IS Viikonloppu 19.-20.10.2024

2 ½ -tasoiseksi merkitty Kovis Arto Kuivaselta. Kiva ristikko, jonka vaikeustaso en mielestäni 2+. Pääkuvasta johdetut sanat on melko helposti arvattavia. Jospa annetaan ratkojien itse keksiä pääkuvasta johdetut sanat eikä tehdä ristikosta Pehmis-ristikkoa - sitä kaipaavalle lehdessä on vieressä vaihtoehto.

110

1693

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Huuhaa se taas pyrkii määräilemään muita. Sama Huuhaa, joka ei itse pysty noudattamaan minkäänlaisia sääntöjä. Esimerkiksi oikeinkirjoitussäännöt on keksitty ihan muiden noudatettaviksi.

      • Anonyymi

        Pehmis on ristikon nimi - siksi isolla.


      • Anonyymi

        Ylenpalttisella auttamisella tästä ristikosta tulee pehmistasoinen - ei kai se ole päämäärä.

        Itselleni piiliksessä VS 16 ongelmana on se, että en ole löytänyt piilovihjettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ylenpalttisella auttamisella tästä ristikosta tulee pehmistasoinen - ei kai se ole päämäärä.

        Itselleni piiliksessä VS 16 ongelmana on se, että en ole löytänyt piilovihjettä.

        Et Huuhaa näköjään koskaan opi katsomaan Kielitoimiston sanakirjasta ennen kuin tulet tänne aina ensimmäisenä apuja kerjäämään. Vai onko todellakin niin, että se on nimenomaan piilovihje - eikä siis suora vihje - jota sinä et havaitse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ylenpalttisella auttamisella tästä ristikosta tulee pehmistasoinen - ei kai se ole päämäärä.

        Itselleni piiliksessä VS 16 ongelmana on se, että en ole löytänyt piilovihjettä.

        VS 16: Siis nimenomaan piilovihjekö - eikä siis suora vihje - sinulla siinä on epäselvä? Silloin ratkaisusanasi saattaa hyvinkin olla väärin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ylenpalttisella auttamisella tästä ristikosta tulee pehmistasoinen - ei kai se ole päämäärä.

        Itselleni piiliksessä VS 16 ongelmana on se, että en ole löytänyt piilovihjettä.

        Itse vihje
        Iskitte kurkusta ylimääräiset nesteet pois. (7)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        VS 16: Siis nimenomaan piilovihjekö - eikä siis suora vihje - sinulla siinä on epäselvä? Silloin ratkaisusanasi saattaa hyvinkin olla väärin.

        Joo väärä ratkaisusan, jossa 4, ja 6, kirjain oli väärä. Kun korjasin, piilovihje on selvä. Jauhan jauhamasta päästyäni että ongelmien syynä on erittäin usein ratkontavirhe. Niin on minullakin toisinaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo väärä ratkaisusan, jossa 4, ja 6, kirjain oli väärä. Kun korjasin, piilovihje on selvä. Jauhan jauhamasta päästyäni että ongelmien syynä on erittäin usein ratkontavirhe. Niin on minullakin toisinaan.

        Aluksi laittamani sana ei ollut edes suomea/. Muistin vokaaleja värin.


    • Anonyymi

      tälläiselle aloittajalle piiliksen 2.pystyy ja 9.vaakaa ovat vaikeita? en hoksaa mitä ne olisi?

      • Anonyymi

        Pystyyn 2 on piilovihje tyyppiä jaotelma, mikä tarkoittaa sitä, että ratkaisusana pitää kasata paloista.
        Saattaa = ?
        +
        pitkällään lojunutta = ?
        +
        vahva olut = ?
        Suora vihje on kaksi viimeistä sanaa

        9 vaakaan piilovihje on sisäkkö, jossa ympärille laitetaan sanoja
        Keskussana tulee osta Peckinpach
        Se ympärille jostakin kohtaa katkaistuna
        Maanantaina = ? ja pienet leivänpalaset = ?
        Suora vihje on kaksi viimeistä sanaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pystyyn 2 on piilovihje tyyppiä jaotelma, mikä tarkoittaa sitä, että ratkaisusana pitää kasata paloista.
        Saattaa = ?

        pitkällään lojunutta = ?

        vahva olut = ?
        Suora vihje on kaksi viimeistä sanaa

        9 vaakaan piilovihje on sisäkkö, jossa ympärille laitetaan sanoja
        Keskussana tulee osta Peckinpach
        Se ympärille jostakin kohtaa katkaistuna
        Maanantaina = ? ja pienet leivänpalaset = ?
        Suora vihje on kaksi viimeistä sanaa

        "osta Peckinpach po. "osasta Peckinpach" eli vihjeen osasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "osta Peckinpach po. "osasta Peckinpach" eli vihjeen osasta.

        Ja Huuhaa: Se on muuten Peckinpah, ei Peckinpach.


    • Anonyymi

      eihän aloittelija noin vaikeita vihjeitä ymmärrä,tajua ja hoksaa!!??

      • Anonyymi

        Aloittelija harjoittelee ja oppii.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittelija harjoittelee ja oppii.

        juu aloittelija harjoittelee ja oppii!!onneksi kolmen viikonpäästä tulee oikeat vastaukset!!sitten tiedän mitä ne ovat!!kun täälä niitä ei kukaa tiedä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        juu aloittelija harjoittelee ja oppii!!onneksi kolmen viikonpäästä tulee oikeat vastaukset!!sitten tiedän mitä ne ovat!!kun täälä niitä ei kukaa tiedä.

        2024-10-19 16:13:24 olevasta linkistä löydät ratkaisusanat selityksineen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        2024-10-19 16:13:24 olevasta linkistä löydät ratkaisusanat selityksineen

        Mutta ovatko selitykset oikein vai onko niissä virheitä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta ovatko selitykset oikein vai onko niissä virheitä?

        Mielestäni ei ymmärsi oikein mutta jos joku esittää paremmat selitykset siitä vaan. Olen ratkonut yli 2000 piilistä oikein


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielestäni ei ymmärsi oikein mutta jos joku esittää paremmat selitykset siitä vaan. Olen ratkonut yli 2000 piilistä oikein

        Itse olen ratkonut lähemmäs 4 000 piilosanaa, joten tiedän minäkin niistä jotain. No, pidä sinä uskosi erinomaisuuteesi ja mainosta ”osaamistasi”.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse olen ratkonut lähemmäs 4 000 piilosanaa, joten tiedän minäkin niistä jotain. No, pidä sinä uskosi erinomaisuuteesi ja mainosta ”osaamistasi”.

        Jos olen purkanut vihjeet mielestäsi väärin, kerro, mikä mielestäsi on pielessä. Heitto ilman mitään perusteetta on täysin tyhjää kirjoittelua.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos olen purkanut vihjeet mielestäsi väärin, kerro, mikä mielestäsi on pielessä. Heitto ilman mitään perusteetta on täysin tyhjää kirjoittelua.

        Haluat vain olla ilkeä. Jos haluan auttaa ymmärtämään piiliksiä, ilkeämielinen panettelu on vastenmielistä.


    • Anonyymi

      Piilis muuten täynnä mutta 1 pystyyn?
      S*I*K*T
      En älyä.
      Vihje on siis "Juorulehtien jutuissa sallittu".

      • Lisäsin tämän vihjeen purun sivuilleni vihjeen, ratkaisusanan ja selityksen kanssa-

        Joku nyt jälleen kerran panettelee ja ihan ilkeämielisesti kyseenalaistaa selityksiäni. En usko, että on muita selityksiä

        Komm. 2024-10-19 16:13:24 on linkki.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Lisäsin tämän vihjeen purun sivuilleni vihjeen, ratkaisusanan ja selityksen kanssa-

        Joku nyt jälleen kerran panettelee ja ihan ilkeämielisesti kyseenalaistaa selityksiäni. En usko, että on muita selityksiä

        Komm. 2024-10-19 16:13:24 on linkki.

        Ratkaisusana on SEISKAT: sei(s)kat.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ratkaisusana on SEISKAT: sei(s)kat.

        Noin on. Sivuillani asia on selitetty perusteellisemmin.


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Noin on. Sivuillani asia on selitetty perusteellisemmin.

        Jos haluan esittää asian perusteellisesti, ei siitä jonkun pitäisi alkaa ilkeämielisesti kyseenalaistamaan. Perusteellisen selityksen tarkoitus on auttaa jatkossa ymmärtämäään vihjeitä paremmin.


    • Anonyymi

      Arton ristikon vasen alareuna ei aukea. Noin 7x7 ruutua alakulmassa on lähes tyhjä. Vihjeen näillä voidaan olla kun saisi selväksi. Ja myös uudestaan-vihje. Jospa näillä avuilla pääsisi finaaliin. (9 kirjaimen koodi on kyllä valmis.)

      • Anonyymi

        Peruutus: kaikki selvää. Ratkojat pelasti.


    • Anonyymi

      mitä olisi "kärsittäviä" ja "tuuhentaa"??

      • Anonyymi

        Oletko tarkistanut ratkojissa olevan tarjonnan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko tarkistanut ratkojissa olevan tarjonnan?

        Myös kaikentietäjä voi auttaa sivuillaan, jos lähetät hänelle kuvan, voitte sitten Magmassa ratkoa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Myös kaikentietäjä voi auttaa sivuillaan, jos lähetät hänelle kuvan, voitte sitten Magmassa ratkoa.

        En ole mikään kaikkitietävä, sillä teen myös virheitä.

        Autan yleisesti julkisesti. Jos lähettää kuvan julkisesti arvioitavaksi, voin nähdä mahdolliset ratkontavirheet.

        Magmaa olen käyttänyt vain silloin, kun tulee pahempia ongelmia, joita pohdin muutaman sivustoni ydinhenkilön kanssa. . Magman käyttö edellyttää s-postiosoitteen tietämistä. Toki s-postiosoite voi olla väliaikainenkin.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        En ole mikään kaikkitietävä, sillä teen myös virheitä.

        Autan yleisesti julkisesti. Jos lähettää kuvan julkisesti arvioitavaksi, voin nähdä mahdolliset ratkontavirheet.

        Magmaa olen käyttänyt vain silloin, kun tulee pahempia ongelmia, joita pohdin muutaman sivustoni ydinhenkilön kanssa. . Magman käyttö edellyttää s-postiosoitteen tietämistä. Toki s-postiosoite voi olla väliaikainenkin.

        Minä voin auttaa kaikkia halukkaita Magmalla. Lähettäkää minulle sähköpostiosoite sivujeni kautta, niin päästään alkuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä voin auttaa kaikkia halukkaita Magmalla. Lähettäkää minulle sähköpostiosoite sivujeni kautta, niin päästään alkuun.

        Haluan vain ja ainoastaan auttaa. Koska minä autan kaikkia, niin muiden kannattaa tukea minua ja tehdä juuri niin kuin minä sanon. Se on kaikkien etu.


    • Anonyymi

      Minkähänmoisen sanamuunnoksen kautta VATANEN muuttuu TEVANA -sanaksi?

      Yksi kirjain katoaa kokonaan jonnekin.

      • Siten, että luetaan VATANE epäsanaksi, jolloin VATANEN on genetiivi. Kysytään siis VATANEn anagrammia. Tuntui kyllä minustakin ensin oudolta.


    • Anonyymi

      Onko vihjeen EI LUVATTA ratkaisussa ARASTI logiikassa jotakin kaksimielisyyttä mukana? Muuta ei nyt vaan A-RASTI:sta tule mieleen.

      • Anonyymi

        Laita minulle Magmalla kuva, niin voin katsoa onko sinulla ratkontavirheitä.


      • Ehkä luvatta ottaja on röyhkeästi toimiva ja arasti toimiva on vastakohta. Oudolta tämä vihje minustakin tuntuu ja on sitä Sanarisinkin foorumissa ihmetelty.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Ehkä luvatta ottaja on röyhkeästi toimiva ja arasti toimiva on vastakohta. Oudolta tämä vihje minustakin tuntuu ja on sitä Sanarisinkin foorumissa ihmetelty.

        Vihjehän on nerokas ja te kaikki syyttelijät olette hölmöjä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vihjehän on nerokas ja te kaikki syyttelijät olette hölmöjä!

        Tapsa taas pihalla kuin lumiukko!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tapsa taas pihalla kuin lumiukko!

        Nyt on jännää. Auttaako Magma vai joutuuko tunnustamaan tajuamattomuutensa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt on jännää. Auttaako Magma vai joutuuko tunnustamaan tajuamattomuutensa?

        Voisin minä Magmassa kysyä. Mutta Sanarisin foorumissa moni osoittaa tietämättömyytään.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Ehkä luvatta ottaja on röyhkeästi toimiva ja arasti toimiva on vastakohta. Oudolta tämä vihje minustakin tuntuu ja on sitä Sanarisinkin foorumissa ihmetelty.

        Et osannut. (v)ei luvatta = (v)arasti


    • Anonyymi

      mulla vasen reuna on kokonaan ihan auki...saisko jokusen apu sanan että pääsin eteenpäin ratkomaan!?toivottavasti joku tosi ristikon ratkoja auttaisi!eikä vaan huuhaa huutelisi huuhaata!

      • Anonyymi

        Lähetä minulle kuva ristikosta. Voin kertoa sinulle virheet ja voimme Magmassa tutkia yhdessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähetä minulle kuva ristikosta. Voin kertoa sinulle virheet ja voimme Magmassa tutkia yhdessä.

        milläs sen kuva otan??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähetä minulle kuva ristikosta. Voin kertoa sinulle virheet ja voimme Magmassa tutkia yhdessä.

        milläs sen kuva otan ja lähetän??ei olekun vanha nokialainen puhelin!!mutta toimii ja eikä hajoa!!


      • Anonyymi

        Saat apuja. jos otat kamerakännykälläsi kuvan ristokostasi, ja lähetät sen Magmalle asiantuntijoiden tutkittavaksi. Älä ole huolissasi, kaikkiin kysymyksiisi löytyy vastaus.


      • Anonyymi

        Jos puhelimessasi ei ole kameraa, pyydä naapurin rouvalta apua. Hänellä varmaan on uudempi puhelin ja ottaa sillä paljon valokuvia. Tuollainen kamerakäyttäjä osaa helpolla kuvata ristikkosi ja lähettää sen kuvan sitten Magmaan asiantuntijoille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos puhelimessasi ei ole kameraa, pyydä naapurin rouvalta apua. Hänellä varmaan on uudempi puhelin ja ottaa sillä paljon valokuvia. Tuollainen kamerakäyttäjä osaa helpolla kuvata ristikkosi ja lähettää sen kuvan sitten Magmaan asiantuntijoille.

        voi olla että naapurin rouva haluaa muutakin kuin kuvata ristikkoa! voi tulla rankka ilta jos joutuu "allinkaa kuhertelemaa"!!


    • Anonyymi

      Tuo ei luvatta löytyy näköjään ratkojistakin. Ihan hyvä kahdella sanalla tehty, ja sikäli yllättävä harhautus.

      • Anonyymi

        Kun luin, että olin ymmärtänyt väärin, lähdin lenkille. puolen kilometrin jälkeen keksin idean.

        Kyseessä on typiste, jossa lähtösanat ovat VEI LUVATTA - VARASTI.

        Laatija pääsi todella harhauttamaan, koska vihjeen sanat olivat normaaleja sanoja eikä mikään epäsana viitannut kirjainjekkuiluun. Aluksi siis keksin kökön selityksen ehkä viitsinyt miettiä enempää.


    • Anonyymi

      Ja nyt esität kuin olisit keksinyt jutun ihan itse? Kun se on selitetty palstalla aiemmin!
      Älä viitsi taas yrittää olla ainoa osaaja!

      • Olen täysin rehellinen asian kanssa ja keksin idean itse - itse asiassa Magmassa nettituttu ei antanut oikeaa ideaa vaan harhautui aivan samalla lailla kuin minäkin harhauduin.

        Jos et usko, ole uskomatta. En esitä olevani ainoa osaaja vaan esitän vain, miten itselleni kävi.


      • Aiheetonta panettelua epäillä, mitä kerroin. Olet vain ilkeä, et muuta.


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Aiheetonta panettelua epäillä, mitä kerroin. Olet vain ilkeä, et muuta.

        Olin 2024-10-20 17:30:27 lenkillä ja kirjoitin seuraavan kommenttini loppuun 2024-10-20 17:30:27 kommenttia lukematta. En siis 2024-10-20 17:30:27 perusteella ideaa saanut vaan ihan itse saman asian keksin.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Aiheetonta panettelua epäillä, mitä kerroin. Olet vain ilkeä, et muuta.

        Aiheelista panettelua epäillä, mitä kerroit. Olet vain narsisti, et muuta.


      • Anonyymi

        Kirjoitat loukkaavasti. Olen pyrkinyt antamaan hyviä selityksiä, jotta toiset voisivat oppia kovisten ja piilisten kierouksia.

        Yli 90% sivuillani vinkkejäni pidetään hyvinä, mutta joskus olen epäonnistunut ekalla kerralla antamaan sopivan vinkin. Aina ei voi onnistua täysin, mistä olen aina tietoinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoitat loukkaavasti. Olen pyrkinyt antamaan hyviä selityksiä, jotta toiset voisivat oppia kovisten ja piilisten kierouksia.

        Yli 90% sivuillani vinkkejäni pidetään hyvinä, mutta joskus olen epäonnistunut ekalla kerralla antamaan sopivan vinkin. Aina ei voi onnistua täysin, mistä olen aina tietoinen.

        ”Narsistien tärkeimpiä yhteisiä tuntomerkkejä ovat tapa olla hyökkäävä muita kohtaan, manipulointi ja kontrollointi.”

        Ja sieltä - osuu ja uppoaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Narsistien tärkeimpiä yhteisiä tuntomerkkejä ovat tapa olla hyökkäävä muita kohtaan, manipulointi ja kontrollointi.”

        Ja sieltä - osuu ja uppoaa.

        ”Narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kärsivä henkilö aiheuttaa ongelmia yleensä kaikkialla missä hän toimii.”


    • Anonyymi

      mulla edelleekin vasen reuna pahasti auki, saisko sinne pikkasen apua??niin pääsis eteen päin!!

      • Anonyymi

        Etkö tosiaan voi katsoa niitä puuttuvia sanojasi suoraan Ratkojista?


    • Anonyymi

      en löydä ratkojista tai sitten en osaa oikein etsiä??

    • Anonyymi

      Olen eri, mutta katselin sitten mielenkiinnosta tuota vasenta alareunaa, joka minulla myös on vielä sen paremmin edes tutkimatta. Neuvo etsiä ratkojista oikeat ratkaisusanat huvitti.
      Ei sieltä ratkojat.fi -palstalta löydy ainuttakaan sanaa näihin vihjeisiin.
      Esim. "näillä voidaan olla.". Mikähän ratkaisusana siihen sieltä löytyy?
      Entä "stanu?"
      Pohjois-Amerikassa puhuttava? Löytyykö ratkojista vastaussana?
      Entä tuo "uudestaan.". Katsoin ihan piruuttani. Yksikään siellä tarjottu sana ei sovi edes ruutujen määrään, saati muutenkaan.
      Että hyviä neuvoja etsiä ratkojista.
      "Lohi pitäjä?" Ratkojat ei edes tunne sanaa.
      Terve vaan.

      • Anonyymi

        Esim. ensimmäinen esimerkkisi "näillä voidaan olla" löytyy kyllä (ja on näköjään lisätty sinne lauantaina). Ja sama pätee vihjeelle "stanu". Enempää en viitsi tsekata...


    • Anonyymi

      Ihanko totta? Onko olemassa sitten joku muu kanava, kuin tämä ratkojat?
      Sanaa stanu ei todellakaan löydy. Sen sijaan on hurjan paljon vaihtoehtoja sanalle Stan. Eli olisiko ratkaisuna kolmikirjaiminen "Stan," ja perään u-kirjain?
      Kirjoitin myös koko litanian "näillä löytyy kyllä.". Ja mitään ei tullut vastaukseksi.
      Joten ei nyt ihan mene niin kuin esität.

      • Anonyymi

        Mistä oikein yrität niitä sanoja etsiä?

        Mene osoitteseen

        ratkojat.fi

        ja kirjoita sitten sinne lokeroon

        stanu


    • Anonyymi

      Kyllä. Nimenomaan ratkojat.fi.
      Sinne kirjoitin sanan stanu.
      Ei tullut yhtään mitään.

      • Kokeilin äsken - kyllä tuli hakutulos. Vihjeellu oli jopa annettu selitys.


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Kokeilin äsken - kyllä tuli hakutulos. Vihjeellu oli jopa annettu selitys.

        jos laitoit "stanu" ei löydy, mutta "stanu", "stan.", "stan?" "stanu" "stanu*" löytyy - tietenkin ilman sitaatteja.


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        jos laitoit "stanu" ei löydy, mutta "stanu", "stan.", "stan?" "stanu" "stanu*" löytyy - tietenkin ilman sitaatteja.

        Siis "stan tai "stanu"" hauilla ei löydy.


      • Anonyymi

      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Siis "stan tai "stanu"" hauilla ei löydy.

        Vielä keeran
        Siis "stan" tai "stanu." hauilla ei löydy. - eikö tämä foorumi anna kirjoittaa asteriksia.

        "stanu*" lopussa pitäisi olla asteriski.


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Vielä keeran
        Siis "stan" tai "stanu." hauilla ei löydy. - eikö tämä foorumi anna kirjoittaa asteriksia.

        "stanu*" lopussa pitäisi olla asteriski.

        Anteeksi sekoilu merkkien kanssa.


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Anteeksi sekoilu merkkien kanssa.

        Myös sen virheen voi tehdä, että laittaa vahingossa alkuun tai loppuun välilyönnin.


    • Anonyymi

      mitä olisi "usein valkopartaisia" ja "kehottavia"?? ei kyllä löydy ratkojista.

      • Anonyymi

        Oletko sinä se sama kädetön kyselijä, joka ei yllä mitenkään löytänyt "stanu" sanaa ratkojista?? Ilmeisesti et edelleenkään löydä, vai?

        Alan taipua siihen luuloon, että olet pelleilijä-kyselijä, joka itseään huvittaakseen ei muka löydä yhtään mitään ratkojista, ei googlesta eikä mistään muualtakaan.

        Esimerkiksi tuohon "kehottavia" vihjeeseen löytyy 4 ylimmäistä kirjainta risteävistä sanoista. Ja ne kaikki 4 sanaa ovat ratkojissa olemassa.

        Jos et edelleenkään löydä niitä 4 sanaa ratkojista, niin voi voi sentään. Siinä tapauksessa toivottavasti joku tykkää tosta tyhmäksi heittäytymisen vitsistäsi, ja tulee antaman kaikki kyselemäsi sanat ja vastaukset.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oletko sinä se sama kädetön kyselijä, joka ei yllä mitenkään löytänyt "stanu" sanaa ratkojista?? Ilmeisesti et edelleenkään löydä, vai?

        Alan taipua siihen luuloon, että olet pelleilijä-kyselijä, joka itseään huvittaakseen ei muka löydä yhtään mitään ratkojista, ei googlesta eikä mistään muualtakaan.

        Esimerkiksi tuohon "kehottavia" vihjeeseen löytyy 4 ylimmäistä kirjainta risteävistä sanoista. Ja ne kaikki 4 sanaa ovat ratkojissa olemassa.

        Jos et edelleenkään löydä niitä 4 sanaa ratkojista, niin voi voi sentään. Siinä tapauksessa toivottavasti joku tykkää tosta tyhmäksi heittäytymisen vitsistäsi, ja tulee antaman kaikki kyselemäsi sanat ja vastaukset.

        Tuntuu oudolta

        "Ei sieltä ratkojat.fi -palstalta löydy ainuttakaan sanaa näihin vihjeisiin.
        Esim. "näillä voidaan olla.". Mikähän ratkaisusana siihen sieltä löytyy?
        Entä "stanu?"
        Pohjois-Amerikassa puhuttava? Löytyykö ratkojista vastaussana?
        Entä tuo "uudestaan.". Katsoin ihan piruuttani. Yksikään siellä tarjottu sana ei sovi edes ruutujen määrään, saati muutenkaan.
        Että hyviä neuvoja etsiä ratkojista.
        "Lohi pitäjä?" Ratkojat ei edes tunne sanaa.
        Terve vaan."

        Kun kirjoittaa sanat hakuun oikein, löytyy seuraavat:

        uudestaan
        stanu
        näillä voidaan olla
        lohipitäjä


      • Ei minuakaan oikein innosta ratkoa ristikkoa toisten puolesta. Virheet voin kertoa ja antaa joitain vihjeitä aukkoihin, mutta koen oloni vaivaantuneeksi, jos joku isoihin aukkoihin pyytää vinkkiä lähes jokaiseen vihjeeseen (vaivaantuneeksi olen itseni välillä tuntenut).


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oletko sinä se sama kädetön kyselijä, joka ei yllä mitenkään löytänyt "stanu" sanaa ratkojista?? Ilmeisesti et edelleenkään löydä, vai?

        Alan taipua siihen luuloon, että olet pelleilijä-kyselijä, joka itseään huvittaakseen ei muka löydä yhtään mitään ratkojista, ei googlesta eikä mistään muualtakaan.

        Esimerkiksi tuohon "kehottavia" vihjeeseen löytyy 4 ylimmäistä kirjainta risteävistä sanoista. Ja ne kaikki 4 sanaa ovat ratkojissa olemassa.

        Jos et edelleenkään löydä niitä 4 sanaa ratkojista, niin voi voi sentään. Siinä tapauksessa toivottavasti joku tykkää tosta tyhmäksi heittäytymisen vitsistäsi, ja tulee antaman kaikki kyselemäsi sanat ja vastaukset.

        Tosin ja vihjeelle LAATIJA ARTT on väännetty rautalangasta selitysin.


    • Anonyymi

      niin toivonkin!! mutta "näillä voidaan olla" laitoin siihen kintereellä!onko oikein? niin teellä alkavaa sanaa "kehottavia" en löydä ratkojista?
      anteeksi vaan kun näköjää "joku" suuttui? vai taisikin olla itse huuhaa taas huutamassa huuhta.

      • Minä en ole 2024-10-21 18:12:41 kirjoittaja.


      • Anonyymi

        Ei ole oikein se kintereellä ratkaisusanasi. Olet selvästi väärillä jäljillä. Jos onnistut löytämään siihen sopivamman sanan, niin sanon sitten että onko se oikein.

        Voisitko sinä pyytää jotakin 20 vuotta itseäsi nuorempaa henkilöä avustamaan tietokoneen ja ratkojien käytössä?

        Tässähän ei ole sinnsä mitään päivän päälle kiirettä. Vastausaikaa on ensi viikomnlopulle saakka.
        Jos joku nuorempi sukulainen vaikka tulisi kylään viikonloppuna, ja auttaisi sinua moninaisissa ristikko-ongelmissasi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole oikein se kintereellä ratkaisusanasi. Olet selvästi väärillä jäljillä. Jos onnistut löytämään siihen sopivamman sanan, niin sanon sitten että onko se oikein.

        Voisitko sinä pyytää jotakin 20 vuotta itseäsi nuorempaa henkilöä avustamaan tietokoneen ja ratkojien käytössä?

        Tässähän ei ole sinnsä mitään päivän päälle kiirettä. Vastausaikaa on ensi viikomnlopulle saakka.
        Jos joku nuorempi sukulainen vaikka tulisi kylään viikonloppuna, ja auttaisi sinua moninaisissa ristikko-ongelmissasi.

        Kintereellä ei löydy Kielitoimiston nettisanakirjasta, joten sitä ei luokitella adverbiksi. Adverbi muistuttaa taivutettuja muiden sanaluokkien sanoja, joten on hyvä tarkistaa ehkä adverbiksi luokiteltu sana Kielitoimiston sanakirjasta. Kintereellä on silloin taivutettu substantiivi eikä käy tavalliseksi ratkaisusanaksi. Ei siihen niin pitkä sana edes sopisi, sillä kirjaimia on kaksi liikaa.


    • Anonyymi

      no ei auta muutakun odottaa lehteä jos vastaukset ovat! ja anteeksi kirjoitus virhe tarkoitin "kintereet" mutta sekin taitaa olla väärin?

      • Anonyymi

        Lupasin vastata, jos löydät paremman sanan tilalle. Se kintereet on nyt ratkonnassasi ihan oikein.

        Tästä on helppo jatkaa eteenpäin, vaikka et osaakaan netin ratkojat-palvelua näköjään mitenkään käytellä.


    • Anonyymi

      hyvä juttu et "kintereet" oli oikein!!en osaakkaa käyttää ja eikä kiinnostakaa!mutta kun kirjoitan ratkojiin sanan "kehottavia" niin vastaukseen ei tule yhtää teellä alkavaa sanaa?? anteeksi vaan kun olen näin tyhmä tänne ratkojii ja ristikon ratkontaa.

      • Anonyymi

        Täällä on karu meininki. Kannattaa hakeutua Keisarin sivustolle. Mukavuus ja hippaleikit on taatusti kivaa. Pysyypähän pääjeesus pois täältä, jos omalla leikkikentällä on tapahtumia.


    • Anonyymi

      niin on....joku tai jotkut kysyivät ihan asiallisesti neuvoja!!mutta taitaa olla jollakin pahapäivä/ilta?? tsekkasi toi "stanu" ratkojista en sitä löytänyt sieltä? mutta tiesin että varmaan tarkoitti kansanedustajaa tanus saria!

      • Oudoksuttaa minuakin se, että joku löytänyt ratkojista esim vihjeen stanu ratkaisusanaa, koska sieltä sen ratkaisusana löytyy kuten hyvin moni muukin ratkaisusana, joita testasin ja kerroin tulokset 2024-10-21 18:31:51.


      • Anonyymi

        Sari Tanus hän kyllä on.


    • Anonyymi

      > hyvä juttu et "kintereet" oli oikein!!en osaakkaa käyttää ja eikä kiinnostakaa!

      No jos klikkaat tätä linkkiä, niin tuleeko ruudullesi yhtään mitään?
      https://www.ratkojat.fi/hae?s=kintereet

      > mutta kun kirjoitan ratkojiin sanan "kehottavia" niin vastaukseen ei
      > tule yhtää teellä alkavaa sanaa??

      No eihän kyseinen sanaristikkopalvelu mikään yleissanakirja olekaan. Ei siellä kaikkia suomenkielen sanoja ole. Eikä ole ratkaisuja ihan kaikkiin viime lauantain Kovis-ristikon vihjeisiinkään.

      Edellä jo sinulle yksityiskohtaisesti selostettiin, että neljältä risteävältä vaakariviltä saat 4 ensimmäistä vastauskirjainta KEHOTTAVIA-vihjeeseen, ja nuo 4 sanaa löytyvät ratkojista.

      > anteeksi vaan kun olen näin tyhmä tänne ratkojii ja ristikon ratkontaa.

      Mikäli olet vaikka yli 90 vuotiasja huononäköinen. Tai hermostosairauksien yms. heikentämä, niin noillehan ei kukaan mahda mitään.

      Anna nyt jotain vinkkiä omasta tilanteestasi, kuinka vanha ja huononäköinen yms olet?

      Meidän muiden mielestä voit oikeasti olla siellä päätteesi äärellä joku 25-vuotias vitt-uileva jannu. Sellainen ihan vaan piruuttaan kirjoittelee tänne viikottain, ja sanoo ettei löydä ratkojista mitään. Ja päivä päivän perään kysyy ohjeita joka toiseen sanaan.

      • Anonyymi

        Aaiemmin

        "Tästä on helppo jatkaa eteenpäin, vaikka et osaakaan netin ratkojat-palvelua näköjään mitenkään käytellä."

        siihen vastaus

        "hyvä juttu et "kintereet" oli oikein!!en osaakkaa käyttää ja eikä kiinnostakaa!

        "ei kiinnotakaa" siis ei oppia käyttämään nettiapuja - tuo saa kallistumaan sille kannalle että vedätät koko palstaa kuten 2024-10-21 21:38:56 esittää. Oletko sama, joka hyvin usein on ollut pyytämässä ja jopa vaatimassa ratkaisusanalistaa. Alla pari esimerkkiä:

        "Viikko sitten täydellinen lista ratkaisusanoista tuli tälle foorumille lauantaina vasta 19.00 aikoihin. Toivottavasti tänä viikonloppuna ei tarvitse odotella noin pitkään."

        "Ärsyttää, jos HP:n lista ei tule ajoissa."

        Muutamin otteisiin, on kirjoitettu, että eikö se lista ole jo tullut


    • Anonyymi

      kaikesta kinastelusta ja väittelystä huolimatta..minua pikkasen kiinnostaisi toi piiliksen 1.pystyy?oikea vastaus olisi seikat ja joku perustelisen näin "sei (s) kat" saisko vielä lisä perustelua miten se liittyy vihjeesee? minusta tärkeitä piiliksessä on miten ja mistä vastaus sana tulee!?

    • Anonyymi

      anteeksi krjoitus virhe siis vastaus sana olisi seiskat!

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      kiitoos!! nyt tajusin miten/mistä vastaus sana tulee!! taas sitä oppi jotain uutta!! kiitoos!!

      • Anonyymi

        Jos ei ole paljon piiliksiä ratkonut, alku on usein vaikeaa - niin oli minullekin. Piiliksiä kannattaa ratkoa tavallisten ristikoidenkin vuoksi, sillä koviksissa on lyhyitä piilistyyppisiä vihjeitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ei ole paljon piiliksiä ratkonut, alku on usein vaikeaa - niin oli minullekin. Piiliksiä kannattaa ratkoa tavallisten ristikoidenkin vuoksi, sillä koviksissa on lyhyitä piilistyyppisiä vihjeitä.

        Nyt olen ratkomut tuhansia piiliksiä ja nyt sujuu kuin vettä vaan.


    • Anonyymi
      UUSI

      Piilis 1. vaakasuoraan, Karjalasta, yksineläjä, mukava pieni palanen maata tulee ratkaisuksi SAVIKOKKARE. Missä on yksineläjä ja Karjala?

      • Anonyymi
        UUSI

        Lueppa sana Karjalasta eli idästä käsin!


      • Anonyymi
        UUSI

        Mitenkä tuollainen vihje toimii sellaiselle, joka itse asuu vaikka Kuhmossa? Heille Karjala on ilmansuuntana etelässä.

        Yhtä ketkun pitämätön näyttää olevan 5. pystyyn vinkki myös, siinä Espanjasta myös. Kyllähän näitä IS-digiristikoita voi ratkoa vaikka Marokon lomarannalla makoillen, ja heille Espanja on pohjoisessa.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitenkä tuollainen vihje toimii sellaiselle, joka itse asuu vaikka Kuhmossa? Heille Karjala on ilmansuuntana etelässä.

        Yhtä ketkun pitämätön näyttää olevan 5. pystyyn vinkki myös, siinä Espanjasta myös. Kyllähän näitä IS-digiristikoita voi ratkoa vaikka Marokon lomarannalla makoillen, ja heille Espanja on pohjoisessa.

        Karjalasta vihjaa piiliksissä yleisesti, että sana luetaan oikealta vasemmalle. Ihan sama kuin idästä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Lueppa sana Karjalasta eli idästä käsin!

        Kyse on ns. käänteinen jaotelma.


    • Anonyymi
      UUSI

      >>Karjalasta vihjaa piiliksissä yleisesti, että sana luetaan oikealta vasemmalle.

      No ei vihjata kyllä mitenkään yleisesti. Tuo on ensimmäinen kerta, kun näen Karjalaa käytettävän tuolalisella epämääräisellä, muka yleiskäyttöisesti ilmansuuntaan viittaavalla tavalla.

      >> Ihan sama kuin idästä.

      Tuo idästä on kyllä ihan yksiselitteinen vihje, ja se pätee koko maapallolla. Karjala taas on monella ilmansuunnalla, katsojan omasta sijainnista riippuen.

      • Anonyymi
        UUSI

        Saivartelijoiden kokous taitaa olla käynnissä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Saivartelijoiden kokous taitaa olla käynnissä.

        Laitoin valitukset IS, Sanaris ja Eki. Oppiipahan. Ärsyttää tämmöiset kovin.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Saivartelijoiden kokous taitaa olla käynnissä.

        Niinpä, mutta Sanarisin ristikoissa ilmansuunnat laskettaneen aina Sanarisin toimistosta laskettuna.


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvästi, mies

      Tulen nyt tänne harvoin. Lakkasin unelmoimasta meistä. Päästin irti tästä meidän välisestä tilanteesta. Vaikka mitään ei
      Ikävä
      44
      3081
    2. Sä saisit kenet

      Sä vaan haluaisit
      Ikävä
      88
      2095
    3. Nuorempi mies, vanhempi nainen

      Olen aivan sekaisin itseäni n. 20 vuotta vanhemmasta naisesta. En saa häntä mielestäni millään, vaikka olen yrittänyt. E
      Ikävä
      78
      1719
    4. Hiihtäjälegenda Juha Mieto avautuu Farmin "leidien" käytöksestä - Tämä yllätti: "Me miehet oltiin.."

      Juha Mieto on mukana Farmi Suomi: Revanssi -realityssä. Tsemppiä Farmille, Mietaa! Lue Juha Miedon haastattelu: https:
      Suomalaiset julkkikset
      25
      1445
    5. Oikein hyvää perjantai päivää

      Hyvää huomenta ja kaikkea hyvää. ☺️🤍🍁✨🧡
      Ikävä
      239
      1235
    6. Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea

      Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea? Ikivanhan aloituksen provosoimana mietin m
      Sinkut
      148
      1104
    7. Semmonen juttu, että..

      ..ikävä iski. Mietin kaikkea sitä, mitä sä antaisit mulle ja mitä mä antaisin sulle. Millasta meillä olisi yhdessä, kos
      Ikävä
      28
      1074
    8. Kyllä tämä tästä kääntyy hoki Orpo tänään eduskunnassa

      Mihin suuntaan se sitten kääntyy? Kyllä on mielenkiintoista odottaa tätä "käännöstä" mihin Orpo uskoo. Milloin ja miten
      Maailman menoa
      116
      1059
    9. Mietin vain sua

      Kuinka saat pään ihan pyörälle. Oltaisiin hyviä yhdessä. Joku uskomaton kemia meidän välillä. Ulkopuolisista varmaan näy
      Ikävä
      13
      1018
    10. Mennäänkö sitten mies

      Naimisiin joskus? Haluaisitko?
      Ikävä
      48
      1011
    Aihe