Infarktien syyt?

Anonyymi-ap

Tätini kuoli vuosi sitten aivoinfarktin jälkeen. Hän oli saanut yhteensä 4 aivo- ja sydäninfarktia. Kysyin, eikö kolesterolit vaikuta tuohon, niin hän oli vaan, että ei.
Hän oli skitsofreenikko niin ei oikein uskonut lääketiedettä. Eikä kai syönyt lääkkeitään.
Söi tosi rasvaista ruokaa eikä varmaan ottanut tosissaan lääkärien ohjeita.

No nyt toinen tätini kehotti minua syömään voita, että keho ja mieli tarvii kolesterolia. Hänkään ei ajatellut kolesterolilla olevan mitään tekemistä infarktien kanssa. Uskoi, vaan, että ne johtuivat keskosuudesta.

Huoh. Olen vähän kyllästynyt kun puolet suvusta on psykoosissa eikä usko lääketiedettä tai karkaavat sairaalasta ja kuolevat.

Mistä kaikesta infarktit johtuu?
Itsellä myös korkea kolesteroli. Verenpaine on ollut tosi matala, nyt ehkä normaali. Pitäisi olla terveellisempi.

8

138

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En tiedä tuosta lääkkeestä, mitä tätisi käytti, mutta korkea kolesteroli kyllä pahentaa riskiä. Minulla on ollut jo reilu 20v. myös korkea kokonaiskolesteroli, kun reilusti yli viitteen, mutta kaikki yleislääkärit aina tyrmäävät sen vaarallisuuden, kun hyvä kolesteroli minulla ollut aina niin korkea. Viimeksi triglyriseridi taas oli koholla viitteistä, ja lääkäri vain sanoi, ettei se varmaan haittaa, kun hyvä HDL on korkeampi kuin LDL vielä juuri ja juuri. Eihän se näin mene paitsi yleislääkäreillä, kun koneelta muistuttavat itseään, että miten se hoitosuositus menikään potilaan aikana. Netistä taas huomaa, että korkea kolesteroli ja samaan aikaan korkeat verensokerit aiheuttavat yhdessä kasvaneen riskin (minulla verensokeri myös ollut jo paastokokeissa reilu 10 vuotta aina koholla muttei vielä kerro diabeteksesta, kun vain paastosokereista yli mutta alle diabetesrajan), mutta matalien verenpaineideni kanssa olen vielä ok, paitsi jos suutun tai ärsyynnyn, silloin tarvitsen beetasalpaajaa, kun verenpaine kotimittauksissa menee heti liian korkeaksi. Ja tämä lääkäreistä ollut kerrottaessa muka ok, kun he eivät testatessa sitä näe, heillä käydessä verenpaine ollut hyvä.

      Infarktivaaraa aiheuttaa korkean kolesterolin kanssa etenkin ne koko ajan koholla olevat korkeat verenpaineet, mutta myös korkeat verensokerit (ja korkea verensokeri yhdistettynä korkeaan triglyyn ja LDL:ään, mutta etenkin triglygrisediin), myös äkillinen suuttuminen voi pahentaa (kuten minulla, kun tarvitsen jo sydämelle beetasalpaajaa, mutta silti ei ole kuulemma vielä muka infarktivaaraa kotimaan eri yleislääkäreiden mielestä). Uskoisin jo stressiolojeni puolesta, että sydänkohtaus on tuloillaan, noita lääkärien sanomia en usko enää, kun se hirveä kivulias tykytyshikoiluolo häviää vasta parilla beetasalpaajalla, eikä ole ahdistuksesta edes kyse. Pari kertaa olen jo kovan vyömäisen kivun takia rinnassa ja olkavarressa vasemmalla ollut lääkärissä, mutta ei ollut sydänkohtausta EKG:n mukaan. Ensimmäisellä kertaa sanottiin ekg:ssä että varmaan se otettu aspiriini ja Propral auttaa, ei ole mitään mainittavaa (otin kotona aspiriinin ja Propralin, joka auttoi enemmän). Toisella kertaa ei kumpikaan auttanut, lääkärissä sanottiin, että kun ei mitään näy, varmaan vain ahdistusta, neuvoi kuitenkin jatkamaan Propralia, sydän tykytteli epänormaalisti, ja rytmihäiriötä minulla on aina ollut.

      Eli vaikka en suonieni tilasta liikaa tiedä, ei niitä tukkeumia lääkärissä ainakaan helpolla huomata. vaikka olisi kaikki viittaamassa jo infarktiin, minäkin olen hoikka +55v. Kun on joku veriarvo testeissä kunnossa, eikä ole vaikka lihava, siitä vaan kotiin vaikka olisi jo yli 50v. vaikka oireet täsmäisi jo suoniin. Hoikkuus vähentää lääkärin mielenkiintoa, samoin jos vahingossa saanut päivystyksessä tykytyksiin beetasalpaajan, ja sitä jatkossakin käyttää. Ainoa vaihtoehto saada oikea diagnoosi olisi varmaan odottaa sitä sydänkohtausta ja ambulanssia, ties vaikka näkyisi EKG:ssä.

      • Anonyymi

        Minkä diagnoosin haluaisit?
        Omasta kokemuksesta voin kertoa, ettei ole kiva juttu, kun saa sepelvaltimotaudin diagnoosin. Sen jälkeen elät veitsen terällä jatkuvasti, myös ohitusleikkauksen ja/tai pallolaajennuksen jälkeen.

        Ole onnellinen, ettei sinulta sukurasituksesta huolimatta ole löydetty vakavaa.

        Jos sydäninfarkti tulee, se löydetään nykyään nopeasti ja varmasti. EKG ja verikoe osoittavat sen luotettavasti ja sen jälkeen et kävele ennenkuin tilanne on hoidettu tavalla tai toisella. Sepelvaltimotauti kuitenkin pysyy je etenee ajan mittaan, joillakin kymmeniä vuosia diagnoosista.


    • Anonyymi

      Kyllä minä pidän huolta siitä, että kolesteroli, verenpaine ja sokeri olisi normaalit. En usko sellaisia lääkäreitä, jotka vähättelevät niiden vaaraa.

      • Anonyymi

        Onko sellaisiakin lääkäreitä?
        Sellaisia potilaita kyllä on, jotka pitävät kolesterolilääkitystä pahempana haittana kuin korkeaa kolesterollia veressä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko sellaisiakin lääkäreitä?
        Sellaisia potilaita kyllä on, jotka pitävät kolesterolilääkitystä pahempana haittana kuin korkeaa kolesterollia veressä.

        En minä ole koskaan tavannut lääkäriä, joka vähättelisi noita vaaroja.
        Kolesteroli ja verenpaine otetaan yleensä tosissaan.
        Aloittajalle sen verran, vaikka sukusi on ehkä ollut sairasta, sekä henkisesti että fyysisesti, niin eihän se tarkoita sitä, että sinulle tulisi käymään samalla tavalla.
        Terveet elämäntavat ja ruokavalio auttavat jo pitkälle.


    • Anonyymi

      Terveydenhuolto ja lääkärit tietävät hyvin korkean verenpaineen, korkean verensokerin ja kolesterolin vaarat. En tiedä lääkäriä, joka näitä vähättelisi. Lääkitys määrätään herkästi. Osa potilaista ei kuitenkaan pidä lääkitystä tarpeellisena ja laiminlyö sen syystä tai toisesta.

      • Anonyymi

        Osa potilaista on olevinaan lääkäriä viisaampia!

        Lääkkeet eivät monta euroa kuukaudessa maksa, joten rahakysymys lääkkeiden käyttämättömyys ei voi olla.


    • Anonyymi

      Ihmisellä on hyvä olla LDL kolesterolia 1,0-1,5 mmol/l. Jos menee alle, niin riski syöpiin, aivoverenvuotoihin jne nousee. tuota korkeammasta kolesterolista ei ole mitään hyötyä. Kun aletaan mennä yli 2,5 mmol/l niin haitat kasvaa. Virallinen suositus on alle 3,0 mmol/l ja sen alle olisi hyvä kaikkien päästä.

      Sekin kannattaa muistaa, että elimistö itse osaa tuottaa kolesterolia. Eli ravinnosta sitä ei taritse normaalisti saada. Tietenkin ihmisillä on kaikenlaisia sairauksia ja häiriötiloja, jotka voivat häiritä kolesterolinkin tuotantoa, mutta yleisin "häiriö" kolesterolintuotannossa on ylipaino, jonka takia elimistö tuottaa kolesterolia liikaa. Siksi laihduttaminen on suositeltavin kolesterolilääke. Jos se ei auta kannattaa ottaa kolesterolilääkkeitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      223
      1898
    2. Seiska: Konsta Hietanen ja Aami-rakas iltamenoissa - Salkkareista Aami täräyttää: "Sarja oli..."

      Konsta Hietanen jätti Salatut elämät -draamasarjan tänä syksynä. Konstaa kyllä kaivataan vieläkin Salkkareissa! Lue li
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1292
    3. Kohuttu Iida Vainio mursi hiljaisuuden -Näin raskaus vaikutti Farmi-kuvauksissa: "Saattoi ruveta..."

      Ihanaa odotusta, tsemppiä ja voimia Iida! Iida Vainio ja Archie Cruz eli Arttu Kuosmanen asuvat yhdessä Helsingissä ja o
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1159
    4. Minkälainen ihminen

      kaivattusi on?
      Ikävä
      80
      1113
    5. Avoin kirje sinulle

      Rakas, Kirjoitan sinulle nyt, vaikka sanat tuntuvat niin vaatimattomilta siihen, mitä sydämeni on kantanut sisällään ni
      Ikävä
      28
      872
    6. Mitä mies teet

      näin iltasella? 👾
      Ikävä
      53
      771
    7. Nainen, jos luet kirjoituksiani

      niin sano minulle jotain?
      Ikävä
      49
      756
    8. Sullahan oli ihan valtavat t...., nainen

      Aivan suunnattomat ja hyvin muodostuneet. Luulisi että olisit uskaltanut tehdä selvän aloitteen jos jotain haluat. Miksi
      Ikävä
      53
      719
    9. Numerosi 3. ja 4.

      viimeinen numero. Ei uskalla muuten.
      Ikävä
      38
      716
    10. On ikävä häntä

      Ollut pitkän aikaa
      Ikävä
      37
      704
    Aihe