Lääkäri kieltäytyi suosittelemasta leikkausta

Anonyymi-ap

Minulla on sydänvika ja muutama läppä vuotaa. Leikkauksella ne voitaisiin korjata. Tosin kyseessä olisi avosydänleikkaus, koska aortan puolella olisi myös vahvistettava alue.

Kardiologi sanoi kuitenkin suoraan että hän ei tule suosittelemaan leikkausta. Syynä on lihavuuteni, pituus 175, paino 155. Lisäksi tupakoimattomuus on ehdoton edellytys. Minä olen polttanut 45 vuotta askin päivässä.

Sanoin herralle että no annetaan sitten olla. Kun olin poistunut sisätaudeilta, menin lähimpään pubiin ja otin oluen. Istuin pöytään miettien maailman menoa. Olen kuitenkin jo sen ikäinen, että kivuttomaksi ja uudeksi minua ei kirurgikaan saa. Minulla ei montaa vuotta ole jäljellä, kyse on siitä, miten haluan ne viettää.

Kardiologi oli oikeassa, avosydänleikkaus on aina riski. Minä jätän tuon riskin ottamatta, pitäköön saksikäsi-purra eläke-euroni, niitähän se himoaa. Loppu tulee kaikille aikanaan. Leikkaus saattaisi pidentää elämääni muutamalla vuodella, mutta kuinka suuri on parannus verrattuna nykyiseen. Kauhea, osin ehkä vaarallinen laihdutus olisi edesä, lisäksi tupakasta on tullut minun mielenterveydelleni tärkeä osa, se antaa tauon, aikaa toipua kiireen keskellä. Saattaa tuntua nyky-muodissa jopa sairaalta ajatukselta, mutta minä en luovu tupakasta.

Teen tässä tän kirjoituksen jälkeen vielä elvytyskiellon ja hoitotahdon, kiellän myös kaikkien tietojeni luovuttamisen yhtään mihinkään.

7

231

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Lääkärin mielipiteen ymmärtää koska leikkaus on riski ja voit myös menehtyä itse leikkauksessa. Keho ei vain kestä tuolla painolla juuri mitään ja tupakointi on heikentänyt jo muutoinkin verisuoniston kykyä joustaa ja sitten on keuhkot jotka ovat täynnä mustaa mönjää eli tervaa. Hapetuksen kannalta siis myös iso riski. Heikentynyt verenkiertoelimistö ei jaksa pumpata verta ja toipuminen kaiken kaikkiaan olisi hyvin pitkäaikaista.
      Ja toisaalta jos tupakointi jatkuu se johtaa edelleen sydän- ja verisuoniston tilan huonontumiseen, ateroskeloroosiin eli verisuonet kalkkiutuvat ja tukkeutuvat elleivät jo sitä olleet. Lopulta sairastut sepelvaltimotautiin ja kaikki oli täysin turhaa. Itse asiassa koko leikkauskin jolla olisit saanut muutaman lisävuoden.
      Se nyt vain on näin, avoleikkaus on valtava rasitus elimistölle ja toipuminen epävarmaa. Tuolla elopainolla ja tupakoinnilla on oikeastaan turha odottaakkaan mitään muuta ratkaisua.
      Tupakoinnin voi lopettaa tai ainakin sitä voi yrittää, lääkkeitä siihen on jos tekee päätöksen lopettamisesta. Jos taas ei halua edes kokeilla läkitystä niin se on jokaisen oma asia mutta sitten on turha odottaa mitään muutakaan.
      Tiedätkö mitä tupakointi aiheuttaa sydän- ja verisuonielimistölle ja keuhkoille.?
      Jos huonosti käy sairastut keuhkoahtaumatautiin mikä on yleistä pitkään tupakoivilla. Sairautta ei voi parantaa ja jos sinut olisi leikattu, elämäntapasi aiheuttaa taas roskin sairastua toiseen sairauteen, joten tavallaan kaikki kirurgin työ menee hukkaan ja rahat. Jokainen leikkaus maksaa useita kymmeniä tuhansia euroja, veikkaisin avosydänleikkauksen hinnaksi aika kovan hinnan ja työ menisi hukkaan siksi koska et muuta elämäntapojasi, laihduta ja lopeta tupakanpolttoa.
      Sen sijaan pyydä lääkäriltäsi laihdutuslääkettä, laihdut lääkkeen avulla n.20 kg vuodessa eli parissa kolmessa vuodessa tai jopa lyhyemmässä laihdut normaalipainoiseksi ja voit paremmin itsekin. Sydän jaksaa tehdä työnsä.
      Voit toki itse mennä yksityiselle leikattavaksi mutta veikkaan että leikkaavan lääkärin arvioi täysin samoin kuntosi ja kykysi kestää leikkaus ja toipua siitä. Kukaan ei halua tehdä " turhaa työtä " jos potilas ei välitä itse mistään mitään vaan asenne on " tehkää musta terve siten ettei mun itse tarvitse tehdä yhtään mitään asian hyväksi kuin maata ja olla fleguna"..

      • Anonyymi

        Minun pomoni vaan päätti yhtenä päivänä että nyt on lopetettava tupakin poltto . Ja lopetti kerta heitolla , sai nauttia elämästä sen jälkeen 15 lisä vuotta .
        Mutta jokainen polttaja tietää ettei se ole helppoa eikä ketään laiteta syyllisyyden tunteisiin pitämällään esitystä mustista keuhkoista sun muista tupakin aiheuttamista vaaroista, sillä jokainen tupakki mies tietää kaiken tuon ihan itsekkin ..
        Riippuvaisuus ei lähde sillä että selitetään kovasti asiaa mitä ihminen on varmaan kuullut kyllästymiseen asti.
        Hön ei ole pyytänyt neuvoja silloin niitä ei anneta .hän halusi vaan kertoa oman tarinansa
        Ja se oli ihan realistinen kerronta .jokainen tupakki mies on päättänyt monet kerrat että nyt lopettaa polttamisen , vaan se ei ole helppoa .se on riippuvaisuus sairaus .
        Joten tsemppiä ihmiselle joka rehellisesti kertoi että,tälläisiäkin tilanteita on ihmisillä .Tsemppiä hänelle toivotan .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun pomoni vaan päätti yhtenä päivänä että nyt on lopetettava tupakin poltto . Ja lopetti kerta heitolla , sai nauttia elämästä sen jälkeen 15 lisä vuotta .
        Mutta jokainen polttaja tietää ettei se ole helppoa eikä ketään laiteta syyllisyyden tunteisiin pitämällään esitystä mustista keuhkoista sun muista tupakin aiheuttamista vaaroista, sillä jokainen tupakki mies tietää kaiken tuon ihan itsekkin ..
        Riippuvaisuus ei lähde sillä että selitetään kovasti asiaa mitä ihminen on varmaan kuullut kyllästymiseen asti.
        Hön ei ole pyytänyt neuvoja silloin niitä ei anneta .hän halusi vaan kertoa oman tarinansa
        Ja se oli ihan realistinen kerronta .jokainen tupakki mies on päättänyt monet kerrat että nyt lopettaa polttamisen , vaan se ei ole helppoa .se on riippuvaisuus sairaus .
        Joten tsemppiä ihmiselle joka rehellisesti kertoi että,tälläisiäkin tilanteita on ihmisillä .Tsemppiä hänelle toivotan .

        Lopetin tupakan polton 12 vuotta sitten, heti ensimmäisen sydäninfarktin jälkeen. Lopetin omasta tahdostani, ilman kenenkään kehottamista tai painostusta. Sairaalasta päästyäni murensin jäljelle jääneet savukkeet roskikseen.
        Olen aina ihmetellyt, miksi tupakkalakon aloittamista pidetään vaikeana, sitä helpompaa on vain uudelleen aloittaminen. Itsekin aloitin uudelleen monta kertaa, kunnes päätin lopettaa. Lopettaminen tarkoittaa sitä, ettei aloiteta uudelleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun pomoni vaan päätti yhtenä päivänä että nyt on lopetettava tupakin poltto . Ja lopetti kerta heitolla , sai nauttia elämästä sen jälkeen 15 lisä vuotta .
        Mutta jokainen polttaja tietää ettei se ole helppoa eikä ketään laiteta syyllisyyden tunteisiin pitämällään esitystä mustista keuhkoista sun muista tupakin aiheuttamista vaaroista, sillä jokainen tupakki mies tietää kaiken tuon ihan itsekkin ..
        Riippuvaisuus ei lähde sillä että selitetään kovasti asiaa mitä ihminen on varmaan kuullut kyllästymiseen asti.
        Hön ei ole pyytänyt neuvoja silloin niitä ei anneta .hän halusi vaan kertoa oman tarinansa
        Ja se oli ihan realistinen kerronta .jokainen tupakki mies on päättänyt monet kerrat että nyt lopettaa polttamisen , vaan se ei ole helppoa .se on riippuvaisuus sairaus .
        Joten tsemppiä ihmiselle joka rehellisesti kertoi että,tälläisiäkin tilanteita on ihmisillä .Tsemppiä hänelle toivotan .

        Nin, olen itse polttanut neljä- viisi vuotta enkä tätäkään yhteen menoon vaan lopettanut välillä. Helppoa se lopettaminen ei tietenkään ole, varsinkaan jos on tupakoinut noinkin kauan, mutta kun on päätöksen tehnyt jatko on itsestään selvää. Lopulta tarve tupakoida katoaa, itse en mitään auttavaa lääkitystä käyttänyt. Paitsi 1 mg: n Nicotinell - tabletteja joihin niihinkin tulee riippuvuus.
        Mutta tosiaan nykyään ylipainon pudottaminen ei ole ongelma, siihen on useitakin eri valmisteita olemassa. Ne hillitsevät nälän tunnetta. Painoindeksiksi riittää tuo 30 niin tuolloin jo lääkäri määrää lääkityksen ja tietysti seurannan. Pahoinvointia esiintyy mikä vähentää sitä halua syödä.
        Ja tiedän kyllä että ensimmäisenä lääkärit syyllistävät potilaan jos tällä on esim.astma tai hengitysvaikeuksia ja se todella on ärsyttävää. Astman kohdalla lääkäreillä tuntuu olevan automaattioletuksena että potilas tupakoi. Koska monet astmaatikot tupakoivat, tiedän itsekin muutamia.
        Tunnen myös henkilön jolla on keuhkoahtaumatauti ja hän on tupakoinut ties kuinka kauan , käyttänyt sekaisin Nicotinellia , tupakkaa ja nuuskaa.
        Täysin riippuvainen nikotiinista, mikään ei saa lopettamaan tupakointia. Pitää vain taukoa keuhkoja nikotiinisuihkeilla, tableteilla ja nikotiinityynyillä jotka ovat järkyttävän vahvoja. Tunti tyyny suussa , sitten sylkee sen pois ja laittaa uuden tilalle kun kokee ettei enää vaikuta mitään.
        Päänuppi on jatkuvasti nikotiinipöllyssä. Ihan hirveää elämää. Säälittää kun ei voi millään lopettaa ja ei ole koskaan kokeillut sitä lääkäriltä saatavaa reseptilääkettä.. Vetoaa aina sen kalleuteen mutta ei ymmärrä että itseltä menee joka kuukausi lähes sama summa tupakkaan mitä lääke maksaa. Nyt on niin laiha että vaatteet roikkuu päällä, johtuneeko siitä että on huonot hampaat eikä pysty pureksimaan mitään, syö soseena kaiken. Hirvittävä kohtalo edessä. Keuhkoahtaumatauti aiheuttaa hengitysvaikeuksia ja liman nousua, ei kykene olemaan edes suihkussa kun ahdistaa ja onkin peseytymättömänä pitkiä aikoja.
        Ei voi mitään.
        Joten kyllä - tiedän mistä on kyse.


    • Anonyymi

      Hienoa että olet tehnyt päätöksesi. Tehdyn päätöksen kanssa on helpompi elää kuin jahkailla ja tiuskia päättömästi ympäriinsä. Ymmärrän päätöksesi syyt ja hyväksyn ne. Kukin elää kuten haluaa. Osa täällä saarnaa tupakasta, niin kuin se olisi kaiken pahan alku ja juuri. Ehkä nuorelle sukupolvelle näin opetetaankin, en tiedä.

      Minä tein samantyyppisen päätöksen ortopedin tupakka-ylipaino-saarnan jälkeen. Tein myös elvytyskiellon. Kipulääkityksen sallin, mutta muuten en tahdo tuhansilla euroilla enää terveydenhuoltoa rasittaa. Ortopedi sanoi minulle, että sydänongelmieni takia tekonivel-leikkaus on liian suuri riski, en selviä nukutuksesta. Olkoon sitten niin. Liikkuminen on vähentynyt lähes nollaan, kaupassa vielä jaksan käydä. paino nousee n 3kg kuukaudessa. Sydänongelmilleni en voi mitään, kun on sydänlihassairaudesta kysymys.

      Eli eletään aikamme ja kuollaan pois, valtio iloitsee, säästyy meidän eläke-rahat muuhun käyttöön, vaikka hävittäien ostoon...

    • Anonyymi

      Muutama läppä vuotaa. Muutamaa läppää ei korjata yhdellä leikkauksella, ja yhden tai kahden läpän leikkaaminen ei hyödytä. Lisäksi runsas lihavavuus on iso haitta sekä itse leikkauksessa että toipumisessa, jos selviytyisi leikkauksesta. Lisärasitteena vielä tupakointi. Sydän ei kestä.
      Leikkausta ei siis kannata harkitakaan.

    • Anonyymi

      Lääkäri yrittää säästää kustannuksista, tee valitus Valviraan!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4071
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3418
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2959
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2901
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2234
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2171
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1935
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1930
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1879
    Aihe