oireili ensin perioraalidermatiitti keväisin kolmisen vuotta, sain tähän sitten antibiootin (oracea) jota ei olisi missään nimessä pitänyt mennä ottamaan. Sain allergisen reaktion koko naama meni tulikuumaksi ja punaiseksi ja vapisin ja sydän löi kahtasataa, päivystyksestä neuvottiin ottamaan antihistamiinia ja jatkamaan kuuri viikko. No tämä allergisen reaktion aiheuttama naaman helotuskohtaus laukaisi sitten parin viikon päästä tästä ruusufinnin lehahteluineen ja näppyineen. (Onneksi itsellä näppyjä suht vähän mutta ärsyttävän näkyvissä silmien ympärillä). Lehahtelu oli pahin, kuumotti niin, että posket oli tulessa ja iho tuntui kireältå ja oudolta jopa aralta. Kokeilin avenen tuotteet ja la roche posayt ja otsonoitua oliiviöljyä (ihan turhaa kamaa) söin d-vitamiinia, vältin urheilua.. mikään ei auttanut YHTÄÄN. Kävin ihotautilääkärillä, toivoin valohoitoa mutta lääkkeitä ne vain määräili ja en uskaltanut niitä käyttää. Rahaa vain paloi.
      Nyt ihoni on pehmeä ja kostea eikä lehahtele muutakuin jos nolostun tai hermostun. Paraneminen on monen tekijän summa mutta minut pelasi halpa suomalainen tuote xyliderm. Äiti joka oli kuunnellut itkuani naamastani sanoi, että kokeile vielä sitä. Epäluuloisena puistelin päätä että tässähän on koitettu jo vaikka mitkä ihoklinikoiden tuotteet niin eihän tuo nyt muutakuin pahenna asiaa. Ostin tuubin silti. Hieroin sitä aika reilusti naamaan ja ihmettelin kun iho häivähti vain pari sekuntia punaisena ja tasottui. (Yleensä suuttuu aivan kaikesta mitä naamaan laittaa).Huuhtelin kasvot illalla ja lisäsin uuden kerroksen ja menin nukkumaan. Tadaaaaa ensimmäinen aamu kun en ollut kirkkaanpunainen. Pari päivää käytettyäni lehahtelu alkoi tasoittua ja lopulta sitä ei välttämättä tullut ollenkaan. Perioraalidermatiitti pakkasi kamat ja lähti (toki se on kausiluontoinen mutta aika rytinällä se häipyi) silmien ympärille yrittää välillä pukata näppyä ja silloin laitan yöksi paksun kerroksen xylidermiä näppyjen yli ja aamulla ne ovat jo pienentyneet ja tämän kun toistaa niin katoavat kokonaan.
      Veikkaan että xyliderm estää pöpjen riehumista iholla ja lisäksi koska se on tuollainen geelimäinen niin se suijaa ihoa kaikelta siltä mikä tuon ihon pinnan ärtymisen ja punoittelun tekee ja rauhoittaa ihoa (pidän omaa xylidermiäni jääkaapissa niin on ihana levittää).

      Mutta. Olen myös tehnyt muutoksia ruokavalioon: sokeri saa silmäkulmanäpyt kyläilemään, huomaan sen koska sorrun silloin tällöin ;) Vehnä taas selvästi saa ihon punoittamaan enemmän. Urheilu on mielestäni turhaan pannassa rosacean uhreilta, sillä minusta se loppupeleissä parantaa ihon kuntoa jos sitä vain hoitaa muutenkin oikein. Punoittelun pelossa voi mennä lenkille viileään ilmaan. Itselläni ei vaikuta punoitukseen mitenkään nyt kun iho on rauhoittunut.
      Ihon pinta ja rakenne on nyt parempi, selvästi kosteutta kudoksissa ja ärtyny iho on rauhoittunut ja joustavan näköinen. Muistoksi jäi verisuonia poskipäihin ja parit arvet näpyistä.
      Tämä on nii yksilöllistä ja yhdelle toimii toiselle ei, mutta tuote on ainakin halpa ja sen saa käytettyä ihon peruskosteutukseen sitten jos ei se rosaceaan autakkaan. Muistakaa myös vedenjuonti ja vähentää sokeria ja vehnää et tarvitse ollenkaan.
      Onnea matkaan.

      • MillaRuusunen

        Aii niin ja unohdin lisätä jännän yksityiskohdan. Aluksi lehahtelin myös maitotuotteista mutta tilanne korjaantui kun vehnä ei ollut kuvioissa. Oma arvaus: vehnä sa suolen niin huonoon kuntoon että se ei kestä maitoakaan. Kun suoli saa parantua, alkaa maito taas sopia.


    • SangenIkäväVaiva

      Minulla alkoi tämä sairastelukierre perioraalidermiitistä. Olen syönyt kaksi kolmen kuukauden pituista tetrasykliinikuuria. Enään en haluaisi niitä syödä.
      Nyt on sairauden kuva muuttunut ruusuksi. Kyllä harmittaa. Olen tutkinut ruokavaliotani, ja kokeillut jättää pois milloin mitäkin. Ei ole ollut sanottavammin apua. Olen kokeillut viljojen pois jättämistä, mutta se aiheuttaa valtavaa ummetusta. Syön kauraa ja jonkin verran ruista. Vehnää tosin en ole syönyt kohta vuoteen muutamaa kertaa lukuunottamatta. Jouluna tuli syötyä vähän.
      Maitotuotteitakin olen tutkinut, eikä niiden pois jättämisestäkään ole ollut mitään apua. Maitotuotteista syön vain AB- jogurtteja ja -piimää.
      Ihotautilääkärin määräämistä kalliista voiteista ei ole ollut apua, päin vastoin. Iho vain ärsyyntyy esim. Rosazol voiteista. Sain sen jälkeen Elidel voidetta, mutta sekään ei sovi. Iho vain pahenee, tulee valtava kutina ja paukamia. Iho on kuin nokkosella hakattu. Lisäksi poskien punaisuuteen minulla on Mirvaso voide, joka auttaa punaisuuteen. Se on tehokas, mutta kauhean kallis. 30 grammaa voidetta maksaa yli 60 euroa. Eikä siitä saa edes kelakorvausta.
      Ainoa voide mitä ihoni sietää on Humektan perusvoide. Siinä ei ole yhtään rasvaa, vain kosteutta eli vettä. Otsonoitua oliiviöljyä en ole vielä kokeillut. Tarkoituksena on tilata sitä. Sitä ei kai saa normikaupoista.
      Olen nyt jättänyt kahvin juonnin kokonaan pois. Katsotaan auttaako se lehahteluun ja kuumotuksia. En ole käynyt saunassakaan moneen kuukauteen. Lämpö on pahasta, samoin viima. Alkoholiakaan en absolutistina käytä. Enkä tupakoi.
      Aina sanotaan, että ruusuiholla ei ole komedoja, mutta minulla on niitä. Niitä tulee kuin sieniä sateella. Kysyin viimeksikin ihotautilääkäriltä, onko minulla kenties jokin muu kuin ruusu, esim. aikuisiän akne. Hänestä se on ruusu. Kai sitä pitää häntä uskoa.
      Olen huomannut, että hellä desinfiointi Neo-Amiseptilla silloin tällöin hillitsee märkäpäiden tuloa. Minulla on rasvainen iho, eli se ei kuivata liikaa. Kuivaihoiselle tämä ei varmaankaan sovi.
      Niin, ja olen ottanut lisäksi Himalajan suolasaippuan kokeiluun.
      Tämä on kyllä mitä pirullisen ihosairaus. Ainakin minulla se vaikuttaa sosiaaliseen elämääni. Aina ei viitsi punanaamaisena lähteä ihmisten ilmoille. Meikkiäkään ei voi aina laittaa, koska se vain pahentaa tilannetta. Iho kun on niin kosketusarka.
      Minulle tämä on erittäin tragikoomista, koska olen ammatiltani kosmetologi, joten tiedän ihon hoidosta kyllä kaiken. Ja ihonhoitoaineista. Siis tragikoomista siinä mielessä, että osaan kyllä hoitaa muita, mutta en itseäni!

    • 15vuotta

      Terveellinen syöminen ja paljon nestettä..puhdistaa ja huuhtoo elimistöä ja samoin ihoa. Terveet elämäntavat. Ihoa ei saa tukkia liian raskailla voiteilla. Argan ihoöljy on osoittautunut hyväksi, samoin spiruliina jauhe ja sitruunaa veteen päivittäin juon kannullisen. Syömisellä on iso merkitys. Ruusufinnini on aina poissa kun noudatan terveellistä elämäntapaa. Alkoholi, käristetyt ja rasvaiset ruuat, liika mausteet, suklaa, juusto kohtuudella mutta nyt heitin pois kun ruusufinni taas pahana. hyvä puhdistus. Peittämään joudun ja paras peite on ollut Joe Blascon meikkipuuteri. ei ärsytä. Himalajan suolavettä kasvoille ja valkosipulilla näppyjen päälle hieronta, koska valkosipuli tappaa tehokkaasti bakteereja.

    • kokeiltu

      Emäksisöidytä elimistösi ja anna sille happea ....oikeita ruokia syömällä, liikunnalla...ruusufinni pysyy poissa ! Elimistön PH-tasapainolla on merkitystä. Vitamiinit, hivenaineet, kuonat pois niin kun suolisto on hyvässä kunnossa, on ihokin.

    • SangenIkäväVaiva

      Ruokavalioni koostuu vain puhtaista raaka-aineista. Teen ruokani aina itse, en käytä minkäänlaisia eineksiä enkä prosessoitua ruokaa. Syön paljon kalaa, vihanneksia, juureksia, päivittäin itse poimittuja marjoja, jonkin verran hedelmiä. En laita kiisseleihinkään ollenkaan sokeria, enkä muutenkaan syö sokeria.
      Lihaa syön erittäin vähän, ja ainoastaan itse metsästettyä hirveä ja lintuja. En syö kaupan lihaa, joten syömäni lihat ovat niin puhtaita kuin vain mahdollista. En syö minkäänlaisia makkaroita, ja juustoakin satunnaisesti.
      En juo enää kahvia, ainoastaan vihreää teetä. Ruokajuomana on vesi.
      Maitotuotteista käytän vain AB-piimä ja AB-jogurtti. Vettä juon paljon, myös sitruunavettä.
      Viljoista syön kauraa ja jonkin verran ruista, jotta vatsa toimisi. Pullaa tai makeita leivonnaisia en syö lainkaan.
      Lisäksi otan sinkkiä, seleeniä, b-vitamiinia, d-vitamiinia purkista. Vehnänalkioöljystä saan vielä e-vitamiinia, joka on tärkeä ihovitamiini.
      Voimakkaita mausteita en käytä. Ja muitakin mausteita todella vähän. Tykkään ruokien omista mauista, en edes pidä tulisista tai voimakkaasti maustetuissa ruumista.
      En syö makeisia ollenkaan, joskus jouluisin saatan syödä muutaman konvehdin.
      Lisäksi minulla on aurinkoihottuma, monimuotoinen valoyliherkkyys, villa-allergia, valkojäkälä, allerginen nuha, kilpirauhasen vajaatoiminta ja nivelrikko.
      Ja mikä merkillistä, sisarellani on täysin samat ihosairaudet! Ainoastaan sairautemme eroavat siinä, että hänellä on punajäkälä kun minulla on valkojäkälä.
      Minun ja sisareni ruokavaliot poikkeavat toisistaan. Joten tässä "tutkimuksessa" ruokavaliolla ei ole merkitystä!
      Olenkin tullut siihen lopputulokseen, että olemme saaneet nämä sairaudet geeneissämme. Ei tätä muuten voi selittää. Molemmilla vanhemmilla oli kasvoissa hyvät ihot. Isällämme oli todennäköisesti vartalolla psoriasis ja muutamia muita allergioita mm. hengitystieallergia.
      Veljillämme on yhdellä allerginen nuha ja kilpirauhasen vajaatoiminta, toisella veljellämme on astma ja kolmannella veljellämme on psoriasis.

    • SangenIkäväVaiva

      Olen vaihtanut kahvikerman ja puuromaitoni karrageeni (E407) vapaisiin luomutuotteisiin. Jo päivä ilman punoitusta! Tuntuu siltä, että voiko tämä olla tottakaan! Varokaa karrageeniä! Se on kaiken pahan alku ja juuri! Käykää lukemassa Antti Heikkilän blogista.
      Ps. En osannut linkittää, mutta kyllä te löydätte sen.

    • Jamppa111

      Terve taas! Olen nyt kokeillut kaksi kuuria Soolantra-voidetta. Ensimmäisen parin päivän aikana tuntui, että iho meni huonommaksi mutta kuukauden jälkeen iho oli huomattavasti parantunut. Ei enää suuria paiseita. Tuo toimii minulla tosi hyvin. Käytän Soolantraa iltaisin kunnon kasvojen pesun jälkeen otsalle, poskille, nenälle sekä leukaan, n. herneen kokoisen truuttauksen joka alueelle. Soolantraa täytyy käytää kuuriluontoisesti. Ensimmäinen kuurini kesti sen maksimiajan eli 4 kk:tta jonka aikana ihoni oli todella hyvä, verattuna siitä mitä se joskus oli.

      Olen tullut siihen tulokseen että suurimpia naaman räjäyttäjiä ovat ainakin minulla VEHNÄ. Syön joskus työpaikan ruokalassa leivänkin niin muistan sen seuraavana päivänä naamassa. Näin on lähes joka kerta. Koitan vältellä siis vehnää loppuun saakka. Toinen mikä minua itseäni ihmetyttää, on runsas C-vitamiinin vaikutus ihoon. Luulin ,että C-vitamiini auttaisi nimenomaan ihon hyvinvointiin mutta itselläni on aivan päinvastainen. Naamani suorastaan räjähtää kun syön runsaasti mandariineja, appelssiineja ja kiiwejä. Se suorastaan harmittaa, koska kyseiset hedelmät ovat terveellisiä. Juttelin asiasta ihotautilääkärini kanssa, eikä hän ollut törmännyt kyseiseen ilmiöön koskaan.

      Antibiootteja en käytä enää koskaan. Suolistoni on ollut sekaisin 2,5 vuotta sitten syötyjen kuurien takia, ja on toipumassa vasta nyt, toivottavasti.

      Suosittelen tuota Soolantraa. Itselläni naama parantunut 85%, muutamia yksittäisiä paukamia lukuunottamatta.

      Haluaisin tietoa laserista, jolla hoidetaan pinnallisia verisuonia?? Oisko jollain kokemusta, hintaa, toimivuudesta?? Itselläni nenän päässä paljon pinnallisia verisuonia, jotka tekevät nenänpäästäni 24/7 punaisen. Siihen en ole löytänyt vielä ratkaisua, mutta entäpä tuo laser??

      Tsemppiä kaikille kohtalotovereille! Ja toivotaan että läpimurto lääketieteessä tulisi joskus tähänkin vaivaan!

    • Jamppa111

      Olisko jollain tietoa/kokemusta pinnallisiin verisuoniin parantavasta laserhoidosta? Olisin todella kiitollinen. Hintaa ja paikkaa, toimivuus yms.

      Kiitos!

    • 1.Kalle

      Ruusufinniin, mikä minulla oli levinnyt otsaan, nenään ja sen ympäristöön auttoi reseptivapaa Rosazol-voide.
      http://rosazol.fi/

    • loop123

      Kärsin tästä sen verran pahasti, että menin yksityiselle ihotautilääkärille joka määräsi Rosazolin ja jotain sisäistä lääkettä (jonka nimeä en muista), käski kokeilemaan ensiksi vain voiteella. Se poisti finnit, mutta punoitus jäi.

      Ostin apteekista sinkkivoidetta joka on tarkoitettu punoitukseen ja ihottumaan jne, ja se tepsi nopeasti, suurin osa punoituksesta lähti ja iho on nyt jo HUOMATTAVASTI paremmassa kunnossa. Ei voi kun suositella, tuo sinkkivoide on myös halpaa kuin mikä.

      Tsemppiä kaikille, mulla toimi tämä.

      • loop123

        pitää vielä lisätä, että lääkäri kielsi liiallisen pesemisen normaalisaippuoilla esim. suihkun yhteydessä ja että kasvoni on lähes täysin kunnossa nyt näillä keinoilla (kokeilin kaikennäköistä hoitoa).


    • Henkiyhteys.parasta

      Terveyteni romahti n. 15 vuotta sitten homeasunnossa, ja sen seurauksena sain rosacean lisäksi nivelvaivoja, vatsavaivoja ym. Lääkärit eivät hoida homeista sairastuneita, minulle määräsivät antibiootteja ja kortisonia, joista kummastakaan ei ollut mitään apua ja kortisonin antaminen rosaceaan on ollut hoitovirhe. Lääkäri diagnosoi rosacean vasta pari vuotta sitten, aiemmin lääkärit hoitaneet atopiana ja allergisena ihottumana. Rosacea se on ollut alusta pitäen.

      Minulla siihen liitty naaman punoituksen lisäksi kivuliaisuutta, hilseilyä, silmätulehdusta, ylähengitysteiden oireilua ja pahimmillaan punoitus leviää selkään, olkapäihin ja rintaan, samoin kipu. Olen itse hoitanut itseäni ja onnistunut siinä paljon lääkäreitä paremmin.

      Lääkärit eivät välitä.

      Olen huomannut että tässä taudissa on vaiheita. Jossakin vaiheessa iho hyötyy rasvasta, merkillä ei välttämättä kauheasti väliä, ja sitten taas toisessa vaiheessa se ei siedä edes rosacean hoitoon tarkoitettua voidetta, vaan ärtyy tulipunaiseksi ja todella kivuliaaksi mistä tahansa. Silloin ainoa hoito on kuuma vesi (ja mahdollisesti saippua).

      Rosacean aiheuttama silmätulehdus hoituu parhaiten kuumalla vedellä.

      Lisäksi lepoa tarvitaan. Auringossa hikoilu on pahinta, varsinkin yhdistettynä pölyyn, joten monetkaan työtehtävät eivät sovi tähän tautiin.

      Olen ollut erilaisilla gluteenittomilla ym dieeteillä pitkiä aikoja, ja ne ovat jossain määrin lieventäneet oireita, mutta omalla kohdalla ratkaisevin parannus kaikkiin oireisiini on ollut homealtistusten välttely. Homerakennuksessa käynti voi laukaista myös rosacean ja sen paraneminen on hidasta.

      Niveloireisiin on auttanut parhaiten opti-msm, terapeuttinen annos 3 rkl päivässä, nykyään käytän enää 1 rkl. Lisäksi rasvoja, pähkinöitä, kalanmaksaöljyä, siemeniä, oliiveja, kalaa paljon, vain vähän hiilihydraatteja ja sopivasti alkoholia jotta mieli pysyy virkeänä. Itseään kiduttamalla ei auta itseään. Mutta kohtuus tulisi olla karkinsyönnissäkin. Masentunut mieli saa juomaan alkoholia ja syömään karkkia eli tankkaamaan ylen määrin sokeria, ja se ei asiaa auta, mutta masentunutta mieltä on pakko hoitaa, muuten kuolema korjaa.

      Lääkäreiltä kun en ole apua saanut, niin ainoa avun antaja on ollut Jumala. Jumalalta kun kysyn, mitä tänä päivänä teen asialle, Jumala vastaa asianmukaisesti, aina en vain usko sitä, ja kun iho huutaa kuivuuttaan kivuliaana ja Jumala sanoo "ei rasvaa, ei mitään", ja minä tungen kuitenkin rasvaa naamaan, niin seuraukset ovat joka kerta ikävät, entistä pahempi punoitus ja kipu. Jumalalta tulee totuus ja siihen pitäisi uskoa.

      Olen kuitenkin hengissä ja sehän on hyvä asia. Kivut ovat siedettävissä, edellyttäen että ei tarvitse mitään tehdä eikä minnekään mennä. Työttömyydessä on hyvätkin puolensa, kun joutuu elämään tällaisten vaivojen kanssa. ¤

      • Anonyymi

        Reseptittä apteekissa myytävät Rosazol on minulle ollut hyvä voide.Väkevät mausteet kuten esim.chili on myrkkyä minun Ruusufinniin.


    • Piiquli

      Minulla puhkesi ruusufinni kun jätin vuosikymmenien jälkeen e-pillerit pois 42-vuotiaana (aloitin heti uudellen eli vain kuukauden tauko). Ihotautilääkärin mukaan pillerien poisjättö ei ruusufinniä aiheuttanut, gynekologin mukaan on ilmiselvää että se aiheutti! Minulla on couperosa. Lääkäri määräsi Rozazolia ja Skinoren voiteita, ja ne auttoivatkin. Jossakin vaiheessä alkoi tulla sinne tänne pienen pieniä märkäpää-näppyjä ja muutamia erehdyin puristelemaankin, mutta Siperia opetti että näpyt kannattaa jättää rauhaan... Ystäväni 65v.äiti kärsii ruusufinnistä ja vannoo otsonoidun oliiviöljyn nimeen, joten päätin kokeilla. Yllätyin iloisesti, on auttanut minulla melkeimpä ihmeparantumisen verran!Olen ostanut tuotteen Ruohonjuuresta, PUR03 skin rescue salve. Hinta n.20e.Todella öljyistä tavaraa, laitan illalla tms.kun en ole lähdössä ihmisten ilmoille. Säilytän huoneenlämmössä jolloin tuote löllöä ja helppo levittää. En laita päivittäin, jos näppytilanne ei ole päällä.
      Mutta uskomatonta on minusta se, että omalla kohdallani 2 erikoislääkäriä (ihotauti ja gynekologi) väittivät taudin puhkeamisesta ihan päinvastaista! Siksi mielestäni hyvä että me "maallikot" joita asia koskee, jaamme omia kokemuksia.

      • Kertaheittonen

        Kun finni puhkeaa niin silloin mätä tulee ulos ja asia on parantunut.
        Turha siinä sen jälkeen on mitään puuroja tai gynekologeja vaivata saatikka maksaa jostain kiinalaisesta rotanmyrkystä.


      • Törppöläinen
        Kertaheittonen kirjoitti:

        Kun finni puhkeaa niin silloin mätä tulee ulos ja asia on parantunut.
        Turha siinä sen jälkeen on mitään puuroja tai gynekologeja vaivata saatikka maksaa jostain kiinalaisesta rotanmyrkystä.

        Kun finni puhkeaa ja mätä tulee ulos...asia ei todellakaan parane sillä! Kiitos muille samasta vaivasta kärsiville järkevistä kommenteista ja hoitovinkeistä!


    • TosiKiitolllinen

      Ruusufinniin: OTSONOITU OLIIVIÖLJY ja hoida suolistosi kuntoon esim. REGULATPRO:lla, koska niillä on yhteys. Olen sairastanut 20 vuotta ja tapellut ruusufinnin,nikkeliallergian ja nokkosihottuman kanssa. Nyt ilman lääkekuureja ollut jo kauan ja ilman apteekin voiteita ! Kannattaa kokeilla ja jäädä käyttäjäksi :) Lämpimästi suosittelen !

    • Jamppa11111

      Moi kohtalotoverit. Itsellä ollut ruusufinni kohta 6-vuotta. Hyviä sekä todella huonoja hetkiä Ruusufinnin kanssa. Itsellä puhkesi finni uudestaan todella ärhäkkäänä etelän reissun jälkeen. En saanut sitä kuriin normaalilla lääkitykselläni (Soolantra) millään. Kunnes luin jutun VEDESTÄ ja miten se vaikuttaa ihoon. Aloin siis juomaan vettä. Join vettä melkein 30min välein, niin että virtsa on aivan valkoista. Jäljet huomasin jo seuraavana päivänä. Finnini alkoivat olemaan yhdessä päivässä ns. kypsiä. Jatkoin veden juomista ja ihmeitä tapahtui jo 3-4 päivää tämän jälkeen. Naama aivan normaali, pieniä, yksittäisiä Rfinnejä lukuunottamatta. Olen nyt litkinyt vettä 4vkoa ja sen aikana naamaani ei ole tullut ainuttakaan ns. normi finniä.

      Kokeilkaa joku tätä "reseptiä". Haluan tietää onko tästä oikeasti jotain hyötyä vai onko tämä taas sellainen kausi ettei ruusua kylässä näy.

    • Jamppa11111

      Ja edelliseen halua vielä lisätä että VEHNÄJAUHOT olen jättänyt melkein kokonaan pois. Minulla ainakin aiheuttaa naamassa suuria finnejä

    • Hepsu58

      Minulla on auttanut lääkärin määräämä Soolantra-voide. Iho aika hyvässä kunnossa. Toki pitää välttää esim. fetajuustoa. Saunassa olen käynyt ja alkoholia olen nauttinut jonkin verran ja silti tuo voide on pitänyt ruusufinnin kurissa. Mieli kohentunut, kun löytyi lääke tähän inhottavaan asiaan.

    • Rosaca

      Älkää antibioottia vetäkö ku karkkia, 2 v. Ja suolisto alkaa palautua antibiooteista.. Hunaja naamio, kurkumaa, havu uutejuomaa ja kookosöljy sekä paljon c-vitamiinia näillä lähtee ja itsellä oliaika pahana kun en uskaltanut ulos mennä pahimpina päivinä sekä ajoittain kärsinyt n. 10v mutta ei enään :) 30.v mies olen syönyt biotteja ja roacuttanin kuurin aina tuli takas kunnes viljat, gluteeni ja tupakki yms prosessoitu ruoka pois. Vaikka ei kaikille toimis niin voit paremmin.

    • Ihotautilääkärille

      Kotikonstit saattavat jonkun iholla hetken toimia ja toisella taas pahentaa tilannetta, ihoja on erinlaisia ja kaikille ei todellakaan sama ratkaisu toimi.
      Oma suositus on mennä vain suoraan ihotautilääkärille ja hänen kanssaan saatte taatusti ihon hyvään kuntoon!
      Itse yritin epätoivoisesti monta vuotta kotikonstein saada ihoa hyvään kuntoon, sain vain hyvin pieniä ja lyhyt kestoisia tuloksia aikaan, lopulta menin ihotautilääkärille ja sain oikeasti uuden elämän sieltä, enään ei tarvitse hävetä! Harmittaa vain että en aikasisemmin mennyt..

    • Ihotautilääkärille

      Tosiaan antibiootti kuuria en suosittele, sillä tulokset kestävät vain tasan sen aikaa kun antibiootteja syöt. Oma lääkäri laittoi suoraan roa kuurille ja useimmilla se parantaa tästä "taudista" lopullisesti eroon!

    • Stressierkki

      Halusin lisätä tähän ketjuun itselläni toimineen tuotteen ruusufinnin hoidossa, jos joku toinenkin vaikka saisi siitä avun. Suomalaisella Ekopharma-merkillä on rosacea-hoitogeeli (n.20e), jonka avulla olen saanut kasvojeni ihon paranemaan huomattavasti. Kuten useissa vastauksissa onkin painotettu, sopivan ruokavalion löytäminen on toki minunkin kohdallani ollut isossa osassa. Vaikuttaa siltä, että mitä paremmassa kunnossa suolisto on, sitä helpompi on ihonkin tilanne. Omalla kohdallani tuo sopiva ruokavalio tarkoittaa kaiken liikaa kuumentavan vähentämistä, esim. chilit, muut pippurit, tomaatti, paprika, sipuli, valkosipuli, suklaa, punaviini jne. Pesuaineina ja kasvovoiteina käytän herkälle iholle suunnattuja luonnonkosmetiikan tuotteita, jotka eivät sisällä alkoholia, vahvoja hajusteita tai kovia peseviä ainesosia. Lisäravinteista käytän päivittäin maitohappobakteereja ja suihkemuotoista monivitamiinia, D:tä ja magnesiumia. Yleisen stressaamisen ja stressitason laskeminen (sikäli kun siinä onnistuu) ja elämän rauhoittaminen (tähän ei tietenkään jokaisella jokaisessa elämän vaiheessa ole mahdollisuutta) ovat myös tuntuneet helpottavan tilannetta. Tsemppiä kaikille :)

    • loop123

      Yliopiston Apteekissa myyjä suositteli

      Rosazea-voide (hoiti "ruusunäppylät", meni viikkoja)
      Basiron AC 5%-geeli (hoiti isommat finnit, ihmetavaraa, täysin puhdas iho parissa päivässä)
      Avène Skin Recovery Cream (hoiti loput punoituksesta, ihmetavaa tämäkin, pari päivää meni)

      Siinä sellaisia uusia aseita, että on kumma jos ei noilla lähde. Itse en voisi olla tyytyväisempi (ja tämä ei todellakaan ole mikään mainos). Mitkään kokeilemani luonnontuotteet ei ikävä kyllä auttaneet ollenkaan.

      • Anonyymi

        Kuuluuko noita kaikkia siis käyttää yhtäaikaisesti?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuuluuko noita kaikkia siis käyttää yhtäaikaisesti?

        Voisiko joku vastata


    • suosittelen

      Minulle auttoi ainoastaan Bellavita A-vitamiinivoide. Saa apteekista. Toimii.

    • Sitäsattuu

      Isotretinoiinia kuurin söin 2010 ja sen jälkeen ei ole ollut ruusufinniä. Kova kuuri mutta auttoi. En tiedä johtuuku siitä kuurista mutta kuivalla kelilla tahtoo silmät kuivua.

    • Anonyymi

      Oracea 40mg auttaa heti ja on toimiva antibiootti.

    • Anonyymi

      Tuli viime syksynä kun sain hormonilaastarit (ei sis keltahormonia)mutta ilman niitä en pärjää:( antib. pysyi muutaman viikon pois kunnes taas. tosin steressiä välillä. olen 48v. nainen. pari tulee aina kerralla otsaan ja nyt tuli leukaan pahkura. rosa-voiteella ole paljoakaan vaikutusta betadinea auttaa tappaa bakteerit ja tein niin radikaalisti että puristin "puhtaaksi" ja laitoin paljon betadinea niin toimi. sa kuivasi sen. en polta enkä juo syön paljon marjoja ja syön todella vähän lihaa, mutta makea maistuu:( onko kukaan kokeillut kuusenpihka-salvaa?

    • Anonyymi

      Rosazol paras

    • Anonyymi

      Oman kokemuksen mukaan ihonhoitotuotteiden ja esim. sinkkivoiteen käytön lisäksi on tosi tärkeää tietää, mikä itsellä laukaisee oireet (esim. sauna tai aurinko). Lisäksi ruusufinnillä on yhteys suoliston hyvinvointiin ja erilaisiin ruoka-aineisiin, kannattaa käydä lukemassa ruusufinnin oireita lievittävästä ruokavaliosta esimerkiksi täältä: https://wellea.fi/ruusufinni-ja-ruokavalio/

    • Anonyymi

      http://kr12.opsarang1.com/ Pool salon, office, rest hotel, Gangnam pool salon, Gangnam office, Gangnam rest hotel,
      Gangnam gunma, Gangnam massage, Gangnam business trip, Gangnam kiss room, Gangnam cafe

    • Anonyymi

      https://오피사랑.com/ Pool salon, office, rest hotel, Gangnam pool salon, Gangnam office, Gangnam rest hotel,
      Gangnam gunma, Gangnam massage, Gangnam business trip, Gangnam kiss room, Gangnam cafe

    • Anonyymi

      https://opsarang.com/ Pool salon, office, rest hotel, Gangnam pool salon, Gangnam office, Gangnam rest hotel,
      Gangnam gunma, Gangnam massage, Gangnam business trip, Gangnam kiss room, Gangnam cafe

    • Anonyymi

      Jos jotain lääkettä kirjoitetaan niin usein se on juuri sille ihmiselle sopiva, kun niissä lääkkeissäkin on aina se että yksi sopii yhdelle toinen toiselle .
      Kyllä lääkäri yleensä tietää mikä lääke on paras . Miksi yleensä vahtaat netistä mitään lääkkeitä, sillä sinulle on kirjoitettu lääkkeet ainoastaan sinun vaivaasi sopivina ja otettu huomioon miten kauan vaiva on ollut. Joten en menisi sinuna vaihtelemaan mitään.
      Yleensä näissä lääkkeissä on sama sisältö mutta eri nimi riippuen siitä missä se on valmistettu .

    • Anonyymi

      Heippa!

      Ajattelin tulla kertomaan oman parantumistarinani. Takana vuosikausia jatkunut tappelu ruusufinnin kanssa ja kaikki mahdottomat ja mahdolliset lääkärin konstit on käyty läpi. Ystävä vinkkasi sellaisesta kuin Karin havupuu-uutejuoma, löytyy ihan k-marketin hyllyltä eli ei ole mikään salainen "tilaa täältä monen mutkan kautta"-tuote.

      Olin tosi skeptinen enkä uskonut vähääkään koko asiaan, mutta keinot oli niin loppu että päädyin siihen että ei se mitään ota jos ei annakaan ja aloin ottamaan juomaa tyhjään mahaan aamuisin yhden desin.

      Kuukauden jälkeen ruusufinni oli todella hävinnyt ja jo viikon käytön jälkeen tilanne selvästi parempi. Nykyään otan uutetta puolisen desiä joka aamu koska en uskalla lopettaa vielä ja ei tuosta haittaakaan ole.

      Netistä löytyy kokemuksia ruusufinnin hoidosta tuon kanssa, suosittelen tosi lämpimästi tutustumaan ja kokeilemaan vaikka vähän huuhaalta saattaa kuulostaa, omalle kohdalle tämä toi avun ja rahallinen sijoitus oli olematon niihin kaikkiin hoitoihin nähden mitä tähän mennessä olen turhaan läpikäynyt.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      59
      3087
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      545
      2942
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      37
      2135
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      1962
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1805
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      304
      1771
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1522
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      99
      1257
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1208
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1162
    Aihe