Laskutushommat on saatu hallintaan, ja laskut lähtee jo uudella 25,5% ALV:llä asiakkaille. Kirjanpito on pidetty ATK-ohjelmalla vuosikausia itse. Sen kanssa on nyt vielä hiukan pohdittavaa, että kuinka uusi 25,5% ALV pitää siellä käsitellä.
Viimeksi kun ALV muuttui 23%:sta 24%:iin, se tapahtui vuodenvaihteessa. Silloin oli helppoa vaan uudelle tilikaudelle muuttaa kirjanoito-ohjelmassa 23% kirjanpidon tili 24% nimiseksi.
Nyt arvonlisävero muuttuikin hankalasti kesken tilikauden, syyskuussa. Järkeilen asiaa niin, että ilmeisesti pitää perustaa kokonaan uusi tili tuolle ALV-25,5% myynneille, koska ei sitä vanhaa 24% tiliäkään voii kesken tilikauden lopettaa.
Pitääkö kirjanpitoon lisätä uusi tili ALV-25% myynneille?
6
205
Vastaukset
- Anonyymi
Tilitoimisto tuollaiset asiat hoitaa. Niitten siellä luulisi tietävän, että kuinka tällainen muutos helpoimmin tehdään.
- Anonyymi
Niin mutta aloittajan kertoi että kirjanpito tehty itse 😅 Sehän on selvä että tilitoimistot tietää.
- Anonyymi
Mitä muuten yrittäjä hyötyy itse tästä Alvin keräämisestä valtiolle. ?
- Anonyymi
Oma PC:llä pyörivä ATK-ohjelmani suostui ottamaan sisäänsä sinne laittamani uudet kirjanpidon tilinumerot ALV-25.5% myynneille.
Ohjelma on parikymmentä vuotta vanha, Onneksi se ei alkanut nikottelemaan ALV-prosentissa olevasta ulimääräisestä pilkku-merkistä.
Ainakin alustavasti tuntuu siltä, että kirjanpidon ja tilinpäätösajon laskenta toimisi niin kuin opitääkin. - Anonyymi
Datamike 31 -ohjelmassa on alv nn -> 25.5 automaattinen muuntotoiminto. www.datamike.fi
- Anonyymi
Mitähän toikin tarkalleen tekee automaattisesti? Aikaisemmin oli 3 eri ALV-tilitasoa kirjanpidon tilikartoissa, ja nyt täytyi loppuvuoden ajaksi lisätä neljäs tili 25,5% ALV:lle.
Kun uuden tilikauden aloittaa, tuon väkisin mukaan ympätyn neljännen ALV-tilin saa heivata roskiin. Palataan takaisin kolmeen tiliin, jossa 24% ALV-tili on lopullisesti korvautunut 25,5% tilillä.
Epäilen, että Datamike noita molempia tekisi, helposti ymmärrettävällä tavalla ja logiikalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1107197- 474986
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa562821Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän52328Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101328Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j1861250Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell921063Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai283945Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä30876Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?179850