Koulut ennen ja nykyään

Anonyymi-ap

Lainaus: Loimaan Lehti 10.9.2024 " Tuskin ennen oli paremmin !

Ennenvanhaan kouluissa oli rehtori, opettajat, keittäjät ja talonmies. Nykyään samassa koulussa on rehtori, opettajat, kouluavustajat, avustajien avustajat, psykologi, terveydenhoitaja, opinto-ohjaaja, kuraattori, keittäjät, siivoojat, liikkuva hammasklinikka, vartija, koulupoliisi, taksikuskit ja talkkari .

Lieneekö kännykkä ja tietokone toimintoineen tämän kehityksen takana. Uskon niin olevan

8

314

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Tietokone peruskäytössä ei niinkään mutta kännykän&somen liiallinen käyttö kyllä!

lajijasuris

• Anonyymi

Omana kouluaikana myös suurinpiirtein noin. Nykyään tosiaan valtavasti avustajia ja joka neljäs tukiopetuksessa yms. mikä on järkyttävää!
        Kyllä opiskelusta on tullut tosi rankkaa ja vaikeeta, vaikka vaatimustasoo laskettu...?😉

Ei, vaan se sometus pienestä pitäen. Ei lueta, lasketa mitään, en itsekään muista kirjasulkeisia, mutta nyt ei vissiin lueta mitään kotona, eikä pelkkä päivähoidon opetus riitä. Tästä ne kouluongelmat sitten lähteen kumuloituun ja sitten kun ympätään curling-kasvatus ym.

Mulla ei ole vieläkään, monista vakavistakaan (nuppi)oireista huolimatta, mitään mainittavaa oppimisvaikeutta, paitsi vieraiden kielten kommunikaatio. Tämä ei mitenkään voi olla sattumaa, vaan kun ns. pohjatyö tehtynä (eikä muuten ole vaadittu mitään), niin opittu voi säilyä, vaikka tulis aivovammoja,, joita niitäkin on useampi. Muuta haittaa niistä kyllä on tullut, mutta se on toinen juttu se

lajijasuris

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Omana kouluaikana myös suurinpiirtein noin. Nykyään tosiaan valtavasti avustajia ja joka neljäs tukiopetuksessa yms. mikä on järkyttävää!
        Kyllä opiskelusta on tullut tosi rankkaa ja vaikeeta, vaikka vaatimustasoo laskettu...?😉

Ei, vaan se sometus pienestä pitäen. Ei lueta, lasketa mitään, en itsekään muista kirjasulkeisia, mutta nyt ei vissiin lueta mitään kotona, eikä pelkkä päivähoidon opetus riitä. Tästä ne kouluongelmat sitten lähteen kumuloituun ja sitten kun ympätään curling-kasvatus ym.

Mulla ei ole vieläkään, monista vakavistakaan (nuppi)oireista huolimatta, mitään mainittavaa oppimisvaikeutta, paitsi vieraiden kielten kommunikaatio. Tämä ei mitenkään voi olla sattumaa, vaan kun ns. pohjatyö tehtynä (eikä muuten ole vaadittu mitään), niin opittu voi säilyä, vaikka tulis aivovammoja,, joita niitäkin on useampi. Muuta haittaa niistä kyllä on tullut, mutta se on toinen juttu se

lajijasuris

Juu vähän oli aiheen, mutta liittyy kasvatukseen
        Yksi tyypillinen haitta on se, että törmää joskus kikattaviin naisiin (tai teineihin) niinku tänään eräässä kahvilassa. Arvioit havaintojen pohjalta eivät menneet aivan putkeen, mutta niinhän nämä usein onkin - taito se on sekin, että osaa olla myös hiljaa. Näytti olevan loimaalaisittain vähän parempaa väkee, päätelleen yhdestä jutusta, että kenties paikallisia.

lajijasuris

• Anonyymi

Voi, kyllä ennen oli koulunkäynti erilaista. Silloin pääsi keittolaankin auttamaan kehittäjää. Opettajakin autettiin ja saatiin pari karkkia avusta. Ei ollut tietokoneita eikä älykännyköitä. Kaikki laskettiin ilman laskimia.
      Ja just sen takia että nykyään on katotaan kaikki netistä. Lasketaan netissä ym. Niin ei nuoriso opi laskee edes päässä. Ei tekee mitään itsenäisesti, ilman nettiä. Ja siks niistä tuleekin tollasia älyttömiä Ja raakoja ymmärtämättömiä nuoria
      Ne ryöstää, hakkaa. Rikkoo. Ennenvanhasista ihmisistä tuli kunnon ihmisiä.

• Anonyymi

Mun mielestä tarvittais niitä pieniä kouluja edelleen johon sais eka ,toka ja kolmas luokkalaiset mennä. Ei oo kivaa joutua isoon kouluun jossa isommat kiusaa,

• Anonyymi

Aamuisin äiti laittoi omat eväät mukaan. Voileipiä, väliin juustoa ja makkaraa. Maitopullo tietenkin mukaani.
      Luokan nurkassa oli lämpöä tuottava takka, välitunnilla ikkunoita auki,jotta ilma vaihtuu.

Mieluisin oppitunti oli : ympäristöoppi, laulu ja leikki. Vuoroin saimme valita laulun. Minun suosikki alkoi: olet maamme armahin Suomenmaa ihanuuksien ihmemaa....

• Anonyymi

Kyllä muistan tuon ajan,reppuun tuli eväät,mehu tai maitopullo ja ruisleipäpalat juustolla. Lauantaikin oli koulupäivä,tai puolikas. Talvella mentiin hiihtämällä kouluun ja muulloin käveltiin 4km,opettajia yksi per luokka ja luokassa meitä oli 32 oppilasta,välitunnit oltiin ulkona paitsi talvella jos pakkasta oli yli 15 astetta.kiusaamista ei paljon ollut siitä pitivät opettajat huolta,mutta kyllähän sitä joskus reilusti tapeltiin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä muistan tuon ajan,reppuun tuli eväät,mehu tai maitopullo ja ruisleipäpalat juustolla. Lauantaikin oli koulupäivä,tai puolikas. Talvella mentiin hiihtämällä kouluun ja muulloin käveltiin 4km,opettajia yksi per luokka ja luokassa meitä oli 32 oppilasta,välitunnit oltiin ulkona paitsi talvella jos pakkasta oli yli 15 astetta.kiusaamista ei paljon ollut siitä pitivät opettajat huolta,mutta kyllähän sitä joskus reilusti tapeltiin.

Jaa nyt ollaankin aika kaukana historiassa, kun muistaisin kuulleen joltain, että 60-luvulla siirryttiin 5 pv viikkoon ja että kouluruoka tuli 70-luvun alussa, kun nykymuotoinen peruskoulu alkoi

lajijasuris

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      114
      5895
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      4007
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3342
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2966
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      250
      2017
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      1984
    7. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      142
      1771
    8. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      42
      1743
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1686
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1549
    Aihe