Olenko alkoholisti? Mielipiteitä kaipaan

Anonyymi-ap

En oikein tiedä mitä tällä haen, oli vaan pakko päästä avautumaan jonnekkin missä voi sen tehdä anonyymisti..Olen 32 vuotias lapseton työssäkäyvä ihminen. Viikolla ei ole minkäänlaista vaikeutta olla ilman alkoholia, en koskaan menisi töihin krapulassa. Viikonloppuisin kuitenkin suu alkaa napsaa, ja tapanani on ollut kerran viikossa vetää kännit. Sanon kännit, koska kyse ei ole muutamasta saunaoluesta vaan aina vähintään viinipullo+mietoja, tai yli 10 olutta/muuta mietoa. (Tarkkaa määrää vaikea arvioida, mutta kuitenkin sen verran, että olen tukevassa humalassa)
Jos viikonloppuna on jokin meno johon tämä ei sovi, ei se aiheuta vaikeutta olla juomatta, pystyn kyllä olemaan juomattakin. Mutta jos on vapaa vkl tulossa se on lähes mahdotonta, tekee perjantaisin niin paljon mieli että pakottava tarve korkata. Jos on jotkin juhlat viikonloppuna (niitä on aika harvassa, mutta kuitenkin) minne olen kutsuttu, vedän aina "pätyyn asti". Silloin olen huomannut juomiseni vaikuttavan muihin ihmisiin, koska he ovat joutuneet välillä pitämään huolta minusta. Jotkut tutut ovat tulleet kysymään joskus kanssani olleilta ystäviltä, että olenko kunnossa ja että onko mulla jokin ongelma juomisen suhteen, koska eiväthän he tiedä millainen olen arkena, ainoastaan siitä millainen olen siinä hetkessä. En vaan osaa ottaa muutamaa, se on kai syy miksi en viikolla juo, koska silloin en selviäisi töihin. Tämän takia olen alkanut miettimään, voisiko minulla olla ongelma tämän asian suhteen. Kun juon viikonloppuisin teen sen useimmiten kotona yksin musiikkia kuunnellen, harvemmin tulee lähdettyä minnekään. Olen sinkku joten kehenkään muuhun tämä ei vaikuta, paitsi no tietysti ystäviini kun olen heidän kanssaan liikkeellä. Tiedän, että tämä saattaa olla jokin hälytyskello, kun olen itsekkin alkanut miettimään tätä asiaa, mutta ajattelin josko täällä olisi ihmisiä joilla omakohtaista kokemuta aiheesta ja voisin saada neuvoja. Audit- testeistä joita olen netin kautta tehnyt olen saanut ristiriitaisia tuloksia.

Kiitos jo etukäteen kun jaksoit lukea tähän asti

236

4282

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Eli kerran viikossa ehkä 10-12 annosta. Riippuu paljon tosiaan koostasi ja siitä, onko ylipainoa, mutta aika kovalta määrältä tuo kuulostaa.

Koska olet suhteellisen nuori, tuota tuskin on jatkunut montaa vuotta vielä. Eivätkä määrät ihan järkyttäviä ole, vaikka toki reippaasti yli riskirajojen. Näin ollen uskon, ettet vielä ole alkoholisti, ja irtautuminen voi onnistua vielä keksimällä mielekästä tekemistä, kuten. Parisuhde, harrastus jne...

Itselleni parisuhde on ollut pelastus, sitä ennen meni pari vuotta vähän samaa kaavaa kuin sinullakin, ehkä jopa reippaammin. Kun otat muijan, joka ei katsele ryyppäämistä hitollakaan, niin minkäs teet? 😁

• Anonyymi

Kerran viikossa ?
        Se on jo riippuvaisuus kun on vedettävä kunnon kännit. Siis miksi pitäisi .
        Jokainen juopuminen on aivoille vaurioittavaa , ja tulokset näkyvät sitten aikanaan jokaisella ihmisen aivot ovat niin herkkä alue että ihmisen itsensä pitäisi ymmärtää että suojelee itseään alkoholin aiheuttamilla vaaroilta . Jos olisi ollut elämän tarkoitus että juodaan pää täyteen niin meillä olisi syntymähumala. Minua on aina ärsyttänyt kun ennen töissä leuhkivat että
        ” tuli otettua taas kunnon känni ” siis siinä ei ole mitään leuhkimisen aihetta että sekoittaa aivojensa toiminnan täysin ja laittaa haiman ja maksa kovalle koetukselle juodessaan .
        Mutta eihän näihin koskaan mitkään puheet ole auttaneet , koska heillä ei ole tietoa miten keho toimii silloin kun vetävät viinaa naamansa , sanovat että rentoutuvat, siis haima ja maksa eivät rentoudu , vaan saavat tehdä työtä korkeapaineella silloin kun otetaan alkoholia .
        Mutta nämä asiat on kyllä tiedostettu yhteiskunnassa joten se jonka päähän tieto ei mene. Jatkakoon Eivät ole ilmeisesti koskaan nähneet ihmistä joka kuolee alkoholimyrkytykseen ,
        Minä olen nähnyt ja voin sanoa ettei ole mikään mieluinen kokemus . Kolme tuttua on menehtynyt siksi kun halusivat ” rentoutua”

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kerran viikossa ?
        Se on jo riippuvaisuus kun on vedettävä kunnon kännit. Siis miksi pitäisi .
        Jokainen juopuminen on aivoille vaurioittavaa , ja tulokset näkyvät sitten aikanaan jokaisella ihmisen aivot ovat niin herkkä alue että ihmisen itsensä pitäisi ymmärtää että suojelee itseään alkoholin aiheuttamilla vaaroilta . Jos olisi ollut elämän tarkoitus että juodaan pää täyteen niin meillä olisi syntymähumala. Minua on aina ärsyttänyt kun ennen töissä leuhkivat että
        ” tuli otettua taas kunnon känni ” siis siinä ei ole mitään leuhkimisen aihetta että sekoittaa aivojensa toiminnan täysin ja laittaa haiman ja maksa kovalle koetukselle juodessaan .
        Mutta eihän näihin koskaan mitkään puheet ole auttaneet , koska heillä ei ole tietoa miten keho toimii silloin kun vetävät viinaa naamansa , sanovat että rentoutuvat, siis haima ja maksa eivät rentoudu , vaan saavat tehdä työtä korkeapaineella silloin kun otetaan alkoholia .
        Mutta nämä asiat on kyllä tiedostettu yhteiskunnassa joten se jonka päähän tieto ei mene. Jatkakoon Eivät ole ilmeisesti koskaan nähneet ihmistä joka kuolee alkoholimyrkytykseen ,
        Minä olen nähnyt ja voin sanoa ettei ole mikään mieluinen kokemus . Kolme tuttua on menehtynyt siksi kun halusivat ” rentoutua”

Tässä on rehellinen suora mielipide yleisellä tasolla.
        Jos ei muutamaan kaljaan pysty lopettamaan ,niin silloin on alkoholisti. Siihen ei ole parannuskeinoa (juopon aivoista se kohta on jo pilaantunut että voisi pariin jättäää ). Ainoa vaihtoehto on lopettaa kokonaan tai juoda itsensä hengiltä.
        Juoppuhan voi juoda tuurilla kylllä vaikka 80 v.asti niin ettei viinaan kuole ,toiset (Suurinosa) kuolee ennen aikojaan viinaan ja sen aiheuttamiin sairauksiin.
        Juoppohan on vielä sellainen että voi vaikka vuosikymmeniä juoda ja jos lopettaa niin voi tulla hyvä työmies vielä ja saataa saada menetyn eliän tavoitteen vielä takaisin.
        Mutta huumehörhö on toivoton tapaus jo lyhyen käytön jälkeen,sekin voi päästä aineista eroon joka on 100 kertaa vaikempaa kuin juopon korkin kiinni vääntäminen , Mutta hörhöstä ei työmiestä enään tule niin paljon pahemmin ne aineet aivot pilaa.
        Sitten vielä semmoinenkin tosiasia että monet juopot jotka juomisen on lopettaneet sanoo että tupasta on paljon vaikempi päästä eroon .Joka varmaan on totta.
        Tupakka mieshän hyppii seinille jos ei tupakkaa saa ,mutta juoppo voi olla juomatta vaikka viikon eikä seinille tarvi hyppiä.Päinvastooin juopothan on pahalla päällä maanatai aamununa ja perjantaina puolen päivän jälkeen taas on niin hyvällä päällä että... kun kohta pääsee juomaan.. Joten pahempi myrkky se tupakkikin on ,miksihän sitäkin pitää polttaa kun menee rahat ja terveys eikä se mene päähän edes ,tai no aamulla ensimmäiset savut ehkä pikkuisen voi mennä. ja Haiseekin niin helvetin pahalle. ja impotentteutta aiheuttaa muiden sairauksien lisäksi.Jos ne poika miehet onkin siksi niin kovia vetämään tupakkaa ettei tarvi ukkomieheksi alkaa..?
        Eikä se pumppu viinastakaan vanhemmuuten tykkää...nuoremmillakin rapulassa jyskyttää vanhemmilal saattaa sanoa sopimuksen irti. maanatain aamuna .. (ei se silloin sano kun humalassa on) Huume hörhöilllä taas on toisin niillä se sanoo sopimuksen irti aineiden vaikutuksen alaisena.
        Huume hörhöillä jaa kaikki asiat hoitamatta ja puhelimeen vastaamatta heti ensimmäsiten kertojen jälkeen jne...juopolla vasta kymmenien vuosien juomisen jälkeen tulee niitä oireita.
        Sitten sellainen homma että nykyäään ei enään ole oikeita puliukkoja ! kun kaikista juopoista tulee jossakin vaiheessa huume hörhöjä.. se on sitä nykymenoa..
        Joten ei muutako väännä korkki kiiinni ja katko tupakat roskiin ja sijoita säästyvät rahat pörssiin niin vielä ehtii miljonääriksi ennen eläkeikää.
        Ja tulee 10-20 v. lisää elinikää ja eläkettä.ja perillisiä vituttaa kun lopetti juomisen....kun ne ei tajua että jos olisi juonut ei olisi mitä periä...

• Anonyymi

Ei toisen puolesta voi raitistua! Se lähtee omasta halusta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Totta . Ole pienistä hetkistä onnellinen , laulaa Lasse Moterson.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Näin on.
        Toisilla on alkoholismiin sopiva geenipohja.
        Eräs ystäväni joka on alkoholisti sai riippuvuussuhteen jo kohdussa. Hänet synnytettiinkin krapulassa.

• Anonyymi

Täällä kehotetaan aloittajaa ottamaan muija,niin oletko lintu vai kala?

• Anonyymi

On ylipainoa reippaasti pitää ottaa muija ,kun täällä kehotetaan hymyssäsuin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hmmm. Lasse Moterson, onko se juuri se säveltäjäjä joka sävelsi laulun Myrskyluodon Muikkeli, joka selvisi kaikista ongelmista - jopa siitä, kun mamut tulivat veneellään ja yrittivät väkisin riisua...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Näin, itsellä on kolme ystävää juonut itsensä hengilltä, ilmeisesti maksa sanoi poks? Ensimmäinen ei ehtinyt edes neljää kymppiä täyttää. Kaksi muuta meni alle viiskymppisinä. Elämä on valintoja ja itse ainakin koen, että paras päätös minulla on ollut lopettaa humala hakuinen dokaaminen, saunan yhteydessä voin oluen juoda, mut nekin on nykyisin alkoholittomia.

• Anonyymi

Olen nainen ja juon viikossa about 3 krt. -jokaisella kerralla 11 kaljaa. Repikää siitä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Näin, itsellä on kolme ystävää juonut itsensä hengilltä, ilmeisesti maksa sanoi poks? Ensimmäinen ei ehtinyt edes neljää kymppiä täyttää. Kaksi muuta meni alle viiskymppisinä. Elämä on valintoja ja itse ainakin koen, että paras päätös minulla on ollut lopettaa humala hakuinen dokaaminen, saunan yhteydessä voin oluen juoda, mut nekin on nykyisin alkoholittomia.

Ja sinä uskot että kun olet tullut ns. raittiiksi se, että tänne siitä kirjoittaa auttaa kaikkia niitä, mitkä kamppailevat alkoholin kanssa? Voin sanoa suoraan että EI.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lasse ei tosin ollut mikään laulaja sinänsä. Ja se Myrskyludon Maija on kauheaa kuultavaa! en tiedä miksi, mutta on se!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vai alkoholiton olut saunan jälkeen, mitä oikestaan alkoholisti pelkäät? Kerro meille!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen nainen ja juon viikossa about 3 krt. -jokaisella kerralla 11 kaljaa. Repikää siitä.

on ihan oikein annosteltu, ei ainakaan liikaa!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

" Repikää siitä "
        Oletko kamalan ylpeä saavutuksestasi ?
        Ei tuollaisella kannata lähteä keulimaan. Joskus kun sitten sairastut alkoholin aiheuttamiin sairauksiin, niin ei ole enää aihetta, eikä varmaan halujakaan, olla yhtään ylpeä.
        En toki tuomitse ketään, juo ihan rauhassa, jos niin haluat tehdä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja sinä uskot että kun olet tullut ns. raittiiksi se, että tänne siitä kirjoittaa auttaa kaikkia niitä, mitkä kamppailevat alkoholin kanssa? Voin sanoa suoraan että EI.

Kyllä se voi aina jonkun pysäyttää miettimään omaa tilannettaan, kun joku kertoo alkoholistien kuolemista.
        Itsekin painoin viinan kanssa jarrua liian myöhään, seuraukset kyllä tulivat joka tapauksessa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lasse ei tosin ollut mikään laulaja sinänsä. Ja se Myrskyludon Maija on kauheaa kuultavaa! en tiedä miksi, mutta on se!

Lasse olikin säveltäjä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vai alkoholiton olut saunan jälkeen, mitä oikestaan alkoholisti pelkäät? Kerro meille!

Ihminen ei ole alkoholisti, jos ottaa saunan jälkeen alkoholitonta olutta.
        Miksi sinulle tuli ajatus, että tuo joku pelkää jotakin ? Taidat pelätä itse ?

• Anonyymi

Riippuu lopulta siitä haluatko olla oma itsesi ja liittyä sontaseppojen iloiseen veljeskuntaan?
      Palsta on surullinen potilaskertomus alkoholin aivoja rappeuttavasta toiminnasta. Fyysisten oireiden kuten sisäelintulehdusten, ääreisverenkierron heikentymisen ja katkokävelyn (aivovaurio) myös toiminnallisuus rapautuu samoin normaalit estot katoavat. Alkoholisti loppuvaiheessaan on yleensä omille mielipuolisille ajatuksille hihittelevä käppyräsorminen liuskaotsainen menninkäinen, joka välillä saa suuren painonnostajan voimat varastaakseen lisää alkoholia tai jopa selättää useamman poliisimiehen mikäli ryyppykierrettä yritetään miehissä katkaista. Vuokra-asunnoissa asuu näitä äijän puolikkaita kiljua valmistaen ja pontikkaa keittäen. Määrättyihin asuntoihin poliisi uskaltaa tunkeutua Karhuryhmän tukemana. Joskus iltaisin Turun Varissuolla tai pk-seudun Korsossa saattaa yöllä ajaessaan nähdä näytelmän, jossa menninkäisen kokoinen juoppo nujertaa hakemaan tulleet poliisit katuun pinkoen alastomana metsän suojiin. Aamulla vain ripulivana hangessa näyttää ajokoirille ja Karhuryhmän miehille tietä seuraavaan näytökseen. Mennikäinen on voimissaan juotuaan usemman auton lasinpesunesteet pakomatkallaan.
      Joku päivä kieltolaki lopettaa tämän hulluuden.

• Anonyymi

"Joku päivä kieltolaki lopettaa tämän hulluuden".
        Ja ei muuten lopeta, sitä on kokeiltu ja juominen sekä tapa juoda muuttuivat pysyvästi haitallisempaan suuntaan.
        Ihmisillä, kuten myös joillakin nisäkkäillä ja linnuilla on jostakin syystä halu saada välillä pää ja vatsakin sekaisin.

• Anonyymi

Ei auta kirjoituksesi "sontasiepoista" jos ihminen on koukussa alkoholiin. Ja tiedoksesi, kaikki eivät todellakaan ole mitään sontasieppoja istuen puiston reunalla.

• Anonyymi

Mites itsesi laita? Oletko täydellinen?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei auta kirjoituksesi "sontasiepoista" jos ihminen on koukussa alkoholiin. Ja tiedoksesi, kaikki eivät todellakaan ole mitään sontasieppoja istuen puiston reunalla.

Riippuu tietenkin siitä, mitä siellä puiston reunalla tekee.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mites itsesi laita? Oletko täydellinen?

Kukaan ei ole täydellinen.

• Anonyymi

Kaikki riippuu siitä oletko tissuttelija?
      Miten tunnistan tissuttelijan?
      Monesti tämä pieni keltainen mies kieltää käyttävänsä alkoholia vielä sisätautiosastolla….uuden maksan toivossa.
      Helmeilevät hikipisarat otsallaan, hermostunut nauru, vikkelästi elehtivät kädet pienten keltaisten silmien pälyillessä alta kulmain katseen hakeutuen yhä uudelleen seinällä olevaan käsidesipulloon suupielet nykien.Tässä vaiheessa sanon, että rentoudu ja annan muutaman kalkkitabletin ja kysyn otetaanko pienet nostaessani lekan vodkaa ja diapam paketin sairaalavuoteen viereiselle pöydälle. tissuttelijan ilme muuttuu hellyttävän vapautuneeksi hetken aikaa kuvitellen saavansa apua vieroitusoireisiin.Takanaan hörähtää iloinen möreä basso. Hilpeä Suntio istuu pöydän ääreen ja otamme paksut siivut vodkaa ja tabletit nauttien joka hetkestä. Esittelen Hilpeän Suntion potilaalle ainoana spesialistina, joka voi häntä auttaa. Hilpeä Suntio kuiskaa maksan olevan ainakin kolme kertaa painavampi kuin normaali, mutta vaaka kyllä kestää painon. Kerron, että Hilpeä Suntio tutkii hänet läpikotaisin vailla kipuja, koska hän on patologi. Sontaseppo katkokävelee hädissään itkien käytävälle , josta hänet saadaan kiinni ja möhömaha sidotaan nippusitein ja käpy perseessään jää hän odottamaan ammoniakkipieruja, askitesvatsaa ja sitä pientä viiltoa aivan lopussa ennen verensyöksyä. Me jatkamme juhlia hoitsujen kanssa onhan saatu taas yksi baarikärpänen kiinni.

• Anonyymi

Eikö se Bodareilla ja painonnostajilla(hormooneja käyttävillä) yleensä maksa turpoa ?
        Tietenkin jos viinaa vetää oikein kaksin käsin joka päivä vuosia..niin voi olla eriasia.

• Anonyymi

Hyvin kerrottu.Varsinkin siinä jotakin niin koskettavaaon. . Kiitos, taidettahan vaikka oikestaan totta!

• Anonyymi

Taipumus juoda joka kerta lärvit on merkki alkoholiongelmasta. Seuraavassa vaiheessa alat ottamaan tasoittavia aamuisin ja sorrut juomaputkiin.
      Edessäsi on siis raittius tai paheneva kierre, joka johtaa psykiatriseen osastohoitoon hygieniahaalareissa ja lopulta koprofiliaan.
      Lähes kaikki alkoholistit ovat myös koproliaan taipuvaisia.
      Meillä sontasepoilla on oma AA-kerho. Kehotan hakeutumaan toimintaamme.
      Tänään AA-kokouksessamme soittaa Maikkulan sontaseppojen orkesteri. Oma bändimme
      Shitsmiths and fairy fellers goes disco:
      Dancing with shit on my face
      She cooked my balls I ate it too
      Burning ass
      Shit it up
      Fist and shout
      This ass spits fire
      Left to my own feces
      Dirty laundry
      Pig farm boys
      Scatman’s reggae

• Anonyymi

Lyhyesti sanottuna arvostelukykysi on jo mennyt, koska kyselet tällä palstalla oletko alkoholisti. Tiedät sen itsekin. Jokainen kerta, kun dokaat johtaa katastrofiin, joten sinulla ei taida olla enää paluuta kohtuukäyttöön vaan täysraittius sopisi paremmin. Mikäli joskus silti otat niin tee se kesäloman alussa ja kesämökillä ilman puhelinta matkassa niin et mokaile.
      Äläkä tuomitse itseäsi liian ankaraan, jos joskus lipsahtaa, sillä niin käy jokaiselle.

• Anonyymi

Minusta aloittajalla ei ole arvostelukyky mennyt, koska hän itse on huolissaan.juomisestaan ja kysyy. Hänhän osoittaa selkeästi sen, että on kiinnittänyt huomiota omaan juomiseensa ja siinä on tervehtymisen alku.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minusta aloittajalla ei ole arvostelukyky mennyt, koska hän itse on huolissaan.juomisestaan ja kysyy. Hänhän osoittaa selkeästi sen, että on kiinnittänyt huomiota omaan juomiseensa ja siinä on tervehtymisen alku.

Lyhyt vastaus hänelle on Silloin kun on viina mielessä ja odotetaan pyhän aikaa että saa juoda on jomriippuvainen. Normaali ihminen ei odota pyhän aikaa saadakseen juoda koska hän ei ole mitenkään riippuvainen , mutta ottaa joskus ehkä kutsuissa illallisen kanssa lasin viiniä , ja ei laita sille mitään painoa .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hyvähän tuo on että kysyy.Suomessa on satojatuhansia jotka ei tajua kysyä !
        Niillä ongelma on paljon pahempi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Rolli tyhmät

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lyhyt vastaus hänelle on Silloin kun on viina mielessä ja odotetaan pyhän aikaa että saa juoda on jomriippuvainen. Normaali ihminen ei odota pyhän aikaa saadakseen juoda koska hän ei ole mitenkään riippuvainen , mutta ottaa joskus ehkä kutsuissa illallisen kanssa lasin viiniä , ja ei laita sille mitään painoa .

Voi olla riippuvainen ilman että ei ole normaali IHMINEN:
        Oletko normaali vain sen takia, että et osaa nauttia alkoholin tuomista asioista?

Se on totta kai, vaikea asia tavalliselle (ei "tavan, jota sanaa yli kaiken inhoan) ihmiselle, joka on mitä on. Se on vaikea juttu, Ei ole turhaan se sanonta; Viina on viisaasten juoma. ja hullun se tekee vielä hullummaksi?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voi olla riippuvainen ilman että ei ole normaali IHMINEN:
        Oletko normaali vain sen takia, että et osaa nauttia alkoholin tuomista asioista?

Se on totta kai, vaikea asia tavalliselle (ei "tavan, jota sanaa yli kaiken inhoan) ihmiselle, joka on mitä on. Se on vaikea juttu, Ei ole turhaan se sanonta; Viina on viisaasten juoma. ja hullun se tekee vielä hullummaksi?

Millä ja miten määritellään normaali ?
        Tavallinen-sanastakaan et pidä, niin mitä käsität normaalilla ?

• Anonyymi

Aloittaja tässä.

Kiitos vastauksista, kovin monta asiallista sellaista ei ole ainakaan vielä tullut, mutta oli siellä poikkeuskin.
      Olen normaalipainoinen, mutta arvioisin sen vuoksi alkoholin kulutukseni niinä päivinä suureksi, koska selkeästi olen kovassa humalassa silloin loppua kohden ennenkuin menen nukkumaan. Tämä on siis jatkunut muutaman vuoden. On kyllä laittanut miettimään juuri sen vuoksi, kun ns "tutut" ovat tulleet ystäviltäni kysymään onko minulla ongelma miettimään, että onko todella näin. Hehän ovat ulkopuolisia, eivätkä tiedä elämästäni muuten. Ystäväni sen sijaan tietävät, olemme tekemisissä tavalla tai toisella päivittäin. Parisuhdetta en tällä hetkellä etsi, koska töissä pitää kiirettä enkä usko, että riittäisi energiaa sen ylläpitämiseen ja sellaiseen ryhtyessäni haluaisin antaa sille kaikkeni. Tarjokkaita tähän kyllä olisi, tiedän sen. Olen koittanut katsoa AA-kerhoista tietoa omalla alueellani, mutta toistaiseksi olen löytänyt vaan etänä tapaavia ryhmiä ja sellaiseen en halua. Jos menisin kokoukseen tahtoisin mennä sinne livenä. Ja tosiaan, itselle on epäselvää onko todella ongelma ja haluanko lopettaa? Tiedän, nämä ovat ilmeisesti juuri niitä hälytyskelloja..On vaan niin mukavaa istua kotona, kuunnella musiikkia, saunoa ja "purkaa" näin viikon ajan kasaantuneet paineet töistä. Toki varjopuolena on se, että lauantait menevät aika usein krapulassa (juon aina perjantaisin, koska tarvitsen yhden selvän päivän kotitöiden hoitamiseen ennen uuden työviikon alkua)

• Anonyymi

Mikä elämän rytmi sinänsä . Mielestäni olet riippuvainen , jos jo odottaa perjantaita että saa ottaa alkoholia niin se jo viestittää riippuvaisuudesta.
        Ja kun nukkuu alkoholin vaikutuksen alaisena niin se uninen ole normaalia ja rasittaa aivoja ajan kanssa . Olen nähnyt niin monta alkoholistia ja voin sanoa että ainoa tunne on säälin sekainen pahanolon tunne siitä että ihmiset tieten tahtoen murskaavat oman kehonsa . Sukulainen sai haimasyöpään kuoli 40 vuotiaana oli tisstellut siitä asti kun täyttu 18 . Ikävä häntä on kovasti vaan kun ei uskonut puhetta

• Anonyymi

Sitä en ole itse ymmärtänyt koskaan, miksi ihminen vetää kännit yksin ollessaan.
        Onko omassa mielessä jotain painostavia, hankalia ajatuksia, joita sitten yrittää turruttaa alkoholilla ? Onko omia tunteita ja tuntemuksia vaikeaa käsitellä selvin päin ?
        Tavallaan on itsensä huijaamista, kun sanoo, että rentoutuu alkoholin avulla. Mitä se loppujen lopuksi rentouttaa ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sitä en ole itse ymmärtänyt koskaan, miksi ihminen vetää kännit yksin ollessaan.
        Onko omassa mielessä jotain painostavia, hankalia ajatuksia, joita sitten yrittää turruttaa alkoholilla ? Onko omia tunteita ja tuntemuksia vaikeaa käsitellä selvin päin ?
        Tavallaan on itsensä huijaamista, kun sanoo, että rentoutuu alkoholin avulla. Mitä se loppujen lopuksi rentouttaa ?

Täh ? vielä tyhmempää on vetää kännin toisten seurassa jos ei osaa ihmisten lailla käyttäytyä, harva osaa kunnon kännissä käytttäytyä !
        Paljon parempi kun pysyy kotona ja juo siellä jos ei...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siksi kun se auttaa ahdistukseen ... muutaman oluen kun ottaa ei huolet paina . Tulee rento olo. Oispa selvinpäinkin sama olotila. Perjantaina 9 sinistä Pirkka olutta nautiskelen ! HUOM kerran viikkon vain.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siksi kun se auttaa ahdistukseen ... muutaman oluen kun ottaa ei huolet paina . Tulee rento olo. Oispa selvinpäinkin sama olotila. Perjantaina 9 sinistä Pirkka olutta nautiskelen ! HUOM kerran viikkon vain.

Auttaa ahdistukseen, jaa. Taitaa ennemminkin aiheuttaa sitä ahdistusta, useammin se menee niin päin.
        Selvinpäin pystyy saamaan saman olotilan, siis rennon olon, kun vain löytää siihen keinot.
        Tosin jos juominen tapahtuu vain kerran viikossa, voi olla eri juttu. Ihmisestä se on kiinni, kuinka itse suhtautuu omaan juomiseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuka mitenkin elää.tupakkaa huumeet onhan näitä

• Anonyymi

Miten juoppo jaksaa aikaisin aamulla kirjoittaa pitkää stooria rolli oot.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Täh ? vielä tyhmempää on vetää kännin toisten seurassa jos ei osaa ihmisten lailla käyttäytyä, harva osaa kunnon kännissä käytttäytyä !
        Paljon parempi kun pysyy kotona ja juo siellä jos ei...

minkähän vuoksi on yökerhoja ryyppäävät aamuun asti,silloinhan on jo valmiiksi päiväkänni.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kokeile olla juomatta kofeiinia. Se vasta on helppo tapa rentoutua

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä taas en ole koskaan ymmärtänyt sitä, että toisten kanssa on humalluttava½!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä taas en ole koskaan ymmärtänyt sitä, että toisten kanssa on humalluttava½!

Se on sosiaalista juomista, samalla kun juopotellaan, samalla nautitaan toisten seurasta/seurassa.

• Anonyymi

Oli ilo kuulla, että sait asiallisen vastauksen.
      Kanssasi olisi miellyttävä keskustella asiallisesti alkoholista jokus perjantai-iltana , kun möliset ja itket savet allasi tuttaviesi nolojen katseiden alla. Kenties räkä poskella, savet lahkeessa ja simat housuissasi olet oikein asiallinenkin nuori mies.

• Anonyymi

Viikolla et juo, mutta vkl:in vedät kännit. Ikävä kyllä, kun viikonloppujuomisesi lasket koko viikolle, ei se hyvältä näytä. En minä viitsi moralisoida, otan itsekin, mutta "vain" 4 lonkeroa tai olutta perjantaina tai lauantaina, joskus molempina päivinä ja jos töissä olen, niin en ota, saunan jälkeen yksi olut menee.

• Anonyymi

Tuoppi kotikalja muuten on kaikista parasta kaljaa saunan jälkeen nam..
        Siinä on sekin hyvä puoli että ei tarvitse 9-10 Litraa juoda kerralla.Lasi pari riittää ja sitten eukkoa siittään..

• Anonyymi

Olen nähnyt osastolla monen alkoholistin kuoleman.
      Yleensä mustelmia, haavaumia ja verenvuotoa jokaisesta ruumiinaukosta. Osalla askitesvatsa kasvaa suureksi aiheuttaen suurta kipua painaessaan sisäelinten jäänteitä. Tätä ylipaineoireyhtymää helpottamaan vatsa voidaan ”viiltää auki”, joka alentaa painetta lievittäen kipua. Tässä vaiheessa alkoholisti odottaa kuolemaansa vatsa peiteltynä. Kipulääkkeet eivät aina toimi verenkierron vaikeutuessa maksan tuottamien hyytymisaineiden ehtyessä. Stesolid suppo peräsuolessa kylläkin saattaa alkoholistin omaan maailmaansa.
      Mikäli mahdollista morfiinijohdannaisia annetaan, että hengitys lopulta lakkaa turhan kärsimyksen lopettamiseksi. Nuorimmat uhrit jo alle 30 vuotiaita.
      Pahinta kuitenkin on alkoholistin kuolemanpelko ja katumus, kun kaikki on jo liian myöhäistä.

• Anonyymi

Taitaa olla kyse huumehörhöistä ?

Juoppoa ja huume hörhöä ei saa sekoittaa . Se on viher-kommunistien homma ne puhuu huumeista ja alkoholista samalla nimellä (Päihteet) vaikka ero on kuin yöllä ja päivällä.
        Kyllähän juoppokin voi juoda itsensä hengiltä mutta aika harvinaistakait se on kuitenkin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Taitaa olla kyse huumehörhöistä ?

Juoppoa ja huume hörhöä ei saa sekoittaa . Se on viher-kommunistien homma ne puhuu huumeista ja alkoholista samalla nimellä (Päihteet) vaikka ero on kuin yöllä ja päivällä.
        Kyllähän juoppokin voi juoda itsensä hengiltä mutta aika harvinaistakait se on kuitenkin.

Kyllä sen hengenlähdön saa aikaan pelkällä alkoholillakin, ei siihen huumeita tarvitse välttämättä.
        Tuo, joka kertoi nähneensä osastolla noita kuolemia, on ihan oikeassa, kertoo tosiasioita.
        Toki alkoholin avulla tavoitettu kuoleminen kestää saavuttaa kauemmin kuin mitä huumeiden kanssa usein tapahtuu. Huumeet taitavat olla se nopeampi tie, toki ei näitäkään voi yleistää, että kaikille tapahtuisi aina samalla tavalla, olemme yksilöitä.

• Anonyymi

Olen kuullut että jotkut hoitsut on kännissä töissä varmaan pitää paikkansa pöllii pilleritä.

• Anonyymi

Pidättäydy onanoimasta yli kolmisen viikkoa ja lähde sitten vaikka baariin tai kutsu kiva seuralainen vaikka netistä luoksesi. Musan kuuntelu on kivempaa ja aina siinä löytyy jotain yhteistä askarta, peitonkin alle! Oluet pois ainakin tuossa iässä, ne näkyy heti ympärysmitassa.

• Anonyymi

Kuka menee nettituttavuuden luokse seuralaiseksi, jos ei tunne ennestään koko tyyppiä ?
        Typerää touhua, nykymaailmassa ei voi tietää, millaisen tyypin kohtaa, voi käydä huonostikin pahimmassa tapauksessa.
        Jo vuosikymmeniä sitten neuvottiin, että ventovieraan kotiin ei kannata koskaan mennä, etenkään yksin. Eikä tietty pyytää ventovierasta omaankaan kotiin.

• Anonyymi

Ompas typerä kehotus jollain

• Anonyymi

Kyllä tuo alkoholismilta kuulostaa. Hankkiudu apuun juoppo!

• Anonyymi

Onko kukaan koskaan kertonut kuinka vähän neuvoistasi on apua, yhtään kenellekään?

• Anonyymi

Vanha viisaus. Jos alkoholinkäyttö aiheuttaa ongelmia ja askarruttaa, on alkoholisti.
      Kun myöntää asian itselleen, on mahdollisesti paranemisen alussa.
      Tsemppiä

• Anonyymi

AP ei voi olla alkoholisti, ainakaan vielä. Koska alkoholisti ei myönnä mitään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä alkoholisti myöntää siinä vaiheessa, kun on valmis raitistumaan.
        Raitistuminen ei onnistu, ennen kuin itselleen myöntää alkoholin olevan ongelma.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuo ei pidä paikkaansa !
        Tunsin yhden yli 30 v. sitten joka myönsi olevansa alkoholisti sanoi jopa ettei pelaa lottoa koskaan kun joisi itsensä hengiltä .
        Nyt se on ollut raittiina yli 20v. ja kunnon töissä ja eläkkeellä nyt ja asuu uudessa okt:ssa ja ajaa uudella autolla.
        Jos ei olisi lopettanut niin ois varmaan mullan alla ja jos ei niin ei varmaan omistaisi mitään muuta kuin sellaisen 20 v. vanhan polkupyörän mikä oli sen ainoa omaisuus silloin yli 30 v. sitten. Tässä tapauksessa rehellisyyden lisäksi pelastus oli Nainen.
        Uskoa ei tässä tapauksessa tarvittu.
        Mutta suurin pelastus oli se että siihen aikaan juopot oli juoppoja,nykyään sekakäyttäjiä (huumehörhöjä) iso osa...niiden on vaikea terveytyä ,huumeet tuhoaa pään (aivot)kuitenkin 10 x pahemmin ja nopeammmin.

Juopollahan tulee aivoihin sellainen ominaisuus että vaikka olisi kuin rehellinen niin perjantai ilatana sen aivoissa tulee sellainen oireyhtymä että vaikka ois koko viikon päättänyt etteiii nyt juo...niiin sitten se menee ja ostaa viinaa....(selvinpäin tietysti tämä päätös tehdään) Eli juoppo valahtelee itselle että voin minä nyt tämän kerran...

Viinan juonnnin lopettaminen on rehelliselle helppoa jos ei itsellekkään valehtele.
        (Pitäää muistaa että viinan juonnnin lopetus on 10 x helppompaa kuin tupakan polton lopetus josta tulee paljon suuremmat vieroitus oireet ) ja 1000 x helpompaa kuin huumeidne lopetus.

• Anonyymi

En näillä palstoilla paljoa liiku, mutta kirjoituksesi osui aivan sattumalta silmääni. Viestisi kuvaa omia juomatapojani ja poikamieselämääni, ennen kuin tapasin nykyisen vaimoni. Parisuhteen jälkeen juominen väheni radikaalisti ja viimeiset vajaat 30 vuotta alkoholin käyttö on lähes olematonta, Ei tee alkoholia mieli, juon ehkä max yhden oluen kahdessa kuukaudessa. Kyse on täysin siitä, onko jotai muuta tekemistä, joka pitää ihmisen pois kapakoista.

• Tiedäthän itse, kun olet tuon viestin kirjoittanut ja tilanteesi kuvannut, että alkoholi on sinulle ongelma. Niin on jos siltä tuntuu.

Kokemukseni mukaan henkilöstä joka ei hallitse sosiaalisia alkonkäyttötilanteita ei tule kohtuukäyttäjää. Se on karu totuus ja ainoa keino tilanteen parantamiseksi on juomisen lopettaminen.

Lopettamisen tekniseen toteuttamiseen on eri tapoja. Joku tekee sen ihan itse, joku toinen hakee vertaistukea esimerkiksi Päihdelinkistä jossa voi lukea muiden kokemuksista ja osallistua keskusteluun nimimerkillä (https://keskustelu.paihdelinkki.fi/c/me-lopettajat/39), AA:sta tai kirjallisuudesta.

Raitistuminen kannattaa, se poistaa ahdistavat paineet ja avaa uusia näköaloja: mieliteon poistuminen ottaa aikansa, mutta tapahtuu kuitenkin. Alkokeskeinen maailmankuva muuttuu: huomaa että koskaan ei ole "pakko" ottaa eivätkä "kaikki" ota ja että on lukemattomia tilanteita ja tilaisuuksia joihin alko ei liity. Etyylistä tulee aikanaan yksi kemiallinen yhdiste muiden joukkoon eikä se aiheuta muita sellaisia suurempia mielenliikkeitä. On vapaa.

• Anonyymi

Ihan normaalimeininkiä. Muuta kun anna palaa vaan, tuo alkoholimäärä on ihan ok .

• Anonyymi

Ei se ole silloin normaalia, jos se herättää kysyjässä sellaisia ajatuksia, joita aloittajalle on tullut.
        Jos alkaa epäilemään omaa alkoholin käyttöään, ei kukaan muu pysty sanomaan toiselle, mikä on normaalia, mikä ei.
        Jollekin vähäinenkin juominen voi olla ongelma, joku toinen voi ajatella aivan eri tavalla.
        Ylipäänsä, jos ihminen tuntee jonkun asian itselleen ongelmaksi, niin silloin se on hänelle ongelma.

• Anonyymi

Kirjoitat, että viikonloppuisin, jos ei ole menia tiedossa, on pakottava tarve juoda. Tuo pakottava tarve juoda on selvä osoitus alkoholismista. Sama kuinka paljon ja miten usein, mutta kun on pakko juoda. Neuvon hakeutumaan hoitoon, vaikka Minnesotaan. Kirjoitan kokemuksesta, se toimi minulla.

• Anonyymi

Tissuttelen päivittäin olutta ja viinaa. Olen töissä pienessä tuiterissa. En aja millään kulkuneuvolla enkä käytä isoja työkaluja. Tykkään olla aina hiukan humalassa.

• Anonyymi

Peukku. 👍

• Anonyymi

Oma moka.

• Anonyymi

Kylmis

• Anonyymi

Kylmikseen saattaa törmätä AA-kokouksissa.

Tyyppi pisti itsensä likoon toimiessaan varoittavana esimerkkinä siitä, mitä alkoholin liikakäyttö tekee ihmiselle. Alkoholi tuhoaa koko elämän ja lopulta jäljelle jäävät vain hyeenat sekä korppikotkat repimään sinusta palasia, viihdyttääkseen itseään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kylmikseen saattaa törmätä AA-kokouksissa.

Tyyppi pisti itsensä likoon toimiessaan varoittavana esimerkkinä siitä, mitä alkoholin liikakäyttö tekee ihmiselle. Alkoholi tuhoaa koko elämän ja lopulta jäljelle jäävät vain hyeenat sekä korppikotkat repimään sinusta palasia, viihdyttääkseen itseään.

Melko kyyninen asenne kanssaihmisiin, eikö?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Melko kyyninen asenne kanssaihmisiin, eikö?

Kyyninen suhtautuminen kanssaihmisiin? Kyllä. Se, että sinulla on samat ongelmat kuin minulla, ei tarkoita sitä, että meistä tulee kaverit.

• Anonyymi

Olet hyvä perus Jamppa. Viikonloppuna voit juoda 40 keskiolutta, jos viikolla ey ryyppää.

• Anonyymi

Minäkin aikoinaan olin viinaa kaljaan menevä , , korttikin oli kuivumassa mutta en tuntenut olevani alkoholisti , , , niin muuten se kontrolli lääkärissä käynit sanoin läääkärille jotta otan 2 kaks kertaa kunnon kännit kuukaudessa mutta viikolla en tissuttele ota jopa sauna olutta. Lääkäri totesi jotta se on normaalia . mutta on sellainenkin koulukunta -- joka toteaa jos tuntee huonoa omaatuntoa juomisesta krapulasta niin voi olla siinä kiikun kaakun alkoholisti , m mutta täytyy myön tää jotta niin sanottuna darra aamuna heräsin levee hymy naamalla ja olin kiitollinen että ei tarvitse olla pahemmassa kankkusessa ja lähteä töihin pakkas aamuna jäistä autoa käynistelemään , , ja mitä tuohon kysymykseen vastaan jotta:. ET OLE ALKOHOLISTI.

• Anonyymi

Vaikuttaa siltä että olet vahvasti alkoholisoitunut. Luultavasti jos on ilmaista viinaa saatavilla niin vedät niin kauan kuin silmät auki pysyy. Ahnekin olet. Etkö tiedä että mikään lounas ja juoma ei ole ilmainen. Maksat siitä joskus erittäin kovan hinnan. Meinaan terveytesi kustannuksella.. Ole kerrankin juhlissa kahden oluen miehiä. Silloin pysyy tolkku. Jos et siihen pysty niin juoppo olet vaikka kuinka selittäisit muuta.
      Näin on. Kysy vaikka keneltä tahansa. Jos et osaa käyttäytyä niin älä ota lainkaan. Vältyt elämäsi pahimmalta morkkikselta.. Tämä on tosi..

• Anonyymi

Hyvä aloittaja, voisit saada tsemppaavampia viestejä paihdelinkki.fi-palstan keskusteluista. Sinne tosin pitää antaa sähköpostiosoite rekistöröityäkseen, mutta voihan ilmaistarjoajilta (Gmail,Hotmail) sellaisen kehittää. Ei kannata olla liian vaativa sen anonyymiyden kanssa, kyseessä on loppuelämäsi.

Aloituksesi oli hyvä. En käyttäisi liikaa aikaa sen pohtimiseen, oletko alkoholisti. Selvästi sinulla on ongelma, sen nimellä ei ole väliä. Itse asiassa kuulosti hyvin tutulta. Minulla tuo johti vuosien mittaan vähitellen kunnon "putkiin" ja lopulta katkolle.

Kehotan hakemaan apua ajoissa. Kirjoitat hyvin, auttaisiko tuo Päihdelinkin keskustelu?

• Anonyymi

Aloittaja tässä.

Joku kirjoitti fiksun kommentin taas päihdelinkin keskustelu- palstasta, kiitos tästä kommentista. Täytyy ottaa vakavaan harkintaan. Olet kyllä oikeassa siinä, että täällä ei kovin järkevää tai asiallista kommenttia tule. Olivat kyllä sinänsä hyviä herätteitä siitä, millainen alkoholisoituneen ihmisen mielenmaisema voi olla, sen verran sekavaa tekstiä tuli monelta.
      Toisin kuin monet luulevat, en pelkää sosiaalisia tilanteita ja juo sen vuoksi kotona yksin. Minulla on laaja ystävä ja kaveripiiri. Olen kuitenkin eri elämäntilanteessa useiden heistä kanssa siinä suhteessa, että heistä usea on mennyt naimisiin ja perustanut perheen, ja silloin on luonnollista että heiltä ulkona juokseminen jää vähemmälle. Jos on mahdollista lähden ulos porukalla, mutta useimmiten näin ei ole.

• Anonyymi

Silloin jos juo yksin kotona, se ei tarkoita, että olisi välttämättä oltava jokin sosiaalisten tilanteiden pelko tms. Jos ei vain ihmisten ilmoille halua mennä, niin sitten ei.
        Mutta miksi haluaa itsensä humalaan yksin kotona ? Auttaako se johonkin, tai onko vaikeaa olla selvin päin, painaako ajatukset mieltä, onko ahdistavaa olla selvin päin ?
        Tunnen paljon erilaisia alkoholisteja, ja jokaisessa on eroja.
        On myös yksin juojia, mutta se heillä on yhteistä, että yksin juovilla on enemmän psyykkisiä haasteita elämässään kuin heillä, jotka eivät niinkään yksikseen juopottele.
        Monet täällä mainitsevat jampasta, äijästä, miehestä, jne. luullen, että olisit miespuolinen henkilö, itselleni tulee lähinnä mieleen, että aloitus on naisen kirjoittama.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Silloin jos juo yksin kotona, se ei tarkoita, että olisi välttämättä oltava jokin sosiaalisten tilanteiden pelko tms. Jos ei vain ihmisten ilmoille halua mennä, niin sitten ei.
        Mutta miksi haluaa itsensä humalaan yksin kotona ? Auttaako se johonkin, tai onko vaikeaa olla selvin päin, painaako ajatukset mieltä, onko ahdistavaa olla selvin päin ?
        On myös yksin juojia, mutta se heillä on yhteistä, että yksin juovilla on enemmän psyykkisiä haasteita elämässään kuin heillä, jotka eivät niinkään yksikseen juopottele.
        Monet täällä mainitsevat jampasta, äijästä, miehestä, jne. luullen, että olisit miespuolinen henkilö, itselleni tulee lähinnä mieleen, että aloitus on naisen kirjoittama.

miehen rolli aloitus

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On se niin kummaa jos ihminen ei saisi yksin olla kotonakaan,jos seura ei kiinosta se on siinä,jokainen tavallaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On se niin kummaa jos ihminen ei saisi yksin olla kotonakaan,jos seura ei kiinosta se on siinä,jokainen tavallaan.

Ei kukaan ole kieltänyt olemasta yksin kotona.
        Eikä kukaan kyllä voi kieltää sitäkään, mitä kukin siellä kotonaan tekee.
        Tuossa oli lähinnä kysymys siitä, mitä järkeä on kännätä yksin kotona.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei kukaan ole kieltänyt olemasta yksin kotona.
        Eikä kukaan kyllä voi kieltää sitäkään, mitä kukin siellä kotonaan tekee.
        Tuossa oli lähinnä kysymys siitä, mitä järkeä on kännätä yksin kotona.

Ei tule riitoja saa olla ihan kuin itse haluaa,kännäämistä on monta sorttia ,jotkut vähän jotkut paljon.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä juon yksin, koska haluan keskittyä omiin ajatuksiini enkä tyhjänpäiväiseen löpinään. Alkoholi rentouttaa ja auttaa stressiin. Tekee hyvää välillä vetää oikein kunnon kännit. Yleensä dokaan noin kolme viikkoa aamusta iltaan. Viimeksi ryyppäsin (tai siis tissuttelin) kaksikymmentäkolme vuorokautta. Nyt olen ollut kaksikymmentäviisi päivää raittiina.
        On myös ihanaa kuunnella vanhoja nuoruuden hittejä radiokasettimaskasta ja juoda kolmekymmentäkahdeksan tölkkiä olutta / ilta. Aah! Mikä nautinto. Voi muistella nuoruutta ja suunnitella tulevaisuutta. Mikä sen parempaa ja rentouttavampaa. Ei mikään.

t. Markku Mäyräkoura

• Anonyymi

Alkoholisti on silloin, jos itsellään on tunne, ettei homma ole hallinnassa tai jos aiheuttaa juomisellaan haittaa muille tai itselleen. Lisäksi tietysti määrät ja rahankäyttö, holtittomuus jne liittyvät asiaan, mutta alkoholistille yksikin paukku on liikaa. Alkoholisti kun ei halua vain yhtä, vaan 10 paukkua.

Itse olen jonkin sortin alkoholisti. Viikolla menee 4-6 olutta parina iltana (keskiolutta tai A olutta) ja viikonloppuna vetämisen kännin, jolloin menee 10-15 annosta, ellei joskus enemmänkin.

Näin ollen korkean riskin raja 24 annosta viikossa ylittyy sekin.

Mutta, olen ns hyvätapainen, tykkään tissutella kotona, en juuri käy ravintoloissa, enkä tappele edes puolison kanssa humalassakaan. Ja tykkään oluen mausta. Kyllä se vaan on mukava ottaa muutama.

• Anonyymi

" Mukava ottaa muutama "
        Ja siltikin korkean riskin raja ylittyy selkeästi. On nämä niin hauskoja heppuja, että.
        Onhan se toki itselleen jotenkin seliteltävä juomistaan, ettei vaan ala ahdistamaan liikaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

" Mukava ottaa muutama "
        Ja siltikin korkean riskin raja ylittyy selkeästi. On nämä niin hauskoja heppuja, että.
        Onhan se toki itselleen jotenkin seliteltävä juomistaan, ettei vaan ala ahdistamaan liikaa.

Kyl vaan, kuten sanoin, olen alkoholisti. Eihän se hyvä ole, muttei se ole sinulta pois. Jokainen taplaa tämän elämän tavallaan ja kaikki kuollaan joskus. Minä siinä ohessa vähän juopottelen. Itse minä tekemisistäni vastaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyl vaan, kuten sanoin, olen alkoholisti. Eihän se hyvä ole, muttei se ole sinulta pois. Jokainen taplaa tämän elämän tavallaan ja kaikki kuollaan joskus. Minä siinä ohessa vähän juopottelen. Itse minä tekemisistäni vastaan.

Joo, tiedän, ei se ole minulta mitään pois. Eikä minua haittaa toisten juomiset niin kauan kun ne ei oikeasti haittaa henkilökohtaista elämääni.
        Elämä on täynnä valintoja, ja jokainen tekee omansa.

• Anonyymi

Ei se ole niin mustavalkoista. Silloin kun mulla oli vielä koti, pystyin ihan hyvin kohtuukäyttöön eikä halua örveltämiseen ollut, vaikka välillä tulikin juotua reippaasti. Mutta sitten kun jouduin asumaan ''persläpeen'', niin siellä ei ollut mitään motivaatiota kohtuukäyttöön ja tuli juotua kirjaimellisesti kaksin käsin. Ja ei siinä paljoa syäminekään innostanut, ja nukkuminen oli sitä, että käytännössä sammui ja nukkui lattialla, koska ei edes sänkyä. Jos mulla olis puitteet unnossa, pystyisin kyllä kohtuukäyttäöönkin.
        Mulla on myös yksi kaveri, joka oli ennen rappiojuoppo, mutta nykyään hän on parantunut alkoholismista (Jeesus paransi), vaikka hän juokin joka ilta kolme pulloa viiniä. Tai ison pullon väkevää. Mutta se ei enää aiheuta hänelle ongelmia. Jesse pelasti. Näin hän itse on kertonut, ja olenhan sen huomannut itsekin.

t. Markku Mäyris

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei se ole niin mustavalkoista. Silloin kun mulla oli vielä koti, pystyin ihan hyvin kohtuukäyttöön eikä halua örveltämiseen ollut, vaikka välillä tulikin juotua reippaasti. Mutta sitten kun jouduin asumaan ''persläpeen'', niin siellä ei ollut mitään motivaatiota kohtuukäyttöön ja tuli juotua kirjaimellisesti kaksin käsin. Ja ei siinä paljoa syäminekään innostanut, ja nukkuminen oli sitä, että käytännössä sammui ja nukkui lattialla, koska ei edes sänkyä. Jos mulla olis puitteet unnossa, pystyisin kyllä kohtuukäyttäöönkin.
        Mulla on myös yksi kaveri, joka oli ennen rappiojuoppo, mutta nykyään hän on parantunut alkoholismista (Jeesus paransi), vaikka hän juokin joka ilta kolme pulloa viiniä. Tai ison pullon väkevää. Mutta se ei enää aiheuta hänelle ongelmia. Jesse pelasti. Näin hän itse on kertonut, ja olenhan sen huomannut itsekin.

t. Markku Mäyris

Mikä sua estäisi saamasta sun puitteita kuntoon ?
        Et kai ajattele, että kaikki on jo menetetty ? Koska niinhän ei ole, vaikka siltä saattaa varmaan tuntuakin.

• Anonyymi

Täysi deegu.
      Siinä vaiheessa kun omaa suhdetta alkoon pitää kysellä muilta peli on karkaamassa lapasesta. Tosin se, että paaluttaa omaa sijaintiaan alkoholismin kartalla moisella avautumisella kielii siitä, että kaikki toivo ei ole menetetty. Jokainen juokoon omat viinansa älköönkä ole rasite yhteiskunnan terveydenhuollolle.

• Anonyymi

Lisätietoja Google : Suomen AA.FI ! Ota selvää Ennakkoluulottomasti ja soita / käy lähimmössä / jossan Ryhmässä ! Et häviä mitään mutta saat " Kokenutta, Asiantuntija Apua "!

• Anonyymi

Ap:lle No et ole alkkista nähnytkään

• Anonyymi

Niin, kyllä ammattiröllit on asia erikseen. Silloin juopottelu käy oikeasti jo työstä ja se on rankkaa hommaa. Siihen ei kaikki pysty. On nimittäin aivan eri hommaa olla vaikkapa 20 päivää putkeen humalassa, sitten tasoitella itsensä selväksi... Ja kohta seuraava putki päälle.
        Siitä on leikki kaukana. Gambina oli aikanaan monen Röllin paras kaveri. Nykyään ei enää niinkään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin, kyllä ammattiröllit on asia erikseen. Silloin juopottelu käy oikeasti jo työstä ja se on rankkaa hommaa. Siihen ei kaikki pysty. On nimittäin aivan eri hommaa olla vaikkapa 20 päivää putkeen humalassa, sitten tasoitella itsensä selväksi... Ja kohta seuraava putki päälle.
        Siitä on leikki kaukana. Gambina oli aikanaan monen Röllin paras kaveri. Nykyään ei enää niinkään.

Tuossa olet oikeassa, että kyllä se juopottelu työstä käy. Jos siitä palkkaa maksettaisiin, niin vaativuuden takia palkan pitäisi olla aikamoinen.
        20 päivää, 20 vuotta, eri pituisia humalatiloja, kenellä mitenkin.
        Mutta ei ne seurauksetkaan mitään mukavia ole, sairaana kituuttamista vanhoilla päivillä, jos sinne asti selviää.
        Ja jos ehtii raitistumaan, pääsee vielä pohtimaan mennyttä elämäänsä jälkeen päin eri perspektiivistä kuin juomisen aikaan.

• Anonyymi
    • Anonyymi

Yleensä ottaen sanoisin, että jos jo itsekin huomaa häiriökäyttäytymisensä alkoholin käytön vuoksi, on ongelma selkeästi olemassa. Se vain on myönnettävä itselleen.
      Alkoholi on pieninä annoksina mielestäni mainio seurajuoma, joka voi madaltaa ihmisten kynnystä tutustua toisiinsa, mutta usein käytettynä annoksen määrää joutuu lisäämään saman vaikutuksen aikaan saamiseksi. Tästä syystä parempi nauttia maltilla ja harvoin, ainakin jos omaa perinteisiä suomalaisia tai venäläisiä juomatapoja.

• Anonyymi

”Kokenutta sontaseppoa” viimeksi alkoholisti tarvitsee. Kehotan keskustelemaan hyvän yleislääkärin kanssa konsultoiden psykiatria, että löytyykö joku perussyy ahdistukseen tai mielialan vaihteluihin, joka vaatii lääkehoitoa?
      Mikäli muuta syytä ei löydy kuin alkoholi silloin vain oma halu raitistua ratkaisee. Alkoholin vammauttavat puoskarit vain sotkevat pakkaa entisestään. Nim.20 v ilman alkoa ilman aa-kerhoa. ps. Ei kannata uskoa aa-kerhon väitteitä, että ryhmätuki on tehokkain, sillä itseään niskasta kiinni ottaneet eivät sitä mainosta.

• Anonyymi

Jokaiselle löytyy omat keinonsa. Jotkut hyötyvät siitä AA:sta, eivät toki kaikki. Joillekin se voi olla joku muu tapa selvitä alkoholiongelmastaan.
        Psykiatrit ei ole aina se paras mahdollinen. Jos saa lääkitykset päälle, ja käyttääkin samalla alkoholia lääkkeiden kanssa, menee elämä vain entistä enemmän huonompaan suuntaan.
        Lääkehoito ei ehkä ole se paras mahdollinen vaihtoehto. Ainakaan psyykelääkkeet.

• Anonyymi

Eihän aloittajalla nyt mikään paha tilanne ole kun joillakin työssäkäyvillä on tapana ryypiskellä alkoholia perj ja lauantai.Alkoholisti ja vaikka suurkuluttaja on eri.Kyllähän viinamäen miehiä aina ollut ja silti kuitenkin 80v iän saavuttanut.

• Anonyymi

Mä olen 51-v. perheellinen, ylimmän tulodesiilin mies. Jos perjantaina ei ole muuta ohjelmaa, vedän yleensä 10 -16 keskiolutpulloa vastaavan alkoholimäärän kalsarit jalassa sohvalla. Joka viikonloppu. Aiemmin 16 alkoholiannosta viikossa on ollut miehille joku riskiraja. Eli sitä en halua ylittää, jottei muisti ja pää ala tökkiä.
      Miten järkevää tällainen laskelmoitu juominen on? Arvelen olevani tavallaan alkoholisti. Odotan perjantaita joskus pitkin viikkoa ja että saan vetää kännit lastuoluilla.

• Anonyymi

Viinan himo jää yhteen ryyppypäivään, jos ottaa silloin tarpeeksi!

Antaa vain krapula-aamulle hieman viivästyneen aikataulun, mutta eläkeläisellä on tähän varaa.

• Anonyymi

Ja perhe varmaan tykkää. Ei yhtään käy mielessä mitä lapset joutuvat näkemään ja kokemaan? Säälittävää.

• Anonyymi

Aloittajalla on hyvä kirjoitus!!!
      Rehellinen!

Muut kirjoittajat ovat moralisoivaa suomalaista tyyppikansaa !
      Heistä on kiva saarnata ja ivata. Tekopyhyys oikein kimalsi "hoitsujen" kutreilla!
      Mitä he oikein halusivatkaan sanoa? Tyypillistä oikeassa olemisen paatosta!

Huimaa tämä suomalainen tapa kommunikoida.
      Onhan sitä jo kuultukin niin että TV;ta ei enää viitsi edes avata.

Täällä Suomi 24-sivustolla saa sitten sanailla tavankansalainenkin rohkeasti ja vastuuta sanoistaan ottamatta. Eikä väliä vaikka olisi siinä ohessa kaljansa jo ottanut!

Sitten se aihe, eli alkoholin käyttö. Minusta sinulla on oikeus käyttää alkoholia. Asiassa on toinenkin puoli, "kielto on kuin käskisi". Kieltämisen sijaan voisit kiittää itseäsi, miten hienosti ajattelet alkoholista ja itsestäsi!
      Olet hyvä tyyppi, pohdit asioitasi ja kannat vastuuta mahdollisuuksiesi mukaan. Kaikki me yritämme parantaa heikkouksiamme, kaikilla niitä on. Virheitä tekee ihan jokainen ja myös mokaa.

Osa näistä vastaajistasi juoksee vieraissa, varastaa, lyö vaimoaan ja lapsiaan tai maahanmuuttajia. Heillä on omat paheet! Tietenkin on!!!
      Eiväthän he muuten ihmisiä olisikaan.

Ehdotan sellaista kokeilua viikonloppuusi, että suunnittelet sen huolella valmiiksi.
      Yhtenä päivänä päätät nauttia saunomisesta, musiikista ja hyvästä ruuasta nauttien myös viinisi tms. Illan voi aloittaa vaikka miedolla juomalla. Myöhemmin illalla, ennen nukkumaan menoa otat vahvempaa juomaa musiikkia kuunnellen helpostihan siihen nukahtaa. Ei tarvitse ehkä ottaa enempää. Suot itsellesi sen eliksiirin...voi se olla kaakaotakin : )

Ei alkoholi ole mikään synti. Se on nautintoaine kuten kahvi ja kaakaokin ovat iät ja ajat olleet. Siihen on parempi suhtautua myös samoin, nauttien, mutta myös välinpitämättömästi. Sitten siihen ei lukkiudu kiinni!
      Sitä voi ajatella myös terveystuotteena, riippuen siitä mitä otat. Punaviinillä on jopa terveysvaikutuksia. Kaloreita kun laskee, ei ehkä ota kuin juuri sopivasti!?

Syyllistäminen on huonoin tapa suhtautua alkoholiin tai näiden "hoitsujen" ukkeleihin. He ovat samanlaisia yhtä hyviä ja kunnioitettavia ihmisiä kuin kuka muu hyvänsä. Heidän elämänsä ei ole meidän arvioitavissa, vaikka tämä "hoitsu" niin kuvittelee.

Ole rauhassa asian kanssa.
      Sinulla on varmasti paljon kaikkea kivaa tekemistä ja ystäviä.
      Harrastuksia, tulevaisuudensuunnitelmia jne.
      Ajatuksia voi siirtää muihin nautinnollisiin asioihin. Asioilla voi leikitellä, ei kaikki ole niin vakavaa!

Ihmiset, jotka sinulle nyt vastasivat aivan varmasti nautiskelevat alkon juomia!
      En ole tavannut ainuttakaan lääkäriä, psykologia, opettajaa, en edes uskovaista, joka ei ottaisi olutta tai viiniä. He sanovat rentoutuvansa "viinilasin" äärellä!

Anna vain itsellesi aikaa, kyllä sinä saat asialle oikeat mittasuhteet. Pidä itsestäsi ja nauti kaikesta mitä teet!

Halauksin

• Anonyymi

Asia selvästi harmittaa sinua ja hyvä niin. Tuo joka viikonloppuinen juominen ei välttämättä ihan älyttömän vaarallista ole vaikka ei se elimistö siitä alkoholista nauti ja kyllähän nuo jo maksa arvoissakin alkaa ajan saatossa näkymään. Sanoisin näin omakohtaisen kokemukseni noin 10vuoden tissuttelun ja ryyppäämisen jättäneenä, että kannattaa alkaa panostamaan itseensä vähäsen ja huomaa alkoholin jäävän pois kuin itsestään. Ala tekemään itsellesi hyvää ja terveellistä ruokaa, käytä vitamiinilisiä ynnä muita ihonhoitotuotteita, käy silloin tällöin kävelyllä ja opettele nauttimaan siitä kun on vapaa aikaa.. Alat huomaamaan pikkuhiljaa muutoksia itsessäsi ja tajuat että alkoholi on jäänyt elämästäsi toisarvoiseksi asiaksi. Alkoholi on siitä huono tuote sellaisille ihmisille joilla menee elämässään ihan hyvin koska he ikäänkuin katsovat esim. (huonommin tienaavia tms..) muita alaspäin luullen ettei heille kerkiä kehittyä ongelmaa koska heillä on muutenkin kaikki hyvin. Tosi asia on kuitenkin se että alkoholi muuttaa elämän kulkua aika radikaalisti koska alat suunnitteleen miten saat tehtyä itsellesi aikaa juomiseen. Panosta itseesi ja loppu hoituu itsestään on neuvoni🙂 tsemppiä👍

• Anonyymi

Suosittelen viskiharrastusta. Voit nautinnollisesti ottaa viikonloppuisin tukevia siivuja hyvää mallasviskiä. Kerään viskejä ja olen vieraillut monessa tislaamossa matkoillani. Tapaat pian muita alan harrastajia ja yhteisiä maistajaisia järjestetään.
      Olen saanut nauttia boheemielämästä, johon on kuulunut irtosuhteita, hauskoja muistoja, humalassa toilailuja, matkustamista, kauniita ja vähemmän kauniita naisia, vierailuja sukupuolitautien klinikalla,krapuloita ja mahtavia fiiliksiä nousuhumalassa. Kaikista on jäänyt hyvät muistot ja naurut. Kaikki lopulta kuolevat, joten parempi elää elämä kuin säilöä se. Eniten ihmiset katuvat kuolinvuoteellaan elämätöntä elämää eivät tehtyjä toilailuja.
      Tärkeää on, että elämän elää omilla rahoillaan. En voi sietää siivellä eläviä sontaseppoja.

• Anonyymi

Ei sulla ole suurempaa hätää kun ihan itse tajusit/uskalsit alkaa asiaa miettimään. Se on viisasten juoma kuten sanotaan.

Mullekkin tuttu tuo party party ja perjantaina juomaan. Rahaa meni 400 - 600 euroa per ilta. Siitä duunista oon veks, mutta mieleen on tullut että en tykännyt työstäni. Se pisti juomaan. Ootko varma että viihdyt työssäsi? Toisaalta on ollut myös henkimaailman probleemia, että voinko edes duunia syyttää. Kumpi tuli ensin, muna vai kana, vaikea sanoa.

Elämä on paljon mukavampaa kun ei ole alkoholin orja. Nykyään otan saunakaljat 2 - 4 annosta, siinä kaikki. Ja tarkoitan että 2 - 4, kun yleensä saa kertoa kolmella ihmisten arvioita juomisten määristä. 😄

Tsemppiä, ja yritä keksiä jotain muuta juomisen tilalle. Tässä ketjussa varmaan on jo hyviä ideoita..

Tv TimmyH

• Anonyymi

Miten noin paljon saat rahaa menemään illassa? Kiinnosta

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miten noin paljon saat rahaa menemään illassa? Kiinnosta

Meneehän sitä rahaa, jos tarjoaa kavereille, tutuille ja tutun tutuille.
        Jos ei muuta, niin rahalla saa " kavereita " ympärilleen, se kun pönkittää itsetuntoa, kun ajattelee olevansa kovin pidetty tyyppi.
        Mutta se on valheellinen näkemys.

• Anonyymi

Ja jos kuitenkin maistuu niin täytyy muistaa syödä hyvin ja reippaasti

• Anonyymi

Kokeile olla joskus ensin yksi vkl ilman alkoholia vaikka yksin.
      Eväät reppuun ja kamera mukaan tuonne ulos, satoi tai paistoi.

Sitten voit kokeilla pitää välikuukauden.
      Inhoan tipaton tammikuu termiä, voi se olla jokin muukin kk.

Milloin pitäisi huolestua erityisesti:
      - sattuu tapaturmia
      - seuraava päivä menee sängyssä oloa parannellessa
      - jaksaminen työviikolla heikkenee
      - et pysy etukäteen päättämässäsi annosmäärässä
      - unirytmi häiriintyy

• Anonyymi

Ihminen lapseton,tuskin kukaan mies tollain kirjoittaa

• Anonyymi

Mulla on aika saman tyyppinen käytösmalli - kun vaimo on kotosalla, ei tule otettua mitään, edes pulloa keskiolutta, etenkään viikolla - harvoin edes viikonloppuna.

Mutta vaimolla on myös aika paljon menoja viikonloppuisin, työjuttuja ja yhdistystoimintaan liittyvää ohjelmaa - silloin alkaa napsaa suussa ja hakusessa on välittömästi reissuun lähtönsä jälkeen ns. kunnon lasti:

- viiniä
      -olutta
      -tupakkaa

Ja kaikkea niin paljon, että jossain vaiheessa taju sammuu, ja jääkaappiin täytyy jättää riittävästi kylmiä oluita, että heräämisen jälkeen (oli kello sitten kuusi aamulla tai enemmän) saa ottaa yhden tai kaksi "aamiaiseksi. Siitä sitten pikkuhiljaa kohti uutta nousua, musiikkia kuunnellen ja näillä pastoilla pyörien - jos oikein reipastuu niin paikalliseen ehkä parille ja jauhamaan schaissea joidenkin random-tyyppien kanssa..

Seuraavaksi iltapäiväksi täytyy kuitenkin olla jo 90% kondiksessa, ettei jää kiinni ryypiskelystä. Miksi sitten täytyy ottaa? Se on outoa, mutta se vaan on mukavaa, kun saa pienen nousun päälle, elämän ongelmat lipuvat hieman kauemmaksi, saa salaa haaveilla siitä, kuinka Lottovoitto muuttaisi elämän juuri sellaiseksi, kuin haaveilee. Kuulostaa tyhmältä, mutta samalla tuumii, että kaikkihan täältä aikanaan lähdetään, jos silloin tällöin ottaminen on kivaa niin suon sen itselleni.

• Anonyymi

Aloittajan kuvaus tilanteestaan menee lähes yksi yhteen omien nuoruusvuosien kuvioideni kanssa.

Teini-ikäisestä lähtien päälle kolmekymppiseksi etenkin viikonloppuisin oli kiva juopotella kaveriporukassa, ottaa niitä muutamia tai useampia saunaoluita ja toki 90-luvun lamaan asti lähes kaikissa työyhteisöissäkin alkoholi oli tukevasti mukana kuvioissa. Seuraelämä oli vilkasta ja rahaa kului.

Kohtuullisemmin käyttävistä minut erotti se, että aina ottaessani otin hieman enemmän kuin muut ja että krapuloissa vieroitusoireet alkoivat pahentua iän myötä. Lopulta jonkinasteisessa humalassa tuli oltua ainakin pari kertaa viikossa. Alkoholilla oli jo iso rooli elämässä. Ikäviä sammumisia ja muistinmenetyksiä tuli silloin tällöin.

Työpaikkojen suhteen ei ollut ongelmaa, mutta silti näin jälkikäteen ajatellen olin päälle kolmekymppisenä liukumassa kohti pahoja ongelmia. Minut taisi pelastaa parisuhde, perhe ja lasten syntyminen. Jos heistä haluaa ottaa vastuuta, ei voi olla tämän tästä juovuksissa tai krapulassa kuten oma isäni lapsuuteni vuosina usein oli.

Viidenkympin ikäpyykin jälkeen juomiskertani vähenivät yhä harvemmiksi. Kerta-annokset pienenivät ja kovat humalat rajoittuivat melkein perinteiseen juhannuskänniin. Aloitin tipattomat tammikuut, jotka kuusikymppisten jälkeen tahtoivat jo "lipsahtaa" usean kuukauden mittaisiksi. Lopetin tupakoinnin, lisäsin ulkoilua ja jätin tilaisuudet, joissa alkoholi on pakonomainen osa kuvioita. En siksi, että pelkäsin retkahdusta, vaan koska havaitsin myös, että iloisten juoppoporukoiden rasittava meuhkaaminen tympäisi.

Puhumattakaan siitä, että paljon kosteiden vuosikymmenien kavereita on kaatunut ennenaikaisesti hautaan, useimmat heistä ainakin osaksi viinan avittamina.

Nyt olen ollut runsaat kaksi vuotta kokonaan ilman alkoholia. Nukun paremmin, kestän kaamosajan masennuksia aivan eri tavalla kuin alkoholin kanssa ja eipä ystäväpiirinkään kanssa ole ongelmia, kun niissäkin porukoissa lotraaminen on vähäistä. Emme moralisoi toistemme alkoholinkäyttöä eivätkä toiset muiden raittiutta.

Siitä olemme puhuneet paljon, että Suomessa alkoholikeskustelu menee tosi helposti leikinlaskuksi - viinamystiikka on voimissaan vielä sata vuotta kieltolain jälkeenkin ja sehän näkyy aloittajankin tässä ketjussa saamista kommenteista.

Olen kertonut tämän siksi, että aloittajalla on mielestäni vielä kaikki mahdollisuudet muuttaa alkoholinkäyttöään ja tarvittaessa jopa lopettaa se kokonaan. Tähänastisista ilmeisen lievistä terveyshaitoistakin suurin osa lienee sellaisia, jotka korjautuvat jopa muutaman viikon tai kuukauden juomattomuudella.

Tärkeintä on, että nyt asiaan havahduttuasi alat rehellisesti ajatella sitä, mikä rooli alkoholilla on elämässäsi, mitä puutetta tai ongelmaa juomisillasi mahdollisesti hoidat ja mitä voisit kehitellä tilalle. Raitistumisessa ei ole mitään pelättävää, mutta jos jatkat tähän malliin ja mahdollisesti ongelma vain pahenee, pelättävää alkaa olla yhä enemmän. Jos joku aa-vaihtoehto ei vielä nappaa, lainaa vaikka kirjastosta nuorempana alkoholista irroittautuneiden henkilöiden kirjoja - niitä on viime vuosina ilmestynyt useita ja niissä on fiksua sekä kiihkotonta pohdintaa elämästä alkoholin kanssa ja ilman sitä.

Tsemppiä uuteen elämään, toivottaa Herra 71.

• Anonyymi

Enpä nyt tiedä, itse juon 12 olutta päivittäin ja viikonloppuna 24 olutta plus viinat ja shotit baarissa päälle. Tulee haastettua riitaa vähän kaikkien kanssa ja joudun putkaan aika useasti. En pidä silti alkoholistina vaan enemmän hieman viinaan menevänä.

• Anonyymi

Mitä mieltä itse olet siitä, että olet riidanhaluinen humalassa, ja putkareissuja kertyy, ilmeisesti aika usein ?
        Oletko tyytyväinen toimintaasi ?
        Onhan tuo alkoholismia, kun sitä joka päivä menee, plus viikonloput reilummin.
        Osa alkoholisteista ei tunnista itseään alkoholistiksi, ja osa ei vaan sitä halua myöntää.
        Jotkut taas myöntävät reilusti sitä olevansa.
        Ja jos alkoholista haluaa eroon, on ongelma itse myönnettävä.
        Juominen on toki jokaisen oma asia, vaikka joskus ( aika usein ) se on myös koko perheen ja omaisten ongelma samalla, kun yksi juo.

• Anonyymi

Lukiessani selostuksia juomisesta huomaan kirjoittajien yksinkertaisuuden. Kyseessä lienevät amislaiset tai amk-tason ns ali-suoriutuvat, joilla on ongelmia todellisuuden ja olennaisen hahmottamisessa. Suosittelen edelleen matkustelua, tutustumista muihin kulttuureihin, itsensä kehittämistä kouluttautumalla ja elämysten etsimistä.
      Alkoholista saa ja tulee nauttia laadukkaasti.
      Typerän bulkkioluen sijaan suositeltavaa ovat viini-ja viskikerhot samoin kulttuuriharrastukset.
      Alkoholi ja musiikki kuuluvat yhteen. Kotona dokaamisen sijasta kannattaa lähteä nauttimaan nousuhumalasta live-musiikin kera. Lisäksi 3 viikon matka esimerkiksi nauttimalla rommia karibilassa tuottaa kotisohvaa mukavammat humalat.
      Dokaamiseen liittyvät aina naiset, joten kannustan käyttämään laadukkaita itsenäisiä seksiyrittäjiä.
      Tässä on se hyvä puoli, että humalassa pääsee suoraan asiaan ilman small talk vaihetta neitokaisen kanssa.
      Kännistä voi tehdä myös loistavan kokemuksen.
      Myös naula päässä-tilassa voi nauttia elämästä.

• Anonyymi

Lisään vielä, että työtä ja harjoittelua paremman humalan puolesta tulee tehdä. Parhaita kokemuksia tuottaa kuitenkin ns. rännit, mutta ne kannattaa hoitaa lomalla. Rännin aikana saa unohtumattomia elämyksiä, jos valmistautuu huolella ehkäisten mahdolliset mokat ja haaverit.
      Rännin aikana kannattaa käyttää ns. luottonaisia, joilla on kokemus sinusta asiakkaana vuosien ajalta.
      He tietävät mieltymyksesi oli se sitten kultainen suihku tai julkisella paikalla tapahtuva akti.

• Anonyymi

Kaheleita keskellä kirkasta päivää liikkeellä. Junalauta.

• Anonyymi

Jos pystyt säätämään juomistasi viikolla / työpäivinä, niiin miksi et pystyisi viikonloppunakin, jos vain itse tarpeeksi tahdot. Järjestä itsellesi vkl-harrastus, johon menet juomisen sijasta, esimerkiksi. - Jooo, kappalejaoilla juttusi olisi ollut paljon helpompi / mukavampi lukea.

• Anonyymi

HOmo

• Anonyymi

ALOITTAJALLE: Älä suotta käytää aikaa sen miettimiseen, luokitteletko itsesi alkoholistiksi vai et.

Sinulla on selkeästi huono tapa, jonka järkevyyttä olet alkanut kyseenalaistaa.
      Siitä on siis hyvä päästä eroon.

Koska pystyt tarvittaessa jättämään juomisen väliin, niin keksi vaikka väkisin niitä esteitä, ettei viikonloppunakaan tarvitse naukkailla.
      Jaa asiaa ja huolta avoimesti ystävillesi, silloin he ehkä osaavat kannustaa ja auttaa, sekä osaavat välttää tilanteita joissa sinua houkuteltaisiin juomaan.

Olet fiksusti havainnut ja hyväksynyt tilanteen aika varhaisessa vaiheessa, joten siitä on hyvä lähteä parantumaan. Tsemppiä!

• Anonyymi

Aloittaja: Olet saanut ystäväsi huolestumaan ja ehtinyt pilata monet illanvietot. Olet saanut jo viinaan menevän miehen maineen, halusitpa sitä tai et.
      Sana leviää nopeasti ja juopon maine leviää kuin kulovalkea. Saat itse kuulla totuuden viimeisenä.
      Varaudu, että paremmat naiset alkavat karttamaan sinua, etkä pian kuule enää ”ystävistäsi”.
      Älä usko palstan muiden juoppojen vakuuttelua, että kaikki on ok. He ovat ehtineet jo tuhota ihmisuhteensa ja maineensa. Kirjoittajat, jotka juovat joka vkonloppu päätyvät avioeroon.
      Aloittaja, sinä olet alkoholisti ja ainut toivosi on täysraittius.

• Anonyymi

Katson kotimaista sarjaa kolmoselta arki-illoin ja ihmettelen miten paljon siinä juodaan, tulee krapula jo katsoessa huh.

• Anonyymi

Hyvällä alulla on alkohoolin otto. Ihmetyttää tälläiset amatöörien avaukset. Jos ei mee euro kossua päivassä ja sixpackkiä päälle jonku 30 vuotta niin ei oo ongelmaa.

• Anonyymi

Onhan se alkoholismia jos otta kunnon kännit vikkoloppuna et osa kontrolloida juomista vaikka et juo joka päivä tai joka vikkonloppu.

Sinä olet silti suurkuuluttaja eli alkoholisti.

Sinulla kehitty ajan myötä alkoholisimia.

Eli alkoholi tule koko ajan tärkeämmäksi sinulle.

Niin se oli minulla kans mutta olen ollut 24 vuotta raitina.

Käyn AA nidden ensimäinen askel.

Myönsimme voimattomuutemme alkoholin nähden ja että elämä oli muodostunut sellaiseksi että emme omin avuin kyennyt sittä selviämän.

Toinen askel uskoimme että joku korkeampi voima sellaisenan kun mitä me itse sen käsitimme kykenisi auttaman meidät selviämän.

Eli käy AA ja käy minnesota hoito.

• Anonyymi

AA-ryhmät ilmaisia minnesota hoito n.5-6000e/kk

• Anonyymi

Minä uskon että se on joku ammatti netti trolli mitä osa toi provo kun hänellä on sihen kuolutusta mitä on tämän ketjun perustannut.

Ei minä usko että kukan matti meikäläinen edes nimettömänä kykene oleman noi rehellinen itselle ja muille alkoholin käytöstä.

Eli kyllä jos tämä matti meikäläinen olis näin rehellinen niin kyllä hän sen 100% silloin jo ymmärtäisi että hänellä on alkoholi ongelma.

Eli kyllä nämä ns alkoholistit ovat niin saairauden tunnottomia ja niin kovia kieltämän oma ongelma että jos ne ei juo joka päivä tai nukku puiston penkillä niin nillä ei ole silloin alkoholi ongelma.

Eli kyllä tämä aloitelija matti miekälinen on ollut jo tosi paljon edistystä oman toipumis prosessin kun hän on jo nyt 100% rehellinen itselle ja muille.

Alkohoisti ei ole noin rehellinen itselle ja muille ne kyllä kieltä ongelman vimeisen asti.

Eli kyllä tämä on aloittanut ammatti netti trolli millä on provo koulutus.

Syy tähän on se että nämä ns viranomaiset haluavat otta selvä sittä miten paljon nämä ns biomassa miekäläiset nykyän ymmärtä alkoholi ongelmasta.

Mutta anyway minä ainakin vastasin rehellisesti ja yhtimekkästi sittä AA ryhmä ja että olen ollut 24 vuotta raitina.

• Anonyymi

Kun sinulla kehitty alkoholismi niin sinä joudut joskus tilantesen että itket ja sanot minä en jaksa enä rukoilet jumala sellaisenan kun mitä sinä sen käsitäät että auta minua loppetaman juomisen minä en jaksa enä.

Olet silloin savuttanut sen ns pohjan mutta et nuku puiston penkillä.

Eli sinä olet jo akaisemmin kun sellainen joka nukku puiston penkillä savuttanut sen ns pohjan.

Se on hyvä asia nyt voit mennä AA ryhmän ja käydä minnesota hoitoa olen jo sannonut mitkä ovat AA ryhmän 1 ja 2 askel.

• Anonyymi

Oletko jo savuttamut sen ns pohjan vai onko sinulla vielä jotain juomatta?

• Anonyymi

Minulla ei ole mitän jäännyt juomatta sen takia olen ollut 24 vuotta raitina.

• Anonyymi

Onhan se alkoholismia jos otta kunnon kännit vikkoloppuna et osa kontrolloida juomista vaikka et juo joka päivä tai joka vikkonloppu.

Myönsimme voimattomuutemme alkoholin nähden ja että elämä oli muodostunut sellaiseksi että emme omin avuin kyennyt sittä selviämän.

Toinen askel uskoimme että joku korkeampi voima sellaisenan kun mitä me itse sen käsitimme kykenisi auttaman meidät selviämän.

Kun sinulla kehitty alkoholismi niin sinä joudut joskus tilantesen että itket ja sanot minä en jaksa enä rukoilet jumala sellaisenan kun mitä sinä sen käsitäät että auta minua loppetaman juomisen minä en jaksa enä.

Eli sinä olet jo akaisemmin kun sellainen joka nukku puiston penkillä savuttanut sen ns pohjan.

Se on hyvä asia nyt voit mennä AA ryhmän ja käydä minnesota hoitoa olen jo sannonut mitkä ovat AA ryhmän 1 ja 2 askel.

• Anonyymi

Alkoholi on hirveän hyvä asia jos osa sen homman tai nille jotka osa sen homman kyllä ylensä alkoholisti luule tai kuvitele että osa sen homman tai ainakin että voi oppia sen homman sen takia se uusein on kova järkytys alkoholistille kun hän saa tietä että hänen pitä kokonan laitta korkki kinni mutta joillekin alkoholisteille mitä on savuttanut sen ns pohjan se on helpotus kun ne saa tietä että pitä kokonan laitta korkki kinni ja otta yksi päivä kerrallan.

• Anonyymi

Kyllähän tuo riippuvuudesta kielii, jos siis se juomisesi on humalan hakuista ja vaikka "vain" kerran viikossa. Suomalaisessa kulttuurissa kun ollaan, niin se määritelmä, että onko kohtuukäyttäjä, juoppo, vai alkoholisti on usein veteen piirretty viiva.
      Tuo sinun pitäisi itse ratkaista...

Oma tausta on sellainen, että vaikka muutaman vuoden käytön jälkeen (1-2krt/vko) sain "pidettyä hallinnassa" käymällä töissä, esim, niin oli kesällä 86' myönnettävä, että viina ottaa minua, eikä toisinpäin. Silti lähes 11vuotta yritin vähentää vuoteen 97'.
      Olen siis alkoholisti. Ja kun se raja on ylitetty, niin paluuta vanhaan ei enää ole, vaikka sekin kuuluu tähän sairauteen, että "kyllä se vielä onnistuu, kohtuudella".
      Sen voin vain kertoa kokemuksesta, että elämää on ja jopa parempaakin, jos lopettaa kokonaan, mutta vähentämiseen en pysty auttamaan ketään ihmistä. En tietysti raitistamaankaan.

Joku väläytti tässä aiemmin, että parisuhde tms voisi auttaa tuossa ongelmassa. Omakohtainen kokemus taas aiheesta, että ei.
      Eli jos sen juomisen tavallaan ehdollistaa sillä, että "kun minulla menee paremmin, niin en tarvitse juoda". Toisinpäin se toimii hyvin eli raittius ja sitten parisuhde, työpaikka tms, jos niin on tarkoitettu.
      Elämä on vaikea laji ja juuri se arki näyttää ne puolensa eli parempaa siitä ei tule, vaikka siihen jotain käyttäisikin, ei kenelläkään.

Toivottavasti tästä oli jotain apua; sitäkin kannattaa kokeilla, että käy esim AA:ssa tai Og-ryhmässä. Noissahan ei ole maksuja tms sellaista, ainoa tavoite pyrkiä raittiuteen.
      Tsemppiä joka tapauksessa elämääsi & jaksamista🙏.

• Anonyymi

Alkoholisteilla on joskus ratiuden alussa ns tervelisiä retkahduksia kun ne huoma että ei ne osa sittä alkoholia otta oikealla tavalla ylensä ne oppi nidden tervellisten retkahdusten ansiosta että nidden pitä kokonan laitta korkki kinni ne oppi niistä että ne ei ikinä oppi käytämän alkoholia oikealla tavalla.

• Anonyymi

"Alku aina hankalaa", kuuluu vanha sanonta. Kun lopetin juomisen yli 27vuotta sitten, niin kyllähän ne ensimmäiset viikonloput oudolta tuntuivat, kun oli tottunut siihen juomiseen. Minun pelastus oli Jumalan puoleen kääntyminen ja jonkin aikaa pyörin hengellisissä porukoissa. Jostain syystä se ei tuntunut omalta jutulta, joten ne jäivät, mutta siihen erilaiset onnistumiset kotitöistä erilaisiin käsitöihin antoivat itseluottamusta, mitä yritin aiemmin juomalla saada, onnistumatta lainkaan.
      Siltikään en ota raittiudesta kunniaa itselle, vaan vaikka en nykyäänkään meinaa päästä sitä Jumalasuhdetta syventämään, niin päivittäin kiitän raittiudesta, savuttomuudesta ja pienimmistäkin asioista Jumalaa.

• Anonyymi

Kiittele ihan vain itseäsi, sinä itse onnistuit raitistumaan. Sinä teit sen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiittele ihan vain itseäsi, sinä itse onnistuit raitistumaan. Sinä teit sen.

Ja vie sanoma etenpäin että myös muut alkoholistit raitistu.

Kyllä AA 12 askel kehoitta viemän sanoma etenpäin kärsiville alkoholisteille.

• Anonyymi

Alkoholi on hirveän hyvä asia jos osa sen homman tai nille jotka osa sen homman kyllä ylensä alkoholisti luule tai kuvitele että osa sen homman tai ainakin että voi oppia sen homman sen takia se uusein on kova järkytys alkoholistille kun hän saa tietä että hänen pitä kokonan laitta korkki kinni mutta joillekin alkoholisteille mitä on savuttanut sen ns pohjan se on helpotus kun ne saa tietä että pitä kokonan laitta korkki kinni ja otta yksi päivä kerrallan.

Alkoholisteilla on joskus ratiuden alussa ns tervelisiä retkahduksia kun ne huoma että ei ne osa sittä alkoholia otta oikealla tavalla ylensä ne oppi nidden tervellisten retkahdusten ansiosta että nidden pitä kokonan laitta korkki kinni ne oppi niistä että ne ei ikinä oppi käytämän alkoholia oikealla tavalla.

• Anonyymi

Kyllä huomaa muutamien noista "ohjeista", että mistä on kyse eli kiistetään koko alkoholismi ja jota kuinkin yllytetään jatkamaan juomista.
      "Ota nyt joskus, vaan ei tarvitse lopettaa kokonaan".
      Tuollaista "sulopuhetta" tykkäsin itsekin kuunnella aikoinaan.
      Hakeutua johonkin vertaistukiryhmään ja jos mahdollista, niin sieltä joku tukihenkilö rinnalla kulkijaksi.

Elämä on meille kaikille lyhyt, joten se kannattaisi elää mahdollisimman järkevästi.
      Itse lopetin 32 vanhana ja en ole päätöstä katunut. Tsemppiä elämääsi👍

• Anonyymi

No olet aika koukussa.Minullakin menee.kiskon tuollaiset 3 pulloa viikossa.Viinaa. mutta kun tarvii mennä, niin ei silloin. Ajokortti on ja pysyy.

• Anonyymi

Vähintäänkin kuulostaa siltä, että alkoholismin kehittyminen on hyvin lähellä ja alkoholin käyttö alkaa olla ongelmallista. Suosittelisin vähentämäään huomattavasti tai lopettamaan kokonaan ennen kuin iskee kunnon riippuvuus.

• Anonyymi

ihme yökirjoittajia hoitsutko täällä kirjoittelee,ottakaa vähän pillereitä jaksatte suoltaa lisää.Samalla voi nuuskia ihmisten potilastietoja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ihme yökirjoittajia hoitsutko täällä kirjoittelee,ottakaa vähän pillereitä jaksatte suoltaa lisää.Samalla voi nuuskia ihmisten potilastietoja.

Olen työtön mielenterveyspotilas joka ei saa nukuttua yöllä niin kirjoittelen koko yön ja nukun sitten koko päivän.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen työtön mielenterveyspotilas joka ei saa nukuttua yöllä niin kirjoittelen koko yön ja nukun sitten koko päivän.

Ymmärrettävää, mutta harmi, että vuorokausirytmisi on mennyt sekaisin.

• Anonyymi

En enää jaksanut lukea kommentteja kun oli niin ikävää luettavaa. Hyvä kun olet alkanut miettimään alkoholin käyttöäsi. Sinulla taitaa olla itselläsi vastaus valmiina. Minulla ollut hyvin samankaltainen tilanne. Nyt en ota mitään. Kärsin vaikeista traumoista ja alkoholi auttanut rentoutumaan. Uskon että alkoholi tavallaan on myös pelastanut minut. Sen avulla pystyin pohtimaan asioita ja päättämään elämän muutoksista joita en muuten olisi uskaltanut ajatellakaan. Kehoni meni viikolla aina niin piippuun etten saanut sitä rennoksi kuin alkoholilla. Aiemmin liikuin paljon rentoutukseen mutta olin pitkään niin sairas etten voinut liikkua. Silloin otin juurikin viiniä ja olutta rentoutuakseni. Nyt olen päässyt tilanteeseen jossa pystyn taas liikkumaan. En enää kaipaa viikottaista humalaa. Tärkeintä on olla syyllistämättä itseään. Kyllä se siitä..

• Anonyymi

Tää aamukirjoittaja on usin tälllä palstalla,miksi ruokakauppoihin laitetaan viinit , jos niitä ei saisi nauttia.itse en kyllä ole ostanut .En kyllä missään räkäposkella hole jos keskaria ostan.

• Anonyymi

Sanoisin jos sillä on vaikutusta negatiivisesti mielenterveyteen tai muuhun elämään, kannattaa juomista miettiä. Pääsääntöisesti ihmiset joilla ei ole ongelmaa ei ehkä tälläisiin mieti.

• Vanha viisaus tähän asiaan on, että onko alkoholi hallitsija vai palvelija.
      Jos pystyt itse olemaan alkon hallitsija niin ok, mutta jos et niin se on addiktoitumista alkoholiin ja seuraava vaihe on, että se vie ja melko varmasti täysin.

• Kannattaa hankkia ylivoimainen harrastus tuon alkon tilalle

• Anonyymi
    • Anonyymi

Viinaa vaan

• Anonyymi

Jos et pysty lopettamaan juomista kokonaan, vaikka tosissasi tahdot, tai jos et juodessasi osaa säännöstellä nauttimasi alkoholin määrää, olet todennäköisesti alkoholisti.

• Anonyymi

Mulla on vähän saman tyyppinen viinahammas. Nykyään on lääke (Naltrexoni) mikä ei estä juomasta mutta tekee sen että ei tee mieli ottaa päätyyn asti. Taitaa olla Suomessa varattu vain pahimmille kuuleuoille. Muita parempia vaihtoehtoja täällä jo sanottiinkin. Viikonlopuksi selvää seuraa esim uusi harrastus. Ja paras vaihtoehto on AA. Sieltä saa selviä ystäviä ja vaikka mahdollisesti kumppaninkin. Alkoholisti perheestä lähtöisin ja se pelasti ainakin omat vanhemmat. Jo 50 vuotta raittiina.
      Holistisen hihhuliteorian jos tähän vielä heitän niin jos verikokeessa näyttää suolatasot alhaisilta niin suolojen tankkaaminen voisi auttaa siihen ettei tarvii kaataa heti edellisen lasin jälkeen lisää keittoo koneeseen. Toimii tai sitten ei.
      Päivä kerrallaan.

• Anonyymi

Hyvä, että mietit asiaa. Kokeile tipatonta kuukautta. Olisi hyvä kartoittaa tilanne ennen parisuhteen aloittamista.
      Alkoholi on hyvä renki, mutta huono isäntä.

• Anonyymi

Olet. Alkoholisti.

Ex-kumppani oli myös. Ei pystynyt olemaan viikonloppuisin ilman viinaa. Lomat meni tissutellessa.

• Anonyymi

Hei, ja kiitos, että jaoit kokemuksesi täällä. Se kertoo jo paljon, että olet alkanut pohtia omaa juomistasi ja sen vaikutuksia. Usein juuri itsereflektio on ensimmäinen askel muutokseen, jos sellainen on tarpeen. Annan sinulle muutamia ajatuksia ja näkökulmia, jotka voivat ehkä auttaa sinua eteenpäin.

Juomiskuvioiden tarkastelu: Kuvailemasi tapa juoda – säännöllisesti viikonloppuisin, usein yksin ja suuria määriä – voi olla merkki siitä, että alkoholi on alkanut ottaa suurempaa roolia elämässäsi kuin toivoisit. Se, että tunnet voimakasta tarvetta juoda, erityisesti vapaapäivinä, voi viitata siihen, että juominen ei ole täysin hallinnassasi.
      Muiden huolenaiheet: Mainitsit, että ystäväsi ja tuttavasi ovat huomanneet juomisesi vaikutukset ja kysyneet siitä. Tämä on tärkeä huomio, sillä läheisten näkemykset voivat joskus antaa ulkopuolisen perspektiivin, jota itse on vaikea nähdä.
      Audit-testit ja niiden tulkinta: Jos olet saanut ristiriitaisia tuloksia Audit-testistä, voi olla hyödyllistä käydä ammattilaisen, kuten työterveyslääkärin, psykologin tai päihdeterapeutin, juttusilla. He voivat auttaa sinua ymmärtämään tilanteesi tarkemmin ja tarjoavat luotettavaa tukea.
      Miksi juot?: Kannattaa miettiä, mitä juominen merkitsee sinulle. Onko se tapa rentoutua, unohtaa arjen paineet tai ehkä vain osa viikonloppurutiinia? Joskus juomiseen liittyy taustalla tunteita tai tarpeita, joita olisi hyvä kohdata eri tavalla.
      Muutosvaihtoehdot: Jos tunnet, että juominen häiritsee elämääsi, voit kokeilla tehdä pieniä muutoksia, kuten:
      Kokeilla "kuivaa" kuukautta ja tarkkailla, miltä se tuntuu.
      Ottaa tavoitteeksi juoda vain tiettyinä hetkinä tai pienempiä määriä.
      Tutustua muihin tapoihin rentoutua viikonloppuisin, kuten liikunta, musiikki tai ystävien kanssa vietettävä aika ilman alkoholia.
      Oletko yksin?: Muista, että et ole yksin tässä. Monilla on samankaltaisia kokemuksia, ja vertaistuki esimerkiksi AA-ryhmistä tai muista päihdetyöhön liittyvistä järjestöistä voi olla arvokasta.
      Lopuksi, on tärkeää muistaa, että olet arvokas juuri sellaisena kuin olet. Juomisen pohtiminen ei ole merkki heikkoudesta, vaan rohkeudesta. Ota aikaa kuunnella itseäsi ja tarvittaessa hae apua – se voi olla yksi parhaita päätöksiä, mitä itsesi hyväksi teet.

Kaikkea hyvää sinulle, ja tsemppiä pohdinnoissasi! ❤️

• Anonyymi

Kun sinulla on ihan totinen halu raitistua, niin suosittelen, mikäli Ähtäri ei ole toivottoman kaukana, ottamaan yhteyttä " Mummuun", joka on onnistunut raitistamaan lukemattoman määrän alkoholisteja.
      Hän asuu Ähtärissä ja on ottanut apua tarvitsevia siipiensä suojaan jopa Pe - La - ja Su jaksoon, ja viikon päästä uudestaan.
      Luonnollisesti hänelle pitäisi ylöspidosta maksaa, mutta sehän raha säästyy jo juomisissa.

• Anonyymi

Itsekkin olen ollut tuollainen viikonloppujuoppo jo siitä asti kun täytin 18. Tosin mulla on mennyt suunnilleen 24 annosta viikossa ja on tullut usein juopoteltua sekä perjantai että lauantai.

Arkiviikolla ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa olla juomatta. Aina välillä olen pitänyt täysin juomattomia kuukausia. Mun isä kuoli maksakirroosiin 64 vuotiaana heti kun pääsi eläkkeelle.

Mun mielestä isän kuolema ei johtunut yksinomaan alkoholista kun hänellä oli paljon sairauksia ja lääkityksiä niihin. Oli muunmuassa diabetes eikä hoitanut sitä riittävän hyvin. Itse olen kohta 36-vuotias ja vähän kuumottelee että koen ehkä vielä saman kohtalon kuin isällä jos en laita korkkia kiinni pysyvästi. Nyt olen ollut taas kuukauden juomatta pisaraakaan mutta vähän luulen että kohta menisi taas se 24 annosta viikossa jos alan taas juomaan.

Pelkään näitä juhlapyhiä kun silloin on suuri todennäköisyys että alan taas juomaan. Aina on myös niitä ihmisiä jotka sanoo että kyllä sä nyt pari voit ottaa mutta enhän mä voi. Olen tosin joskus pystynyt ottamaan vain muutaman ja jättämään sen siihen mutta en oikein haluaisi enää ottaa sitä riskiä että en pystykkään.

• Anonyymi

Minulla vähän sama juttu.
        En pysty ottamaan vain yhtä tai kahta, vaan sitten on humala haussa, jos avaa korkin.
        Tosin se jää aina yhteen iltaan. Mutta kun tiedän tuon, niin voin olla korkkaamatta, jos en halua juoda.
        Ja sekin sama, että joidenkin on vaikea uskoa, kun joku sanoo, ettei voi ottaa vain yhtä tai kahta.
        Ehkä he eivät ole kokeneet alkoholismia pohjamutien kautta, tai eivät muuten vain ymmärrä.

• Anonyymi

Kyllä olet alkoholisti ns. tuurijuoppo. Jos jatkat tuota rataa, niin ajan mittaan alat vetää kännit keskellä viikkoakin yhä useammin. Lopeta nyt itsesi vuoksi, nyt jos vielä kykenet siihen. Alkoholi on riippuvuutta aiheuttava aine, joka koukuttaa niin kuin muutkin addiktoivat aineet nikotiini,kokaiini jne. Suojele itseäsi ja lopeta kokonaan, jos vielä pystyt siihen.

• Anonyymi

Todennäköisesti varmaan aivot tai sydän pettää ensin ja vasta sitten maksa siis jos juo vuosikymmeniä.

T: Mies 35 vuotta

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Todennäköisesti varmaan aivot tai sydän pettää ensin ja vasta sitten maksa siis jos juo vuosikymmeniä.

Tosin ei voi tietää mikä itsellä on se heikoin kohta. Se voi olla juurikin tuo maksa kuten isällä oli. Siitä ei varmaan kannata alkaa ottaa selvää juomalla mikä se heikoin kohta on vaan hakea apua alkoholiongelmaan ja muihinkin elämän ongelmiin vielä kun ei ole terveys pettänyt lopullisesti. Voi se lopettaminen joiltakin onnistua pelkästään omankin tahdon voimalla mutta ei se helppoa taida olla.

Mies35 vuotta

• Anonyymi

No nyt on taas tuurijuoppo termi vähän hakusessa.
        Kannattaa selvittää, mitä tuurijuoppous tarkoittaa, millaista se on, ennen kuin väittää yhtään mitään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tapauskohtaista, kenellä pettää mikäkin, ja missä järjestyksessä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tosin ei voi tietää mikä itsellä on se heikoin kohta. Se voi olla juurikin tuo maksa kuten isällä oli. Siitä ei varmaan kannata alkaa ottaa selvää juomalla mikä se heikoin kohta on vaan hakea apua alkoholiongelmaan ja muihinkin elämän ongelmiin vielä kun ei ole terveys pettänyt lopullisesti. Voi se lopettaminen joiltakin onnistua pelkästään omankin tahdon voimalla mutta ei se helppoa taida olla.

Mies35 vuotta

Jos olisi oikein viisas, niin laittaisihan sitä oman terveyden kaiken edelle.
        Alkoholin kanssa jos on ongelmaa, se ei vaan ole niin helppoa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No nyt on taas tuurijuoppo termi vähän hakusessa.
        Kannattaa selvittää, mitä tuurijuoppous tarkoittaa, millaista se on, ennen kuin väittää yhtään mitään.

Tuurijuoppo on semmonen joka saattaa juoda vaikka monta kuukautta putkeen yhtä soittoa ja sitten olla vaikka puoli vuotta juomatta tippaakaan kunnes taas alkaa juoda jatkuvasti. Tuurijuopolla juominen tuskin rajoittuu pelkästään viikonloppuun vaan se on sitten ihan jatkuvaa kun korkki narahtaa.

Mies35vuotta

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuurijuoppo on semmonen joka saattaa juoda vaikka monta kuukautta putkeen yhtä soittoa ja sitten olla vaikka puoli vuotta juomatta tippaakaan kunnes taas alkaa juoda jatkuvasti. Tuurijuopolla juominen tuskin rajoittuu pelkästään viikonloppuun vaan se on sitten ihan jatkuvaa kun korkki narahtaa.

Mies35vuotta

Juurikin näin.
        Itse kerran sanoin lääkärille juovani silloin tällöin yhden illan, satunnaisesti.
        Se satunnaisesti oli siinä kohdassa väärä sana, lääkäri oli tehnyt minulle diagnoosin tuurijuoppo, satunnainen alkoholin käyttö.
        Soittelin kyllä perään, kun asian huomasin, ja diagnoosi poistettiin.
        Jouduin lääkärille kertomaan millainen on oikea tuurijuoppo. Ehkä hänkin sen jatkossa sitten tiesi/tietää.

• Anonyymi

Tosi hienoa, että itse pohdit alkoholinkäyttöäsi ja olet huolissasi. Se on hyvä merkki. Kuulostaa kyllä siltä että juontikerrat on vaarassa luisua myös arkipäiviin.
      Puhun kokemuksesta. Minä viinittelin yli kymmenen vuotta muka vain viikonloppuisin, kunnes huomasin että ostin kerralla muka liian monta viinipulloa ja parit extra-liköörit, ja tissuttelin viimein joka ilta jotakin, kun niitä nyt sattui olemaan. Ja perjantaina taas uudet satsit. Yritin usein olla viikon, kuukauden tai useamman kuukauden juomatta, ei onnistunut. Kunnes viime vuoden kesällä olin niin kipeä kaikin puolin, että sitten riitti. Laitoin korkin kerralla kiinni! Huomasin jopa vieroitusoireita, mutta sain jostain kummasta voimaa. Nyt on yli vuosi täynnä raittiutta. Minulla on vahva tunne, että en palaa enää viinahommiin.
      Toivon sinulle tsemppiä ja voimia, että saisit pidettyä edes ensin pitkän tauon juomisesta.

• Anonyymi

Olenko juoppo nyt 9 keskiolutta ottanut?
      Viikon päästä uudestaan .
      Jee

T öltsii

• Anonyymi

aika vaatimaton kulutus, et ole

• Anonyymi

Voiskohan Viinamies tulla kertomaan kantansa asiaan? 🤔

• Anonyymi

Viinamies sanois että viinaa pitää juoda ja baareissa käydä jos haluaa pariutua muuten mies ei löydä naista jos ei juo viinaa ja käy paikoissa joissa on naisia.

Mies35 vuotta

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Viinamies sanois että viinaa pitää juoda ja baareissa käydä jos haluaa pariutua muuten mies ei löydä naista jos ei juo viinaa ja käy paikoissa joissa on naisia.

Mies35 vuotta

Tavallaan hän on valitettavasti oikeassa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tavallaan hän on valitettavasti oikeassa.

Ainoastaan tavallaan.
        Kyllä kännissä naisia varmasti löytyy, mutta viinamies löytää yleensä niitä viinanaisia.
        Vähemmän alkoholia käyttävät naiset eivät aina jaksa kiinnostua viinaan menevästä miehestä.
        Pitkäaikaisten suhteiden onnistuminen voi viinamiehellä olla vähän niin ja näin.

• Anonyymi

Olet alkoholistin polullasi jo pitkällä.
      Minulle suositti kaunis sairaanhoitaja sairaalassa, että vaihtaisin alkoholin seksiin. Hän sanoi, että addiktion voi vaihtaa toiseen terveellisempään addiktioon. Moni oli kuulemma vaihtanut alkoholin hyvään seksielämään. Olin sairaalassa huonossa kunnossa alkoholin takia, mutta vielä hyväkuntoinen, kuulemma komeakin niinpä tartuin ideaan.
      Aloin huolehtimaan terveydestäni, kuntoilusta ja lopetin kokonaan alkoholin. En ole katunut. Raittiina naisiin tutustuu myös muualla kuin baareissa. Tällaiset naiset ovat poikkeuksestaan fiksumpia ja kauniimpia.
      Seurustelin myös saman sairaanhoitajan kanssa pidempään. Hän on yhä hyvä ystäväni. Suosittelen aloittajan kokeilemaan samaa, vaihtaa alkoholiaddiktio terveellisempään addiktioon esimerkiksi kuntoiluun, seksiin tms..Nimimerkki Seksiaddikti

• Anonyymi

Miten rumana, yksinäisenä ja hyljeksittynä miehenä voi vaihtaa alkoholiaddiktion seksiin kun en ole saanut naisilta kuin lähinnä halveksuntaa tai sääliviä katseita.

Mies35v

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miten rumana, yksinäisenä ja hyljeksittynä miehenä voi vaihtaa alkoholiaddiktion seksiin kun en ole saanut naisilta kuin lähinnä halveksuntaa tai sääliviä katseita.

Mies35v

Niin ja mistä niitä naisia voi raittiina löytää? Jostain uskonnollisista piireistäkö? Vai alkoholistien tukiryhmästä?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin ja mistä niitä naisia voi raittiina löytää? Jostain uskonnollisista piireistäkö? Vai alkoholistien tukiryhmästä?

Käytä ihan omia aivojasi ja mieti.
        On paljon erilaisia paikkoja, joissa ihmiset käyvät täysin selvin päin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Käytä ihan omia aivojasi ja mieti.
        On paljon erilaisia paikkoja, joissa ihmiset käyvät täysin selvin päin.

Maksulliset naiset? En nyt näin äkkiseltään muuta keksi. Siis jos vaan seksiä haluaa. Nykyään missään voi ainakaan selvinpäin noin suoraan naisia lähestyä että se johtaisi suhteeseen. Voiko enää kännissäkään tarkoitan baareissa. Kertokaa nyt autistille kun en mä näistä asioista mitään ymmärrä.

Mies 35 vuotta

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Maksulliset naiset? En nyt näin äkkiseltään muuta keksi. Siis jos vaan seksiä haluaa. Nykyään missään voi ainakaan selvinpäin noin suoraan naisia lähestyä että se johtaisi suhteeseen. Voiko enää kännissäkään tarkoitan baareissa. Kertokaa nyt autistille kun en mä näistä asioista mitään ymmärrä.

Mies 35 vuotta

Lähinnä tarkoitin, että kyllä monilla paikkakunnilla on jotain yhdistystoimintaa, tai muuta toimintaa, kerhoja, tms., jossa ihmiset käyvät päiväsaikaan selvin päin.
        Jossain sellaisessakin voi kohdata ihan mukavan naisen/miehen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mies35v

Oletko oikeasti ruma ja hyljeksitty, vai ajatteletko vain itse niin ?
        Siinä on iso ero. Missä kunnossa itsetuntosi on, se voi aiheuttaa huonoja ajatuksia omasta itsestään, jotka eivät kuitenkaan pidä paikkaansa.

• Anonyymi

En kyllä tajuu tota iänikuista jargonia alkoholin mahdollisesti tuomista ongelmista?
      Jos minulla itselläni on kaljaa, tai viinaa juon sen heti pois, eikö siitä mitään ongelmaa ehdi tulemaan

• Anonyymi

Ikääsi en tiedä, mutta jos voit, niin tule 10-15 vuoden päästä kertomaan, ettei ole mitään ongelmia ehtinyt tulemaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ikääsi en tiedä, mutta jos voit, niin tule 10-15 vuoden päästä kertomaan, ettei ole mitään ongelmia ehtinyt tulemaan.

Itsekkin ajattelin noin vielä 16-25 vuotiaana että alkoholiongelma on semmonen jos viina loppuu kesken juodessa. Olin olevinaan niin kovaa jätkää että. Nyt on täysin toinen ääni kellossa kun läheinen kuoli maksakirroosiin ja itselläkin mielenterveys reistailee viinan juomisen takia.

Mies35 vuotta

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itsekkin ajattelin noin vielä 16-25 vuotiaana että alkoholiongelma on semmonen jos viina loppuu kesken juodessa. Olin olevinaan niin kovaa jätkää että. Nyt on täysin toinen ääni kellossa kun läheinen kuoli maksakirroosiin ja itselläkin mielenterveys reistailee viinan juomisen takia.

Mies35 vuotta

Melkein itku kurkussa näitä joutuu kirjoittamaan.

Miea35 vuotta

• Anonyymi

Miten hlvt:ssä joku voi olla noin tyhmä? Etkö näe, kuule, osaa lukea, löydä kertomuksia ... siitä, miten tuollaisille lopulta käy.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miten hlvt:ssä joku voi olla noin tyhmä? Etkö näe, kuule, osaa lukea, löydä kertomuksia ... siitä, miten tuollaisille lopulta käy.

Ketä tässä nyt tarkoitat? Alloholin juomiseen voi olla paljon muitakin syitä kuin tyhmyys.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mies35 vuotta

Olen myös sanonut aina, ettei se viina juomalla tästäkään maasta lopu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ketä tässä nyt tarkoitat? Alloholin juomiseen voi olla paljon muitakin syitä kuin tyhmyys.

En sanoisi tyhmyys, vaan ennemminkin hölmöys.
        Ihminen tietää, mitä kaikkea alkoholi voi aiheuttaa, ja siltikin sitten juo. Niin kyllähän siinä vähän hölmö täytyy olla. Vaikka ei edes millään pahalla tavalla, ei haukkumistarkoituksessa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vastasin anonyymille 16.11. klo 03:00. Jos tuohon aikaan ei ole nukkumassa, niiin kyllä alkot ovat jo tehneet tehtäviään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vastasin anonyymille 16.11. klo 03:00. Jos tuohon aikaan ei ole nukkumassa, niiin kyllä alkot ovat jo tehneet tehtäviään.

Ei koskaan voi tietää, minkä takia joku ihminen on yöllä hereillä.
        Joku voi olla yötyössä, joku valvoa muuten vaan vaikka selvinkin päin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mies35 vuotta

Muistan kun tuossa 16-25 vuoden iässä itsekin ajattelin aina olevani täysin kuolematon.
        Kun jotkut varoittelivat päihteistä, ajattelin vain " ei minulle mitään tule, muilla saattaa tulla ". Tarkoitan siis alkoholin ja päihteiden terveydellisiä ongelmia, sairauksia, ym.
        Ei tämä elämä ihan niin mennyt kuitenkaan, nyt saa maksella laulujen lunnaita.
        Monia kavereita on kuollut päihteiden käytön seurauksena jo turhan nuorena.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Melkein itku kurkussa näitä joutuu kirjoittamaan.

Miea35 vuotta

Anna itkun tulla, jos on tullakseen.
        Joskus kirjoittamisesta on apuakin, saa purettua omaa pahaa oloaan edes johonkin. Joskus se helpottaa, ainakin toivottavasti.

• Anonyymi

Minusta vaikuttaa, ettet ole alkoholisti, mutta ihan varma en voi olla, sillä ikäsi on alhainen ja saattaa olla, että vielä piilossa oleva alkoholismi on vasta kehittymässä ilmiasuiseksi.

Jos juomisesi määrä ei ajan kuluessa lisäänny, olet melko tavallinen ihminen, sillä jo tavallisessa kulutuksessa, keskimäärin n. 10 l/vuosi 100 %:seksi muutettuna, saavutetaan käyttämäsi määrä.

Itse olen kuivilla oleva alkoholisti. Juodessani kulutin keskimäärin 17 pulloa olutta päivässä, eikä yhtään kuivaa päivää ollut välissä. Alkoholistille hyvin tavallinen määrä, joka moninkertaisesti ylittää koko väestön kulutuksen. Lääkäreille alkoholismi on niin tuntematon, etteivät usko määrää todeksi.

Se on vain maksimi, minkä maksa voi polttaa, mutta alkoholistille hyvin tavallinen. Minulla oli vaikeita neurologisia oireita, etenkin muistamattomuutta ja kouristuksia, mutta silti kävin koko ajan työssä.

Alkoholismi korreloi vahvasti ahdistuneisuuden kanssa. Jos niin harvinaisesti käy, että pääsee pitkäaikaisesti kuiville, kuten 1 - 2 % alkoholisteista, ahdistuneisuus kuitenkin jää, ja se pahenee iän myötä. Minuakin vaivaa erityisen kova ja hoitoresistentti ahdistuneisuus.

Hyvää jatkoa sinulle! Kynis.mies

• Anonyymi

Mikä tuohon ahdistukseen sitten auttaa? Itsellä bentsodiatsepiinit hieman mutta olen varmaan koukussa niihinkin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikä tuohon ahdistukseen sitten auttaa? Itsellä bentsodiatsepiinit hieman mutta olen varmaan koukussa niihinkin.

Bentsodiatsepiinit auttavat, mutta aivan heikosti. Niistä huolimatta minulla on sietämättömän kova ahdistuneisuus. Muuten, alkoholiriippuvuus on HEROIININ luokkaa, riippuvuus bentsodiatsepiineista niihin verrattuna hyttysen aivastuksen kokoinen. Kynis.mies

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joskus auttaa eteenpäin se, kun miettii mikä sen ahdistuksen aiheuttaa, miltä se tuntuu, ja mitä sille voisi tehdä. Miten oppia elämään ahdistuksesta huolimatta, jos ei siitä kokonaan eroon pääse.
        Ehkä niitä ahdistuksen aiheuttajiakin pystyy joskus karsimaan elämästään, tai ajatella niistä itselleen suotuisammalla tavalla.

• Anonyymi
    • Anonyymi

Oletko Youtubessa hauskoja juomavideoita tekevä "kippisman"?

• Anonyymi

Nyt korkki kiinni. Itse pidin tuota peliä 43 vuotiaaksi. Sinun kannattaa lopettaa nyt.

• Anonyymi

Juon keskimäärin 2-3 iltana viikossa sen 6-9 olutta 0,5litraa. Siihen lopetan aina että aamulla on varmasti ajokunnossa. Arkipäivänä jos juon niin juon max 8 olutta 0,5l ja juon klon16-20 välillä nämä kaikki. Ei tule krapulaa ja aamulla ajokunnossa. Urheilen 4-5 kertaa viikossa kunnolla eikä nuo määrät vaikuta mitenkään urheiluun. Syön terveellisesti, olen yli 100kg ja lihaksikas.

Nykyään en juo enempää kun tuossa jossain kohtaa join aina sen 10 isoa kaljaa 2-3 kertaa viikossa. Aina kotona enkä juo muutakuin kaljaa.

Olen tehnyt näin 15vuotta ja kaikki arvot viimeisen päälle kunnossa. Kuntokin kohillaanCooper yli 3000 ja penkki 180kg jne.

Töissä 5 päivää viikossa ja aina autolla. Pihallutuksia ollut ja noilla määrillä aamuisin aina nollat.

Joskus toki käyn ravintoloissa syömässä pitkän kaavan kautta ja silloin menee 20-30 annosta koko illan aikana. En ole välttämättä edes kovin humalassa näistä.

Jos nyt rehellisiä ollaan niin välillä useamman viikon taukoja on ollu ja jooa kuukausien. Mutta tänä vuonna pisin tauko ollu 2viikkoa ilman ainuttakaan kaljaa.

• Anonyymi

Mikähän tuo sinut kertomaan elostasi ja olostasi tälle palstalle?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikähän tuo sinut kertomaan elostasi ja olostasi tälle palstalle?

Eihän siihen muuta tarvita kuin hän ehkä haluaa kertoa. Ei niitä syitä tarvitse kysellä.

• voitko soittaa minulle heti

• älkää sitte kysykö täällä yhtään mitään ja petyn jos ei kukaan uskalla soittaa kun sanoo suoraan, eli soittakaa Nimeni Timo Ahonen jos lukee Horti Expert Oy se on mun firma elli ok

• Anonyymi

Sulla ei taida olla ihan kaikki laudat taapelissa, kuka sitten lietkään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sulla ei taida olla ihan kaikki laudat taapelissa, kuka sitten lietkään.

Tuo on joku trolli, kyseessä voi olla oikea ihminen, joku Timo, mutta taitaa joku tehdä tuolle Timolle kiusaa jostain syystä.
        Jättäisin soittelematta tuolla Timolle, koska kyseessä on kiusan teko joltain älypäältä.
        Timo, joku, ei itse taida edes tietää, että joku täällä esittää häntä.

• Anonyymi

Liitypä sellaiseen ryhmään Facebookissa kuin Alkoholismin tavalliset kasvot.

• Anonyymi

Tuttu tarina meille kaikille täällä AA:ssa. Viikonloppujuomisena se alkaa, sitten jonkun ajan kuluttua alkaa aamut A:lla ja ilta päättyy A:han, samoin kuin silta, jonka alle päädyt - no mutta onneksi AA voi auttaa sinua. Tervetuloa joukkoomme :)

• Anonyymi

MInä juon 18-28 olutta pe- su , en tiedä silti olenko alkoholisti, koska kaikki on suhteellista.

• Anonyymi

Audit-testeissä ne riskirajat on tosi korkeat. Haittoja voi tulla vähemmilläkin määrillä, ja alkoholistille se riskiraja on 0. Hieno juttu, että olet ruvennut itse pohtimaan juomistasi. Todennäköisesti ongelmaa on, kun itsekin juomistasi kyseenalaistat. Apua ja kaikenlaista vertaistukea on saatavilla, myös etänä toimii AA-ryhmiä. :)

• Anonyymi

Taitaa olla aika monen suomalaisen normi viikonloppu.

• Anonyymi

Kyllä tuo alkavalta ongelmalta vaikuttaa. Pitää muistaa, että alkoholismi on paheneva ja iän myötä etenevä sairaus. Eli tilanteessasi voi käydä esimerkiksi niin, että viinaa alkaa haluttaa jo viikolla. Et jaksakaan odottaa perjantaihin, vaan korkkaat pullon auki jo keskiviikkona. Tai sitten viikonloppuna et pystykään lopettamaan, vaan putki jatkuu maanantaille. Siitä alkaa ongelmat, työt jää tekemättä..jne. Tuo myös viittaa ongelmaan, että et osaa ottaa vain muutamaa. Tämä on arvioni alkoholiongelmia läheltä seuranneena, tsemppiä sinulle. Kannattaa harkita raittiutta

• Anonyymi

Minä olen kymmeniä vuosia juonut viikolla ja viikonloppuina. Vain viinaa ja olutta, konjakkia ja viskiä, rommia ja viinejä yms.

Lähes joka pöivä.

Maksan kunnnosta en tiedä.

On totta, että aivoininkin tuo alkoholi vaikuttaa, ei toki niin paljon kuin KANNABIS, jonka käytössä on hulluus aina lähellä. Ja kaikki me tiedämme sen teorian, mihin kannabis johtaa....?

Oliko portti?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä olen kymmeniä vuosia juonut viikolla ja viikonloppuina. Vain viinaa ja olutta, konjakkia ja viskiä, rommia ja viinejä yms.

Lähes joka pöivä.

Maksan kunnnosta en tiedä.

On totta, että aivoininkin tuo alkoholi vaikuttaa, ei toki niin paljon kuin KANNABIS, jonka käytössä on hulluus aina lähellä. Ja kaikki me tiedämme sen teorian, mihin kannabis johtaa....?

Oliko portti?

Sanotaanhan sitä portiksi, mutta kenelle se sitten on sitä, kenelle ei.
        Jotkut jäävät kannabiksen kanssa hörhöilemään, jotkut siirtyvät vahvempiin.

• Anonyymi

Itselläni oli joskus samanlaisia ongelmia. Lopetin juomisen (samalla myös kofeiinit jne) ja kokeilin että mitäs se tämä tämmöinen kannabis oikein on ja hetkeäkään en ole katunut. Tämän kasvin avulla lopetin alkoholin,kofeiinin ja nikotiinituotteet.

• Anonyymi

No mitä sinä siitä sait? Kerro nyt ihmeessä. Mistä sitä saa?

• Anonyymi

Mitä ne kofeiinit ooli? Niilläkö oikiasti huumasit itsees?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No mitä sinä siitä sait? Kerro nyt ihmeessä. Mistä sitä saa?

Hyvän olon ja irti kaikesta mikä aiheuttaa vierotusoireita.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Höhhöh oikein huuliveikkoja liikenteessä höhöh.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kokeile olla kuukasi ilman orjamehujasi ja tuu sitten kertomaan ottiko ohimosta niinsanotusti :'D

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hyvän olon ja irti kaikesta mikä aiheuttaa vierotusoireita.

Ole varovainen, kannabiskin aiheuttaa vieroitusoireita, etenkin jos käytöstä tulee kovin säännöllistä.
        Jostain riippuvuudesta kun pääsee eroon, tulee herkästi joku toinen riippuvuus tilalle.

• Anonyymi

Suosittelen käymään paikallisessa AA:ssa kokeeksi. Ei sinne ole pakko jäädä jos ei tunnu omalta ja kurjuutensa saa nopeasti takaisin avaamalla korkin.
      Itse menin 2014 ja siitä asti raittiina. Elämäni paras valinta. AA:lla on hyvät nettisivut.

• Anonyymi

Itse kokeilin aikoinani AA:ta, mutta ei ollut minun juttuni.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itse kokeilin aikoinani AA:ta, mutta ei ollut minun juttuni.

kokeile bbbbtä

• Anonyymi

Kyllähän tuo alkoholismilta kuullostaa, mutta on vielä aikaa parantua jos sitä itse oikeasti haluat.

• Anonyymi

Kohdaltasi on toivo mennyt.
      Olet jo peruuttamattomasti vahingoittanut aivojasi.

• Anonyymi

Kaikilla on toivoa.
        Kukaan ei voi tyrmätä täysin toista ihmistä, ettei muka olisi toivoa.
        Paitsi tietysti siinä vaiheessa, jos ihminen tekee jo kuolemaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kaikilla on toivoa.
        Kukaan ei voi tyrmätä täysin toista ihmistä, ettei muka olisi toivoa.
        Paitsi tietysti siinä vaiheessa, jos ihminen tekee jo kuolemaa.

Ompa iso rimpsu aiheesta.Taittaa olla paljon siitä kärsiviä,mutta en tuomitse kuitenkaan heitä!Ihmisillä on paljon sairauksia.miksi alkoholista tehdään häpeä?vohan ruokatottumuksetkin aiheuttaa sairauksia ,miksi siitä ei tehdä yhtä suurta häpeää haloota`

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ompa iso rimpsu aiheesta.Taittaa olla paljon siitä kärsiviä,mutta en tuomitse kuitenkaan heitä!Ihmisillä on paljon sairauksia.miksi alkoholista tehdään häpeä?vohan ruokatottumuksetkin aiheuttaa sairauksia ,miksi siitä ei tehdä yhtä suurta häpeää haloota`

Ehkä siitä tehdäänkin, mutta kuullesi sitä ei mainita…

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

kuullesi? mitä tarkoitat

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

kuullesi? mitä tarkoitat

etkö osaa vastata?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä tarkoittaa sana "kuullesi"? Onko vähän samoin kun "tiiän"? Itsestäänkään ei pysty kirjoittaamaan, koska "ts"-äänne puuttuu sanavarastosta? Onko näin?

Ketjusta on poistettu 21 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      89
      4220
    2. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      103
      2373
    3. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      33
      2337
    4. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      97
      2104
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      28
      1897
    6. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      32
      1875
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1577
    8. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      29
      1538
    9. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      188
      1360
    10. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      75
      1214
    Aihe