Säästöt ja tulot

Anonyymi-ap

Ihmisillä on yleensä tulot, joilla maksaa jokapäiväiset rahamenot.
Säästöillä sitten maksetaan isompia menoja, kuten auton, asunnon hankinta ja remontti ym. menot.
Jos on vaikka 200 000 - 500 000€ säästöt, niin joku voi todeta, että onpa paljon rahaa säästössä, mutta ei ne säästöt kovin pitkälle riitä.
Siinä tapauksessa riittäisi, jos ei olisi mitään muuta maksettavaa, kuin asumiskulut eli sähkö, lämpö, vesi, kiintestöverot, ruoka ja vaatteet.
Mutta voi tulla yllättäviä menoja, kuten kattoremontti, putkiremontti, asunnon hankinta, auton hankinta.
Kattoremonttikin maksaa 20 000 -50 000€.
Halpoja ennen 1980 lukua rakennettuja asuntoja, jotka sijaitsevat jossain syrjässä saa jopa alle 30 000 eurolla, mutta uudemmista asunnoista joutuu maksamaan lähemmäs 200 000 ja enemmänkin, että siihen ne säästöt menevätkin tai suurin osa.

16

440

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ihmisillä joilla on isot tulot on myös isot menot. Lähtökohta on että menoja pitää voida leikata jos tulot pienenee. Itse vähintään puolitin autolla ajelun ja säästö on ainakin 500 euroa vuodessa.

• Anonyymi

Ei isoista tuloista voi vetää johtopäätöstä isoihin menoihin. Osa hyvätuloisista ja keskituloisistakin vaurastuu ihan kivasti, mutta eivät tosiaan kaikki. Joillain menot kasvat samaa tahtia tulojen kanssa ja monella ikävä kyllä menot tahtovat kasvaa vielä tulojenkasvuakin nopeammin.
        Se vaurastuminen on oikeastaan aika metka kokemus, kun se lähtee liikkeelle. Tosiasiahan on, että esimerkiksi 4 henkinen perhe pärjää ihan hyvin velattomassa omakotitalossa, alle puolentoista tonnin kuukausimenoilla. Sisältäen syömiset, autoilut ja talon kustannukset. voi olla oikeasti lähempänä tonnia. No jos keskituloisella pariskunnalla tilille tupsahtaa kuukausittain noin 5000€, niin pakkohan tuossa on vaurastua jos ei kasvata menojaan sopeutumaan noihin tuloihin.
        Moni sanoo, että raha ei tee onnelliseksi, ellei sitä käytä, mutta ainakin itse olen tyytyväinen kun säästössä on sen verran rahaa, että tietää voivansa ostaa mitä tahansa "taviksen" ostoksia ilman, että täytyy turvautua ostoksissa mihinkään lainaan, eikä laari mene tyhjäksi vaikka menisi trendin mukana ja ostaisi vaikka itselle ja emännälle Teslat, siis voisi ostaa, mutta tuskin ostan. Mutta se tunne, että jos haluaa ostaa, niin voi ostaa, tuntuu oikeastaan paremmalta kuin se, että oikeasti ostaa....

• Anonyymi

Tuo pärjääminen riippuu kyllä aivan omasta iästä ja elämän tilanteesta. Jos mietin itseäni ja olen yksin ( lapsuuden raha-asioitten vuoksi), niin reilusti yli 50v iässä jo 200 000€ riittää 15-20 vuoden ajaksi. 500 000€ on jo ylibudjetointia. Olen päässäni pännännyt, että ekat 5-6 v pitäisi mennä alle 100 000€ ja sitä rataa... Kannattaa etsiä matikasta kaavoja ja tehdä vaikka Excelillä joku vapaa kuvaaja. Nyt ollaan jo siinä vaiheessa vuotta 2024, että voi laskea 40 000€ riittävän vuoteen 2027 saakka....

• Anonyymi

No eihän toi 200 k/€ millään 15-20 vuodeksi.
        Itse laskenut joku 30 k / € / v käteen eikä silläkään nyt kummemmin humpata. N 1 miljoona on 50 vuotiaalla lähempänä totuutta jos ei meinaa istua kellarissa kynttilänvalossa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No eihän toi 200 k/€ millään 15-20 vuodeksi.
        Itse laskenut joku 30 k / € / v käteen eikä silläkään nyt kummemmin humpata. N 1 miljoona on 50 vuotiaalla lähempänä totuutta jos ei meinaa istua kellarissa kynttilänvalossa.

Itsellä 600-700 euroa kuussa riittää mainiosti kun en tuhlaa. Remonttihommissakaan en ole peukalo keskellä kämmentä.
        Nyt kun eläkeikään on 10 vuotta 100 000 euroa riittäisi eläkeikään asti vallan mainiosti. Tammikuusta lähtien en ole hakenut töitä, en siis saa mistään rahaa vaan elän omilla säästöillä. Periaatteessa voisin lopuksi elämääni jättäytyä työelämän ulkopuolelle, mutta ei ole sanottua etten palaa joskus työmarkkinoille.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itsellä 600-700 euroa kuussa riittää mainiosti kun en tuhlaa. Remonttihommissakaan en ole peukalo keskellä kämmentä.
        Nyt kun eläkeikään on 10 vuotta 100 000 euroa riittäisi eläkeikään asti vallan mainiosti. Tammikuusta lähtien en ole hakenut töitä, en siis saa mistään rahaa vaan elän omilla säästöillä. Periaatteessa voisin lopuksi elämääni jättäytyä työelämän ulkopuolelle, mutta ei ole sanottua etten palaa joskus työmarkkinoille.

No hyvinhän se sitten.yleensä vuokra on enemmän ku toi ja vastikkeetkin puolet tosta. Itelle ei riittäis millään. Vastikkeet, ruoka, vaatteet ,harrastukset, humppailu , vakuutukset , matkustelut ni kyl kuukauskulut on lähempänä 1500-2000 € ja säästöönkin pitäis pystyy laittaa jotain.

• Anonyymi

Kyllähän tuossa pitää ottaa huomioon myös palkka ja pääomatulot. Ei kai kukaan arvioi elämäänsä niin, että kuinka kauan aikaa tilillä olevat rahat pitäisivät hengissä.

Suurin osa varakkaistakin on investoineet rahansa ja tilillä ei pidetä rahaa.
      Moni ei ymmärrä sitä, että varakkaat ihmiset ovat osakkaita firmoissa, ei sielläkään ole käteistä, vaan kaikki mahdollinen on sijoitettu. Ja sijoitusten tuottoa käytetään.

• Anonyymi

Oletteko koskaan miettineet oman elämänne tilannetta ja sitä paljonko oikeasti tarvitsette loppuelässänne rahas. Siihen vaikuttaa oma elämäntilanne, ikä ja odotettavissa oleva aika. Esim. normaalin elänyt 40v ikäinen ihminen voi miettiä elämää liki 40v eteenpäin ja yksinoleva päälle 50v ihminen ehkä kymmenen vuotta vähemmän.

• Anonyymi

Jos laittaa koko eläkeikää edeltävän elämän 10% tuloista säästöön ja lihavina vuosina 20%, voi elää eläkkeellä ruhtinaallisesti, tai antaa lapsille ruhtinaallisen perinnön jos ei itse katso haluavansa elää ruhtinaallisesti.

• Anonyymi

Mistä vitun taikurinhatusta tuo 200 000 -500 000€ säästöt vedetään? Itse tein kovan repäisyn reilu 10v sitten kun tyhjästä vedin tyhjästä vuodessa 1800€. Pankissa oli käyty talouden pitoa läpi ja ihmetelty. Nyt on n. 8000€ varanto. Kyllähän sitä tyhjätasku kuvittelee saavansa miljoonan vuodessa, mutta kymmenen vuoden päästä tiedetään miten kävi.

• Anonyymi

Kyllähän tuohon täytyy olla jokin tulo. Itse olen säästänyt tänä vuonna n. 19teur, ilman mitään erikoisia temppuja. Tietysti tulot täytyy olla jotain muuta kuin taikaseinästä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllähän tuohon täytyy olla jokin tulo. Itse olen säästänyt tänä vuonna n. 19teur, ilman mitään erikoisia temppuja. Tietysti tulot täytyy olla jotain muuta kuin taikaseinästä.

Tota jos pystyt jatkamaan 10 vuotta ja saat 7% tuottoa on kasassa 260 000. Ei huono

• Anonyymi

200 000 - 500 000€ säästöt vedetään esimerkiksi 2500€ nettotuloista 10-20 vuodessa, jos kuukausimenot ovat enintään 900€. Vaurastuminen nopeutuu kun säästöt alkavat myös tuoda rahaa pottiin.
        No jos pakolliset menot ovat yli 900€ kuukaudessa, niin tulojen pitää kasvaa, tai tulot voivat olla pienemmätkin jos menot ovat todella pienet.
        Itse asuin 5 vuotta yksiössä, jonka vastike sisältäen sähkön oli 130-155€ kuukaudessa. Toki tuon ostamiseen piti ensin säästää vuosi ja sitten lainarahalla omaksi. nyt asunto on tuottanut sijoitusasuntona jo enemmän kuin oman ostohintansa (kaikkien kulujen ja verojen jälkeen), 12 vuodessa, samalla sen arvo on noussut noin 30%. Eli halvalta alueelta hankittu 38000€ asunto on tienannut 40000€ ja asunnon arvo vaikuttaa olevan nyt noin 52 000€, eli pelkällä asuntoratkaisulla ja sillä, mitä tekee ostamalleen asunnolle saattaa olla jo yksistään suuri vaikutus säästöihin.
        Eihän tuollaisessa yksiössä voi kovin pitkään asua, ainakaan jos meinaa perustaa perheen, mutta ihan pelkästään tuo valinta lisäsi omia säästöjäni yli 50 000€, 38000€ sijoituksella.

• Anonyymi

Säästöön menee ioka kuukaus 1500-2000 euroo.
      Ens vuonna lopuu lainan maksu niin sit 1900 - 2400.
      Ei tuu paljoo muuta hommailtuu ku töitä . Joku 6 -7 vuotta ku jaksais ni sit voi oikeestaan lopettaa homma .ikää olis sillon 59/60 .

• Anonyymi

Yrittäjänä tulot heiluneet opintojen päätyttyä 27 v. 2500- 5000 kk. Pikkukaupungin asukki. Maksoin opintolainat pois kolmessa vuodessa, kaksion viidessä vuodessa, ajoin vanhoilla autoilla, yhden uuden ostin 30 th ajoin loppuun, yrityslaina 50 th maksettu muutamassa vuodessa, nyt 95 m2 asunto ja autotalli maksettu pois 2013, koko ajan säästänyt syrjään, koronaromahduksessa osti indeksirahastoja niitä nyt 330 000 th sisältää tuon jälkeen tulleet osingot ja arvonnousun 60th, ikää nyt 59 v. eläkettä kertyy 65 v mennessä 2550 euroa. Meitä asuu 3 asunto osakeyhtiössä. Kaikki elämisen kulut ruoka auto vaatteet puhelimet vastikkeet sähkö tms noin 23 -26 000 euroa vuosi.

Jos olisin jo nuorena lähtenyt sijoittamaan olisi tuohta huomattavasti enemmän. Toisaalta sijoitukset voivat myös romahtaa 30% jos huonosti käy.

Warren Buffet on hyvä esimerkki siitä miten vaurastuu ja sen myös kertoo, omistaa vanhan auton ja talon : -"On kahdenlaisia ihmisiä, niitä joilla ei ole itsekuria ja tuhlaavat kaiken, ja niitä joilla itsekuria on ja he keräävät sen omaisuuden minkä muut tuhlaavat.

Eli aja vanhalla autolla pitkään, osta kestäviä vaatteita äläkä juokse muodin perässä, vältä matkustelua ja turhaa kulutusta.

Omaisuuden kerääminen keskituloisena on elämän kestävä projekti.

Tuon nykyisen omaisuuteni osakkeineen jätän lapselleni. Jos hyvin käy ja maailma pyörii kuten nyt eikä ala tuhlaamaan niin hän voi jäädä halutessaan eläkkeelle 40 korvilla. Se on lahjani hänelle.

Epäilen tulevaisuudessa elämisen tiukentuvan, nyt on aika säästää kun vielä voi.

• Anonyymi

Firmassamme on yksi tapoijensa orja. Hän käy viereisessä kahvilassa joka työpäivä ja ryystää "rapean" hintaisen 2,5€ kahvin kannellisesta pahvikupista 2 kertaa päivässä.
      Tuo tapa maksaa hänelle yli 1000€ ylimääräistä vuodessa, verrattuna siihen mitä se maksaisi taukohuoneen kahvinkeittimestä otettuna.
      Tuohon sitten kertoimia vuosista, niin tietää mikä säästöpotentiaali on näennäisen pienistä asiosta.
      En tiedä onko tuo sosiaalisuuden hinta mitä pitää maksaa, mutta ikinä en ole lähtenyt kahvittelureissulle mukaan. Säästössä on tuo aloituksessa mainitun skaalan välimaasto ja sen lisäksi velaton omakotitalo.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      6
      2483
    2. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      116
      1688
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      37
      1442
    4. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      164
      1263
    5. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Kittilä
      119
      1247
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      143
      1219
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      148
      1181
    8. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1165
    9. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1091
    10. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      46
      979
    Aihe