https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/91478f33-4030-417d-a215-fb2f9756e58f?ref=ampparit:d1c4
"Petteri Orpon (kok) hallitus esitteli reilu viikko sitten Kela-korvausten uudistuksen, jota kuvailtiin samalla omalääkärimallin etenemiseksi. Todellisuudessa mallilla ei ole mitään tekemistä oikean omalääkärin kanssa.
EU-maiden tunnetuimmat omalääkärimallit ovat Tanskassa ja Italiassa. Molemmissa omalääkärillä käyminen on potilaalle ilmaista. Suomen hallituksen suunnittelemassa mallissa käynti maksaisi julkisen terveydenhuollon asiakasmaksun verran. Tällä hetkellä maksu on 28 euroa.
Julkisuudessa on tällä viikolla puhuttanut myös se, että todennäköisesti suomalaisen ”omalääkärin” vastaanotolle pääsisi tähän hintaan vain kerran vuodessa esimerkiksi uusimaan reseptejä.
Oikea omalääkäri ei kuitenkaan ole sellainen, joka tapaa potilaansa vain kerran vuodessa ja potilas hoidattaa vaivansa käytännössä muualla tai maksaa suuremman käyntimaksun.
Muualla Euroopassa, esimerkiksi juuri Tanskassa ja Italiassa, potilas pääsee omalääkärin vastaanotolle aina, kun haluaa. Vaikka joka päivä."
Perskokkareiden omalääkärimallissa ei ole kyse oikeasta omalääkäristä
14
245
Vastaukset
- Anonyymi
Voi voi, taas tuli ikävästi harmia Petterin ja Riikan kusetuspuheille.
- Anonyymi
Käyntimäärät yksityisellä olisivat rajattuja tuolla potilaalle halvemmalla hinnalla ja lisätutkimuksia se ei koske. Täysi hinta esim. röntgenkuvista yksityisen taksoilla. Kyllähän vähävaraisempikin tuolla 28 eurolla yhden käynnin yksityisellä kustantaa, jos pitää käydä vaikka antibioottiresepti hankkimassa poskiontelotulehdukseen, mutta entäs isommat vaivat, joita ei hoideta yhdellä käynnillä eikä pelkällä jutustelulla?
- Anonyymi
Vaimo kävi Terveystalolla työterveyslääkärin tutkimuksissa. Oli ajatellut, että lääkäri voisi samalla uusia vanhaksi menneen reseptin. Reseptin uusimisen hinta 36 €. Jäi uusimatta sillä reissulla. Kotiinpalattuaan kävi netissä laittamassa uusintapyynnön hyvinvointialueen terveyskeskukseen. Hinta 0 €.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaimo kävi Terveystalolla työterveyslääkärin tutkimuksissa. Oli ajatellut, että lääkäri voisi samalla uusia vanhaksi menneen reseptin. Reseptin uusimisen hinta 36 €. Jäi uusimatta sillä reissulla. Kotiinpalattuaan kävi netissä laittamassa uusintapyynnön hyvinvointialueen terveyskeskukseen. Hinta 0 €.
Tätähän se on. Työterveyspalvelua ylistettäessä ei koskaan mainita, että kyseisten palvelut riippuvat rahasta eli sopimuksesta, jonka työnantaja tekee terveysfirman kanssa.
Halvimpiin työterveyssopimuksiin ei kuulu muuta, kuin pikainen kättely lääkärin kanssa, mikäli hoitaja on ensin katsonut sen aiheelliseksi. Jatkoa varten on mentävä julkiselle tai maksettava yksityiselle.
- Anonyymi
Omalekurihan on ollut jo vuosikausia. Ainakin mulla on sama lekuri ollut kauan, kun kerran vuodessa olen piipahtannut tai puhelimitse asioita hoidellut. Mikäs malli se nyt sitten.on?.
- Anonyymi
Lisään vielä. "Vaikka joka päivä". Minkä helkutin takia joka päivä? Oletko niitä, jotka kuluttaa turhaan lääkärien aikaa, kun muuta juttuseuraa et löydä?
- Anonyymi
No niin kai sinulla. Tietysti, paksupää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No niin kai sinulla. Tietysti, paksupää.
On minullakin. Mitäs se persu oikein nillittää? Jos lääkärikäyntiä olen tarvinnut, niin sama lääkäri on ottanut vastaan. Ja kyseessä keskikokoinen kaupunki. Meillä lääkäriin on päässyt kiireellisyydestä riippuen päivästä viikkoon-aikajan sisällä. Nyt persut sekä kokoomuslaiset yrittävät nussia rahat pumpatakseen ne yksityisille ja heikentää julkisen kykyä hoitaa asiakkaita mahdollisimman nopealla aikataululla.
Teerenpeliä terveysbisneksen nimissä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On minullakin. Mitäs se persu oikein nillittää? Jos lääkärikäyntiä olen tarvinnut, niin sama lääkäri on ottanut vastaan. Ja kyseessä keskikokoinen kaupunki. Meillä lääkäriin on päässyt kiireellisyydestä riippuen päivästä viikkoon-aikajan sisällä. Nyt persut sekä kokoomuslaiset yrittävät nussia rahat pumpatakseen ne yksityisille ja heikentää julkisen kykyä hoitaa asiakkaita mahdollisimman nopealla aikataululla.
Teerenpeliä terveysbisneksen nimissä.Oma lääkäri vuosikausia?
https://www.laakarilehti.fi/mielipide/kelan-kokeilu-oli-menestys-toimisi-nytkin/?public=7e623099bbb088272439bb8b3d32b567
Kokeilu lopetettiin kymmeniä vuosia sitten. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oma lääkäri vuosikausia?
https://www.laakarilehti.fi/mielipide/kelan-kokeilu-oli-menestys-toimisi-nytkin/?public=7e623099bbb088272439bb8b3d32b567
Kokeilu lopetettiin kymmeniä vuosia sitten.Kyllä joissakin terveyskeskuksissa mm. Helsingissä on asiakkailla omalääkäri ja hänellä tiimi. Joissakin on tosin vaihtuvuutta, kun lääkäri vaihtaa työpaikkaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oma lääkäri vuosikausia?
Kokeilu lopetettiin kymmeniä vuosia sitten.Niin, meillä hyvinvointialue teki oman päätöksensä ottaa omalääkärimalli käyttöön. Jokaisella hyvinvointialueella on oikeus tehdä tismalleen samoin, se on vaan alueen päättäjistä ja tahtotilasta kiinni. Mistäkö tiedän, että meillä on tämä malli nyt käytössä? No siitä kun lääkäri itse siitä kertoi tuossa pari vuotta taaksepäin., että hyvinvointialue pyrkii omalääkärimalliin. Olin tuolloin sairastunut vakavasti ja hän kertoi, että jatkossa tulen olemaan hänen asiakkaansa. Ja samalla lääkärillä olen siitä asti asioinut. Sitä en tiedä, toimiiko se 100 %:sesti joka tapauksessa, mutta omalla kohdallani se on toiminut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, meillä hyvinvointialue teki oman päätöksensä ottaa omalääkärimalli käyttöön. Jokaisella hyvinvointialueella on oikeus tehdä tismalleen samoin, se on vaan alueen päättäjistä ja tahtotilasta kiinni. Mistäkö tiedän, että meillä on tämä malli nyt käytössä? No siitä kun lääkäri itse siitä kertoi tuossa pari vuotta taaksepäin., että hyvinvointialue pyrkii omalääkärimalliin. Olin tuolloin sairastunut vakavasti ja hän kertoi, että jatkossa tulen olemaan hänen asiakkaansa. Ja samalla lääkärillä olen siitä asti asioinut. Sitä en tiedä, toimiiko se 100 %:sesti joka tapauksessa, mutta omalla kohdallani se on toiminut.
No, onhan se sitten olemassa, jos lääkäri kertoi pari vuotta sitten siihen pyrittävän ja sen jälkeen olet piipahdellut kerran vuodessa lääkärissä ja sattui sama lääkäri.
Oletko muuten parantunut vakavasta sairaudestasi? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No, onhan se sitten olemassa, jos lääkäri kertoi pari vuotta sitten siihen pyrittävän ja sen jälkeen olet piipahdellut kerran vuodessa lääkärissä ja sattui sama lääkäri.
Oletko muuten parantunut vakavasta sairaudestasi?Oikeastaan löydettiin useampi sairaus samalla kertaa, mutta ne ovat nyt kaikki hallinnassa. Syöpä on sellainen kaveri, jota joudutaan seuraamaan tiiviisti jatkossa, ettei se pääsisi mahdollisesti uusiutuessaan etenemään liian pitkälle. Onneksi kysymyksessä ei ole vakavimman pään syöpä vaan oikeastaan sieltä vähiten aggressiivisesta päästä eli eturauhassyöpä. Selviytymisprosentti tässä taudissa on yli 90 % eikä minulta löydetty etäpesäkkeitä vaan syöpä oli koteloitunut eturauhaseen.
Sädehoidot sain toissatalvena ja viimeinen hormonipiikki saatu nyt syksyllä. Sädehoidon sivuvaikutukset katosivat noin kuukaudessa, mutta hormonihoidon sivuvaikutusten kanssa joutuu elämään niin kauan, kun hormonipistoksessa vielä riittää potkua eli tuonne vuodenvaihteen tuole puolelle. Sen jälkeen pitäisi alkaa palautuminen normaaliin. Kahden ja puolen vuoden yhteiskestosta kuitenkin puhutaan hormonihoidon kohdalla.
Tässä on hypätty niin terveyskeskuksessa kuin erikoissairaanhoidossakin. Kaikki on toiminut hyvin eikä todellakaan ole ollut valittamista hoidon suhteen. Meillä on erittäin osaava julkinen terveydenhuolto. Elämänarvothan tuossa ovat olleet kovasti puntarissa, kun elämän rajallisuuden kanssa joutui kasvokkain. Nykyään sitä arvostaa enemmän sellaisia asioita, mitä aiemmin ei osannut arvostaa. Perheen ja etenkin lastenlasten kanssa on vietetty aikaa huomattavasti enemmän yhdessä.
En ole terveydenhuollon alalla töissä, mutta arvostukseni meidän julkista terveydenhuoltoa kohtaan on kasvanut valtavasti. Toivon itse, että nykyinen hoitotaso voidaan säilyttää, jotta tulevilla kohtalotovereillakin olisi yhtä hyvät mahdollisuudet hyvään hoitoon, kuten itselläkin on ollut. Olen aina kiittänyt lääkäreitä ja hoitajia eteeni tehdystä työstä, koska olen halunnut osoittaa heille, kuinka paljon arvostan sitä, mitä he ovat tehneet eteeni, jotta elämäni on saanut jatkoaikaa. Eläkeikään on kumminkin aikaa vielä vähintäänkin 15 vuotta, kun tuo takaraja vaikuttaa koko ajan karkaavan kauemmaksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Teerenpeliä terveysbisneksen nimissä.Miksi sinä vaadit sitten aatesisariesi kanssa että kotikaupunkisi tulee erota kuntayhtymästä ja antaa sotepalveluiden tuottaminen attendolle?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä joissakin terveyskeskuksissa mm. Helsingissä on asiakkailla omalääkäri ja hänellä tiimi. Joissakin on tosin vaihtuvuutta, kun lääkäri vaihtaa työpaikkaa.
Minä kuulu sellaiseen tiimiin, mutta lääkäri vaihtuu kuitenkin,
koska nuoret lääkärit siirtyvät yksityisille yrittäjäksi, koska
palkka tuplaantuu heti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi sinä vaadit sitten aatesisariesi kanssa että kotikaupunkisi tulee erota kuntayhtymästä ja antaa sotepalveluiden tuottaminen attendolle?
Nyt sinä varmaan käsitit väärin. En minä ole vaatinut mitään tuollaista. Toisekseen, kuntayhtymillä ei ole mitään kosketuspintaa hyvinvointialueen kanssa, koska kunnat eivät enää vastaa terveydenhuollosta eikä pelastustoimesta vaan maakuntahallinto.
- Anonyymi
Perskokkareiden hanke on vain rahan lapiointia yksityiseen terveydenhoitoon ja samalla tarkoitus on hoitaa myös ensi kevään vaalitulosta hallituspuolueiden osalta.
- Anonyymi
Perskokkarehallituksen yksi valhe lisää kokoelmaan. Kun valheen kertoo tarpeeksi monta kertaa se muuttuu totuudeksi opastivat persujen oppi-isät
- Anonyymi
Taitaa olla vaalilupauksia?
Eiköhän se hallitus mene vaihtoon seuraavissa vaaleissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taitaa olla vaalilupauksia?
Eiköhän se hallitus mene vaihtoon seuraavissa vaaleissa.Hyvällä tuurilla jopa sitä ennen.
- Anonyymi
Sote siskot vai ämmät sönkkää terveydenalan turmioon.💅
- Anonyymi
Juuso on marionetti, ei ministeri:
https://www.satakunnankansa.fi/kotimaa/art-2000010855438.html
- Anonyymi
Kuntavaalit painavat päälle, sekä persujen että kokkareiden kannatus on heikentynyt.
Pakko keksiä jotain eli täytyy valehdella komiasti. Asiasta vastaava ministeri kertoo, ettei halua mennä toimintamalln yksityiskohtiin. Ei varmasti halua, koska sote-alueet irtisanovat väkeä ja paikoin terveyskeskuksiin ei saada lääkäreitä.- Anonyymi
Nimittivät tämän omalääkärimallia puolustaneen Oulun yliopiston professorin mukaan omalääkärimallia tarkastelevaan työryhmään, joten kyllä hän sen ainakin takuulla huomaa, jos hallitus yrittää vedättää asiassa.
- Anonyymi
KYLLÄ SANNA OLI REILU .
KUNNAT PYYSIVÄT MILJARDIN KORONATUKEA .
SANNA ANTOI KAKSI .
VELKARAHAA .
HAHHAHHAAA.
JA POOOIS . - Anonyymi
Puskan kaatamien lopullista poismenoa odotellessa. Mikä valtava perintö!
- Anonyymi
Aloittaja, kerrohan miten potilas pääsee väittämälläsi tavalla omalääkärille halutessaan vaikka joka päivä jos menijöitä on paljon enemmän kuin lääkäri kykenee vastaanottamaan tai miten omalääkäri toimii jos lääkäri sattuu olemaan parin viikon lomalla etelän lämmössä golfaamassa tai kun omalääkäri sattuu olemaan itse sairaana tms?
Koko omalääkärisuunnitelma se vaan sotkee lisää kaikkea, eivät lääkärit lisäänny eivätkä potilaat vähene vaikka heitä miten yritettäisiin lokeroida. Tässäkin saadaan taas paljon rahaa palamaan kun perustetaan erilaisia selvittelyryhmiä ja toimikuntia ja ties mitä suunnittelemaan ja selvittelemään, nekin rahat voisi vaan antaa siihen olemassa olevaan Sote- järjestelmään, nyt sotketaan ja sählätään ja poliitikkojen omaminäminäjärjestely repii kaiken hajalle...- Anonyymi
Jos lääkäri on lomalla, niin kai siellä sijaistamisjärjestely on suunniteltu. Asiahan on lopulta hyvinvointialueiden omissa käsissä.
- Anonyymi
sinä ap se jaksat avaajalle päätä aukoa joka olet sinä itse. Jokaisessa viestiketjussa poikkeuksetta vuoden jokaisena päivänä.
- Anonyymi
OMALÄÄKÄRIMALLI iLMAN RIITTÄVÄÄ RAHOITUSTA ON orpo ANKKA
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 732805
- 632694
- 681792
- 241637
- 201560
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä101525- 151412
- 481267
- 381243
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91229