😋🐟🍲 Kalojen kohdalta ruokasuositukset ovat muuttuneet. Kalan syönti pari kertaa viikossa on taas terveellistä. Rajoitukset koskevat vain päivittäin kalaa syöviä. Kulutusta lisäämällä turvataan kalastajien elanto. Kalatiskin kalat halpenevat kun kulutus on suurempi. Ne kellä on aikaa voivat mennä silloille ja avannoille onkimaan ilmaista ruokaa.
https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/kalavaroitus-syontisuositukset-muuttuivat-suomessa/9008610#gs.fdtflv
Syökää kotimaista kalaa
21
265
Vastaukset
- Anonyymi
Tässä on monia asioita mitä huomioida. Ympäristömyrkkyjen lisäksi on olemassa Tshernobylin laskeuma. Siinä on alueellista vaihtelua kuten kaikessa muussakin. Kaiken järjen mukaan haitta-aineet painuvat lopulta vesistöjen pohjalle. Niiden kalalajien syöminen mitkä tonkivat vesistöjen pohjaa, niin en oikein syty ajatuksesta syödä ensisijaisesti niitä. Ympäristömyrkyt ovat kuitenkin siitä kinkkisiä että niillä on tapana rikastua eli konsentroitua juuri petoeläimiin, kuten petokaloihin. Vanha ja suuri petokala sisältää luultavasti enemmän myrkkyjä kuin nuorempi yksilö. Kalalajien ekologiasta on hyvä olla perillä. Luultavasti sellainen laji on myrkyttömin mikä ei ole petokala ja mikä ei myöskään elele ja syö ravintoa vedenpohjasta. Onkohan sellaisia oikein olemassa?
Sitten kaikenlaiset onnettomuudet on myös otettava huomioon, kuten Talvivaara. Mihin ne vedet ovat lopulta valuneet? Tekojärviin on istutettu kaloja mutta niissäkin on kohonnut riski ainakin raskasmetallien osalta. Tekojärvien yhteyteen on rakennettu patoja ja juuri padot lisäävät vesistöjen raskasmetallikuormaa nykyisin. Olikohan se silakka vai mikä, kumminkin pienehkö lohikala kun yläasteen kotitaloustunnilla avattiin sen sisukset. Sen sydän oli kuin hopean peittämä, saattoi hyvinkin olla elohopeaa. Se oli 2000-lukua.Tuolta linkin takaa mtv jutusta löytyy ne rajoitukset, joita ruokavirasto ja THL suosittelee.
"merestä pyydettyä taimenta, kuhaa, lahnaa, siikaa, ahventa, haukea tai muikkua voi syödä 1–2 kertaa kuukaudessa kalalajeja vaihdellen.
Sisävesiltä pyydettyä kuhaa, lahnaa, siikaa, ahventa tai haukea voi syödä kerran viikossa kalalajeja vaihdellen, ja sisävesiltä pyydettyä muikkua 2 kertaa kuussa."- Anonyymi
Nämä jutut tiedettiin jo Mooseksen kirjan kirjoittamisen aikaan.
Raamattu kieltää mm. rapujen syönnin.
Mutta kun mä en osaa tehdä niistä kaloista mitään. Muuta kun kalapuikkoja ja kuulemma se leirikeskus siinä pinnassa on vaarallista.
Kalapuikot on ulkolaisesta kalasta ja elättävät vain ulkomaalaisia. Kaupan pakastealtaassa on kotimaisia kalapihvejä, jotka tarttee vaan lämmittää. Eikä ne fileoidut kalatiskin kalat tarvi muuta kuin pannulla paistamisen. Savukalat eivät tarvi edes sitä. Kotimaista tuoteperheeseen on tullut kolme maukasta kalapurkkia jotka voi tyhjentää suoraan ruisleivälle.
lounas.ajatus kirjoitti:
Kalapuikot on ulkolaisesta kalasta ja elättävät vain ulkomaalaisia. Kaupan pakastealtaassa on kotimaisia kalapihvejä, jotka tarttee vaan lämmittää. Eikä ne fileoidut kalatiskin kalat tarvi muuta kuin pannulla paistamisen. Savukalat eivät tarvi edes sitä. Kotimaista tuoteperheeseen on tullut kolme maukasta kalapurkkia jotka voi tyhjentää suoraan ruisleivälle.
Ennakoiva syöttö taas korjasi, eli leivite piti kirjoittaa, ei leirikeskus. Mutta tosiaan oon ihmetellytkin kun ulkolaista on kaikki kalapuikot, että luuleeko kauppias, että se on jotenkin parempaa. Toi kuulostaa jännältä toi, että suoraan leivän päälle. Täytyy käydä katsomassa. Onko sitten kauppias taas sysännyt niitä kotimaisia vaihtoehtoja sivummalle piiloon.
JeroP kirjoitti:
Ennakoiva syöttö taas korjasi, eli leivite piti kirjoittaa, ei leirikeskus. Mutta tosiaan oon ihmetellytkin kun ulkolaista on kaikki kalapuikot, että luuleeko kauppias, että se on jotenkin parempaa. Toi kuulostaa jännältä toi, että suoraan leivän päälle. Täytyy käydä katsomassa. Onko sitten kauppias taas sysännyt niitä kotimaisia vaihtoehtoja sivummalle piiloon.
Kotimaista tuotesarjaa kalana on ainakin prismassa. Ässissä on toivelista jolla voi toivoa tuotteita hyllyile. Mun suosikki on paprika sipuli kala öljyssä. Kala on muikkua palasina.
- Anonyymi
Syökää särkeä, se kasvattaa järkeä.
Näinhän sitä sanotaan. THL on sitä mieltä tutkimusten perusteella, että kalansyönti hidastaa muistisairauden tuloa.
- Anonyymi
Älkää uskoko valtamediaa.
Perussuomalaiset ovat olleet aikaansa edellä. Jo 2022 perussuomalaiset ovat tehneet välikysymyksen kalatalouden kannattavuuden turvamamisesta.
Tästä kertoo Suomen uutiset:
https://www.suomenuutiset.fi/kotimainen-kalatalous-kaipaa-arvostusta-elomaa-koko-toimialan-kannattavuus-on-talla-hetkella-koetuksella/- Anonyymi
lounas.ajatus kirjoitti:
Perussuomalaiset ovat olleet aikaansa edellä. Jo 2022 perussuomalaiset ovat tehneet välikysymyksen kalatalouden kannattavuuden turvamamisesta.
Tästä kertoo Suomen uutiset:
https://www.suomenuutiset.fi/kotimainen-kalatalous-kaipaa-arvostusta-elomaa-koko-toimialan-kannattavuus-on-talla-hetkella-koetuksella/Vietnamilaiset katkaravut
Nam
Pakaste - Anonyymi
lounas.ajatus kirjoitti:
Nyt ei ole kysymys valtamediasta vaan tieteellisestä tuytkimuksesta.
Tieteellinen ja THL🤣🤣🤣. Kannattaa uskoo näitä. 😂😂😂
Anonyymi kirjoitti:
Vietnamilaiset katkaravut
Nam
PakasteMihinkähän tästä hävisi mun kommentti, jossa varoitin katkarapujen sopimattomuudesta kolesterolipotilaille?
Anonyymi kirjoitti:
Tieteellinen ja THL🤣🤣🤣. Kannattaa uskoo näitä. 😂😂😂
Ni kyllä aiitä löytyy tieteellistä ilman THL ja ihan samansuuntaista tietoa. Osaa ne kieliä siellä THL:ssäkin:
"People in the highest category of fish consumption had a decreased risk of dementia by 17%, compared with those in the lowest consumption category. "
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0165178122004814- Anonyymi
lounas.ajatus kirjoitti:
Mihinkähän tästä hävisi mun kommentti, jossa varoitin katkarapujen sopimattomuudesta kolesterolipotilaille?
Voih miten viisas nainen olet.. ☺️
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vietnamilaiset katkaravut
Nam
PakasteKatkarapuviljelmät tosin tuhoavat mangroveympäristöjä maailmalla. Mangrovet toimivat puskureina esim. tsunameja vastaan. Kaikesta huolimatta todellisia syyllisiä kaiken takana ovat ne ihmiset jotka sikiävät kuin kanit. Enemmän ihmisiä = Enemmän viljelmiä, sillä on tuotettava enemmän ruokaa jne.
lounas.ajatus kirjoitti:
Mihinkähän tästä hävisi mun kommentti, jossa varoitin katkarapujen sopimattomuudesta kolesterolipotilaille?
Katkaravuissa on kolesterolia 142 mg kertoo fineli-tietokanta.
https://fineli.fi/fineli/fi/elintarvikkeet/835
Eivätkä ne ole kotimaisia.
Uusissa autoissa ilmastoystävällisyys ja muovittomuus aiheuttaa isot laskut kun hiiret ja rotat kaluaa soijasta ym. tehtyjä johtojen kuoria.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 152216
Ulosotossa olevan tulisi saada itse päättää
Maksetaanko hänen ulosotossa olevia velkoja takaisin yksi kerrallaan vai ripotellen pikku summia sinne tänne, kuten ulos1722182- 1051067
Sanna Marin veti posket lommolla röökiä Ruisrockissa
Tai ainakin röökin näköistä, liekö itse käärittyä 🫢114892Olet ollut aika törkeä minua kohtaan
Sillä tavalla ovelasti, ettei mitään "todisteita" ole mistään. Eli niin kuin, että mitään et ole tehnyt, mutta toisaalta46857Antin piti riuhtoa Sofia irti pojankIopista
Oli festivaaleilla Iiimautunut johonkin jätkään, niin Antin piti käydä irroittamassa täti ja pelastamassa poikanen. Pah165849Nainen rakkaus sinua kohtaan ei kuole koskaan
Ihastunut olen moniin vuosien varrella mutta vain sinä jäit sydämeen enkä vaan osaa unohtaa. Olit silloin parasta elämäs35806Saisipa sitä palata ajassa taaksepäin
maailmaan jossa oli vielä edes joku järki tallella ja ajatus takana. Sain myös suunnatonta iloa erään henkilön näkemises30756- 131755
- 43714