Oon nähny täällä ihan liikaa huonoja/työläitä kiljuohjeita niin ajattelin auttaa ihmisiä ja antaa hyvän ohjeen niin tässä 1L kiljuohje:
Tiskaa pullosi käsin jottei tule epäpuhtauksia.
Laita sokeria/hunajaa noin 4dl pulloon ja loput aika täyteen vettä. Sekoita huolella noin 5min ravistamalla pulloa
Kuivahiivaa 10ml tai perushiivaa 20-25ml itse käytän kuivaa.
Sekoita hiiva pulloa ravistamalla sekaan.
Ota pieni muovipussi tai ilmapallo ja laita se pullon suuakkoon tiivisti jollain langalla tai kuminauhalla jotta hiilidioksidi menee pussiin mutta ilma ei pääse sisään. Muista tyhjentää puristamalla pussista ilmat pois.
Anna käydä 3-4pv voit antaa vähemmänkin mutta sitten on vähemmän vahvaa. Kaada valmis kilju 2 päällekkäin olevan kahvisuodattimen läpi toiseen pulloon. Tällöin pahanmakuinen hiiva jää pois jos kilju on kohtuu kirkasta suodatuksen jälkeen niin laita se kylmään (4° tai kylmempi) 12h jotta vähäinen hiiva kuolee ja et saa vatsatautia. Jos teet oikein niin tulee vahvaa ja on nopea ja helppo. Jos kysymyksiä niin kysy vaan yritän vastailla
Helppo 1L kilju ohje
9
790
Vastaukset
Piti vielä sanoa että purista ilmat pussista pois ennen kuin laitat kiljun käymään
- Anonyymi
Huvittava aloitus.
Pitääkö kilju tehdä salaa äidiltä/isältä ja siksi litranpullo ohje?
Tee se kilju vaikka hanalliseen 5l kanisteriin, sekin on helppo piilottaa.
Sitäpaitsi käytä kilju loppuun ja pysäytä se käymisen pysäyttäjällä.
Sen jälkeen selvike sekaan ja kilju kirkastuu melko nopeasti ja voit laskea kirkkaan juoman vaikka niihin pulloihin.
Lisää kuitenkin sokeria vaikka muuta pala tai hienosokeria.
Muuten maku on kitkerä
- Anonyymi
Ei hiiva kuole jääkaapiassa, sitähän voi pakstaakin.
- Anonyymi
Holimestari kirjoitti:
Onko näin? Itselle on kerrottu että käyminen loppuu lähellä jäätymispistettä.
Käyminen loppuu kylmässä, mutta kun tuo lämpimään, käyminen alkaa uudelleen jos sokeria riittää. Huomaa kotiviinissäkin jos pysäytys ei onnistu, jääkaapissa ei tule pulloon painetta, mutta kun ottaa lämpimään, käyminen alkaa uudelleen.
- Anonyymi
Kiljun valmistaminen on ollut pitkään laillista. Voi käyttää pikahiivaa. Valmistamiseen myydään 30L käymisastioita ja sitä isompia. Kannattaa ostaa vaikka joku aloittelijapakkaus, jos ei omista mitään ennestään.
- Anonyymi
Monta prosenttista 3päivässä
- Anonyymi
Monta prosenttista 3 päivässä
- Anonyymi
Kilo maltaita ja puoli kiloo hiivaa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En tullut, koska käytit päätäsi.
Ja koska ihmiset pilaavat sillä mahdollisuudet, kaikki mikä toimii vaatii oman lähestymistapani. Kun levittää punaisia m372746Miten kaivattusi teki sinuun lähtemättömän vaikutuksen?
Minulla kävi niin, että hän laittoi ruokaa, kun olin nälkäinen. Tie miehen sydämeen käy vatsan kautta.891184Alkon myynti putosi kesäkuussa 10 prosenttia
Niin se hallitus tuhoaa valtion verokertymää ylisuurella alkoholiverolla, kun kansalaiset hankkivat juomansa ulkomailta.127989Oliko mies vetäytyminen
Toimiva veto? Miten meille kävi. Ei hyvin ja mahdottomalta tuntuu tilanne nyt.61967- 66907
Ulosotossa olevan tulisi saada itse päättää
Maksetaanko hänen ulosotossa olevia velkoja takaisin yksi kerrallaan vai ripotellen pikku summia sinne tänne, kuten ulos78888EU:lta tyly ratkaisu Temulle
On se hyvä, että EU on vihdoin ja viimein puuttunut noiden Kiinan krääsän kauppiaiden toimintaan. https://www.is.fi/ta102832Oon tässä pohtinut että se nainen
Ei sovi sulle. Ihmetyttää mitä näet hänessä. Mieheltä miehelle70815Nainen on ihana
ilta-päivää tosi söpölle naiselle 🤗😘☺ Jos saisin sinut nainen oisin onnellisin mies Etpäs tiedäkään keneltä tämä on?25718Hallinto-oikeus kumosi valtuuston päätöksiä
Teksti-tv kertoo, että valtuuston päätöksentekoon on osallistunut varavaltuutettu jolla ei ollut oikeutta osallistua. Mi30684