Talvi taas kerran yllätti etäläsuomalaiset

Anonyymi-ap

83

690

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Miten niin yllätti.

      • Anonyymi

        Jotkut yllättyvät välillä ihan päivänselvistäkin asioista.


      • Anonyymi

        Olihan tuossa uutisen videossa muutamia autoilijoita, jotka olivat aika varmasti yllättyneet. :-)

        Itse vaihdatin renkaat jo edellisellä viikolla ja jonossa oli paljon autoja, joten kesti yli kaksi tuntia jonossa. Kaikki ne vaihdattivat ajoissa, eivätkä varmasti olleet yllättyneitä.
        -> Ei voi sanoa, että kaikki eteläsuomalaiset olisivat yllättyneet talvesta.


    • Anonyymi

      Piruvie niin yllätti vaikka en asukaan Helsingissä. Märkää lunta lauantaiaamuna reilu 10cm ja autossa kesärenkaat, ja aika renkaidenvaihtoon vasta tulevana perjantaina.

      • Anonyymi

        Aina nyt sen verran pitää löytyä aikaa että yhdet renkaat saa vaihdettua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aina nyt sen verran pitää löytyä aikaa että yhdet renkaat saa vaihdettua.

        Eihän se kauaa vie itse tehtynä. Kaikki vaan eivät voi tehdä itse, kun heillä ei ole mitään paikkaa, missä säilöä ne renkaat, jotka ei ole käytössä. Sen takia kaupungeissa on rengashotelleja. Niiden asiakkaat sitten varaavat pippeli ajan, jolloin haluavat renkaat vaihtoon. Sesonkiaikana vaihtoaika saattaa sitten olla melko aikaisin tai melko myöhään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aina nyt sen verran pitää löytyä aikaa että yhdet renkaat saa vaihdettua.

        Kyselystäni huolimatta ei liikkeessä löytynyt sitä aikaisempaa aikaa, joten voisitko sinä jelpata asiassa?


      • Anonyymi

        Sinun pippelillä ei saa mitään aikaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun pippelillä ei saa mitään aikaan.

        Eihän tässä siitä olut kyse vaan siitä, että poikkeava varailee renkaiden vaihtoon jotain pippeli aikaa, joka terveiden ja tervepäisten keskuudessa on käsittämätöntä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän tässä siitä olut kyse vaan siitä, että poikkeava varailee renkaiden vaihtoon jotain pippeli aikaa, joka terveiden ja tervepäisten keskuudessa on käsittämätöntä.

        Ei sillä sinun pippelillä saa mitään aikaan vaikka miten yrittäisit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän tässä siitä olut kyse vaan siitä, että poikkeava varailee renkaiden vaihtoon jotain pippeli aikaa, joka terveiden ja tervepäisten keskuudessa on käsittämätöntä.

        Kyllähän tässä saamattomasta pippelistäsi on kyse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sillä sinun pippelillä saa mitään aikaan vaikka miten yrittäisit.

        Sinulla tuo luetun ymmärtäminen näyttää olevan pahoin hukassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän tässä saamattomasta pippelistäsi on kyse.

        Eipä ollut, oli kyse poikkeavan tavallisesta hölmöilystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä ollut, oli kyse poikkeavan tavallisesta hölmöilystä.

        Se on sinulle tavallista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on sinulle tavallista.

        Onhan se toki tavallista, että poikkeava hölmöilee, joka samanlainen hölmöily näyttä olevan sinunkin tapa osallistua keskusteluun.


    • Anonyymi

      Monet välttelevät nastarenkaiden vaihtoa mahdollisimman pitkään, koska niillä on ikävä ajella.

      • Anonyymi

        Minusta on ikävämpi ajella kesärenkailla lumella ja jäällä. Tai ei nykykesärenkailla pysty edes juuri ajamaan lumella ja jäällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minusta on ikävämpi ajella kesärenkailla lumella ja jäällä. Tai ei nykykesärenkailla pysty edes juuri ajamaan lumella ja jäällä.

        Juu, varmasti, mutta nastoilla on ikävä ajella paljaalla asfaltilla kesän jälkeen kun on tottunut hyvään pitoon, äänettömyyteen ja tukevaan ajettavuuteen, siitä oli kyse ja siksi nastoja vältellään liian pitkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minusta on ikävämpi ajella kesärenkailla lumella ja jäällä. Tai ei nykykesärenkailla pysty edes juuri ajamaan lumella ja jäällä.

        Moni pärjäisi kesärenkailla hyvinkin, mutta nyt ei enää saa ajaa jos on liukasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, varmasti, mutta nastoilla on ikävä ajella paljaalla asfaltilla kesän jälkeen kun on tottunut hyvään pitoon, äänettömyyteen ja tukevaan ajettavuuteen, siitä oli kyse ja siksi nastoja vältellään liian pitkään.

        Halpa auto jos rengasäänet haittaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Halpa auto jos rengasäänet haittaa

        Suurimmalla osaa on halpa ja meluisa auto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, varmasti, mutta nastoilla on ikävä ajella paljaalla asfaltilla kesän jälkeen kun on tottunut hyvään pitoon, äänettömyyteen ja tukevaan ajettavuuteen, siitä oli kyse ja siksi nastoja vältellään liian pitkään.

        Nastarenkailla ajaminen paljaalla asfaltilla ei mukavuudeltaan ja turvallisuudeltaan mitenkään poikkea kesällä kesärenkain ajamisesta. Joten nastoilla ajetaan silloin kun laki ja tarve sen määrää, joten kyse ei ole välttelystä vaan siitä koska se on tarpeellista ja nyt se tarve, taas kerran, tuli yllättäen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moni pärjäisi kesärenkailla hyvinkin, mutta nyt ei enää saa ajaa jos on liukasta.

        Tuskin kukaan, monista puhumattakaan pärjäisi talvikelissä kesärenkain, joten on hyvä. liikenneturvallisuuden kannalta, että on edes jonkinlainen määräys ottaa auton rengastuksessa huomioon talviset olosuhteet.


      • Anonyymi

        Tässä tyypillinen kommentti asiasta josta ei tiedetä mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä tyypillinen kommentti asiasta josta ei tiedetä mitään.

        Tokihan sitä jokainen jo muutaman talven autolla ajettuaan on huomannut ja tietää sen tosiasian, että talviset kelit vaatii auton alle nastarenkaat.


    • Anonyymi

      Voi voi , missäs ne nyt ne kokeneet paljon ajaneet kuskit onkaan.. kuka ilmottautuu

    • Anonyymi

      Lumi paljasti jälleen kädettömien kuskien määrän. Keskiviivan hinkkaajia on valtava määrä ja ajourat päin h#lvettiä.

    • Anonyymi

      Helmat paukkuu ja romua pukkaa!💀

    • Anonyymi

      Eikö neliveto ja kitkat olekkin hyvä yhdistelmä kun on kunnolla liukasta.

      • Anonyymi

        Kyllä 50 vuoden ajan tuli aina hankittu autoihin nastarenkaat. Nyt päätin kokeilla kitkarenkaita.
        Tuli ostettua Continentalin kitkat.

        Vasta vähän kokemusta kitkoista, mutta ainakin aluksi hyvää sanottavaa. Hiljaiset, hyvät ajaa ja pito on hyvä. No tietysti neliveto myös vaikuttaa. Katsotaan nyt onko kokemus yhtä hyvä kun tulee jääkelejä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä 50 vuoden ajan tuli aina hankittu autoihin nastarenkaat. Nyt päätin kokeilla kitkarenkaita.
        Tuli ostettua Continentalin kitkat.

        Vasta vähän kokemusta kitkoista, mutta ainakin aluksi hyvää sanottavaa. Hiljaiset, hyvät ajaa ja pito on hyvä. No tietysti neliveto myös vaikuttaa. Katsotaan nyt onko kokemus yhtä hyvä kun tulee jääkelejä.

        Eiköhän sullakin ole pelkkä ristiveto, sua on petetty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä 50 vuoden ajan tuli aina hankittu autoihin nastarenkaat. Nyt päätin kokeilla kitkarenkaita.
        Tuli ostettua Continentalin kitkat.

        Vasta vähän kokemusta kitkoista, mutta ainakin aluksi hyvää sanottavaa. Hiljaiset, hyvät ajaa ja pito on hyvä. No tietysti neliveto myös vaikuttaa. Katsotaan nyt onko kokemus yhtä hyvä kun tulee jääkelejä.

        Neliveto ei vaikuta mitenkään renkaan pito-ominaisuuksiin.
        Siinä tulee se harhaluulo jota ei monikaan ymmärrä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä 50 vuoden ajan tuli aina hankittu autoihin nastarenkaat. Nyt päätin kokeilla kitkarenkaita.
        Tuli ostettua Continentalin kitkat.

        Vasta vähän kokemusta kitkoista, mutta ainakin aluksi hyvää sanottavaa. Hiljaiset, hyvät ajaa ja pito on hyvä. No tietysti neliveto myös vaikuttaa. Katsotaan nyt onko kokemus yhtä hyvä kun tulee jääkelejä.

        Kyllä neliveto kitkarenkaan auttaa siihen, että se auto metsähallituksen puolelle mennessään, jonne se päätyy erittäin herkästi, menee lähes yhtä pitkälle kuin etuveto nastarenkain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Neliveto ei vaikuta mitenkään renkaan pito-ominaisuuksiin.
        Siinä tulee se harhaluulo jota ei monikaan ymmärrä.

        Kyllä se neliveto edesauttaa esimerkiksi liikkeelle lähdössä ja nelivedolla pääsee ihan eri lailla hangessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se neliveto edesauttaa esimerkiksi liikkeelle lähdössä ja nelivedolla pääsee ihan eri lailla hangessa.

        Renkaan pito ominaisuuksiin se neliveto ei kuitenkaan vaikuta yhtään mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Renkaan pito ominaisuuksiin se neliveto ei kuitenkaan vaikuta yhtään mitään.

        No väitän että jos esim olemme liikennevaloissa vierekkäin, niin valon vaihduttua olen hetkessä muutaman metrin edellä nelivetoni kanssa sinun sutiessa vielä etu- tai takavetoisesi kanssa ja yrittäessäsi päästä liikkeelle..

        Vaikka eihän sillä ole juuri merkitystä noin yleisesti ottaen.
        Tietysti jarrutettaessa on ihan sama onko etu-, taka-, tai neliveto, samalla lailla pitää, tai luistaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No väitän että jos esim olemme liikennevaloissa vierekkäin, niin valon vaihduttua olen hetkessä muutaman metrin edellä nelivetoni kanssa sinun sutiessa vielä etu- tai takavetoisesi kanssa ja yrittäessäsi päästä liikkeelle..

        Vaikka eihän sillä ole juuri merkitystä noin yleisesti ottaen.
        Tietysti jarrutettaessa on ihan sama onko etu-, taka-, tai neliveto, samalla lailla pitää, tai luistaa.

        Mutta edelleenkään neliveto ei vaikuta renkaiden pito-ominaisuuksiin mitenkään.
        Sinulla on sama harhaluulo kuin monella muullakin. Sitäpaitsi sinulla ja monella muullakin on harhaluulo nelivedosta. Kun lukkoja ei ole monessakaan ns nelivedossa ne onkin pelkkiä ristivetoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta edelleenkään neliveto ei vaikuta renkaiden pito-ominaisuuksiin mitenkään.
        Sinulla on sama harhaluulo kuin monella muullakin. Sitäpaitsi sinulla ja monella muullakin on harhaluulo nelivedosta. Kun lukkoja ei ole monessakaan ns nelivedossa ne onkin pelkkiä ristivetoja.

        No jaa ja sinun etuvetoisesi onkin vaan toispuoli etuvetoinen herra viisastelija. Sinne jäät pito-ominaisuuksinesi kuin seisomaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jaa ja sinun etuvetoisesi onkin vaan toispuoli etuvetoinen herra viisastelija. Sinne jäät pito-ominaisuuksinesi kuin seisomaan.

        No menihän se perille. Minun etuvetoinen on aivan perus auto eikä siinä ole mitään ihme hienouksia.
        Ja sitten vielä, en kilpaile mitenkään liikenteessä kun olen tehnyt sen aikoinaan oikeilla kilparadoilla. Voin kilpailla kanssasi oikealla "areenalla", että tervetuloa sinne kilpailemaan kanssani vetotavasta ja lajistariippumatta kunhan tehdään se samanlaisella kalustolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No menihän se perille. Minun etuvetoinen on aivan perus auto eikä siinä ole mitään ihme hienouksia.
        Ja sitten vielä, en kilpaile mitenkään liikenteessä kun olen tehnyt sen aikoinaan oikeilla kilparadoilla. Voin kilpailla kanssasi oikealla "areenalla", että tervetuloa sinne kilpailemaan kanssani vetotavasta ja lajistariippumatta kunhan tehdään se samanlaisella kalustolla.

        No niin, sie tarvit ne nastarenkaat siihen toyottaasi, mie tulen kisaan kitkoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No niin, sie tarvit ne nastarenkaat siihen toyottaasi, mie tulen kisaan kitkoilla.

        Kerro vaan paikka ja milloin sulle sopii. Ei kyllä ole toyotaa, voinko tulla?


    • Anonyymi

      Ei se mitään yllättänyt. En malttanut odottaa räntäsadetta, vaan vaihdoin kitkat alle jo viikko sitten autongonpaisteessa ja lämpimällä ilmalla. Kesäpyörätkin pesin ja pistin puhtaina talliin odottavaan kevättä.

      • Anonyymi

        Vaihdoit sitten alle renkaat, jotka lain kirjaimen kyllä täyttää, mutta joiden pito tulevissa talvisissa olosuhteissa on olematon. Auringonpaisteisessa kelissä ne kesärenkaat olisi olleet alle vaihtamiasi paremmat ja turvallisemmat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaihdoit sitten alle renkaat, jotka lain kirjaimen kyllä täyttää, mutta joiden pito tulevissa talvisissa olosuhteissa on olematon. Auringonpaisteisessa kelissä ne kesärenkaat olisi olleet alle vaihtamiasi paremmat ja turvallisemmat.

        Juuri näin, asiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaihdoit sitten alle renkaat, jotka lain kirjaimen kyllä täyttää, mutta joiden pito tulevissa talvisissa olosuhteissa on olematon. Auringonpaisteisessa kelissä ne kesärenkaat olisi olleet alle vaihtamiasi paremmat ja turvallisemmat.

        Kitkoilla pärjää oikein hyvin. En asu Helsingissä, jossa talvikunnossapito on vähän sitä ja tätä bussi- ja pyöräkaistat puhdistetaan kyllä, mutta muut sitten kun ehditään. Monia katuja ei edes ehditä aurata lumisateiden välillä, ja niillä polanteilla tarvitaan kyllä nastoja ja maastoautoa keväämmällä. Täällä kauempana rannasta ei ole mitään vaikeuksia kitkoillakaan, monen vuoden kokemuksella.


    • Anonyymi

      Tulihan se siellä lopuussa se tärkeä kokemuskin esiin ;-) Kitkoilla pärjää, sehän on selvä, silloin kun ei ole liukasta ja ajetaan sulalla asfaltilla. Kun on liukasta tarvitaan nastat, sekin on selvää.

      • Anonyymi

        Kitkoilla pärjää oikein hyvin lumisilla tai sohjoisilla teillä, kuten myös jäisilläkin. Nastoja tarvitaan vain kun kiiltävän jään pinnalla on vettä. Sitä tilannetta on sisämaassa paljon harvemmin, kuin aivan rannikolla. Märällä asfaltilla pärjää vaikka kesärenkailla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kitkoilla pärjää oikein hyvin lumisilla tai sohjoisilla teillä, kuten myös jäisilläkin. Nastoja tarvitaan vain kun kiiltävän jään pinnalla on vettä. Sitä tilannetta on sisämaassa paljon harvemmin, kuin aivan rannikolla. Märällä asfaltilla pärjää vaikka kesärenkailla.

        Kesärenkaiden kumiseos on tehty kesäkelejä varten. Kun lähestytään nolla asetetta ja pakkasta, niin kesärenkaiden pito-ominaisuudet heikkenevät hyvinkin paljon, vaikka pitoa vielä olisikin jäljellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kitkoilla pärjää oikein hyvin lumisilla tai sohjoisilla teillä, kuten myös jäisilläkin. Nastoja tarvitaan vain kun kiiltävän jään pinnalla on vettä. Sitä tilannetta on sisämaassa paljon harvemmin, kuin aivan rannikolla. Märällä asfaltilla pärjää vaikka kesärenkailla.

        Vaikka kitkoilla jotenkuten pärjää, niin nastat on kaikissa talvisissa olosuhteissa paremman pitonsa ansiosta turvallisemmat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka kitkoilla jotenkuten pärjää, niin nastat on kaikissa talvisissa olosuhteissa paremman pitonsa ansiosta turvallisemmat.

        Väärin, nastat eivät auta lumessa ja paljaalla asfaltilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väärin, nastat eivät auta lumessa ja paljaalla asfaltilla.

        Nastat on kitkoja paremman pitonsa ansiosta paremmat kaikissa talvisissa olosuhteissa.
        Tienpinta lumen jään ja sulan asfaltin välillä voi vaihdella paljon lyhyelläkin matkalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kitkoilla pärjää oikein hyvin lumisilla tai sohjoisilla teillä, kuten myös jäisilläkin. Nastoja tarvitaan vain kun kiiltävän jään pinnalla on vettä. Sitä tilannetta on sisämaassa paljon harvemmin, kuin aivan rannikolla. Märällä asfaltilla pärjää vaikka kesärenkailla.

        Juuri sohjoisilla teillä kitkat on huonoimmillaan. Lamellit tukkeutuu ja pinnasta tulee tasainen ja on huonompi kuin esim kesärengas.
        Nastarengas on täysin ylivoimainen joka kelillä kun puhutaan talvikeleistä ja talvirenkaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri sohjoisilla teillä kitkat on huonoimmillaan. Lamellit tukkeutuu ja pinnasta tulee tasainen ja on huonompi kuin esim kesärengas.
        Nastarengas on täysin ylivoimainen joka kelillä kun puhutaan talvikeleistä ja talvirenkaista.

        Kyllä ne nastarenkaatkin tukkeutuvat, jos kitkat tukkeutuvat sohjosta. Eikä siinä nastakaan auta sohjoa piirtäessä. Nastoissa ja kitkoissa on melkein samanlaiset lamellit kummassakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ne nastarenkaatkin tukkeutuvat, jos kitkat tukkeutuvat sohjosta. Eikä siinä nastakaan auta sohjoa piirtäessä. Nastoissa ja kitkoissa on melkein samanlaiset lamellit kummassakin.

        Nastarengas on paljon tukevampi kun höpökitkat, muuten nasta ei pysyisi kumilärpättimissä eikä ole paikkaa mihin laittaa.
        Kannattaa tutustua renkaisiin ennen kuin tuollaisia kirjoittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri sohjoisilla teillä kitkat on huonoimmillaan. Lamellit tukkeutuu ja pinnasta tulee tasainen ja on huonompi kuin esim kesärengas.
        Nastarengas on täysin ylivoimainen joka kelillä kun puhutaan talvikeleistä ja talvirenkaista.

        Nythän vasta asiantuntija puhuu ihan pelkkää potaskaa.


    • Anonyymi

      Pääkallo kelissä oli kiva luistella ei pidä mikään tekniikka.🤭

      • Anonyymi

        Toki on selvää ettei "tekniikka" pidä pääkallokelissä mutta nastarenkaat pitää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki on selvää ettei "tekniikka" pidä pääkallokelissä mutta nastarenkaat pitää.

        Eipä niistäkään ole mitään sen kummempaa iloa jos keli on sopivan paha. Vauhti ja ennakointi on ainoat jotka toimii


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä niistäkään ole mitään sen kummempaa iloa jos keli on sopivan paha. Vauhti ja ennakointi on ainoat jotka toimii

        Kyllä niistä nastarenkaista on suuri hyöty ja apu juurikin kelin ollessa "sopivan paha".
        Vauhti ja ennakointi toki otetaan huomioon myös nastoilla ajettaessa.


    • Anonyymi

      MIllainen on pääkallokeli pääkaupunkiseudulla? Onko se silloin kun on kymmeniä autoja moottoritiellä samassa kasassa kun kaikki ovat ajaneet samaan suuntaan.

      • Anonyymi

        Toki sillä pääkallokelillä on oma vaikutuksensa ketjukolarin syntyyn, tapahtukoon se kolari sitten missä päin maata tahansa.


    • Anonyymi

      No kaksviikkoa meennyt kitkoilla. Hyvin pelittää.

      • Anonyymi

        Varmasti pelittää ihan hyvin kun kelit on olleet 5-6 astetta lämmönpuolella ja tiet kuivat eikä lumesta ja jäästä tietoakaan.
        Kuluminen voi kitkoilla olla näillä keleillä tavallista suurempaa muuta eipä tuo tietenkään ketään haittaa, kaupastahan niitä uusia kitkarenkaita tarvittaessa saa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmasti pelittää ihan hyvin kun kelit on olleet 5-6 astetta lämmönpuolella ja tiet kuivat eikä lumesta ja jäästä tietoakaan.
        Kuluminen voi kitkoilla olla näillä keleillä tavallista suurempaa muuta eipä tuo tietenkään ketään haittaa, kaupastahan niitä uusia kitkarenkaita tarvittaessa saa.

        Hyvin on mennyt kitkoilla 35 talvea. Nastoja ei ole autoissani ollut koskaan. Onnettomuuksia ko. aikana itselläni 0 kpl. Kesärenkaillakin varmasti pärjäisi, jos tietää mitä tekee.


      • Anonyymi

        Talvi tuli ja meni. Ainaki vähäksi aikaa. Vois vaihtaa kesäkumit takasi muttei jaksa ruveta vääntelemään muttereita uudestaan auki ja kiinni jne..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin on mennyt kitkoilla 35 talvea. Nastoja ei ole autoissani ollut koskaan. Onnettomuuksia ko. aikana itselläni 0 kpl. Kesärenkaillakin varmasti pärjäisi, jos tietää mitä tekee.

        Se kokemasi erinomainen tuuri ja toisten nopeat refleksit, jotka sinut on tähän asti pelastaneen pahemmilta onnettomuuksilta, ei jatku ikuisesti.
        Aivan oikein, kyllä kesärenkailla pärjää kun tietää mitä tekee, eli pinoaa ne sinne autotallin nurkkaan tai rengashotelliin ja ajaa talven kunnollisilla nastarenkailla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se kokemasi erinomainen tuuri ja toisten nopeat refleksit, jotka sinut on tähän asti pelastaneen pahemmilta onnettomuuksilta, ei jatku ikuisesti.
        Aivan oikein, kyllä kesärenkailla pärjää kun tietää mitä tekee, eli pinoaa ne sinne autotallin nurkkaan tai rengashotelliin ja ajaa talven kunnollisilla nastarenkailla.

        Kitkarenkaat = ajotaito = älykkyys!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kitkarenkaat = ajotaito = älykkyys!

        Kitkarenkailla ajavilta puuttuu molemmat, erikoisesti tuon viimeisen ollessa lähes nolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin on mennyt kitkoilla 35 talvea. Nastoja ei ole autoissani ollut koskaan. Onnettomuuksia ko. aikana itselläni 0 kpl. Kesärenkaillakin varmasti pärjäisi, jos tietää mitä tekee.

        Mutta sinähän oletkin todella hyvä ja kokenut kuljettaja. Ei kai sulle voi mitään sattua. Kävisit joskus jossain muuallakin kun bussilla lähi marketissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta sinähän oletkin todella hyvä ja kokenut kuljettaja. Ei kai sulle voi mitään sattua. Kävisit joskus jossain muuallakin kun bussilla lähi marketissa.

        TUTKITUSTI kitkarenkailijat ajavat vähemmän kolareita ja ennakoiva ajotapa ottaa paremmin muut liikkujat huomioon. Kannattaa kokeilla!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TUTKITUSTI kitkarenkailijat ajavat vähemmän kolareita ja ennakoiva ajotapa ottaa paremmin muut liikkujat huomioon. Kannattaa kokeilla!

        TUTKITUSTI kitkarekailla ajavat jättävät kotteronsa parkkiin kun tulee huono ilma.
        TUTKITUSTI kertovat marketin baarissa, että tulin bussilla kun on niin huono ilma ja KITKARENKAAT kotteron alla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TUTKITUSTI kitkarenkailijat ajavat vähemmän kolareita ja ennakoiva ajotapa ottaa paremmin muut liikkujat huomioon. Kannattaa kokeilla!

        Aina löytyy tutkimus jolla voi sitä omaa kuvitelmaansa pönkittää. Ja miksi ne nastoilla ajat ei ottaisi muita huomioon aivan yhtä säntillisesti kuin kitkoilla ajavat?
        Joten kitkoja ei tosiasiassa kannata edes kokeilla, koska siinähän menettää rahojensa lisäksi pahimmassa (muiden näkökulmasta parhaassa) tapauksessa henkensä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin on mennyt kitkoilla 35 talvea. Nastoja ei ole autoissani ollut koskaan. Onnettomuuksia ko. aikana itselläni 0 kpl. Kesärenkaillakin varmasti pärjäisi, jos tietää mitä tekee.

        Äläs nyt, kitkoja ei ole edes ollu 35 vuotta sitten.


    • Anonyymi

      TUTKITUSTI kitkarenkaassa on nastarengasta huonompi pito jäällä, lumella, hiekalla, asfaltilla, talvella, kesällä, syksyllä ja keväällä.

    • Anonyymi

      Kaikesta huolimatta kyllä kitkoilla pärjää. Pitää olla vähintään neliveto, lähtöavustin, ajonvakautusjärjestelmä, liikaa suolattu tie, ketjut kontissa jos jää kiinni parkkipaikalle tai omaan pihaan, hiekkaa mukana ym ym tällaista pientä mutta kitkoilla pärjää. Kohta taas näkee suorituksia liikenteessä kun on ennustettu lumisadetta kehä 3 seuduille.

    • Anonyymi

      Talvi ja lumi yllättävät aina jotkut, vaikka on jokavuotinen asia.

    • Anonyymi

      Missäs tässä mainitaan hesalaiset?

      Samat syvyyslukemat mitattiin Lahden Sopenkorven ja Karvian Alkkian havaintoasemilla.

      Lisäksi Hyvinkäällä, Hattulassa ja Mäntsälässä mitattiin aamulla lumensyvyydeksi yli 15 senttimetriä. Pohjoisessa ja Lapissa lumensyvyydeksi mitattiin monin paikoin noin 13 senttimetriä.

      • Itse kolasin eilen pihasta noin 20 senttiä lunta kauppareissun päätteeksi. Oli siinä ja siinä, olisiko matalimmalla autolla viitsinyt edes lähteä liikkeelle, mutta onneksi parissa muussa on enemmän maavaraa...

        Talvirenkaat alla kaikissa autoissa jo, joten pidon kanssa ei ollut mitään ongelmia.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Itse kolasin eilen pihasta noin 20 senttiä lunta kauppareissun päätteeksi. Oli siinä ja siinä, olisiko matalimmalla autolla viitsinyt edes lähteä liikkeelle, mutta onneksi parissa muussa on enemmän maavaraa...

        Talvirenkaat alla kaikissa autoissa jo, joten pidon kanssa ei ollut mitään ongelmia.

        Kävitkö kaupassa taksilla vai yleisillä kulkuneuvoilla?
        Sinullahan on tunnetusti autossasi vain kitkarenkaat, joten teit viisaan päätöksen kun et lähtenyt kauppareissulle luistelemaan ja toisten tukkona tielle pyörimään ja onnettomuuksia aiheuttamaan niillä olemattoman pidon omaavilla kitkarenkailla.


      • Anonyymi

        Tietysti ne mainitaan kun siellä ei osata ajaa ollenkaan kun sataa vähän lunta.Ei edes junalla tai raitsikalla.
        Pohjoisessa ei lumen tulon vuoksi tehdä mitään poikkeavaa, se on normaalia kun sataa lunta talvella.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kävitkö kaupassa taksilla vai yleisillä kulkuneuvoilla?
        Sinullahan on tunnetusti autossasi vain kitkarenkaat, joten teit viisaan päätöksen kun et lähtenyt kauppareissulle luistelemaan ja toisten tukkona tielle pyörimään ja onnettomuuksia aiheuttamaan niillä olemattoman pidon omaavilla kitkarenkailla.

        Ihan omalla autolla. Yhdessä olisi itse asiassa nastat olleet alla, mutta valitsin sen paremmin tuohon keliin sopivan.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Ihan omalla autolla. Yhdessä olisi itse asiassa nastat olleet alla, mutta valitsin sen paremmin tuohon keliin sopivan.

        Ei se valintasi sitten kuitenkaan nappiin osunut, kun heikomman pidon ja turvallisuudeltaan kyseenalaisella rengastuksella olevalla autolla lähdit liikennettä häiritsemään.


    • Anonyymi

      Oli se talvi yllättänyt tänään jonkin romuautokuskin Seinäjoellakin. Oli kai leikkinyt vielä rallikuskia. Tulos ihan karmea, kaksi lasta kuoli ja yksi loukkaantui vakavasti.

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2681
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      151
      1258
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1135
    4. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1008
    5. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      974
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      206
      959
    7. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      15
      899
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      297
      865
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      855
    10. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      40
      851
    Aihe