Olenko alkoholisti? Mielipiteitä kaipaan

Anonyymi-ap

En oikein tiedä mitä tällä haen, oli vaan pakko päästä avautumaan jonnekkin missä voi sen tehdä anonyymisti..Olen 32 vuotias lapseton työssäkäyvä ihminen. Viikolla ei ole minkäänlaista vaikeutta olla ilman alkoholia, en koskaan menisi töihin krapulassa. Viikonloppuisin kuitenkin suu alkaa napsaa, ja tapanani on ollut kerran viikossa vetää kännit. Sanon kännit, koska kyse ei ole muutamasta saunaoluesta vaan aina vähintään viinipullo+mietoja, tai yli 10 olutta/muuta mietoa. (Tarkkaa määrää vaikea arvioida, mutta kuitenkin sen verran, että olen tukevassa humalassa)
Jos viikonloppuna on jokin meno johon tämä ei sovi, ei se aiheuta vaikeutta olla juomatta, pystyn kyllä olemaan juomattakin. Mutta jos on vapaa vkl tulossa se on lähes mahdotonta, tekee perjantaisin niin paljon mieli että pakottava tarve korkata. Jos on jotkin juhlat viikonloppuna (niitä on aika harvassa, mutta kuitenkin) minne olen kutsuttu, vedän aina "pätyyn asti". Silloin olen huomannut juomiseni vaikuttavan muihin ihmisiin, koska he ovat joutuneet välillä pitämään huolta minusta. Jotkut tutut ovat tulleet kysymään joskus kanssani olleilta ystäviltä, että olenko kunnossa ja että onko mulla jokin ongelma juomisen suhteen, koska eiväthän he tiedä millainen olen arkena, ainoastaan siitä millainen olen siinä hetkessä. En vaan osaa ottaa muutamaa, se on kai syy miksi en viikolla juo, koska silloin en selviäisi töihin. Tämän takia olen alkanut miettimään, voisiko minulla olla ongelma tämän asian suhteen. Kun juon viikonloppuisin teen sen useimmiten kotona yksin musiikkia kuunnellen, harvemmin tulee lähdettyä minnekään. Olen sinkku joten kehenkään muuhun tämä ei vaikuta, paitsi no tietysti ystäviini kun olen heidän kanssaan liikkeellä. Tiedän, että tämä saattaa olla jokin hälytyskello, kun olen itsekkin alkanut miettimään tätä asiaa, mutta ajattelin josko täällä olisi ihmisiä joilla omakohtaista kokemuta aiheesta ja voisin saada neuvoja. Audit- testeistä joita olen netin kautta tehnyt olen saanut ristiriitaisia tuloksia.

Kiitos jo etukäteen kun jaksoit lukea tähän asti

61

788

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      UUSI

Eli kerran viikossa ehkä 10-12 annosta. Riippuu paljon tosiaan koostasi ja siitä, onko ylipainoa, mutta aika kovalta määrältä tuo kuulostaa.

Koska olet suhteellisen nuori, tuota tuskin on jatkunut montaa vuotta vielä. Eivätkä määrät ihan järkyttäviä ole, vaikka toki reippaasti yli riskirajojen. Näin ollen uskon, ettet vielä ole alkoholisti, ja irtautuminen voi onnistua vielä keksimällä mielekästä tekemistä, kuten. Parisuhde, harrastus jne...

Itselleni parisuhde on ollut pelastus, sitä ennen meni pari vuotta vähän samaa kaavaa kuin sinullakin, ehkä jopa reippaammin. Kun otat muijan, joka ei katsele ryyppäämistä hitollakaan, niin minkäs teet? 😁

• Anonyymi
        UUSI

Kerran viikossa ?
        Se on jo riippuvaisuus kun on vedettävä kunnon kännit. Siis miksi pitäisi .
        Jokainen juopuminen on aivoille vaurioittavaa , ja tulokset näkyvät sitten aikanaan jokaisella ihmisen aivot ovat niin herkkä alue että ihmisen itsensä pitäisi ymmärtää että suojelee itseään alkoholin aiheuttamilla vaaroilta . Jos olisi ollut elämän tarkoitus että juodaan pää täyteen niin meillä olisi syntymähumala. Minua on aina ärsyttänyt kun ennen töissä leuhkivat että
        ” tuli otettua taas kunnon känni ” siis siinä ei ole mitään leuhkimisen aihetta että sekoittaa aivojensa toiminnan täysin ja laittaa haiman ja maksa kovalle koetukselle juodessaan .
        Mutta eihän näihin koskaan mitkään puheet ole auttaneet , koska heillä ei ole tietoa miten keho toimii silloin kun vetävät viinaa naamansa , sanovat että rentoutuvat, siis haima ja maksa eivät rentoudu , vaan saavat tehdä työtä korkeapaineella silloin kun otetaan alkoholia .
        Mutta nämä asiat on kyllä tiedostettu yhteiskunnassa joten se jonka päähän tieto ei mene. Jatkakoon Eivät ole ilmeisesti koskaan nähneet ihmistä joka kuolee alkoholimyrkytykseen ,
        Minä olen nähnyt ja voin sanoa ettei ole mikään mieluinen kokemus . Kolme tuttua on menehtynyt siksi kun halusivat ” rentoutua”

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Kerran viikossa ?
        Se on jo riippuvaisuus kun on vedettävä kunnon kännit. Siis miksi pitäisi .
        Jokainen juopuminen on aivoille vaurioittavaa , ja tulokset näkyvät sitten aikanaan jokaisella ihmisen aivot ovat niin herkkä alue että ihmisen itsensä pitäisi ymmärtää että suojelee itseään alkoholin aiheuttamilla vaaroilta . Jos olisi ollut elämän tarkoitus että juodaan pää täyteen niin meillä olisi syntymähumala. Minua on aina ärsyttänyt kun ennen töissä leuhkivat että
        ” tuli otettua taas kunnon känni ” siis siinä ei ole mitään leuhkimisen aihetta että sekoittaa aivojensa toiminnan täysin ja laittaa haiman ja maksa kovalle koetukselle juodessaan .
        Mutta eihän näihin koskaan mitkään puheet ole auttaneet , koska heillä ei ole tietoa miten keho toimii silloin kun vetävät viinaa naamansa , sanovat että rentoutuvat, siis haima ja maksa eivät rentoudu , vaan saavat tehdä työtä korkeapaineella silloin kun otetaan alkoholia .
        Mutta nämä asiat on kyllä tiedostettu yhteiskunnassa joten se jonka päähän tieto ei mene. Jatkakoon Eivät ole ilmeisesti koskaan nähneet ihmistä joka kuolee alkoholimyrkytykseen ,
        Minä olen nähnyt ja voin sanoa ettei ole mikään mieluinen kokemus . Kolme tuttua on menehtynyt siksi kun halusivat ” rentoutua”

Tässä on rehellinen suora mielipide yleisellä tasolla.
        Jos ei muutamaan kaljaan pysty lopettamaan ,niin silloin on alkoholisti. Siihen ei ole parannuskeinoa (juopon aivoista se kohta on jo pilaantunut että voisi pariin jättäää ). Ainoa vaihtoehto on lopettaa kokonaan tai juoda itsensä hengiltä.
        Juoppuhan voi juoda tuurilla kylllä vaikka 80 v.asti niin ettei viinaan kuole ,toiset (Suurinosa) kuolee ennen aikojaan viinaan ja sen aiheuttamiin sairauksiin.
        Juoppohan on vielä sellainen että voi vaikka vuosikymmeniä juoda ja jos lopettaa niin voi tulla hyvä työmies vielä ja saataa saada menetyn eliän tavoitteen vielä takaisin.
        Mutta huumehörhö on toivoton tapaus jo lyhyen käytön jälkeen,sekin voi päästä aineista eroon joka on 100 kertaa vaikempaa kuin juopon korkin kiinni vääntäminen , Mutta hörhöstä ei työmiestä enään tule niin paljon pahemmin ne aineet aivot pilaa.
        Sitten vielä semmoinenkin tosiasia että monet juopot jotka juomisen on lopettaneet sanoo että tupasta on paljon vaikempi päästä eroon .Joka varmaan on totta.
        Tupakka mieshän hyppii seinille jos ei tupakkaa saa ,mutta juoppo voi olla juomatta vaikka viikon eikä seinille tarvi hyppiä.Päinvastooin juopothan on pahalla päällä maanatai aamununa ja perjantaina puolen päivän jälkeen taas on niin hyvällä päällä että... kun kohta pääsee juomaan.. Joten pahempi myrkky se tupakkikin on ,miksihän sitäkin pitää polttaa kun menee rahat ja terveys eikä se mene päähän edes ,tai no aamulla ensimmäiset savut ehkä pikkuisen voi mennä. ja Haiseekin niin helvetin pahalle. ja impotentteutta aiheuttaa muiden sairauksien lisäksi.Jos ne poika miehet onkin siksi niin kovia vetämään tupakkaa ettei tarvi ukkomieheksi alkaa..?
        Eikä se pumppu viinastakaan vanhemmuuten tykkää...nuoremmillakin rapulassa jyskyttää vanhemmilal saattaa sanoa sopimuksen irti. maanatain aamuna .. (ei se silloin sano kun humalassa on) Huume hörhöilllä taas on toisin niillä se sanoo sopimuksen irti aineiden vaikutuksen alaisena.
        Huume hörhöillä jaa kaikki asiat hoitamatta ja puhelimeen vastaamatta heti ensimmäsiten kertojen jälkeen jne...juopolla vasta kymmenien vuosien juomisen jälkeen tulee niitä oireita.
        Sitten sellainen homma että nykyäään ei enään ole oikeita puliukkoja ! kun kaikista juopoista tulee jossakin vaiheessa huume hörhöjä.. se on sitä nykymenoa..
        Joten ei muutako väännä korkki kiiinni ja katko tupakat roskiin ja sijoita säästyvät rahat pörssiin niin vielä ehtii miljonääriksi ennen eläkeikää.
        Ja tulee 10-20 v. lisää elinikää ja eläkettä.ja perillisiä vituttaa kun lopetti juomisen....kun ne ei tajua että jos olisi juonut ei olisi mitä periä...

• Anonyymi
        UUSI

Ei toisen puolesta voi raitistua! Se lähtee omasta halusta.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Totta . Ole pienistä hetkistä onnellinen , laulaa Lasse Moterson.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Näin on.
        Toisilla on alkoholismiin sopiva geenipohja.
        Eräs ystäväni joka on alkoholisti sai riippuvuussuhteen jo kohdussa. Hänet synnytettiinkin krapulassa.

• Anonyymi
      UUSI

Riippuu lopulta siitä haluatko olla oma itsesi ja liittyä sontaseppojen iloiseen veljeskuntaan?
      Palsta on surullinen potilaskertomus alkoholin aivoja rappeuttavasta toiminnasta. Fyysisten oireiden kuten sisäelintulehdusten, ääreisverenkierron heikentymisen ja katkokävelyn (aivovaurio) myös toiminnallisuus rapautuu samoin normaalit estot katoavat. Alkoholisti loppuvaiheessaan on yleensä omille mielipuolisille ajatuksille hihittelevä käppyräsorminen liuskaotsainen menninkäinen, joka välillä saa suuren painonnostajan voimat varastaakseen lisää alkoholia tai jopa selättää useamman poliisimiehen mikäli ryyppykierrettä yritetään miehissä katkaista. Vuokra-asunnoissa asuu näitä äijän puolikkaita kiljua valmistaen ja pontikkaa keittäen. Määrättyihin asuntoihin poliisi uskaltaa tunkeutua Karhuryhmän tukemana. Joskus iltaisin Turun Varissuolla tai pk-seudun Korsossa saattaa yöllä ajaessaan nähdä näytelmän, jossa menninkäisen kokoinen juoppo nujertaa hakemaan tulleet poliisit katuun pinkoen alastomana metsän suojiin. Aamulla vain ripulivana hangessa näyttää ajokoirille ja Karhuryhmän miehille tietä seuraavaan näytökseen. Mennikäinen on voimissaan juotuaan usemman auton lasinpesunesteet pakomatkallaan.
      Joku päivä kieltolaki lopettaa tämän hulluuden.

• Anonyymi
        UUSI

"Joku päivä kieltolaki lopettaa tämän hulluuden".
        Ja ei muuten lopeta, sitä on kokeiltu ja juominen sekä tapa juoda muuttuivat pysyvästi haitallisempaan suuntaan.
        Ihmisillä, kuten myös joillakin nisäkkäillä ja linnuilla on jostakin syystä halu saada välillä pää ja vatsakin sekaisin.

• Anonyymi
      UUSI

Kaikki riippuu siitä oletko tissuttelija?
      Miten tunnistan tissuttelijan?
      Monesti tämä pieni keltainen mies kieltää käyttävänsä alkoholia vielä sisätautiosastolla….uuden maksan toivossa.
      Helmeilevät hikipisarat otsallaan, hermostunut nauru, vikkelästi elehtivät kädet pienten keltaisten silmien pälyillessä alta kulmain katseen hakeutuen yhä uudelleen seinällä olevaan käsidesipulloon suupielet nykien.Tässä vaiheessa sanon, että rentoudu ja annan muutaman kalkkitabletin ja kysyn otetaanko pienet nostaessani lekan vodkaa ja diapam paketin sairaalavuoteen viereiselle pöydälle. tissuttelijan ilme muuttuu hellyttävän vapautuneeksi hetken aikaa kuvitellen saavansa apua vieroitusoireisiin.Takanaan hörähtää iloinen möreä basso. Hilpeä Suntio istuu pöydän ääreen ja otamme paksut siivut vodkaa ja tabletit nauttien joka hetkestä. Esittelen Hilpeän Suntion potilaalle ainoana spesialistina, joka voi häntä auttaa. Hilpeä Suntio kuiskaa maksan olevan ainakin kolme kertaa painavampi kuin normaali, mutta vaaka kyllä kestää painon. Kerron, että Hilpeä Suntio tutkii hänet läpikotaisin vailla kipuja, koska hän on patologi. Sontaseppo katkokävelee hädissään itkien käytävälle , josta hänet saadaan kiinni ja möhömaha sidotaan nippusitein ja käpy perseessään jää hän odottamaan ammoniakkipieruja, askitesvatsaa ja sitä pientä viiltoa aivan lopussa ennen verensyöksyä. Me jatkamme juhlia hoitsujen kanssa onhan saatu taas yksi baarikärpänen kiinni.

• Anonyymi
        UUSI

Eikö se Bodareilla ja painonnostajilla(hormooneja käyttävillä) yleensä maksa turpoa ?
        Tietenkin jos viinaa vetää oikein kaksin käsin joka päivä vuosia..niin voi olla eriasia.

• Anonyymi
      UUSI

Taipumus juoda joka kerta lärvit on merkki alkoholiongelmasta. Seuraavassa vaiheessa alat ottamaan tasoittavia aamuisin ja sorrut juomaputkiin.
      Edessäsi on siis raittius tai paheneva kierre, joka johtaa psykiatriseen osastohoitoon hygieniahaalareissa ja lopulta koprofiliaan.
      Lähes kaikki alkoholistit ovat myös koproliaan taipuvaisia.
      Meillä sontasepoilla on oma AA-kerho. Kehotan hakeutumaan toimintaamme.
      Tänään AA-kokouksessamme soittaa Maikkulan sontaseppojen orkesteri. Oma bändimme
      Shitsmiths and fairy fellers goes disco:
      Dancing with shit on my face
      She cooked my balls I ate it too
      Burning ass
      Shit it up
      Fist and shout
      This ass spits fire
      Left to my own feces
      Dirty laundry
      Pig farm boys
      Scatman’s reggae

• Anonyymi
      UUSI

Lyhyesti sanottuna arvostelukykysi on jo mennyt, koska kyselet tällä palstalla oletko alkoholisti. Tiedät sen itsekin. Jokainen kerta, kun dokaat johtaa katastrofiin, joten sinulla ei taida olla enää paluuta kohtuukäyttöön vaan täysraittius sopisi paremmin. Mikäli joskus silti otat niin tee se kesäloman alussa ja kesämökillä ilman puhelinta matkassa niin et mokaile.
      Äläkä tuomitse itseäsi liian ankaraan, jos joskus lipsahtaa, sillä niin käy jokaiselle.

• Anonyymi
        UUSI

Minusta aloittajalla ei ole arvostelukyky mennyt, koska hän itse on huolissaan.juomisestaan ja kysyy. Hänhän osoittaa selkeästi sen, että on kiinnittänyt huomiota omaan juomiseensa ja siinä on tervehtymisen alku.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Minusta aloittajalla ei ole arvostelukyky mennyt, koska hän itse on huolissaan.juomisestaan ja kysyy. Hänhän osoittaa selkeästi sen, että on kiinnittänyt huomiota omaan juomiseensa ja siinä on tervehtymisen alku.

Lyhyt vastaus hänelle on Silloin kun on viina mielessä ja odotetaan pyhän aikaa että saa juoda on jomriippuvainen. Normaali ihminen ei odota pyhän aikaa saadakseen juoda koska hän ei ole mitenkään riippuvainen , mutta ottaa joskus ehkä kutsuissa illallisen kanssa lasin viiniä , ja ei laita sille mitään painoa .

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Hyvähän tuo on että kysyy.Suomessa on satojatuhansia jotka ei tajua kysyä !
        Niillä ongelma on paljon pahempi.

• Anonyymi
      UUSI

Aloittaja tässä.

Kiitos vastauksista, kovin monta asiallista sellaista ei ole ainakaan vielä tullut, mutta oli siellä poikkeuskin.
      Olen normaalipainoinen, mutta arvioisin sen vuoksi alkoholin kulutukseni niinä päivinä suureksi, koska selkeästi olen kovassa humalassa silloin loppua kohden ennenkuin menen nukkumaan. Tämä on siis jatkunut muutaman vuoden. On kyllä laittanut miettimään juuri sen vuoksi, kun ns "tutut" ovat tulleet ystäviltäni kysymään onko minulla ongelma miettimään, että onko todella näin. Hehän ovat ulkopuolisia, eivätkä tiedä elämästäni muuten. Ystäväni sen sijaan tietävät, olemme tekemisissä tavalla tai toisella päivittäin. Parisuhdetta en tällä hetkellä etsi, koska töissä pitää kiirettä enkä usko, että riittäisi energiaa sen ylläpitämiseen ja sellaiseen ryhtyessäni haluaisin antaa sille kaikkeni. Tarjokkaita tähän kyllä olisi, tiedän sen. Olen koittanut katsoa AA-kerhoista tietoa omalla alueellani, mutta toistaiseksi olen löytänyt vaan etänä tapaavia ryhmiä ja sellaiseen en halua. Jos menisin kokoukseen tahtoisin mennä sinne livenä. Ja tosiaan, itselle on epäselvää onko todella ongelma ja haluanko lopettaa? Tiedän, nämä ovat ilmeisesti juuri niitä hälytyskelloja..On vaan niin mukavaa istua kotona, kuunnella musiikkia, saunoa ja "purkaa" näin viikon ajan kasaantuneet paineet töistä. Toki varjopuolena on se, että lauantait menevät aika usein krapulassa (juon aina perjantaisin, koska tarvitsen yhden selvän päivän kotitöiden hoitamiseen ennen uuden työviikon alkua)

• Anonyymi
        UUSI

Mikä elämän rytmi sinänsä . Mielestäni olet riippuvainen , jos jo odottaa perjantaita että saa ottaa alkoholia niin se jo viestittää riippuvaisuudesta.
        Ja kun nukkuu alkoholin vaikutuksen alaisena niin se uninen ole normaalia ja rasittaa aivoja ajan kanssa . Olen nähnyt niin monta alkoholistia ja voin sanoa että ainoa tunne on säälin sekainen pahanolon tunne siitä että ihmiset tieten tahtoen murskaavat oman kehonsa . Sukulainen sai haimasyöpään kuoli 40 vuotiaana oli tisstellut siitä asti kun täyttu 18 . Ikävä häntä on kovasti vaan kun ei uskonut puhetta

• Anonyymi
        UUSI

Sitä en ole itse ymmärtänyt koskaan, miksi ihminen vetää kännit yksin ollessaan.
        Onko omassa mielessä jotain painostavia, hankalia ajatuksia, joita sitten yrittää turruttaa alkoholilla ? Onko omia tunteita ja tuntemuksia vaikeaa käsitellä selvin päin ?
        Tavallaan on itsensä huijaamista, kun sanoo, että rentoutuu alkoholin avulla. Mitä se loppujen lopuksi rentouttaa ?

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Sitä en ole itse ymmärtänyt koskaan, miksi ihminen vetää kännit yksin ollessaan.
        Onko omassa mielessä jotain painostavia, hankalia ajatuksia, joita sitten yrittää turruttaa alkoholilla ? Onko omia tunteita ja tuntemuksia vaikeaa käsitellä selvin päin ?
        Tavallaan on itsensä huijaamista, kun sanoo, että rentoutuu alkoholin avulla. Mitä se loppujen lopuksi rentouttaa ?

Täh ? vielä tyhmempää on vetää kännin toisten seurassa jos ei osaa ihmisten lailla käyttäytyä, harva osaa kunnon kännissä käytttäytyä !
        Paljon parempi kun pysyy kotona ja juo siellä jos ei...

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Siksi kun se auttaa ahdistukseen ... muutaman oluen kun ottaa ei huolet paina . Tulee rento olo. Oispa selvinpäinkin sama olotila. Perjantaina 9 sinistä Pirkka olutta nautiskelen ! HUOM kerran viikkon vain.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Siksi kun se auttaa ahdistukseen ... muutaman oluen kun ottaa ei huolet paina . Tulee rento olo. Oispa selvinpäinkin sama olotila. Perjantaina 9 sinistä Pirkka olutta nautiskelen ! HUOM kerran viikkon vain.

Auttaa ahdistukseen, jaa. Taitaa ennemminkin aiheuttaa sitä ahdistusta, useammin se menee niin päin.
        Selvinpäin pystyy saamaan saman olotilan, siis rennon olon, kun vain löytää siihen keinot.
        Tosin jos juominen tapahtuu vain kerran viikossa, voi olla eri juttu. Ihmisestä se on kiinni, kuinka itse suhtautuu omaan juomiseen.

• Anonyymi
      UUSI

Oli ilo kuulla, että sait asiallisen vastauksen.
      Kanssasi olisi miellyttävä keskustella asiallisesti alkoholista jokus perjantai-iltana , kun möliset ja itket savet allasi tuttaviesi nolojen katseiden alla. Kenties räkä poskella, savet lahkeessa ja simat housuissasi olet oikein asiallinenkin nuori mies.

• Anonyymi
      UUSI

Viikolla et juo, mutta vkl:in vedät kännit. Ikävä kyllä, kun viikonloppujuomisesi lasket koko viikolle, ei se hyvältä näytä. En minä viitsi moralisoida, otan itsekin, mutta "vain" 4 lonkeroa tai olutta perjantaina tai lauantaina, joskus molempina päivinä ja jos töissä olen, niin en ota, saunan jälkeen yksi olut menee.

• Anonyymi
        UUSI

Tuoppi kotikalja muuten on kaikista parasta kaljaa saunan jälkeen nam..
        Siinä on sekin hyvä puoli että ei tarvitse 9-10 Litraa juoda kerralla.Lasi pari riittää ja sitten eukkoa siittään..

• Anonyymi
      UUSI

Olen nähnyt osastolla monen alkoholistin kuoleman.
      Yleensä mustelmia, haavaumia ja verenvuotoa jokaisesta ruumiinaukosta. Osalla askitesvatsa kasvaa suureksi aiheuttaen suurta kipua painaessaan sisäelinten jäänteitä. Tätä ylipaineoireyhtymää helpottamaan vatsa voidaan ”viiltää auki”, joka alentaa painetta lievittäen kipua. Tässä vaiheessa alkoholisti odottaa kuolemaansa vatsa peiteltynä. Kipulääkkeet eivät aina toimi verenkierron vaikeutuessa maksan tuottamien hyytymisaineiden ehtyessä. Stesolid suppo peräsuolessa kylläkin saattaa alkoholistin omaan maailmaansa.
      Mikäli mahdollista morfiinijohdannaisia annetaan, että hengitys lopulta lakkaa turhan kärsimyksen lopettamiseksi. Nuorimmat uhrit jo alle 30 vuotiaita.
      Pahinta kuitenkin on alkoholistin kuolemanpelko ja katumus, kun kaikki on jo liian myöhäistä.

• Anonyymi
        UUSI

Taitaa olla kyse huumehörhöistä ?

Juoppoa ja huume hörhöä ei saa sekoittaa . Se on viher-kommunistien homma ne puhuu huumeista ja alkoholista samalla nimellä (Päihteet) vaikka ero on kuin yöllä ja päivällä.
        Kyllähän juoppokin voi juoda itsensä hengiltä mutta aika harvinaistakait se on kuitenkin.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Taitaa olla kyse huumehörhöistä ?

Juoppoa ja huume hörhöä ei saa sekoittaa . Se on viher-kommunistien homma ne puhuu huumeista ja alkoholista samalla nimellä (Päihteet) vaikka ero on kuin yöllä ja päivällä.
        Kyllähän juoppokin voi juoda itsensä hengiltä mutta aika harvinaistakait se on kuitenkin.

Kyllä sen hengenlähdön saa aikaan pelkällä alkoholillakin, ei siihen huumeita tarvitse välttämättä.
        Tuo, joka kertoi nähneensä osastolla noita kuolemia, on ihan oikeassa, kertoo tosiasioita.
        Toki alkoholin avulla tavoitettu kuoleminen kestää saavuttaa kauemmin kuin mitä huumeiden kanssa usein tapahtuu. Huumeet taitavat olla se nopeampi tie, toki ei näitäkään voi yleistää, että kaikille tapahtuisi aina samalla tavalla, olemme yksilöitä.

• Anonyymi
      UUSI

Pidättäydy onanoimasta yli kolmisen viikkoa ja lähde sitten vaikka baariin tai kutsu kiva seuralainen vaikka netistä luoksesi. Musan kuuntelu on kivempaa ja aina siinä löytyy jotain yhteistä askarta, peitonkin alle! Oluet pois ainakin tuossa iässä, ne näkyy heti ympärysmitassa.

• Anonyymi
        UUSI

Kuka menee nettituttavuuden luokse seuralaiseksi, jos ei tunne ennestään koko tyyppiä ?
        Typerää touhua, nykymaailmassa ei voi tietää, millaisen tyypin kohtaa, voi käydä huonostikin pahimmassa tapauksessa.
        Jo vuosikymmeniä sitten neuvottiin, että ventovieraan kotiin ei kannata koskaan mennä, etenkään yksin. Eikä tietty pyytää ventovierasta omaankaan kotiin.

• Anonyymi
      UUSI

Kyllä tuo alkoholismilta kuulostaa. Hankkiudu apuun juoppo!

• Anonyymi
        UUSI

Onko kukaan koskaan kertonut kuinka vähän neuvoistasi on apua, yhtään kenellekään?

• Anonyymi
      UUSI

Vanha viisaus. Jos alkoholinkäyttö aiheuttaa ongelmia ja askarruttaa, on alkoholisti.
      Kun myöntää asian itselleen, on mahdollisesti paranemisen alussa.
      Tsemppiä

• Anonyymi
      UUSI

En näillä palstoilla paljoa liiku, mutta kirjoituksesi osui aivan sattumalta silmääni. Viestisi kuvaa omia juomatapojani ja poikamieselämääni, ennen kuin tapasin nykyisen vaimoni. Parisuhteen jälkeen juominen väheni radikaalisti ja viimeiset vajaat 30 vuotta alkoholin käyttö on lähes olematonta, Ei tee alkoholia mieli, juon ehkä max yhden oluen kahdessa kuukaudessa. Kyse on täysin siitä, onko jotai muuta tekemistä, joka pitää ihmisen pois kapakoista.

• UUSI

Tiedäthän itse, kun olet tuon viestin kirjoittanut ja tilanteesi kuvannut, että alkoholi on sinulle ongelma. Niin on jos siltä tuntuu.

Kokemukseni mukaan henkilöstä joka ei hallitse sosiaalisia alkonkäyttötilanteita ei tule kohtuukäyttäjää. Se on karu totuus ja ainoa keino tilanteen parantamiseksi on juomisen lopettaminen.

Lopettamisen tekniseen toteuttamiseen on eri tapoja. Joku tekee sen ihan itse, joku toinen hakee vertaistukea esimerkiksi Päihdelinkistä jossa voi lukea muiden kokemuksista ja osallistua keskusteluun nimimerkillä (https://keskustelu.paihdelinkki.fi/c/me-lopettajat/39), AA:sta tai kirjallisuudesta.

Raitistuminen kannattaa, se poistaa ahdistavat paineet ja avaa uusia näköaloja: mieliteon poistuminen ottaa aikansa, mutta tapahtuu kuitenkin. Alkokeskeinen maailmankuva muuttuu: huomaa että koskaan ei ole "pakko" ottaa eivätkä "kaikki" ota ja että on lukemattomia tilanteita ja tilaisuuksia joihin alko ei liity. Etyylistä tulee aikanaan yksi kemiallinen yhdiste muiden joukkoon eikä se aiheuta muita sellaisia suurempia mielenliikkeitä. On vapaa.

• Anonyymi
      UUSI

Ihan normaalimeininkiä. Muuta kun anna palaa vaan, tuo alkoholimäärä on ihan ok .

• Anonyymi
        UUSI

Ei se ole silloin normaalia, jos se herättää kysyjässä sellaisia ajatuksia, joita aloittajalle on tullut.
        Jos alkaa epäilemään omaa alkoholin käyttöään, ei kukaan muu pysty sanomaan toiselle, mikä on normaalia, mikä ei.
        Jollekin vähäinenkin juominen voi olla ongelma, joku toinen voi ajatella aivan eri tavalla.
        Ylipäänsä, jos ihminen tuntee jonkun asian itselleen ongelmaksi, niin silloin se on hänelle ongelma.

• Anonyymi
      UUSI

Kirjoitat, että viikonloppuisin, jos ei ole menia tiedossa, on pakottava tarve juoda. Tuo pakottava tarve juoda on selvä osoitus alkoholismista. Sama kuinka paljon ja miten usein, mutta kun on pakko juoda. Neuvon hakeutumaan hoitoon, vaikka Minnesotaan. Kirjoitan kokemuksesta, se toimi minulla.

• Anonyymi
      UUSI

Tissuttelen päivittäin olutta ja viinaa. Olen töissä pienessä tuiterissa. En aja millään kulkuneuvolla enkä käytä isoja työkaluja. Tykkään olla aina hiukan humalassa.

• Anonyymi
      UUSI

Kylmis

• Anonyymi
        UUSI

Kylmikseen saattaa törmätä AA-kokouksissa.

Tyyppi pisti itsensä likoon toimiessaan varoittavana esimerkkinä siitä, mitä alkoholin liikakäyttö tekee ihmiselle. Alkoholi tuhoaa koko elämän ja lopulta jäljelle jäävät vain hyeenat sekä korppikotkat repimään sinusta palasia, viihdyttääkseen itseään.

• Anonyymi
      UUSI

Olet hyvä perus Jamppa. Viikonloppuna voit juoda 40 keskiolutta, jos viikolla ey ryyppää.

• Anonyymi
      UUSI

Minäkin aikoinaan olin viinaa kaljaan menevä , , korttikin oli kuivumassa mutta en tuntenut olevani alkoholisti , , , niin muuten se kontrolli lääkärissä käynit sanoin läääkärille jotta otan 2 kaks kertaa kunnon kännit kuukaudessa mutta viikolla en tissuttele ota jopa sauna olutta. Lääkäri totesi jotta se on normaalia . mutta on sellainenkin koulukunta -- joka toteaa jos tuntee huonoa omaatuntoa juomisesta krapulasta niin voi olla siinä kiikun kaakun alkoholisti , m mutta täytyy myön tää jotta niin sanottuna darra aamuna heräsin levee hymy naamalla ja olin kiitollinen että ei tarvitse olla pahemmassa kankkusessa ja lähteä töihin pakkas aamuna jäistä autoa käynistelemään , , ja mitä tuohon kysymykseen vastaan jotta:. ET OLE ALKOHOLISTI.

• Anonyymi
      UUSI

Vaikuttaa siltä että olet vahvasti alkoholisoitunut. Luultavasti jos on ilmaista viinaa saatavilla niin vedät niin kauan kuin silmät auki pysyy. Ahnekin olet. Etkö tiedä että mikään lounas ja juoma ei ole ilmainen. Maksat siitä joskus erittäin kovan hinnan. Meinaan terveytesi kustannuksella.. Ole kerrankin juhlissa kahden oluen miehiä. Silloin pysyy tolkku. Jos et siihen pysty niin juoppo olet vaikka kuinka selittäisit muuta.
      Näin on. Kysy vaikka keneltä tahansa. Jos et osaa käyttäytyä niin älä ota lainkaan. Vältyt elämäsi pahimmalta morkkikselta.. Tämä on tosi..

• Anonyymi
      UUSI

Hyvä aloittaja, voisit saada tsemppaavampia viestejä paihdelinkki.fi-palstan keskusteluista. Sinne tosin pitää antaa sähköpostiosoite rekistöröityäkseen, mutta voihan ilmaistarjoajilta (Gmail,Hotmail) sellaisen kehittää. Ei kannata olla liian vaativa sen anonyymiyden kanssa, kyseessä on loppuelämäsi.

Aloituksesi oli hyvä. En käyttäisi liikaa aikaa sen pohtimiseen, oletko alkoholisti. Selvästi sinulla on ongelma, sen nimellä ei ole väliä. Itse asiassa kuulosti hyvin tutulta. Minulla tuo johti vuosien mittaan vähitellen kunnon "putkiin" ja lopulta katkolle.

Kehotan hakemaan apua ajoissa. Kirjoitat hyvin, auttaisiko tuo Päihdelinkin keskustelu?

• Anonyymi
      UUSI

Aloittaja tässä.

Joku kirjoitti fiksun kommentin taas päihdelinkin keskustelu- palstasta, kiitos tästä kommentista. Täytyy ottaa vakavaan harkintaan. Olet kyllä oikeassa siinä, että täällä ei kovin järkevää tai asiallista kommenttia tule. Olivat kyllä sinänsä hyviä herätteitä siitä, millainen alkoholisoituneen ihmisen mielenmaisema voi olla, sen verran sekavaa tekstiä tuli monelta.
      Toisin kuin monet luulevat, en pelkää sosiaalisia tilanteita ja juo sen vuoksi kotona yksin. Minulla on laaja ystävä ja kaveripiiri. Olen kuitenkin eri elämäntilanteessa useiden heistä kanssa siinä suhteessa, että heistä usea on mennyt naimisiin ja perustanut perheen, ja silloin on luonnollista että heiltä ulkona juokseminen jää vähemmälle. Jos on mahdollista lähden ulos porukalla, mutta useimmiten näin ei ole.

• Anonyymi
        UUSI

Silloin jos juo yksin kotona, se ei tarkoita, että olisi välttämättä oltava jokin sosiaalisten tilanteiden pelko tms. Jos ei vain ihmisten ilmoille halua mennä, niin sitten ei.
        Mutta miksi haluaa itsensä humalaan yksin kotona ? Auttaako se johonkin, tai onko vaikeaa olla selvin päin, painaako ajatukset mieltä, onko ahdistavaa olla selvin päin ?
        Tunnen paljon erilaisia alkoholisteja, ja jokaisessa on eroja.
        On myös yksin juojia, mutta se heillä on yhteistä, että yksin juovilla on enemmän psyykkisiä haasteita elämässään kuin heillä, jotka eivät niinkään yksikseen juopottele.
        Monet täällä mainitsevat jampasta, äijästä, miehestä, jne. luullen, että olisit miespuolinen henkilö, itselleni tulee lähinnä mieleen, että aloitus on naisen kirjoittama.

• Anonyymi
      UUSI

Alkoholisti on silloin, jos itsellään on tunne, ettei homma ole hallinnassa tai jos aiheuttaa juomisellaan haittaa muille tai itselleen. Lisäksi tietysti määrät ja rahankäyttö, holtittomuus jne liittyvät asiaan, mutta alkoholistille yksikin paukku on liikaa. Alkoholisti kun ei halua vain yhtä, vaan 10 paukkua.

Itse olen jonkin sortin alkoholisti. Viikolla menee 4-6 olutta parina iltana (keskiolutta tai A olutta) ja viikonloppuna vetämisen kännin, jolloin menee 10-15 annosta, ellei joskus enemmänkin.

Näin ollen korkean riskin raja 24 annosta viikossa ylittyy sekin.

Mutta, olen ns hyvätapainen, tykkään tissutella kotona, en juuri käy ravintoloissa, enkä tappele edes puolison kanssa humalassakaan. Ja tykkään oluen mausta. Kyllä se vaan on mukava ottaa muutama.

• Anonyymi
        UUSI

" Mukava ottaa muutama "
        Ja siltikin korkean riskin raja ylittyy selkeästi. On nämä niin hauskoja heppuja, että.
        Onhan se toki itselleen jotenkin seliteltävä juomistaan, ettei vaan ala ahdistamaan liikaa.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

" Mukava ottaa muutama "
        Ja siltikin korkean riskin raja ylittyy selkeästi. On nämä niin hauskoja heppuja, että.
        Onhan se toki itselleen jotenkin seliteltävä juomistaan, ettei vaan ala ahdistamaan liikaa.

Kyl vaan, kuten sanoin, olen alkoholisti. Eihän se hyvä ole, muttei se ole sinulta pois. Jokainen taplaa tämän elämän tavallaan ja kaikki kuollaan joskus. Minä siinä ohessa vähän juopottelen. Itse minä tekemisistäni vastaan.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Kyl vaan, kuten sanoin, olen alkoholisti. Eihän se hyvä ole, muttei se ole sinulta pois. Jokainen taplaa tämän elämän tavallaan ja kaikki kuollaan joskus. Minä siinä ohessa vähän juopottelen. Itse minä tekemisistäni vastaan.

Joo, tiedän, ei se ole minulta mitään pois. Eikä minua haittaa toisten juomiset niin kauan kun ne ei oikeasti haittaa henkilökohtaista elämääni.
        Elämä on täynnä valintoja, ja jokainen tekee omansa.

• Anonyymi
      UUSI

Täysi deegu.
      Siinä vaiheessa kun omaa suhdetta alkoon pitää kysellä muilta peli on karkaamassa lapasesta. Tosin se, että paaluttaa omaa sijaintiaan alkoholismin kartalla moisella avautumisella kielii siitä, että kaikki toivo ei ole menetetty. Jokainen juokoon omat viinansa älköönkä ole rasite yhteiskunnan terveydenhuollolle.

• Anonyymi
      UUSI

Lisätietoja Google : Suomen AA.FI ! Ota selvää Ennakkoluulottomasti ja soita / käy lähimmössä / jossan Ryhmässä ! Et häviä mitään mutta saat " Kokenutta, Asiantuntija Apua "!

• Anonyymi
      UUSI

Ap:lle No et ole alkkista nähnytkään

• Anonyymi
        UUSI

Niin, kyllä ammattiröllit on asia erikseen. Silloin juopottelu käy oikeasti jo työstä ja se on rankkaa hommaa. Siihen ei kaikki pysty. On nimittäin aivan eri hommaa olla vaikkapa 20 päivää putkeen humalassa, sitten tasoitella itsensä selväksi... Ja kohta seuraava putki päälle.
        Siitä on leikki kaukana. Gambina oli aikanaan monen Röllin paras kaveri. Nykyään ei enää niinkään.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Niin, kyllä ammattiröllit on asia erikseen. Silloin juopottelu käy oikeasti jo työstä ja se on rankkaa hommaa. Siihen ei kaikki pysty. On nimittäin aivan eri hommaa olla vaikkapa 20 päivää putkeen humalassa, sitten tasoitella itsensä selväksi... Ja kohta seuraava putki päälle.
        Siitä on leikki kaukana. Gambina oli aikanaan monen Röllin paras kaveri. Nykyään ei enää niinkään.

Tuossa olet oikeassa, että kyllä se juopottelu työstä käy. Jos siitä palkkaa maksettaisiin, niin vaativuuden takia palkan pitäisi olla aikamoinen.
        20 päivää, 20 vuotta, eri pituisia humalatiloja, kenellä mitenkin.
        Mutta ei ne seurauksetkaan mitään mukavia ole, sairaana kituuttamista vanhoilla päivillä, jos sinne asti selviää.
        Ja jos ehtii raitistumaan, pääsee vielä pohtimaan mennyttä elämäänsä jälkeen päin eri perspektiivistä kuin juomisen aikaan.

• Anonyymi
      UUSI
    • Anonyymi
      UUSI

Yleensä ottaen sanoisin, että jos jo itsekin huomaa häiriökäyttäytymisensä alkoholin käytön vuoksi, on ongelma selkeästi olemassa. Se vain on myönnettävä itselleen.
      Alkoholi on pieninä annoksina mielestäni mainio seurajuoma, joka voi madaltaa ihmisten kynnystä tutustua toisiinsa, mutta usein käytettynä annoksen määrää joutuu lisäämään saman vaikutuksen aikaan saamiseksi. Tästä syystä parempi nauttia maltilla ja harvoin, ainakin jos omaa perinteisiä suomalaisia tai venäläisiä juomatapoja.

• Anonyymi
      UUSI

”Kokenutta sontaseppoa” viimeksi alkoholisti tarvitsee. Kehotan keskustelemaan hyvän yleislääkärin kanssa konsultoiden psykiatria, että löytyykö joku perussyy ahdistukseen tai mielialan vaihteluihin, joka vaatii lääkehoitoa?
      Mikäli muuta syytä ei löydy kuin alkoholi silloin vain oma halu raitistua ratkaisee. Alkoholin vammauttavat puoskarit vain sotkevat pakkaa entisestään. Nim.20 v ilman alkoa ilman aa-kerhoa. ps. Ei kannata uskoa aa-kerhon väitteitä, että ryhmätuki on tehokkain, sillä itseään niskasta kiinni ottaneet eivät sitä mainosta.

• Anonyymi
        UUSI

Jokaiselle löytyy omat keinonsa. Jotkut hyötyvät siitä AA:sta, eivät toki kaikki. Joillekin se voi olla joku muu tapa selvitä alkoholiongelmastaan.
        Psykiatrit ei ole aina se paras mahdollinen. Jos saa lääkitykset päälle, ja käyttääkin samalla alkoholia lääkkeiden kanssa, menee elämä vain entistä enemmän huonompaan suuntaan.
        Lääkehoito ei ehkä ole se paras mahdollinen vaihtoehto. Ainakaan psyykelääkkeet.

• Anonyymi
      UUSI

Eihän aloittajalla nyt mikään paha tilanne ole kun joillakin työssäkäyvillä on tapana ryypiskellä alkoholia perj ja lauantai.Alkoholisti ja vaikka suurkuluttaja on eri.Kyllähän viinamäen miehiä aina ollut ja silti kuitenkin 80v iän saavuttanut.

• Anonyymi
      UUSI

Mä olen 51-v. perheellinen, ylimmän tulodesiilin mies. Jos perjantaina ei ole muuta ohjelmaa, vedän yleensä 10 -16 keskiolutpulloa vastaavan alkoholimäärän kalsarit jalassa sohvalla. Joka viikonloppu. Aiemmin 16 alkoholiannosta viikossa on ollut miehille joku riskiraja. Eli sitä en halua ylittää, jottei muisti ja pää ala tökkiä.
      Miten järkevää tällainen laskelmoitu juominen on? Arvelen olevani tavallaan alkoholisti. Odotan perjantaita joskus pitkin viikkoa ja että saan vetää kännit lastuoluilla.

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalaisista nuorista miehistä huolestuttava tutkimus Joka neljäs hyväksyy naisiin kohdistuvan vä

Suomalaisista nuorista miehistä huolestuttava tutkimus – Joka neljäs hyväksyy naisiin kohdistuvan väkivallan Joka neljä
      Maailman menoa
      346
      2369
    2. Irak aikoo laskea tyttöjen avioitumisikää yhdeksään vuoteen

Myös avioero naisen aloitteesta kielletään https://yle.fi/a/74-20123694
      Maailman menoa
      420
      2351
    3. Mitä kivaa sanoisit kaivatullesi?

Vai osaatko sanoa toisista mitään hyvää?
      Ikävä
      112
      1361
    4. Mitkä eleet

Kaivatullasi viehättävimmät?
      Ikävä
      41
      1062
    5. Kaipaan sinua ja

Pelkään etten merkitse mitään
      Ikävä
      56
      803
    6. Olenko alkoholisti? Mielipiteitä kaipaan

En oikein tiedä mitä tällä haen, oli vaan pakko päästä avautumaan jonnekkin missä voi sen tehdä anonyymisti..Olen 32 vuo
      Alkoholi
      61
      788
    7. Etkö sinä ymmärrä että minähän

Rakastuin sinuun? Olin ihan pskana kauan kun en tiennyt mitä kävi. Eikä minusta ole suoraan sitä sanomaan että kaipaan s
      Ikävä
      26
      781
    8. Olet vain todella

Tärkeä. Niin tärkeä että sattuu. Toivottavasti olet nähnyt silmistäni kaiken sen.
      Ikävä
      39
      775
    9. Phj vihreään käärijän 2.0 omintakeista osaamista?

Mitä ihmettä on meneillään? Kunnan johtamisessa langat yksiin käsiin? Seuraisiko keskittämisestä mitään oleellista hyvi
      Pyhäjärvi
      116
      721
    10. En vaan jaksa

Enää tätä, kun asiat ei etene mihinkään. Jos ja kun kohdataan, kohtelen sua kuin kaikkia muitakin. Eihän se poista sitä
      Ikävä
      30
      679
    Aihe