Milloin kaupan kuljetusrobottia kuuluu väistää?

Anonyymi-ap

11

236

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tilanne on aivan selkeä. Robotti väistää aina ja kaikkia.

      • Anonyymi

        Juuri näin. Otsikon kysymykseen voi siis vastata, että normaalitilanteessa ei milloinkaan. Päälle ei tosin saa ajaa, eli voi olla tiettyjä tilanteita, joissa joutuu väistämään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin. Otsikon kysymykseen voi siis vastata, että normaalitilanteessa ei milloinkaan. Päälle ei tosin saa ajaa, eli voi olla tiettyjä tilanteita, joissa joutuu väistämään.

        Saattaa tulla sitten pattitilanne, jos kumpikaan ei suostu väistämään. Robotillahan on lehmänhermot, mutta onko vastustajalla?


      • Se on ajoneuvo ja sillä on samat oikeudet ja velvollisuudet itä on muillakin.


      • Anonyymi
        RaakaArskaNissiTampere kirjoitti:

        Se on ajoneuvo ja sillä on samat oikeudet ja velvollisuudet itä on muillakin.

        Et sitten jaksanut lukea koko keskustelua loppuun saakka. Ensimmäinen virheellinen väitteesi on se, että kyseessä olisi ajoneuvo. Huomaatko kenties muita virheitä väitteissäsi? Vinkki: Lue alempana oleva ote ajoneuvolaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saattaa tulla sitten pattitilanne, jos kumpikaan ei suostu väistämään. Robotillahan on lehmänhermot, mutta onko vastustajalla?

        Se pattitilanne raukeaa, kun autoilija ymmärtää lähteä liikkeelle. Robotti ei mene ajoradalle auton eteen.


    • Anonyymi

      Kevyt automaattinen tavarankuljetin, eli kuljetusrobotti väistää. Ruuhkien välttämiseksi autoilijan ei tule väistää suojatielle pyrkivää robottia. Jos robotti on tielle ehtinyt, ei sen päälle luonnollisesti saa ajaa. Näissä tapauksissa on syytä odottaa esim. robotin ajamista tai peruuttamista pois ajoväylältä.

      Ajoneuvolain mukaan kyseessä on kevyt automaattinen tavarankuljetin.

      "29 a § (23.3.2023/493)
      Kevyt automaattinen tavarankuljetin

      Kevyellä automaattisella tavarankuljettimella tarkoitetaan etähallittua, automaattisella ajojärjestelmällä varustettua sähköajoneuvoa, jonka moottoreiden yhteenlaskettu jatkuva nimellisteho on enintään 1,00 kilowattia ja jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 15 kilometriä tunnissa. Ajoneuvon on täytettävä rakenteen, hallintalaitteiden ja varusteiden osalta 13 §:n 2 momentin 1–5, 10 ja 12 kohtien vaatimukset sekä oltava mitoiltaan ja massoiltaan sellainen, ettei siitä aiheudu haittaa tai vaaraa muille tienkäyttäjille.

      Liikenne- ja viestintävirasto voi antaa tarkempia määräyksiä kevyen automaattisen tavarankuljettimen mitoista, massoista, valoista, heijastimista, äänimerkinantolaitteesta ja jarruista."

    • Anonyymi

      Yli vaan. Minä en robotteja väistele.

    • Anonyymi

      Riippuisiko nesteen määrästä sisällä kummassa on enemmän?

    • Anonyymi

      Joka toinen päivä pitää väistää.

    • Anonyymi
      UUSI

      Näkee noista muutamista kirjoituksista, että kun anonyyminä voi kirjoitella asioita, niin jotkut luulevat olevansa hauskoja ja kirjoittelevansa hauskoja asioita.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3889
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3328
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2769
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1977
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe