Kitkarenkaat ovat turvallisemmat mitä nastat.

Kitkarenkaat ovat turvallisemmat mitä nastat.
Kuolonkolarit paljastavat: kitkarenkaat saattavat olla turvallisemmat kuin nastat – Mistä yllättävä tilasto kertoo?
Kitkakumeilla aiheutetaan selvästi vähemmän kuolonkolareita kuin niiden käyttömäärä liikenteessä edellyttäisi. Onko syy paremmissa ajotavoissa, uudemmissa autoissa vai ajonvakautuksen tuomassa lisähyödyssä?
Talvirengaskausi alkaa viikon päästä 1. marraskuuta. Nykyisen tieliikennelain mukaan talvirenkaita on sen jälkeen käytettävä, jos sää tai keli sitä edellyttää.
Rengasmääräysten lieveneminen ja leudot talvet ovat lisänneet kitkarenkaiden suosiota tasaisesti. Nyt niillä ajaa joka viides autoilija.
Näyttää siltä, että kitkarenkailla myös liikutaan turvallisemmin kuin nastojen rapistessa.
Tähän tulokseen on päätynyt rengasalan tutkiva viestintäkonsultti Jouko Lahti. Hän on vertaillut talviaikana kitka- ja nastarenkailla ajettuja kuolonkolareita 2000-luvulla.
Vuosina 2011–2020 kitkarenkailla aiheutettiin enää 6 prosenttia eli kahdeksan kappaletta talvikeleissä henkilöautoilla ajetuista kuolonkolareista.
Määrä väheni neljännekseen edellisen vuosikymmenen tasosta. Samana aikana kitkarenkaita käyttävien henkilöautoilijoiden osuus talviliikenteessä nousi 12:sta lähes 20 prosenttiin.
”Erityisesti ajonhallinnan menetyksiin liittyvät tapaukset ovat vähentyneet sitä mukaa, kun ajonvakautusjärjestelmät ovat yleistyneet”, Lahti summaa.
Ennakointi korostuu
Onnettomuustietorekisteriin koottuja tilastotietoja kotimaisista kuolonkolareista analysoitiin uuden tieliikennelain seurantatutkimuksen yhteydessä. Kokonaisluvuista puuttuvat muun muassa pakettiautokolarit sekä ne turma-autot, joissa oli käytetty erilaisia sekarengastuksia.
Tulosten mukaan nastarenkaat ovat yliedustettuina talvikauden eli joulu-, tammi- ja helmikuun vakavimmissa onnettomuuksissa. Erityisen selvää tämä näyttäisi olevan ajettaessa varsinaisissa talvikeleissä: lumessa, sohjossa ja jäällä.
Vastaavia tuloksia saatiin jo edellisessä, vuoteen 2017 päättyneessä vertailututkimuksessa.
Tarkkoja syitä näin selviin eroihin ei tiedetä, mutta Lahden arvion mukaan ESC-ajonvakautuksen rooli on keskeinen. Ajotavoissa ja kuljettajien käyttäytymisessä voi niin ikään olla eroja.
”Talvirengastyyppiä tärkeämpi talviliikenteen turvallisuustekijä on ennakoiva ja maltillinen ajotapa”, hän korostaa.
Ennakoinnin merkitys korostuu kitkakumeilla, mutta on vähintään yhtä tärkeää nastoitetuissa autoissa – varsinkin jos renkaat ovat hyvin kuluneet.
Ensimmäiset yöpakkaset ovat polkaisseet syksyn rengassesongin vauhtiin Pirkanmaalla. Ali Zujem vaihtaa kitkarenkaita asiakkaan autoon Vianorin Sarankulman toimipisteessä Tampereella
https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000009146001.html

56

613

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Valhe, emävalhe, tilasto.

      Pelkkä onnettomuuksien määrä ei kaikkea kerro. Pitää suhteuttaa onnettomuuksien määrä renkaiden käyttäjämäärään.

      Jos tiettyä automallia olisi vain kaksi kappaletta maailmassa ja toinen joutuu onnettomuuteen, niin sehän on silloin erittäin vaarallinen automalli, koska 50 % on joutunut onnettomuuteen.

      • Anonyymi

        Noita vastaavia tuloksia on julkaistu ottaen huomioon rengastyyppien määrät suhteutettuna onnettomuuksiin ja kitkoilla ajetaan vähemmän vakavia onnettomuuksia selvästi.


      • Tuossahan nimen omaan on suhteutettu käyttäjämäärään. Pitäisi toki oikeasti suhteuttaa käyttömäärään ja käyttöympäristöön, mutta se on jo paljon vaikeampaa.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Tuossahan nimen omaan on suhteutettu käyttäjämäärään. Pitäisi toki oikeasti suhteuttaa käyttömäärään ja käyttöympäristöön, mutta se on jo paljon vaikeampaa.

        Jos kehä kolmonen ja sen sisäpuoii jätetään pois laskuista taitaa jo pelkästään se pistää tuon tilston nurin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos kehä kolmonen ja sen sisäpuoii jätetään pois laskuista taitaa jo pelkästään se pistää tuon tilston nurin.

        No oliko muka jätetty?

        Ja jos oltaisiin, niin sehän vain tarkoittaisi, että stadin osalta ei ole tietoa.


      • Anonyymi

        Hyvä aloitus tutkimuksesta, joka ei kerro mitään.

        "Kuolonkolarit paljastavat: kitkarenkaat saattavat olla turvallisemmat kuin nastat – Mistä yllättävä tilasto kertoo?..."
        Se kertoo siitä, että kitkat SAATTAVAT olla...
        Ihan yhtä hyvin se kertoo siitä, että nastarenkaat SAATTAVAT olla...

        Jäinen tie ja jään päällä 1-3 senttiä irtolunta. Märkä saippua märällä kylppärin lattialla on pitävämpi, kuin kitka tuossa tilanteessa.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        No oliko muka jätetty?

        Ja jos oltaisiin, niin sehän vain tarkoittaisi, että stadin osalta ei ole tietoa.

        no ei tietenkään oltu jätettu, mutta sehaän tuon tilaston vääristääkin. Pääkaupunkiseudulla ajetaan kovin vähän kuolonkolareita ajoneuvojen määrään nähden. Eikä syynä ole kitkarenkaat tai kesällä kesärenkaat, vaan siellä nyt liikennevirta vaan on sellainen jossa on vaikea tappaa itseään vaikka vähän koheltaisi.
        Mutta kitkarenkaat ovat siellä suosittuja, ja sehän vääristää tilaston, kun joku luulee pääkaupunkiseudun kitkarenkaiden tekevän niiden käytön yhtä turvalliseksi myös niissä ajoissa jotka ovat korpiseudulla, kuten pääosa kulemaan johtavista tieltäsuistumisista ja muista ajoneuvon hallinnan menettämiseen liittyvistä kolareista.
        Eiköhän tuo tilasto ole kuitenkin laadittu onnettomuusautojen renkaat ylös kirjaamalla ja vertaamalla sitä kitkarenkaiden ja nastarenkaiden oletettuun kokonaismäärään liikenteessä, riippumattta siitä onko renkaiden maantieteellinen jakauma ihan eri kuin onnettomuuksien maantieteellinen jakauma ja tässä tapauksessa se on juuri sitä.
        Mutta jokainen lukee tilastoja kuten itselle sopii, harmi vain, että niistä tehdään myös uutisia, joilla ei ole totuuspohjaa, vaikka tilastopohja näyttäisikin löytyvän.


      • Anonyymi kirjoitti:

        no ei tietenkään oltu jätettu, mutta sehaän tuon tilaston vääristääkin. Pääkaupunkiseudulla ajetaan kovin vähän kuolonkolareita ajoneuvojen määrään nähden. Eikä syynä ole kitkarenkaat tai kesällä kesärenkaat, vaan siellä nyt liikennevirta vaan on sellainen jossa on vaikea tappaa itseään vaikka vähän koheltaisi.
        Mutta kitkarenkaat ovat siellä suosittuja, ja sehän vääristää tilaston, kun joku luulee pääkaupunkiseudun kitkarenkaiden tekevän niiden käytön yhtä turvalliseksi myös niissä ajoissa jotka ovat korpiseudulla, kuten pääosa kulemaan johtavista tieltäsuistumisista ja muista ajoneuvon hallinnan menettämiseen liittyvistä kolareista.
        Eiköhän tuo tilasto ole kuitenkin laadittu onnettomuusautojen renkaat ylös kirjaamalla ja vertaamalla sitä kitkarenkaiden ja nastarenkaiden oletettuun kokonaismäärään liikenteessä, riippumattta siitä onko renkaiden maantieteellinen jakauma ihan eri kuin onnettomuuksien maantieteellinen jakauma ja tässä tapauksessa se on juuri sitä.
        Mutta jokainen lukee tilastoja kuten itselle sopii, harmi vain, että niistä tehdään myös uutisia, joilla ei ole totuuspohjaa, vaikka tilastopohja näyttäisikin löytyvän.

        Hain piruuttani kuolonuhrit vuoden 2021 alusta Uudellamaalla, Pirkanmaalla ja Kymenlaaksossa.
        123, 58 ja 21.

        https://pxdata.stat.fi/PxWeb/pxweb/fi/StatFin/StatFin__ton/statfin_ton_pxt_112w.px/table/tableViewLayout1/

        Jos jatksat, voit suhteuttaa nuo väkilukuun, mutta jotenkin en usko, että tuo ihan hirveän montaa kertaluokkaa heittää...


      • Anonyymi

      • Anonyymi kirjoitti:

        Nuo luvut talvirengaskaudelta? Tarkistamattakin sanoisin, että tuskin.

        Väite oli:
        > Pääkaupunkiseudulla ajetaan kovin vähän kuolonkolareita ajoneuvojen määrään nähden.

        Miksi talvikaudella ajettaisiin jotenkin merkittävästi enemmän tai vähemmän verrattuna muuhun maahan?


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Väite oli:
        > Pääkaupunkiseudulla ajetaan kovin vähän kuolonkolareita ajoneuvojen määrään nähden.

        Miksi talvikaudella ajettaisiin jotenkin merkittävästi enemmän tai vähemmän verrattuna muuhun maahan?

        Kyselijäpösilö on taas kyselemässä hulluja.


    • Anonyymi

      Hyvinvalmistettuja nastoja voi syödä pari-kolme kertaa viikossa ilman, että vatsa kärsii. Kitkoista tulee helposti närästystä, varsinkin maaseudun ravintoloissa.

    • Anonyymi

      Makuasioista ei kannata kiistellä. Oma perstuntuma suosii nastoja.

      • Anonyymi

        Minun kitkoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun kitkoja.

        Kitkan viisas on pieni kala, jota valmistetaan vain Kitkalla. Sen nimi on suojattu ja sen valmistaminen muualla on kiellettyä.
        Jos sellaista pientä kalaa valmistetaan esimerkiksi Pielisessä, niin em. nimisuojan vuoksi sen nimi voisi olla vaikkapa "Pielisen umpitollo".
        Voisikohan tuolle pohjoisen pienelle kalalle laittaa NASTAhampaat? Meinaan vaan, että olisi kitka ja nastat samassa paketissa.


      • Anonyymi

        Ennakoivasti ajaminen ei myöskään ole renkaasta kiinni.


    • Anonyymi

      Taas täysin turha tutkimus. Eikös noita nastoja suositella kädettömille sekä epävarmoille kuljettajille ja näkyyhän se sitten onnettomuustilastoissa. Tarviiko tätä enempää selitellä.

    • Anonyymi

      Autoilija arto, joka myös idioottina tunnetaan on jälleen katsonut oikeaksi kopioida palstalle tuon saman "tutkimuksen" jonka on kopioinut jo muutaman vuoden ajan.

      • Anonyymi

        ei ole täyspäisen hommaa tehdä jatkuvasti kus ipääaloituksia


    • Anonyymi

      Mites tämmöisessä pohjolan kuubassa?
      Nastat toimii vielä ikääntyneessäkin renkaassa, mutta mites noilla kitkoilla, kun vuosia karttuu?

      Mitenkäs meidän köyhien veronmaksajien kannalta, kun me ollaan kuitenkin se enemmistö näiden vanhojen auton paskojemme kanssa, ja rengasmyyjän etu ei ole se ensimmäinen prioriteetti....

    • Ei, vaan kitkarenkailla ajetaan turvallisemmin kuin mitä nastarenkailla.

      • Anonyymi

        Miten sitä kitkoilla voitaisiin ajaa turvallisemmin, kun nastat on kuitenkin pitävämmät talvikeleillä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miten sitä kitkoilla voitaisiin ajaa turvallisemmin, kun nastat on kuitenkin pitävämmät talvikeleillä.

        Katsos kultaseni, kun kitkoilla ajetaan ennakoivammin ja varovaisemmin kuin nastoilla, mitkä antavat sen petollisen turvallisuuden ja hirmuisen pidon harhan.

        Kaikkien pitäisi ajaa varovasti ja ennakoiden, eikö pitäisikin?


      • Anonyymi
        kollimaattori kirjoitti:

        Katsos kultaseni, kun kitkoilla ajetaan ennakoivammin ja varovaisemmin kuin nastoilla, mitkä antavat sen petollisen turvallisuuden ja hirmuisen pidon harhan.

        Kaikkien pitäisi ajaa varovasti ja ennakoiden, eikö pitäisikin?

        Tietysti kaikkien pitäisi ajaa varovasti ja ennakoiden. Mikäänhän ei estä ajamasta nastoillakin ennakoivammin ja varovaisemmin. Ei se renkaista ole kiinni.

        Ajotapa sen paremmin kuin kuskin osaaminen ja kokemuskaan ei mitenkään riipu siitä onko alla nasta- vai kitkarenkaat. Eikä talvirenkaan hyvyys tai turvallisuuskaan muutu sen mukaan kuinka taitava/kokenut kuljettaja on ratin takana.

        Nuo turvallisuutta mittaavat tilastot eivät sinänsä ole mikään yksiselitteinen mittari renkaiden paremmuudesta, jos minkäänlainenkaan.

        Esim melkoisella varmuudella voidaan todeta, että talviliikenteessä vähemmän kokeneet ajavat nastarenkailla ja niinhän suositellaankin nastarenkaiden selvästi parempien liukkaan kelin ominaisuuksien vuoksi. Tuskin esim tätä on huomioitu noissa tilastoissa ja monta muutakin yksittäistä tekijää jää varmasti huomioimatta, jolla olisi merkitystä, jos noilla tilastoilla yritetään perustella renkaiden paremmuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietysti kaikkien pitäisi ajaa varovasti ja ennakoiden. Mikäänhän ei estä ajamasta nastoillakin ennakoivammin ja varovaisemmin. Ei se renkaista ole kiinni.

        Ajotapa sen paremmin kuin kuskin osaaminen ja kokemuskaan ei mitenkään riipu siitä onko alla nasta- vai kitkarenkaat. Eikä talvirenkaan hyvyys tai turvallisuuskaan muutu sen mukaan kuinka taitava/kokenut kuljettaja on ratin takana.

        Nuo turvallisuutta mittaavat tilastot eivät sinänsä ole mikään yksiselitteinen mittari renkaiden paremmuudesta, jos minkäänlainenkaan.

        Esim melkoisella varmuudella voidaan todeta, että talviliikenteessä vähemmän kokeneet ajavat nastarenkailla ja niinhän suositellaankin nastarenkaiden selvästi parempien liukkaan kelin ominaisuuksien vuoksi. Tuskin esim tätä on huomioitu noissa tilastoissa ja monta muutakin yksittäistä tekijää jää varmasti huomioimatta, jolla olisi merkitystä, jos noilla tilastoilla yritetään perustella renkaiden paremmuutta.

        Tuo on hyvin sanottu, että ennakoivasti ajaminen ei ole renkaasta kiinni. Tai sitten sen voi ilmaista kääntäen, eli jokainen rengas vaatii myös ennakointia. Rengas kun ei ole mikään kaikesta muusta irrallaan oleva pippeli tekijä, vaan osa kokonaisuutta, eikä se yksin muuta asioita sen enempää paremmiksi kuin huonommiksikaan.


      • Anonyymi
        kollimaattori kirjoitti:

        Katsos kultaseni, kun kitkoilla ajetaan ennakoivammin ja varovaisemmin kuin nastoilla, mitkä antavat sen petollisen turvallisuuden ja hirmuisen pidon harhan.

        Kaikkien pitäisi ajaa varovasti ja ennakoiden, eikö pitäisikin?

        Mistä löytyy sellainen tilasto, että kitkoilla ajetaan ennakoivammin ja varovaisemmin kuin nastoilla?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mistä löytyy sellainen tilasto, että kitkoilla ajetaan ennakoivammin ja varovaisemmin kuin nastoilla?

        Eivätkös nastaniekat joka talvi valitakin, että "kitkapellet ovat aina jaloissa, kun pitäisi vähän porhaltaa ja olisi kiirekin"? 😉

        Eivät tietenkään kaikki; monet ajamisen ammattilaisetkin ajavat nastoilla, etenkin he, joilla työtehtävä edellyttää olemista ajoissa ja mahdollisimman (ennestään tuntemattomalla) paikalla kaikilla teillä, kaikilla keleillä, kaikkina vuorokaudenaikoina.


      • Anonyymi
        kollimaattori kirjoitti:

        Katsos kultaseni, kun kitkoilla ajetaan ennakoivammin ja varovaisemmin kuin nastoilla, mitkä antavat sen petollisen turvallisuuden ja hirmuisen pidon harhan.

        Kaikkien pitäisi ajaa varovasti ja ennakoiden, eikö pitäisikin?

        Ei nastarenkaat mitään petollista turvallisuuden tunnetta anna vaan yksinkertaisesti ovat kitkoja pitävämmät ja turvallisemmat talvisissa olosuhteissa. Tuo, että kitkoilla ajettaisiin ennakoivammin tai varovaisemmin kuin nastarenkailla on kitkarenkain ajavien kehittämä oma harhainen käsitys omasta erinomaisuudestaan.
        Luonnollisesti kaikkien pitää ajaa varovasti ja ennakoiden, johon voidaan lisätä, että on hyvä jos autoilija ottaa valinnoissaan huomioon kaiken sen turvallisuuttaa lisäävän avun mikä on saatavissa esim. käyttämällä talvisin autossaan nastarenkaita.


      • Anonyymi
        kollimaattori kirjoitti:

        Eivätkös nastaniekat joka talvi valitakin, että "kitkapellet ovat aina jaloissa, kun pitäisi vähän porhaltaa ja olisi kiirekin"? 😉

        Eivät tietenkään kaikki; monet ajamisen ammattilaisetkin ajavat nastoilla, etenkin he, joilla työtehtävä edellyttää olemista ajoissa ja mahdollisimman (ennestään tuntemattomalla) paikalla kaikilla teillä, kaikilla keleillä, kaikkina vuorokaudenaikoina.

        Miksi nyt tuuliviirimäisesti alat sanomaasi peruuttelemaan?
        Eikös nuo mainitsemasi ryhmät ajaisi kitkoilla, jos ne olisi väiteisi mukaisesti nastoja paremmat ja turvallisemmat?
        Eikä nastoilla ajavilta mainitsemiasi kommentteja ole kuulunut, koska nehän ovat kitkoilla ajavien hengennostatus huutelua, oman (väärän) erinomaisuutensa korostamiseksi.


      • Anonyymi
        kollimaattori kirjoitti:

        Eivätkös nastaniekat joka talvi valitakin, että "kitkapellet ovat aina jaloissa, kun pitäisi vähän porhaltaa ja olisi kiirekin"? 😉

        Eivät tietenkään kaikki; monet ajamisen ammattilaisetkin ajavat nastoilla, etenkin he, joilla työtehtävä edellyttää olemista ajoissa ja mahdollisimman (ennestään tuntemattomalla) paikalla kaikilla teillä, kaikilla keleillä, kaikkina vuorokaudenaikoina.

        En tiedä mitä kukin omassa autossaan valita. En myöskään tiedä minkälaiset renkaat kullakin valittajalla on autossaan, eikä se edes kiinnosta. Ennakoivasti ajaminen ei kuitenkaan ole renkaista kiinni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä löytyy sellainen tilasto, että kitkoilla ajetaan ennakoivammin ja varovaisemmin kuin nastoilla?

        Kesärenkaat ne vasta ovatkin turvalliset, kukaan ei uskalla niillä liikenteeseen, lisäksi pirun ympäristöystävälliset, ei tule pakokaasuja.


    • Anonyymi

      Tilasto on tilasto.
      Tilastossa ei oteta huomioon minkä tyyppiset käyttäjät ovat kitkojen takana.
      kitkojen käyttäjät voivat olla pääsääntöisesti niitä jotka ajelevat hissukseen ja säikähtävät oravaakin liikenteessä.
      Eli vaikka ajaisivat kesärenkailla niin näille ei satu onnettomuuksia koska heille ei synny tilanteita jossa renkailla olisi merkitystä.

      Voisi verrata että saharassa kuolee vähemmän ihmisiä hukkumalla kuin rannikolla asvia.
      Onko siis syynä se että hirkka auttaa pysymään pinnalla vai se että saharan asukkaat ovat hiton hyviä uimareita?

      Kun katsotaan tilastoa niin pitää kyetä katomaan tilaston taakse, mikä aiheuttaa tilastopoikkeman?
      Kun kaikki muuttujat on poistettu niin silloin esiin tulee totuus.

      • Anonyymi

        Ei pelkästään noin.
        Takseissa on ollut kitkat käytössä jo pitkään.
        Siis ainakin kuskit ennen näitä uudistuksia ja ihmeväkeä olivat oikein hyviä ja taitavia kuljettajia.

        Itse ajan paljon käytetyillä renkailla ja kallistun enemmän nastojen puolelle omassa käytössä.
        Joskus on käytetyt kitkat ollut talvella, mutta päädyin vain ajamaan ne loppuun kesällä ja eroon niistä.
        Ainakaan huonokuntoisilla kitkoilla ei tee yhtään mitään, vaikka vastaavan ikäisillä nastoilla pärjäisi vielä useammankin talven.

        Nykyinen tilanne ja tarve siis.
        En ole mitenkään lukinnut käsitystäni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pelkästään noin.
        Takseissa on ollut kitkat käytössä jo pitkään.
        Siis ainakin kuskit ennen näitä uudistuksia ja ihmeväkeä olivat oikein hyviä ja taitavia kuljettajia.

        Itse ajan paljon käytetyillä renkailla ja kallistun enemmän nastojen puolelle omassa käytössä.
        Joskus on käytetyt kitkat ollut talvella, mutta päädyin vain ajamaan ne loppuun kesällä ja eroon niistä.
        Ainakaan huonokuntoisilla kitkoilla ei tee yhtään mitään, vaikka vastaavan ikäisillä nastoilla pärjäisi vielä useammankin talven.

        Nykyinen tilanne ja tarve siis.
        En ole mitenkään lukinnut käsitystäni.

        Juttelin vuosia sitten Oulussa erään taksikuskin kanssa.
        Kertoi että lähes kaikki kokeilivat kitkoja mutta suurin osa palasi nastoihin.
        Kertoi että niitä jääkaljama kelejä on useita talven aikana ja kitkat eivät pure vettävaluvaan jäähän.
        Kuiva pakkaskeli toimii vielä.
        Tietenkin myös tilastoissa nähdään tmä nastojen paremman pidon kuittaaminen, eli ajetaan keliin nähden reippaammin ja mennään nastojen pidon äärirajoille.
        Kitkoilla lipsuminen alkaa aiemmin joten kitkakuskit ajavat varovaisemmin, pakko ajaa tai auto on ojassa katollaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juttelin vuosia sitten Oulussa erään taksikuskin kanssa.
        Kertoi että lähes kaikki kokeilivat kitkoja mutta suurin osa palasi nastoihin.
        Kertoi että niitä jääkaljama kelejä on useita talven aikana ja kitkat eivät pure vettävaluvaan jäähän.
        Kuiva pakkaskeli toimii vielä.
        Tietenkin myös tilastoissa nähdään tmä nastojen paremman pidon kuittaaminen, eli ajetaan keliin nähden reippaammin ja mennään nastojen pidon äärirajoille.
        Kitkoilla lipsuminen alkaa aiemmin joten kitkakuskit ajavat varovaisemmin, pakko ajaa tai auto on ojassa katollaan.

        Mielipiteitä, mutuja ja uskomuksia on niin paljon kuin kuskeja. Minä olen tietenkin ajellut menneisyydessä nastoilla, kuten kaikki tiettynä aikana ja sitten osa on vaihtanut kitkoihin kun teiden hoito on parantunut, autot parantuneet ja kitkarenkaat parantuneet. Itse ole huomannut, että pärjään suurinta osaa nastakuskeja paremmin kitkoilla, ainakin ajan reippaammin, enkä kolaroi. Ei tulisi siis mieleenkään hankkia enää koskaan nastarenkaita, sillä ne ovat surkeita suuriman osaa talvesta kun ajellaan suurin osa paljailla teillä jotka ovat kuivia tai märkiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielipiteitä, mutuja ja uskomuksia on niin paljon kuin kuskeja. Minä olen tietenkin ajellut menneisyydessä nastoilla, kuten kaikki tiettynä aikana ja sitten osa on vaihtanut kitkoihin kun teiden hoito on parantunut, autot parantuneet ja kitkarenkaat parantuneet. Itse ole huomannut, että pärjään suurinta osaa nastakuskeja paremmin kitkoilla, ainakin ajan reippaammin, enkä kolaroi. Ei tulisi siis mieleenkään hankkia enää koskaan nastarenkaita, sillä ne ovat surkeita suuriman osaa talvesta kun ajellaan suurin osa paljailla teillä jotka ovat kuivia tai märkiä.

        Mielipiteitä, mutuja ja uskomuksia on tosiaan paljon. Sinullakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielipiteitä, mutuja ja uskomuksia on niin paljon kuin kuskeja. Minä olen tietenkin ajellut menneisyydessä nastoilla, kuten kaikki tiettynä aikana ja sitten osa on vaihtanut kitkoihin kun teiden hoito on parantunut, autot parantuneet ja kitkarenkaat parantuneet. Itse ole huomannut, että pärjään suurinta osaa nastakuskeja paremmin kitkoilla, ainakin ajan reippaammin, enkä kolaroi. Ei tulisi siis mieleenkään hankkia enää koskaan nastarenkaita, sillä ne ovat surkeita suuriman osaa talvesta kun ajellaan suurin osa paljailla teillä jotka ovat kuivia tai märkiä.

        Tervetuloa pohjoiseen.
        Talviaikana tiet ovat jäiset ja ns normaali ajokeli on kuiva jää ja ajourissa voi näkyä asvalttia.
        Kitkat pitävät hyvin kun pysyt siinä nastojen karhentamassa ajourassa mutta kun jostain syystä joudut ajourasta sivuun niin johan lipsuu.
        ihan sama kuin formuloissa kun joutuu ajolinjasta sivuun niin on höllennettävä ja reippaasti kaasua.
        Nastat pitävät myös ajouran sivussa ja jos totta puhutaan niin vuosia sitten oli juttua että kun nastojen määrä väheni niin ajourat muuttuivat liukkaiksi kun kitkat kiillottelivat niitä.
        Eli huono tai pohjoisumessa normaali ajokeli kiillotetaan kitkoilla niin siinä ei pysy jalkamieskään pystyssä.

        Totta hitossa kehäkolmosen sisäpuolella pärjää vaikka kesärenkailla, suolaa lyödään niin paljon että ei siellä ole mikään jäässä, eli kun helsinkiläinen vertaa kitkaa tai nastoja meinaa hän että mikä rengas toimii parhaiten sulalla asvaltilla.


    • Anonyymi

      Luultavasti tuosta samasta tilastosta voitaisiin tehdä päätelmä, että nastarenkain varustetut autot kolhivat harvemmin parkkihallissa vieressä olevaa autoa kuin kitkarenkain varustetut autot, samoin nastarenkain varustetut autot tulevat itse harvemmin kolhituksi parkkihallissa. Mitenhän tämä on selitettävissä, tähän ei oikein voi ajatella löytyvän selitystä ajonvakautusjärjestelmistä, eikä muista ajoavustimista.
      Syyn täytyy siis olla renkaissa.

      • Anonyymi

        Helsingissä otettu järki käteen ja pyrkimyksenä on päästä 70% kitkarenkaiden osuudeksi tulevien vuosien aikana. Nyt osuus on kuitenkin jo 40%. Maalaisilla on vielä paljon opittavaa rengasvalinnoissa. Vastaajille jo tiedoksi TURVALLISUUS on ratin ja kaasun välissä ei renkaissa.


    • Anonyymi

      Aivan turhan tuollaista höpö-höpö tilastoa on täällä analysoida. Faktat on faktoja ja kitkarenkaat pitävät huonommin, mutta niiden huonomman pidon jos tiedostaa ja ymmärtää, niin ne ovat paljon paremmat renkaat kuin nastarenkaat. Nastarenkaitahan ei voi laillisesti edes käyttää vielä tänään, eikä huomenna, mutta ylihuomenna ne ovat pakolliset jos keli sitä edellyttää. Aika hemmetin paljon huolettomammin voi laittaa kitkarenkaat alle varmasti ennen liukkaita, eivätkä ne aiheuta syyttäviä katseita kanssa-autoilijoilta eikä keuhkosairailta tai muuten herkiltä ihmisiltä. Kitkarenkaissa on aivan riittävä pito kaikkiin niihin olosuhteisiin, joissa nastarenkaillakin uskaltaa ajaa. Kumpuileva peilijää kotipihan jyrkässä ulosajoväylässä edellyttää nastarenkaillakin hiekotusta jos meinaa päästä aamulla töihin yöllä vesisateen kiillottaman jääkentän yli.

      • Anonyymi

        Ei se kitkarenkaiden huonomman pidon tiedostaminen ja ymmärtäminen tee niistä nastarenkaita parempia vaan huonompia, koska huonompi pitohan niissä joka tapauksessa on, eli ovat näin ollen turvallisuudeltaan nastarenkaita huonommat.
        Mainittu äärimmäinen esimerkki ei mitenkään poista sitä tosiasiaa, että kitkoilla ajaessa sitä hiekoitusta ja suolausta tarvitaan kaikkialla eikä pelkästään muutamassa pihatien nyppylässä, joissa se saattaa auttaa nastoillakin ajavaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei se kitkarenkaiden huonomman pidon tiedostaminen ja ymmärtäminen tee niistä nastarenkaita parempia vaan huonompia, koska huonompi pitohan niissä joka tapauksessa on, eli ovat näin ollen turvallisuudeltaan nastarenkaita huonommat.
        Mainittu äärimmäinen esimerkki ei mitenkään poista sitä tosiasiaa, että kitkoilla ajaessa sitä hiekoitusta ja suolausta tarvitaan kaikkialla eikä pelkästään muutamassa pihatien nyppylässä, joissa se saattaa auttaa nastoillakin ajavaa.

        Eipä ollut syksyn ensimmäisillä liukkailla hiekkaa, eikä tuota lähimäkeä edes suolata. Hyvin pärjäsi kitkoilla, vaikka oli mustaa jäätä mäki täynnä. Juuri kortin saanut tosin sanoi, että vähän jännitti takavetoisella, mutta hyvin pääsi mäen ylös, vaikka perä hieman sivulle karkasikin...

        Jos olisi ollut reilusti yli 20 vuotias auto alla, olisi pitänyt hallita perän luistoa ihan eri tavalla. Silloin voisi ymmärtää nastat kokemattomalla kuskilla. Mutta kun nykyään on luistonestot vakiona jo vanhoissakin autoissa, niin eipä ole sillä tavalla väliä. Ja olisivathan ne nastatkin toki sutineet, että aika pieni olisi etu niistä ollut.


    • Anonyymi

      Jos kerta kitkarengas on parempi kun nastarengas niin silloinhan kesärengas on tietenkin vielä parempi kun kitkarengas ainakin liukkaalla..
      Aloittajan jutut käy aina vaan hullummaksi vuosi vuodelta ja jaksaa kitistä kaikesta.

      • Anonyymi

        Juu, formuloiden slicksit olis varmaan kaikkein turvallisimmat kun ei pääsis omalta pihalta pois ennen vappua.


      • Anonyymi

        Äl.ä puhu paskaa, kitka papermpi


    • Anonyymi

      Autoilija arto, joka myös idioottina tunnetaan on jälleen katsonut aiheelliseksi ilmaista kuvitelmansa palstalla.

    • Anonyymi

      Todellakin! kerrankin oimee kommentti

    • Anonyymi

      Kaverit jotka ajaa nastoilla, vero petolliksi!!!!

    • Anonyymi

      Kitkarenkaat ovat paremmat ja turvallisemmat, koska ne vaihdetaan tai vaihdatetaan alle yleensä aiemmin syksyllä ja pidetään myös keväällä alla pidempään. Silloin eivät syksyllä aikaisin tai keväällä myöhään tulevat lumisateet pääse yllättämään kuskia. Sen sijaan ne yllättävät nastakuskin, joka ei kestä nastarengasmelua ja vaihtaa nastat alle liian myöhään tai keväällä pois liian aikaisin.

      • Anonyymi

        Mitä ihmeen tekemistä renkaiden vaihtoajalla on renkaan turvallisuuden kanssa? Tuohan nyt oli vielä hurjempi väite kuin se, että allaoleva rengas tekeen kuljettajasta osaavamman tai heikommin osaavan.,

        Kaikennäköisiä hörhökirjoituksia sitä joku viitsiikin kirjoittaa. Tai sitten kyse olikin satiirisessa provosta…


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä ihmeen tekemistä renkaiden vaihtoajalla on renkaan turvallisuuden kanssa? Tuohan nyt oli vielä hurjempi väite kuin se, että allaoleva rengas tekeen kuljettajasta osaavamman tai heikommin osaavan.,

        Kaikennäköisiä hörhökirjoituksia sitä joku viitsiikin kirjoittaa. Tai sitten kyse olikin satiirisessa provosta…

        Tuskin niin hienosta asiasta kuin satiirista vastaamassasi kirjoituksessa on kyse, vaan paremminkin kyseessä on aivan tavallinen asian ymmärtämättömyys ja tyhmyys.


    • Anonyymi

      Suomessa on yhä käytössä vanhoja M+S -merkittyjä kitkarenkaita, joista puuttuu pian pakolliseksi tuleva 3PMSF-tunnus. Vähiin käy niiden käyttö, sillä 30.11.2024 jälkeen eivät ole enää lainmukaiset talviolosuhteissa.

      30.11.2024 jälkeen kitkarenkaissa on oltava 3PMSF-merkintä, mikäli niitä käytetään talvisissa olosuhteissa marras-, joulu-, tammi-, helmi- tai maaliskuun aikana.

      • Anonyymi

        Tuo päivämääräraja koskenee vain uusia myytäviä renkaita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo päivämääräraja koskenee vain uusia myytäviä renkaita.

        Ei ole noin, vaan koskee ihan kaikkia M+S merkittyjä renkaita, joista puuttuu 30.11.2024 jälkeen vaadittava 3PMSF-merkintä.


      • Anonyymi

        "Kitkarenkaita koskeva siirtymäaika menee umpeen myöhemmin tänä vuonna. Nykyisin autoilija voi käyttää talvella talvikäyttöön soveltuva kitkarengasta, jossa on M+S-merkintä (mud and snow). Tämän vuoden joulukuusta lähtien talvikäytössä olevassa kitkarenkaassa pitää olla 3PMSF-merkintä, eli niin sanottu vuoristomerkintä."

        "Talvirenkaiden 3PMSF-merkintää koskeva siirtymäaika päättyy 30.11.2024. Sen jälkeen kitkarenkaissa on oltava 3PMSF-merkintä, jos niitä käytetään talvisissa olosuhteissa marras-, joulu-, tammi-, helmi- tai maaliskuun aikana."

        https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/fcc60fa3-88f1-43a9-bc2b-6437f588c657

        Vuoristomerkinnän puuttuminen tarkoittaa jatkossa sitä, että rengas ei ole enää tyyppihyväksytty suomalaisiin talviolosuhteisiin tarkoitetuksi talvirenkaaksi. Koskee sekä vanhoja, että uusia renkaita.


    • Anonyymi

      Pahalla kelillä papparaiset jäävät kotiin, kun ei ole pakko ajaa työmatkaa.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miehille kysymys

      Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      142
      4595
    2. Miksi kaivattusi on

      erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      93
      2179
    3. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      2081
    4. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      80
      1968
    5. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

      Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      143
      1566
    6. Haluaisin jo

      Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1542
    7. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

      Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      107
      1410
    8. Nainen olet valoni pimeässä

      valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      75
      1336
    9. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      101
      1327
    10. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      120
      1119
    Aihe