Tätä jäin miettimään sen jälkeen, kun eräs toinen autismikirjon ihminen suuttui minulle sen jälkeen kun en hänen mielestään tiennyt asiasta "tarpeeksi". Hänen mielestään ilmeisesti meidän autistien pitäisi tietää autismista paljon ja olla kiinnostuneita siitä, koska meillä itsellä on se. Mutta minulla on itselläni lievä kehitysvamma kun taas hän on keskitason yläpuolella älyltään. Eli hänen on paljon helpompi ottaa ainakin siinä mielessä siitä selvää. Toisaalta hän on selvästi sitä mieltä, että ableismi eli vammaisten ihmisten syrjintä on äärimmäisen paha asia, mutta kuitenkin tuntuu suhtautuvan halveksivaksi siihen, että minä olen lievästi kehitysvammainen.
Pitääkö autistin tietää autismista paljon?
7
395
Vastaukset
- Anonyymi
E i kai hän ollut kaikki tietävänä itseään pitävä Freddiksoni joka on monessa paikkaa pätemässä. Vaikka ei vaikuta kovinkaan älykkäältä ja puhuttelee ihmisiä törkeästi.
- Anonyymi
Ei mitään pidä. Mutta onhan autismikirjoiselle todella suurta
hyötyä siitä, jos hän hankkii tavalla tai toiselle hyvät tiedot
autismikirjosta. - Anonyymi
Eiköhän jokainen tiedä kirjostaan about tarvittavan määrän ja tärkeintähän on tietää mistä ja miten tietoa saa jos sitä enemmän tarvitsee.
- Anonyymi
Vasta kun vähensin viinalla läträämistä alvariinsa, pystyin hankkimaan tietokoneen. Sieltä luin, että hiukan poikkeavasti käyttäytyvä henkilö saattaa olla autismikirjon henkilö.
Menin johonkin luukkuun, jossa meikämannea testattiin toista tuntia.
Sitten aikanaan testauksesta tuli postissa kirjallinen lähetys: Voit olla Asperger, mutta vasta lääkärintutkimus sen varmentaa.
Taas pitemmän ajan jälkeen tuli kirje joka ohjasi lääkärintutkimukseen.
- Hyvä henkilö; vasta professorin vastaanotolla asiastanne voitaisiin olla varmoja.
Menin professorin kliinisiin tutkimuksiin, koska asia kiinnosti minua.
Mielestäni sinulla on klassinen Aspergerin syndrooma, professori myöhemmin lähettämässään kirjeessä kirjoitti.
. kaivoskylän idiootti. - Anonyymi
Miksi pitäisi? Ei kaikille kirjolla oleminen edes ole suuri asia. Tarvitseeko yhdestä persoonallisuudenpiirteestä olla niin kovin kiinnostunut?
- Anonyymi
Oletko itse autismikirjolla? Vai oletko sitä enemmistöä, joka
haluaa kuvitella autismikirjon olemattomaksi ja luulee,
että se neurobiologinen erilaisuus on vain pientä
persoonallisuuspiirteiden muuntelua?
- Anonyymi
Minä olen autistipiirteinen ja tiedän paljon siitä mitä se on oman lapseni autimikirjoon kuulumisen takia. Muiden tuntuu olevan vaikeaa ymmärtää sitä yksin olemisen tarvetta mikä meillä molemmilla on. Olemme molemmat omissa oloissa viihtyviä ja elämä ei tunnu yksitoikkoiselta, vaikka joka päivä olisi suurin piirtein samaa kaavaa noudattavia!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vakava rikosepäily Seinäjoella
Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html412615Mitä on woketus?
Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k3982120Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens201902Oletko jo luovuttanut?
Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?1381724Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin
Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin1221610Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau151541Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat211113Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,01112- 741019
Kerro mulle miksi juuri me
Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.63915