Hallitus kyykyttää pienyrittäjiä

Olipa hyvä A-talk. Pitkästä aikaa Suomilaivan salkkusankareilta vaadittiin oikeasti vastauksia ja punottipa saksi-riikalla korvatkin kun kunnollisia vastauksia pyydettiin.

Hienoa oli myös SDP Lindtmanin kannanotto pienyrittäjyyden tukemisesta. Kun Petteri Orpo ja riikka Purra ovat kääntäneet selkänsä äänestäjille ja saksineet pienet kyykkyyn, on hyvä että vaihtoehtoja on jo näköpiirissä!

Orpo-Purra-hallituksen puheet ja teot on jo nähty, seuraava kiitos!
2145
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 2

Vanhimmat

Kyykytysta anetaan ilmaistamsosiaalitukea oikeen tuplamäärä
Nyt iskee karu totuus monelle työttömälle – "Ajoitus on huono"
Ansiosidonnaisen työttömyysturvan porrastus alkaa näkyä työttömien tileillä.


Jaa

Tallenna

Kommentoi

Etenkin akateeminen työttömyys on yleistynyt.
Etenkin akateeminen työttömyys on yleistynyt. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva


Kuuntele juttu
Outi Kokko
16:45
Syksyn aikana työttömäksi jäävät ovat ensimmäinen ryhmä, jota alkaa koskea ansiosidonnaisen porrastus, Työttömyyskassojen Yhteisjärjestö (TYJ) kertoo tiedotteessaan.

Päiväraha alenee noin kahden kuukauden työttömyyden jälkeen. Siksi vielä lokakuussa suurin osa sai täyttä päivärahaa. Ensimmäiset porrastuksen vuoksi tehtävät muutokset ovat näkyneet tileillä loka- ja marraskuun vaihteessa.

Lue lisää: Iso muutos työttömyys­turvaan astuu pian voimaan – ”Ei motivoi”

Porrastusten määrä hiljalleen kasvaa, kun yhä suurempi osa työttömistä ja lomautetuista siirtyy sen piiriin.

– Lakimuutoksen ajoitus on kassojen jäsenten kannalta huono. Työttömyyden aikainen etuus laskee jo kahden kuukauden työttömyyden jälkeen tilanteessa, jossa työpaikkaa on erityisen vaikea löytää, TYJ:n toiminnanjohtaja Aki Villman sanoo tiedotteessa.

Työttömyyskassojen kulut ovat kasvaneet lähes joka kuukausi viime vuoden syksystä alkaen.

Kassat maksoivat lokakuussa ansiopäivärahaa kuusi prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin samaan aikaan.

Ero kahden vuoden takaiseen on huima. Lokakuun ansiopäivärahakulut olivat 29 prosenttia suuremmat kuin kaksi vuotta sitten.

Ansiopäivärahakulut ovat kasvaneet erityisen paljon työttömyys­kassoissa, joissa on paljon korkeakoulutettuja jäseniä. Susanna Bruun

Työttömyyskassa Prosta kertoo, että päivärahaa maksetaan nyt erityisesti rakennus-, suunnittelu- ja konsulttialoilla sekä metsäteollisuudessa työskenteleville jäsenille.

Äänestä

Sosialietutta oikeen tiplamöörää yritysloislle
Koneiden ja laitteiden korotetut poistot verovuosina 2020-2023
Avainsanat:

Menon vähennyskelpoisuus Elinkeinoverotus Maatalousverotus Verohallinnon ohjeet
Tämä on vanha versioVersiohistoriaKatso uusin versio
Antopäivä28.2.2020DiaarinumeroVH/48/00.01.00/2020Voimassaolo28.2.2020 - 18.4.2021ValtuutussäännösLaki Verohallinnosta (503/2010) 2 § 2 momentti
Ohjeessa käsitellään koneiden, kaluston ja muun niihin verrattavan irtaimen käyttöomaisuuden korotetuista poistoista verovuosina 2020-2023 annetun lain soveltamista.

Korotettujen poistojen ilmoittamista tuloveroilmoituksella käsitellään lomakkeen 62 täyttöohjeessa.

Ohjetta on päivitetty 23.12.2020. Lukuun 2.1 on lisätty uusi esimerkki. Lisäksi lukua 2.2 on täydennetty niin sanottuja esittelyautoja koskevalla kannanotolla.

Ohjetta on päivitetty 5.6.2020. Lukuun 2.1 on lisätty kaksi uutta esimerkkiä. Lisäksi luvun 3 hyllypoistoja ja poistojen aloitusajankohtaa koskevia kannanottoa on täsmennetty.

1 Johdanto
Elinkeinotulon verottamisesta annetun lain (EVL, elinkeinoverolaki) 30 §:n mukaan koneiden, kaluston ja muun niihin verrattavan irtaimen käyttöomaisuuden verovuoden poiston suuruus saa olla enintään 25 prosenttia menojäännöksestä. Vastaavasti maatilatalouden tuloverolain (MVL) 8 §:n mukaan koneiden, kaluston ja laitteiden verovuoden poiston suuruus saa olla enintään 25 prosenttia menojäännöksestä.

Korotettujen poistojen tekemisestä säädetään koneiden, kaluston ja muun niihin verrattavan irtaimen käyttöomaisuuden korotetuista poistoista verovuosina 2020-2023 annetussa laissa (1572/2019, jäljempänä tässä ohjeessa laki). Lain perusteella verovelvollinen saa tehdä lain soveltamisedellytysten täyttyessä EVL 30 §:n ja MVL 8 §:n soveltamisalaan kuuluvien koneiden, kaluston ja muun niihin verrattavan irtaimen käyttöomaisuuden (jäljempänä myös koneet ja laitteet) hankintamenoista säännönmukaiseen poistoon verrattuna enintään kaksinkertaisen poiston. Laki on tullut voimaan 1.1.2020, ja sitä sovelletaan verovuosilta 2020-2023 toimitettavissa verotuksissa.

Korotettuja poistoja koskevia veronhuojennuslakeja on ollut voimassa myös aiemmin. Verovuosia 2020-2023 koskevan lain soveltamisala poikkeaa kuitenkin aiempien veronhuojennuslakien soveltamisalasta siten, että oikeus korotettujen poistojen tekemiseen koskee vain koneita ja laitteita. Korotettuja poistoja ei siten voi verovuosina 2020-2023 tehdä rakennuksista. Verovuosia 2020-2023 koskevan lain soveltamisala ei rajoitu aiempien veronhuojennuslakien tapaan pelkästään tuotannollisessa toiminnassa käytettävään käyttöomaisuuteen, vaan korotetut poistot voi tehdä myös esimerkiksi palveluiden tuottamista varten hankitusta koneesta tai laitteesta. Lisäksi korotetut poistot voi tehdä enintään neljänä verovuonna aiempien veronhuojennuslakien kahden vuoden sijaan.

Korotetun poiston voivat tehdä lain soveltamisalaan kuuluvasta koneesta tai laitteesta kaikki elinkeinotoimintaa tai maataloutta harjoittavat verovelvolliset, kuten liikkeen- ja ammatinharjoittajat, avoimet yhtiöt, kommandiittiyhtiöt ja yhteisöt.

Äänestä

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastainen viesti.

Kommentoi aloitusta


Anonyymi-ap kirjoitti:

Olipa hyvä A-talk. Pitkästä aikaa Suomilaivan salkkusankareilta vaadittiin oikeasti vastauksia ja punottipa saksi-riikalla korvatkin kun kunnollisia vastauksia pyydettiin.

Hienoa oli myös SDP Lindtmanin kannanotto pienyrittäjyyden tukemisesta. Kun Petteri Orpo ja riikka Purra ovat kääntäneet selkänsä äänestäjille ja saksineet pienet kyykkyyn, on hyvä että vaihtoehtoja on jo näköpiirissä!

Orpo-Purra-hallituksen puheet ja teot on jo nähty, seuraava kiitos!

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu