Laskutushommat on saatu hallintaan, ja laskut lähtee jo uudella 25,5% ALV:llä asiakkaille. Kirjanpito on pidetty ATK-ohjelmalla vuosikausia itse. Sen kanssa on nyt vielä hiukan pohdittavaa, että kuinka uusi 25,5% ALV pitää siellä käsitellä.
Viimeksi kun ALV muuttui 23%:sta 24%:iin, se tapahtui vuodenvaihteessa. Silloin oli helppoa vaan uudelle tilikaudelle muuttaa kirjanoito-ohjelmassa 23% kirjanpidon tili 24% nimiseksi.
Nyt arvonlisävero muuttuikin hankalasti kesken tilikauden, syyskuussa. Järkeilen asiaa niin, että ilmeisesti pitää perustaa kokonaan uusi tili tuolle ALV-25,5% myynneille, koska ei sitä vanhaa 24% tiliäkään voii kesken tilikauden lopettaa.
Pitääkö kirjanpitoon lisätä uusi tili ALV-25% myynneille?
6
219
Vastaukset
- Anonyymi
Tilitoimisto tuollaiset asiat hoitaa. Niitten siellä luulisi tietävän, että kuinka tällainen muutos helpoimmin tehdään.
- Anonyymi
Niin mutta aloittajan kertoi että kirjanpito tehty itse 😅 Sehän on selvä että tilitoimistot tietää.
- Anonyymi
Mitä muuten yrittäjä hyötyy itse tästä Alvin keräämisestä valtiolle. ?
- Anonyymi
Oma PC:llä pyörivä ATK-ohjelmani suostui ottamaan sisäänsä sinne laittamani uudet kirjanpidon tilinumerot ALV-25.5% myynneille.
Ohjelma on parikymmentä vuotta vanha, Onneksi se ei alkanut nikottelemaan ALV-prosentissa olevasta ulimääräisestä pilkku-merkistä.
Ainakin alustavasti tuntuu siltä, että kirjanpidon ja tilinpäätösajon laskenta toimisi niin kuin opitääkin. - Anonyymi
Datamike 31 -ohjelmassa on alv nn -> 25.5 automaattinen muuntotoiminto. www.datamike.fi
- Anonyymi
Mitähän toikin tarkalleen tekee automaattisesti? Aikaisemmin oli 3 eri ALV-tilitasoa kirjanpidon tilikartoissa, ja nyt täytyi loppuvuoden ajaksi lisätä neljäs tili 25,5% ALV:lle.
Kun uuden tilikauden aloittaa, tuon väkisin mukaan ympätyn neljännen ALV-tilin saa heivata roskiin. Palataan takaisin kolmeen tiliin, jossa 24% ALV-tili on lopullisesti korvautunut 25,5% tilillä.
Epäilen, että Datamike noita molempia tekisi, helposti ymmärrettävällä tavalla ja logiikalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2496400
Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m284477- 982905
- 412287
- 332082
- 562046
- 1091860
- 221759
- 271562
Pitihän se arvata, että kasvavat puolustusmenot
halutaan rahoittaa työtä tekevien oloja kurjistamalla. Nyt ehdotetaan arkipyhien poistamista. Seuraavaksi tulee ne kuusi2311501