Syksyllä 2024 on Hesarissa ollut muutama artikkeli mm. bussikuskien käytöstavoista, ajotyylistä sekä HSL:n suunnittelemista aikatauluista:
-Linja-autonkuljettajien työtä pääkaupunkiseudulla leimaa ainainen kiire ja aikataulut ovat tiukkoja, kuljettajat kertovat.
-Bussinkuljettajat kokevat aikataulut mahdottomiksi ja stressaaviksi.
-HSL:n liikennejohtaja Johanna Wallin kiistää, että aikataulut olisivat liian tiukkoja.
-HSL säätää aikatauluja tarvittaessa ja maksaa bonuksia hyvistä suorituksista.
-Nobina ja Pohjolan Liikenne eivät rankaise kuljettajia myöhästymisistä, yhtiöistä kerrotaan.
HSL:n liikennejohtaja Johanna Wallin väittää sinisin silmin, että "Bussien aikatauluja ei suunnitella tarkoituksella niin kireiksi, ettei kuljettajille jää aikaa pitää taukoja" (HS 24.9.2024).
Sama täti kertoo myös kuinka HSL suunnittelee aikataulut kahdesti vuodessa edellisellä kaudella toteutuneiden ajoaikojen perusteella ja kuinka HSL
suunnittelee lähdöt niin, että valtaosan niistä pystyisi ajamaan suunnitellun aikataulun mukaisesti.
Toisaalta aikatauluja ei Wallinin mukaan suunnitella liian löysiksi, koska silloin bussit kulkisivat suurimmalla osalla vuoroista etuajassa.
Todellisuudessa mitään ei korjata vasta kuin vuoden päästä, kokonaan uuden aikataulujakson alettua syksyisin. Esimerkiksi ajoin v.2016 kokonaan uutta, Espoon sisäistä linjaa 224 (Leppävaara - Kauniainen - Espoon Keskus - Tuomarila). Se oli heti alusta suunniteltu aivan päin *ittua, siinä oltiin arkena ja lauantaina melkein koko ajan myöhässä mutta HSL:n kanta oli, että asiaa tarkastellaan seuraavaksi syksyllä 2017. Siihen saakka eli vuoden verran, kuskit istuivat 4,5h yhtä soittoa ohjaamossa ja silti oltiin myöhässä jos satoi, oli talvi, tai satoi. Kuselle jos Leppävaarassa juoksit (vaikka jätit auton purkulaituriin) niin linja oli heti myöhässä, ihan H E T I.
Eli suomeksi kukaan ei ota vastuuta mistään, asioita vain pallotellaan tilaajan (HSL) - työn suorittava yhtiön välillä. Käsiä levitellään, ihmetellään, päivitellään. Kuski joutuu kestämään epäonnistuneen suunnittelun seuraukset jokaikinen työpäivä, ei aikataulusuunnittelija. Kukaan HSL:llä ei tajua miksi työn suorittava, linjat ajava bussikuski on heti ensihuuman jälkeen valtaosan bussikuskin urastaan "kokovartalokyrpä". Kiitos HSL & aikataulusuunnittelijat.
Työpahoinvointi linja-autoalalla on aivan omaa luokkaansa, mutta se häviää maahanmuuttajataustaisen enemmistön äänettömyyteen. Näille tärkeintä työssä on palkka, joka HSL-alueen bussikuskina on maahanmuuttajan silmissä todella suuri, heille eräänlainen lottovoitto (helposti 50k / vuodessa). Ainoa konkreettinen tilasto asiasta on työntekijöiden vaihtuvuus; murto-osa bussikuskeista jää alalle, suurin osa tulee näennäisesti "hyvän palkan" perässä kokeilemaan mutta lopettaa heti kun mahdollista. Kiitos HSL & aikataulusuunnittelijat.
Ajoin itse v.2015 lähtien bussia HSL-alueella yhteensä päälle 5 vuotta, mutta istun mielummin työttömyyskortistossa kuin palaan bussialalle.
HSL, linjojen aikataulutus ja bussikuskien pahoinvointi
4
259
Vastaukset
- Anonyymi
Aloittaja on oikeassa. Aika tingitty pois joka käänteestä ja minuutteja lipsuu yli suunnitellun sieltä täältä, mutta sekunnilleen osataan kytätä väliaikoja tms. digitaalisesti. Työajan seuranta kuitenkin edelleen kivikautista tasoa, jota ei ilmeisesti kukaan osaa hoitaa digitalisaation avulla edelleenkään vuonna 2024!
- Anonyymi
Mielenkiintoinen juttu oli kun itse vielä ajoin.
Liian kireitä aikoja ei korjattu, mutta jos oli harvoin liikaa aikaa se kyllä korjattiin hyvinkin nopeasti.
Järjetöntä koko HSL:n toiminta.
Itse joskus laskin muutaman kuukauden niin suurin osa lähdöistä myöhässä, elikkä mahdoton ehtiä seuraavalle lähdölle.
Toki tässä sit on bussifirmojen omaakin sekoilua, esim Nobina tätä harrastaa että joka minuutti pitää olla ajoa. Linjat vaihtuu aina päättärillä niin näin kyetään tekemään. - Anonyymi
Liikennevalot taitavat olla suurin syy myöhästymisille. Joskus saattaa puolentunnin matka venyä 5-10 minuuttia pidemmäksi, kun täytyy seistä pönöttää jokaisissa liikennevaloissa, vaikka ketään ei olisikaan tulossa.
- Anonyymi
kuskien osuudella aikataulujen tiukentumiseen ei ole mitään osuutta?
Esim. tupakoitsijoiden on jatkuvasti pakko ajaa lujempaa, että ehtivät lyhentää elämäänsä päättäreillä. Ja sitten seuraavissa aikataulujen tarkistuksissa huomataan että tuoltakin linjalta voi taas nipistää minuutin pois.
Kiitos lujaa ajavien kuskien. Tupakalla tai ilman.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1313660- 851865
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151671Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541382VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu921218Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1151216- 681099
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi301048- 66980
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k101965