Sytytystulpista

Anonyymi-ap

Skootteriin suositellaan sytytystulpaksi NGK 7EB. Jos nyt laitan siihen sellaisen kuin NGK 8 EB tulpan, onko asia OK? Kun sellainen sattuu olemaan saatavilla.
Kiitos jo etukäteen sille viisastelijalle, joka tulee vastaamaan asian sivusta joka palstalla, mutta olisiko asiallisia vastauksia?

21

275

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sitä ei suositella ja aina voi laittaa vääränlaisen.

      • Anonyymi

        Niin. Ja ainahan voi jättää käyttämättä kondomia, kuten hullu isäsi valitettavasti teki.


      • Anonyymi

        Jännäkakka tulee aina oikeanlaisena!


    • Anonyymi

      Nähtävästi ovat mitoiltaan/ kierteenpituudeltaan identtiset? Lämpöarvo on noissa vähän erilainen (7 vs 8).

      • Anonyymi

        No joo joo. Totta kai ne on fyysiseltä kooltaan samanlaisia. Ja lämpöarvo on se ainoa ero. Kysymys onkin, onko tuolla lämpöarvoerolla mitään käytännnön merkitystä tässä asiassa? Oletin kysyjänä vastaajien tajuavan ilman eri selitystäkin, etten yritä asentaa skootteriin tulppaa, jonka kierteet esim. olisivat sopimattomat. Näkeehän sen jo noista tyyppimerkinnöistä, että ainoa ero on se lämpöarvo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No joo joo. Totta kai ne on fyysiseltä kooltaan samanlaisia. Ja lämpöarvo on se ainoa ero. Kysymys onkin, onko tuolla lämpöarvoerolla mitään käytännnön merkitystä tässä asiassa? Oletin kysyjänä vastaajien tajuavan ilman eri selitystäkin, etten yritä asentaa skootteriin tulppaa, jonka kierteet esim. olisivat sopimattomat. Näkeehän sen jo noista tyyppimerkinnöistä, että ainoa ero on se lämpöarvo.

        Anteeksi että yritin auttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No joo joo. Totta kai ne on fyysiseltä kooltaan samanlaisia. Ja lämpöarvo on se ainoa ero. Kysymys onkin, onko tuolla lämpöarvoerolla mitään käytännnön merkitystä tässä asiassa? Oletin kysyjänä vastaajien tajuavan ilman eri selitystäkin, etten yritä asentaa skootteriin tulppaa, jonka kierteet esim. olisivat sopimattomat. Näkeehän sen jo noista tyyppimerkinnöistä, että ainoa ero on se lämpöarvo.

        No ei tietenkään. Se ja sama seiska tai kasi. Tai viis ja kymppi.


    • Anonyymi

      8 hieman kylmempi, saattaa nokeentua jos varovasti ajellaan ja pätkimään.

      • Anonyymi

        Vai toisinpäin? 7 kylmempi? Miksi tuo lämpöarvo vaikuttaa karstoittumiseen. 7 ainakin karstoittuu, sen olen huomannut. Ja karstahan tulee öljystä, tuo on kaksitahtinen. Ja tuossa on öljy erillisessä säiliössä ja pumppu sekoittaa sen bensiiniin ilmeisesti niin, että mitä enemmän kierroksia sitä enemmän öljyä, eli seossuhde vaihtelee. Vaikuttaa kyllä vievän aika paljon kaksitahtiöljyä ja pumppua ei oi säätää. Mutta kumpi tulppa noista karstoittuisi vähemmän ja miksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai toisinpäin? 7 kylmempi? Miksi tuo lämpöarvo vaikuttaa karstoittumiseen. 7 ainakin karstoittuu, sen olen huomannut. Ja karstahan tulee öljystä, tuo on kaksitahtinen. Ja tuossa on öljy erillisessä säiliössä ja pumppu sekoittaa sen bensiiniin ilmeisesti niin, että mitä enemmän kierroksia sitä enemmän öljyä, eli seossuhde vaihtelee. Vaikuttaa kyllä vievän aika paljon kaksitahtiöljyä ja pumppua ei oi säätää. Mutta kumpi tulppa noista karstoittuisi vähemmän ja miksi?

        Ei toisinpäin vaan näinpäin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai toisinpäin? 7 kylmempi? Miksi tuo lämpöarvo vaikuttaa karstoittumiseen. 7 ainakin karstoittuu, sen olen huomannut. Ja karstahan tulee öljystä, tuo on kaksitahtinen. Ja tuossa on öljy erillisessä säiliössä ja pumppu sekoittaa sen bensiiniin ilmeisesti niin, että mitä enemmän kierroksia sitä enemmän öljyä, eli seossuhde vaihtelee. Vaikuttaa kyllä vievän aika paljon kaksitahtiöljyä ja pumppua ei oi säätää. Mutta kumpi tulppa noista karstoittuisi vähemmän ja miksi?

        Miksi kyselet jos vastaukset ei kelpaa?

        https://www.ngk.com/heat-range-conversion-chart-2

        https://plugspecs.com/ngk-spark-plugs-heat-range/

        "...It’s important not to overlook potential mistakes that may arise when choosing an improper heat range for your NGK spark plug. One common mistake is having a too cold spark plug – this can lead to excessive fuel consumption and poor acceleration performance due to incomplete combustion cycles in the engine.

        On the other hand, having a too hot plug can cause detonation and other issues due to overheating of the electrode material during operation, which could damage your engine components in severe cases!..."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi kyselet jos vastaukset ei kelpaa?

        https://www.ngk.com/heat-range-conversion-chart-2

        https://plugspecs.com/ngk-spark-plugs-heat-range/

        "...It’s important not to overlook potential mistakes that may arise when choosing an improper heat range for your NGK spark plug. One common mistake is having a too cold spark plug – this can lead to excessive fuel consumption and poor acceleration performance due to incomplete combustion cycles in the engine.

        On the other hand, having a too hot plug can cause detonation and other issues due to overheating of the electrode material during operation, which could damage your engine components in severe cases!..."

        Teinille on tyypillistä tehdä niinkuin ei kuulu ja vastoin kun käsketään. Koneessa on suositus 7 tulpalle niin pakkohan se on joku muu laittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teinille on tyypillistä tehdä niinkuin ei kuulu ja vastoin kun käsketään. Koneessa on suositus 7 tulpalle niin pakkohan se on joku muu laittaa.

        Käsky ei ole sama kuin suositus. Tietäisit sen, jos olisit käynyt armeijan tai et muuten vaan olisi noin typerä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käsky ei ole sama kuin suositus. Tietäisit sen, jos olisit käynyt armeijan tai et muuten vaan olisi noin typerä.

        Hienoa, aloittaja jatkaa vastaajien tylyttämistä. Kivahan sellaista on yrittää neuvoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teinille on tyypillistä tehdä niinkuin ei kuulu ja vastoin kun käsketään. Koneessa on suositus 7 tulpalle niin pakkohan se on joku muu laittaa.

        Asiahan ei tietysti minulle kuulu, mutta ei kai noin pieneen koneeseen edes mahdu seitsemää tulppaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asiahan ei tietysti minulle kuulu, mutta ei kai noin pieneen koneeseen edes mahdu seitsemää tulppaa?

        Koneen koosta ei tainnut olla tarkemmin mainintaa. Mutta lievää haastetta voisi olla sijoittaa skootteriin Kawasaki KH606:n mottia tai tällaista tähtimoottoria:

        https://m.youtube.com/watch?v=ksAkLcfswfc


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koneen koosta ei tainnut olla tarkemmin mainintaa. Mutta lievää haastetta voisi olla sijoittaa skootteriin Kawasaki KH606:n mottia tai tällaista tähtimoottoria:

        https://m.youtube.com/watch?v=ksAkLcfswfc

        Todella haasteellista varmaan. Tosin en katsonut videota, mutta arvelen niin. Jospa sijoittaisimme lentokoneen moottorin potkukelkkaan, se olisi varmaan vielä haasteellisempaa, vaikkakaan ei juuri liity varsinaiseen kysymykseen sytytystulpista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todella haasteellista varmaan. Tosin en katsonut videota, mutta arvelen niin. Jospa sijoittaisimme lentokoneen moottorin potkukelkkaan, se olisi varmaan vielä haasteellisempaa, vaikkakaan ei juuri liity varsinaiseen kysymykseen sytytystulpista.

        Eikö se kysymys ole jo taputeltu.


    • Anonyymi

      Tuossa on se ongelma että eri valmistajilla nuo lämpöarvo-numerot on juuri päinvastoin. En kyllä muista miten päin mutta esim. NGK :lla ja Championilla ne menee juuri eri päin eli toisella lämpöarvo kasvaa ja toisella pienenee kun numero kasvaa. Selvästi sanottu, eikö ollutkin, mutta tulppakauppiaan pitäisi kyllä papereistaan löytää sopiva. Noin yleisesti ottaen NGK :ta pidetään nykyisellään yhtenä huonoimmista vaihtoehdoista, johtunee valmistusmaastaan,
      Liian "kuuma" tulppa on periaatteessa vaarallisempi koska ääritapauksessa tulpan elektrodi saattaa jopa sulaa ja tippua koneeseen aiheuttaen pahaa vahinkoa. Turhan "kylmä" tulppa vain nokeaa ja aiheuttaa muuta pientä haittaa tai käyntihäiriötä.

      • Anonyymi

        Boschin lämpöarvot myös kuten Championilla


    • Anonyymi

      NGK :ssa isompi lämpöarvo tarkoittaa kylmempää tulppaa eli ei-niin-vaaralliseen suuntaan mennään. Yllättävän tarkkoja on jotkut koneet tästä, mulla 60-luvun brittipyörä nokesi ihan mahdottomasti varsinkin ruuhkassa kun oli numeroa liian lylmä tulppa, Öljyn vaikutus nokeamiseen ei liene kauhean suuri. kyllä ne nelitahtisetkin nokeaa rikkaalla käydessään, Ja liian kylmällä tulpalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä tiedän että ajattelet

      Niin ajattelen minäkin. Sinulla tuskin on yhtään sen helpompi olla kuin minullakaan tällä hetkellä.. Toisaalta ehkä tä
      Ikävä
      23
      8819
    2. Martina, yksityishenkilön ex vihaa häntä

      Seiska ja IL kirjoittaa, että yksityishenkilön ex on veemäinen ja vihaa Martinaa. Onneksi ex on 13000 km päässä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      357
      1741
    3. Korona-ajan häväistysten tutkiminen alkaa

      Teemu Keskisarja ja Tapio Puolimatka haastavat korona-ajan viralliset totuudet. "Korona synnytti kastilaitoksen. Se aset
      Maailman menoa
      313
      1528
    4. YlE aloitti sateenkaari messuilla kirkkovuoden

      Siinä kirkon luopumus paljaimmillaan.
      Luterilaisuus
      392
      1452
    5. Jos totta puhutaan niin

      Ikävöin sua ihan valtavasti
      Ikävä
      89
      1429
    6. Hyvää yötä S******

      Ja parempaa uutta vuotta 😉
      Ikävä
      6
      1315
    7. Yksi elämän pahimmista virheistä

      Olla tekemättä mitään, jos on jostakin oikeasti kiinnostunut ja jää vain miettimään, sekä kaipaamaan. Sekin parempi, jo
      Ikävä
      33
      1080
    8. Ensi vuonna

      Toivon että meistä tulee vähintään ystäviä. Olemme samankaltaisia ja ymmärrämme toisiamme. Haluaisin oppia tuntemaan sin
      Ikävä
      24
      1056
    9. Parempaa uutta

      vuotta dear. Kun vuosi vaihtuu, olet ensimmäisenä mielessäni. Uusi vuosi ei pyyhi pois vanhan vuoden tunteita.
      Ikävä
      52
      1022
    10. Odotatko sä

      Ensi vuotta ja sitä että näet kaivattua?
      Ikävä
      36
      978
    Aihe