Komea vehje tuo Skoda VOS

Anonyymi-ap

Sodan jälkeen ja kommunistien noustua valtaan tarvittiin uusi panssaroitu automalli maan korkeimman poliittisen johdon käyttöön.

Suunnitteluvastuuseen nimitettiin vuonna 1949 Oldřich Meduna, joka oli hankkinut kokemuksensa panssarivaunujen ja kuorma-autojen suunnittelijana.

Panssarin kestävyyttä kokeiltiin kranaatein Milovicessa suoritetuissa ammuntatesteissä, joiden tulosten perusteella päädyttiin kobolttiseosteiseen panssarilevyyn. Ikkunat valmistettiin 52 millimetrin paksuisesta lasista.

Läpeensä panssaroidusta autosta tuli hyvin raskas, ja se vaati erikoisrenkaat, jotka valmisti prahalainen Mitas.

Škoda VOS:n voimansiirrossa oli nelivaihteinen käsivalintainen vaihteisto. Voima välittyi akselivedon kautta jäykälle taka-akselille.

https://fi.wikipedia.org/wiki/%C5%A0koda_VOS

57

908

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ja mikä oli perimmäinen sanomasi kun kirjoitit tuon juttuisi kovin vanhasta ajasta?

      • Anonyymi

        Aika nimekkäitä skodisteja ollut aikanaan: "Presidentti [Klement] Gottwaldilla oli käytössään kolme yksilöä. Käyttäjiin lukeutuivat myös hänen seuraajansa Antonín Zápotocký, Neuvostoliiton marsalkka Konstantin Rokossovski, Kiinan kansantasavallan puhemies Mao Zedong sekä maan pääministeri Zhou Enlai."

        Kyllä kelpaa skodailla, kun merkillä on noinkin hienoa historiaa!


      • Anonyymi

        Tyypillinen Skoda kyseessä:

        "VOS:n huippunopeus oli 115 km/h, mutta se oli rajoitettu 80 km/h:iin, sillä auto muuttui suurissa nopeuksissa mahdottomaksi hallita."

        "suurissa nopeuksissa" khihihii!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tyypillinen Skoda kyseessä:

        "VOS:n huippunopeus oli 115 km/h, mutta se oli rajoitettu 80 km/h:iin, sillä auto muuttui suurissa nopeuksissa mahdottomaksi hallita."

        "suurissa nopeuksissa" khihihii!

        Kannattaa kuitenkin muistaa, mitä aikaa tuolloin elettiin ja millaista massaa liikuteltiin.
        Olet aika yksinkertainen poju.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika nimekkäitä skodisteja ollut aikanaan: "Presidentti [Klement] Gottwaldilla oli käytössään kolme yksilöä. Käyttäjiin lukeutuivat myös hänen seuraajansa Antonín Zápotocký, Neuvostoliiton marsalkka Konstantin Rokossovski, Kiinan kansantasavallan puhemies Mao Zedong sekä maan pääministeri Zhou Enlai."

        Kyllä kelpaa skodailla, kun merkillä on noinkin hienoa historiaa!

        No mitähän tuolla haluat sanoa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa kuitenkin muistaa, mitä aikaa tuolloin elettiin ja millaista massaa liikuteltiin.
        Olet aika yksinkertainen poju.

        Kommunistipojun apologia ei vakuuta. Kyllä tuohon aikaan osattiin tehdä länsimaissa paljon parempia panssaroitujakin autoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No mitähän tuolla haluat sanoa?

        Hienoa komuhistoriaa merkillä. Itse miljoonia työläisiä tapattanut Mao ym.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tyypillinen Skoda kyseessä:

        "VOS:n huippunopeus oli 115 km/h, mutta se oli rajoitettu 80 km/h:iin, sillä auto muuttui suurissa nopeuksissa mahdottomaksi hallita."

        "suurissa nopeuksissa" khihihii!

        Tilanne on sama nykyisissäkin Skoodissa.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Miten Toyota liittyy tähän asiaan komu?


    • Anonyymi

      Ai että! Tuohon komumobiiliin mahtuisi monta politrukkia vodkineen, ja lisäksi vielä sangen paljon kaalinpäitä!

      • Anonyymi

        Kaviaaria kans!


    • Anonyymi

      Keitä muita kuuluisia kommunisteja kuuluu Skodalla ajaneiden ryhmään? Kerro jos tiedät!

      • Anonyymi

        Kenties Kiinasta muitakin puoluepamppuja kuin Mao ja Zhou?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kenties Kiinasta muitakin puoluepamppuja kuin Mao ja Zhou?

        Emokonsernin DNA:han kuuluukin sitten oleellisesti Hitler...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Emokonsernin DNA:han kuuluukin sitten oleellisesti Hitler...

        Hitler halusi tarjota edullista auto koko kansalle ja ehdotti sellaisen valmistamista, oliko siinä jotain pahaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hitler halusi tarjota edullista auto koko kansalle ja ehdotti sellaisen valmistamista, oliko siinä jotain pahaa?

        Penkin toppauksiin laitettiin juutalaisten karvoja, ehkä siksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hitler halusi tarjota edullista auto koko kansalle ja ehdotti sellaisen valmistamista, oliko siinä jotain pahaa?

        Hitler myös ajeli Mersun kyydissä kivoissa pikku paraateissaan. Mikä ihana heppu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Penkin toppauksiin laitettiin juutalaisten karvoja, ehkä siksi.

        Vain luxus malliin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain luxus malliin.

        Mustat käkkäräkarvat takaavat vielä nykyäänkin ajonautinnon Skodan huippumalleissa.


    • Anonyymi

      Varsinainen tankki kyseessä. Kyllä tuolla kelpaa vaikka ajella työläisten yli, aitoon vasemmistolaiseen malliin.

      • Anonyymi

        Vasemmistolainenko ajelee työläisten yli autollaan? Kerro toki tarkemmin mihin tuo perustuu ja missä niin on tehty?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vasemmistolainenko ajelee työläisten yli autollaan? Kerro toki tarkemmin mihin tuo perustuu ja missä niin on tehty?

        Normaalia menoa vasemmistolaisten paratiiseissa kuten Neuvostoliitto ja Pohjois-Korea.


    • Anonyymi

      Yaris Crossia kyhätään nyt siellä kommunistien Tsekeissä. Miksi hitossa? Parpaimman laadun saavuttamiseksi.

      • Anonyymi

        No kustannusrakenteella saattoi olla jotain tekemistä. Eikä laadulla.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      AZNP:n aikana tehtiin sentään vielä oikeita Skodia ja ne olivat jopa auton näköisiä. Kunpa nykyinen Skoda vapautuisi pian VAG:n ikeestä ja Skoda pääsisi jatkamaan siitä, mikä Favoritin kanssa jäi kesken VW:n takia.

      • Anonyymi

        Skodahan on tosiaan vain kommunistisempi versio Hitlerin kansanautosta.


      • Anonyymi

        Favorit oli kyllä juuri niin ruma kuin itäauton kuuluukin olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Favorit oli kyllä juuri niin ruma kuin itäauton kuuluukin olla.

        Mutta Favoritin työntötankomoottori oli suuri etu. Monet skodistit yhä vielä 2024 haaveilevat Super-B:eistä ja Elfrogeista joissa olisi tuo perinteinen slaavilainen voimanlähde.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta Favoritin työntötankomoottori oli suuri etu. Monet skodistit yhä vielä 2024 haaveilevat Super-B:eistä ja Elfrogeista joissa olisi tuo perinteinen slaavilainen voimanlähde.

        No tottahan se tuokin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Favorit oli kyllä juuri niin ruma kuin itäauton kuuluukin olla.

        Skoda Favoritin muotoilun oli suunnitellut Bertonen suunnittelupaja. Bertonen muotoilemista autoista yksi tunnetuimmista oli Lamborghini Miura. Se ei ollut aikoinaan yhtä edullinen kuin Ferrari


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Skoda Favoritin muotoilun oli suunnitellut Bertonen suunnittelupaja. Bertonen muotoilemista autoista yksi tunnetuimmista oli Lamborghini Miura. Se ei ollut aikoinaan yhtä edullinen kuin Ferrari

        Pajassa Skodat taotaan kasaan vielä tänäkin päivänä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Skoda Favoritin muotoilun oli suunnitellut Bertonen suunnittelupaja. Bertonen muotoilemista autoista yksi tunnetuimmista oli Lamborghini Miura. Se ei ollut aikoinaan yhtä edullinen kuin Ferrari

        Bertone on tosiaan onnistunut vangitsemaan kommunismin ankeuden ja sairaalloisuuden noihin muotoihin. Tilaaja oli varmasti tyytyväinen tässä Favoritinkin tapauksessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bertone on tosiaan onnistunut vangitsemaan kommunismin ankeuden ja sairaalloisuuden noihin muotoihin. Tilaaja oli varmasti tyytyväinen tässä Favoritinkin tapauksessa.

        Työhän tehdään tilauksen mukaan.


    • Anonyymi

      Kova sisämelu kuulemma tässäkin skodillacissa.

      • Anonyymi

        Nakkipipo vaan päähän ja hylsyt korviin. Kyllä se siitä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nakkipipo vaan päähän ja hylsyt korviin. Kyllä se siitä!

        Ja iso "Z" kylkiin ja kattoon!


    • Anonyymi

      On se komeempi kuin Japanilainen ompelukone Tuijjota Kuralla 1,8 wctti.

      • Anonyymi

        No ehkä, mutta miten liittyy?


    • Anonyymi

      VOS on takaperin SOV...

      • Anonyymi

        Skoda Soviet


      • Anonyymi

        Komee vossikka.


      • Anonyymi

        Voiko noita vielä tilata?


    • Anonyymi

      Kiinan kansantasavallan puhemies Mao Zedongin valinta on Skoda!

      • Anonyymi

        Ja jäykkä taka-akseli!


      • Anonyymi

        Punakhmerien valinta myös?


    • Anonyymi

      Kunniakasta historiaa merkillä!

      • Anonyymi

        "Käyttäjiin lukeutuivat myös ... Neuvostoliiton marsalkka Konstantin Rokossovski, Kiinan kansantasavallan puhemies Mao Zedong sekä Kiinan pääministeri Zhou Enlai."

        Erittäin kunniakasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Käyttäjiin lukeutuivat myös ... Neuvostoliiton marsalkka Konstantin Rokossovski, Kiinan kansantasavallan puhemies Mao Zedong sekä Kiinan pääministeri Zhou Enlai."

        Erittäin kunniakasta.

        Merkin historia on verraton!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Merkin historia on verraton!

        Melko kommunistinen on.


      • Anonyymi

        Komea Skoda.


      • Anonyymi

        Skodalla on siis sekä kommunistista että kansallissosialistista historiaa. Tosi mahtavaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Skodalla on siis sekä kommunistista että kansallissosialistista historiaa. Tosi mahtavaa.

        Aikamoista ylivoimaa, useimmilla merkeillä ei ole kommunistista eikä natsistista historiaa, mutta Skodalla on molemmat plakkarissa.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. En minä kyllä enää odota sinua

      Olet siellä sen harmaan kanssa. Niin, annoit minun nähdä lämpimät tunteesi siitä huolimatta. Se merkitsi kyllä paljon. O
      Ikävä
      49
      2358
    2. Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia

      Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on
      Maailman menoa
      45
      2139
    3. Joka kolmas työtön on työkyvytön

      Viime vuonna työnhakuvelvoitteen ulkopuolella oli noin kolmannes työttömistä työnhakijoista. Huhheijaa, mihin suomalais
      Maailman menoa
      204
      1656
    4. Jos joku luulee että kaikki käy

      Sanon vain tämän. Minun kanssani ei neuvotella. Minun kanssani eletään tasavertaisesti. Jos se on liikaa, niin ovi rinn
      Ikävä
      68
      1630
    5. Niin surullinen

      onnettomuus taas. Voimia ihan kaikille läheisille,kavereille ja kouluun 🙏
      Lapua
      23
      1521
    6. Paloautoko se oli kolarissa Juntusrannan risteyksessä?

      Oli kuva paloautosta nettijutussa.
      Suomussalmi
      17
      1421
    7. Sakin hivutus - ilmiö

      Miten tuollainen tuollainen ilmiö kuin ”sakin hivutus” syntyy? Mitä syitä ilmiön syntymiseen tarvitaan? Onko sakissa jok
      80 plus
      86
      1394
    8. Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään

      "Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s
      Yleistä autoilusta
      6
      1369
    9. Ei ole rohkeutta tulla jututtamaan

      Voidaan me nähdä ja tervehtiä, sitäkin harvoin, mutta iso kynnys on edes mennä lähelle ja kysyä kuulumisia. Ymmärrät var
      Tunteet
      8
      1281
    10. Julkinen saunatilanne Haapavedellä, tämä on täyttä paskaa!

      Eilen Haapaveden uimahallin saunassa koettu tilanne oli täysin käsittämätöntä ja helvetin järkyttävää. Ladyboy harjoitti
      Haapavesi
      19
      1264
    Aihe