Pitääkö autistin tietää autismista paljon?

Anonyymi-ap

Tätä jäin miettimään sen jälkeen, kun eräs toinen autismikirjon ihminen suuttui minulle sen jälkeen kun en hänen mielestään tiennyt asiasta "tarpeeksi". Hänen mielestään ilmeisesti meidän autistien pitäisi tietää autismista paljon ja olla kiinnostuneita siitä, koska meillä itsellä on se. Mutta minulla on itselläni lievä kehitysvamma kun taas hän on keskitason yläpuolella älyltään. Eli hänen on paljon helpompi ottaa ainakin siinä mielessä siitä selvää. Toisaalta hän on selvästi sitä mieltä, että ableismi eli vammaisten ihmisten syrjintä on äärimmäisen paha asia, mutta kuitenkin tuntuu suhtautuvan halveksivaksi siihen, että minä olen lievästi kehitysvammainen.

7

458

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

E i kai hän ollut kaikki tietävänä itseään pitävä Freddiksoni joka on monessa paikkaa pätemässä. Vaikka ei vaikuta kovinkaan älykkäältä ja puhuttelee ihmisiä törkeästi.

• Anonyymi

Ei mitään pidä. Mutta onhan autismikirjoiselle todella suurta
      hyötyä siitä, jos hän hankkii tavalla tai toiselle hyvät tiedot
      autismikirjosta.

• Anonyymi

Eiköhän jokainen tiedä kirjostaan about tarvittavan määrän ja tärkeintähän on tietää mistä ja miten tietoa saa jos sitä enemmän tarvitsee.

• Anonyymi

Vasta kun vähensin viinalla läträämistä alvariinsa, pystyin hankkimaan tietokoneen. Sieltä luin, että hiukan poikkeavasti käyttäytyvä henkilö saattaa olla autismikirjon henkilö.
      Menin johonkin luukkuun, jossa meikämannea testattiin toista tuntia.

Sitten aikanaan testauksesta tuli postissa kirjallinen lähetys: Voit olla Asperger, mutta vasta lääkärintutkimus sen varmentaa.
      Taas pitemmän ajan jälkeen tuli kirje joka ohjasi lääkärintutkimukseen.

- Hyvä henkilö; vasta professorin vastaanotolla asiastanne voitaisiin olla varmoja.

Menin professorin kliinisiin tutkimuksiin, koska asia kiinnosti minua.

Mielestäni sinulla on klassinen Aspergerin syndrooma, professori myöhemmin lähettämässään kirjeessä kirjoitti.
      . kaivoskylän idiootti.

• Anonyymi

Miksi pitäisi? Ei kaikille kirjolla oleminen edes ole suuri asia. Tarvitseeko yhdestä persoonallisuudenpiirteestä olla niin kovin kiinnostunut?

• Anonyymi

Oletko itse autismikirjolla? Vai oletko sitä enemmistöä, joka
        haluaa kuvitella autismikirjon olemattomaksi ja luulee,
        että se neurobiologinen erilaisuus on vain pientä
        persoonallisuuspiirteiden muuntelua?

• Anonyymi

Minä olen autistipiirteinen ja tiedän paljon siitä mitä se on oman lapseni autimikirjoon kuulumisen takia. Muiden tuntuu olevan vaikeaa ymmärtää sitä yksin olemisen tarvetta mikä meillä molemmilla on. Olemme molemmat omissa oloissa viihtyviä ja elämä ei tunnu yksitoikkoiselta, vaikka joka päivä olisi suurin piirtein samaa kaavaa noudattavia!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Säästäminen on typerää, muistakaa äänestää demareita

Säästäminen on typerää, koska aiheuttaa vain talouden taantumista ja lopulta tappaa potilaan. Demareiden tapa on satsat
      Maailman menoa
      131
      8321
    2. Olli Rehn: Eläkkeistä pitää leikata. Nyt tuli Lindtmanille kauhun paikka

jos johtaa seuraavaa hallitusta. Purra: eläkkeisiin ei kosketa. Eikä tällä hallituskaudella varmasti kosketa, mutta seur
      Maailman menoa
      461
      7520
    3. SDP:n budjetin peruskivi: "Rahaa nimittäin on!"

Demarien talouspolitiikan ydin on usein tiivistetty klassiseen meemiin: rahaa on, kunhan se on jonkun muun rahaa. Vuoden
      Maailman menoa
      220
      5676
    4. Kun täällä kysytään aina vaan naisilta

Niin nyt kysytään miehiltä. Mies, voisitko ottaa kumppaniksesi naisen joka nostaa enemmän penkistä kuin sinä? Tienaa en
      Sinkut
      92
      4674
    5. Poliisien suosikkipuolueet ylivoimaisesti: Kokoomus ja persut

samoin on armeijan henkilöstön kanssa. Sen sijaan sekä vihreät, vasliitto ja SDP ovat hyljeksittyjä puolueita poliisien
      Maailman menoa
      147
      4624
    6. Sdp, Vihreät ja vasemmistoliitto muuttumassa naisten puolueiksi?

Sdp 64 % naisia, vihreät 70 % naisia ja vasemmistoliitto 60 % naisia. Ilmankos ne puolueet ajaa autoilevien kantasuomal
      Maailman menoa
      106
      4455
    7. Hatunnosto! Mari Hynynen (os. Perankoski) ja Jouni Hynynen auttavat vähäosaisia upealla tavalla!

Hatunnosto! Mari ja Jouni Hynynen ovat Vailla vakinaista asuntoa ry:n uudet kummit. Hynysiä motivoi halu lisätä ymmärr
      Maailman menoa
      10
      4172
    8. Tiesitkö? Tämä suomalainen keksi Elämäni biisi -sarjan - Viinin lipittely mainittu!

Tiesitkö? Elämäni biisi on suomalainen formaatti ja sen takana on Petja Peltomaa. Hänen kynästä ovat lähtöisin myös mm.
      Tv-sarjat
      0
      3830
    9. Valtion alijäämä = yritystukien määrä = 10 mrd. euroa

Mutta persut eivät vaan suostu tasapainottamaan valtion budjettia, vaikka yritystuet on tiedetty haitallisiksi. Miksi p
      Maailman menoa
      17
      3640
    10. Suomi käyttää sosiaalietuuksiin suhteessa eniten rahaa koko maailmassa

Suomi käyttää sosiaaliturvaetuuksiin enemmän rahaa suhteessa bruttokansantuotteeseen kuin mikään muu maa maailmassa. Su
      Maailman menoa
      55
      3057
    Aihe