Onko tällaisilla vinkeillä aidosti vaikutusta sähkölaskuun
https://www.keskipohjanmaa.fi/artikkeli/toimi-nain-niin-lahetamme-sinulle-pienemman-sahkolaskun
Millaisia kokemuksia säästämisestä
6
209
Vastaukset
- Anonyymi
On pieni vaikutus.
- Anonyymi
Paras säästö tulee ottamalla pösä-sopimus ja kännykkään äppi joka näyttää sähkön hinnan joka tunnille. Meillä sunnuntaisin kun mökiltä palaamme , laitamme halvalla sähköllä koneet , lattialämmitys ja 8 kwh sauna päälle. Kulutusta 50 kwh / vrk a 3s = 1,50€
Viikolla kulutusta alimmillaan 7-10 kwh / vrk ja jos on vaikka kallista 10c niin 70s-1€/ vrk. Syyskuun pösän keskihinta oli valtakunnassa + 7 s/ kwh minulla okt ja mökillä n 5s. Kulutusta siirretään automatiikalla öiseen aikaan ja sähkösauna+ pesukoneet halvoille tunneille, ihan päivällä. Pientä kulutusta kuten valaistus, kylmäkoneet, ruuan valmistus, emme säätele vaan elämme ihan normaalisti.- Anonyymi
On näillä merkitystä.
Valaistuksen kehittymisen näkee jo huonelämpötiloista. Joskus 80/90 lukujen taitteessa kun valaistus pitkälti hehkulampuilla tuppasi huonelämpötila nousemaan 3 astetta illan mittaan syksyn pimeinä mutta lauhoina iltoina. ES lamppujen myötä sai 2x valaistusvoimakkuuden ja puolet pienemmän lämmönnousun ja nykyään ei valot nosta lämpötilaa edes yhtä astetta.
Helpoimmin sähköä saa tuhlattua lattialämmityksellä. Moni vääntää KPH lämmityksen täysille, että on mukavan lämmin (reilu 30 C) lattia. Sinnepä sitten menee 1000-2000 kWh/vuosi... ja asukas kehuu, miten kaksion sähkönkulutus vain 5000 kWh/vuosi.
Vielä isompi moka on laattalattia sähköisellä mukavuuslämmityksellä. Esim. koko OK alakerta...
Yllättävän paljon menee myös kaikenlaisiin pikku vekottimiin. Minulla on esim. kesämökillä WIFI tukiasema ja pari valvontakameraa. Näihin uppoaa 0,6 kWh/d = 220 kWh/a.... ihan saman verran kuin pieni jääkaappi kuluttaa!
Vakiasunnolla näitä vekottimia kytkimen perässä... esim tietokoneen virtalähde, modeemi, kaiuttimien virtalähe yms. tauhkaa = parikymmentä wattia jatkuvaa kulutusta. Myös digiboxit ja jotkin vahvistimet on havaittu samanlaisiksi syöpöiksi. Parikymmentä wattia kuulostaa pieneltä, mutta tekee 200 kWh/a. Vrt modernit jääkaappipakastimet (no-frost) haukkaa vajaan 1 kWh/d eli alle 400 kWh/a.
Joskus muinoin meni kaksiossa 2000 kWh/a. Tästä ehkä 1/4 osa KPH lattialämmitykseen. Sitten oli kämppä, missä vesikiertoinen lämmitys kylppärissä - kulutus 1200 kWh/a, vaikka koronan tiimoilta tuli paljon etäpäiviäkin (jolloin tietokone ja talvella valaistus sähköä syömässä). Nyt taas kämppä, missä sähkölämmitys kylppärissä ja tällä hetkellä mennään jotain 1600 kWh/a tahtia.
- Anonyymi
Meillä ei sähköä säästetä. On käytössä pörssisähkö avusteinen puulämmitys. Kun sähkö on alle 1 snt/kWh laitan patterit paahtamaan täysillä. No. Ei se ole silti halpaa. Pelkkä siirto maksaa 4 snt/kWh. Kumminkin se vähentää polttopuitten teko vaivaa.
- Anonyymi
Taitaa verot puuttua noista, mutta halpaa silti.
Jos ja kun siirtomaksu reilun 10 c/kWh, niin se auttaa kummasti hillitsemään kulutusta halvankin sähkön aikaan. Tai tekee puiden polttamisesta kannattava. Kumminpäin tämän nyt haluaa nähdä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taitaa verot puuttua noista, mutta halpaa silti.
Jos ja kun siirtomaksu reilun 10 c/kWh, niin se auttaa kummasti hillitsemään kulutusta halvankin sähkön aikaan. Tai tekee puiden polttamisesta kannattava. Kumminpäin tämän nyt haluaa nähdä.Totta. Kallista on. Siirtomaksu: 4,71 snt/kWh ja sähkövero: 2,79372 snt/kWh.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166040Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta334137- 823362
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182996Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2552083Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882014Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui441846- 1431805
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569