sydämen kammioitten välinen reikä. Muita?

elisanen

pojallani 3v4kk on synnynnäinen reikä sydämmen kammioitten välissä. 1.5 vuotiaana sitä tutkittiin ja lääkäri selitti ettei siitä ikinä haittaa ole. Ainoa että kuunnellessa kuuluu sivuääni ja leikkausten aikana annetaan antibiotti sydämen turvaksi. Reikä ei umpeudu koskaan.

Nyt oon alkanut miettiä, että voiko sittenkin reijällä olla vaikutusta suorituskykyyn? onko kokemusta kellään? Poikani ei jaksa kävellä, juosta yhtäkovaa/yhtä pitkää matkaa kuin samanikäinen veljensä, tai ikätoverit. Vai oisko vaan ominaisuus/kunto asia.

juu, soitan asiasta lastenpolille ja kysyn asiaa, mutta ajattelin kysäistä täältäkin. Kivempa toisten kanssa kokemuksia vaihtaa, kuin että vaivaan ehkä turhalla asialla lääkäriä. kun voi olla vaan, että huolehdin taas ihan liikaa.

17

13673

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Petri

      että kirjoitit minulle tutusta aiheesta. Meidän tytöllä oli reikä kammioiden välissä. Tyttömme kävi lääkärissä Lastenkliniikalla testeissä ja todettiin, että reikä ei mene itsestään kiinni. Reikää ei voitu myöskään tähystää, joten reikä laitettiin lastenkliniikalla leikkauksella.

      Leikkaus meni tosi hienosti ja tyttö toipui hetkessä ja on nyt kyllä selvästi aktiivisempi kuin ennen. Myös lievä sinisyys sormienpäistä ja huulilta on kadonnut. Meillekin sanottiin, että ei reikä haittaa kuin vasta ehkä 50 vuotiaana, mutta se olisi kuitenkin hyvä korjata.

      Vaadi ihmeessä korjaamista. Reiät on lopultakin helppo paikata, vaikka hurjalta se kuullostaa, kun sydän pysäytetään.

      • kaisu

        Minunkin pojallani on reikä kammioiden välissä. Kooltaan vain nuppineulan pään kokoinen, joten ei haittaa elämää millään tavalla. Hänen sydäntään korjattiin toisen vaivan takia, eikä tässä yhteydessä edes ajateltu reiäin korjaamista.

        Reikä kuin reikä ei siis vaadi korjaamista leikkauksella, sillä leikkaus itsessään on aina iso riski, vaikka useimmat sujuvatkin hyvin.

        Voisiko ipanasi huonokuontoisuus johtua vain huonokuntoisuudesta? Varotatko häntä liiasta rehkimisestä? Kiinnitätkö hänen jaksamattomuuksiinsa enemmän huomiota kuin isomman veljensä?

        Meillä äideillä on tapana joskus huolestua kovin pienistäkin asioista. Kysy ihmeessä oikean asiantuntijan neuvoja (=lasten sydänlääkärin), saat mielenrauhan.


      • karjalan mies

        Olen 61v minulla on ollut reikä kammioiden välillä koko ikäni.Ei ole ollut normaalia hunompi fyysinen kunto joskaan en ole testannut kuntoa missään kestävyyttä vaativassa urheilussa.Olen tutkittu lapsena, armeijassa ja silloin tällöin myöhemmin viimeisin 4.9-08 jolloin kardiologi teki ultraäänitutkim lääkäri totesi reiän joka on todettu aikaisemminkin ja sanoi ei vaarallinen koska oikea kammio ei suurentunut.Ohut verisuihku vasemmasta oikeaan kammioon.Minulla on ollut rytmihäiriöitä lähes koko ikäni.Lääkärit ovat sanoneet niitä ei vaarallisiksi.Ne saattaa johtua reiästä.Lääkäri sanoi että on syytä olla huolissaan jos tytmihäiriöt aiheuttä huonoa oloa esim vahvaa heikkouden tunnetta tai pyörtymisen tunnetta. En ole lääkäri enkä pysty ottavan asiaa kantaa teidän tapauksessa, mutta minulle lääkäri sanoi 4.9-08 että kun olen pärjännyt näinkin vanhaksi ei huolta.Ehkä minä kuulun tässä reikä asiassa ryhmään erittäin lievä vuoto kammioiden välillä.Haluan kertoä omasta kokemuksesta että olen pärjännyt normaalisti minun sydämmelläni 61 vuotta.Toivottavasti tämä tieto helpottaa teitä mutta kannattaa olla kuitenkin teidän tapauksessa yhteydessä lääkäriin ja kuunnella heidän mielipiteitä.Toivon kaikkea hyvää teille tässä reikä asiassa ja hyvä jos minun kokemukseni auttavat teitä.


    • jenni

      mun tytöllä, 1v todettiin 8kk eteisten välinen aukko asd. lapsi on aivan oireeton, hakeuduin tutkimuksiin sivuäänen takia ja vika löytyi.Aukko korjataan ennen kouluikää ja luojan kiitos todennäköisesti katetritoimenpiteenä.Joskushan nuo aukot sulkeutuvat itsestaan mutta meidan tytölla se on aika iso eika mene itsestaan kiinni.Nyt seurataan muutama vuosi ja katsotaan sitten.
      Kun tietoa on lisää ja päässyt hyvää hoitoon(lasten klinikka) on olo mulla vahan parempi, mutta kyllä silti ´kovasti huolehdin,Sydän kun on kuitenkin SYDÄN. Kertokaahan petri ja muut kokemuksianne leikkauksesta yms asiaan liittyvista.ASD ja VSD ainakin siina suhteessaa samantyyppisia vikoja etta molemmat ovat korjattavissa leikkauksella, yleensa täysin terveiksi.ASD ei tavallisesti oireile lapsilla, ongelmia tulisi hoitamattomana vasta keski-iällä, en tiedä miten VSD.

      • elisanen

        Mitä haittaa keski-iällä tulee?? mietin vaan, että kun minun enolla ja äidin tädillä juuri keski-iällä todettiin reikä sydämmessä. Edesmennyt mummoni sanoi ongelmia sydämmessä olevan, mutta ei hänkään sen terkemmin tiennyt mitä. Nyt äidin täti on kuollut ja enoon ei äiti ole missään yhteudessä (eno katkaisi välit sukuun), joten en heidän kokemuksista voi kysyä.

        Meillä uudet tutkimukset ovat 5-6 vuotiaana, joten kolme vuotta vielä. lääkäri tutkii silloin uudestaan sydämmen.

        Tiedättekö, että suljetaanko myös reijät jotka ei tuota ongelmia, vai vaan ne jotka tuottaa ongelmia myös lapsuudessa?


      • Petri

        Meillä tytön reikä sydämmessä oli sen verran iso, että katetri ei sittenkään tullut kyseeseen vaikka niin ensiksi luvattiin. Leikkaus tosiaan meni hienosti ja lääkärit ovat todella osaavia samoin kuin hoitohenkilöstö on mitä upeinta. Kun jättää lapsen osaavien ihmisten hoiviin, niin ei sitä kuitenkaan ollut niin huolissaan. Onhan sitä kuitenkin huolissaan, kun sydänleikkaus on kuitenkin aina sydänleikkaus.

        Tyttömme leikkaus meni tosi nopeasti ja sydän oli pysähdyksissä vain viisi minuuttia. Leikkauksessa käytännössä väliseinä laskettiin vain alas (oli vähän kuin ylös vedetty rullaverho). No tietysti väliseinä piti myös kiinnittääkin. Lääkärien mukaan väliseinäoperaatio on helppo, kun reiät kammioiden välissä ovat yleisiä. Helpolta se jotenkin tuntui kuin vertasi tyttömme huonekavereihin, joilta käytännössä puuttui kokonaan toinen kammio ja sydämmet olivat ollet pysäytyksissä huomattavasti pidempään ja leikkauksiakin oli ollut useita.

        Joka tapauksessa olihan se hurjaa katsoa, kun kullanmurulla oli letkuja joka suuntaan ja iso arpi rinnassa. Tytöille pyritään tekemään pienemmät arvet kuin pojille kosmeettisista syistä.

        Hyvää kesää kaikille ja tsemppiä kaikille leikkauksiin menijöille!


      • jenni
        Petri kirjoitti:

        Meillä tytön reikä sydämmessä oli sen verran iso, että katetri ei sittenkään tullut kyseeseen vaikka niin ensiksi luvattiin. Leikkaus tosiaan meni hienosti ja lääkärit ovat todella osaavia samoin kuin hoitohenkilöstö on mitä upeinta. Kun jättää lapsen osaavien ihmisten hoiviin, niin ei sitä kuitenkaan ollut niin huolissaan. Onhan sitä kuitenkin huolissaan, kun sydänleikkaus on kuitenkin aina sydänleikkaus.

        Tyttömme leikkaus meni tosi nopeasti ja sydän oli pysähdyksissä vain viisi minuuttia. Leikkauksessa käytännössä väliseinä laskettiin vain alas (oli vähän kuin ylös vedetty rullaverho). No tietysti väliseinä piti myös kiinnittääkin. Lääkärien mukaan väliseinäoperaatio on helppo, kun reiät kammioiden välissä ovat yleisiä. Helpolta se jotenkin tuntui kuin vertasi tyttömme huonekavereihin, joilta käytännössä puuttui kokonaan toinen kammio ja sydämmet olivat ollet pysäytyksissä huomattavasti pidempään ja leikkauksiakin oli ollut useita.

        Joka tapauksessa olihan se hurjaa katsoa, kun kullanmurulla oli letkuja joka suuntaan ja iso arpi rinnassa. Tytöille pyritään tekemään pienemmät arvet kuin pojille kosmeettisista syistä.

        Hyvää kesää kaikille ja tsemppiä kaikille leikkauksiin menijöille!

        reikä oli, muistatko?huolehdin itse että voiko sittenkään katetroida...


      • jenni
        elisanen kirjoitti:

        Mitä haittaa keski-iällä tulee?? mietin vaan, että kun minun enolla ja äidin tädillä juuri keski-iällä todettiin reikä sydämmessä. Edesmennyt mummoni sanoi ongelmia sydämmessä olevan, mutta ei hänkään sen terkemmin tiennyt mitä. Nyt äidin täti on kuollut ja enoon ei äiti ole missään yhteudessä (eno katkaisi välit sukuun), joten en heidän kokemuksista voi kysyä.

        Meillä uudet tutkimukset ovat 5-6 vuotiaana, joten kolme vuotta vielä. lääkäri tutkii silloin uudestaan sydämmen.

        Tiedättekö, että suljetaanko myös reijät jotka ei tuota ongelmia, vai vaan ne jotka tuottaa ongelmia myös lapsuudessa?

        en mä tarkkaan osaa sanoa mitä vaivaa keski-iällä mutta jotain siihen liittyvää ainakin asd:ssa että sydämessä kiertää liikaa verta ja sydän rasittuu ja ja voi laajentua yms.Eli ei sitten kesta ajan kanssa painetta.Tämä siis aivan maallikko tulkintaa..
        meidän tyytön asd aukko ei aiheuta mitään ongelmia eikä näy missään mutta suljetaan siitä huolimatta ennen kouluikää.Ehkäistään näin tulevia ongelmia eikä odoteta että esim.kammiot laajentuisivat.Meillä ei suvussa synn sydänvikoja, vika siis "huonoa tuuria" tai toisaalta ajattelen että hyvää, koska vika voisi olla paljon pahempikin ja sellainen jota ei voi korjata.Lääkärin sanoin, "jos sydämessä jotain vikaa pitää olla nin mieluimmin sitten tämä"..


    • anit

      olen päälle kolmekymppinen nainen ja minulla on todettu eteisväliseinän epämuodostuma. Se tuli esille sydämen ultraäänikuvauksessa, kun minulla oli ollut jonkin aikaa (vuosia) paljon rytmihäiriöitä sekä kaksi flimmerikohtausta.

      Kardiologi sanoi että symäneni rytmihäiriön syytä ei voida osoittaa pelkästään epämuodostumasta johtuvaksi. Rytmihäiriöön saattaa olla monta muutakin syytä: perinnöllisyys, sympaattisen hermoston herkkyys, sähköimpulsin jakautuminen väärin sinusolmukkeesta jne.

      Minulla ei siis ole reikää sydämessä, mutta sen kohdalla on epämääräinen, purjemainen kalvo.

      Toivotan kaikille hyvää jatkoa ja pikaista parantumista - jos epäröitte lastenne hoitavan lääkärin ammattitaitoa, pyytäkää lausunto joltain toiselta erikoislääkäriltä. Yleensä kardiologit ovat asiansa osaavia, todella pitkälle koulutettuja ja alaltaan vuosien kokemuksen omaavia.

    • hanna

      Omalla lapsellani oli jäänyt se reikä auki mikä on kaikilla vastasyntyneillä auki ja umpeutuu muutama päivä synnytyksen jälkeen. (en muista nimeä koska tästä on aikaa kohta 13 v). Sitten jonkun korvatulehduksen yhteydessä pari vuoden ikäisenä lääkäri huomasi sivuäänen ja se tutkittiin. Tämä ei ollut varsinainen sydänvika, mutta jokaisen pienenkin operaation yhteydessä (vaikka hammaskiven poisto) olisi jouduttu antamaan esilääkitys verenmyrkytyksen takia.

      Sitä ei suositeltu leikkaamaan, sillä tämä ei ollut iso juttu siihen nähden mitä leikkaus olisi (niinkuin joku täällä jo kertoikin).

      Noin 10 vanhana tuli Lastenklinikalta kutsu ja se umpeutettiin laserillä. Oli tiede kehittynyt 10:ssä vuodessa:)

      Kun jälkeenpäin ajattelen, niin hän oli aina vauvasta asti hyvä nukkumaan. Alkoi jo 6 vk vanhana nukkua 9 h yöunia. Eskarissa oli ensimmäinen joka nukahti ja viimeisenä heräsi. Saattoi olla jotain vaikutusta tähän uneliaisuteen?

      • anya

        Tämä on eri asia kuin mikä on keskustelun aiheena, mutta synnynnäiseksi sydänviaksi avoin duktuskin (PDA)luetaan, vaikkei se niin paha olekaan kuin monet muut sydänviat. Itseltäni on se leikattu lapsena, ja leikkaus oli paljon isompi juttu kuin nykyään. Minulle tehtiin iso avosydänleikkaus ja jouduin sairaalassa olemaan monta viikkoa.


      • jenni
        anya kirjoitti:

        Tämä on eri asia kuin mikä on keskustelun aiheena, mutta synnynnäiseksi sydänviaksi avoin duktuskin (PDA)luetaan, vaikkei se niin paha olekaan kuin monet muut sydänviat. Itseltäni on se leikattu lapsena, ja leikkaus oli paljon isompi juttu kuin nykyään. Minulle tehtiin iso avosydänleikkaus ja jouduin sairaalassa olemaan monta viikkoa.

        asd on myös aukko joka vastasyntyneillä ja sikioillä on mutta umpeutuu normaalisti varsin pian.Meidän tytöllä siis se jäänyt sulkeutumatta.Lääkäri piti sitä Siinä mielessä pienenä vikana että sen voi täysin korjata eikä tarvitse myöhemmin kontrolleja eikä leikkauksissa yms lääkityksiä yms kunhan se suljetaan .Nyt vain toivon että voi todella korjata katetritekniikalla kuten luvattiin:joku kun täällä kertoi että heillekin oli luvattu ja sitten ei voinutkaan vaan piti leikata..no, ehkä mun ei kannata täällä kotona kahta vuotta murehtia ja keksiä omia diagnoosejani, ehkä ne siellä lasten klin. tietää..:)sitä vaan lapsestaan huolehtii.
        saako kysyä anya, mikä vika sinulla oli ja kuinka toivuit?


      • anya
        jenni kirjoitti:

        asd on myös aukko joka vastasyntyneillä ja sikioillä on mutta umpeutuu normaalisti varsin pian.Meidän tytöllä siis se jäänyt sulkeutumatta.Lääkäri piti sitä Siinä mielessä pienenä vikana että sen voi täysin korjata eikä tarvitse myöhemmin kontrolleja eikä leikkauksissa yms lääkityksiä yms kunhan se suljetaan .Nyt vain toivon että voi todella korjata katetritekniikalla kuten luvattiin:joku kun täällä kertoi että heillekin oli luvattu ja sitten ei voinutkaan vaan piti leikata..no, ehkä mun ei kannata täällä kotona kahta vuotta murehtia ja keksiä omia diagnoosejani, ehkä ne siellä lasten klin. tietää..:)sitä vaan lapsestaan huolehtii.
        saako kysyä anya, mikä vika sinulla oli ja kuinka toivuit?

        Totta puhut. Vauvalla voi siis olla aukko kammioiden väliseinässä, eteisten välisenässä tai sitten avoin valtimotiehhyt, joka minulla oli. Näiden kaikkien aukkojen pitäisi sulkeutua syntymän jälkeen, mutta aina ei niin käykään. Minä toivuin leikkauksesta ihan täysin, vaikka 60-luvulla leikkaus oli iso ja siinä oli paljon suurempi kuolleisuusriski kuin nykyään. Olen saanut itsekin viisi lasta eikä sydän vaivaa muuten kuin lähes jatkuvilla rytmihäiriöillä, mutta ne eivät liity mitenkään korjattuun sydänvikaan. Onneksi kirurgia on kehittynyt melkoisesti, mutta ainahan se pelottaa, kun sydäntä joudutaan operoimaan, varsinkin lapsen sydäntä.


    • heidi25v

      moi.Meillä on 1kk 1vkon ikäinen poika jolla todettiin asd ja vsd, eli eteisen välinen reikä ja kammioiden välinen reikä, olemme tällä hetkellä osastolla tampereella.Pojalla todettiin synnynnäinen sydänvika ja nyt vajaatoiminta ja se hengästyminen johtuu siitä että sydän rasittuu liikaa siksi teidän poikanne ei varmastikaan jaksa juosta muiden mukana. Kun puhuit siitä että teille on tehty leikkaus, miten se onnistu ja missä se tehtiin?meillä on jossain vaiheessa edessä sydämen avoleikkaus helsingissä.
      Niin meillekin sanottiin että ei se välttämättä haittaa normaalia elämää mutta kyllä meillä ne 2 reikää haittaa, meillä on myös sydämen sivuääniä ja meillä on kanssa antibiootti ennen leikkausta.
      Kyllä olettasin että se vaikuttaa suorituskykyyn siten että kun hengästyy sydän väsyy liikaa.

      Jos haluat ottaa yhteyttä niin sähköposti osoitteeni on [email protected]

      nimim.samoja kokenut

      • BoonMEEN

        Mulla todettiin nyt ikä 61v synnynnäinen eteisten välinen aukko, mitään oireita ei ole, tuli sydämen ultrassa esille. Sydän on normaalinkokoinen ja toimii normaalisti. Ultraan menin virheellisen EKG:n vuoksi.


    • Reikäjuusto Sydän

      Minulla todettiin tuo sama vaiva joskus lapsuudessa. Ensimmäisellä luokalla se aukko sitten ommeltiin umpeen ja kaikki ok. Nips naps, viikko sairaalassa ja eikun kotiin komea arpi tuliaisena.

      Sain itse silloin sellaisen käsityksen, ettei siitä aukosta olisi korjaamattomana muuta haittaa kuin erittäin huono kunto. Olin kakarana aina se pullukka, jolta ei voinut odottaa kummoistakaan kuntoa mutta nyt 16 vuotiaana kun liikunta on alkanut kiinnostamaan, on tullut huomattua että oma kunto kieltämättä on karmivan huono. Verrattuna muihin ikäisiini ja yhtä liikunnallisesti aktiivisiin ihmisiin. Eikä kunto nouse, ei sitten millään. On muuten erittäin turhauttavaa. Kuitenkin siis olen alkanut pohtimaan voisiko tällä vaivalla olla osansa asiassa? Ongelma on korjattu eikä jälkitarkastuksessa näkynyt mitään poikkeavaa joten eihän sen pitäisi vaikuttaa

      ?

      Jos lääkäri kehottaa sen sydämen korjauttamaan niin korjauttakaa ihmeessä. Ei se operaatio niin kummoinen lopulta ole, käsitykseni mukaan nykyään useimmissa tapauksissa sinne reikään laitetaan "sateenvarjo" - suoranaiset umpeen ompelemiset kuten minun tapauksessani ovatkin sitten harvempia. En mene vannomaan mutta kuitenkin. :)

    • Anonyymi

      Minulla oli reikä sydämessä kun olin 7 vuotias. Se korjattiin leikkauksella ja toivuin siitä hyvin. Minua tosin pelottaa että reikä repeää ja avautuu uudelleen. En tiedä että onko se edes mahdollista, mutta olen silti peloissani.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14861
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    6. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    7. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    8. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3046
    9. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3044
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe