Työkkäri on tehdyt työvoimapoliittinen lausunnon, jonka perusteella Kela ei maksa työttömyysetuutta. Voiko lausunnon pyytää tekemään uudestaan?
Milloin TE-toimiston tai työllisyyspalvelun päätöksestä voi valittaa?
45
307
Vastaukset
- Anonyymi
Periaatteessa vasta Kelan päätöksestä, että eivät maksa mitään, voi valittaa. Jos valitus ei mene läpi, voi valittaa hallinto-oikeuteen.
Tämähän on aivan typerää. Ei saa työttömyyskorvausta, kun työkkäri tekee virheen. Siitä pitää valittaa jopa hallinto-oikeuteen asti.
Onko työkkärille annettu liikaa valtaa päättää työttömien raha-asioista ilman vastuuta virheellisistä päätöksistä?- Anonyymi
Työvoimapoliittisessa lausunnossa lukee, ettei siitä voi valittaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Työvoimapoliittisessa lausunnossa lukee, ettei siitä voi valittaa.
Tästä kun kysyy työkkärissä joltain, niin kukaan ei osaa sanoa mitään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tästä kun kysyy työkkärissä joltain, niin kukaan ei osaa sanoa mitään.
Riippuu keneltä kysyy.
Jos haluat valittaa, voit tehdä sen maksajan päätöksestä.
Maksajan päätökseen haetaan muutosta valittamalla Sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakuntaan. Saat valitusohjeet työttömyysetuuden maksajalta päätöksen liitteenä.
Sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunnan päätöksestä voit valittaa vakuutusoikeuteen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riippuu keneltä kysyy.
Jos haluat valittaa, voit tehdä sen maksajan päätöksestä.
Maksajan päätökseen haetaan muutosta valittamalla Sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakuntaan. Saat valitusohjeet työttömyysetuuden maksajalta päätöksen liitteenä.
Sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunnan päätöksestä voit valittaa vakuutusoikeuteen."Jos haluat valittaa, voit tehdä sen maksajan päätöksestä. "
Ei näin.
Mikäli kyseiseen prosessiin sisältyy minkäänlaista lainvastaisuutta, silloin EI valiteta Kelaan eikä SaMuun, vaan silloin tehdään hallintokantelu lainvalvojalle.
Maksajan (eli Kelan) päätös on AINA lainmukainen, koska laissa vaaditaan vain sitä että Kela toimii sen lausunnon mukaan joka työkkäristä tulee.
Kyse on vain jatkuvasta temppuilusta työttömien lakiin perustuvien oikeuksien vastaisesti, tästä asiasta on käyty jatkuvaa vääntöä ja kääntöä, myös "uuninpankkopoika" -blogista löytyy ihan vastaavia ohjeita, siellä on kuvailtu myös varsin selkeästi kuntouttavan työtoiminnan väärinkäyttö - ja myöskin tuo vitsi kuinka Kelaan valitus on todellakin aivan turhaa koska Kelan päätös on AINA lainmukainen kun se tehdään työvoimatoimiston antaman lausunnon perusteella.
Sen sijaan työvoimatoimiston antama lausunto voi perustua lainvastaiseen prosessiin mm. työllistymissuunnitelman laadinnassa, joten silloin kannattaa ottaa yhteyttä mieluummin vaikka aluevalvontavirastoon, miksi ko. viranomainen ei suostu suunnitelmaa laatimaan kuten laki vaatii.
Työttömillä on lakiin perustuva oikeus vapaasti valita (työ, ammatti, elinkeino) ja työkkärillä puolestaan lakiin perustuva vaatimus hoitaa toimensa siten että em. työttömien oikeus vapaaseen valintaan toteutuu täydellisesti.
Lainkohdat (PL, TSS-sopimus) on täällä mainittu moneen kertaan, löytyvät myös Finlexistä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Jos haluat valittaa, voit tehdä sen maksajan päätöksestä. "
Ei näin.
Mikäli kyseiseen prosessiin sisältyy minkäänlaista lainvastaisuutta, silloin EI valiteta Kelaan eikä SaMuun, vaan silloin tehdään hallintokantelu lainvalvojalle.
Maksajan (eli Kelan) päätös on AINA lainmukainen, koska laissa vaaditaan vain sitä että Kela toimii sen lausunnon mukaan joka työkkäristä tulee.
Kyse on vain jatkuvasta temppuilusta työttömien lakiin perustuvien oikeuksien vastaisesti, tästä asiasta on käyty jatkuvaa vääntöä ja kääntöä, myös "uuninpankkopoika" -blogista löytyy ihan vastaavia ohjeita, siellä on kuvailtu myös varsin selkeästi kuntouttavan työtoiminnan väärinkäyttö - ja myöskin tuo vitsi kuinka Kelaan valitus on todellakin aivan turhaa koska Kelan päätös on AINA lainmukainen kun se tehdään työvoimatoimiston antaman lausunnon perusteella.
Sen sijaan työvoimatoimiston antama lausunto voi perustua lainvastaiseen prosessiin mm. työllistymissuunnitelman laadinnassa, joten silloin kannattaa ottaa yhteyttä mieluummin vaikka aluevalvontavirastoon, miksi ko. viranomainen ei suostu suunnitelmaa laatimaan kuten laki vaatii.
Työttömillä on lakiin perustuva oikeus vapaasti valita (työ, ammatti, elinkeino) ja työkkärillä puolestaan lakiin perustuva vaatimus hoitaa toimensa siten että em. työttömien oikeus vapaaseen valintaan toteutuu täydellisesti.
Lainkohdat (PL, TSS-sopimus) on täällä mainittu moneen kertaan, löytyvät myös FinlexistäHuomatkaa se ero, mikä on aktivointisuunnitelman ja työllistymissuunnitelman välillä.
Toinen näistä sisältää sosiaalipalvelut, toinen puolestaan ei. Sitten vain selvittelemään, jos työkkäri alkaa vääntämään jotakin suuunnitelmaa sosiaalipalveluita, että mikä se teidän yksilöllinen sosiaalipuolen ongelma on joka teitä vaivaa.
Itse ette tietenkään anna mitään syytä, vaan pyydätte viranomaista itseään selkeäasanaisesti ilmoittamaan teille, oletteko te nyt alkoholisti vai elämänhallintaongelmainen vai narkkari vai mikä, ja sitten kun olette saaneet puheet nauhalle ja mahdollisesti vielä viranomaisen itsensä allekirjoituksella varustetun todistekappaleen siitä että viranomainen todellakin on ihan omalla päätöksellään päättänyt että sinäpä jannu oletkin nyt sosiaaliongelmainen, tämän jälkeen todisteet kainaloon ja menette tekemään asiasta hallintokantelun em. viranomaisen lainvastaisesta toiminnasta, ja jatkoseurauksia voi olla vielä muitakin riippuen siitä miten ahkerasti ko. viranomainen on lähtenyt jyräämään teidän lakiin perustuvia oikeuksianne.
- Anonyymi
Lausunto on siis kirjoitettu puutteellisia tiedoin. Virkanilkki kuittaa parilla sanalla lausunnon perustelut, jotka on keksinyt kysymättä työnhakijalta mitään.
- Anonyymi
Hallintolain 8 luvussa on säännökset asiavirheen ja kirjoitusvirheen korjaamisesta.
Jos TE-toimisto, TE-hallinnon asiakaspalvelukeskus, ELY-keskus tai KEHA-keskus havaitsee itse virheen tai asianosainen tekee oikaisuvaatimuksen myöhässä, se voi käsitellä vaatimuksen tavanomaisena virheen korjaamista koskevana asiana.
Hallintolain 50 §:n mukaan viranomainen voi poistaa virheellisen
päätöksensä ja ratkaista asian uudelleen, jos
1) päätös perustuu selvästi virheelliseen tai puutteelliseen selvitykseen;
2) päätös perustuu ilmeisen väärään lain soveltamiseen;
3) päätöstä tehtäessä on tapahtunut menettelyvirhe; tai
4) asiaan on tullut sellaista uutta selvitystä, joka voi olennaisesti vaikuttaa päätökseen.
Päätös voidaan korjata 1-3 kohdassa tarkoitetussa tilanteessa asianosaisen vahingoksi, jos tämä suostuu päätöksen korjaamiseen.
Jos virhe on ilmeinen ja se on aiheutunut asianosaisen omasta
menettelystä, asianosaisen suostumusta ei kuitenkaan tarvita. Sen sijaan 4-kohdassa tarkoitetussa tilanteessa päätös voidaan korjata ainoastaan asianosaisen eduksi.
Päätöksessä olevan ilmeisen kirjoitus- tai laskuvirheen taikka muuhun niihin verrattavan selvän virheen viranomaisen on korjattava viranpuolesta. Virhettä ei saa korjata, jos korjaaminen johtaa asianosaiselle kohtuuttomaan tulokseen eikä virhe ole aiheutunut asianosaisen omasta menettelystä.
Aloite tai vaatimus virheen korjaamiseksi on tehtävä viiden vuoden kuluessa päätöksen tekemisestä.
Päätökseen, jolla viranomainen on hylännyt virheen korjaamista koskevan vaatimuksen, ei saa hakea muutosta valittamalla.
Lähde: Työkkärin omat ohjeet- Anonyymi
Eli virkanilkki voi päättää itse, ettei korjaa virhettä, eikä siitä saa valittaa.
Tämähän antaa työkkärille vapaat kädet tehdä mitä tahansa. Sitten voi päättää ettei muuta mitään edes pyydettäessä ja siitä ei saa valittaa. Eli kaikki virheiden korjauspyynnöt voi kuitata, ettei korjaa mitään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli virkanilkki voi päättää itse, ettei korjaa virhettä, eikä siitä saa valittaa.
Tämähän antaa työkkärille vapaat kädet tehdä mitä tahansa. Sitten voi päättää ettei muuta mitään edes pyydettäessä ja siitä ei saa valittaa. Eli kaikki virheiden korjauspyynnöt voi kuitata, ettei korjaa mitään.Yllä oleva kommentti liittyy tähän lauseeseen;
"Päätökseen, jolla viranomainen on hylännyt virheen korjaamista koskevan vaatimuksen, ei saa hakea muutosta valittamalla." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yllä oleva kommentti liittyy tähän lauseeseen;
"Päätökseen, jolla viranomainen on hylännyt virheen korjaamista koskevan vaatimuksen, ei saa hakea muutosta valittamalla."Tuo koskee vain näitä:
Muuhun kuin oikaisuvaatimusmenettelyyn perustuva oikaisu (virheen korjaaminen)
Että voi olla virheen korjaamisesta tehty monimutkaista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo koskee vain näitä:
Muuhun kuin oikaisuvaatimusmenettelyyn perustuva oikaisu (virheen korjaaminen)
Että voi olla virheen korjaamisesta tehty monimutkaista.Koskeeko nuo mainitut kohdat edes työvoimapoliittista lausuntoa?
Hallintolain 50 §:n mukaan viranomainen voi poistaa virheellisen
päätöksensä ja ratkaista asian uudelleen, jos
1) päätös perustuu selvästi virheelliseen tai puutteelliseen selvitykseen;
2) päätös perustuu ilmeisen väärään lain soveltamiseen;
3) päätöstä tehtäessä on tapahtunut menettelyvirhe; tai
4) asiaan on tullut sellaista uutta selvitystä, joka voi olennaisesti vaikuttaa päätökseen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Koskeeko nuo mainitut kohdat edes työvoimapoliittista lausuntoa?
Hallintolain 50 §:n mukaan viranomainen voi poistaa virheellisen
päätöksensä ja ratkaista asian uudelleen, jos
1) päätös perustuu selvästi virheelliseen tai puutteelliseen selvitykseen;
2) päätös perustuu ilmeisen väärään lain soveltamiseen;
3) päätöstä tehtäessä on tapahtunut menettelyvirhe; tai
4) asiaan on tullut sellaista uutta selvitystä, joka voi olennaisesti vaikuttaa päätökseen.Lähde: TYÖ- JA ELINKEINOMINISTERIÖN OHJE
JULKISESTA TYÖVOIMA- JA YRITYSPALVELUSTA
ANNETUN LAIN JA ASETUKSEN SOVELTAMISESTA
TE-toimistot OHJE VN/20391/2023
28.6.2023 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lähde: TYÖ- JA ELINKEINOMINISTERIÖN OHJE
JULKISESTA TYÖVOIMA- JA YRITYSPALVELUSTA
ANNETUN LAIN JA ASETUKSEN SOVELTAMISESTA
TE-toimistot OHJE VN/20391/2023
28.6.2023Löytyy netistä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Koskeeko nuo mainitut kohdat edes työvoimapoliittista lausuntoa?
Hallintolain 50 §:n mukaan viranomainen voi poistaa virheellisen
päätöksensä ja ratkaista asian uudelleen, jos
1) päätös perustuu selvästi virheelliseen tai puutteelliseen selvitykseen;
2) päätös perustuu ilmeisen väärään lain soveltamiseen;
3) päätöstä tehtäessä on tapahtunut menettelyvirhe; tai
4) asiaan on tullut sellaista uutta selvitystä, joka voi olennaisesti vaikuttaa päätökseen.Työvoimaviranomainen on viranomainen, joten kyllä, heidän on hallintolain mukaisesti toimittava.
Jos ei toimi, silloin hallintokantelu em. viranomaisen toiminnasta jonka toiminta kovakorvaista kun ei neuvokaan kelpaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli virkanilkki voi päättää itse, ettei korjaa virhettä, eikä siitä saa valittaa.
Tämähän antaa työkkärille vapaat kädet tehdä mitä tahansa. Sitten voi päättää ettei muuta mitään edes pyydettäessä ja siitä ei saa valittaa. Eli kaikki virheiden korjauspyynnöt voi kuitata, ettei korjaa mitään."Eli virkanilkki voi päättää itse, ettei korjaa virhettä, eikä siitä saa valittaa. "
Tämä ei kyllä voi pitää paikkaansa.
Jos viranomainen ei ihan oma-aloitteisesti korjaa esim. virheellistä menettelytapaansa, tai edes asiakkaan huomautuksella, silloin viranomaisesta voi tehdä hallintokantelun.
Viranomaisestako ei saisi valittaa? Viranomaisen toimintahan on juuri sellaista toimintaa joka perustuu lakiin, ja lainvalvojan tehtävä on valvoa viranomaisten toiminnan lainmukaisuutta, ja työttömien tehtävä on tarvittaessa vaatia lainvalvojaa selvittämään tilanne, joka lähtee liikkeelle tekemällä asiasta hallintokantelu.
Tämä on ihan normaalia oikeusvaltion toimintaa, eli kyllä työttömilläkin on lakiin perustuvia oikeuksia, eikä viranomaisella ole oikeutta toimia lainvastaisesti työttömiä kohtaan.
Kannattaa huomata sellainen asia, että työvoimaviranomaiselle on ilmeisen tarkoituksellisesti tehty puutteellisia tai suorastaan lainvastaisia lakeja, eroja löytyy nopeasti kun lukee TTL ja vertaa niitä tekstejä mitä lukee PL ja TSS-sopimus.
- Anonyymi
Aika vapaasti saavat kirjoittaa, mitä huvittaa. TE-palvelujen sivuilla netissä lukee, että ilmoittautumisen yhteydessä antamasi tiedot saattavat riittää työvoimapoliittiseen lausuntoon, jonka lähetämme työttömyyskassaasi tai Kelaan.
Jos tarvitsemme lausuntoon lisäselvitystä, olemme sinuun yhteydessä.
Sinun ei tarvitse toimittaa TE-toimistoon esimerkiksi todistuksia, jos niitä ei erikseen pyydetä.- Anonyymi
Ks. Työ- ja elinkeinoministeriön asetus työvoimapoliittisen lausunnon antamisesta ja lausuntoon merkittävistä tiedoista
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ks. Työ- ja elinkeinoministeriön asetus työvoimapoliittisen lausunnon antamisesta ja lausuntoon merkittävistä tiedoista
Jos on kokonaan työtön, niin lausuntoa ei tee oma asiantuntija, vaan ne tehdään keskitetysti. Lainaus yllä mainitusta asetuksesta.
2 §
Työ- ja elinkeinohallinnon asiakaspalvelukeskuksen toimivalta antaa työvoimapoliittisia lausuntoja
Työ- ja elinkeinohallinnon asiakaspalvelukeskus voi antaa työvoimapoliittisen lausunnon tilanteissa, joihin ei liity työvoimapoliittista harkintaa ja joista säädetään työttömyysturvalain:
1) 2 luvun 1 §:ssä (työtön työnhakija); - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos on kokonaan työtön, niin lausuntoa ei tee oma asiantuntija, vaan ne tehdään keskitetysti. Lainaus yllä mainitusta asetuksesta.
2 §
Työ- ja elinkeinohallinnon asiakaspalvelukeskuksen toimivalta antaa työvoimapoliittisia lausuntoja
Työ- ja elinkeinohallinnon asiakaspalvelukeskus voi antaa työvoimapoliittisen lausunnon tilanteissa, joihin ei liity työvoimapoliittista harkintaa ja joista säädetään työttömyysturvalain:
1) 2 luvun 1 §:ssä (työtön työnhakija);Omalle virkanilkille jää enemmän aikaa kyykyttää työttömiä, kun rutiinilausunnot tekee joku muu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Omalle virkanilkille jää enemmän aikaa kyykyttää työttömiä, kun rutiinilausunnot tekee joku muu.
Oikeuskansleri on kiinnittänyt tähän myös huomiota.
-------------------------------
Apulaisoikeuskansleri viittasi aiempaan työvoimapoliittisia lausuntoja koskevaan ratkaisukäytäntöönsä (OKV/663/1/2019, 31.3.2020 (pdf) ja OKV/93/1/2019, 13.2.2020 (pdf), joissa hän on muun ohessa todennut, että työnhakijaa on kuultava hallintolain mukaisesti ennen työvoimapoliittisen lausunnon antamista.
--------------------------------
Eikö tuossa nyt lue selvästi, että pitää selvittää ensin työttömän tilanne. Lausunto vasta sitten.
Viisi vuotta mennyt, eikä mikään ole muuttunut.
Kyllä on Työkkärin tädillä pokkaa, kun kävelee oikeuskanslerin lausunnon yli noin vain. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oikeuskansleri on kiinnittänyt tähän myös huomiota.
-------------------------------
Apulaisoikeuskansleri viittasi aiempaan työvoimapoliittisia lausuntoja koskevaan ratkaisukäytäntöönsä (OKV/663/1/2019, 31.3.2020 (pdf) ja OKV/93/1/2019, 13.2.2020 (pdf), joissa hän on muun ohessa todennut, että työnhakijaa on kuultava hallintolain mukaisesti ennen työvoimapoliittisen lausunnon antamista.
--------------------------------
Eikö tuossa nyt lue selvästi, että pitää selvittää ensin työttömän tilanne. Lausunto vasta sitten.
Viisi vuotta mennyt, eikä mikään ole muuttunut.
Kyllä on Työkkärin tädillä pokkaa, kun kävelee oikeuskanslerin lausunnon yli noin vain.Mut jos Työkkärin nettisivuilla lukee, ettei tartte kysyä, niin tietty tehdään niin. Ei noita jonkun kanslerin päätöksiä lue kukaan.
Pomo sanoo, mitä tehdään ja suojaa tarvittaessa. Kun moitteet menee sen jonkin lautakunnan kautta, niin eihän virkailija edes tiedä, että olis tehnyt jonkin virheen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Omalle virkanilkille jää enemmän aikaa kyykyttää työttömiä, kun rutiinilausunnot tekee joku muu.
Voi keskittyä niihin, joista voi saada bonukset palkkaansa.
Eli ekassa tapaamisessa selvitetään potentiaali tyrkyttää eri palveluita, työnhakuvalmennus, työkokeilu, työttömän terveystarkastus. Myöhemmin voi kokeilla, jos kuntouttava menis läpi.
Jos on joku, joka työllistyy pian omin päin, ei kannata nähdä vaivaa. Äkkiä lausunto ja mieluiten virheellinen, ettei tartte järjestää tapaamisia. Asiakas on poissa omista hommista ainakin sen aikaa, kun valittaa lausunnosta. Jos työllistyy pian, niin tuskin edes valittaa.
Kannattaa keskittyä tulospalkkiota tuoviin asiakkaisiin. Onhan se jopa +45% lisää palkkaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi keskittyä niihin, joista voi saada bonukset palkkaansa.
Eli ekassa tapaamisessa selvitetään potentiaali tyrkyttää eri palveluita, työnhakuvalmennus, työkokeilu, työttömän terveystarkastus. Myöhemmin voi kokeilla, jos kuntouttava menis läpi.
Jos on joku, joka työllistyy pian omin päin, ei kannata nähdä vaivaa. Äkkiä lausunto ja mieluiten virheellinen, ettei tartte järjestää tapaamisia. Asiakas on poissa omista hommista ainakin sen aikaa, kun valittaa lausunnosta. Jos työllistyy pian, niin tuskin edes valittaa.
Kannattaa keskittyä tulospalkkiota tuoviin asiakkaisiin. Onhan se jopa 45% lisää palkkaa.Kaikki Työkkärin virkailijat ei ihan tuohon pysty. Osa haluaa oikeasti auttaa työttömiä ja toimii myötätuntoisesti.
Mutta jos on esimerkiksi akateeminen talousalan koulutus ja opiskelukaverit ovat päässeet hyviin hommiin kovalla palkalla, niin itse täytyy yrittää päästä edes siihen kolmeen tonniin. Pomojen paikkojakaan ei saa enää automaattisesti, vaikka on mies. - Anonyymi
Ei asia ole ihan näinkään.
TE-palvelujen tehtävä on toteuttaa heidän lakiin perustuvaa velvollisuuttaan niistä palveluista, joilla varmistetaan että työttömien lakiin perustuva oikeus vapaaseen valintaan (työ, ammatti, elinkeino) toteutuu täydellisesti.
Usein lausunnot perustuu esim. "kieltäytymisestä" suunnitelman tekoon, mutta tuo vaihe kannattaakin ottaa selvitystyön alle siten, että varmistetaan se, että se suunnitelma on tarkalleen sellainen kuin työttömän vapaa valinta edellyttää sen olevan, eli kaikki roska suunnitelmasta pois, ja vain niitä omia vapaita valintoja sinne suunnitelmaan.
Mitään sitoumuksia (mitkä toimii esim. karenssin perusteena) mihinkään ei tietenkään tehdä, suunnitelmassa ei siis sitoutuduta mihinkään työsopimukseen tai mihinkään muuhunkaan missä se vapaa valinta on toteutuduttava ensin.
Jos suunnitelma on laadittu työttömän kannalta väärin, ja työvoimaviranomainen antaa kielteisiä lausuntoja sen perusteella, sitten on jo oikeusperiaatekin tuossa pielessä, eihän lainvastaisen suunnitelman perusteella voida alkaa rankaisemaan vaan se suunnitelma pitää korjata ensin lainmukaiseksi.
Tämä puolestaan tarkoittaa sitä, että valituksia ei tehdä Kelaan, vaan lainvastaisuuden kyseessä ollen tehdään asiasta hallintokantelu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei asia ole ihan näinkään.
TE-palvelujen tehtävä on toteuttaa heidän lakiin perustuvaa velvollisuuttaan niistä palveluista, joilla varmistetaan että työttömien lakiin perustuva oikeus vapaaseen valintaan (työ, ammatti, elinkeino) toteutuu täydellisesti.
Usein lausunnot perustuu esim. "kieltäytymisestä" suunnitelman tekoon, mutta tuo vaihe kannattaakin ottaa selvitystyön alle siten, että varmistetaan se, että se suunnitelma on tarkalleen sellainen kuin työttömän vapaa valinta edellyttää sen olevan, eli kaikki roska suunnitelmasta pois, ja vain niitä omia vapaita valintoja sinne suunnitelmaan.
Mitään sitoumuksia (mitkä toimii esim. karenssin perusteena) mihinkään ei tietenkään tehdä, suunnitelmassa ei siis sitoutuduta mihinkään työsopimukseen tai mihinkään muuhunkaan missä se vapaa valinta on toteutuduttava ensin.
Jos suunnitelma on laadittu työttömän kannalta väärin, ja työvoimaviranomainen antaa kielteisiä lausuntoja sen perusteella, sitten on jo oikeusperiaatekin tuossa pielessä, eihän lainvastaisen suunnitelman perusteella voida alkaa rankaisemaan vaan se suunnitelma pitää korjata ensin lainmukaiseksi.
Tämä puolestaan tarkoittaa sitä, että valituksia ei tehdä Kelaan, vaan lainvastaisuuden kyseessä ollen tehdään asiasta hallintokantelu.Huomatkaa se, että Kelan päivärahan maksu perustuu lakiin, eli siihen, että työkkärin lausunnon perusteella Kela tekee päätöksen. Kelalla ei ole sananvaltaa muuhun työkkärin toimintaan.
Sen sijaan kun kyse on lainvastaisesta toiminnasta esim. suunnitelman laatimisessa (johon lausunto voi perustua), silloin teidän kannattaa mielestäni Kelallekin asiasta mainita että ovat ottamassa nyt osaa lainvastaiseen toimintaan katkaistessaan päivärahanne lainvastaisen prosessin seurauksena, ja toki teette asiasta myös hallintokantelun.
- Anonyymi
Aika kiireellä noita kirjoitetaan. Varmaan kohta tehdään automaattilausuntoina, eli työnhakijaksi ilmoittautumisen yhteydessä annettujen tietojen pohjalta tulee työvoimapoliittinen lausunto heti eikä tarvita ihmistä siihen päättämään. Tai ehkä näitä tehdään jo nyt niin.
Tulisi ainakin virheitä vähemmän.- Anonyymi
Jos on asiakas, jota ei halua tavata, niin Työkkärin täri voi äkkiä kirjoittaa jonkin lausunnon maksajalle, ettei ole oikeutta työttömyysetuuteen. Silloin ei tarvitse järjestää tapaamisiakaan.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Jos on asiakas, jota ei halua tavata, niin Työkkärin täri voi äkkiä kirjoittaa jonkin lausunnon maksajalle, ettei ole oikeutta työttömyysetuuteen. Silloin ei tarvitse järjestää tapaamisiakaan.
työkkärin täti ei ehkä sitten tapaa asiakastaan, mutta tapaa mahdollisesti sitä väkeä joka valvoo työkkärin viranomaistädin toimintaa ja sen lainmukaisuutta.
Lausuntojen sisältö ei voi olla ihan mitä vain, vaikka Kelan pitäisikin sokeasti katkaista päiäväraha sen lausunnon perusteella. Lausunto ei voi perustua valehteluun, ja juuri sen takia kaikkien työttömien kannattaa aina nauhoittaa kaikki palaverit työkkärissä, jotta jäävät valheistaan kiinni.
Jos työtön EI nauhoita tapaamisiaan, silloin siinä käy niin, että viranomainen voi halutessaan valehdella työttömästä katkaistakseen häneltä päivärahat, ja viranomaisella on lakiin perustuva luotettavuusolettama, eli viranomaisen toiminta katsotaan aina luotettavaksi, JOS muuta ei osoiteta.
Jos sinulla ei ole nauhoitusta viranomaisen toiminnasta, silloin sinulla ei ole mitään tapaa jolla tuo luotettavuusolettama voidaan kyseenalaistaa.
Näistä syistä, nauhoita ja tallenna aina kaikki yhteydenpito te-toimiston kanssa.
- Anonyymi
"Eli ekassa tapaamisessa selvitetään potentiaali tyrkyttää eri palveluita, työnhakuvalmennus, työkokeilu, työttömän terveystarkastus. Myöhemmin voi kokeilla, jos kuntouttava menis läpi."
Mulla oli muuten yksi(nkertainen) työkaveri, joka oli palkkatuella työllistetty samassa paikassa, missä oma työ oli normaalissa työsuhteessa täydellä palkalla. Hän avustavissa, itse asiantuntijatehtävissä. Hän oikein odotti, että työllisyyspalvelujen oma asiantuntija ohjaa hänet eteenpäin.
Kyllä heitäkin on, jotka suostuu ilomielin kaikkeen. Tosin suoraan palkkatyöhön pääseminen ollut kuulemma vaikeaa. Eikä oikein ole motivaatiotakaan työkkärissä saada ko.henkilöä töihin, jos voi helposti ohjata palveluihin, joista työllisyyspalvelujen asiantuntija saa henkilökohtaista lisää palkkaansa.- Anonyymi
Kerran kuntouttavassa, aina kuntouttavassa. Pysyvät bonukset palkkaan.
- Anonyymi
"Eikä oikein ole motivaatiotakaan työkkärissä saada ko.henkilöä töihin, jos voi helposti ohjata palveluihin, joista työllisyyspalvelujen asiantuntija saa henkilökohtaista lisää palkkaansa."
BINGO!
Tämä meni täsmälleen oikein. Eli siitä vain poliitikoillekin palautetta, että miksi ihmeessä tekevät tällaisia täysin älyvapaita systeemejä, että viranomaisen pitäisi varmistaa työpaikka työttömille, mutta viranomaisen palkkabonus saadaan vain siten että työtön pysyy työttömänä "työllisyyspalveluissa".
- Anonyymi
Minun mielestäni kannattaa tehdä niin, että kieltäytyy kaikesta te-toimiston ehdotuksista ja alkaa hakea vain toimeentulotukea ja asumistukea. Silloin saa kaikki asumiskulut (vuokra+sähkölasku+kotivakuutus). Lisäksi saa kaikki lääkärikulut julkisella puolella ja silmälasit ym. Kuukauden pakollisiin menoihin tulee tilille vielä melkein 600 euroa, siis ruokaan ja muihin omiin menoihin. Se raha riittää ihan hyvin.
Ei sitä rahaa saa enempää, vaikka suostuisi te-toimiston esittämiin työpaikkoihin, harjoittelijaksi tai kuntouttavaan. Niissä haaskaa vain omaa aikaansa ja stressaa tulevaa ja sitä, mitä kiusaa te-toimisto esittää seuraavaksi.- Anonyymi
Yllättävää, että pienituloisin ei ole se, joka ei omista mitään, vaan se jolla on vähän säästöjä. Ei tule toimeentulotukea. Eli itse pitää ostaa silmälasit omalla rahalla ja kaikki muukin tai jättää ostamatta.
Työmarkkinatuki ja asumistuki riittää juuri ja juuri vuokraa, ruokaan ja pakollisiin menoihin. Työmarkkinatuki tilille 640e, asumistuki 321e, vuokra 500e ja vesilasku 25e, jää muuhun 436e.
Eli satanen viikossa ruokaan ja vessapaperiin. Eikä oikeastaan muuta. - Anonyymi
Ei tarvitse "kieltäytyä" mistään, riittää, kun tekee vain työkkärin kanssa suunnitelman siten, että esim. työvoimapalveluille ei ole tarvetta.
Työvoimapalvleuita siis käytetään vääriin tarkoituksiin, ja suunnitelmassa siis jo alun alkaenkin kannattaa ne huonot palvelut sivuuttaa kokonaan.
Hyviä palveluita voi toki kysellä, mutta sellaisia ei työvoimapalveluista suurella todennäköisyydellä ole saatavissa, koska Suomessa työvoimapalvelut on tässä vuosien aikana muutettu täysin järjestelmälliseksi ja häikäilemättömäksi kiristystoiminnaksi, jotta elinkeinoelämä saisi palkatonta työvoimaa.
Aseta suunnitelmassa vähintäänkin ehtoja valinnoillesi, kaikki sanavalinnat on mietittävä tarkkaan, koska jos jokin sana puuttuu, sitten työkkäri tulkitsee niin että sinä haluat tehdä palkatonta työtä rangaistuksen uhalla.
Tässä on kyse myös viranomaisista yksilöinä, eli ei kaikki viranomaiset ihan täysiä tolloja ole, mutta huolestuttavan paljon on heitä jotka ovat. - Anonyymi
Itse nostan pelkästään as & tt-tukea, yrittävät pakottaa kunnan sosiaalihuollon piiriin tai työkkärin/typ kiusattavaksi siten että leikkaavat -40% tuesta eli ns "hupirahaa" jää 350€ mikä hädin tuskin kustantaa kk ruoka kulut. Sekä tekevät niitä tekopyhiä huoli-ilmoituksia, sieltä joku ääliö soittaa mukamas huolestuneena ja yrittää ohjaa soshuollon piiriin ja tai työkkäriin kirjoille. Päädyin tähän ratkaisuun ton työkkärin sadistisen toiminnan takia ja kieltäydyn menemästä niiden sadistien kiusattavaksi sekä olen estänyt noiden sote ääliöiden numerot tekopyhien huoli ilmoitustensa kanssa. Voiko sadistisempaa systeemiä olla?, tämä tilanne hankaloittaa jopa työn hakemista kun laitetaan oikein painetta kattilaan (leikataan vähän niin rupee työt maistumaan) juu, jotenkin sitä ajatukset pyörii toisen kaltaisissa selviytymis keinoissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse nostan pelkästään as & tt-tukea, yrittävät pakottaa kunnan sosiaalihuollon piiriin tai työkkärin/typ kiusattavaksi siten että leikkaavat -40% tuesta eli ns "hupirahaa" jää 350€ mikä hädin tuskin kustantaa kk ruoka kulut. Sekä tekevät niitä tekopyhiä huoli-ilmoituksia, sieltä joku ääliö soittaa mukamas huolestuneena ja yrittää ohjaa soshuollon piiriin ja tai työkkäriin kirjoille. Päädyin tähän ratkaisuun ton työkkärin sadistisen toiminnan takia ja kieltäydyn menemästä niiden sadistien kiusattavaksi sekä olen estänyt noiden sote ääliöiden numerot tekopyhien huoli ilmoitustensa kanssa. Voiko sadistisempaa systeemiä olla?, tämä tilanne hankaloittaa jopa työn hakemista kun laitetaan oikein painetta kattilaan (leikataan vähän niin rupee työt maistumaan) juu, jotenkin sitä ajatukset pyörii toisen kaltaisissa selviytymis keinoissa.
Se on toki vähän niinkuin oma valinta, jos itse omasta aloitteestaan jättää ilmoittatumisen työkkärin asiakkaaksi tekemättä.
Työkkärin kiusanteko loppuu pitkälti siihen, kunhan varmistat sen että siellä tehtävä suunnitelma on oikeanlainen, eli tarkalleen sellainen että sinun lakiin perustuva oikeus vapauteen valita työ, elinkeino tai ammatti, toteutuu täydellisesti.
Kaikista työkkärin palveluista, niissä kaikissa on oltava jokin peruste, sosiaalipalveluille on oltava peruste sinun sosiaaliongelmista, työharjoitteluissa tai koulutuksissa on oltava peruste siitä että tarvitset sellaista. Kiistä kaikki nämä perusteet, voit aivan hyvin todeta työkkärille että et tarvitse huonoja palveluita lainkaan, vaan ainoastaan hyviä palveluita jos sellaisia joskus työkkärille tulee.
Itse teet aina arviot onko jokin asia hyvä tai huono, tai valitsetko jonkin työn tai et, se ei ole viranomaisen toimivaltaan kuuluva oikeus tehdä valintoja sinun puolestasi.
Helpoimmin saat paineen pois tuosta kattilastasi yksinkertaisesti varmistamalla toiminnan työkkärin kanssa siten että mennään 100% täydellisesti kuten laki sanoo, ja laki sanoo niin, että vain sinulla on oikeus vapaasti valita työsi, sitä ei viranomainen komenna.
Suunnitelmista, käytä aina lakiin perustuvaa oikeuttasi korjata suunnitelmat, jos sinne alkaa tulemaan jotakin epäilyttävää tai asiatonta (kuten esim. karenssin uhalla vaadittava maininta kuntouttavasta työtoiminnasta tai jotakin muuta vastaavaa, nehän on alkoholisteille ja narkkareille tarkoitettuja sosiaalipvalveluita) - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Yllättävää, että pienituloisin ei ole se, joka ei omista mitään, vaan se jolla on vähän säästöjä. Ei tule toimeentulotukea. Eli itse pitää ostaa silmälasit omalla rahalla ja kaikki muukin tai jättää ostamatta.
Työmarkkinatuki ja asumistuki riittää juuri ja juuri vuokraa, ruokaan ja pakollisiin menoihin. Työmarkkinatuki tilille 640e, asumistuki 321e, vuokra 500e ja vesilasku 25e, jää muuhun 436e.
Eli satanen viikossa ruokaan ja vessapaperiin. Eikä oikeastaan muuta."Yllättävää, että pienituloisin ei ole se, joka ei omista mitään, vaan se jolla on vähän säästöjä. Ei tule toimeentulotukea."
Ei oikeastaan ole edes yllättävää, vaan tämä on tämmöinen "suomalainen" tapa joka poliittisesti saatu aikaan tähän yhteiskuntaan.
Eli oma varallisuus syödään aina ensin pois, ennenkuin tulee oikeutta viimesijaiseksi tulonlähteeksi tarkoitettuun toimeentulontukeen.
Pidän ajatusmallia tästä sinällään ihan loogisena, vaikka varmasti kohtuuttomiakin tilanteita voi aiheutua. Samalla pitää muistaa se että ei ole järkevää sekään että esim. varakkaita sijoittajia alettaisiin rahoittamaan toimeentulotuella aina silloin kun heidän sijoitustoiminta on miinusmerkkistä.
Mielestäni perustulo olisi huomattavasti parempi sosiaaliturvan muoto, jonka käyttöönoton yhteydessä voitaisiin samalla säästää satoja miljoonia tai jopa miljardeja yksinkertaisesti siksi että kaikenlainen tarpeeton sosiaaliturvan saamiseen liitetty viranomaissimputtaminen voitaisiin tällöin ajaa alas - ja tämän lisäksi avautuisi myös markkina paremmin kaikille sosiaaliturvan varassa olevillekin, yksinkertaisesti siksi että sitten saa tehdä sitä toimintaa mitä haluaa valita tekevänsä, nykyinen systeemihän pyrkii pikemminkin sulkemaan kaikki toiminnan mahdollisuudet tuen saajilta.
- Anonyymi
Laskekaapa tuosta mitä jää, kun ei saa edes sitä työmarkkinatukea.
- Anonyymi
Valittaa voi ihan niin paljon kuin haluaa, mutta Kela ja SaMu ei asiassa tule auttamaan mitenkään, JOS kyse on siitä että työkkäri on tehnyt lausunnon sen perusteella, että työkkäri on ensin tarjonnut lainvastaisella tavalla palveluita työttömälle, johon työtön ei tietenkään suostu, vaan silloin pitää voida korjata suunnitelmat.
Kiinnitä tarkoin huomio tähän asiaan, jos ovat halunneet sinut vaikkapa kuntouttavaan työtoimintaan, tai harjoittelemaan jotain työtä, vastaa niihin aina että sinulla ei ole mitään tarvetta sellaiselle eikä perusteita ko. toimille ole lainkaan.
Viranomaisen on esitettävä em. perusteet, ja jos kyse on em. asiasta, silloin et valita Kelaan, vaan otat yhteyttä lainvalvojaan hallintokantelun muodossa, hallintokantelun tehtävä on laittaa vauhtia työvoimaviranomaisten jatkuvasti harjoittamaan täysin lainvastaiseen käytäntöön esim. kuntouttavaa työtoimintaa käynnistellään täysin systemaattisesti jatkuvasti, vaikka mitään perusteita ei edes ole esitetty.
Itse ei kannata mennä allekirjoittelemaan mitään sellaista suunnitelmaa, jossa palvelut on lainvastaista ja perusteetonta roskaa, vaan siinä vaiheessa käytät aina lakiin perustuvaa oikeuttasi tarkistaa - eli korjata - em. typerän viranomaisen aikaansaama lain tarkoituksen vastainen suunnitelma.
Suosittelen tätä oikeastaan lähestulkoon jokaikiselle, jotka joutuu tämän viranomaissimputuksen kohteeksi.
Myös eduskunnan oikeusasiamies on omana aloitteenaan asiaan ottanut kantaa, työvoimaviranomaiset siis vääristelee palvelut lainvastaiseen tilaan - poliitikkojen ystävällisellä kannustuksella ("keppiä työttömille"). - Anonyymi
Älkää sotkeko ajatuksia viranomaisen lainkäsityksiin tai työttömyysturvalakiin (TTL).
Työvoimatoimiston toiminnassa on kysymys valtion lain velvoittamista palveluista työttömille, josta tarkemmin TSS-sopimuksessa, artikla 6, kohta 2.
Työn vapaa valinta on lakiin perustuva oikeus, Perustuslaki pykälä 18, samoin TSS-sopimuksen artikla 6, kohta 1.
Vaatikaa työvoimaviranomaiselta aina lainmukaiset palvelut.
Vaatikaa että huonot palvelut pois ja hyviä palveluita tilalle. Hyvää palvelua on se jos toimitaan em. lakien mukaisesti, eli te valitsette itsellenne tietenkin hyvät työt mieluisilla ehdoilla, työkkärin ajatukset huonoista töistä huonoilla palkoilla voi tietenkin työntää sinne mihin aurinko ei paista (koska TEILLÄ on lakiin perustuva oikeus valita - ja myöskin olla valitsematta).
Oikeus vapauteen valita pitää toteutua aina täydellisesti, tahallisesti lainvastaisilla palveluilla ei em. oikeutta saa mitenkään alkaa kumoamaan.
Asia sisältää melko paljon tarkkoja sanavalintoja, joten kannattaa noihin työkkärin tapaamisiin valmistautua huolellisesti, ottakaa kopiot tarvittavista lakiteksteistä mukaan. - Anonyymi
Mun kokemuksien perusteella Kelan kanssa voi aina neuvotella ja sovitella ainakin jotenkin mutta työkkärin kanssa ei ikinä. Mitenkähän nyt käy kun työkkäriasiat siirtyvät kunnille? Löytyykö sieltä edes vähän inhimillisyyttä?
- Anonyymi
Ei asiasta tarvitse mitenkään neuvotella.
Sinulla on 100% täydellinen toimivalta sinun omiin valintoihisi joiden on toteuduttava lain mukaan täydellisesti.
Työvoimaviranomaisen tehtävä on toimittaa sinulle sellaisia palveluita, joiden avulla sinun lakiin perustuva oikeus vapaaseen valintaan toteutuu täydellisesti.
Työvoimaviranomaisella ei varmasti ole hyväpalkkaista haluamaasi työtä tarjolla, mutta olennaista em. asiassa on edelleenkin oikeus vapauteen, vaikka valinta ei sinällään toteutuisikaan.
- Anonyymi
Kun vaaditte te-toimistolta parempia palveluita, tässä esimerkkejä, keksitte itse helposti lisääkin:
Kuntouttava työtoiminta -> yrityksille kuntouttavaa palkanmaksua
Työharjoittelu -> yrityksille palkanmaksuharjoittelua
Työvoimakoulutus -> yrityksille palkanmaksukoulutusta.
Jne.
Kaikki palvelut on viritetty siis täysin järjestelmällisesti työttömän valintojen ja etujen vastaiseksi, ja em. tavoilla käännetään tilanne takaisin oikein, eli eihän Suomessa ole pulaa työvoimasta, vaan siitä, että Suomessa on niin huonoja yrityksiä että eivät edes osaa maksaa palkkaa (käytännön esimerkkejä mm. Juhana Vartiaisen johtaman Helsingin palkanmaksusotkut viime vuodelta, hyväosaiset eivät siis osaa mitään, eivät kykene edes käyttämään verkkopankkia että osaisivat maksaa ne palkat) - Anonyymi
Tuollaisena yleisempänä neuvona, kaikkien työttömien etuja ajatellen, jos joku tekee hallintokantelun työkkärin toimintatavoista, muistakaa laittaa kanteluun myös vaatimus siitä että asiaa selvitetään laajemminkin kuin vain teidän yksilöllisen tapauksen kohdalta.
Epäilys on ainakin varsin perusteltua jatkuvan riitelyn johdosta siitä, että työkkäri toimii oikein laajassa mittakaavassa erittäin monien virkamiesten toimesta täysin järjestelmällisesti ja systemaattisesti ja tietoisesti lainvastaisilla tavoilla, motivaatiota tähän tarjoaa mm. 45% palkanlisät JA poliitikkoryhmien taustalla painostaminen ("keppiä työttömille").
Huomatkaa aina se että laki vaatii että työttömillä on oikeus vapaaseen valintaan, koskaan ei vapaata valintaa saa viranomaistoimilla alkaa poistamaan.
Hallintokantelussa saa kannella asiasta hieman laajemminkin, eli jos haluatte vauhdittaa tilanteen korjaamista valtakunnan tasolla, hoitakaa kanteluihin aina myös tekstit siitä että epäilette lainvastaisen toiminnan olevan systemaattista, ja pyytäkää lainvalvojaa selvittämään mm. rikostutkintaprosessin tarvetta valtakunnallisella tasolla, epäilyksenä laaja viranomaistoimintaan jalkautettu lainvastainen toimintamalli (jonka systemaattinen tarkoitus toimittaa palkatonta työvoimaa elinkeinoelämälle työvoimapalvelujen "verukkeella", rangaistuksien uhalla ja 45% palkkabonuksilla motivoituna)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Isä tuomittiin pahoinpitelystä.
Tulikohan oikeudelle nyt ylilyönti? Eihän tuon isän antama kurinpito niin vakavaa ollut. Tuomio olisi ollut aivan ymmärr1972466Norja ottaa öljyrahastoista 40 mrd. Suomen pitäisi ottaa työeläkevaroista
Irtoraha kiertoon, jotta talous saadaan elpymäään. https://yle.fi/a/74-20116257 "Norjan hallitus kasvattaa öljyrahasto4062092Arja Koriseva paljastaa erikoisesta asumisjärjestelystä Pekka-rakkaan kanssa: "Voin ottaa..."
Arja Koriseva viettää tänä vuonna 35-vuotistaiteilijajuhlaa ja kisaa Tanssii Tähtien Kanssa -ohjelmassa. Lue Arja Koris91334Mun treffi-ilmoitus
Hei, Ajattelin laittaa tänne oman treffi-ilmoituksen, koska tinder ja muut deittiapit ja palstat eivät ole omalta osalt261203- 711201
- 133935
Mä en kestä näin unta
Missä nukuit vieressäni. Käännyit otit lusikkaan ja kuiskasit korvaani. "Minä rakastan sinua kulta". 💔70910Rita Niemi-Manninen kommentoi yllättäen Aki-miehensä suoritusta Selviytyjissä: "Olisi pitänyt..."
Rita Niemi-Manninen ja Aki Manninen herättävät vahvoja mielipiteitä… Nyt Rita Niemi-Manninen kisaa rankassa tosi-tv-kis6880Olet suloisinta mitä tiedän
Kun katsoit minua, en pystynyt katsomaan sinua takaisin koska pelkään että näet mitä sinua kohtaan tunnen. Ihastelen sin21790Nainen, tunnetko sen meidän yhteyden
Tunnetko, kuinka rakkaus sinua koskettaa, kuinka eräs sinua suurella lämmöllä ajattelee? Mitä mietit niinä hetkinä? Onko53775