Pitäisi suunnitella yksityistien silta

Onkos kellään kokemusta asiasta?
Tulee siis valtiolta avustusta ja siksi on pakko noudattaa virallisia ohjeita.
Yritin etsiä tyyppihyväksyttyjä piirustuksia, mutta pieneen teräspalkkisiltaan ei näytä löytyvän (puupalkkisillan saisi tilaamalla paikalle, mutta porukka haluaa käyttää halvalla ostettavaa käytettyä rautaa - ja se on kustannusten kannalta järkevää).
Ei se ole kuin yhdelle autolle kerrallaan ja aukoksi on suunniteltu vain kahta ja puolta metriä. Tukkirekkaa pitää kuitenkin kantaa.
Jos ei tarvitsisis välittää säännöistä, niin sen tekisi ihan omalla tuntumalla, mutta nyt pitää olla lupa ja piirustukset.

(ärhen ärhen ja murhen murhen... miksi kaikkialla on niin paljon byrokratiaa)

45

270

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • Sillä on niin monimutkaiset naiskuviot, että ehkä parempi valita joku muu.


      • buddy-love kirjoitti:

        Sillä on niin monimutkaiset naiskuviot, että ehkä parempi valita joku muu.

        Niin, mutta sillat tulee urakalla ja nopeasti.

        Tietty saattaa piruillessaan pistää koko tienoon uusiin puihin, jos joku hyppii nenille. 😁


      • Disseisback kirjoitti:

        Niin, mutta sillat tulee urakalla ja nopeasti.

        Tietty saattaa piruillessaan pistää koko tienoon uusiin puihin, jos joku hyppii nenille. 😁

        Täällä olisi yhdelle sellaiselle järjestyksenpitäjälle kyllä paikka olemassa, mutta ei ole ainuttakaan vielä eksynyt paikalle.
        (itse olen rajoitetusti joutunut tuohonkin hommaan)


      • buddy-love kirjoitti:

        Täällä olisi yhdelle sellaiselle järjestyksenpitäjälle kyllä paikka olemassa, mutta ei ole ainuttakaan vielä eksynyt paikalle.
        (itse olen rajoitetusti joutunut tuohonkin hommaan)

        Sitten vaan pistät hyrskynmyrskyn. 😁


      • Disseisback kirjoitti:

        Sitten vaan pistät hyrskynmyrskyn. 😁

        Rasittavaa touhua, eli mieluummin joku muu saa hoitaa noita.
        Itse vain silloin kun on pakko.


    • Anonyymi

      Kuinka pitkä silta?

      • Ihan olematon, eli 2,5 m veden leveys sillan alla (veden päällä voi tietysti olla maata viistosti, mutta alustavasti olemme aikeissa tehdä betonista pystysuorat seinät siihen silta-aukkoon.
        Leveyttä yhden auton mentäväksi.


      • buddy-love kirjoitti:

        Ihan olematon, eli 2,5 m veden leveys sillan alla (veden päällä voi tietysti olla maata viistosti, mutta alustavasti olemme aikeissa tehdä betonista pystysuorat seinät siihen silta-aukkoon.
        Leveyttä yhden auton mentäväksi.

        Rumpuputki ja maata päälle


      • pujotteIija kirjoitti:

        Rumpuputki ja maata päälle

        Haluavat sillan ja rumpuratkaisu on jo äänestetty kumoon.


      • buddy-love kirjoitti:

        Haluavat sillan ja rumpuratkaisu on jo äänestetty kumoon.

        Mitrnkäs joku junanvaunun runko? Akselit pois ja se siihen, sekä topakka lankutus päälle. Junavaunuissahan on jokin mitoitus ehkä valmiina rungolle.


      • Disseisback kirjoitti:

        Mitrnkäs joku junanvaunun runko? Akselit pois ja se siihen, sekä topakka lankutus päälle. Junavaunuissahan on jokin mitoitus ehkä valmiina rungolle.

        Konttialusta on ollut vaihtoehtona ja maksaa 12 metrisenä vain muutaman tonnin, mutta niistä ei ole piirustuksia, eikä lujuuslaskelmia, eikä sitä saada hyväksytyksi ilman niitä.
        Junanvaunuissa olisi sama ongelma.


    • Anonyymi

      No en ole siltainsinööri mutta muutama kommentti. Onko se pölliauton vetäjä kokonaisena siinä sillalla vai vaikka vain kaksi-kolme akselia kerrallaan. Vaikuttaa alapuolisiin rakenteisiin.
      Auto itsessään on kaksi ja puoli metriä leveä, mutta jos on yläpuolisia tukirakenteita niin peilinvarret ovat kovilla. Ja kolmen ja puolen metrin tiessäkin on vasta puolimetriä puolellaan vapaata tilaa.
      Miten sen käytetyn ostotavaran lujuus arvioidaan.
      Ovat palkit voineet joutua lujille jo ennen siltaprojektia.
      Eikö niitä tukkeja saa traktorilla sen rakennelman yli vietyä. Vähän kerrallan.
      Vahvimman mahdollisen rakenteen käyttö satunnaiseen kysyntään maksaa aina.

      Joku lukija voi tietenkin löytää helpon ratkaisun.

      En oo puukuski mutta kuitenkin...

      • Hyvin voisi tehdä hennommankin sillan, mutta tukea ei taitaisi tulla kuin kunnolliselle (en ole varma).
        Eikä se tukkiauto käy siellä kuin muutaman kerran 20 vuoden välein, joten silkälikin voisi olla hennompi.

        Eikä ole sillalla kuin kaksi akselia kerralla (mutta kantavuusmääräykset pitää ottaa huomioon ja niillä on joku tuohon hyväksytty luku).

        Käytetty olisi todennäköisesti jostain vain vähän rasittuneesta kohteesta ja ihan talukosta olisi tarkoitus katsoa sen kantavuus.


    • Anonyymi

      ORAT gOLDEN fARESRA MALLIA 3232LL432444444 MUTTERIA PULRLRIA CAHVENPI KUIN HITSAUMA

    • Anonyymi

      BPOY ,OMOSOÖÖAMLOMM TALEMTAA TER'S,ATEROOAÖO LIOM 314rU JAKKUSRA,'

    • Anonyymi

      Ylempänä mainittu rumpu näkyy olevan muotia nykyään. Onko sitten lie halvin ratkaisu.
      Sen halkaisijaan kai sitten vaikuttaa veden syvyys ja virtaus sekä mahdolliset tulvat.
      Vimpelissä niitä ainakin tehdään ja ällistyttävän suuria siinä pihassa odottaa kyytiä.

      • Rumpuratkaisu on jo hylätty, sillä sen kestoikä on turhan lyhyt ja lisäksi suuri rumpu vaatisi tien korottamista.
        Halvin se kyllä olisi.


    • Anonyymi

      Nyt heräsi uteliaisuus. Miten siitä nyt mennään ylitse ja kuinka suurella laitteella.

      • Ei siinä ole siltaa ollenkaan, vaan pelkkä maakannas ja nyt siihen halutaan vedelle virtausaukko ja samalla kulkupaikka soutuveneelle.
        Tie on siis tehty matalaan veteen, eikä ole yhtään ajateltu, että samalla suljettiin kulkureitti ja häirittiin veden vaihtumista kahden järven välillä.
        Jo aikoja sitten tehty tie.


      • Löysin jo tuon, mutta siitä ei ollut juurikaan apua (iso kiitos silti :)
        Mutta kaivamisen jälkeen löytyi tämä ja tässä on melko paljon siitä mitä nyt tarvitaan:

        https://ava.vaylapilvi.fi/ava/Julkaisut/Taitorakenteet/julkaisut/tp_puukant.pdf

        (väyläviraston nettisivujen suunnittelija on kyllä sählännyt pahasti, sillä siellä on väite, että ohje löytyy, mutta ei vain löydy juuri sitä mitä väittävät, mutta tuosta eri kautta haetusta on nyt apua)


      • buddy-love kirjoitti:

        Löysin jo tuon, mutta siitä ei ollut juurikaan apua (iso kiitos silti :)
        Mutta kaivamisen jälkeen löytyi tämä ja tässä on melko paljon siitä mitä nyt tarvitaan:

        https://ava.vaylapilvi.fi/ava/Julkaisut/Taitorakenteet/julkaisut/tp_puukant.pdf

        (väyläviraston nettisivujen suunnittelija on kyllä sählännyt pahasti, sillä siellä on väite, että ohje löytyy, mutta ei vain löydy juuri sitä mitä väittävät, mutta tuosta eri kautta haetusta on nyt apua)

        Hyvä,että löysit jotain ohjesivuja. Kyllähän niitä pitää ajatuksen kanssa lukea, ettei tule virhearviointeja. Tsemppiä siltaprojektiin. :)


      • tosi.typy kirjoitti:

        Hyvä,että löysit jotain ohjesivuja. Kyllähän niitä pitää ajatuksen kanssa lukea, ettei tule virhearviointeja. Tsemppiä siltaprojektiin. :)

        Kiitän
        (onneksi lupasin lähinnä etsiä tietoja ja muut saavat hoitaa sitä suunnittelu- ja laskentapuolta: ehkä ulkopuolelta etsitään joku, joka on hallinnon mielestä asiantuntija)


    • Anonyymi

      Jos siellä on kivilouhimoa lähellä niin sekin yksi vaihtoehto. Tai jos jostain löytyisi purettava kivisilta. Vanhaan aikaan mittakaavat olivat tuommoisia.
      Rakennelmahan ei ole kovin kummoinen. Laskelmat teettävät työtä.

      • Kivisillan hyväksytäminen voisi olla nykyään hankalaa, vaikka hieno ja ikuinenhan se olisi.


    • Suomen keväässä ne mitoitukset yleensä testataan. Olen nähnyt niitä satojen metrien päähän seilanneita siltarumpuja. Vaikka kesällä rummuissa näyttää kulkevan lirunoro. Vedessä on voimaa ja kestävyyttä.

      En tiedä virallisista mitään. Hyvä silta on syntynyt ilman tyyppihyväksyntää tms. Kannen pitää kestää se kertakuorma ja pylonien/pilarien ajan hammasta tai siis veden hammasta.

      • Olin mukana hiukan mutkan kautta eräässä siltajutussa, johon nyt suunnitellaan teräsputkea ja siinä oli pelkona juuri se, että kevättulva vie mennessään koko putken.
        Ehdotin, että ottavat betoniauton siihen asennuksen jälkeen ja pinnoittavat puron pohjan ja laitoja betonilla (mutta en tiedä miten se on edennyt).

        Ja itsekin olen havainnut tien hävinneen takanani puolen tunnin aikana. 3 metriä syvä ja yhtä leveä aukko oli tullut tiehen, mutta onneksi sieltä pääsi pois toista kautta.


      • buddy-love kirjoitti:

        Olin mukana hiukan mutkan kautta eräässä siltajutussa, johon nyt suunnitellaan teräsputkea ja siinä oli pelkona juuri se, että kevättulva vie mennessään koko putken.
        Ehdotin, että ottavat betoniauton siihen asennuksen jälkeen ja pinnoittavat puron pohjan ja laitoja betonilla (mutta en tiedä miten se on edennyt).

        Ja itsekin olen havainnut tien hävinneen takanani puolen tunnin aikana. 3 metriä syvä ja yhtä leveä aukko oli tullut tiehen, mutta onneksi sieltä pääsi pois toista kautta.

        Tuo sun silta tulee siis paikkaan, jossa ilmeisesti virtaus ei vaihtele niin paljon. Mahtaako sitten jää olla haaste siten että se painaisi pilareita pois paikoiltaan.


      • scrg kirjoitti:

        Tuo sun silta tulee siis paikkaan, jossa ilmeisesti virtaus ei vaihtele niin paljon. Mahtaako sitten jää olla haaste siten että se painaisi pilareita pois paikoiltaan.

        Keski-Euroopastahan löytyy satoja vuosia vanhoja siltoja. Joillekin hevospeleillehän ne on periaatteessa mitoitettu mutta kestävät paljon enemmänkin. Toisaalta ei siellä ole routaa.


      • scrg kirjoitti:

        Tuo sun silta tulee siis paikkaan, jossa ilmeisesti virtaus ei vaihtele niin paljon. Mahtaako sitten jää olla haaste siten että se painaisi pilareita pois paikoiltaan.

        Jää pitää tietysti ottaa huomioon, mutta todennäköisesti siitä ei ole huolta, sillä vastaavia rakenteita on tehty aina. Enemmän pitää huolehtia siitä, ettei routiva tie siirrä tukiseinämien yläosaa kaventaen aukkoa.

        Vedessä ei tuossa kohtaa normaalisti ole suurtakaan virtausta, mutta myrskyn aikana voi olla reilustikin vettä liikkeellä. Se aukkopaikka pitää kivetä pohjasta tai muutoin voi olla ongelmia.


      • scrg kirjoitti:

        Keski-Euroopastahan löytyy satoja vuosia vanhoja siltoja. Joillekin hevospeleillehän ne on periaatteessa mitoitettu mutta kestävät paljon enemmänkin. Toisaalta ei siellä ole routaa.

        Täällä on yksi silta, jossa on kivillä täytetyt hirsiarkut.
        Ei ole enää normaalikäytössä, sillä siitä on entinen rapistunut kansi poistettu ja tilalla on kunnan tekemä uusi kapea hiihtoreittiä varten.


      • buddy-love kirjoitti:

        Täällä on yksi silta, jossa on kivillä täytetyt hirsiarkut.
        Ei ole enää normaalikäytössä, sillä siitä on entinen rapistunut kansi poistettu ja tilalla on kunnan tekemä uusi kapea hiihtoreittiä varten.

        Takavuosisatoina jokiin tosiaan on rakennettu hirsiarkkuja sekä harvinaisia siltoja että kiinteitä kalastusviritelmiä varten. Mutta kulutustavaraa nuo tuntuivat olevan ja niiden ylläpidosta on aika ajoin kiistelty. Talonpojille saattoi olla jyvitetty yksittäisen arkun ylläpito melko kaukana heidän kotoaan.


      • scrg kirjoitti:

        Takavuosisatoina jokiin tosiaan on rakennettu hirsiarkkuja sekä harvinaisia siltoja että kiinteitä kalastusviritelmiä varten. Mutta kulutustavaraa nuo tuntuivat olevan ja niiden ylläpidosta on aika ajoin kiistelty. Talonpojille saattoi olla jyvitetty yksittäisen arkun ylläpito melko kaukana heidän kotoaan.

        Hirsiarkut ovat tuossa varmaan vielä pitkään riittävässä kunnossa, vaikka niillä on satakunta vuotta ikää. Mutta kun niiden kestoikä loppuu, niin epäilen ettei kunta halua korjata niitä. Saa nähdä miten käy.


    • Anonyymi
      • Nurmijärvi on raudan raahauksen suhteen hiukan kaukana ja nuo myyvät uutta rautaa.
        Romukauppakierroksen aiomme tehdä jossain hiukan lähempänä.


    • Anonyymi

      Vanhanaikaiset kiviset kaarisillat on upeita.
      Miten paljon hankalammin varustein on onnistuttu ja ne kestävä ja kestävät.
      Onko alla ollut jokin puurakenne, mikä on myöhemmin purettu?
      Vilma

      • Yleensä kivikaarissa käytetään puusta koottua tukea alapuolella, mutta rakennusten tiiliholveja on rakennettu suoraan muotoonsa myös ilman tukea (saattaa vaatia pyöreän kattomuodon, eli ei taida toimia pelkässä suorassa käytävässä)
        Joskus rakenteita on tehty myös käyttäen paikalle lapioitua maakukkulaa.
        Ja nykyaikana myös siten, että paineistettu "kuplahalli" on pinnoitettu ulkopuolelta betonilla ja sitten poistettu se pressujuttu alapuolelta.
        Muistelen myös, että jossain oli käytetty lunta betonivalun alustana, mutta pakkasella betonin valaminen ei ole kaikein näppärintä puuhaa (en ole varma miten ne sen toteuttivat).


      • Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

        Yleensä kivikaarissa käytetään puusta koottua tukea alapuolella, mutta rakennusten tiiliholveja on rakennettu suoraan muotoonsa myös ilman tukea (saattaa vaatia pyöreän kattomuodon, eli ei taida toimia pelkässä suorassa käytävässä)
        Joskus rakenteita on tehty myös käyttäen paikalle lapioitua maakukkulaa.
        Ja nykyaikana myös siten, että paineistettu "kuplahalli" on pinnoitettu ulkopuolelta betonilla ja sitten poistettu se pressujuttu alapuolelta.
        Muistelen myös, että jossain oli käytetty lunta betonivalun alustana, mutta pakkasella betonin valaminen ei ole kaikein näppärintä puuhaa (en ole varma miten ne sen toteuttivat).

        14:00
        Lumi? Jos se jäädytettiin?
        Vilma
        Vyöryttämällä maata, vaikuttaa siltä, miten pyramiditkin on rakennettu.

        Eikö tuohon siltahankkeeseen voisi käyttää maanvyörytystä? Aineksen pitää olla puhdasta eli ei mitään jätemaata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        14:00
        Lumi? Jos se jäädytettiin?
        Vilma
        Vyöryttämällä maata, vaikuttaa siltä, miten pyramiditkin on rakennettu.

        Eikö tuohon siltahankkeeseen voisi käyttää maanvyörytystä? Aineksen pitää olla puhdasta eli ei mitään jätemaata.

        Lisäys
        Niin. Jälkeenpäin se aines pitäisi kauhata pois.
        Vilma


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Pontifex verui 10.9.224 Ewvision 34234.45222234

    • Anonyymi

      MINULLAMENNYT NYT MUSIIKIT VOI TULLA MITTÄ VAIN KUN SIIRSIN....KONEELLA..
      KAIKKIAJURRUJA JOSSAIN WESTERN FITALIN levyllärorrakai tärkeimmärtpoltenna

      https://www.westerndigital.com/

    • UUSI

      Joku voisi väittää ja varmaan väittääkin että aihe ei edes kuuluisi sinkkupalstalle. Mutta sillan rakentamisen voi käsittää vertauskuvana kahdesta sinkusta ja parisuhteesta. Molempien penkereiden tai pilareiden on itsessään oltava riittävän vahvoja ja kestäviä kantamaan se kansi. Toinen ei voi kestää sen toisen puolesta. Ei niiden välttämättä samanlaisia tarvitse olla. Mutta vielä ne kaksi pilaria pelkästään eivät riitä vaan pitää rakentaa myös kansi. Ja sitten kun kaikki on valmista niin sitten se rakennelma kestää tai ei kestä. Harvemmin kestää.

      Millainen budjetti sillalle suunnilleen on?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miehille kysymys

      Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      136
      4035
    2. Miksi kaivattusi on

      erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      88
      1982
    3. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      1861
    4. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      57
      1487
    5. Haluaisin jo

      Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1442
    6. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

      Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      133
      1385
    7. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

      Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      99
      1312
    8. Nainen olet valoni pimeässä

      valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      74
      1206
    9. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      94
      1067
    10. Mitä toivot

      Tulevilta päiviltä?
      Ikävä
      69
      1053
    Aihe