Lahjaverotus

Anonyymi-ap

Lahjaverotuksen perimmäinen tarkoitus on pitää "köyhä köyhänä."

Jos molemmat vanhemmat haluavat antaa lapsellensa verovapaasti 9998€.

Jos toinen puoliso hallitsee varallisuutta, hän ensin lahjoittaa omalle puolisolle verovapaasti 4999 euroa.

Näin molemmat puolisot voivat lahjoittaa lapselle verovapaasti 4999€, eli 9998€ j a 3-vuoden välein.

6

428

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ja pointti oli mikä?

    • Anonyymi00003

      Ruotsissa on melkein voi sanoa tapana että vanhemmat lahjoittavat asunon lapselle tai lapsilleen. Eli puöreällä 0 kruunulla. Veroa ei verottaja peri eli sekin on 0 kr.
      Lahjan saanut alkaa omistajan vaihdon jälkeen maksamaan tavallista kiinteistöveroa vuosittain. Ja jos ja kun hän myy asunnon tulee veroa maksaa myyntihinnasta 30% verottajalle. Hyvin yksinkertainen ja toimiva käytäntö joka on voimassa monessa muussakin maassa ja kaikissa pohjoismaissa. Myös perintövero on poistettu jo aika päiviä sitten ruotssa.
      Vain Suomi verottaa kaikesta kaikissa portaissa. Kiinteistövero, maaavero, metsävero, lahjavero, perintövero, myyntivero, sähkövero, siirtovero, palkkavero, eläkevero, tv- vero, lehtivero, puhelinvero, ............................................................................
      Oikeastaan pakit ovat ihan turhia nykyään suomessa, kaikki vain kulkemaan Purran pankin kautta.

      • Anonyymi00004

        Kyllähän ruotsissakin on kiinteistövero, myyntivero, sähkövero, palkkavero, eläkevero, yms.
        ja tiedoksi sumessa ei ole maaveroa ja metsäveroa.
        Kun suomessa saa lahjaksi asunnon maksetaan siitä lahjavero joka on suurinpiirtein perintöveron luokkaa ja sen jälkeen on se 2v sääntö ja saat myydä verottomana, ruotsissa ei makseta sitä 10% lahjaveroa mutta siellä ei sitten ole sitä 2v sääntöä ja myynnistä maksat siten 30% veron.
        Onko mielestäsi 10% enemmän kuin 30%?


      • Anonyymi00005

        Lahja ja perintö on ruotsissa verosta vapaa. Siellä köyhäkin voi saada esim. kiinteistön lahjana tai periä eikä tarvitse köyhtyä siitä vieläkin enenmmän. Miten maksaa valtiolle lahja tai perintöveroa kiinteistötä joka ei todelliselta arvoltaan ole minkään arvoinen ja minkä myyminen on utopiaa. Eli valtion vero on myös utopiaa tällaisissa tapauksissa ja tällaisia kiinteistöjä on maakunnat täynnä. Tästä kun katson ikkunastani ulos on puolet kylän tyhjillään seisovista taloista tällaisia. Siinä ne ränsistyvät kun niitä ei kukaan pysty korjaamaan eikä kukaa n halua ostaa. Köyhät omistajat jättavät syömättä kun yrittävät maksaa niistä aiheutuvia kuluja.


      • Anonyymi00006
        Anonyymi00005 kirjoitti:

        Lahja ja perintö on ruotsissa verosta vapaa. Siellä köyhäkin voi saada esim. kiinteistön lahjana tai periä eikä tarvitse köyhtyä siitä vieläkin enenmmän. Miten maksaa valtiolle lahja tai perintöveroa kiinteistötä joka ei todelliselta arvoltaan ole minkään arvoinen ja minkä myyminen on utopiaa. Eli valtion vero on myös utopiaa tällaisissa tapauksissa ja tällaisia kiinteistöjä on maakunnat täynnä. Tästä kun katson ikkunastani ulos on puolet kylän tyhjillään seisovista taloista tällaisia. Siinä ne ränsistyvät kun niitä ei kukaan pysty korjaamaan eikä kukaa n halua ostaa. Köyhät omistajat jättavät syömättä kun yrittävät maksaa niistä aiheutuvia kuluja.

        Tein 5 vuotta sitten etäälle pesälle perunkirjoituksen.
        Normaalin kotijäämistön lisäksi eräs maa-ala josta ei aikoinaan oltu tehty lainhuutoja eikä lohkomista mutta se oli kuitenkin kaavoitettu tonttimaaksi.
        Arvioitiin tonttimaan arvoksi 40 000€.
        Perijoitä 3 ja jokaiselle tuli perintöä reilu 14 000€ eikä kukaan maksanut perintöveroa.
        Nyt tuo perintöverovapaan määrä on nousuut 30 000€ joten kiinteistä jossa purkukuntoinen talo ja jos vaikka 2 osakasta niin aika hyvällä paikalla saa olla jos tulee veroja maksuun.


      • Anonyymi00007
        Anonyymi00005 kirjoitti:

        Lahja ja perintö on ruotsissa verosta vapaa. Siellä köyhäkin voi saada esim. kiinteistön lahjana tai periä eikä tarvitse köyhtyä siitä vieläkin enenmmän. Miten maksaa valtiolle lahja tai perintöveroa kiinteistötä joka ei todelliselta arvoltaan ole minkään arvoinen ja minkä myyminen on utopiaa. Eli valtion vero on myös utopiaa tällaisissa tapauksissa ja tällaisia kiinteistöjä on maakunnat täynnä. Tästä kun katson ikkunastani ulos on puolet kylän tyhjillään seisovista taloista tällaisia. Siinä ne ränsistyvät kun niitä ei kukaan pysty korjaamaan eikä kukaa n halua ostaa. Köyhät omistajat jättavät syömättä kun yrittävät maksaa niistä aiheutuvia kuluja.

        Lapissa verottaja uskoo että kaikki kiinteistöt ja maat ovat yhtä arvokkaita kuin Levillä, Ylläksellä jne. Lapin lääni on laaja, asukkaita vähän, palvelut vähäisiä eikä talojen hinnat edellä mainuttejen paikkojen ulkopuolella ole suhteessa verottajan arvioiden kanssa. Koko Suomen asiat ovat aika heikosti arvioitu Helsingin näkökulmasta katsottuna.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      876
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      855
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      667
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      70
      615
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      583
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      493
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe