Irtisanoutuminen ja ove

Anonyymi-ap

Hei, osaatteko tähän sanoa, että onko mahdollista. Eli jos irtisanon itseni 2v ennen eläkeikää ja siirryn ansiosidonnaiselle sekä osittaiselle varhennetulle. Käsittääkseni molempia etuuksia voi nostaa yhtäaikaa. Onko muuta sanktiota kuin 3 kk karenssi ja ehkä vähän moraalitonta, jos työkykyä olisi.

13

227

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllä sinä nyt tuon kaksi vuotta kestät, lyhyt aika, älä kämmää…

    • Anonyymi

      Riippuu täysin taloudellisesta tilanteestasi. Sinun työttömyytesi ei vaikuta moraaliin, koska joku toinen kyllä saa työpaikkasi.

      • Anonyymi

        No näinhän se on.


    • Anonyymi

      Mulla on käsitys ettei itse tehty irtisanominen oikeuta ansiosidonnaiseen ja Kelakin varmaan miettii oikeutta peruspäivärahaan ja toimeentulotukeen.

      Mutta jos tilillä on massia, niin asia on eri eikä silloin tarvitse edes miettiä asiaa tai eläkettä.

      Itselläni on omat jutut jotka on vaikuttaneet kaikkeen ja eläkeikään 12v jolloin saan aika minimaalisen toimeentulon. Olen miettinyt jo, että jos saisin turvattua oman oloni 20v eteenpäin ja tulisi oikea tilanne, niin lähtisin heti ekassa sopivassa hetkessä.

    • Anonyymi

      Eläkkeesi pienenee tuosta ove osuudesta, riippuu tietenkin montako prossaa sitä nostat.
      Oveen on myös ikärajat 1963 syntyneen pitää täyttää se 62 v ennen kun sitä voi nostaa.

    • Anonyymi

      Jos sanoudut irti itse, karenssi on nykyään 45 päivää + 7 pv omavastuu. Ansiosidonnainen rullaa ihan normaalisti, jos kuulut liittoon. Tosin anssiin tuli niitä heikennyksiä 9/24.

      • Anonyymi

        Liitto ei maksa ansiosidonnaista.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Liitto ei maksa ansiosidonnaista.

        Työttömyyskassasta maksetaan.


    • Anonyymi

      Täytyy tässä joku ongelma olla. Nimittäin jos ei olisi, kait kaikki töissä olevat menettelisi näin. Näkemykseni mukaan vaikutus loppueläkkeeseen on niin pieni, että ennemmin olen n 2v tekemättä töitä kuin että kitkutan loppuun asti jotta saan paremman eläkkeen.

      • Anonyymi

        Kannattaa tosiaan laskea todella tarkkaan, nyt nämä uudet määräykset huomioiden.

        Itse jäin kolme vuotta sitten vastaavasti ovelle, pari vuotta ennen eläkeikää eli ensin anssi ja sitten lisäpäivät. Olin jopa 65:een saakka, vaikka eläkeikäni oli 64. Näin siksi, että viimeisenä vuonna ei enää tehty vähennystä eläkkeeseen. Eli anssi oli ns. ylimääräistä rahaa säästöön.

        Ainoa ikävä puoli oli vain tämä te-toimiston vaade, että töitä piti hakea.

        Vähennys lopulliseen eläkkeeseen jäi n. sataseen, työkokemusta alla 43 vuotta.
        Toisaalta jäihän kolmelta vuodelta pois työmatkakulut, työvaatetus ym. työhön liittyvää.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa tosiaan laskea todella tarkkaan, nyt nämä uudet määräykset huomioiden.

        Itse jäin kolme vuotta sitten vastaavasti ovelle, pari vuotta ennen eläkeikää eli ensin anssi ja sitten lisäpäivät. Olin jopa 65:een saakka, vaikka eläkeikäni oli 64. Näin siksi, että viimeisenä vuonna ei enää tehty vähennystä eläkkeeseen. Eli anssi oli ns. ylimääräistä rahaa säästöön.

        Ainoa ikävä puoli oli vain tämä te-toimiston vaade, että töitä piti hakea.

        Vähennys lopulliseen eläkkeeseen jäi n. sataseen, työkokemusta alla 43 vuotta.
        Toisaalta jäihän kolmelta vuodelta pois työmatkakulut, työvaatetus ym. työhön liittyvää.

        Eläkkeesi pieneni 100€/kk?

        Vuodessa se tekee 1200€, Jos elät keskimääräisen pituisen mieselämän eli noin 80 vuotiaaksi, niin 15 vuoden aikana eläkkeesi on 18.000€ pienempi.

        Ei se nyt ihan merkityksetön ole. Eli, kuten toteatkin, kannattaa harkita ja laskea tarkkaan seuraukset.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Eläkkeesi pieneni 100€/kk?

        Vuodessa se tekee 1200€, Jos elät keskimääräisen pituisen mieselämän eli noin 80 vuotiaaksi, niin 15 vuoden aikana eläkkeesi on 18.000€ pienempi.

        Ei se nyt ihan merkityksetön ole. Eli, kuten toteatkin, kannattaa harkita ja laskea tarkkaan seuraukset.

        Laskepa myös kolmelta vuodelta ennakkoon otettu eli 36 kk x 1000 euroa = 36 000 euroa otettu jo ennakkoon Ovena.

        36 000 euroa/15 vuodella = 2 400 euroa/v = 200 euroa otettu etukäteen.

        Laskelmani mukaan, jos elän 80 vuotiaaksi, olen jo plussan puolella.
        Riippuu siis, miten kukin laskee.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Laskepa myös kolmelta vuodelta ennakkoon otettu eli 36 kk x 1000 euroa = 36 000 euroa otettu jo ennakkoon Ovena.

        36 000 euroa/15 vuodella = 2 400 euroa/v = 200 euroa otettu etukäteen.

        Laskelmani mukaan, jos elän 80 vuotiaaksi, olen jo plussan puolella.
        Riippuu siis, miten kukin laskee.

        Vielä, myös verotus muuttuu ja tulee eläkevähennys Oven aikana, silläkin on iso vaikutus.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvästi, mies

      Tulen nyt tänne harvoin. Lakkasin unelmoimasta meistä. Päästin irti tästä meidän välisestä tilanteesta. Vaikka mitään ei
      Ikävä
      27
      2351
    2. Sä saisit kenet

      Sä vaan haluaisit
      Ikävä
      79
      1736
    3. Oikein hyvää perjantai päivää

      Hyvää huomenta ja kaikkea hyvää. ☺️🤍🍁✨🧡
      Ikävä
      222
      1062
    4. Hiihtäjälegenda Juha Mieto avautuu Farmin "leidien" käytöksestä - Tämä yllätti: "Me miehet oltiin.."

      Juha Mieto on mukana Farmi Suomi: Revanssi -realityssä. Tsemppiä Farmille, Mietaa! Lue Juha Miedon haastattelu: https:
      Suomalaiset julkkikset
      18
      989
    5. Semmonen juttu, että..

      ..ikävä iski. Mietin kaikkea sitä, mitä sä antaisit mulle ja mitä mä antaisin sulle. Millasta meillä olisi yhdessä, kos
      Ikävä
      28
      934
    6. Nuorempi mies, vanhempi nainen

      Olen aivan sekaisin itseäni n. 20 vuotta vanhemmasta naisesta. En saa häntä mielestäni millään, vaikka olen yrittänyt. E
      Ikävä
      61
      901
    7. Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea

      Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea? Ikivanhan aloituksen provosoimana mietin m
      Sinkut
      122
      891
    8. Mennäänkö sitten mies

      Naimisiin joskus? Haluaisitko?
      Ikävä
      43
      829
    9. Mietin vain sua

      Kuinka saat pään ihan pyörälle. Oltaisiin hyviä yhdessä. Joku uskomaton kemia meidän välillä. Ulkopuolisista varmaan näy
      Ikävä
      11
      771
    10. On ilta jälleen joten

      Uusi iltaketju tähän. Mukavaa iltaa vaan. Susi se täällä aina yksin tallustaa. 😊🐺🌃🌙☕🧡
      Ikävä
      118
      720
    Aihe