Siirto rahastoon

Teen kirjanpidon (300 tositetta) itse ja manuaalisesti oppiakseni asian ennen ulkoistamista ja päätoimisuutta. Tulossa on eka voitollinen vuosi. Tarkoitus on siirtää rahastoon nuo muutamat tonnit.
Löydän nyt kahta eri ohjetta.
"Rahastosiirto tehdään tuloslaskelmassa ennen tuloslaskelman ”Tilikauden tulos”- erää. Tuloslaskelman siirtoerä voidaan nimetä esimerkiksi ”Siirto omakatteiseen..." "Varat siirretään omakatteiseen rahastoon tekemällä tuloslaskelmassa siirtokirjaus ennen tilikauden tulosta..."
tai
"Tuloslaskelmasta ei voi tehdä siirtoa rahastoon, siirto tehdään vasta taseen puolella tilikauden ylijäämästä."

Miten se oikein on? Ja miten se käytännössä kirjataan? Olisiko OK seuraavan vuoden tilinavauksen jälkeen avustavina kirjauksina? Onko vinkkiä, mistä löytyisi ohjeita?
5196
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 5

Vanhimmat

Tulosta ei saa muokata rahastoimalla...

Äänestä

Pyöritätätkö siellä aatteellista yhteisöä tai säätiötä, vaiko osakeyhtiötä?

Osakeyhtiöstä ei ole mahdollista siirtää rahoja verotuksen ohitse, eli ennen kannettavaa veroa, minnekään rahastoihin.

Äänestä

Toiminimi on kyseessä, kohta oy

Äänestä
  • Mihin asiaan tai tulokseen tarkalleen pyrit tuolla "rahasto"-kikkailullasi?

    Äänestä

  • Anonyymi00004 kirjoitti:

    Mihin asiaan tai tulokseen tarkalleen pyrit tuolla "rahasto"-kikkailullasi?

    Hyvä kysymys ja voittoa ei tosiaan siirretä tuloslaskelmasta pois! Ei muutenkaan tmi ja oy tuolla tavoin rahastoi. Taitaa aloittaja olla lukenut yhdistyksen&säätiön tilinpäätösohjeita (myös AsOy voi rahastoida)... PIkagooglasin jopa onko Kirjanpitolautakunta jotain lausunut, enkä löytänyt.

    lajijasuris

    Äänestä

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastainen viesti.

Kommentoi aloitusta


Anonyymi-ap kirjoitti:

Teen kirjanpidon (300 tositetta) itse ja manuaalisesti oppiakseni asian ennen ulkoistamista ja päätoimisuutta. Tulossa on eka voitollinen vuosi. Tarkoitus on siirtää rahastoon nuo muutamat tonnit.
Löydän nyt kahta eri ohjetta.
"Rahastosiirto tehdään tuloslaskelmassa ennen tuloslaskelman ”Tilikauden tulos”- erää. Tuloslaskelman siirtoerä voidaan nimetä esimerkiksi ”Siirto omakatteiseen..." "Varat siirretään omakatteiseen rahastoon tekemällä tuloslaskelmassa siirtokirjaus ennen tilikauden tulosta..."
tai
"Tuloslaskelmasta ei voi tehdä siirtoa rahastoon, siirto tehdään vasta taseen puolella tilikauden ylijäämästä."

Miten se oikein on? Ja miten se käytännössä kirjataan? Olisiko OK seuraavan vuoden tilinavauksen jälkeen avustavina kirjauksina? Onko vinkkiä, mistä löytyisi ohjeita?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu