Yhteiskunta lapio miljarditolkulla rahaa yrityksille lähes vastikkeettomasti. Eikö näillä tuilla pitäisi olla ehdot, joiden noudattamista myös seurataan samoin, kuin muilla sosiaalituilla?
https://www.is.fi/paakirjoitus/art-2000010806586.html
- Suomalainen yhteiskunta on perusteiltaan sairas, jos se joutuu kohdistamaan erityistoimia jo 55-vuotiaiden työllistymiseen. Kun Suomessa poliitikot puhuvat työllisyydestä, ikääntymisestä ja 55 vuotta täyttäneistä samassa yhteydessä, tuntuu siltä, että yli 55-vuotias työntekijä ei olisi enää työkykyinen eikä osaisi mitään.
Kyse on kuitenkin ikäryhmästä, jonka pitäisi pärjätä työelämässä ja tulla toimeen omilla ansioillaan vielä yli kymmenen vuotta ennen eläkeikää.
Monet ovat hyväkuntoisia, omasta terveydestään huolehtivia ja koulutettuja kansalaisia, joiden ainoa tahra työelämässä on ikä. Samaan aikaan puhutaan työvoimapulasta sekä pitkistä työurista, joita tarvitaan eläkejärjestelmän vakauden takia.
Toisaalta surkutellaan nuorison heikkoa työllistymistä.
Suomalaisessa työmarkkinakokonaisuudessa on valuvikoja vähän joka tasolla.
Yritystuet pois ikärasisteilta
12
109
Vastaukset
- Anonyymi
Joutaa sellaiset yritykset pois jotka pelkäs tämän tukien varassa kelluvat koskessa
- Anonyymi
Eläke-ikää täytyy laskea 50-vuoteen jotta nuoret saisivat töitä.
- Anonyymi
Olen ihan samaa mieltä. Paitsi se entinen 63-65 olisi hyvä ikäraja.
Lisäksi raihnaiset ja sairaat pois työkkärin kirjoista ja työpaikpilta työkyvyttömyyseläkkeelle.
Ja nämä yli eläkeiän, maailman korvaamattomiksi ihmisiksi itseään luulevat, pois työpaikoilta.
Tehkööt talkootyötä vapaaehtoisjärhestöissä jos on tekemisen pula
Näillä eväillä aukeaisi töitä kymmenille tuhansille nuorille.
- Anonyymi
Toisaalta yli 55 vuotiaat kuuluvat vähemmistöön. On selvä, että heitä valitaan vähemmän kuin nuorempia.
Pitä myös ymmärtää, että osa 55 vuotiaista kusee kavereittensa muroihin valittamalla, ettei enää pysty teklemään töitä eikä oppimaan uutta. Riskit kasvavat koska työhaastattelussa esitetään toista.
Olen palkannut yli 55 vuotiaita. Suurin osa teki töitä hyvin, mutta yksi kiertävään työhön palkattu kertoi hetken aikaa töissä oltuaan ja keikan tultua, ettei voi matkustaa koska on sydänvika eikä aja autoa pimeällä. Siis ei pysty tekemään työtä, johon on palkattu kuin kesällä ja kaupungeissa.
Arvatkaa, miten suhtaudun nyt yli 55 vuotiaan palkkaamiseen?
Jos on nuorempi, otan sen koska kaikki valehtelevat työhaastattelussa. - Anonyymi
Niinhän se tekee elintapatyötyömillekin.
Asumis-, toimeentulo- ym. Tuet - Anonyymi
Siinäpä onkin keksimisen paikka; miten taata toimeentulo ja hyvinvointi kaikille ihmisille, kun ahneet ottavat rusinat päältä?
Ahneus on pahin kuoleman synti.!- Anonyymi
Kaikilla on riittävä toimeentulo ja ainakin edellytykset hyvinvoinnille.
Jos sitten on moniongelmainen sekakäyttäjä, joka ei edes pysty asumaan annetussa asunnossa, niin mikään raha maailmassa ei riitä sellaisen saamiseen hyvinvoivaksi. Ne päätökset on tehty itse ja siitä on tullut pysyviä seurauksia, joita ei rahalla saa pyyhittyä pois.
- Anonyymi
Kyllä yritystuet tulee vastikkeellistaa ja myös irtisanomiset sanktioida, sillä liian vapaa kulttuuri on vallinnut työmarkkinoilla jossa palkansaajat on ollut mielivaltaisesti irtisanottavissa kunhan on vain ilmoittanut että nyt pidetään tuotannollis taloudelliset irtisanomiset .Perusteluja ei ole tarvinnut ja se on johtanut epäterveeseen tilanteeseen jossa irtisanomisten kustannukset on jääneet veronmaksajien kukkarolle ja työttömyys on sen kuin kasvanut vaikka yrityksiä on kattavasti tuettu. Nuo öky bileet ,joissa yhteiskuntaa imetään kuiviin pitää lopettaa ja työmarkkinat vakauttaa ,työnantajat vastuullistaen toimistaan.
Nyt vallitsee tilanne jossa palkoista ja työntekijöiden vastuita on pääty ja halutaan päästä edelleen eroon enenevässä määrin. Mieluusti kokonaan .Tuossa suhteessa yrityksien henkilö kustannukset kyllä minimoituvat ,mutta vastuu työn laadusta ja ylipäätänsä tuloksesta hukkuu alihankkijoiden verkostoon jossa myös työn hinta nousee porrastettuna, syöden kilpailukykyä jota penätään yritysten taholta. - Anonyymi
Romuttavat tahallaan yli 50 :ppiten työurat. Työvoiman ylitarjontaa halutaan pitää yllä jotta palkkoja olisi painettavissa alaspäin. Vastuuttomat työnantajat laitettava selkä seinää vastaan vastuuseen työntekijöistä. Työntekijä pulaa halutaan toitottaa koska toimille haetaan yleinen hyväksyntä tuta kautta peitellen todellisuus.
- Anonyymi
Maan hallitus on vastuussa jokaisen suomalaisen toimeentulosta ja jos töitä ei riitä, työaikaa on lyhennettävä.
Ja jos sekään ei riitä takaamaan töitä kaikille, toimeentulo on järjestettävä kansalaispalkalla tai muulla vastaavalla tavalla!
Hallitus ei pääse vastuustaan kieroilla toimillaan!- Anonyymi
Jokainen suomalainen on vastuussa omasta toimeentulostaan.
Hallitus ei voi, eikä voi kukaan muukaan taata toimeentuloa työhaluttomalle.
- Anonyymi
Seuraavssa vaiheessa työntekijä velvoitetaan käyttämään amfetamiiniä tuloksen parantamiseksi.
Uskokaa pois vaan. Kapitalistien ahneudella ei ole mitään rajaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj232325- 871262
- 521117
- 1151076
Nainen sä olet
arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r721029Jos olisin
Ollut ns. pelimies olisin myös käyttänyt tilaisuutta hyväksi. Välillä vain tuntuu että olisit itse nimenomaan halunnut p57987KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa
Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.18984Luotathan?
Muistan kun olit vihainen minulle. Niin järkyttävän söpönä ja silti niin vastustamattoman ihanana en ole ikinä ketään na31930Voi kun pian voisi varmuudella sanoa
mitä tämä on. Suuri, suuri rakkaustarina vai pelkästään pitkä ja kipeä oppitunti. :(53926Minun on niin vaikeaa uskoa, että
todella kaipaisit minua. Pelkään vieläkin, että minua kusetetaan.55918