Jos on lyönyt päänsä, siitä on voinut tulla aivovamma.
Esim. tämän lähteen mukaan sellaisesta voi seurata persoonallisuushäiriö:
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00407
Oireita voivat olla mm: erilaiset neuroosit, eristäytyys, epävakaus, estyneisyys, ahdistuneisuus, pelokkuus ja impulsiivisuus.
Erään henkilön tarina
9
565
Vastaukset
- Anonyymi
Varmaan sellaisiakin on, joilla jokin vastaava vamma on kestänyt vaikka 20 vuotta parantua ja sitten yks kaks herännyt oireistaan. Siinä vaiheessa tietysti muu ympäristö pitäisivät juuri sitä sairauden puhkeamisena ja merkkinä persoonallisuushäiriöstä.
- Anonyymi00003
Kyllä vaan, on omaakin kokemusta. Yks lanttumaakari mkirjoitti paperiin jotain kehitysvammaisuudesta! Mutta hän onkin ihan yksin tämän näkemyksen kanssa , sillä kukaan muu koskaan missään ei ole koko sanaa käyttänyt ei tässä eikä missään muussa yhteydessä. Mulla 3 erillistä aivovammatapahtumaa, joita ei ole kirjattu juuri mitenkään varsinkaan sillon, kun ne on tapahtunut ja niiden myötä tullut (ajallinen yhteys oireiden alamiseen eikä muuta syytä ole todettu, kuten tulehdus, Ms) mm:
- persoonallisuus muuttunut aika paljon just noihin mainittuihin päin
- hypotalamus vikaantunut (diabetes insipidus ym. hormonivajaukset, natrim-kalium-pumpun häiriö mihin liittyen pidätyskyvyn alenemaa: mutta myös selkäper. eli prolapseja)
-lämmönsäätely vikaantunut (mm. hikoiluherkkyyttä)
- uni-valverytmi vikaantunut (horroksessa päivälläkin)
- puheongelmat (joita univaje, Sirdalud, Panacod vahvasti myötävaikuttaa), diag. ei ole mutta mm. voi tulla vääriä sanoja (mitkä joidenkin mielestä ovat tyhmiä ja tahallisia; vaan kun eivät ole mitä etenkään juntit paikalliset hiffaa)
- depis&ahdistus
- jos mun muu terveys olis parempi, olisin antanut monella vtuilijalle kunnolla turpaan, kenties vahingoittanut pysyvästi (en tappanut kun kuollut ei kärsi). ennen aivo ym vammoja ei ollut tämmösiä ajatuksia mutta eipä ollu noita vtuilijoitajaan
mm- noita ja lisäksi on avh josta liikkumisen ongelmaa ja tod. näk. anestesia-virhe mikä myötävaikutti hypt. vikaantumisen ja selkäytimen toimintahäiriön.. Tämmöstä hyvin pintapuolisesti ja peruskognitio on silti erittäin hyvä ja hyvin syrjäytynyt olen ja mutta voi kyllä mennä ns. täysin pellekondiksessa vaikka kauppaan. On siinäkin sitten sisältöä päivään, kun seuraa ihmisten (usein matalan sivistyksen) negatiivisia reaktioita! Mutta muuten mun tilanne on hyvin monimutkainen vyyhti vaikka mitä muutosta, tapahtumaa ja kokemusta eikä kotikaan mikään turvasatama ei sinnepäinkääm. Sori kirjotusvirheistä ym!
lajijasuris- Anonyymi00004
On hyvä käsittää että jos joku jotain haukkuu jollakin tietyllä sanalla, se tarkoittaa että "sellainen hänellä itsellään ei ole varaa olla". Kyse on jostain menneisyydessä koetusta häpeästä. Haukkumalla he vahvistavat omaa näkemystään itsestään, että "sellainen en ole", koska toisaalta pelkäävät että heistä voisi tulla sellainen.
Jos joku käyttää jotain haukkumasanaa usein ja monista ihmisistä, se kertoo että hän pelkää itsensä olevan sellainen. Usein jos joku haukkuu selän takana, hän kertookin enemmän omista ongelmistaan, kuin haukkumidensa kohteesta. - Anonyymi00005
Anonyymi00004 kirjoitti:
On hyvä käsittää että jos joku jotain haukkuu jollakin tietyllä sanalla, se tarkoittaa että "sellainen hänellä itsellään ei ole varaa olla". Kyse on jostain menneisyydessä koetusta häpeästä. Haukkumalla he vahvistavat omaa näkemystään itsestään, että "sellainen en ole", koska toisaalta pelkäävät että heistä voisi tulla sellainen.
Jos joku käyttää jotain haukkumasanaa usein ja monista ihmisistä, se kertoo että hän pelkää itsensä olevan sellainen. Usein jos joku haukkuu selän takana, hän kertookin enemmän omista ongelmistaan, kuin haukkumidensa kohteesta.Ok joo tämmösen selityksen olen tainnut lukea tai kuulla joskus ennenkin.
Sen sijaan joistain sellasista, jotka tunnen enemmän tai vähemmän, olen melko varma ettei heidän yleissivistys ja älli riitä arvioimaan muita ihmisiä kuin hyvin naivisti, kenties oman vähäisen kokemusmaailman kautta. Toisaalta hyvä käytös ei edellytä mitään tietoja ym. toisesta, vaan sen pitäisi aina olla spontaania ja universaalia.
lajijasuris - Anonyymi00006
Anonyymi00005 kirjoitti:
Ok joo tämmösen selityksen olen tainnut lukea tai kuulla joskus ennenkin.
Sen sijaan joistain sellasista, jotka tunnen enemmän tai vähemmän, olen melko varma ettei heidän yleissivistys ja älli riitä arvioimaan muita ihmisiä kuin hyvin naivisti, kenties oman vähäisen kokemusmaailman kautta. Toisaalta hyvä käytös ei edellytä mitään tietoja ym. toisesta, vaan sen pitäisi aina olla spontaania ja universaalia.
lajijasurisKyllä, meidän ymmärrys on tosi rajallista ja muiden arviointi tosi karkealla tasolla, eikä mene pintaa syvemmälle. Tietämättömyytemme on niin suurta, että se on lähes ääretöntä. Luulemme tietävämme miten asia on, koska mielemme sanoo niin. Iso osa ajatuksista (ja sen myötä minäkuvastamme) on vain vanhaa rikkinäistä levyä joka on joskus tullut korvasta sisään.
- Anonyymi00007
Anonyymi00006 kirjoitti:
Kyllä, meidän ymmärrys on tosi rajallista ja muiden arviointi tosi karkealla tasolla, eikä mene pintaa syvemmälle. Tietämättömyytemme on niin suurta, että se on lähes ääretöntä. Luulemme tietävämme miten asia on, koska mielemme sanoo niin. Iso osa ajatuksista (ja sen myötä minäkuvastamme) on vain vanhaa rikkinäistä levyä joka on joskus tullut korvasta sisään.
Jes, ja ne.somesukupolvi ihan omaa luokkaansa. Joku on todennut, jos ei suunta muutu, Suomi kuolee pystyyn pikkuhiljaa tyhmyyden takia. Tänään oli ylen sivulla esimerkkejä oikeasta hölmöilystä ja sitä on myös muu nykyajan impulssikontrolliton touhu ja ne. pikapalkinnon liika tavoittelu silloinkin, kun siitä olisi tod.näk. myöhemmin haittaa.
Yksittäiset hassut (hetken) sanat ja muut kommellukset varsinkin väsyneenä on oikeesti ihan harmitonta, joskin voi olla tilannekomiikkaa, jota sattuu jokaiselle. Lisäksi jokainen täyspäinen alkeelliseen yleissivistyksen omaava ymmärtää ettei yksittäinen hetki ole koko totuus kenestäkään.
lajijasuris - Anonyymi00009
Oletko työkyvyttömyyseläkkeellä?
- Anonyymi00010
Anonyymi00009 kirjoitti:
Oletko työkyvyttömyyseläkkeellä?
Jos mua tarkotat niin nyt kyllä ollu jo vähän yli 10 v. Mutta 3 tai 4 kerralla vasta tuli, kun oikeastaan olisi pitänyt tulla melkein hakematta (jotkut väittää saaneensa, kevatko?) jo paljon aiemmin. Kognitio on kuulemma niin hyvä ja onhan se pysynyt ihmeen hyvänä mutta lähinnä kirjallisesti. Puhelin kyllä onnistuu paremmin tutuissa jutuissa ja tarvittaessa jättäisin pois tilapäisesti Panasonic ja tizanidin. Luulen osan puheongelmista johtuvan myös syrjäytymisestä ja yksinasumisesta, koska alttius aivovammojen myötä.
Muut oireet on se todellinen työkyvyttömyyden syy, koska ne estää sen saannin, samalla on suurin elämän jarru, vaikkei monen lääkärin mukaan mitään merkitystä. Paitsi että on ja paljon niin fysiologisesti kuin sosiaalisesti!
Miten kummassa sitten vain yksi mt-sairaus tai nepsypiirre estää lähes kaiken..?
Onkin noista oikeastaan molempia enkä mä noita pidä yksin tai kaksin niin kovin pahoina, varsinkaan jos vertaan tähän kokonaisuuteen ja tietäen mitä kaikkea pahaa monella muulla on.
lajijasuris
- Anonyymi00008
Suomalaisista suurin osa on näitä. Oulussa vielä enemmän, koska siellä on lahko!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen
Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja2252960Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?
En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b1842606Kirje, PellePelottomalle.
Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot1101227Voi teitä naisia
Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies1351144- 701078
Martinan hevoset.
Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait2901060Lapsien pakko kasteesta on luovuttava.
Eikö olisi parempi siirtää kaste rituaali rippikouluun,kun 15v.tietävät jo itse haluaavatko tulla kastetuksi juutalais-k5831055Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa
Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka3481022Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?
Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a20959Hyvä meininki
TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap22808