Olen kuullut työssä käyvien valittavan sitä, että kun he tulevat töistä kaupan kautta, niin klo. 16-17 kaupat ovat täynnä eläkeläisiä. Että mikseivät eläkeläiset, joilla on koko päivä aikaa, asioi kaupassa aiemmin tai myöhemmin. Luulisin tämän johtuvan siitä, että vuosikymmeniä töissä käyneet jatkavat ajoitustaan näin vanhalla tottumuksella, mutta tämä koskee vain virastoissa ja toimistoissa työskennelleitä.
Olen itse eläkeläinen ja kauhistuin kun tajusin, että menen itsekin kauppaan klo. 16 jälkeen, vaikka tein ikäni kaksivuorotyötä enkä koskaan päässyt töistä iltapäivällä neljältä. Iltapäivällä vain jostain syystä tulee tarve etsiä resepti, katsoa ruokakaapit läpi ja lähteä ostamaan puuttuvia aineksia. Voisin käydä aamullakin, mutten vain osaa ajoittaa.
Eläkeläiset tukkivat kaupat klo. 16?
39
329
Vastaukset
- Anonyymi
Muistan kun itse harmittelin tuota samaa. Töistä tullessa oli kiire harrastuksiin ja piti laittaa ruoka siinä välillä. Toki aina olen tehnyt myös niin että ostan moneksi päiväksi ruoan ettei tarvitse joka päivä käydä. Mutta töissä ollessa juuri jokin puuttui, maito tai vaikka kun lapset oli syöneet välipalaa.
Nyt otan tämän huomioon ja käyn kaupassa joko aamu- tai iltapäivällä. Jonottaminen on tympeää, joten ajattelen siinä sekä työssäkäyviä että itseäni.- Anonyymi
Näin olisi hyvä tehdä. Ihmettelen vain, mistä minulle on tarttunut tuo toimistotyötekijöiden kaupparytmi, kun tein vuorotöitä. AP.
- Anonyymi
Onneksi täällä meilläpäin me vanhemmat ihmiset saamme matkustaa julkisella liikenteellä päiväsaikaan puolella hinnalla.
Tulee käytettyä etu hyväksi aamu-,keski-, tai iltapäivällä.- Anonyymi
Kauppa tuos tien toisella puolella, tulee käytä aamuisin tai päivällä, silloin kaupassa ei juurikaan ole asiakkaita. Jos kapungille asiaa niin hyödynnän bussien seniorialennusaikaa meilläpäin.
No eipä ole tullut tuollainen ajatus edes mieleen. Kukin käy kaupassa silloin kun omaan elämäntilanteeseen ja päivä/ viikkojärjestykseen sopii. Vai pitäisikö kauppiaiden laatia eläkeläisille jotkut porkkanat esimerkiksi alennusten muodossa. Houkuttelisivatko alemmat hinnat eläkeläisiä päiväkäynteihin?
- Anonyymi
Minä ainakin otan huomioon työssä käyvät aina Enkä mene silloin ruoka ostoksille kskakn kun he lopettavat työpäivänsä . Koska on tuoreessa muistissa kun itse oli työikäinen ja eläkeläiset ne parveili kassajonossa.
Ja minulle sentään käy mikä aika tahansa päivästä tehdä ostokseni, ää kun joustaa asioissa on aina mielestäni hyvä ominaisuus ihmisellä Anonyymi kirjoitti:
Minä ainakin otan huomioon työssä käyvät aina Enkä mene silloin ruoka ostoksille kskakn kun he lopettavat työpäivänsä . Koska on tuoreessa muistissa kun itse oli työikäinen ja eläkeläiset ne parveili kassajonossa.
Ja minulle sentään käy mikä aika tahansa päivästä tehdä ostokseni, ää kun joustaa asioissa on aina mielestäni hyvä ominaisuus ihmiselläNo hyvä sinä😁. Minä en ajattele muita ihmisiä ja heidän kaupassakäyntejään kun käyn kaupassa. Enkä koe siitä millään lailla huonoa omaatuntoa. Saatan päästää jonkun ohitseni kassalla jos hällä on vähemmän ostoksia kuin minulla. Meidän kaupoissa ei ole koskaan niin ruuhkaa että eläkeläiset olisivat este. Samalla tavoin maksavia asiakkaita kuin muutkin.
- Anonyymi
Minulla ei ole tullut mieleenkään mennä enää kauppaan tuohon aikaan, jos ei välttämätön pakko, sen jälkeen kun jäin työelämästä pois. Yleensä käyn puolen päivän aikoihin 11-14 välisenä aikana kun on hiljaisempaa. Ostokset saanut tehtyä todella sujuvasti eikä ole kassallekaan tarvinnut kovin jonotella.
- Anonyymi
Mitä hlvt:ä! Kauppa ei ole aukioloajoissaan määritellyt kuka siellä saa käydä mihinkin aikaan, jotta eläkeläinen(kin) saa ja voi mennä sinne juuri silloin, kun haluaa. Lupaa ei tarvitse kysyä kuin itseltään.
Jos eläkeläinen kaupassa haittaa jotakuta työssäkäyvää, niiin valitkoon hän vain ihan itse käyntiaikansa itselleen sopivimmaksi. Muitten sitä ei tarvitse hänen vuokseen tehdä.- Anonyymi
Punalappuisia tuotteita on kaikkein eniten iltaisin.
- Anonyymi
Jaahas , ei kauppiaat ole sanoneetkaan mihin aikaan kunkin saa käydä kaupassa. Mutta kun muistaa miten sapetti kun itse tuli töistä ja luuli tekevänsä ostokset nopeassa tahdissa niin aina joku tunaroi kassajonossa. En halua olla se vanhus jonka on pakko mennä kauppaan juuri silloin kun on kovin ruuhka, koska minulla on koko pitkä päivä aikaa mennä kauppaan silloin kun asiakas määrä on pieni .
Ei ole mitenkään ”minä minä” asia , vaan jonkinlainen ymmärrys toisia kohtaan ,
Niin että ei kukaan kielläkään mitenkään sinua kauppaan menosta vaikka menet juuri silloin kun työt päättyy. Ei ihme että vanhuksia nykyään sanotaan ilkeäksi, se jolla on itsellään aikuisia lapsia. Saa kuulla milloin minkäkin tarinan mitä kiireellisessä kassajonossa tapahtuu. Se taas jolla ei lapsia ole , ei varmasti oikein osaa sitä joustavuutta samalla tavalla . - Anonyymi
Siinä se Pentti taas on. Ensin latoo ostokset kaikessa rauhassa kassiin ja asettelee ne, sitten kaivaa lompakon esiin. Jaa, mutta veikkauskupongit unohtuivat! Otetaas tuosta yksi tuollainen vakioveikkaus ja tuosta vaikka... Noh, tuo. Ei, ei kun vaihdetaan sittenkin tuohon toiseen. Sitten ne arvat. Valitaan tuo ja... Vaihdetaan tuohon, se näyttää voittoarvalta. Ja sitten tuosta yksi. Lompakko esiin, kaivetaan seteleitä ja kolikkoja. Rahoja ojentaessa pudotetaan kolikot ja etsitään niitä lattialta. Lopulta ne löytyvät. Jaa etukortti? No laitetaan se tuohon lukijaan. Ai että etäluku olisi nopeampi? Kuules likka, minä on tunnusluvun näppäillyt jo 80-luvulta ja näppäilen nytkin! Meni väärin. No mikäs se tunnusluku olikaan? Kaivetaan muistilappu ja katsotaan siitä. No niin, onnistuihan se! Maksu suoritettu. Mutta hei, sainkos minä sen tupakka-askin jo? En, sellainen vielä...
- Anonyymi
Ai jaa, empä ole moista kuullut. MIstä kukaan tietää, kuka on eläkeläinen ja kuka ei?!
- Anonyymi
Kyllä se kuule loistaa jo kauas kuka on vanha sen näkee kasvoissa ja ensinnäkin vaatteista . Äjoten ei ole riskiä olemassa että heitä kuultaisiin nuoriksi työikäisiksi ihmisiksi
- Anonyymi
Muistan kun itse olin töissä niin oli kaupat täynnä eläkeläisiä ja selailevat kassalla niitä alennusmyynti lappuja. , jollain oli mennyt lappu vanhaksi a ei ymmärtänyt kun kassa neiti selitti että niissä on päivä määrät, sitten tuli maksun vuoro ja siinä sitten tunaroi kauan kun meni tunnukset väärin ja otti uudestaan jne ,
itse olen eläkkeellä nyt enkä mene koskaan kauppaan siihen aikaan kun työläiset lopettaa . Keskiviikkona on kaupassa eläkeläis alennus 10% ja silloin ovat jo jonottamassa aamu varhaisella ettei vaan mene ohi suun se 10% kauppa täpötäynnä eläkeläisiä , en ole koskaan edes sitä alennuspäivää käyttänyt hyväkseni vaan tykkään olla ruokakaupassa keski päivällä lounaan jälkeen silloin on vähän väkeä . Joten ymmärrän työssä käyviä pienten lasten äitejä jotka joutuvat jonottamaan. Kun eläkeläinen . Tunaroi kassalla ja vielä vaihdattaa tavaransa,kin johonkin toiseen, jonka kassaneiti yrittää äkkiä hakea ettei jono kassalla kasvaisi niin pitkäksi,
Ja sitten se alituinen kysymys kassa neidille . Että nappailitko nyt oikean summaan tavarasta , ei siis ole mennyt jakeluun ettei kassa nappaile yhtään mitään koska tavara scanataan viiva koodin kanssa
sopu se on oltava näissäkin asioissa , ja ymmärrys nuoria kohtaan jotka ovat olleet koko päivän töissä . Minun lapseni ostavat viikon tavarat aina lauantai aamuisin kaupasta siksi ettei tartte seisoskella kassajonossa , ja usein tulee halvemmaksikin kun ei tartte juosta joka päivä kaupassa - Anonyymi
Kokemukseni mukaan vanhukset ovat kaupoissa klo11-14.
- Anonyymi
Monet aamuvirkut ovat kaupassa jo aamutuimaan, eli kaupan avatessa ovensa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Monet aamuvirkut ovat kaupassa jo aamutuimaan, eli kaupan avatessa ovensa.
Mutku kaikki eivät ole aamuvirkkuja eivätkä selviä aamusta mihinkään kuin pakon edessä.
- Anonyymi
Tietenkin, koska on eläkkeellä, niin tulee nukuttua aina puoleenpäivään asti. Sitten aamukahvit, lehden lukua, uutisten katselu TV:stä ja sitten aletaan miettiä, jotta mitähän ruokaa sitä mahtaisi tänään laittaa ja aletaan sonnustautua kauppamatkalle, jolloin ollaankin jo pitkällä iltapäiväivällä. Näinhän se eläkeläisen aikataulu menee.
- Anonyymi
Aha. No, minun aamuni alkaa klo 6 :) kuten eläkeläisten useimmiten. Paitsi sairastaessa.
- Anonyymi
Hurja määrä on työkyvyttömyyseläkeläisiä eli ei-vanhoja eläkeläisiä!
Ihan vain haluan muistuttaa, ettei se olemuksesta kiinni onko eläkkeellä vai ei. Moni vanha on yrittäjä ja työllistäjä.
Nuorten työkyvyttömyyseläkeläisten isoista määristä oli lehdessäkin juttua. - Anonyymi
Monet vanhat ihmiset maksavat käteisellä ja se hidastaa kassajonon sujuvuutta. Kolikkoja puuttuu sitten mummot etsivät niitä kassin pohjalta ja taas jää muutama sentti puuttumaan ja sitten taas kaivellaan. Ei uskalleta enää käyttää maksukorttia. Viime vuonna kesti ja kesti kun mummo koko ajan näppäili väärää tunnuslukuja taisi kortti mennä jo 'lukkoon' eikä enää siinä tilanteessa toiminut. No, mummeli meni hakemaan kaupan pihalta sukulaisen joka maksoi ostokset. Jono oli oli jo tuossa vaiheessa todella pitkä ja jonottajat 'päästelivät ärräpäitä'. Niin että sellaista :)
- Anonyymi
Raatelevat sudet esiintyy laumoissa
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010834299.html- Anonyymi
Miten liittyy kaupassa käyntiin?
Anonyymi kirjoitti:
Miten liittyy kaupassa käyntiin?
Käyvätkö nuoret syrjäytyneet naisvihaiset miehet kaupassa vai tilaavatko pikaruokansa kotiin?
Siellä on tulevat veronmaksajat kasvamassa. Eiku vaan työllistämään kortistosta pois kuleksimasta.
- Anonyymi
Käyn teitä nuorukaisia aina klo,16.00 jälkeen katsomassa kaupoissa ja hypistelemässä hedelmiä,,,se on meidän vanhusten ajan vietettä
- Anonyymi
Ai MEITÄ nuorukaisia? Olen 63-vuotias nuorukainen. AP.
- Anonyymi
Noin klo 10- 15 jonoja kauppoihin tekevät väsähtäneet koululaiset kun käyvät jaksaakseen ostamassa energiajuomia.
Kyllä. Ja väsähtäneet lapset vanhempineen. Itkupotkuraivareita väsyneiltä lapsilta. Siksipä käynkin kerran viikossa puolilta päivin lähes kaikki ostokset😄.
No joo.
Kipasin kauppaan tuolleen alun iltapäivää ajatellen, että ehdin ennen ihmisten töistätuloruuhkaa. Ei olisi pitänyt, sillä niin oli ajatellut kylän koko rollaattorimafiakin.
Vaikka tasan tarkkaan tiesin mitä aion ostaa ja mistä kohtaa kauppaa ne löytyy, niin veihän se aikaa päästä pujottelemaan siellä eteenpäin.
Tavallisesti käyn silleen illasta, kun muut ihmiset ovat jo kotonaan syömässä tai pienokaiset jopa jo nukkumassakin. Siihen tapaan aion tästä lähin pitäytyä jatkossakin tästä viimeisimmästä kauppareissusta oppineena.- Anonyymi
Perjantaisin välttelen kaupassa käyntiä myös päivisin, silloin rollaattorikansa on liikkeellä. Mielestäni täällä meillä päin sunnuntait ovat rauhallisimpia kaupassa käynti päiviä, toki joulun aika voi tilapäisesti ruuhkauttaa niitäkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Perjantaisin välttelen kaupassa käyntiä myös päivisin, silloin rollaattorikansa on liikkeellä. Mielestäni täällä meillä päin sunnuntait ovat rauhallisimpia kaupassa käynti päiviä, toki joulun aika voi tilapäisesti ruuhkauttaa niitäkin.
ja mehän ei olla rasisteja, eihän? Itse välttelen kauppoja, joissa maalaiset käyvät!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä pyrin välttämään sunnuntaiasiointia kaupassa. Pyhitän lepopäivän.
Minä olen maalainen. En karsasta kaupunkilaisia jos osaavat käyttäytyä😁.
- Anonyymi
Silloin kun olin työelämässä niin pani merkille joinakin kertoina suuren suman harmaapäisistä henkilöistä liikekeskuksessa tai elintarvikekaupassa. Ajattelin että heillä ehkä tullut eläke tilille ja olivat lähteneet ostoksille.
Ei heistä koskaan ollut haittaa itselle, täytyy vaan olla kärsivällinen, eikä se parin sekunnin odotus maitohyllyllä maailmaa kaada.
Nykyisin lähikauppaan ei ole asiaa kl 11 - 13 välillä jolloin lukiolaisilla ruokatunnit. Kauppa täynnä nuoria joille kouluruka ei maistu vaan ostavat turhuuksien turhuuksia, energiapatukoita, pullaa, limsaa ja energiajuomia.- Anonyymi
Joo, minäkin laittanut merkille tuossa pienehkössä lähikaupassa pörrää noin 11-14-v teinejä. Ostavat just limpparia, pullaa, karkkia, leivoksia. Heitä on niin paljon nykyisin, että viime viikolla kaupan ovella näkyi vartija! On tainnut osa teineistä syyllistyä myymälävarkauksiin..
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1317105Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631654350Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen543442Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4933096Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2932070Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361733Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja201651- 911563
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1761472Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151426