Itä-Suomen yliopiston tutkimuksen mukaan kotihoitoa saavat iäkkäät jäävät herkästi ilman riittävää tukea ja palveluita. Se kasvattaa syrjäytymisriskiä.
Tutkimuksen tulosten perusteella lisää tukea tarvitsevat etenkin kotihoitoa saavat iäkkäät, joilla on paljon terveydellisiä pulmia ja jotka käyttävät eniten sosiaali- ja terveyspalveluita.
Kotihoidon palvelut altistavat ikääntyneet syrjäytymiselle
14
280
Vastaukset
- Anonyymi
No mitäs muutakaan?
Ajattele nyt, vanhus yksin asunnossaan kellon ympäri, kiireinen kotihoito käy 2-3 kertaa päivässä max á 15 minuuttia, eli lähinnä käyvät katsomassa että vieläkö se mummo/pappa huokuu.
Muuna virikkeenä ehkä silloin tällöin ovella pistäytyvä ateriapalvelun lähetti.
Tämä kotihoitopelleily on ihan puhdas vanhusten heitteillejättö, ei mitään muuta!
Ympärivuorokautisen hoidon paikkoja on lisättävä radikaalisti ja esim. kunnallisten vanhainkotien palauttamista pitää vakavasti harkita, muuten ei Suomessa enää voida vanhustenhoidosta puhuakaan.
Vanheneminen pelottaa ihan oikeasti ja pitkän iän toivotukset tuntuu v**tuilulta.
Tämä on kansallinen häpeä josta ei edes haluta ääneen puhua, eikä sitä tunnustaa.
Tulee mieleen että sokeitako ne kaikki päättäjätkin ovat, vai eivätkö he ole aiheeseen edes tutustuneet ruohonjuuritasolla?
Ja oikeaa tutustumista ei ole hyvinvointialueiden ja yksityisten hoitokotien päättäjille järjestämät kaunistellut teatteriesitykset.- Anonyymi
Missä on omaiset,lapset,lastenlapset? Vanhukset on teidät kasvattaneet,hoitaneet.Nyt olis teidän vuoro hoitaa omIsiaanne.Ei pidä vastuuta heittää yhteiskunnan vastuulle.Käykää kattomassa ja huolehtikaa omaisistanne.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missä on omaiset,lapset,lastenlapset? Vanhukset on teidät kasvattaneet,hoitaneet.Nyt olis teidän vuoro hoitaa omIsiaanne.Ei pidä vastuuta heittää yhteiskunnan vastuulle.Käykää kattomassa ja huolehtikaa omaisistanne.
Minä, minä, minä yleistyy vauhdilla, joten ne ikääntyneet sukulaiset alkaa monilla kiinnostaa vasta perinönnönjaon lähestyessä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voivat asua vaikka toisella puolella suomea. Käsittääkseni tässä pahin ongelma onkin juuri niillä joilla ei lähellä omaisia asu. Totta kai jokainen vanhemmistaan huolehtii jos siihen on mahdollisuus. Mutta emme elä enää agraariyhteiskunnassa jossa kaikki asuu samalla tilalla ja saman katon alla, vaan kyllä nykyään vanhusten asiallinen hoito on yhteiskunnan järjestettävä palvelu ja sitä pitäisi kaikkien myös ponnekkaammin vaatia ja hiillostaa päättäjiä asialla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä, minä, minä yleistyy vauhdilla, joten ne ikääntyneet sukulaiset alkaa monilla kiinnostaa vasta perinönnönjaon lähestyessä.
Sinulla ei ainakaan ole mitään kokemusta omien vanhustesi hoitamisesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Viranomaisiin luotetaan vanjkasti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Auttakaa vanhuksia!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älypuhelimessa.
- Anonyymi
Pahentuu syksyn aikana.
- Anonyymi
Kesällä vievät ehkä pari kertaa ulos.
- Anonyymi
Totta
- Anonyymi
Harvassa ovat ne vanhukset, joilla on sekä halua että kykyä itsenäiseen kotona-asumiseen viimeisinä elinvuosinaan. Nähty on. Tosi on.
- Anonyymi
Nyt tulevat leikkaukset heikentävät itsenäistä kotona asumista.
- Anonyymi
Sukulaisia apuun.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial11576Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras961504Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221051Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva202960- 124849
Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."
Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt2797Kuka omistaa keltaisen vanhan aravan?
Pitäs saada rakennuksen omistajaan yhteys, rappukäytävät on siivottomassa kunnossa. Hiekkaa ja roskia rappusissa, lisäks29760Pirkanlinna yleisötapahtuma
Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks42751- 7724
- 60703