Sairaanhoidossa mennään Ameriikanmallilla.

Anonyymi-ap

Kumpaako hoidetaan julkisella puolella: syöpasairasta vai steriloitavaa? Tehdäänkö tekinivelleikkaus vai sukupuolenkorjausleikkaus yhteiskunnan varoilla?
Pääseekö vanhus hoitokotiin vai jätetäänkö kotiin kuolemaan?
Kuka päättää?
Jos sinulla ei ole sairasvakuutusta tai rahaa et ole oikeutettu mihinkään hoitoon, et yksityisellä etkä julkisella.
Joskus Kekkosen aikana ihmiset olivat tasaveroisia yhteiskunnan palveluissa. Nyt ei toimi mikään.

14

146

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Meillä ei todellakaan mennä amerikan mallilla.

      USA:n terveydenhoito on huomattavasti parempi kuin Suomessa. Hoidon määrä ja laatu on ylivertaista, mutta niin on sen hintakin. Jos taas verrataan sitä hoidon tasoa, minkä Suomessa saa verorahoilla, niin sen hinta on USA:ssa kutakuinkin sama kuin meilläkin.

      Meillä USA:n terveydenhoitoa haukutaan vain siksi, että hyvin pienellä osalla ei ole pääsyä ilmaiseen hoitoon eikä ole varaa maksaa siitä. Se porukka on niin pieni, ettei sillä ole taloudellista merkitystä, mutta sillä on poliittinen merkitys koska USA:n kansalaiset ovat päättäneen keskenään niin.

      • Anonyymi

        Sairasvakuutus pitää olla ihmisillä jos hoitoon meinaat Amerikassa päästä.
        Sitähän kautta rantain nyt ajetaan suomeenkin kun yhteiskunnan palveluita ajetaan alas eikä sairailla ole mahdollisuutta mennä hoitoon kuin yksityisenä. Vakuutusyhtiöt hymäilevät tehdessään sairasvakuutuksia.

        Saa kyllä ihmetellä millä perusteella hoidettavat tulevaisuudessa oääsevät hoitoihin. Vaikuttaako tulotaso, tuottavuus, omaisuus vai ikä?

        Terveisin: uuden soten päivystys 110 km päässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sairasvakuutus pitää olla ihmisillä jos hoitoon meinaat Amerikassa päästä.
        Sitähän kautta rantain nyt ajetaan suomeenkin kun yhteiskunnan palveluita ajetaan alas eikä sairailla ole mahdollisuutta mennä hoitoon kuin yksityisenä. Vakuutusyhtiöt hymäilevät tehdessään sairasvakuutuksia.

        Saa kyllä ihmetellä millä perusteella hoidettavat tulevaisuudessa oääsevät hoitoihin. Vaikuttaako tulotaso, tuottavuus, omaisuus vai ikä?

        Terveisin: uuden soten päivystys 110 km päässä.

        Mitä tiedät USA:n terveydenhoidosta?

        Veikkaan, ettet pajoakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tiedät USA:n terveydenhoidosta?

        Veikkaan, ettet pajoakaan.

        Hallitus taitaa ajaa paitsi terveysyhtiöiden asiaa, mutta tosiaan myös sairasvakuutusosiaa.

        Mitä mieltä olet?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tiedät USA:n terveydenhoidosta?

        Veikkaan, ettet pajoakaan.

        Aihe selvädtikin ahdistaa sinua.
        Mutta mahdatko itse tietää, että yhdysvalloissa on maailman kallein terveydenhuolto.
        Yli 68 % kansasta kuuluu uksityisen terveysvakuutuksen piiriin ja noin 16 - 28 % kansasta kuuluu julkiseen terveydenhuoltoon.
        Yhdysvalloissa ei ole kaiken kansan kattavaa yleistä tetveydenhoitojätjestelmää.
        Laki velvoittaa ykdityiset ja julkiset hoitamaan hätätapaukset mutta kun hengen vaara on ohi hoitovelvoite lakkaa. Silloin käytetään terveysvakuutusta hoitoon pääsemiseksi jos ei ole niin voi vain toivoa, että pääsee julkisen terveydenhoidon piiriin.

        Pitääkö näitä asioita oikeasti kaunistella vai oletko itse aivan tietämätön missä täällä suomessa mennään?

        Mutta en ole lukihäiriöinen ja ymmärrän ap:n pointin.
        Juuri näin, kuka ottaa vastuun siitä saako kaikki syöpäsairaat ym. vakavasti sairaat asianmukaista hoitoa iästä ja varallisuudesta riippumatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hallitus taitaa ajaa paitsi terveysyhtiöiden asiaa, mutta tosiaan myös sairasvakuutusosiaa.

        Mitä mieltä olet?

        Viimeksi kun Sipilä järjesti terveydenhoidon yksttyistämistä, minulle tuli paljon soittoja vakuutusyhtiöistä, että otanko terveys- ja sairausvakuutuksia (tai jotain sinne päin).

        Minut jopa kutsuttiin paikan päälle vakuutusyhtiöön, kun joku halusi myydä minulle terveys- ja sairausvakuutuksia. Vähän yli 1000 euroa se kai olisi ollut vuodessa. Ihan hukkaan nekin rahat olisivat menneet. Lisäksi minulla oli työrverveydenhoito, niin ei tarvinnut maksaa muutenkaan, vaikka kävinkin välillä pikkuasioista siellä.

        Vakuutusyhtiöllä käynnistä oli edes se etu, että sain autovakuuksen muutettua halvemmaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tiedät USA:n terveydenhoidosta?

        Veikkaan, ettet pajoakaan.

        Minä (vaikka en olekaan sama kuin jolta kysyt), tiedän tämän artikkelin luettuani
        https://www.stara.fi/2020/12/13/yhdysvalloissa-synnytys-maksaa-perheelle-jopa-miljoonia-jattivelat-perheenlisayksista/

        että "Tavanomaisesti synnyttäminen maksaa Amerikassa noin 11.000 dollaria. Hinta voi kuitenkin kasvaa nopeasti yli 30.000 dollariin mikäli äiti tarvitsee hoitoa synnytystä edeltävinäkin päivinä tai sen jälkeen."

        Alkaisi lapsiluku vähentyä vieläkin nopeampaan tahtiin kuin nyt.


    • Anonyymi

      Joku vekintele leikaten valkoisten käärmeitten kaa joogaten.

    • Anonyymi

      Kokoomus on rikollisorganisaatio!

    • Anonyymi

      Kepulainen sote-uudistus on susi...!

    • Anonyymi

      Kokoomusta äänestävä: Ei väliä, minulla on rahaa.
      Perussuomalainen: Ei väliä, kunhan saa olutta halvalla.

      • Anonyymi

        Demari: anna rahaa, niin minusta tulee kokoomuslainen verokikkailija


    • Anonyymi

      Tekonivelet ovat monelle melkeinpä elintärkeitä. On niin huonokuntoisia ihmisä nähnyt.

      Hm... eikö kannattaisi panostaa riskejä vähentävään ennaltaehkäisevään toimintaan, kuten terveydenhoitoon ja neuvontaan? Ja aloittaa jo koulussa koulukiinussa?
      Ai niin, ei sellaiseen näpertelyyn ole varaa, joten parempi on turvautua jälkeenpäin monta kertaa kalliimpaan erikoissairaanhoitoon...

      Eikä toisaalta ketään voida pakottaa liikkumaan riittävästi ja oikein tai syömään terveellisesti (olemaan lihomatta), vaikka lihavuus on yksi riskitekijä.

      Entä jos puoluekirjalla saisi sairaanhoidon?

      • Anonyymi

        Tekonivelet on hyvä esimerkki.
        Niitä ei voi laittaa reilusti ylipainoisille koska ne eivät kestä.

        On monia hoitoja, joita ei käytännössä tehdä koska niistä ei ole apua, jos elintapoja ei muuteta. Virallisesti niin ei ole, mutta käytännössä se on pakko.
        Pitää myös muistaa, että vain hyvin pieni osa kansasta käyttää melkein koko terveysbudjetin eikä muille jää mitään. Osalle se ei ole oma valinta, mutta suuren osan löytää perjantai-iltana polilta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      574
      3814
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2719
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2114
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1917
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1835
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1770
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1729
    Aihe