Pitääkö autistin tietää autismista paljon?

Anonyymi-ap

Tätä jäin miettimään sen jälkeen, kun eräs toinen autismikirjon ihminen suuttui minulle sen jälkeen kun en hänen mielestään tiennyt asiasta "tarpeeksi". Hänen mielestään ilmeisesti meidän autistien pitäisi tietää autismista paljon ja olla kiinnostuneita siitä, koska meillä itsellä on se. Mutta minulla on itselläni lievä kehitysvamma kun taas hän on keskitason yläpuolella älyltään. Eli hänen on paljon helpompi ottaa ainakin siinä mielessä siitä selvää. Toisaalta hän on selvästi sitä mieltä, että ableismi eli vammaisten ihmisten syrjintä on äärimmäisen paha asia, mutta kuitenkin tuntuu suhtautuvan halveksivaksi siihen, että minä olen lievästi kehitysvammainen.

7

209

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      E i kai hän ollut kaikki tietävänä itseään pitävä Freddiksoni joka on monessa paikkaa pätemässä. Vaikka ei vaikuta kovinkaan älykkäältä ja puhuttelee ihmisiä törkeästi.

    • Anonyymi

      Ei mitään pidä. Mutta onhan autismikirjoiselle todella suurta
      hyötyä siitä, jos hän hankkii tavalla tai toiselle hyvät tiedot
      autismikirjosta.

    • Anonyymi

      Eiköhän jokainen tiedä kirjostaan about tarvittavan määrän ja tärkeintähän on tietää mistä ja miten tietoa saa jos sitä enemmän tarvitsee.

    • Anonyymi

      Vasta kun vähensin viinalla läträämistä alvariinsa, pystyin hankkimaan tietokoneen. Sieltä luin, että hiukan poikkeavasti käyttäytyvä henkilö saattaa olla autismikirjon henkilö.
      Menin johonkin luukkuun, jossa meikämannea testattiin toista tuntia.

      Sitten aikanaan testauksesta tuli postissa kirjallinen lähetys: Voit olla Asperger, mutta vasta lääkärintutkimus sen varmentaa.
      Taas pitemmän ajan jälkeen tuli kirje joka ohjasi lääkärintutkimukseen.

      - Hyvä henkilö; vasta professorin vastaanotolla asiastanne voitaisiin olla varmoja.

      Menin professorin kliinisiin tutkimuksiin, koska asia kiinnosti minua.

      Mielestäni sinulla on klassinen Aspergerin syndrooma, professori myöhemmin lähettämässään kirjeessä kirjoitti.
      . kaivoskylän idiootti.

    • Anonyymi

      Miksi pitäisi? Ei kaikille kirjolla oleminen edes ole suuri asia. Tarvitseeko yhdestä persoonallisuudenpiirteestä olla niin kovin kiinnostunut?

      • Anonyymi

        Oletko itse autismikirjolla? Vai oletko sitä enemmistöä, joka
        haluaa kuvitella autismikirjon olemattomaksi ja luulee,
        että se neurobiologinen erilaisuus on vain pientä
        persoonallisuuspiirteiden muuntelua?


    • Anonyymi

      Minä olen autistipiirteinen ja tiedän paljon siitä mitä se on oman lapseni autimikirjoon kuulumisen takia. Muiden tuntuu olevan vaikeaa ymmärtää sitä yksin olemisen tarvetta mikä meillä molemmilla on. Olemme molemmat omissa oloissa viihtyviä ja elämä ei tunnu yksitoikkoiselta, vaikka joka päivä olisi suurin piirtein samaa kaavaa noudattavia!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe