Valtakunnallista Muistiviikkoa vietetään vuosittain kansainvälisen Maailman Alzheimer-päivän (21.9.) ympärillä, tänä vuonna viikolla 38. Teemana on Kuljemme muistisairaan matkassa (Vi följer med den minnessjuka under resan). Muistiviikolla lisätään tietoa muistisairauksista sekä muistutetaan muistisairaiden ihmisten ja läheisten oikeudesta hyvään ja omannäköiseen elämään.
Siili
Valtakunnallinen muistiviikko tällä viikolla
6
146
Vastaukset
- Anonyymi
Onkohan näin että muistisairaudet alkavat kiinnostaa vasta on asia alkaa olla läsnä kunkin omassa elämässä joko itsellä tai läheisellä. Jokainen voi kuitenkin tehdä itse jotain muistisairauksien ennaltaehkäisemiseksi.
Siili - Anonyymi
Minua kiinnostaa vaikka vielä muistankin vielä. Ja muutenkin kaikki mahdollinen vaivojen ennaltaehkäisy. Uskon eniten siihen, vaikka on jo yksi vaiva, jota pitää hoitaa ja pääsyt pukkaamaan esiin ennaltaehkäisystä huolimatta. Asuinalueellani on muistiin liittyvä tapahtuma tuolla viikolla.
- Anonyymi
Kaikkeahan ei voi ennaltaehkäistä koska pelkästään omista vääristä valinnoista ei muistisairaudet aiheudu.
THL:llä on Finger-hanke FINGER-tutkimus pyrkii ehkäisemään muistitoimintojen heikentymistä ikääntyneillä. Tutkimuksessa on selvitetty, voiko monipuolinen elintapaohjelma auttaa ehkäisyssä.
Siili
Hei ja tiedoksi kaikille,
Muistiliitolla on monenlaista tukea ja toimintaa muistisairaille ja heidän läheisilleen tai muuten asiasta kiinnostuneille.
Esimerkiksi Tukinetistä https://tukinet.net/ löytyy kaikille avoin Muisti ja muistisairaudet ryhmä, jossa keskustellaan muistihäiriöistä ja muistisairauksista. Ryhmässä voi turvallisesti jakaa kokemuksiasi elämästä muistisairauden kanssa.
Ryhmää pääsee lukemaan kuka vaan, mutta osallistuaksesi keskusteluun luo Tukinettiin anonyymi uniikki nimimerkki.
Ryhmä löytyy täältä: https://tukinet.net/teemat/muisti-ja-muistisairaudet-752231380/forum/
Ystävällisin terveisin
MIELI Kriisikeskus Helsinki/Kata- Anonyymi
Kiitokset hyvästä infosta.
Siili
- Anonyymi
Hienoa että tällaisia kriisikeskuksen kaltaisia toimijoita on myös täällä Suomi24:n palstoilla.
Siili
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445299Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243460Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2992870Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui582686- 1732365
- 252157
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1271899Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661865Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881771M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161401