Hävetkää päättäjät!!

Anonyymi-ap

Tunnen monta eläkeläistä jotka ovat uurastaneet koko työelämänsä tehden kovaa fyysistä työtä hyvin pienellä palkalla. Mikä siitä on seuraus?
Hyvin pieni eläke

Eikö pitäisi olla kunnollinen eläke?

Jokaisen tavallisen ihmisen järki sanoo että pitäisi. Miksi ei päättäjien järki sano niin?

No, on selvä asia että häpeämättömässä ylellisyydessä elävät päättäjät ylenkatsovat eläkeläisiä, usein siitä syystä, että heitä pistää se että he itse ovat kasvaneet pumpulissa, eivätkä kykenisi samaan kuin hyvin monet eläkeläiset.

Otsikko: ”Hävetkää päättäjät” ei ole ollenkaan kaukaa haettu otsikko

Nimimerkki 950,00 euroa eläke/kk

17

326

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Onko tuo summa netto vai ennen veroja?

• Anonyymi

Netto

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Netto

Et sitten maksa ollenkaan veroja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Et sitten maksa ollenkaan veroja.

Jos tuo on työeläke niin siihen pitää hakea kansaneläkettä kylkeen ja jos asuu vuokralla niin saa myös eläkkeensaajien asumistukea.

• Anonyymi

Olet oikeutettu saamaan myös kansaneläkettä, jos työeläke jäänyt noin pieneksi. Ammatinvalinta kysymys jo, jos suostunut noin pienellä palkalla töitä tekemään.

• Anonyymi

Juu, tuohon työeläkkeeseen tulee vajaa 400€ kansaneläkettä päälle, mutta sitä pitää hakea Kelasta.

• Anonyymi

Niin eläkehän on suhteessa maksettuihin veroihin! Olisiko se mielestäsi oikein, jos entiseen vaikka nyt markka-aikaan 5000mk/kk maksanut saisi saman kuin 2000mk saisi?

• Anonyymi

Eipä eläkkeen suuruus riipu maksetuista veroista. Ei, vaan maksetuista työeläkevakuutusmaksuista.
        Myöskään valuuttamuutos markoista euroihin ei vaikuttanut yhtään mitään työeläkkeisiin.

• Anonyymi

Takuueläke on 977€ / kk , en tajuu, kuinka sinulla eläke on 950€ , tai sitten et kertonut, että tuo olis sun työeläkkeeni ja saat myös kansaneläkettä lisäksi, tai sitten et ole ymmärtänyt hakea tuota kansaneläkettä.

• Anonyymi

Eihän poliitikot, jos päättäjillä heitä tarkoitat ja ketäpä muutakaan, päätä sinun työeläkkeestäsi.

Työeläkehän määräytyy nykyisin hyvin yksinkertaisesti kaikille tulotasosta riippumatta samojen laskukaavojen mukaisesti. Ratkaisevaa on ollut vuosiansiosi ja siitä laskettu työeläkevakuutusmaksu aina kulloinkin voimassaolleen olleen vakuutusmaksuprosentin mukaisesti. Ja mitä useampia työvuosia, niin sitä parempi eläke sinulle kertyy vuosiansiosi mukaan lasketun ja maksetun vakuutusmaksun perusteella.

Pienestä palkasta maksaa pieniä työeläkevakuutusmaksuja ja saa aikanaan pientä työeläkettä. Ja vastaavasti suuresta palkasta maksaa suurta työeläkevakuutusmaksua ja saa aikanaan suuren työeläkkeen.

• Anonyymi

Itsehän voi helpostikin laskea tulevan vanhuuseläkkeensä nykysäännöillä.
        Vuodessa kerryttää työeläkettä 1.5% vuosiansiosta joka vuosi kunnes täyttää 53 vuotta. Sen jälkeen kerryttää 1.7%. Sitteen vaan laskee nuo vuosittain kertyneet summat yhteen, niin siinä se vanhuuseläke on.
        Noin yksinkertaisesti, kun on työelämässä koko ’työikänsä’.

Monimutkaisuutta vähän tuo mahdolliset työttömyyskaudet, äitiyslomat, korkeakouluopiskelijat, pidempiaikaiset sairastumiset yms, jotka pienentävät kertymää. Lisäksi elinaikakerroin, mikä se kulloisenkin eläköityvät ikäluokan osalta sitten onkaan. Kyse on muutamasta prosentista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itsehän voi helpostikin laskea tulevan vanhuuseläkkeensä nykysäännöillä.
        Vuodessa kerryttää työeläkettä 1.5% vuosiansiosta joka vuosi kunnes täyttää 53 vuotta. Sen jälkeen kerryttää 1.7%. Sitteen vaan laskee nuo vuosittain kertyneet summat yhteen, niin siinä se vanhuuseläke on.
        Noin yksinkertaisesti, kun on työelämässä koko ’työikänsä’.

Monimutkaisuutta vähän tuo mahdolliset työttömyyskaudet, äitiyslomat, korkeakouluopiskelijat, pidempiaikaiset sairastumiset yms, jotka pienentävät kertymää. Lisäksi elinaikakerroin, mikä se kulloisenkin eläköityvät ikäluokan osalta sitten onkaan. Kyse on muutamasta prosentista.

Tuo 1,7% on voimassa vuosina 2017 - 2025 niille, jotka tuolla aikavälillä ovat 53 - 62 vuotiaita. Sen jälkeen se tämän hetken tiedon mukaan on 1,5%.

• Anonyymi

Ei se ole päättäjistä kiinni, vaan sinusta itsestäsi, miksi olet tehnyt nälkäpalkalla töitä.

• Anonyymi

Mä olen itse osatyökykyinen yli 50v ihminen. Tiedän, että reilun 10v päästä on viimeistään aika kun en ole työvelvollinen. Työhistoria on todella huono ja olen todellakin tehnyt jotain.....

Jos olisin nykyisiltä ajatuksilta nyt 25v ikäinen, niin tietäisin mitä tekisin. Suosittelen tätä terveille työkykyisille ihmisille. Palkkalaskelmassa on työntekijän palkasta perityt eläkemaksut. Kuka kieltää avaamasta ekstratiliä tai vaikka kahta omaan pankkiin. Kun saat palkkaa palkkapäivänä, niin säästä siitä nettopalkasta edes osa omaan eläkerahastoon.... 50€ kuukaudessa esim. 1200€ palkasta tekee jo 600€ kuukadessa. Jso teet työtä 15v niin saat jo 10 000€ 20v pitää saada jo yli 25 000€ jne. Kukaan ei kiellä ajattelemasta itse. Tätä rahaahan voi käyttää ajan myötä omaan hyviinvointiin, ei sitä tarvitse pantata.....

Itse olen 2010 luvun altusta säästänyt rahastoon. Oli asia joka kävi kivireeksi ja se olisi pitänyt ratkoa. säästin vuodessa vajaat 2000€ ja aloin säästämään rahastoon. Nyt minulla on oikaistuna n. 7000€ ( oikaisu tarkoittaa minulle sitä, että summasta pitää vähentää osa. Kaikkea ei voi laittaa yhteen asiaan )

Tottakai teen sadetansseja sen eteen, että joku päivä olisi X määrä rahaa ja saisin lopettaa tämän veivamisen. Sille mitä olen en voi mitään, mutta toisten ihmisten touhut vituttaa suoraan.

• Anonyymi

Tuota minäkin olen sanonut monille.
        Itse aloin asuntosijoittajaksi n. 15v sitten.
        Vapaaehtoisia eläkevakuutuksia aloin tai firma alkoi maksamaan -98.
        Yelliä olen maksanut aina oikean tuloni mukaisesti.
        Nyt olen osatyökyvyttömyydellä sekä nautin vapaaehtoisesta eläkkeestä.
        Lisäksi sijoitusasunnot ovat alkaneet tuottamaan kun pankkilaina on maksettu.

Ei tarvitse lyödä kaikkia rahoja yhteen kohteeseen, minulla 3 eri kohdetta ja kaikista hyötyä.
        Vaikka monet kritisoi eläkemaksuja niin olen niitäkin jo nyt hyötynyt, pelkillä säästöillä olisin syönyt säästöt aika pitkälti.

• Anonyymi

Älä viitsi väittää, että tällaisia työelämällä ansaitsevia ihmisiä olisi oikeasti olemassa. Kaikki täyttä huijausta ja täysiä surkimuksia aina ollut koko sakki. Tämä on niin äärimmäinen totuus kuin voi olla. Päivääkään todellista työtä ei olla näin koskaan tehty.

• Anonyymi

Mitähän nyt tarkoitat? Vai onko kirjoituksesi vain sekava trolli, joka kirjoitettu sunnuntai-iltapäivän ahdistuksessa…

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitkä asiat

tekevät vaikeaksi kohdata kaivattusi?
      Ikävä
      74
      1014
    2. Miltä se tuntuu

Miltä se tuntuu havahtua, että on ollut ihmistä kohtaan, joka on rakastanut ja varjellut, täysi m*lkku? Vai havahtuuko s
      Ikävä
      104
      868
    3. 62
      863
    4. Rakas

Eihän se tietysti minulle kuulu, mutta missä sinä olet? 😠
      Ikävä
      45
      834
    5. Pidit itseäsi liian

Vanhana minulle? Niinkö?
      Ikävä
      48
      771
    6. Haluaisitko oikeasti

Vakavampaa välillemme vai tämäkö riittää
      Ikävä
      49
      684
    7. En mahda sille mitään

Olet ihanin ja tykkään sinusta todella paljon.
      Ikävä
      31
      639
    8. Mitä se olisi

Jos sinä mies saisit sanoa kaivatullesi mitä vain juuri nyt. Ilman mitään seuraamuksia yms. Niin mitä sanoisit?
      Ikävä
      34
      577
    9. Joko olet luovuttanut

Mun suhteen?
      Ikävä
      50
      570
    10. Sinunkin pitää jättää

Se kaivattusi rauhaan.
      Ikävä
      38