Mien helppoa on suomalaisten venäläistäminen?

Suomella ja suomalaisilla meni kohtuu hyvin Keisarillisen Venäjän alusmaan 1800-luvulla. Venäjän ensimmäisenä tarkoituksena näytti olleen Suomen vieraannuttamisen Ruotsin kuningaskunnasta ja suomalaisille suotiinkin Venäjän alusmaana olleessa Suomen suurruhtinaskunnassa enemmän vapauksia kuin Ruotsin alusmaan oli ollut. Vaan sitten tuli Bobrikov ja Venäjä aloitti suomalaisten venäläistämisen. Sen seurauksena oli lopulta Suomen itsenäistyminen, eikä suinkaan venäläistyminen.

Stalin halusi ottaa Suomen Venäjän haltuun. Ei onnistunut talvisodassa. Hänen uskonsa suomalaisten venäläistämiseen oli ilmeisestikin karissut. Niinpä Neuvostoliittoon siirtyneen suomalaiset kommunistit, joista ainakin osa oli koukannut USA tai Kanadan kautta Itä-Karjalan suunnalle, pääosin likvidoitiin. Otto-Wille oli yksi harvoja poikkeuksia.

Suomi saattoi kylmän sodan aikana suomettua, mutta eipä venäläistynyt. Putinin mahdollisuudet suomalaisten venäläistämiseen ovat Stalinia heikommat. Ehkä hän tajuaa sen itsekin.

21

437

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Meillä ja Venäjällä meni mukavasti niin kauan kuin meitä ei yritetty venäläistää. Sitten kun se pyrkimys pääsi vallalle keisarikunnassa, nousi nopeasti synkkä viha, jota on riittänyt joissain piireissä näihin päiviin saakka.

      Toki meillä on yhteisiä piirteitä venäläisten kanssa enemmän kuin skandinaaveilla.

      • Anonyymi

        🤔🤔 ja mitkä nepiirttet ovat, 60:tä syntynyt ei löydä yhtenäisyyttä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        🤔🤔 ja mitkä nepiirttet ovat, 60:tä syntynyt ei löydä yhtenäisyyttä.

        Väkivaltaisuus on yksi. Tietynlainen uhokulttuuri toinen. Huumori on aika samanlaista, joskus aika ilkeääkin. Itämurteissa on myös yhteisiä kielellisiä piirteitä venäjän kanssa, kuten vaikkapa savolainen liudennus.

        Venäläiset ovat lähinnä suomalaisen ja slaavin sekoitus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väkivaltaisuus on yksi. Tietynlainen uhokulttuuri toinen. Huumori on aika samanlaista, joskus aika ilkeääkin. Itämurteissa on myös yhteisiä kielellisiä piirteitä venäjän kanssa, kuten vaikkapa savolainen liudennus.

        Venäläiset ovat lähinnä suomalaisen ja slaavin sekoitus.

        Monkooliaisia ovat.
        Ymmärrän itäsuomen rakkauden ryssiin, halvan bensan takia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monkooliaisia ovat.
        Ymmärrän itäsuomen rakkauden ryssiin, halvan bensan takia.

        Kyse oli samankaltaisuuksista, ei rakastamisesta. Sähkötekniikassakin samanmerkkiset navat hylkivät toisiaan.


    • Anonyymi

      Itse kyllä ennemmin kuolen kuin venäläistyn. Joku raja sentään pitää olla minkä maan kansalainen haluaa olla.

      • Anonyymi

        👍👍 Nyt puhuu Suomalainen.


    • Anonyymi

      Asia ei ole enää ajankohtainen. Emme ole enää yksin.

      • Noinhan se taitaa olla, mutta eiväthän hitaammat ole sitä vielä tajunneet. Siksi on hyvä kerrata.


    • Anonyymi

      Aikanaan osaa suomalaisistakin huijattiin kommunismilla. Ne ajat ovat menneet.

      • Anonyymi

        Ahne ja imperialistinen naapurimme ei ole miksikään muuttunut kommunismin aikana eikä sen kaatumisen jälkeenkään.


      • Anonyymi

        Nyt huijataan oikeiston toimesta.
        Suomalainen 60 syntynyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ahne ja imperialistinen naapurimme ei ole miksikään muuttunut kommunismin aikana eikä sen kaatumisen jälkeenkään.

        Tällä hetkellä sairas yhteiskunta.


    • Anonyymi

      -orjuus pois vaikka menköön henki
      -niin kuin mennyt on isienki

      • Anonyymi

        -Kunnia kuolla on vapauden tiellä
        -Tää maa on murtumaton

        Korjatkaa jos meni väärin :(


      • Anonyymi kirjoitti:

        -Kunnia kuolla on vapauden tiellä
        -Tää maa on murtumaton

        Korjatkaa jos meni väärin :(

        Tää vala on murtumaton.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Suomi on ruotsinkielisten alaisuudessa.

    • Anonyymi

      Kuinka monta kertaa ovat hyökänneet Suomeen viimeksi kuluneiden 1000 v aikana.

    • Anonyymi

      Meillä on onneksi kieli kirjoitettu sivistysvaltioiden kirjaimilla. Eikä puhuttu kielikään ole sellaista saatanan mongerrusta kuin itänaapurissa!

      • Anonyymi

        Ennen valloittajia oli Suomessa käytössä riimukirjoitus.


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      124
      1197
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      118
      1038
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      98
      869
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      112
      818
    5. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      270
      734
    6. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      685
    7. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      17
      657
    8. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      41
      594
    9. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      49
      579
    10. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      25
      545
    Aihe