Tuo pakollinen turva puhelu systeemi ei toimi vanhoissa autoissa joissa ei 4G verkkomahdollisuutta ja vanhoissa käyttää 2G ja 3G mutta 3G poistuu ensikuun alussa ja 2G 2029 suomesta ja ruotsissa ja norjassa jo ensivuonna.Ei mene katsastuksesta läpi jos ei pakollienn e-Call toimi eikä voi kitistä ettei ole enään mobiiliverkkoa jossa se toimisi. Eli autot romikselle sitten sillä päivittää ei kaikkia voi ja jos voi sen päivityksen 4G verkkoon maksaa auton omistaja ihan itse.
e-Call lopettaa toiminnan 2029
3
251
Vastaukset
- Anonyymi
Kaikkein hauskinta tässä on että e-Call joka pakollinen saa käyttää vain 2G ja 3G verkkoja Eu direktiivin mukaan. Eli 2024 vuoden autokin ja Teslakin sitten roskaa vuoden 2029 jälkeen ellei katsastus sääntöjä muuteta.
- Anonyymi
Ainakin minun 2018 bemarissa e-call käyttää 4g verkkoa. Kiukutteleva laite vaihdettiin uuteen, ja asia ilmenee jopa laskussa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ainakin minun 2018 bemarissa e-call käyttää 4g verkkoa. Kiukutteleva laite vaihdettiin uuteen, ja asia ilmenee jopa laskussa.
Lain mukaan e-Call ei saa käyttää 4G verkkoja. Katsastus tuskin huomaa kylläkään jos kerran toimii.
Liikenne ja viestintäministeriön sivulla lukee näin:Lisäksi 2G-verkkoa käyttää autojen hätäpuhelujärjestelmä eCall, joka voi EU-sääntelyn mukaan hyödyntää vain 2G- ja 3G-verkkoja. Järjestelmä on ollut pakollinen kaikissa uusissa autoissa vuoden 2018 jälkeen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1827720
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes923816- 672589
Kolari Klaukkala
Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se731630Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä
Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.3861564- 641447
Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!
Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l201436Toivoisin, että lähentyisit kanssani
Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä171111Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan
Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni791050Kevyt on olo
Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <3841048