Tätä jäin miettimään sen jälkeen, kun eräs toinen autismikirjon ihminen suuttui minulle sen jälkeen kun en hänen mielestään tiennyt asiasta "tarpeeksi". Hänen mielestään ilmeisesti meidän autistien pitäisi tietää autismista paljon ja olla kiinnostuneita siitä, koska meillä itsellä on se. Mutta minulla on itselläni lievä kehitysvamma kun taas hän on keskitason yläpuolella älyltään. Eli hänen on paljon helpompi ottaa ainakin siinä mielessä siitä selvää. Toisaalta hän on selvästi sitä mieltä, että ableismi eli vammaisten ihmisten syrjintä on äärimmäisen paha asia, mutta kuitenkin tuntuu suhtautuvan halveksivaksi siihen, että minä olen lievästi kehitysvammainen.
Pitääkö autistin tietää autismista paljon?
7
390
Vastaukset
- Anonyymi
E i kai hän ollut kaikki tietävänä itseään pitävä Freddiksoni joka on monessa paikkaa pätemässä. Vaikka ei vaikuta kovinkaan älykkäältä ja puhuttelee ihmisiä törkeästi.
- Anonyymi
Ei mitään pidä. Mutta onhan autismikirjoiselle todella suurta
hyötyä siitä, jos hän hankkii tavalla tai toiselle hyvät tiedot
autismikirjosta. - Anonyymi
Eiköhän jokainen tiedä kirjostaan about tarvittavan määrän ja tärkeintähän on tietää mistä ja miten tietoa saa jos sitä enemmän tarvitsee.
- Anonyymi
Vasta kun vähensin viinalla läträämistä alvariinsa, pystyin hankkimaan tietokoneen. Sieltä luin, että hiukan poikkeavasti käyttäytyvä henkilö saattaa olla autismikirjon henkilö.
Menin johonkin luukkuun, jossa meikämannea testattiin toista tuntia.
Sitten aikanaan testauksesta tuli postissa kirjallinen lähetys: Voit olla Asperger, mutta vasta lääkärintutkimus sen varmentaa.
Taas pitemmän ajan jälkeen tuli kirje joka ohjasi lääkärintutkimukseen.
- Hyvä henkilö; vasta professorin vastaanotolla asiastanne voitaisiin olla varmoja.
Menin professorin kliinisiin tutkimuksiin, koska asia kiinnosti minua.
Mielestäni sinulla on klassinen Aspergerin syndrooma, professori myöhemmin lähettämässään kirjeessä kirjoitti.
. kaivoskylän idiootti. - Anonyymi
Miksi pitäisi? Ei kaikille kirjolla oleminen edes ole suuri asia. Tarvitseeko yhdestä persoonallisuudenpiirteestä olla niin kovin kiinnostunut?
- Anonyymi
Oletko itse autismikirjolla? Vai oletko sitä enemmistöä, joka
haluaa kuvitella autismikirjon olemattomaksi ja luulee,
että se neurobiologinen erilaisuus on vain pientä
persoonallisuuspiirteiden muuntelua?
- Anonyymi
Minä olen autistipiirteinen ja tiedän paljon siitä mitä se on oman lapseni autimikirjoon kuulumisen takia. Muiden tuntuu olevan vaikeaa ymmärtää sitä yksin olemisen tarvetta mikä meillä molemmilla on. Olemme molemmat omissa oloissa viihtyviä ja elämä ei tunnu yksitoikkoiselta, vaikka joka päivä olisi suurin piirtein samaa kaavaa noudattavia!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1125855Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta323977- 823332
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182956Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2502007Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?881974- 1411758
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui391705Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81686Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881539