Evinrude 18hp kipinä

Jimi

Evinrude 18 heppanen 70-luvun vekotin pelas nätisti uistellessa kunnes toisen sylinterin kipinä meni hukkaan. Rannalla testattaessa puola kipinän antaa, mutta ei tulpan hattu perille työnnettynä!?! Elikäpästä kun puolan johtoa piti noin sentin päässä "oikeasta" paikastaan niin vehjes pelaa kummallakin sylinterillä.

Missä mättää, mystistäkö?

6

988

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ykä

Jos johtimesta irtoaa noin sentin kipinä, muttei enää tulpassa, niin viittaisi vuotoon tulpassa ja/tai kontaktihäiriöön tulpan hatussa.
      Kai kokeilit tulppia vaihtaen? En muista onko tuon ikäisessä OMC:ssä irrotettavat johtimet vai onko puola/johdin yhdysrakenteiset. Ilmeisesti kuitenkin puolat ovat jo vauhtipyörän ulkopuolella.
      Jos johtimet on irrotettavia, voit vaihtaa johtimien paikat ja katsella siirtyykö vika johtimen ja tulpan hatun mukana. Joskus olen törmännyt laitteeseen, jossa puolien johtimet oli mitoitettu niin että niitä ei saanut riittämään kummin päin tahansa molempiin sylintereihin, tällöin jää kokeilu käynnissä tekemättä. Katsellen voi kuitenkin päätellä. Samoin voit kokeilla puolat siirrellen ja päätellen.

• heh

Jos johto kipinöi mutta ei tulppa niin tulppahan on oikosulussa.

• Jimi

Laiskuuttani en jaksanu tulppaa vaihtaa. Mutta kuten sanoin - tulppa toimii ja kone pelaa kahdella sylinterillä jos tulpan hattua ei paina tulppaan perille niin että johdin ja tulppa eivät edes kohtaa.

Kipinä loikkaa sentin johtimesta tulppaan ja kone laulaa, mystistäkö? :D

• johdon
        Jimi kirjoitti:

Laiskuuttani en jaksanu tulppaa vaihtaa. Mutta kuten sanoin - tulppa toimii ja kone pelaa kahdella sylinterillä jos tulpan hattua ei paina tulppaan perille niin että johdin ja tulppa eivät edes kohtaa.

Kipinä loikkaa sentin johtimesta tulppaan ja kone laulaa, mystistäkö? :D

hattu laskee läpi,eli hattu uusittava,tai koko johto,jos voi.Sumuta WD-40,tai CRC:tä hatun sisään ja päälle ja kokeile uudestaan.Se voi olla pelkkää kosteuttakin.

• vaihdatulpat

Jos se kerran käy kun tulpanjohto (hattu) on n10mm irti tulpasta, niin tulppa on tietenkin rikki ja vaatii hirmuisen jännitteen antaakseen kipinän. Siis kun pidät johtoa irti tulpasta joutuu systytysjännite kohoamaan tosi suureksi että kipinä syntyy ja näin myös viallinen tulppa saattaa toimia.

• Jimi

no perkules, näin tehdään

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3633
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2469
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      37
      2323
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2067
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1582
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1569
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      14
      1402
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      128
      1320
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      271
      1304
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1275
    Aihe